pH-laskuun apua

allimmmm

1,0 litraan etikkahapon 1,0 molaarista vesiliuosta lisätään 0,1 moolia vahvaa emästä NaOH.
Mikä on syntyneen liuoksen pH? pKa(etikkahappo)=1,84x10^-3 mol^2/l^2-. Lisäys ei vaikuta tilavuuteen.

Vastaus: 3,8

Kyseessä on vanha farmasian pääsykoetehtävä. Olen pyöritellyt ko laskua pari viikkoa ja alkaa usko mennä, sillä luulen tietäväni oikean ratkaisutavan, mutta millään en saa oikeaa vastausta.

Yrittäessäni tuota laskua, aloitin sillä, että etikkahappo on heikko protolyytti, joten tein protolyysireaktiosta taulukon ja sain siitä poimittua tasapainokonsentraatiot etikkahapon happovakion lausekkeeseen.
pKa piti myös muuttaa Ka:ksi.
Happovakion lausekkeesta sain selville etikkahappoliuoksen oksoniuminokonsentraation [H3O ] tasapainotilassa.
Etikkahappoliuksen neurtalointiin tarvittavien OH-ionien ainemäärä on n(OH) = n(H3O ).
Koska hydroksidi-ioneja (niiden ainemäärä on sama kuin NaOH:in ainemäärä eli n(OH)= n (NaOH)= 0,1mol) jää neutraloitumatta liuosten yhdistämisen jälkeen, muuttuu liuos emäksísemmäksi.
Vastaukseni on 12,96 eli ei edes maalaisjärjellä mahdollinen!

Joko tekniikkani on aivan väärä tai olen tehnyt laskuvirheitä.

8

975

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mariiiiiii

Kannattaisi varmaan miettiä vielä tuota uravalintaa toisen kerran...?! Farmasia on vaikea ala.

--- Fyysikko ---

Neutraloitumisreaktio, menee 100 % läpi vahvan emäksen kanssa.

CH3-COOH NaOH --> CH3-COO-Na H2O

1 mol/l 0,1 mol/l 0,0 mol/l (alkutilanne)
      0,9 mol/l 0,0 mol/l 0,1 mol/l (lisäyksen jälkeen)

Protolyysireaktio.

CH3-COOH H2O CH3-COO- H3O

0,9 mol/l 0,1 mol/l 0 (alkutilanne)
      -x x x (muutos)
      0,9 - x 0,1 x x (tasapainossa)

pKa = 4,76

Ka = (0,1 x) * x /(0,9 -x) = 10exp-4,76

x on pieni verrattuna sekä arvoon 0,1 että arvoon 0,9.

Voidaan pyöristää
      0,1x / 0,9 = 10exp-4,76
      x = 9 * 10exp-4,76 = -3,81 = [H ]
      pH = -log[H ] = 3,81, joka pyöristeään arvoon 3,8.

Syntyneen liuoksen pH-arvo on noin 3,8.

• Korjataan

Korjataan tuo loppu:

Voidaan pyöristää
        0,1x / 0,9 = 10exp-4,76
        x = 9 * 10exp-4,76
        log(9 * 10exp-4,76) = -3,81 = [H ]
        pH = -log[H ] = 3,81, joka pyöristetään arvoon 3,8.

Syntyneen liuoksen pH-arvo on noin 3,8

Voi laskea helpomminkin...

• allimmmm

--- Fyysikko ---

Hyvin olen pärjännyt nämä viimeiset 1 ½ vuotta opiskelemassa Kuopiossa farmasiaa. Joskus saattaa itse kullekin käydä niin, että tulee vaan sokeaksi omille virheilleen ja ei saa mitenkään tehtävää ratkaistua ja se jää harmittamaan.

Kiitoksia avusta!

• Korjataan

Sorry, ei ollut tarkoitus loukata, tein pääsykokeen vuoksi vääriä päätelmiä.

Hienoa, että olet hyvin pärjännyt. Osa lukiolaisista vain välillä luulee, että farmaseutiksi tai proviisoriksi pääsee, jos vain osaa hymyillä kassalla. Ja sehän ei pidä paikkaansa.

--- Fyysikko ---

• qwcpl

En jaksa lukea enempää, mutta ainakin tuo pKa-arvosi ei todellakaan ole pKa vaan ihan Ka, joten sitä ei enää tarvitse muuttaa. Tuleeko tämän avulla oikea vastaus?

• Ei kannata laskea!

> Mikä on syntyneen liuoksen pH? pKa(etikkahappo)=1,84x10^-3 mol^2/l^2-.

Tuo pKa-arvo ei ole edes Ka-arvo. Alkuperäisessä tehtävässä ei mainita lainkaan tuollaista lukuarvoa, vaan kyseessä on tahallinen virhe.

• laakari_pian_

Ei farmasia mikään vaikea ala ole. Joka alassa on haasteensa ja vaaditaan tiettyjä ominaisuuksia.Tätini on farmaseutti ja äitini mukaan piti lukemisesta ollessaan nuori. Farmasi on ala, jossa vaaditaan ihmistä joka osaa ja tykkää muistaa yksityiskohtia. Tietyllä tapaa rutiinin sietäminenkin on tärkeä ominaisuus. Poikaystäväni myöskin haaveili farmasian alasta joskus, mutta ryhtyikin kemistiksi. Harkitsee kylläkin jatkokouluttautumista. Poikaystäväni muistaakin kaiken maailman yksityiskohtia, joita itse pidän epäoleellisena (näkökulma kysymys).

Halusin kommentoida sivusta vain sen takia, että nuorena uskoin liian paljon muita, että jokin ala on haastava jne. Tämän takia jätin nuorena hakematta lääkikseen. Nyt suoritan toista tutkintoa vihdoinkin alalta, jota oikeasti haluan. Itse uskon, että on olemassa vain ihmisiä väärällä alalla ja omien heikkouksien ja vahvuuksien tunnistaminen on auttaa uravalinnassa.

• pian_laakari

Pahoittelen kirjoitusvirheitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1028
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      801
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      744
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe