Millaisella diagnoosilla olette päässeet pysyvälle eläkkeelle?

Nimim 5 vuotta masentunu

Minulla on määrittelemätön mielialahäiriö, psykoottisia läpilyöntejä, ahdistuneisuushäiriö ja sekamuotoinen persoonallisuushäiriö (jossa paljon viitteitä epävakaasta persoonallisuushäiriöstä). Olen ollut sairauslomilla nyt 4,5 vuotta. Nyt ehdotin psyk. sairaanhoitajalleni että haetaan kuntoutustuen päättyessä (päättyy tän vuoden lopussa) pysyvää eläkettä. Luuletteko että näillä diagnooseilla pääsis sille?

104

13448

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toistaiseksi eläk.

Minkä ikäinen olet? Onko sinulla sairaalahoitojaksoja?
      Ei ne diagnoosit ole pelkästää se joka ratkaisee.

• Nimim 5 vuotta masentunu

Täytän pian 25. Olen ollut yhteensä 8kk sairaalassa kolen vuoden aikana. Viimesin kolmen viikon jakso oli pari viikkoa sitte. Lisäksi mulla on ollu mielenterveys ongelmia lähes koko ikäni. Hoidon piirissä olen kylläki ollu vaan sen 4,5 vuotta.

• ...................

Ensin olet sairaspäivärahalla ja sitten kuin se loppuu, niin eläkkeelle. Ei ole mitään ruusuilla tanssimista, joudut varmasti muuttamaan nykyisestä asunnosta pois. Varo edunvalvojan tuputtamista, siitä ei pääse koskaan eroon

• Latvainvalidi

Olet kyllä kuntoutustuella eli määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, koska sairauslomalla voi olla vain vuoden ajan.

Onko sinulla mitään muuta kuntoututusta ja hoito (ollut) kuin lääkkeitä?

Miten olisi ammatillinen kuntoutus tai kuntoutustutkimus?

Olet niin nuori, että kuntoutusmahdollisuudet katsotaan tarkkaan ennen kuin eläkkeelle pääsee.

Muuten eläkkelle pääse kyllä vaikka masennusdiagnoosilla enemmin tai myöhemmin, vaikka mitään sairaalajaksoja ei olisikaan.

Mulle ei olla tehty kuntoutustutkimusta. Se varmaan pitäisi tehdä ennen ku haen pysyvää eläkettä.

• ek3890

Kysyn tässä samassa viestiketjussa nyt omastakin tilanteesta, osaisiko joku auttaa. Eli olen toista vuotta sairaslomalla, tai työkyvyttömyyseläkkeellä. Diagnosoitu nämä:

Psykoottinen masennus (mahd. prodromaali-oireet)

Epävakaa-, estynyt-, eristäytyvä-, psykoosipiirteinen-, epäluuloinenpersoonallisuushäiriö, viitteitä myös riippuvaiseen ja vaativaan persoonallisuuteen.

Nuoruusiän kehitys juuttunut, eli en ole henkisesti ikäiseni tasolla, itsenäistyminen ei ole onnistunut jne.

Vaikea-asteinen depressio.

Viitteitä dissosiaatiohäiriöön.

Ahdistuneisuushäiriö.

Olikohan tuossa nyt kaikki. Ja olen ollut osastolla 10kk, psykologilla käynyt noin neljä vuotta. Ikä 24v.
      Pääseekö/joutuuko näillä eläkkeelle vai laitetaanko minut vain terapiaan? Nyt osastojakso vielä kesken.

• ek3890

Joudunko pysyvälle eläkkeelle, tarkoitin. Ja toinen tarkennus; olin sairaslomalla vuoden ja nyt on menossa eka vuosi työkyvyttömyyseläkettä.

• ek3890
        ek3890 kirjoitti:

Joudunko pysyvälle eläkkeelle, tarkoitin. Ja toinen tarkennus; olin sairaslomalla vuoden ja nyt on menossa eka vuosi työkyvyttömyyseläkettä.

Mutta persoonallisuushäiriödiagnoosithan voi asettaa vasta n.30-vuotiaalle, ja minullakin ne on "ehkä-diagnooseja" juuri tuon kehityksen juuttumisen takia. Psykologi oli kuitenkin sitä mieltä, että voisin alkaa hakea pysyvää eläkettä näillä jos haluan. Haluaisin ja toisaalta en. Tiedän etten ole työkykyinen, mutta häpeäisin eläkkeelle joutumista. Niin kuin tuolla jossain toisessa keskustelussa juteltiinkin.

• eeropk
        ek3890 kirjoitti:

Mutta persoonallisuushäiriödiagnoosithan voi asettaa vasta n.30-vuotiaalle, ja minullakin ne on "ehkä-diagnooseja" juuri tuon kehityksen juuttumisen takia. Psykologi oli kuitenkin sitä mieltä, että voisin alkaa hakea pysyvää eläkettä näillä jos haluan. Haluaisin ja toisaalta en. Tiedän etten ole työkykyinen, mutta häpeäisin eläkkeelle joutumista. Niin kuin tuolla jossain toisessa keskustelussa juteltiinkin.

Ne on nuo personaalisuus jutut joilla on enemmän painoarvoa eläkettä harkittaessa. Esim epävakaa ja rajatila pahimpia riskejä vastuullisen työnteon kannalta. Mutta riippuu mitä muuta niistä on papereihin kirjoitettu.

• 11+9

Kyllä ne terapiaa ensin tyrkyttää. KAIKKI on tehtävä ennen kun eläkkeelle joutaa. Ammatillinen kuntoutus, työkokeilut ja niin edelleen. Vaikka sekin on tapauskohtaista mutta eläkkeelle on tosi vaikea päästä noin nuorena masennuksen takia vaikka olihan tuossa muutakin kun masennusta. Onko nuo kaikki diagnoosit samasta paikasta saatu?

• 13+20
        11+9 kirjoitti:

Kyllä ne terapiaa ensin tyrkyttää. KAIKKI on tehtävä ennen kun eläkkeelle joutaa. Ammatillinen kuntoutus, työkokeilut ja niin edelleen. Vaikka sekin on tapauskohtaista mutta eläkkeelle on tosi vaikea päästä noin nuorena masennuksen takia vaikka olihan tuossa muutakin kun masennusta. Onko nuo kaikki diagnoosit samasta paikasta saatu?

Kirjoitin tämän siis ek:lle.

• Pill

Töihin!
        Sielu, joka ei töitä tee, eliminoi tsensä ja siinä systeemi kyllä auttaa pillereineen.

• ek3890
        11+9 kirjoitti:

Kahdesta eri paikasta on nuo diagnoosit, osa 2 vuoden takaa, osa syksyllä sairaalapsykologilta. Eli siis osa olisi pois jääneitä oireita? (vaativa ja riippuvainen persoonallisuus ainakin).

Syksyllä kuulemma tulossa uusi tutkimusjakso, jossa taas saan uudet tulokset ja sitten katsotaan tätä eläkeasiaa tarkemmin. Varmaan sitten aletaan puhua terapioista ja työkokeiluistakin, jos silloin olisin jo paremmassa kunnossa. ...Tai sitten määräaikainen eläke jatkuu. Saa nähdä. Tuskin sille pysyvälle eläkkeelle kuitenkaan joudun näin nuorena.

• huh, huh!

Sivusta lukijana tulis mieleen, että onko sun lääkäri ollut joku natsi-Saksan palveluksessa palvellut sekopää? En tapaa kirjoitella tällä palstalla, en ole aloituksen laatinut, minä en kärsi kuuppaongelmista - ainakaan toivottavasti suuremmin, eikä mitään- mutta todella tekee ihan pahaa lukea, jos jollakulla nuorella ihmisellä on tollanen diagnoosi. En mitenkään halua vähätellä mahdollisia henkisiä kärsimyksiäsi ja arvaan, että tällaisilla nimettömillä palstoilla suurin osa jutuista on p*skaa, vailla mitään yhteyttä todellisuuteen, mutta silti.

Olisin nimittäin sitä mieltä, että esimerkiksi joku "persoonallisuushäiriö" ja sellaisen diskreetti toteaminen vaatisi ( ja todellakin reaalisesti vaatii!) lääkäreiltä vuosien tutkimuksen: jos jollekulle sanotaan, että hei sulla on häiriö persoonallisuudessasi eli että sinussa itsessäsi pysyvästi olisi parantamaton vika ( mitä Suomessa, ainakaan toivottavasti, ei tapahdu!), niin se on aika paha diagnoosi, jos ihminen ei ole tappanut ketään, ja jos ei muutenkaan ole rikollinen. Ihan aidosti toivon, että kukaan 24-vuotias (näyt kirjoittavan sen iäksesi) suomalainen ei omaa tuollaista diagnoosilistaa, jos ei ole mikään rikollinen tai todistetusti vaarallisen yhteiskuntavastainen.

• 8ypf93popt4kjropj¨21

Olen ollut sairaslomalla jo 5,5 vuotta, mutta ensimmäinen vuosi meni
      työtapaturman aiheuttamaan vaurioituneeseen selkään. Josta sitten jo
      ensimmäisenä vuotena n.4kk tapaturman jälkeen diagnosoitiin keski-vaikea
      masennus ja kovien kipujen aikaansaamana myöhemmin vaikea masennus.
      Yhtä pompotusta ollut lääkäreistä toiseen, kuntoutusta, pompottelua kelan
      eläke.vak.yhtiön toimesta. Hylkyjä hylkyjen perään..ei edes kuntoutustukea
      ole myönnetty. Viimeinen pisara oli kun keksivät aivan muuta, mitä ei edes
      ole koskaan sairastettu. Valitus vak.oikeuteen..hyväksyivät kaikki valheelliset
      väittämät tuosta vaan-taas hylky. Päivittäin haudon itsemurhaa/i. Olen erittäin
      vittuuntunut tähän touhuun. joku mulkku vielä väittää, etä laki kaikille sama..
      #?

• wd

samoin hylkyjä tullut: sairasloma,kuntoutumistuki,eläke... työkyvyttömänä sairastaan työmarkkinatuella.
      Vakava masennus ja psykoottinen persoonallisuudenhäriö.
      Masennukseni alkoi keskivaikeana , tuo pompottelu ja epääminen ja ylenkatse kelan sekä vakuutusyhtiön taholta on tehnyt minut pysyvästi työkyvyttömäksi.
      Eilisen lehden mukaan selkäkivun ja masennuksen vuoksi on nykyään mahdoton päästä työkyvyttömyyseläkkeelle.

• Kokemus8999

Luulen, että kannattaa korostaa psykoottisia oireita, sairaalajaksoja ja (mahdollista) itsetuhoisuutta ja (mahdollisia) itsemurhayrityksiä.

Pelkät pershäröt perusmasiksilla, traumahistorialla ja ahdistuneisuushäiriöillä ei takaa edes kuntoutustukea... tai edes sp.rahaa...

