Mihin päin lappia asumaan?

etelänmatkaaja

Olen harkinnut lappiin muuttamista jo pitkään. Mitä lapin läänin sisällä olevaa paikkakuntaa suosittelisit?

Mieluiten muuttaisiin jonnekin Kittilän ja Sodankylän pohjoisreunalle, jossa on jo jonkin verran tunturimaisemaa, mutta onko niin pohjoisessa enää mitään mahdollisuuksia saada töitä?

Vai pitäisikö lähteä Tromssaan?

93

12163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mehukatti

      Ihan samaa olen minäkin vuosi kaudet suunnitellut.. mutta ei ole sopivaa paikkaa vielä löytynyt. Ei ole ihan yksinkertainen homma tuo lappiin muutto, varsinkaan kun mukaan lähtisi vastaan hagotteleva mies, hevonen ja lauma kissoja.
      Nyt olen harkinnut josko etsisin ensin vuokra-asunnon, enkä suoraan ostaa täräyttäisi omaa taloa. Mutta eipä tunnu löytyvän vuokrattavaa pientä omakotitaloa mistään mieluisasta paikasta, missä olisi lisäksi se hevostallikin lähellä.

      Ehkä joskus vielä onni on myötä ja se talo löytyy.. ettei menisi koko elämä hukkaan täällä etelässä. :(

      • Anonyymi

        Hukkaan menee Lapissa ei ole mitään tyhjää täynnä. Jos haluaa olla työttömänä ee kyllä siellä onnistuu


    • soppelishoppelis

      Mieti toisen kerran ennen kun Lappiin lähet asumaan. Olisi paljonkin kerrottavaa mutta en viitsi alkaa selittämään. Tulisi romaani näistä Lapin vuosista.Eikä kaikki olisi niin ruusuisen kaunista kerrottavaa.
      Etelässä on posittiivstä ainakin se että on lämpimämpää ja työtä voi löytyä helpommin. Asuntojen hinnat ovat joka paikassa Suomea kalliita. Palkat samaa luokkaa koko maassa.
      Ruotsin palkat ovat aika alhaiset mutta myös talojen hinnat mutta kaikki pitokustannukset kalliita.
      Jos rahaa aiot tienata lähe Norjaan mutta hanki ensin hyvä ammatti. Eläminen
      siellä on aika kallista mutta kyllä sielläkin aika edullisesti elää kun osaa sen taidon.
      Eli pitää miettiä mitä siltä elämältä haluaa. On annettu vain nyksi mahdollisuus joka kannattaa käytää.

      • Mehukatti

        Minä en ole lähdössä lappiin rahan tienaus mielellä, en todellakaan! x)
        Ja talvi on nimenomaan suosikki vuodenaikani, inhoan kesää ja lämmintä.

        Haikailen lappiin muuttoa siksi, että tahdon olla onnellinen. Lapissa riittää luontoa ja rauhaa.. Mitä olen lapissa reissussa ollut, niin siellä tuntuu kodilta. Viime talvenakin kun palasin tänne etelään parin viikon lapin reissun jälkeen, niin en ole vieläkään toipunut siitä masennuksesta kun jouduin tänne takaisin. Täällä etelässä on rauhaton olo, henki salpautuu, sydäntä puristaa ja ahdistaa. Poden jatkuvaa "koti-ikävää" lappiin.

        Jokaisella on se oma sielun koti, missä tuntee olevansa siellä mihin kuuluu. Olen siitä onnekas, että löysin tuon oman paikkani kartalta.. Mutta siitä epäonnekas, etten tunnu pääsevän sinne ihan helposti. :(


      • Lappi1
        Mehukatti kirjoitti:

        Minä en ole lähdössä lappiin rahan tienaus mielellä, en todellakaan! x)
        Ja talvi on nimenomaan suosikki vuodenaikani, inhoan kesää ja lämmintä.

        Haikailen lappiin muuttoa siksi, että tahdon olla onnellinen. Lapissa riittää luontoa ja rauhaa.. Mitä olen lapissa reissussa ollut, niin siellä tuntuu kodilta. Viime talvenakin kun palasin tänne etelään parin viikon lapin reissun jälkeen, niin en ole vieläkään toipunut siitä masennuksesta kun jouduin tänne takaisin. Täällä etelässä on rauhaton olo, henki salpautuu, sydäntä puristaa ja ahdistaa. Poden jatkuvaa "koti-ikävää" lappiin.

        Jokaisella on se oma sielun koti, missä tuntee olevansa siellä mihin kuuluu. Olen siitä onnekas, että löysin tuon oman paikkani kartalta.. Mutta siitä epäonnekas, etten tunnu pääsevän sinne ihan helposti. :(

        Sama jos lähtisin Lappiin


      • Anonyymi

        Ei ole aivan samanlaiset hinnat koko suomessa. Pk-seudulla reippaasti kalliimpaa kuin pohjanmaalla.


    • mrtorino

      Suosittelen Torniota.Ihmiset ovat avoimia ja kivoja.Kauniita maisemia ja kalapaikkoja on yllin kyllin Ruottin puolella.

      • huti meni

        Ja suurimpia valepukkeja,niinkuin huomaat


    • Pohjoisen asukki

      Töiden perässä ei lappiin tosiaan kannata muuttaa, juuri sen vuoksi täältä on muuttovirta etelään päin. Jos töitä tosiaan etsii, turistikeskukset ja pari kaupunkialuetta työllistävät joitakin. Tosin asunnot ovat samoissa hinnoissa kuin etelässäkin.

      Halvempia asuntoja ja rauhallisemmat asuinalueet löytyvät itäisestä ja pohjoisesta lapista mutta töistä on turha haaveilla.

      Ehkä hyviä paikkoja on 50-100 kilometriä turistirysistä, tämä tulee olemaan myös päivittäinen työmatka.

      • Anonyymi

        Kausityo jos sitä haluaa 4-5 kuukautta töitä loput vuodesta voi sit katsella revontulia. Jos rahapussi kestää ei mikään unelma tosiaankaan ole. Leipä on tiukassa näillä selkosilla. Etelässä löytyy rauhaa ihan riittävästi jos sitä hakee. Osta mökki ja painu sinne ei tarvii tuhatta kolimetria ajaa


    • Köngkäs rulex

      Muuta könhölle kittilhän..siellä syrän sykkii ja sopu rulettaa, eikä kethän puukoteta selkhän..eijjei.

    • etelänmatkaaja

      Eli jos töitä haluaa, niin länsi-lapin turistikeskukset ja etelä-lapin kaupungit Suomen puolella ovat sellaisia, joista voi jotain mahdollisesti löytää?

      Täällä etelässä en viihdy minäkään. Likaista, ahdasta, aakeetalaakeeta ja kiireisiä tiukkapipoisia ihmisiä.

    • Mc Lappland

      asun Meri-lapin alueella, mutta pohjoisempaa lappiakin nähneenä suosittelen Levi-Sirkka-Kittilä aluetta,siellä on luontoa ja maisemia.

    • ei parenpaa

      Suosittelisin Aavasaksan länsirinnettä , mahtavat maisemat ylitse väylän ja kaikki palvelut aivan lähellä , - ja työpaikkakin saattaa löytyä helposti ,riippuu tietysti toimialasta - levi -ylläs on jo kuhina paikkoja

    • paras paikka

      Ei ei ja ei, mitään Aaavasaksaa, kyllä Kemijärvi on ainoa oikea paikka. Siellä ei enää sellunkeiton loputtua haisekaan ja asuntoa saa halvalla, kun muuttavat pois oikein urakalla.

      • siivot ihmiset tulkaa

        Emmie tiiä mie viihyn kotona täälä on hyvä olla.Mie panen tv kiini samoten ration ,ei kuule joutavia juttuja. Mie olen ylmpää jokivarresta ,vissin ne muukki viihtyy tietekki pittää olla omansorttisensa.


    • kulkijapoika62

      Tule tunturi-lappiin, täällä on maisemat kohillaan ja hienoimmat ulkoilumaastot ja mikä parasta ihmiset on mukavia. Mie en ainakaan ole katunut muuttoani tänne, haaveeni toteutui muutama kuukausi sitten. Jätin työni etelässä, nyt olen tosin työttömänä mutta kyllä sitä aina jotain työtä löytyy tekevälle, uskon niin.

      • sesonkina

        Jovain,kyllä met pärjäämä ,mutta miten muut. Siinäpä sonki se sesonki.


    • muuta lap...

      Sinne vain lappiin,roska sakkiin..mahtuu aina,kun ei muualla tule toimeen ihmisten kanssa.

    • juupastajoo

      Ja siinähän meillä onki sitte oikheen hyvä esimerkki siitä kaikkien kanssa toimheen tulevasta paremmasta ihimisestä!

      • Lappilainen etelästä

        Muutin etelästä länsi- Lappiin 1999 ja en ole katunut. Töitä on ollut niin paljon, kun on halunnut tehdä ja ihmiset ystävällisiä. Vuoden alusta olen ollut eläkkeellä ja en muuta Lapista vieläkään, viekööt sitten, kun henki lähtee. Tule vain tänne länsi-Lappiin, kyllä töitä on, jos vain haluaa tehdä!


    • boroboro

      Muuta vain mut varaudu siihen että porot syövät kaiken pihaltasi ja poromiehet terrorisoivat kaikkea normaalin yhteiskunnan toimintaa

      • nami nami

        se vaan on hyvä kun lihat tulevat kartanolle.ei tarvihe mennä kauppaa.


    • Sauherra..

      Muuta ihmeessä Savukoskelle.. Sielä on tosi hyvä asua ja mukavia ihmisiä..

    • jm

      rovaniemi

    • hulabaloota

      Kemijärvi kun on viriili kansainvälinen kasvukeskus, niin lähes ainoa muuttokelpoinen paikkakunta.

    • paikkana

      korvatunturi, se on paras

    • muuttanut

      Kyllä Kemijärvi on hienointa ja parasta asuinseutua. On palvelut toimivia ja ihmiset mukavia. Asunnot ei maksa liikaa ja jonottaa ei tarvi joka paikkaan.

    • Kihtilästä kilahtaa?

      Eli sinne:)

    • Kaikki Kemppaan

      Juu Kemppaan vain, se onkin Lapin kasvukeskus, siellä on vireä kasvava populaatio ja todellista Lapin imua.

    • utsjoenpuro

      muuta utsjoelle.ihmiset on ystävällisiä, välittömiä, kivoja ja avoimia.talvellakin tulevat taatusti katsomaan jos savu ei nouse piipusta.viihdyt varmasti.

      • höh ja höh!

        No ei tosiankaa mihinkää utsjoelle!! Se olis aivan järjetön paikka muutta asumaan..
        Ahdas mielistä väkiä koko kylä, kallis kuin helvetti, ja sekaantuu vain toisten henk.kohtaisiin asioihin ja täysiä pervoja muutenkin..
        Vedä ittes mielummin hirteen, kun tuut tälläisiä järjettömyyksiä tänne ehdottelemaan!!


      • hohoo
        höh ja höh! kirjoitti:

        No ei tosiankaa mihinkää utsjoelle!! Se olis aivan järjetön paikka muutta asumaan..
        Ahdas mielistä väkiä koko kylä, kallis kuin helvetti, ja sekaantuu vain toisten henk.kohtaisiin asioihin ja täysiä pervoja muutenkin..
        Vedä ittes mielummin hirteen, kun tuut tälläisiä järjettömyyksiä tänne ehdottelemaan!!

        samaa mieltä ,viimisin helvetti Utsjoen seudulle muuttaa


      • Anonyymi

        Mäkin oon nyt tässä haaveillu puol vuotta muuttaa Lappiin mutta ensin pitäisi saada nää opiskelut valmiiksi


      • Anonyymi

        Muuta Lahteen on muuten lyhyt matka joka suuntaan. Hyvät tiet eikä tarvii kahlata umpihangessa niinkuin Lapissa. Asuin 25 vuotta eikä ikina takas. Tuntureita ja korpea riittää silmänkantamattomiin ei siis mitään. Rauhaa löytää ihan mistä tahansa suomesta harvaan asuttu maa


    • JT

      Mie muuttasin Sallaan.
      Sievä kylä ja ihan mukavia ihmeisiä.

      Varmaan johtunee siittä, että Isä oli lähtösin Hirvasvaaralta. :D

    • jounijou1

      Joko olet muuttanu?
      Suosittelen lämpimästi muuttamaan jos sielu siellä on. Itse olen siellä muutamat talvet viettäny ja vietän jatkossakin jos luoja suo. Mene aluksi vaikka johonkin hiihtokeskukseen talveksi hommiin.. Voit siten miettiä viihdytkö. Töitä on varmasti puoleksi vuotta, ja toiseksikin puoleksi jos vaan et ole ronkeli siitä mitä teet. Ota vuokra-asunto, niin et ole kiinni missään jos tuntuu, että haluatkin pois. Junahan kulkee molempiin suuntiin. Seuraa sydäntä ja tee se nyt. :)

    • Olen, valitsin

      Savukosken kunnan, koska sieltä löytyi halpa ja hyvä ok-talo,

      • Savukoskelle

        sinne meinasin parikymmentä vuotta sitten muuttaa, mutta silloin ei löytynyt sieltä halpaa, sopivaa ok-taloa, niimpä muutin toisaalle Lappoonian alueelle, enkä ole katunut, mieli ei ole tehnyt takaisin etelään eli etelän meininkiä en kaipaa. Tietoa on nyt kummankin pään asumisesta Suomessa, että ei tarvitse enää tulla siitä vänkäämään itselleni, kuten oli silloin kun vak. asuin et. Savukoskella on tilaa ja suuret raiskiot missä kulkea, riitaakaan ei hevin synny, kun lähes kaikki on junanviemänä mennyt etelään ja slummiutuneet lähiöiden kaljabaareihin. Hyvä että on vapaata tilaa lapissa, muuttakaa vaan kaikki alkuperäiset lappalaiset sinne etelään.


      • Anonyymi

        Talvet Lahdessa kesät Saimaalla peittoaa Lapin mennen tullen. Upeat on Saimaan vedet


      • Anonyymi
        Savukoskelle kirjoitti:

        sinne meinasin parikymmentä vuotta sitten muuttaa, mutta silloin ei löytynyt sieltä halpaa, sopivaa ok-taloa, niimpä muutin toisaalle Lappoonian alueelle, enkä ole katunut, mieli ei ole tehnyt takaisin etelään eli etelän meininkiä en kaipaa. Tietoa on nyt kummankin pään asumisesta Suomessa, että ei tarvitse enää tulla siitä vänkäämään itselleni, kuten oli silloin kun vak. asuin et. Savukoskella on tilaa ja suuret raiskiot missä kulkea, riitaakaan ei hevin synny, kun lähes kaikki on junanviemänä mennyt etelään ja slummiutuneet lähiöiden kaljabaareihin. Hyvä että on vapaata tilaa lapissa, muuttakaa vaan kaikki alkuperäiset lappalaiset sinne etelään.

        Etelässä on hyvä asua omakotitalo oma piha palvelut


    • Miklu923

      Kyllähän se niin on,että ihminen itse voi löytää sen itselleen sopivan paikan asua,kun asuu eri paikkakunnilla eri puolilla suomea.

      Alkaa myös ns.näkökyky parantua ja alkaa tietämään paremmin sen vanhan sanonnan ( kun käy kaukana,niin näkee lähemmäs) Jos on edes koskaan kuullut sanontaa.

      Toisista ihmisistä vaan ei ole siihen ns.reissaamiseen ollenkaan. En tiedä sitä oikeaa sanaa siihen,että mitenkä voisi kuvailla ihmisiä jotka jää vaan juurilleen asumaan ja valittaa sitä,kuinka on huonoa elämää täällä ja ei oo elämää jne..

      Se on eriasia käydä esimerkiksi lahdessa,kuin asua siellä pari vuotta. Olkoon paikkakuntana,vaikka vantaa tai rovaniemi.

      Itse voin näin kirjoittaa,koska olen elämäni aikana asunut eri puolilla suomea ja palannut ns. juurilleni niin ei tämä ole yhtään hullumpaa seutua (Lappi) siis,kun itse tykkää rauhasta ja maalla-asumisesta. (On asuttu ns.betonihelvettilähiöissä jne..)

      • Anonyymi

        Lahti on hieno kaupunki vettä luontopolkuja ulkoilureittejä riittää. Asuntojen hinnat kohtuullisia vielä. Ennen kaikkea aivan loistavat kulkuyhteydet menee sitte mihin suuntaan tahansa. On tarpeeksi iso muutta ei liian iso


    • ent. etelänvaris

      Sekä Kittilässä, että Sodankylässä on mm. kaivostoimintaa josta saattaisi töitäkin löytyä. Muuten taitavat matkailu ja palveluala olla eniten työllistäviä.
      Asuntojen hinnat ovat alle etelän hintojen. Ihmisetkin ovat ihan mukavia.

    • Utsjoki on

      pönttöjen asuinpaikaksi ihan sopiva, sinnehän ne on karanneet..
      Sielä on täysin ylihintaisia taloja, suorastaan järjetöntä ostaa sieltä tupaa

    • halpaa on siellä

      Kemijärveltä saa kämppiä tosi halvalla.

      • Niin saa

        Kemijärveltä, mutta vain yhdeksi yöksi kerrallaan, ellei ole vakavampaa tehnyt.


      • Anonyymi

        Joo niin varmaan ja myyt saat halvan hinnan


      • Anonyymi

        Niin varmaan saa


    • On nähty, tosi on

      Ei ainakaan kannata täysijärkisen Ylitorniolle muuttaa. Suomen takapajuisimmat ja kadeellisimmat asukkaat.
      Mitä lie sisäänlämpiäviä kuin mato paskassa eläviä sisäsiittoisia ihmisolentoja.
      Erittäin pienissä ympäröissä eläviä. Kiertäkää kaukaa jos olette normaaliälyinen.

    • käypä Kempassa

      E´t sitten ole Kemijärveläisiä nähnyt, jos pidät Ylitorniolaisia takapajuisina.

    • kummallisia ylit....

      Olen ollut Kemijärvellä joskus. Käynytkin monesti. Ihan on ok kansalaisia. Ainakin minun kohdalle sattuneet.
      Hyvän yleiskuvan saa myös lukemalla näitä Suomi/24 viestejä.
      kemijärvi ei ole pahakaan verrattuna Ylitornion sisäänlämpiäviin ja sisäsiittoisiin tosikoihin. Kummallisia asukkeja Ylitorniolla. Erittäin suppea elämä ja hyvin kadeellisia kertakaikkisesti.

    • Mainio Muonio

      Muonio. Aito tunturilappi. Ei ole isopaikka ja työttömyystilanne lapin alhaisin, varsinki talvisaikhaan jolloin on ylheensä lapissa hiljasinta. Ja jos välillä tullee ahinko että on liian hiljasta niin levi ja ylläs kivenheitonpäässä. Ihmiset kohtelihaita ja muutenki mukavia. Tervetuloa

    • Vanhoillinen Muonio

      Ahasmielisiä täynnä tuo Muonio. Tosikoja paljon. Ei siis kaikki.
      Kittilässä suvaisevaitsevinta porukkaa.
      En ole itse Kittilästä.
      Johtopäätös tehty suurimmaksi osaksi Suomi/24 viestien perusteella. Sehän antaa jonkulaisen tuntuman kyllä. Ehkä hyvänkin.

    • Kamalat kolhoosit

      Se pitäisi olla kaikille halukkaille mahdollisuus omakotitaloasuminen.
      Ankeita nämä asuntoyhtiöasunnot. Kallista ja kaikinpuolin huonoa asumista.
      Kolhhoosia ja kyttäystä. Riitelyä. Kukaan ei puhu vuosikymmeniin mitään muuten kuin valittaa aina jostain.
      Mikä koti se semmonen on? Kolhoosi omistaa asunnot. Vaikka on maksanut niistä ittensä kipeäksi. Yhtiövastike kallis ja nousee joka vuosi. Muut määrää kaikesta. Mikään ei ole hyvä. Kadeus ja kyttäys aina vaan päällimmäisenä. Kadeus, kauna ja kiima. Siinä pyhä kolmiyhteys juuri tuossa järjestyksessä.
      Kaikki on kallista. Kaikki rahastaa raaimman jälkeen asukkaalta. Ei mitään omaa rauhaa. Joku kyttää ja valittaa jatkuvasti.
      Toisten asumisesta pitää maksaa.
      Maailman huonoin keksintö asuntoyhtiöt.

      • kaikennähnyt

        TOSI ON.


      • HENKINEN-VÄKIVALTA

        KELAT SEKÄ SOSTOIMI AVOINTA RAKENTAVAA

        KESKUSTELUA :

        Henkinen Organi saatio Väkivalta
        Onko : Tehtävän toimen Kuvat Hukassa
        Toiminta Kritereillä . . . ?
        ( Terve Ihmiskuva Puuttuu )
        Kansalistunnon alas ajo

        PALAUTA TERVE KANSALLISTUNTO

        Koe Arvokkaaksi Tuntemisen Tilasi

        Tulen Huomioon otetuksi Kansalainen

        MIELEN NAAMIOT SAASTUNUT MIELI
        MIELI PAHA- EHEYTÄ
        KANSAN HERÄÄMINEN
        HALLINNOLLE KIITOS
        2020 Uusi Sukupolvi Valintoja :
        Valintasi 18 Reformi-Hallinto paikat Vallattu !
        Irti Reformeista Jotka estävät elämää
        Sisäpiiri Liittoutumat
        Maa Jonka Tunnistan Omaksi
        Ihminen Säilyttää Terveytenssä
        Kun Hän Saa Vapaasti Valita
        Elämäänsä
        TOIMEENTULO TULEA EI SAA OPISKELIJA
        SEKÄ ELÄKELÄINEN 400 e KK / Teltta Talvi tulossa ?
        PALAUTA ELÄKE INDEKSI
        Asenne Suomi !
        Tärkeintä tulot ei saa olla tililä
        Kun ne Tilillä Sinut Määritellään !
        Slummi-Asunto alueet . . .
        (Sinut Leimataa Spurkuksi )
        PITÄÄ OLLA SPURKU !
        H YVÄ REFORMI HALLINTO!
        Määrännyt Kaupunki kohtaiset Sapluunat !
        Koe Käy Ja Tarkista Arvosi
        Kela / Sosiali toimistot
        Koe ja ylläty . . .
        Asenne ohjaa järjen vastaisesti
        Olenko minä asikasta Varten
        Asiakas Maksaa Palkkani
        Miksi asikas Tuli Luokseni
        Terve Itsetunto On Menestyksen Ehto !
        Sinä Palvelet Ja Teen Laadun
        Sinä Olet Tärkein Henkilö
        Autan asikaani Parhain Päin
        Minusta Tulee Yritykseni Kuva
        Onnen Tuotto
        Asiakkaan Etuisuudet Kuntoon . . . !
        Parhaudeksemme !
        Aurinkoisin Salonki kelpoisin Asentein !
        Kela / Sosiali toimistot
        Onko Tehtävän Toimen Kuva Hukassa ?
        Poistaa Terveen Motivaattion Terve Elämä !
        Esittävät . . . Henkistä Fyysistä Terapiaa. . .
        Työllistävät Organisaation Sekä Itsensä ?
        Olen Arvokas Ihminen
        Olen Huomion Otettu Kansallistunnon Alas Ajo
        Määrää Spurku - Asunto Alueet
        Hinnalla EUROILLA 30 Luvun Orjakausi tulossa
        Henkinen Organi saatio Väkivalta Tehtävän toimen Kuvat Hukassa
        Toiminta Kitereillä . . . ?
        ( Terve Ihmiskuva Puuttuu )
        Kansalistunnon alas ajo
        Opiskelijat eläkeläiset Jätetty Maahan Muuttajen Jalkoin !
        Olen asikasta Varten
        Asiakas Maksaa Palkkani
        Miksi asikas Tuli Luokseni
        Terve Itsetunto On Menestyksen Ehto !
        Maan Rakentajat
        Opiskelijat Eläkeläiset Ei Oteta Huomioon !
        Voin Ja Maidon Hinta Nousee
        Sekä Vilja sato
        Maa jonka tunnistat
        Omaksi isänmaa
        Terve Kansaliastunto
        Älyn Ja Järjen Tehtävä Tunistaa
        Oikea Väärästä
        Sisäisten . . . Tunteiden -Loukkaus
        Ei Ihme että moppe Juo .
        Isä ja Äiti Siider
        Tyttö ja Poika Kalja
        Reformi - Hallinnolle kiitos
        Demokratia on Avain Kaikeen

        KELAT SEKÄ SOSTOIMI AVOINTA RAKENTAVAA

        KESKUSTELUA :
        Henkinen Organi saatio Väkivalta
        Onko :Tehtävän toimen Kuvat Hukassa
        Toiminta Kritereillä . . . ?
        ( Terve Ihmiskuva Puuttuu )
        Kansalistunnon alas ajo

        MIELEN NAAMIOT SAASTUNUT MIELI
        MIELI PAHA- EHEYTÄ

        Aito -Moraale


      • Anonyymi

        Ei vain kuulosta lupaavalta asumismuodolta. Ok-talo ja sen pitää kunnossa ja jos sattuu olemaan mieleisellä paikalla tai ainakin lähellä palveluja on varmasti paras.


    • HENKINEN-VÄKIVALTA

      18 Organisaatio väkivallan takia

      Lappi Tyhjenee Viimeinen Samuttaa Valot Kuin 60 Luvulla

      Paras Diktaatori Vallassa Kiitos

      Martyyri Järjestöt Sekä Hurmiokunnat

      Eivät Suvaitse Junanantuomia !

      Sopu Ei sijaa Anna !

      Jumalat / Einarit !

      • Anonyymi

        Ne on jo näillä selkosilla sammutettu ne valot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on jo näillä selkosilla sammutettu ne valot

        Lapissa kaunis luonto talvella saatanan pakkanen ja lumi. Kesällä on itikat. Kannattaa muuttaa jos ei haluu tehä töitä ja tykkää kalastaa ja marjastaa


    • HENKINEN-VÄKIVALTA

      Kadeus, kauna ja kiima. Siinä pyhä kolmiyhteys juuri tuossa järjestyksessä.
      Kaikki on kallista. Kaikki rahastaa raaimman jälkeen asukkaalta. Ei mitään omaa rauhaa. Joku kyttää ja valittaa jatkuvasti.
      Toisten asumisesta pitää maksaa.
      Maailman huonoin keksintö asuntoyhtiöt.

    • Lappi kun on niin pieni alue, niin kysymyskin on tosi relevantti, että ei oikeastaan ole eroa, valitsetko Kemin vai Utsjoen. Samaa lappalaisuutta molemmat, saunotaan kerran viikossa lauantaina.

      • Tohtorismies

        Tainnu maisterismiehelta jääneet luvut kesken, vai on Lappi niin pieni paikka.... Jo Sodankylä yksistään reilusti suurempi kuin Uusimaa.....


      • Anonyymi
        Tohtorismies kirjoitti:

        Tainnu maisterismiehelta jääneet luvut kesken, vai on Lappi niin pieni paikka.... Jo Sodankylä yksistään reilusti suurempi kuin Uusimaa.....

        Kallis paikka elää on Lappi hinnat ruoka bensa ihan kaikki en muuta ikinä


    • vieläkokematta

      Kuusamo? Tai Äijä koiran kotiseutu käsivarren Lappi, siellä tosin ei palveluja ole lähimainkaan. Missähän Äijän porukat ruokaostoksilla käyvät ja kuinka usein tai harvoin. Tuskin pelkkää kalaa syövät.
      Tietysti jos asuu jonkun hotellin yhteydessä ylipäätään Lapissa...
      Kaipaan raikasta ilmaa, luontoa ja omaa rauhaa, mutta olen ns kylmän arka, liian kylmä ja pitkä talvi, vaikka se siellä toisaalta on kauneinta aikaa ehkä.

      • tarkennusedelliseen

        Kuusamo ei ole Lappia


      • Anonyymi

        Kilpisjärvelle on kauppa, ravintola alko samassa rakennuksessa. Norja vieressä.


    • VoiZiizus

      Älä ainakaan muuta Rovaniemen Hirvaalle, jos haluat säilyttää mielenrauhasi. Ihmiset ovat uteliaita kyttääjiä ja todella ärsyttäviä persoonia. Kaikki kiinnostaa ja takanapäin puhutaan pahaa ja kyräillään. Ei mitään hyvää sanottavaa.

      • Anonyymi

        Juurikin näin. Hirvaalla asuneena tiedän, että jouduin kyttäyksen ja lopulta kateuden ja ylimielisyyden ympäröimäksi. Vieläkin tuntuu Lapin leuku selässä. Hyi kammottavin paikka pilata koko elämä.


    • muuttanut

      Pitä asua useammassa paikassa lapissa ni rupiais tietämään sen Oman paikan,mihin vois muuttaa asumaan.

      • KuolanLappi

        Itse muuttaisin johonkin Ponoijoen mutkaan, jos olisi joku laupias Lappalainen, joka näyttäisi kalaveen. Nutukkaat vain jalkaan ja joikhaamaan, voisihan sitä tietenkin jotain noituakin, jos aika kävisi pitkäksi, pitäisi hankkia rumpu, sitä olis mukava kaamosaikana paukutella jängän laidalla, ties vaikka itse piru ilmestyisi kuuntelemaan.
        Kyllähän asia on niin, että ei Lappi, varsinkaan syrjäpaikat ole kaikkien asuttavissa, voihan siellä turistina kesällä käydä sääskiä huitomassa, mutta harva se on joka asumaan jää kymmeniksi vuosiksi ja hyvä niin säästyy siltä osin rauha jossakin. Voi ne todelliset, harvat oikeat ihmiset asua, elää, ajatella, kätkeä elämän viisaat arvoitukset rauhassa, kun hölynpölymaailma on kaukana. Se on niin, että reunalta näkee paremmin ja oma onni on helppo kätkeä, kun ei naapurit ole vahtaamassa. Toki Lapissa joskus on pakkasta ja luntakin voi tupruttaa yli lipokkaan reunan, että tämä varmaankin kannattaa huomioida jalkinevalinnoissa, en tiedä, mutta "luulen" että asia on näin.


      • Anonyymi

        Tänne vaan kalliita hintoja makselee työttömyyskorvaus ainoo tulo


    • Anonyymi

      Tästähän Perussuomalaiset varoitelleet jo vuosi kausia. Suomi tuhoutuu pala palalta ja muuttuu kehitysmaaksi.

      PunaVihreä maailmanhalaus globalismin ihannointi EU:hun liittymisen ja Markan, oman valuutan hautaaminen oli alku tähän suomen ja suomalaisuuden tuhoon!

      Suomi Takaisin!! 🇫🇮 Siksi Perussuomalaiset! 🇫🇮

    • Anonyymi

      Muuttakaa, vaikka lähelle Seinäjokea, tai jotain kaupunkia! Itse asun Ruuvaojassa ja mukavat 115km matkaa lukioon ja kauppaan:)

    • Anonyymi

      Koeta löytää joku persuton paikka ja sinne.

    • Anonyymi

      Todella paljon riippuu siitä, mitä etsii Lapista. Onko se rauhaa ja hiljaisuutta, satunnaisia töitä vai vakaata toimeentuloa ja pysyvää asuinpaikkaa?

      Kokemusta täältä Lapista noin vuoden verran. Muutamia mielipiteitä:
      - Vaikka olisi työpaikkoja, ei ole koulutettuja työntekijöitä ja oppisopimus ei kaikkialla ja kaikille ole vaihtoehto.
      - Väestö on aika vanhaa. Nuoret todellakin muuttavat muualle, ensin varmasti opiskelemaan mutta jäävät myös sitten muualle.
      -Paljon on heitä, ketkä juovat päivät pitkät kaljaa ja käyvät välillä muutaman kuukauden tekemässä "töitä" jossakin suojatyöpaikassa että tulee liiton päivät täyteen. Sitten voi taas jäädä kotiin juomaan sitä kaljaa.
      - Vaihtuvuutta ei juurikaan kunnan viroissa ole, joten sama lääkäri hoitaa monta sukupolvea. Onko hyvä vai huono, voi itse miettiä.
      - Asuntokanta on pääosin vanhaa. Puhutaan siis todellakin vanhoista taloista. Tilaa olisi rakentaa, vaan ei rakenneta, sillä pyritään vaan korjaamaan vanhaa ja aina se ei ole järkevää vaan se on silkkaa rahan tuhlausta. Jos oireilee helposti erilaisten sisäilmaongelmien johdosta, niin paljon onnea terveen asunnon etsintään!
      - Pitäisi ensin opettaa ihmiset siihen, että on kannattavaa kouluttautua ja tehdä töitä myös siellä kotiseudulla. Sen jälkeen pitäisi rakentaa uutta asuntokantaa, ja luoda niitä työpaikkoja. Rakenteet kuntoon, niin osaavan työvoiman on helppo tulla.

      • Anonyymi

        Vakaata toimeentuloon jos hakee Lappi ei oo se mesta kokemusta nääs on


    • Anonyymi

      Ei tuu Lappiin porukka. Nuoret lähtee vanhat jää kun ne kuolee on laudat ikkunoissa. Näin se vaan menee..Tyopaikat on kasvukeskuksissa sieltä kannatta ostaa asuntokin pitää hintansa. Ja ostajakin löytyy helpoiten kuin korpimokkiin näin ne asiat vaan nyt on. Leipä on Lapin perukoilla tiukassa eikä niitä duuneja vakituisia vaan ole. Kausitoita ja työttömyyttä sen jälkeen. Niin kauan kuin ei töitä ole ei ole asukkaitakaan

    • Anonyymi

      Rakennemuutos on tyhjentänyt pohjoisen suomen ja se alkoi jo - 60 luvulla eri hallitukset eri vuosikymmeninä ei ole tehnyt asia eteen mitää. Sama kato sen kuin jatkuu. Ei Helsingin herroja se kiinnosta eikä kiinnosta sijoittajiakaan korpikylat. Mitä siellä on mistä miljoonat poikisivat. Ei kannata mikään suota ja korpea

    • Anonyymi

      Kainuu Pohjois-Karjala Pohjois-savo näitä vois luetella loputtomiin. Kaikkialta väki vähentyy. Tampere Turku Oulu Helsinki Vantaa ja Espoo kansaa tulee pilvin pimein. Asuntojen hinnat senkin vaan nousee. Tämä on valtiovallan tavoite. Se on vain juhljapuheissa suomi pidetään asuttuna ei pidetä. 30vuitta eteenpäin pohjoista suomea ei käytännössä enää ole muutama savu voi olla. Ehkä matkailu vetää jos vetää enää sekään

    • Anonyymi

      Jos ei oo töitä et tule asukkaitakaan ei Suomessa eikä missään ekailnan tuloja. Asuntoa ei voi hankkia jos ei ole rahaa ei saa pankista lainaa. Miksi jäädä alueelle jossa on vain poroja korpea ja suota. Siitä ei leipä paljo tule. Tulevaisuutta ei voi nuori ihminen sellaisen varaan laittaa. Nuoret eivät jää ne lähtevät paremman tulevaisuuden perässä muualle

    • Anonyymi

      Jos rahattomana täällä Lapissa elelet miks kukaan tänne haluaa. Itsekin pois lähdössä. Työpaikka vakituinen sellainen etelässä asunto katsottuna. Jos kerrankin sais joka kuukausi palkan. Eikä tarttis laskee rahoja riittääkö kuun loppuun ruokarahat ennen ku tulee taas työttömyyskorvaus ihan p.... tä onneksi tää loppuu eikä ikina enää tänne

    • Anonyymi

      Ei oo Lapissa töitä

    • Anonyymi

      Nuoret lähtee muualle kun ei oo duunii

    • Anonyymi

      Kaunis luonto ei elätä

    • Anonyymi

      Asuin Lapissa 5vblahdin takas etelään. Ei löytynyt työtä mikä oli harmi. Kausitoita löytyi mutta ei muuta

    • Anonyymi

      Ajankohtainen aihe jälleen. Vaikka yhtä heikko tilanne täällä Lapin alueella edelleenkin on asuntojen suhteen mitä aikaisemmat kirjoittajat on maininneetkin.

      Jonkun aktiivisen kansanedustajan pitäisi lähteä ajamaan lakialoitteita siitä, että valtio antaisi tukea vanhojen röttelötalojen purkukustannuksiin ja tiettyjä alueellisia huojennuksia rakentamiskustannuksiin tms.

      Töitä riittää kyllä hoitoalan työntekijöille pilvin pimein. Uskon vakaasti siihen, että töitä tekevälle löytyy.

    • Anonyymi

      Tuu tänne Vikajärvelle täällä ku mikkään ei mene vikkaan. Ja jos ahistaan alkaa niin ei oo kuin poronkusema niin oot jo Rovaniemen "suurkaupungissa".

    • Anonyymi

      Muutaman vuoden aikoinaan Lapissa asuneena tähän sanoisin, että mene määräajaksi Lappiin asumaan. Minä huomasin, että tietyn ajan jälkeen en kertakaikkiaan vain enää jaksanut sitä juoruilua, hyväveliverkostoa ja sukulaisten suosimista, Työkaverit oli mitä oli. Osa tosi kivoja ja ahkerraa väkeä. Sitten ne muut. Kaikenlaisia ongelmia joko fyysisiä tai henkisiä. Herkästi jäivät sairaslomalle. On totuttu tekemään vain vähän töitä ja sitten saa taasen olla kotona liiton päivärahoilla. Kaikki juorusi kaikista kaiken. Tuntui että siihen se osalla työaika menikin kun piti niitä juoruja vain kertoa. Käytöstapoja monella ei löytynyt edes sitä pienintä hitusta mikä on kyllä hyvin outoa. Aina luulisi että aikuiset osaa käyttäytyä. Näitä asioita on tullut pohdittua monesti jälkeen päin kun muutimme takaisin etelään. Miksi ihmiset noilla pienillä Lapin paikkakunnilla on niin epäluotettavia ja ilkeitä? Nyt kun on takaisin täällä etelämmässä niin tuntuu taas elämäkin paljon paremmalta. Ihmiset osaa käyttäytyä miellyttävästi ja sovittuihin asioihin voi luottaa. Kysykää Lappiin muuttoon liittyen mielipiteitä niiltä jotka on siellä asuneet muutaman vuoden ja olleet töissä Lapissa.

    • Anonyymi

      hän joka kertoi kuinka joutuu lapissa kohtaamaan juoruiluja,hyväveli jne. Puhuu totta kerrankin rehellinen kirjoitus lapin ihmisistä.

    • Anonyymi

      lila untamo sanoo että lapissa on työpaikkoja pilvin pimein, jäh. Mene lääkäriin!!
      Tai jos suostut tekeen töitä alle tes:N palkkaa ilman kaikkia lisiä tai paras olis jos otat osan pimeänä!! niin työ mahdolisuutes paranee!! Näin lapin suosituimmissa hiihtokeskuksissa toimitaan.

    • Anonyymi

      ihmettelen tuota kirjoitusta että könhölle (könkäälle) kittilään sanoisin varokaa. Siellä asuu kittilän kerma ja jos olet vain normi työläinen et varakas niin et ole oikea henkilö/perhe asumaan sille alueelle. Sama koskee muitakin asuin alueita esim mm Kaukonen yksi pahimmista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe