Kilpaurheilijaksi (vasta) aikuisena?

Petra866

Onko mahdollista aloittaa pikajuoksu (tai kenties jokin muukin laji) vasta aikuisena? Olen puoli vuotta nuorempana harrastanut ja voin sanoa, että kokemusta on tosi vähän, ja nyt opinnot vie paljon aikaa, mutta ajattelin että voisin lukion jälkeen harkita kilpaurheilijan uraa, koska se kiehtoisi kovasti. Olen muuten todella hyvässä kunnossa, vaikka en varsinaisesti mitään muuta kuin pyöräilyä ja kuntosalia harrastakaan. Siis, onko mahdollista kilpailla kisoissa, jos aloittaa lain vasta 19-vuotiaana? Kuinka kauan lajia pitäis harrastaa? Ja onko sen jälkeen jo liian vanha kilpailemaan? Kiitos vastauksista!

10

3763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4711

      Jätän tarkoituksella harrastamani lajin mainitsematta. Olin kouluaikana "antiurheilija" Vihasin kaikkea siihen liittyvää, vaikka olin 60 metrillä kouluni nopeimpia. Myöhemmin sain urheilunopettajista pahimmat viholliseni, joiden hampaissa olin jatkuvasti. Numerot olivat aina voimistelusta ja urheilusta kutosia, vaikka en koskaan tehnyt mitään. Innostuin jostaikin käsittämättömästä syystä 27 vuotiaana urheilun maailmaan ja säännölliseen harjoitteluun ja muutamassa vuodessa olin lajissani aika pysyvästi kymmenen parhaan joukossa ja voitin joissakin kilpailuissa jopa maamme parhaita.
      Minua ei kiinnostanut lainkaan muiden tekemiset ja heidän mahdolliset "apu-aineet" vaan harjoittelin ja kilpailin vain ja ainoastaan omaehtoisesti ns. omin eväin ja minua kiinnosti vain oma harjoitteluni/suorituskykyni. Sain siitä kaiken sen mitä halusin ja lopetin sitten, kun oli sen aika.

    • Petra866

      kiitos! toi antoi tsemppiä uskoa omiinkin mahdollisuuksiin!

    • .

      Monessa kamppailulajissa voi vielä hyvin päästä kilpailemaan, vaikka aloittaisi vasta täysi-ikäisenä.

      • Anonyymi

        No ei todellakaan kamppailulajit siellä viimesenä vaihtoehtona


    • esimerkkejä riittää

      Hyviä esimerkkejä alla:

      Leena Puotiniemi aloitti kilpaurheilun vasta 27-vuotiaana ja ammattimaisen harjoittelun viisi vuotta myöhemmin. Hänen kehityksensä on sen jälkeen ollut poikkeuksellisen nopeaa: kolme tuntia alittui ensi kerran 2009, ja Lontoon olympiakisojen A-raja 2.37 rikkoontui Berliinin maratonilla syyskuussa 2011.

      Alain Prost aloitti mikroautoilun vasta 17-vuotiaana, Martti Vainion ammattilais-ura lähti myös käyntiin vasta intin jälkeen.

      Toiset lajit on helpompia kuin toiset; golf, jotkin kamppailulajit, snooker, darts, keilailu voivat olla helpompia. Baletti, telinevoimistelu, jääkiekko vaikeampia jos ei mitään pohjaa ole.

    • kaikki_mahollista ;)

      Aloitin lajini 17 vuotiaana aivan puhtaalta pöydältä ja nyt kolmen vuoden kuluttua pelaan naisten maajoukkueessa. Olin todella urheilullinen ja pelasin kaikkea mahdollista. Kaikki on siis mahdollista :)

      • Anonyymi

        mikä laji?


    • hieno laji

      Saappaanheitto on hieno laji, jota harrastetaan monissa seuroissa. Kannattaa kokeilla, kisaamaan pääsee maailmanmestaruustasolle asti.

    • 15+13

      Aloitin oman lajini 4vuotta sitten 22vuotiaana ja aloitin vasta äskettäin kilpailemisen tähtäimenä sm-kisat :)

      • Anonyymi

        mikä laji?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      368
      3491
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      129
      2499
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      126
      1775
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1270
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1127
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      49
      1117
    7. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      161
      1085
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1053
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      289
      904
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      836
    Aihe