• Latvainvalidi

OIkeastaan diagnoosikaan ei ole niin ratkaiseva (totta kai se pitää olla) kuin se miten se vaikuttaa työ- ja toimintakykyyn. Tohtorin pitäisi pystyä kuvailemaan sitä B-lausunnossa.

• HUH HUH

Mikä teitä " varsinkin nuoria " oikeasti vaivaa ?? Olette muka niiiiiiiin masentuneita ettette jaksa/pysty töihin menemään mutta samaan aikaan tarmonne riittää netistä kyselemään neuvoja MITEN PÄÄSEE HELPOITEN SAIRASELÄKEELLE.

Ei helvattu teitä laiskureita, Jos ihminen on oikeasti sairas häntä ei jaksa paljon kiinostaa eläkeet kuten ei työtkään.

Tuon yhden nuoren kommentti pisti erityisesti silmään " ehdottivat työkokeluja mihin en suostunut " Samanlaisia työstävieruksevia nuoria olen tavannut työni kautta useampia.

ps. Onneksi suomen sairaseläkelaki on tullut järkiinsä eikä enää takavuosien tapaan kirjoita eläkepapereita.

• 2+19
        HUH HUH kirjoitti:

Mikä teitä " varsinkin nuoria " oikeasti vaivaa ?? Olette muka niiiiiiiin masentuneita ettette jaksa/pysty töihin menemään mutta samaan aikaan tarmonne riittää netistä kyselemään neuvoja MITEN PÄÄSEE HELPOITEN SAIRASELÄKEELLE.

Ei helvattu teitä laiskureita, Jos ihminen on oikeasti sairas häntä ei jaksa paljon kiinostaa eläkeet kuten ei työtkään.

Tuon yhden nuoren kommentti pisti erityisesti silmään " ehdottivat työkokeluja mihin en suostunut " Samanlaisia työstävieruksevia nuoria olen tavannut työni kautta useampia.

ps. Onneksi suomen sairaseläkelaki on tullut järkiinsä eikä enää takavuosien tapaan kirjoita eläkepapereita.

HUH HUH mikä provo...

• :(
        HUH HUH kirjoitti:

Hyvähän sinun on sanoa, itse olet varmasti ollut aina palkkatöissä. Miksi pitäisi olla töissä 8h ja saa siitä 25€ päivä? Yhtä raskasta se työnteko ja samoja tehtäviä ne työkokeilijatkin tekevät, kuin oikeapalkkaiset.
        Ja kuinka monta kertaa työkokeiluun pitäisi mielestäsi suostua? Pitäisikö olla työkokeiluissa koko eläkeikään asti, koska vammaisuuden takia ei palkata?
        Itse olen ollut 4 kertaa työkokeiluissa kestoiltaan 6kk- 1 vuosi. Tekisitkö sinä vuodesta toiseen töitä ILMAN palkkaa?
        Minua on kehuttu hyväksi työntekijäksi, suositukset ovat olleet AINA kiitettäviä, mutta heti kun mainitsee työsopimuksen tekemisestä, yhtäkkiä ei olekaan varaa palkata. Vaan otetaan se uusi työkokeilija ja opetetaan hänelle taas kaikki alusta, koska onhan hän ILMAINEN työntekijä.
        Älä sinä tule nimittelemään laiskaksi, koska et tiedä mitään asioista. Mieluummin olisin töissä ja saisin kunnon palkkaa, kuin kituuttelisin 700e/kk.
        Ärsyttää sinunlaisesi ihmiset, kaikki eivät ole työtävieroksuvia laiskureita!

• työtävieroksuva tein

kaikki eläkkeelle heti, kyllä EU maksaa viulut

• nimim 5v masentunut

Olen aloittaja ja kaipaisin siis vinkkejä mimmälailla minun tulisi " oirehtia " lääkärille jotta sairaseläkepaperit tulisivat helpoiten ?

• 8+3

Kirjoitan tähän saman kun tuolle toisellekin käyttäjälle:

Kyllä ne terapiaa ensin tyrkyttää. KAIKKI on tehtävä ennen kun eläkkeelle joutaa. Ammatillinen kuntoutus, työkokeilut ja niin edelleen. Vaikka sekin on tapauskohtaista mutta eläkkeelle on tosi vaikea päästä noin nuorena masennuksen takia vaikka olihan tuossa muutakin kun masennusta.

• 17+17
        8+3 kirjoitti:

Kirjoitan tähän saman kun tuolle toisellekin käyttäjälle:

Kyllä ne terapiaa ensin tyrkyttää. KAIKKI on tehtävä ennen kun eläkkeelle joutaa. Ammatillinen kuntoutus, työkokeilut ja niin edelleen. Vaikka sekin on tapauskohtaista mutta eläkkeelle on tosi vaikea päästä noin nuorena masennuksen takia vaikka olihan tuossa muutakin kun masennusta.

Tarkoitin tietysti PALSTAN käyttäjälle =D .....

• gtvyfcruj

Vithan sää sieltä paperit saada, mutta eriasia ons e meneekö läpi..
        Ensinnäkin täytyy olla oikeasti sairas ja ne tekee sinulle kaikki mahdol.
        testit. Psykol.antaa aina raporttia lääkärille ja niitä ei kuule pysty muiluttaa.
        Jos kerta olet sairas, ei sinun tarvitse sitä sen enempää korostaa. Luuenmpa
        että olet vielä aikas nuori.

• Jersic

No luulisin että mulla ainakin hakemuksessa lukeva "laajennetun tuhoavuuden vaara! painoi aika paljon eläkkeelle pääsyssä. Taisin joskus kirjottaa jollekin kirjeen että pistän paperikoneisiin hiekkaa. Mut vähäl oli ettei joutunu johki pakkohoitoo siitä.

• oko0+

Ensiksikin paniikkihäiriö, persoonnallisuus häiriö rajatila piirtein, krooninen masennus, johon jatkuva lääkitys jo vuodesta 1993...... muut rauhoittavat päälle,
      kyllä tällä diagnoosilla irtosi eläkepaprut tosi nopeesti... kuntouttavia kursseja ja sairaala jaksoja mielisairaalassa usein olin 80-90 luvulla melkein koko ajan.....
      ei ole herkkua tämä sairastaminen, jos joku luulee niin :((
      Ja sitten se eläke kuukaudessa 607e et silleen.... ja asumistuki....
      kyllä olisin halunnut tehdä ja olla töissä vaan, kun ei pää kestänyt sitä.....:(((((

• Kylmät kädet
    • Kylmät kädet

Tulette romahtamaan melko korkealta alas, jos kaikki luuserit jäävät pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle.

MIETTIKÄÄ!

• Kylmät kädet

Jostain syystä mua alkoi yht'äkkiä oksettamaan tämä palsta.

Vìtun torakat. Hyi saätana.

• masentunut nuori.

Nyt kun näyttää pahasti siltä etten saakkaan sairaseläkepapruja tosta vaan vaikka minua todellakin masentaa kun ajatelenkin työtä voisiteko kertoa hyviä neuvoja miten pystyy kieltäytymään tarjotuista töistä ilman karenssia ?

Tai parempi olisi jos olisi keino millä työkkäri jättäisi rauhaan ainakin kesän yli en millään jaksaisi herätä kesällä aikaisin vain sen takia että joudun menemään työkkäriin kuuntelemaan kuinka he yritävät työlistää minut väkisin.

• Kylmät kädet
        masentunut nuori. kirjoitti:

Nyt kun näyttää pahasti siltä etten saakkaan sairaseläkepapruja tosta vaan vaikka minua todellakin masentaa kun ajatelenkin työtä voisiteko kertoa hyviä neuvoja miten pystyy kieltäytymään tarjotuista töistä ilman karenssia ?

Tai parempi olisi jos olisi keino millä työkkäri jättäisi rauhaan ainakin kesän yli en millään jaksaisi herätä kesällä aikaisin vain sen takia että joudun menemään työkkäriin kuuntelemaan kuinka he yritävät työlistää minut väkisin.

En ikinä vuotaisi tietojani kenelläkään, miten systeemiä voi kiertää ja käyttää hyväkseen.

Sehän olisi aivan järjetöntä, jos mietitte.

• työelämässä 20vuotta

miten voi jäädä eläkkeelle jos ei ole päivääkään oikeita töitä tehnyt?!

• Eiter

Mielenterveys menee, jos ei anna yhteiskunnalle jotakin hyödyllistä.
      Töihin!

HEETKONEN! En todellakaan kirjottanu tota viimeistä "kommenttiani"!! Minun ei tarvitse "oirehtia", lääkärit tietää etten kykene töihin. Joku varasti nimimerkkini! Ja tämä p4sk1ainen ei edes osannu kirjottaa sitä oikein..

• w.d

Työkkärille on riittänyt toistaiseksi työkyvytön B-lausunto , vaikka KELA ei siitä piittaakaan. TYP jopa rahoittaa psykologin ja muut tutkimukset. TYP= työvoman palvelukeskus.

• Latvainvalidi

Aika naurettavaa kahdehtia köyhiä ja sairaita.

Ei ole kovin kivaa elää köyhyysrajan alapuolella olevilla tuloilla ja sehän näkyy myös kuolintilastoissa: köyhät kuolevat noin 10 aikaisemmin kuin paremmin toimeentulevat.

Mutta raada sinä vaan, niin me kuitataan sinun vero- ja työeläkemaksut...

• yksi tapaus

Ai millä konstilla pääsisi eläkkeelle? Itse ainakin jouduin (!) työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka mieluummin olisin toki jatkanut töissä. Sitten kun kaikki keinot on käytetty = s-loma, kuntoutus, työkokeilu, työkyvyn arviointi Kunt. säätiöllä, lääkkeet, hoidot etc. eikä työkykyä enää ole, sitten on vain alistuttava kohtaloonsa ja jäätävä pois töistä. Työeläke karttuu tehdystä ansiotyöstä. Aloittajalla ei taida työhistoriaa juuri edes olla, eli varmaan jatkaisit sossun asiakkaana kuten tähänkin asti. Sossustahan kuulemma saa toimeentulotukea, ellei ole omia tuloja...

• nimm 5 vuotta masent

Viellä lisäisin mitä se kellekkään kuuluu vaikka nautinkin vapaudesta ilman työpaineita, Tiedätkö sinä kuinka raskasta on juosta paikasta toiseen hakemaan lappuja sairaseläkettä varten ja viellä monesti joutuu selitelemään ihmisille miksei kiinosta siis pysty tekemään töitä kun väsymys ja masennus painaa päälle.

• siivoustalkoot.nyt

Voitais ottaa ja siivota provot pois, eli ahkerasti ilmoitusta asiattomista viesteistä!

• 5 vuotta masentanut
        siivoustalkoot.nyt kirjoitti:

Voitais ottaa ja siivota provot pois, eli ahkerasti ilmoitusta asiattomista viesteistä!

Ei me masentuneet voida ilmoittaa ahkerasti sory tarvitsee hakea pepsiä ja sipsejä sillä nyt katson kauniit ja rohkeat nauhalta kun jäivät nukkumisen takia väliin

ei ole helppoa kun nukkuu iltaan asti no onneksi ei ole normaalin ihmisen velvollisuuksia tai no joo onhan se taas kohta lähdettävä lippuja ja lappuja viemään ja selitelemään työkkärin väelle kuinka väsyttää ja masentaa.

• äitis häpee sua
        5 vuotta masentanut kirjoitti:

Ei me masentuneet voida ilmoittaa ahkerasti sory tarvitsee hakea pepsiä ja sipsejä sillä nyt katson kauniit ja rohkeat nauhalta kun jäivät nukkumisen takia väliin

ei ole helppoa kun nukkuu iltaan asti no onneksi ei ole normaalin ihmisen velvollisuuksia tai no joo onhan se taas kohta lähdettävä lippuja ja lappuja viemään ja selitelemään työkkärin väelle kuinka väsyttää ja masentaa.

Et ole sen arvoinen, että sua kannattais huomioida mitenkään. Koen kuitenkin sen verran humanistisuutta jopa sinua kohtaan, että annan sulle vinkin: kokeilepa tehdä empatiaharjoituksia. Mieti miltä tuntuisi, jos olisi hyvin suoritettu koulu ja ammatti, halua tehdä töitä, mutta ei terveyttä. Tai joillain vielä pahemmin, masennus lapsuudesta saakka, eikä mitään realistista mahdollisuutta käydä koulua. Kuvittele sitten, että ihmisen ollessa psyykkisesti toimintakyvytön, ns maassamakaavassa kunnossa, siihen tulee joku tyyppi, joka alkaa potkimaan tuota maassamakavaa päähän. Tuo potkija olet sinä tässä ketjussa. Etkö omaa lainkaan empatiakykyä tai kykyä tuntea häpeää omasta toiminnastasi? Mikä elämässäsi on tehnyt sinusta tuollaisen?

Mene miettimään noita ja tule sitten takaisin, kun sinulla on jotain annettavaa tälle palstalle. Nyt sinulla ei ole.

• outoforder

Nimim 5 vuotta masentunu: Älä anna periksi! Etsi vielä uusia keinoja löytää elämänhalu ja sitä kautta kaikki muu!
      Minulla on pitkäaikainen (yli 10v) vaikea masennus ja vaikea ahdistus, rankka lääkitys ja KELAn kolmas vuosi terapiaa (37v), välillä unilääkkeet. Tiedän oikein hyvin, mitä on olla kun ei JAKSA, eristäytyminen on väistämätöntä, kaikki kaatuu päälle. En ole ollut moneen vuoteen töissä, ihmissuhteet ovat karisseet, liikunta ja ulkoilu ovat jääneet, kun ei enää kykene mihinkään, on niin voimaton. Joskus kaikki oli niin päinvastoin, enkä IKINÄ olisi uskonut, että MINÄ voisin olla tässä tilanteessa.
      Suosittelen joogaa, kirkasvalolamppua ja kahvin jättämistä, niinkuin joku muukin jo aikaisemmin.
      Uusi tärkeä ihmissuhde voi tulla kohdallesi missä vain, milloin vain, siitä saisit todellista voimaa. Samassa tilanteessa olevien ihmisten kanssa keskusteleminen auttaa huomaamaan, ettei olekaan maailmassa yksin painimassa vastaavien asioiden kanssa.
      Vinkkejä omaan kaaokseen voi myös saada muiden kirjoittamista selviytymistarinoista... jaksa vielä, se kannattaa, juuri sinun kohdallasi. Ja muista, et todellakaan ole yksin, minä olen myös mukana tässä sodassa, enkä piru vie anna vieläkään periksi.

• Nimim 5 vuotta masen

Kiitos kannustavasta viestistäsi nimim. "outoforder"! Totesin vaan tossa taannoin että olen ollut ahdistunut oikeestaan koko elämäni (toisin ku nimimerkkini kertoo, olen ollut vaan pahasti masentunut noin 5 vuotta). Ja masennusoireita on myös ollut. Jotenkin tulee vaan väistämättä mieleen että ei tästä enää selvitä terveeks asti. Ja olen siitä ihan 100% varma. Ehkä jonkinlainen luovuttaminen on tapahtunut tässä vuosien varrella myös. Uskon jonkinlaiseen toipumiseen mutta en usko että ikinä enää kykenen töihin. Tänään yks sairaanhoitaja ihmetteli että miten oon kestäny monta vuotta tällä veitsen terällä seistessäni. Olen siis monta vuotta ollut akuutti potilas eikä valoa OIKEESTI näy tunnelin päässä. Mulla on kaikki maholliset avohoidon tukiverkot käytettävissä. Tai oikeestaan ei ihan kaikki, palveluasumista ei olla vielä kokeiltu mutta laitettiin n. 1kk sitten hakemukset vetämään sinne päin.

Ottaen huomioon myös taustat mistä olen lähtösin, rankkaa koulukiusaamista koko peruskoulun ajan, isoveli jatkoi kiusaamista tosi rankasti kotona, jatkuvia pettymyksiä elämässä, vanhemmat eivät muuta tehneet ku riidelleet lapsuudessani, jne jne..

Niinkuin aikasemmin jo kirjotin, toivon toisaalta tosiaan että pääsisin vakituiselle eläkkeelle sillä työelämän ajattelukin tuo liian kovat paineet.

Asiasta kymmenenteen, miksi kännykällä ollessa saa pidemmän nimimerkin? :o Oikea nimimerkkini on siis "Nimim 5 vuotta masentunu".

• MIETEITÄ.
        Nimim 5 vuotta masen kirjoitti:

Kiitos kannustavasta viestistäsi nimim. "outoforder"! Totesin vaan tossa taannoin että olen ollut ahdistunut oikeestaan koko elämäni (toisin ku nimimerkkini kertoo, olen ollut vaan pahasti masentunut noin 5 vuotta). Ja masennusoireita on myös ollut. Jotenkin tulee vaan väistämättä mieleen että ei tästä enää selvitä terveeks asti. Ja olen siitä ihan 100% varma. Ehkä jonkinlainen luovuttaminen on tapahtunut tässä vuosien varrella myös. Uskon jonkinlaiseen toipumiseen mutta en usko että ikinä enää kykenen töihin. Tänään yks sairaanhoitaja ihmetteli että miten oon kestäny monta vuotta tällä veitsen terällä seistessäni. Olen siis monta vuotta ollut akuutti potilas eikä valoa OIKEESTI näy tunnelin päässä. Mulla on kaikki maholliset avohoidon tukiverkot käytettävissä. Tai oikeestaan ei ihan kaikki, palveluasumista ei olla vielä kokeiltu mutta laitettiin n. 1kk sitten hakemukset vetämään sinne päin.

Ottaen huomioon myös taustat mistä olen lähtösin, rankkaa koulukiusaamista koko peruskoulun ajan, isoveli jatkoi kiusaamista tosi rankasti kotona, jatkuvia pettymyksiä elämässä, vanhemmat eivät muuta tehneet ku riidelleet lapsuudessani, jne jne..

Niinkuin aikasemmin jo kirjotin, toivon toisaalta tosiaan että pääsisin vakituiselle eläkkeelle sillä työelämän ajattelukin tuo liian kovat paineet.

Asiasta kymmenenteen, miksi kännykällä ollessa saa pidemmän nimimerkin? :o Oikea nimimerkkini on siis "Nimim 5 vuotta masentunu".

Kerro " 5 vuotta masentunut " mitäs sitten kun pääset eläkeelle loppuuko masennuksesi siihen ? Annat ainakin kirjoituksissasi ymmärtää kuin tuo lippujen ja lappujen täyttäminen ja ylipäänsä työnvälttely olisi sinun suurin syysi masenukseen.

Olet viellä nuori joten ihmettelenkin todella miksi sinulla on niin kova hinku eläkeelle etkö voisi vaan jatkaa tervehtymistäsi työttömänä ja kun tervehdyt palaat työelämään ?

Minusta sinulle on parasta hoitoa kun joudut käymään työvoimatoimistossa säänöllisesti ettet ihan kotiisi jumiudu, Voithan sinä sanoa työkkärissä että masentaa mutta kun tervehdyt palaat innolla työelämään,

80 -90 luvulla tuosta masennuksen takia sairaseläkeelle tuli oikea muotiilmiö nuorten keskuudessa jotka eivät halunneet töihin jos olet aiheesta perillä tiedät kuinka paljon nuoria " huijasi " itselleen eläkepaperit.

Pointtina tässä on MIKSI SINULLA ON NIIN KOVA HINKU ELÄKEELLE mielestäni sinun ykkösjuttusi pitäisi olla tervehtyminen eikä eläkeelle pääsy.

ps. Eräs lääkäri sanoi : oikeasti masentunut ei jaksa huolehtia itsestään Mietin vaan jos ihminen on masennustilassa jossa ei jaksa huolehtia itsestään miten ihmeessä hän jaksaa murehtia mistä se raha tulee : eläkeestä tai työttömyyskorvauksesta/ sairaspäivärahasta Tuolta pohjalta tulee väkisinkin mieleen että haluat eläkeelle ettei sinun tarvitse koskaan mennä töihin vaikka tervehtyisit.

• väsynyt mieli

Noihin provoihin vielä, tää netti tässä muodossaan tekee sen mahdolliseksi,
      että joku teinihäirikkö voi käydä täälläkin häiriköimässä, jos täällä vaadittaiskin
      se pankkikorttikirjautumispakko, sitten nuo vähenis huomattavasti. Muutamia
      ns. "aikuisia" on toki joukossa samoissa puuhissa, nää häiriköt on myös
      jääneet jollakin tapaa vajavaisiksi. Kertonee näitten kohdalla lähes
      erehtymättömästi tietynlaisesta lapsuustaustasta, senkummemmin siihen
      asiaan tässä yhteydessä tarkemmin pureutumatta. Tän "kulttuurin" yksi
      tunnusomaisimmista piirteistä on tämä toista p*skantaen samalla itseään
      ylentäen tyyli, tulee esille useasti näilläkin palstoilla. Tää on tätä.

Masennusta ainakin lisää huomattavasti kelan/työkkkäreiden lappujen täyttäminen, varsinkin kun tietää, että tätä tehdään vielä vuosikausia eteenpäin. Tieto siitä, ettei tule kelpaamaan koskaan töihin laskee ihmisen itsetuntoa pahasti. Vaikka opiskelisit 10 ammattia työnsaantimahdollisuudet ovat mitättömät. Miksi siis enää yrittää? Minä ainakin olen täysin luovuttanut. Ja minulla on siihen oikeus.
      Annoin ruumiini lääkäreiden käytettävksi, koska luulin että he haluaisivat tehdä minulle hyvää. Omaa hyvää he ajoivat takaa, halusivat kokeilla sitä sun tätä, vaikkei ei heillä ollut tarvittavaa ammattitaitoa. Hyvin he osasivat sumuttaa vanhempiani. Nyt sitten lääkärit haluaisivat korjailla virheitään, mutta en taida suostua enää mihinkään leikkauksiin, luottamus on mennyt.

• tunnistan laiskurit.

Nyt menee liian paksuksi, Juurihan tuolla yksi " MASENTUNUT " kertoi kuinka hänelle ehdotettiin työkokeilua tai millä nimellä se nyt meneekään ja kun siitä kieltäytymisestä kritisoin hän sanoi tyyliin kuka nyt ilmaiseksi töitä tekee.

Haloo otin selvää asiasta siinä saa työttömyskorvauksen päälle 9e/päivä joten tappiolla ei tarvitse tehdä.

Itse tekisin vaikka ilmaiseksi töitä ellei muuta hommaa olisi tarjolla sillä saahan siitäkin työkokemusta MUTTA EI NÄMÄ TYÖSTÄVIEROKSUVAT ANTEEKSI PITI KIRJOITTAA MASENTUNEET.

LUKEKAA KOKO KETJU AJATUKSELLA LÄPI NIIN EHKÄ HUOMAATTE JOTAIN EDELLEEN OLEN SITÄ MIELTÄ ETTEI OIKEASTI MASENTUNUT IHMINEN JAKSA VÄLITTÄÄ TULEEKO SE RAHA ELÄKEENÄ TAI SAIRASPÄIVÄRAHANA HUOM. ELLEI SITTEN TAKARAIVOSSA JYSKYTÄ AJATUS LOPULLISESTA LOMASTA JONKA ELÄKE SUA EIPÄ ENÄÄ TARVITSE KOSKAAN MENNÄ TÖIHIN VAIKKA MASENNUS KATOAISI MIETTIKÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ

• Latvainvalidi
        tunnistan laiskurit. kirjoitti:

Nyt menee liian paksuksi, Juurihan tuolla yksi " MASENTUNUT " kertoi kuinka hänelle ehdotettiin työkokeilua tai millä nimellä se nyt meneekään ja kun siitä kieltäytymisestä kritisoin hän sanoi tyyliin kuka nyt ilmaiseksi töitä tekee.

Haloo otin selvää asiasta siinä saa työttömyskorvauksen päälle 9e/päivä joten tappiolla ei tarvitse tehdä.

Itse tekisin vaikka ilmaiseksi töitä ellei muuta hommaa olisi tarjolla sillä saahan siitäkin työkokemusta MUTTA EI NÄMÄ TYÖSTÄVIEROKSUVAT ANTEEKSI PITI KIRJOITTAA MASENTUNEET.

LUKEKAA KOKO KETJU AJATUKSELLA LÄPI NIIN EHKÄ HUOMAATTE JOTAIN EDELLEEN OLEN SITÄ MIELTÄ ETTEI OIKEASTI MASENTUNUT IHMINEN JAKSA VÄLITTÄÄ TULEEKO SE RAHA ELÄKEENÄ TAI SAIRASPÄIVÄRAHANA HUOM. ELLEI SITTEN TAKARAIVOSSA JYSKYTÄ AJATUS LOPULLISESTA LOMASTA JONKA ELÄKE SUA EIPÄ ENÄÄ TARVITSE KOSKAAN MENNÄ TÖIHIN VAIKKA MASENNUS KATOAISI MIETTIKÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ

Hanki provo elämä.

Ensinnäkin
        a. sairauslomalla voi olla vain vuoden
        b. moni sairas ei saa hoitoa eikä kuntoutusta
        c. määräaikaiselle työkyvytttömyyseläkkeelle eli kuntoutustuelle ja työkyvyttömyyseläkkelle on vaikeaa päästä (hylkyprosenssi yli 30 %)
        d. mitä tekoa sairailla on työkkärissä? Kuka ottaa latvavammaisen töihin? MIten latvaongelmainen pystyisi tekemään työtä?

MInä en ainakaan tiedä mitään niin nöyryyttävää ja ammattiataidotonta paikkaa kuin työvoimatoimisto.

Ja minä olen jo eläkkeellä ja olen keski-ikäinen. Työeläkeyhtiö kielsi minulta ammattilisen kuntoutuksen.

• porky.
        Latvainvalidi kirjoitti:

Hanki provo elämä.

Ensinnäkin
        a. sairauslomalla voi olla vain vuoden
        b. moni sairas ei saa hoitoa eikä kuntoutusta
        c. määräaikaiselle työkyvytttömyyseläkkeelle eli kuntoutustuelle ja työkyvyttömyyseläkkelle on vaikeaa päästä (hylkyprosenssi yli 30 %)
        d. mitä tekoa sairailla on työkkärissä? Kuka ottaa latvavammaisen töihin? MIten latvaongelmainen pystyisi tekemään työtä?

MInä en ainakaan tiedä mitään niin nöyryyttävää ja ammattiataidotonta paikkaa kuin työvoimatoimisto.

Ja minä olen jo eläkkeellä ja olen keski-ikäinen. Työeläkeyhtiö kielsi minulta ammattilisen kuntoutuksen.

Tiedä sitten kuinka latvasairas olet, Ainakin nettiin kirjoitelu sujuu sinulta.

Oletko ajatellut vaikka jotain kirjoitushommia tai siivoamista ? Kai nuo masentuneet nuoret nyt edes siivota osaa.

• Latvainvalidi
        porky. kirjoitti:

Tiedä sitten kuinka latvasairas olet, Ainakin nettiin kirjoitelu sujuu sinulta.

Oletko ajatellut vaikka jotain kirjoitushommia tai siivoamista ? Kai nuo masentuneet nuoret nyt edes siivota osaa.

On se hienoa, että porky osaa tehdä nettidiagnooseja....psykiatrini sen sijaan on huolissaan siitä, että vedän itseni kohta hengiltä.

Ja mitäs latvaeläkeläisen sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Maata kotona tekemättä mitään? Ja pitäisikö latvainvalidin olla älyllisesti vajaa? Minulla kun tuo ÄO on reilusti yli suorankulman.

Oletko sinä ajatellut ryhtyväsi nettipsykiatriksi? Taipumusta näyttää olevan...

tunnistan laiskurit. kirjoitti:

Ja sinun pitäisi palata koulun penkille, jotta oppisit lukemaan. Minulla on masennuksen lisäksi fyysisiä synnynnäisiä vammoja, joille lääketiede ei voi tehdä enää mitään. Tämän tekstinkin kirjoittaminen aiheuttaa kipuja.
        Lisäksi on ongelmia mahan kanssa, siitä en sen enempää kerro. Ja leikkausvirheen seurauksena toista jalkaa ei voi enää käyttää normaalisti. En voi esim kävellä 1km pitempään, ja selässä on skolioosia, joka aiheuttaa myös omat ongelmansa.
        Mitähän töitä minun pitäsi sitten tehdä? Kädettömänä ja jalattomana? Tuskin sinäkään menisit myymään itseäsi kadulle vain koska PYSTYISIT sitä tekemään.
        Ja ota asioista paremmin selvää, se hurja 9 e/päivä lisä on tapauskohtainen, sitä ei kaikista työkokeilupaikoista saa. Ja lyön vetoa, ettet olisi työkokeilijana kahta vuotta pidempään, ilman toivon pilkahdustakaan siitä, että pääsisit palkkalistoille.

:( kirjoitti:

Ja sinun pitäisi palata koulun penkille, jotta oppisit lukemaan. Minulla on masennuksen lisäksi fyysisiä synnynnäisiä vammoja, joille lääketiede ei voi tehdä enää mitään. Tämän tekstinkin kirjoittaminen aiheuttaa kipuja.
        Lisäksi on ongelmia mahan kanssa, siitä en sen enempää kerro. Ja leikkausvirheen seurauksena toista jalkaa ei voi enää käyttää normaalisti. En voi esim kävellä 1km pitempään, ja selässä on skolioosia, joka aiheuttaa myös omat ongelmansa.
        Mitähän töitä minun pitäsi sitten tehdä? Kädettömänä ja jalattomana? Tuskin sinäkään menisit myymään itseäsi kadulle vain koska PYSTYISIT sitä tekemään.
        Ja ota asioista paremmin selvää, se hurja 9 e/päivä lisä on tapauskohtainen, sitä ei kaikista työkokeilupaikoista saa. Ja lyön vetoa, ettet olisi työkokeilijana kahta vuotta pidempään, ilman toivon pilkahdustakaan siitä, että pääsisit palkkalistoille.

Vastasin siis nimimerkille: tunnistan laiskurit

• porky.
        :( kirjoitti:

NIMIMERKILLE " :( No sinun kuuluisikin saada sairaseläke Olen tarkoittanut näillä työtävieroksuvilla näitä joilla ei ole muita työtärajoittavia sairauksia kuin masennus.

Masennuksesta parannutaan aina jossain vaiheessa toisin kuin esimerkkinä sinun tapauksessa kun on noita muita fyysisiä vammoja joten pyydän anteeksi kritiikkini ei ole sinulle tai sinun kaltaisille vaan näille nyt mua masentaa en enää koskaan tee töitä ja piste tyypeille.

ps. Tunnen nämä oirehtijat työnipuolesta ja edelleen olen sitä mieltä että sairaseläkeele pääsyä pitää tiukentaa, Sairas olkoon sairaslomalla niin kauan kunnes paranee sen sijaan että myönettäisiin eläke ja sitten muutaman vuoden päästä tämä masentunut on terve ja saa lopunelämänsä laiskotella.

• Latvainvalidi
        porky. kirjoitti:

NIMIMERKILLE " :( No sinun kuuluisikin saada sairaseläke Olen tarkoittanut näillä työtävieroksuvilla näitä joilla ei ole muita työtärajoittavia sairauksia kuin masennus.

Masennuksesta parannutaan aina jossain vaiheessa toisin kuin esimerkkinä sinun tapauksessa kun on noita muita fyysisiä vammoja joten pyydän anteeksi kritiikkini ei ole sinulle tai sinun kaltaisille vaan näille nyt mua masentaa en enää koskaan tee töitä ja piste tyypeille.

ps. Tunnen nämä oirehtijat työnipuolesta ja edelleen olen sitä mieltä että sairaseläkeele pääsyä pitää tiukentaa, Sairas olkoon sairaslomalla niin kauan kunnes paranee sen sijaan että myönettäisiin eläke ja sitten muutaman vuoden päästä tämä masentunut on terve ja saa lopunelämänsä laiskotella.

Porky, sopisit hyvin työeläkeyhtiön asiantuntijalääkäriksi, koska sinulla on "sopivat" mielipiteet ihan noin mutu-periaatteella perustelematta. Oletko harkinnut?

Tai oletko jo?

Masennusdiagnoosialla eläkkeellä pääsemistä on jo viimeiset kymmenen vuotta vaikeutettu. Hylkyprosentti on noussut koko ajan. Mihin töihin sinä ajattelit laittaa kaikki kroonisesti masentuneet, jotka eivät edes muista mikä päivä on, suunnittelevat itsemurhaa joka päivä ja purskavat itkuun kesken työpäivän lamaantuneena tai ovat niin ahdistuneita, että eivät pysty olemaan samassa huoneessa toisten ihmisten kanssa? Ja mistäs sinä ne työpaikat löydät, kun terveet nuoret tai yli 50 -vuotiaat ei kelpaa työnantajille.

"Masennuksesta parannutaan aina jossain vaiheessa"
        tällä perusteella voisit ryhtyä myös meedioksi.

Esimerkiksi Vantaan parin vuoden depressiotutkimuksen mukaan vain vähemmistö toipui ns. hyvällä hoidolla.

• porky.
        Latvainvalidi kirjoitti:

Porky, sopisit hyvin työeläkeyhtiön asiantuntijalääkäriksi, koska sinulla on "sopivat" mielipiteet ihan noin mutu-periaatteella perustelematta. Oletko harkinnut?

Tai oletko jo?

Masennusdiagnoosialla eläkkeellä pääsemistä on jo viimeiset kymmenen vuotta vaikeutettu. Hylkyprosentti on noussut koko ajan. Mihin töihin sinä ajattelit laittaa kaikki kroonisesti masentuneet, jotka eivät edes muista mikä päivä on, suunnittelevat itsemurhaa joka päivä ja purskavat itkuun kesken työpäivän lamaantuneena tai ovat niin ahdistuneita, että eivät pysty olemaan samassa huoneessa toisten ihmisten kanssa? Ja mistäs sinä ne työpaikat löydät, kun terveet nuoret tai yli 50 -vuotiaat ei kelpaa työnantajille.

"Masennuksesta parannutaan aina jossain vaiheessa"
        tällä perusteella voisit ryhtyä myös meedioksi.

Esimerkiksi Vantaan parin vuoden depressiotutkimuksen mukaan vain vähemmistö toipui ns. hyvällä hoidolla.

Ollaan asian ytimessä, Sanoit ettei masentuneet edes muista mikä päivä on ja suunitelevat itsemurhaa.

Kerro ihmeessä miksi masentunut joka ei muista edes päiviä ja on päättänyt tehdä itsemurhan alkaisi murehtimaan saako rahaa eläkeen tai jonkin muun muodossa ?

Vaikutat fiksulta ihmiseltä joten olisin olettanut sinunkin pystyvän lukemaan rivienvälistä tästä ketjusta nuo muutamat MASENTUNEET joiden ainoa ongelma oikeasti on LAISKUUS.

USKO pois jos ihminen on oikeasti LOPPU/MASENTUNUT häntä ei kiinnosta eläkeet sun muut raha-asiat ne hoitaa joku muu jos hoitaa.

ps. Minulla olisi antaa sinulle satoja esimerkkejä näistä IHMEPARANTUMISISTA masenuksesta kun eläkeasiat on saatu päätökseen.

MASENNUS on vakava sairaus mutta TUTKITUSTI eläkeelle pano ei paranna masenusta Itseasiassa moni MASENTUNUT kaipaa mieleistä toimintaa tästä varmasti olemme samaa mieltä ? ja mikäs sen mielekäämpää kuin löytää töitä vaikkakin sitten ensialkuun lyhyttä päivää/viikkoa valinnanvaraa kyllä nykyään löytyy vajaakuntoisille työnhakijoille " olisiko esimerkkinä. aloittajalle aivan mahdotton ajatus tehdä ensialkuun vaikka kahtenapäivänä viikossa 4 tuntia päivässä töitä ? ja sitten kunnon mukaan lisätäisiin tunteja/päiviä "

• Latvainvalidi
        porky. kirjoitti:

Ollaan asian ytimessä, Sanoit ettei masentuneet edes muista mikä päivä on ja suunitelevat itsemurhaa.

Kerro ihmeessä miksi masentunut joka ei muista edes päiviä ja on päättänyt tehdä itsemurhan alkaisi murehtimaan saako rahaa eläkeen tai jonkin muun muodossa ?

Vaikutat fiksulta ihmiseltä joten olisin olettanut sinunkin pystyvän lukemaan rivienvälistä tästä ketjusta nuo muutamat MASENTUNEET joiden ainoa ongelma oikeasti on LAISKUUS.

USKO pois jos ihminen on oikeasti LOPPU/MASENTUNUT häntä ei kiinnosta eläkeet sun muut raha-asiat ne hoitaa joku muu jos hoitaa.

ps. Minulla olisi antaa sinulle satoja esimerkkejä näistä IHMEPARANTUMISISTA masenuksesta kun eläkeasiat on saatu päätökseen.

MASENNUS on vakava sairaus mutta TUTKITUSTI eläkeelle pano ei paranna masenusta Itseasiassa moni MASENTUNUT kaipaa mieleistä toimintaa tästä varmasti olemme samaa mieltä ? ja mikäs sen mielekäämpää kuin löytää töitä vaikkakin sitten ensialkuun lyhyttä päivää/viikkoa valinnanvaraa kyllä nykyään löytyy vajaakuntoisille työnhakijoille " olisiko esimerkkinä. aloittajalle aivan mahdotton ajatus tehdä ensialkuun vaikka kahtenapäivänä viikossa 4 tuntia päivässä töitä ? ja sitten kunnon mukaan lisätäisiin tunteja/päiviä "

"USKO pois jos ihminen on oikeasti LOPPU/MASENTUNUT häntä ei kiinnosta eläkeet sun muut raha-asiat ne hoitaa joku muu jos hoitaa"

Mihinkähän tieteelliseen totuuteen tai muihin tosiasioihin tämä perustuu?

Kas, kun jokaisen pitää myös elää jollain... MIkä järki on roikottaa kroonisesti sairaita työvoimatoimistossa, jonka asiantuntemus ei edes riitä kroonisesti sairaiden asioiden hoitamiseen?

"MASENNUS on vakava sairaus mutta TUTKITUSTI eläkeelle pano ei paranna masenusta Itseasiassa moni MASENTUNUT kaipaa mieleistä toimintaa tästä varmasti olemme samaa mieltä ? ja mikäs sen mielekäämpää kuin löytää töitä vaikkakin sitten ensialkuun lyhyttä päivää/viikkoa valinnanvaraa kyllä nykyään löytyy vajaakuntoisille työnhakijoille " olisiko esimerkkinä. aloittajalle aivan mahdotton ajatus tehdä ensialkuun vaikka kahtenapäivänä viikossa 4 tuntia päivässä töitä ? ja sitten kunnon mukaan lisätäisiin tunteja/päiviä "

Puhut ihan sekavia, ensin sanot, että eläkkelle pääsy johtaa ihmeparantumiseen, sitten sanot että masentunut tarvitsee töitä parantuakseen...
        Mihinkähän nämä sinun juttusi oikein perustuvat?

Siitä on näyttöä, että jos työpaikalla huono ilmapiiri, huono johtaminen, vähäiset vaikutusmahdollisuudet jne. niin niissä' työpaikossa sairastetaan enemmän masennusta ja myös sydän ja verisuonisairauksia. Sinä olisit siis laittamassa huonon työilmapiirin masentuneet sinne samaan työpaikkaan masentumaan perusteellisesti?

Siitä on näyttöä, että työttömyys varsinkin pitkäaikaistyöttömyys lisää voimakkaasti masennusta? Niiden ihmisten ongelma ei ole se, että he laiskottelisivat ja se, ettei kukjaan ota töihin.

Ja kuten sanottua, KUKA ottaa latvainvalidin töihin? MIhin sitä mennään mukamas? Suomessa on käytännössä puoli miljoonaa työtöntä.

Ja minä teen hieman töitä, mutta teen niin paljon virheitä ja mokia, että kohta minulla ei ole tätä vähäistäkään työtä. Ja arvaa kuinka mukavaa on koko ajan kokea olevan ihan dille? Todella mieltä ylentävää...ja masennusta syventävää.

• KUKA TEKI HUORIN?
        porky. kirjoitti:

No anna niitä esimerkkejä, jos sulla niitä kerta on satoja? Aluksi vaikka viisikin
        kappaletta riittää. Ilmiselvästi olet tunnollinen työntekijä, joka ei ymmärrä
        tässä kohtaa elämää vielä, miksi jotkut/joillakin voi olla jokin sairaus mikä
        estää työnteon täydellisesti. Olen nuorempana ollut samantyyppinen ihmettelijä,
        mutta sattuneesta syystä en ole enää. Toivottavasti SINÄ AHKERA PERSEEN-
        NUOLIJA et koskaan vakavasti sairastu!

• väsynyt mieli

Että taas tämmöinen tapaus.

Kokeiltu on työkokeilua. Oli tarkotus tehdä kolmen tunnin päiviä 3krt viikossa. Olin työkokeilussa kaksi viikkoa ja jaksoin olla KERRAN jopa kokonaiset kolme tuntia. Muina kertoina voimat loppuivat n. tunnin verran työskenneltyäni. Lisäksi työ oli ns erittäin helppoa, olin päivittäistavarakaupassa täyttämässä hyllyjä. Et usko kuinka söi miestä jättää lähes joka kerta leikki kesken. Kyse ei ole laiskuudesta vaan siitä että ei JAKSA. Eikä kykene. Sinun on hyvä puhua sillä et ole varmasti kärsinyt masennuksesta.

Mistä masennus johtuu? Vastaappa siihen. Tai no sama kait se on vastata ite. Se johtuu AIVOKEMIASTA. Näin ollen me emme voi mitenkään vaikuttaa siihen että sairastummeko masennukseen. En ole ikinä kenellekkään sanonut näin, en edes pahimmille ihmisille mitä tiiän, mutta sinulle sanon että toivottavasti itse sairastuisit masennukseen jotta sinulle tulisi hiukan perspektiiviä asioihin.

Minulle on periaatteessa ihan sama mistä minulle raha tulee, tulee se sitten työkkäristä tai eläkelaitokselta. Pääasia on että jostain tulee ees vähäsen jotta ois katto pään päällä ja vähän jotain mitä syyäkki. Vai olisiko parempi että me masentuneet emme saisi latiakaan? Vai oisko VIELÄ parempi että vetäisimme kaikki itsemme hirteen että emme olisi yhteiskunnan taakkana täällä?! Ja kyllä, minua ahistaa työelämään paluu. Hahaa! Sait mitä haitkin! MUTTA! Ja tässä kohtaan pitääkin sanoa oikein ISO mutta! Minä TIEDÄN ettei minusta ole enään työelämään. Olen kärsinyt oikeestaan koko elämäni mielenterveys ongelmista. Mihin ne muka katoaisivat?!?!?! Ja eikö esim psykoottiset läpilyönnit ole mielestäsi vakava mielenterveys häiriö? Sitä vakavampi on tietenkin psykoosi. Olen kärsinyt psykoottisista läpilyönneistä jo 2.5 vuotta. Kuka haluaisi ottaa töihin ihmisen jolla on ajoittain harhoja?? Ja toinen, minulla ei ole VOIMAVAROJA työelämään.

Vielä masennuksesta.. Onko sinusta vakavaa että ihminen yrittää tappaa itsensä? Eheei! Sinusta ihminen vaan yrittää saada huomiota ja ettei hänen tarvitsisi mennä töihin! Näin SINÄ ajattelet. Niin.. Ehkä voin kertoa tässä että olen kolme kertaa tässä parin vuoden sisään yrittänyt TOSISSANI päästää itseni päiviltä. Ja tähän sinä varmasti vastaisit että "eihän tuossa ole mitään! Terveetkin ihmiset yrittävät joskus tappaa itseään!". Niinpä niin.. Sinulla ei ole mitään aavistusta mitä masennus on.

Nimim 5 vuotta masentunu kirjoitti:

Kokeiltu on työkokeilua. Oli tarkotus tehdä kolmen tunnin päiviä 3krt viikossa. Olin työkokeilussa kaksi viikkoa ja jaksoin olla KERRAN jopa kokonaiset kolme tuntia. Muina kertoina voimat loppuivat n. tunnin verran työskenneltyäni. Lisäksi työ oli ns erittäin helppoa, olin päivittäistavarakaupassa täyttämässä hyllyjä. Et usko kuinka söi miestä jättää lähes joka kerta leikki kesken. Kyse ei ole laiskuudesta vaan siitä että ei JAKSA. Eikä kykene. Sinun on hyvä puhua sillä et ole varmasti kärsinyt masennuksesta.

Mistä masennus johtuu? Vastaappa siihen. Tai no sama kait se on vastata ite. Se johtuu AIVOKEMIASTA. Näin ollen me emme voi mitenkään vaikuttaa siihen että sairastummeko masennukseen. En ole ikinä kenellekkään sanonut näin, en edes pahimmille ihmisille mitä tiiän, mutta sinulle sanon että toivottavasti itse sairastuisit masennukseen jotta sinulle tulisi hiukan perspektiiviä asioihin.

Minulle on periaatteessa ihan sama mistä minulle raha tulee, tulee se sitten työkkäristä tai eläkelaitokselta. Pääasia on että jostain tulee ees vähäsen jotta ois katto pään päällä ja vähän jotain mitä syyäkki. Vai olisiko parempi että me masentuneet emme saisi latiakaan? Vai oisko VIELÄ parempi että vetäisimme kaikki itsemme hirteen että emme olisi yhteiskunnan taakkana täällä?! Ja kyllä, minua ahistaa työelämään paluu. Hahaa! Sait mitä haitkin! MUTTA! Ja tässä kohtaan pitääkin sanoa oikein ISO mutta! Minä TIEDÄN ettei minusta ole enään työelämään. Olen kärsinyt oikeestaan koko elämäni mielenterveys ongelmista. Mihin ne muka katoaisivat?!?!?! Ja eikö esim psykoottiset läpilyönnit ole mielestäsi vakava mielenterveys häiriö? Sitä vakavampi on tietenkin psykoosi. Olen kärsinyt psykoottisista läpilyönneistä jo 2.5 vuotta. Kuka haluaisi ottaa töihin ihmisen jolla on ajoittain harhoja?? Ja toinen, minulla ei ole VOIMAVAROJA työelämään.

Vielä masennuksesta.. Onko sinusta vakavaa että ihminen yrittää tappaa itsensä? Eheei! Sinusta ihminen vaan yrittää saada huomiota ja ettei hänen tarvitsisi mennä töihin! Näin SINÄ ajattelet. Niin.. Ehkä voin kertoa tässä että olen kolme kertaa tässä parin vuoden sisään yrittänyt TOSISSANI päästää itseni päiviltä. Ja tähän sinä varmasti vastaisit että "eihän tuossa ole mitään! Terveetkin ihmiset yrittävät joskus tappaa itseään!". Niinpä niin.. Sinulla ei ole mitään aavistusta mitä masennus on.

Ja tuo äskeinen oli tarkotettu nimimerkille "porky."..

• TUNNEN SINUT.

Ja tuo äskeinen oli tarkotettu nimimerkille "porky."..

TOTUUS on olet PATALAISKA jos olisit vakavasti masentunut joka mukamas on kolmesti koittanut itsemurhaa et kirjoitelisi täällä vaan olisit laitoshoidossa tämä on fakta.

Voin lyödä vetoa olet ylipainoinen LAISKURI joka kuvitelee saavansa eläkeen NOIN EI TULE TAPAHTUMAAN.

Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja ensimäiseksi heität ne sipsit ja pullat roskiin Alat syömään terveellisesti ja menet töihin ja lopeta tuolainen laiskottelu.

• gfhtarth
        TUNNEN SINUT. kirjoitti:

TOTUUS on olet PATALAISKA jos olisit vakavasti masentunut joka mukamas on kolmesti koittanut itsemurhaa et kirjoitelisi täällä vaan olisit laitoshoidossa tämä on fakta.

Voin lyödä vetoa olet ylipainoinen LAISKURI joka kuvitelee saavansa eläkeen NOIN EI TULE TAPAHTUMAAN.

Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja ensimäiseksi heität ne sipsit ja pullat roskiin Alat syömään terveellisesti ja menet töihin ja lopeta tuolainen laiskottelu.

Kannattaa olla hiljaa, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa. Et oikeasti tiedä mitään ihmisestä jota haukut. Psykiatreista taitavinkaan ei voi päätellä mitään terveydestä nettikirjoitusten perusteella.

Selvästikin näiden provojen on tarkoitus aiheuttaa mielipahaa. Mutta hah! Mä viisveisaan teidän kommenteistanne. Onneksi lääkärit tekee diagnoosit eikä tämmöset sairaat provoilijat.

• masentaa työntekoko.

Selvästikin näiden provojen on tarkoitus aiheuttaa mielipahaa. Mutta hah! Mä viisveisaan teidän kommenteistanne. Onneksi lääkärit tekee diagnoosit eikä tämmöset sairaat provoilijat.

Sinulle sopisi ilta/yö TYÖ kun notkut koneella yömyöhään ja mukamas niiin väsynyt ja pah sanon minä, Hae tietokonealan töitä kun nähtävästi olet melko koukussa koneseen.

• Latvainvalidi
        TUNNEN SINUT. kirjoitti:

Ei ole sinullakaan asiat provoilija kovin hyvin, jos roikut täälllä jatkuvasti hakkaamassa päähän jo valmiiksi päähänpotkittuja ja huonokuntoisia ihmisiä .

Hanki elämä.

• ek3890

Täällähän on tappelu syntynyt :o
      Kerronpa nyt miten minulle kävi eläkemietteineni...

Ajattelin, minäkin "laiska" masentunut kaikista oireistani (kerrottu jossain tuolla...) huolimatta alkaa etsiä töitä, sanokoon lääkärikin siihen mitä sanoo. Luulen, että säännöllinen elämäntyyli sopii minulle parhaiten, ei tällainen pelkkä oleminen.

Minulla on ollut jo pitkään hyvin vaikea masennus ja nuita muita häiriöitä jne, ja pelottaa etten onnistukaan työelämässä. Jos en onnistu, niin sitten en onnistu. Ei voi tietää jos ei kokeile. Etsin tietysti osa-aikatöitä jos mahdollista, sillä en tiedä jaksaako sairasloman ja eläkkeen jälkeen hypätä suoraan kokopäivätyöhön.

Mieliala ja jaksaminen aaltoilee kyllä pahasti, mutta nyt olen päättänyt yrittää saada töitä. Tiedän millaista on kun ei ole jaksamista mihinkään, kun ei jaksaisi nousta koko päivänä ylös sängystä koska millään ei ole mitään väliä. Nyt kesän tullen minulla tuntuu kuitenkin olevan taas vähän enemmän voimia ja toivon voimia ja jaksamista ketjun aloittajalle ja kaikille muillekin.

• nim 5 vuotta masentu

Itse en aio hakea töitä ainut päämääräni on sairaseläke, Onneksi äitini oli eilen leiponut pullaa taas kelpaa kun on mättökupit täynnä salkareita odotelessa.

• OrigFifi
        nim 5 vuotta masentu kirjoitti:

Itse en aio hakea töitä ainut päämääräni on sairaseläke, Onneksi äitini oli eilen leiponut pullaa taas kelpaa kun on mättökupit täynnä salkareita odotelessa.

'Mut jos tykkäät olla uhri ja uskoa tollasia --- niin jääppä siihen. Ellet -- nosta kytkintä tulevaisuuteen. Ikiomaasi.'

Lainaus eräästä postauksesta joka sivuaa aihetta.

Eli marttyyri asenne, olen lihava eikä kukaan edes haluaisi mua töihin - en siis halua edes yrittää paluuta työelämään. Ja tervehtyä?!!!!

Ei voi muuta kuin toivottaa kaikkea hyvää teille eläkeläisille ketkä olette luovuttaneet?

Ja.

Puhun vain omasta elämästäni ja et sen suunnan VOI muuttaa se on vain peiliin katsomisen jälkeen alettava tekemään töitä sen paranemisen, asenteensa muuttamisen ym. suhteen.

Itse olen vahvasti sillä tiellä nyt.

• OrigFifi
        OrigFifi kirjoitti:

'Mut jos tykkäät olla uhri ja uskoa tollasia --- niin jääppä siihen. Ellet -- nosta kytkintä tulevaisuuteen. Ikiomaasi.'

Lainaus eräästä postauksesta joka sivuaa aihetta.

Eli marttyyri asenne, olen lihava eikä kukaan edes haluaisi mua töihin - en siis halua edes yrittää paluuta työelämään. Ja tervehtyä?!!!!

Ei voi muuta kuin toivottaa kaikkea hyvää teille eläkeläisille ketkä olette luovuttaneet?

Ja.

Puhun vain omasta elämästäni ja et sen suunnan VOI muuttaa se on vain peiliin katsomisen jälkeen alettava tekemään töitä sen paranemisen, asenteensa muuttamisen ym. suhteen.

Itse olen vahvasti sillä tiellä nyt.

Ja tarkoitus ei ole pahoittaa kenenkään mieltä - kärsimme jo aivan varmasti tarpeeksi - tarkoitus oli tuoda näkökulma, että kaikki on mahdollista kun yrittää ja näkee vaivaa sen eteen.

Loppuelämäsi ei siis välttämättä ole tarkoitus mennä noin. Unelma onnellisesta ja tasapainoisesta elämästä kokonaisvaltaisesti on henk. koht. niin SUURI ettei se jää vain unelmaksi.

On mullakin aika rankat dg:t. Mut mitäs sitten:)!!!!!

OrigFifi kirjoitti:

Ja tarkoitus ei ole pahoittaa kenenkään mieltä - kärsimme jo aivan varmasti tarpeeksi - tarkoitus oli tuoda näkökulma, että kaikki on mahdollista kun yrittää ja näkee vaivaa sen eteen.

Loppuelämäsi ei siis välttämättä ole tarkoitus mennä noin. Unelma onnellisesta ja tasapainoisesta elämästä kokonaisvaltaisesti on henk. koht. niin SUURI ettei se jää vain unelmaksi.

On mullakin aika rankat dg:t. Mut mitäs sitten:)!!!!!

Kiitos sinulle "Latvainvalidi" että olet jaksanut olla mun ja kaikkien masentuneiden puolella!

Teille jotka sanotte että "katsoin peiliin ja otin itteeni niskasta kiinni", teitä riittää. Oikeesti jos on elämä aivan solmussa ja oikeesti rankasti masentaa niin ei semmosta VOI tehdä. Todennäkösesti nää ihmiset ei ole koskaan kärsiny pahasta masennuksesta tai siinä vaiheessa kun he tämän niskasta kiinni ottamis päätöksen on tehny ne on jo kuntoutunu suht hyviin uomiin. Nämä ihmiset on mahollisesti menettänyt jonku läheisen (en aliarvioi ollenkaan sitä tuskaa mitä siitä seuraa!) ja masennus on ollut normaali mielialan muutos ja sit on parantunu siitä suht nopeesti. Sillon ku tää parantuminen on alkanu ni sillon nää ihmiset on kattonu siihen peiliin ja sanonu "hei! Mä jatkan elämää!". Tämä oli vaan yks esimerkki monesta miten se voi mennä, olen nähnyt monta tämän kaltasta tapausta. POINTTINA on se että normaalisti masennus ei pääse kroonistumaan. Varmasti lähes jokainen on kokenut pientä tai sitten suurta masentuneisuutta elämänsä aikana mutta se on kestänyt ehkä korkeintaan kaksi kuukautta. Sitten nämä ihmiset tulee minulle sanomaan että "tiedän mitä masennus on". Niin niin, mutta tiedätkö mitä on sairastaa 5 vuotta vakavaa kroonista masennusta?!? Siinä on vissi ero. Tää nyt tavallaan poikkes vähän aiheesta mutta kirjotin ajatusten virratessa.

Yötyötä ei missään tapauksessa suositella masennuksesta kärsiville tai siitä toipuville sen raskauden takia. Muita hyviä ehdotuksia?

• OrigFifi

Kiitos sinulle "Latvainvalidi" että olet jaksanut olla mun ja kaikkien masentuneiden puolella!

Teille jotka sanotte että "katsoin peiliin ja otin itteeni niskasta kiinni", teitä riittää. Oikeesti jos on elämä aivan solmussa ja oikeesti rankasti masentaa niin ei semmosta VOI tehdä. Todennäkösesti nää ihmiset ei ole koskaan kärsiny pahasta masennuksesta tai siinä vaiheessa kun he tämän niskasta kiinni ottamis päätöksen on tehny ne on jo kuntoutunu suht hyviin uomiin. Nämä ihmiset on mahollisesti menettänyt jonku läheisen (en aliarvioi ollenkaan sitä tuskaa mitä siitä seuraa!) ja masennus on ollut normaali mielialan muutos ja sit on parantunu siitä suht nopeesti. Sillon ku tää parantuminen on alkanu ni sillon nää ihmiset on kattonu siihen peiliin ja sanonu "hei! Mä jatkan elämää!". Tämä oli vaan yks esimerkki monesta miten se voi mennä, olen nähnyt monta tämän kaltasta tapausta. POINTTINA on se että normaalisti masennus ei pääse kroonistumaan. Varmasti lähes jokainen on kokenut pientä tai sitten suurta masentuneisuutta elämänsä aikana mutta se on kestänyt ehkä korkeintaan kaksi kuukautta. Sitten nämä ihmiset tulee minulle sanomaan että "tiedän mitä masennus on". Niin niin, mutta tiedätkö mitä on sairastaa 5 vuotta vakavaa kroonista masennusta?!? Siinä on vissi ero. Tää nyt tavallaan poikkes vähän aiheesta mutta kirjotin ajatusten virratessa.

Yötyötä ei missään tapauksessa suositella masennuksesta kärsiville tai siitä toipuville sen raskauden takia. Muita hyviä ehdotuksia?

Noh, kuten viittasinkin hieman taustoihini niin kyse on kroonistuneesta vakavasta depiksestä ym. ja aloitin vain tekemään kaikkeni mainitsemani 'unelman' eteen. Näkökulma om täysin omani ja ei esim Sulle suunnattu (jos et halua ottaa sellaista vastaan)

Halusin vain luoda toivoa jstkn paremmasta, että se on mahd. Enkä sano vielä, että itse siinä onnistun, olen vain päättänyt onnistua. Välillä itsarin partaalla ja sieltä taas nousten jatkamaan unelman tav.

• ek3890

Nimim.5 vuotta masentunut:

"Teille jotka sanotte että "katsoin peiliin ja otin itteeni niskasta kiinni", teitä riittää. Oikeesti jos on elämä aivan solmussa ja oikeesti rankasti masentaa niin ei semmosta VOI tehdä. Todennäkösesti nää ihmiset ei ole koskaan kärsiny pahasta masennuksesta tai siinä vaiheessa kun he tämän niskasta kiinni ottamis päätöksen on tehny ne on jo kuntoutunu suht hyviin uomiin. "

Sinäpä sen sanoit. Minä tuossa jo sanoin päättäneeni alkaa työt. Luulin, että se parantaisi minut. Työnteko olisi normaalia elämää ja minäkin olisin normaali työssä käyvä ihminen, eikä kukaan enää oudoksuisi minua eläkeläistä...

Minulla masennus on kestänyt jo 12v, tosi vaikeana n.6 viimeistä vuotta. Omahoitaja sanoi että nyt kuule rauhoitut ja nämä asiat mietitään kaikessa rauhassa. Ei työelämään noin vain rynnistetä. Työkokeiluunkaan ei olisi vielä innokas päästämään, mutta tämä asia selviää vasta syksyllä. Eläkettä ne aikoisi jatkaa, psykologikin on sitä mieltä.

Niin että siinä oli ammattilaistenkin mielipide siitä, kannattaako masentuneena lähteä töihin. Masennus ei ole laiskuutta, sen on joutunut täällä palstoilla monesti jo sanomaan nuille provoilijoille. Yritän ottaa itseäni niskasta kiinni ja reipastua ja vaikka mitä, mutta ei se vain onnistu tuosta noin vain vaikka miten haluaisi. Masennus on masennus. Se on sairaus, ei luonteenpiirre kuten laiskuus.

Luulen aina välillä olevani jo paremmassa kunnossa, mutta jo hetken päästä tilanne voi olla ihan toinen. Se nyt ei johdu pelkästään masennuksesta... Mutta tällaista ailahtelijaa ei töihin otettaisikaan.

Niin ja mitenpä sitä masentunut työskentelee jos vähän väliä saa itkukohtauksia joita on hankala selittää työkavereille/pomolle/asiakkaille... Ja masentuneena ainakin minä olen tosi hajamielinen. En voisi varmasti tehdä mitään vastuullista työtä, ja mikä työ ei olisi edes vähän vastuullista?

ek3890 kirjoitti:

Nimim.5 vuotta masentunut:

"Teille jotka sanotte että "katsoin peiliin ja otin itteeni niskasta kiinni", teitä riittää. Oikeesti jos on elämä aivan solmussa ja oikeesti rankasti masentaa niin ei semmosta VOI tehdä. Todennäkösesti nää ihmiset ei ole koskaan kärsiny pahasta masennuksesta tai siinä vaiheessa kun he tämän niskasta kiinni ottamis päätöksen on tehny ne on jo kuntoutunu suht hyviin uomiin. "

Sinäpä sen sanoit. Minä tuossa jo sanoin päättäneeni alkaa työt. Luulin, että se parantaisi minut. Työnteko olisi normaalia elämää ja minäkin olisin normaali työssä käyvä ihminen, eikä kukaan enää oudoksuisi minua eläkeläistä...

Minulla masennus on kestänyt jo 12v, tosi vaikeana n.6 viimeistä vuotta. Omahoitaja sanoi että nyt kuule rauhoitut ja nämä asiat mietitään kaikessa rauhassa. Ei työelämään noin vain rynnistetä. Työkokeiluunkaan ei olisi vielä innokas päästämään, mutta tämä asia selviää vasta syksyllä. Eläkettä ne aikoisi jatkaa, psykologikin on sitä mieltä.

Niin että siinä oli ammattilaistenkin mielipide siitä, kannattaako masentuneena lähteä töihin. Masennus ei ole laiskuutta, sen on joutunut täällä palstoilla monesti jo sanomaan nuille provoilijoille. Yritän ottaa itseäni niskasta kiinni ja reipastua ja vaikka mitä, mutta ei se vain onnistu tuosta noin vain vaikka miten haluaisi. Masennus on masennus. Se on sairaus, ei luonteenpiirre kuten laiskuus.

Luulen aina välillä olevani jo paremmassa kunnossa, mutta jo hetken päästä tilanne voi olla ihan toinen. Se nyt ei johdu pelkästään masennuksesta... Mutta tällaista ailahtelijaa ei töihin otettaisikaan.

Niin ja mitenpä sitä masentunut työskentelee jos vähän väliä saa itkukohtauksia joita on hankala selittää työkavereille/pomolle/asiakkaille... Ja masentuneena ainakin minä olen tosi hajamielinen. En voisi varmasti tehdä mitään vastuullista työtä, ja mikä työ ei olisi edes vähän vastuullista?

OrigFifi: on hyvä että yrität ottaa uuden suunnan. Itse en ainakaan vielä pysty sitä tekemään. :(

• laiska oot.

OrigFifi: on hyvä että yrität ottaa uuden suunnan. Itse en ainakaan vielä pysty sitä tekemään. :(

Nyt se on tutkittu " lue iltalehdestä " roskaruokaa syövät masentuvat terveellistäruokaa syöviä herkemmin.

Kerro 5 vuotta masentunut kuinka paljon painat ? Nytkin mitä todennäköisemmin olet koneesi äärellä sipsejä ja limsaa ahmien AI NIIN MUTTA SINÄ OLET MASENTUNUT HAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAH

• OrigFifi

Se voi viedä aikaa mutta s a l l i se itsellesi.

Itsestäni olen huomannut että ruokavalion muutos on esim auttanut. Terapia on varmaan suuri apu myös. Suurin on se et haluan elämäni takaisin. Ihmisten parissa olo auttaa aina vaikka usein on lähes mahdoton lähteä mm PTSD oireilun vuoksi.

Kerro miten tilanteesi etenee, niinkun huomaat en o täällä morkkaamassa ketään:)!

• 5 vuotta masentunut

Mitä minun painoni teille kuuluu ? olen itseasiassa normaalipainoinen 162/88kg itselläni ainakin hampurilaiset sipsit karkit ja limpparit toimii kun olen masentumisillani oletko koskaan kuullut edes lohturuuasta ?

Nyt näyttää valoisamalta sillä työvoimatoimistosta sanottiin ettei näin kesällä löydy töitä joten seuraavaksi joudun olemaan sinne yhteydessä vasta marraskuun alussa.

• Jukka+poika=jukkapoi

Minä olen 180/105kg ja täynnä lihasta-lisäksi erittäin vaarallisen näköinen.
        Minullakin on sairauksia, siksi joudun pitämään huolta itsestäni. Hyvällä
        lihaskunnolla pääsee jo pitkälle e-epa D-vitaamini valmiste,magnesium/kalsium
        myös käytössä. En mässäile, sillä se on syntiä.

• r589q20578920480

168/88kg on kyllä aivan selvä ylipaino.... normaalipaino olisi ehkä 50-70kg riippuen ruumiinrakenteesta ja sukupuolesta

itse olen 175cm/75kg ja ihan selvästi läski

• Tiaknoosi
        r589q20578920480 kirjoitti:

168/88kg on kyllä aivan selvä ylipaino.... normaalipaino olisi ehkä 50-70kg riippuen ruumiinrakenteesta ja sukupuolesta

itse olen 175cm/75kg ja ihan selvästi läski

Ihan selvästi olet pakko-oireiden ortoreksi.

Tiaknoosi kirjoitti:

Ihan selvästi olet pakko-oireiden ortoreksi.

En kyllä taaskaan kirjottanu tota viimestä "viestiäni". Joku idiootti vaan näköjään tykkää leikkii mun nimimerkillä. Ja huomatkaa! Olen väliaikaisella sairauseläkkeellä, en työkkärin asiakkaana!

• 7389875

En kyllä taaskaan kirjottanu tota viimestä "viestiäni". Joku idiootti vaan näköjään tykkää leikkii mun nimimerkillä. Ja huomatkaa! Olen väliaikaisella sairauseläkkeellä, en työkkärin asiakkaana!

ja taas sinulla riittää virtaa notkua täällä netissä yömyöhään vaikka olet niin väsynyt LAISKA työtävieroksuva sinä olet

• ELÄKKEELLE 63vVASTA?

Suomalainen on tunnetusti kateellinen asiasta jos toisesta. Jotkut jopa kadehtivat
      sairaita ihmisiä, jotka ovat joutuneet jäämään TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKEELLE.
      Toisaalta, tällainen ihminen on jollain tavoin myöskin sairas, mikäli kadehtii
      sairauksista KÄRSIVÄÄ ihmistä. Ensimmäisenä mieleen tulee NARSISTINEN
      PERSONALLISUUS HÄIRIÖ, jonka KRITEERIT tällä palstalla jotkut täyttävät.

Joo joku narsisti tää provoilija ja pahimmassa tapauksessa provoilijat on.. Nauttii siitä kun saa lyyä lyötyä. Oli hyvä pointti että tää ihminen on varmaan myös kateellinen. Tosin tässä sairaudessa ei ole MITÄÄN kadehdittavaa.. :/

• TJ "=20v

Joo joku narsisti tää provoilija ja pahimmassa tapauksessa provoilijat on.. Nauttii siitä kun saa lyyä lyötyä. Oli hyvä pointti että tää ihminen on varmaan myös kateellinen. Tosin tässä sairaudessa ei ole MITÄÄN kadehdittavaa.. :/

Mieleeni tuli yksi henkilö, joka ilmiselvästi oli/on edelleen narsisti. Markka-aikaan 2000-luvun
        alussa "jutteli mukavia" työpaikalla, "jos saisin miljoona markkaa, voisin vaihtaa
        sen vaikka pyörätuolipaikkaan"-,ja tämä tarina on tosi. Eikä pelkästään ollut
        narsisti.. solvasi vanhempia ihmisiä työpaikalla, uhkaili jne. Aina oli selittelemässä
        kun oli joutunut ottamaan sairaslomaa, haki tavallaan hyväksyntää.. kuitenkin
        selän takana aina oli yksi ja sama henkilö kyseessä pilaamassa työilmapiiriä.

• 5 vuotta masentunut
        TJ "=20v kirjoitti:

Mieleeni tuli yksi henkilö, joka ilmiselvästi oli/on edelleen narsisti. Markka-aikaan 2000-luvun
        alussa "jutteli mukavia" työpaikalla, "jos saisin miljoona markkaa, voisin vaihtaa
        sen vaikka pyörätuolipaikkaan"-,ja tämä tarina on tosi. Eikä pelkästään ollut
        narsisti.. solvasi vanhempia ihmisiä työpaikalla, uhkaili jne. Aina oli selittelemässä
        kun oli joutunut ottamaan sairaslomaa, haki tavallaan hyväksyntää.. kuitenkin
        selän takana aina oli yksi ja sama henkilö kyseessä pilaamassa työilmapiiriä.

Minä voisin vaihtaa miljoonan eläkeeseen, Minua masentaa ajatuskin työnteosta.

• 9878878
        5 vuotta masentunut kirjoitti:

Minä voisin vaihtaa miljoonan eläkeeseen, Minua masentaa ajatuskin työnteosta.

nimimerkki 5 vuotta masentunut lue tältä masennus palstalta tuo haluatko parantua ketju. Se on kuin sinulle tehty sillä luulen että sinä kuulut juuri tähän kastiin joka nojaa masenukseen kun pitäisi tehdä jotain jos ymmärrät.

Ja toiseksi ala syömään terveellisesti ja unohda herkut.

• Ansaittu eläke

elimellinen aivo-oire yhtymä (laaja-alainen muistihäiriö)
      elmellinen persoonallisuushäiriö
      epilepsia
      toistuva masennus
      harhaluuloisuushäiriö
      pakko-oireinen häiriö
      (psykoottinen)
      Eläkkeelle 40 vuotiaana siihen asti aina opiskelussa tai töissä.

• fnissa12

harvemmin masennus-dg (siis pitkittynyt tila, ei ohimenevä, elämäntilanteeseen liittyvä) on ihan yksinään, vaan rinnalla kulkee usein esim syömishäiriöitä, pelko/paniikki-tiloja, unettomuusjaksoja, voimakasta (jopa paranoidista) häpeää, vaikeuksia lähi-ihmissuhteissa, mieliala-aaltoilua..ja kaikenlainen riippuvuuskäytös (alko/ruoka/shoppaus) ja pakonomainen käytös on kans hyvin tyypillisiä masennuksen kumppaneita.

Sitä ei tässä topikissa ole mielestäni tuotu riittävästi esille. Itse olen käynyt päivätyössä (nyt sapatilla), ja olen kärsinyt isosta nipusta yllä lueteltuja juttuja. Elämäni työn ulkopuolella on ollut sosiaalisesti varsin kapeaa ja välillä oma elämä on tuntunut/tuntuu varsin mielettömältä, kun häpeä estää harrastamasta, liittymästä jne, siis OLEMASTA NORMAALI. MUlla on siis parempia ja huonompia jaksoja (löysin PMDD-diagnoosin PMS-oireita guuglatessani, ja tuo osuu aika nappiin..aion kokeilla vielä SSRI:tä "kuureina"). Sen lisäksi olen aika epävakaa. Ikää on 40.

Tuo on niin vanha vitsi, että jos kerrot olevasi (vain) masentunut saat kuraa niskaan. Minulla on se käsitys, että masennus on useimmiten vain yksi rikka rokassa, eikä se pahin työssäkäynnin vaikeuttaja. Mulla unettomuus ja ahdistus välillä rassaa työkuntoa, ja joskus on päiviä kun vaan itjkettää - töissäkin. Työ on sentyyppistä, ettei tarvitse olla ihmisten edessä kuin ohimennen, mutta joskus tuo tietysti tekee hommasta haastavaa. Olen aiemmin ollut myös vahvasti alkoriippuvainen, siis se tietty annos on joka ilta pitänyt saada, pari tuopillista. Nyt olen päässyt siitä. Bulimiakin on rauhoittunut ja olen panostanut ravitsevaan ruokaan. Koetan myös liikkua aina kun muistan/jaksan. Lääkkeisiin olen aina suhtautunut varauksella, kun pers.häiriötä ne eivät oikeastaan paranna ja pahimmillaan lisäävät ahdistus/unettomuusoireita. Tosin bentsoja varmaan käyttäisin välillä, jos niitä jostain saisi. Pahimpiin tuskaoloihin ei jää nyt kuin muutama tölkki olutta, mikä toimii aika huonosti sekin. Alkoholin sanotaan pahentavan masennusoireita ja voin allekirjoittaa tuon täysin, kun käyttö on päivittäistä. Riippuvuudet itsessään nöyryyttävät.

Me ollaan jokainen yksilöitä mt-vammamme kanssa. Minut työ on pitänyt edes jotenkin kiinni yhteisössä. Nyt voisin jo elää ilmankin sitä, mutta enköhän omasta puolestani aio sinnitellä työelämässä ainakin seur. 10v. En haikaile eläkkeelle. Silti tiedän ja tunnen olevani varsin rikkinäinen persoona.

• 15+10

Krooninen masennus. Ikää 45 v, 10 vuotta eläkkeellä.

• Kaikkeen kyllästynyt

Krooninen masennus. Ikää 52 v. Osatyökyvyttömyyseläkkeellä viimeiset 8 vuotta. Yritän saada kokoeläkkeen. Normaalia yöunta olen nukkunut joskus 90-luvulla. Muisti pätkii, lääkkeistä hankalia sivuvaikutuksia. En halua tampiona pyöriä työpaikallani.

Ei auttane asiassa muu kuin itsarin yritys.

• haisuliininen

Miten lääkärin oikeasti saa tajuamaaan pahan olon? Menen tiistaina lääkäriin. Olen ollut saikulla pian 4 kk. En todellakaan voi palata nykyiseen työhön. Asian ajatteleminen vie yöunet, olen saanut "tärinäkohtauksia" ja ahdistun, kun mietin asiaa. Olen nuori, joten minulle toitotetaan, että olisi hyvä palata osa-aikaisesti töihin. Sanoin kaverille, että kuolen mieluummin kuin palaan stressaavaan työhön. Työnkuvaa voitaisiin helpottaa, jolloin palkka laskisi ja ei se ilmapiiri painostavana mihinkään muuttuisi. Lisäksi työnkuva olisi samaan juttuun liittyvää eli ei ei. :-( Aion uudelleen kouluttautua hakemalla tammikuussa alkavaan koulutukseen. Siihen mennessä pitäisi saada kuntouduttua vähän.

Miksi kukaan ei ymmärrä? :-( Viime kuussa itsemurha pyöri kyllä päässä, mutta en voi tehdä sitä. Tosin välillä tuntuu, ettei kukaan muuten tajua, kuinka paha olo mulla on ja pitävät vain laiskana paskana, jonka psyyke heittelee. Helvetti!

• Latvainvalidi

Pyydä päästä ammatilliseen kuntoutukseen/uudelleenkoulutukseen.

• Latvainvalidi

Pyydä päästä ammatilliseen kuntoutukseen/uudelleenkoulutukseen.

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8403
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4674
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4353
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3493
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3470
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3368
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3133
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2871
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe