Vanteen oikaisu

pyöräilijäzz

Millainen homma on pyörän takavanteen oikaisu ja millaisia työkaluja siihen tarvitsee? Pystyykö vannetta oikaisuttamaan missään pyöräliikkeessä, jos pystyy niin missä niitä on oulun alueella?

17

19526

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhän se vanne oikene, kun sopivasti kiristelee ja löystyttelee pinnoja... Jos siinä ei ole mitään isoa taivutusta (vääntynyt reilummin ja terävä mutka), niin homma on tehtävissä. "Mummopyörän"/napavaihteisen takavanne on helpompi oikaista kuin rataspakalla olevan.

      Tuo vaatii enemmän ja vähemmän omaa mielenkiintoa. Ohjeita löytyy esim.:
      http://www.google.fi/search?q=vanteen oikaisu rihtaus

      Yksinkertaisilla välineillä pääsee alkuun eli nippeliavaimella ja tussilla. Loput on yritystä ja erehdystä pitkää pinnaa... tai sitten vie pyöräliikkeeseen.

      • nainen57

        Erittäin selkeä ja hyvä video.
        Videosta selvisi ja selvensi asiaa... melkoinen urakka. Kannattaa viedä luoettavalle korjaajalle, jos oma aika ja konstit ei riitä.


    • ...................

      Saa sen suoraksi, on vaan eri asia kestääkö suorana. Onko se miten kiero? Minulla meni ainakin uuden kiekkiosatsin hankinnaksi, 3-kertaa oikaistiin ja aina vääntyi uudestaan.

      • Siis homma vaatii oman prosessinsa ja voi mennä pieleen ekalla kerralla. Alkuun voisi katsoa tästä videon
        http://www.youtube.com/watch?v=s-1n--L8Pjs

        eikä haittaa jos lukaisee videossa mainitun kirjan: The Professional Guide to Wheel building, Roger Musson.


      • vanteet oikenee

        Varmasti oikenee. Jos on reilummin heittoa niin kaikki pinnat pois ja taivuttelee varovasti vanteen suoraksi, samalla poistuu väärät jännitykset. Vanne on riittävän suora uudelleen pinnattavaksi kun se ei keiku tasaisen päällä, esim jonkun suoran levyn. Täytyy olla homma hallinnassa, muuten ei tule oikein mitään. Pinnat takaisin, uudet tai vanhat, ja niillä vanne lopulliseen suoruuteen rihtauspenkissä.

        Monella korjaamolla vannetta oikaistaan pelkkiä pinnoja löysäämällä ja kiristämällä. Toki noin voi pienet heitot korjatakin mutta ei isoja. Tuollainen on pinnaamista sanan varsinaisessa merkityksessä ja asiakas maksaa turhasta.

        Homma vaatii onnistuakseen tekijältä taitoa ja kokemusta.


      • <vsdvfsddvfsg
        vanteet oikenee kirjoitti:

        Varmasti oikenee. Jos on reilummin heittoa niin kaikki pinnat pois ja taivuttelee varovasti vanteen suoraksi, samalla poistuu väärät jännitykset. Vanne on riittävän suora uudelleen pinnattavaksi kun se ei keiku tasaisen päällä, esim jonkun suoran levyn. Täytyy olla homma hallinnassa, muuten ei tule oikein mitään. Pinnat takaisin, uudet tai vanhat, ja niillä vanne lopulliseen suoruuteen rihtauspenkissä.

        Monella korjaamolla vannetta oikaistaan pelkkiä pinnoja löysäämällä ja kiristämällä. Toki noin voi pienet heitot korjatakin mutta ei isoja. Tuollainen on pinnaamista sanan varsinaisessa merkityksessä ja asiakas maksaa turhasta.

        Homma vaatii onnistuakseen tekijältä taitoa ja kokemusta.

        ei muuten ole tehdasuusikaan raakavanne noin suora ettei keikkuis eikä kukaan niitä vääntele suoraksi ennen puolausta


      • vanteet oikenee
        <vsdvfsddvfsg kirjoitti:

        ei muuten ole tehdasuusikaan raakavanne noin suora ettei keikkuis eikä kukaan niitä vääntele suoraksi ennen puolausta

        Pieni heitto ei tietenkään haittaa mutta peruslähtökohta on, että vanne on mahdollisimman suora ennen puolausta. Jos vanteessa on vaikkapa viisi senttiä heittoa niin se kannattaa oikoa ennen puolausta, kieron vanteen oikaisemisestahan tässä oli kyse.


      • Anonyymi
        vanteet oikenee kirjoitti:

        Varmasti oikenee. Jos on reilummin heittoa niin kaikki pinnat pois ja taivuttelee varovasti vanteen suoraksi, samalla poistuu väärät jännitykset. Vanne on riittävän suora uudelleen pinnattavaksi kun se ei keiku tasaisen päällä, esim jonkun suoran levyn. Täytyy olla homma hallinnassa, muuten ei tule oikein mitään. Pinnat takaisin, uudet tai vanhat, ja niillä vanne lopulliseen suoruuteen rihtauspenkissä.

        Monella korjaamolla vannetta oikaistaan pelkkiä pinnoja löysäämällä ja kiristämällä. Toki noin voi pienet heitot korjatakin mutta ei isoja. Tuollainen on pinnaamista sanan varsinaisessa merkityksessä ja asiakas maksaa turhasta.

        Homma vaatii onnistuakseen tekijältä taitoa ja kokemusta.

        Jos ei mikään huippukalis vanne b oit istaa torista uden
        Varo että et osta j o valmiiksi soikeeta.

        Itse oken ostanu t useita käyttetyjä vanteita y orista kympin pari kanataa maksaa

        Tietenkin pitää olla sopiva ja jos tatas vaihteet pitää pakka olla aihdetvissa ja saam aa. Valmistajaa simpec ja shimano erilaiset.

        Varo swiska vaihteisa kappa vaihteista aina rikki


    • Tarkennuksia kaipaan

      Kiinnostaa lähinnä se että miten pinnojen kiristäminen tai löysääminen vaikuttaa. Pitääkö vastapuolen pinnoja kiristää jos vanne "pullottaa" ulospäin siinä kohtaa. Näin ainakin oma maalaisjärki sanoo. Olisi kiva tietää varmuudella ennen kuin alkaa vannetta rihtaamaan. Penkkiä/pukkia ei ole joten ritaus on tehtävä "mututuntumalla" ja jarrupalojen avulla.

      • HiPo

        Eipä ole vanteen oikaisu mitään kvanttifysiikkaa, joten maalaisjärkeen voi luottaa. Vanne kääntyy siihen suuntaan mihin pinna sitä vetää.

        Itse en kyllä oikaise vannetta pelkästään pinnoja kiristämällä ja löysäämällä. Saattaa pinnat jäädä kovin erilaisiin kireyksiin, joka taas ei pidemmän päälle anna hyvää ennustetta vanteen suorassa pysymiseen tai pinnojen kestoon.

        Olen yleensä aluksi löysännyt hieman pinnoja mutkan kohdalta. Sitten olen polvea vasten muokannut vanteen suoraksi ja lopuksi kiristänyt pinnat suunnilleen samaan kireyteen kuin muut saman puolen (!) pinnat samalla pitäen huolen, että vanne pysyy suorana. Näppituntuman saaminen vaatii hieman harjoittelua, mutta sitähän saa kun homma tekee. Tämä ei kuitenkaan ole niitä projekteja, jossa tarvitsee pelätä koko laitoksen räjähtämistä miljoonaksi osaksi pajan lattialle.


    • Huonot tiet

      Ne pinnat tarvis silloin tällöin kokeilla onko löystynyt ja sitten kiristää ja kattoo ettei viipota.

    • trollface-

      Saako alumiinivanteen suoristettuu ja kestääkö se sen jälkeen?

      • HiPo

        Saa ja kestää ellei ole ihan kahdeksikoksi vääntynyt.


    • rockrockrockt

      Helppoa kun heinänteko. Jo 12 vuotiaana kauan sitten halusin etujarrun pyörääni. Isä osti pelkän irto eturummun, jossa toinen puoli oli leveä (jarrurumpu) ja toinen kapea. Neljä kertaa pita ottaa uusiks, (vanhoilla pinnoilla) mutta sitten mulla oli etujarru! Sittemmin pyörien, mopon ja moottoripyörän vanteet on väännetty ja oikaistu kymmenet kerrat. Vähän aikaa sitten auto pökkäs liikenteessä etupyörän kymmenen senttiä kieroon. Pyysin satasen. Piti tehdä just niin, et otin koko vanteen irti pinnoista, vääntelin suoraks ja pinnat takas. Aikaa meni noin tunti.

      • Anonyymi

        Totta, vanteen suoristus on helppo tehdä itse.
        Tässä vinkki vaikka itselleni jos dementian takia unohdan:

        1. hanki tarvikkeet pinna-avain (Biltemasta 2,50), yksi nippuside, muutama paperipuristin
        2. pyörää ei tarvitse irroittaa, nosta oikaistava pyörä vähän irti maasta
        3. nippuside kiinni haarukkaan, leikkaa sopivasti, että hipoo vannetta. Tästä näkee tarkasti mihin suuntaan vanne on mutkalla.
        4. pyörittää pyörää kädellä, laittaa nipsun/paperipuristimen siihen pinnaan/pinnoihin, johon suuntaan haluaa vannetta taivuttaa
        5. kiristää merkatut pinnat eninään yhden kierroksen. Irroita pinnan merkki/paperipuristin.
        7. jos vanne vielä vinossa hyppää kohtaa 4 yllä
        8. aja fillarilla vähintään 100 metrin lenkki
        7. jos vanne vielä vinossa hyppää kohtaan 2 yllä.

        Kokeilin ensin huopakynää ja liitua mutta ei toimi, toimistonipsu/paperipuristin on paras. Riittää kun kiristää muutaman pinnan kerrallaan, enintään kiristää yhden kierroksen. Siis vähän.
        Lopulta kun vanne on suora niin kiristää löysät pinnat ei-löysiksi.

        Luulen, että tämä kannattaa tehdä nyt uudelleen, pari kolme kertaa vaikka muutaman ajopäivän välein. Pitää pinnat sopivan kireillä, ettei huomaamatta löysty.

        On helppo. Juuri suoristin vanteen, jossa monen sentin heittoja eri suuntiin :-)


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe