Penikat aina vaan

n 25

Viisailta ja kokeneilta juoksijoilta kaipaisin hiukkasen apua. Olen ollut enemmän ja vähemmän aktiivinen hölkkäilijä muutaman vuoden ja tänä vuonna juoksin jo ensimmäisen puolimaratoninkin, eli ihan aloittelijasta ei ole kysymys. Juoksukunto sinällään on hyvä ja treenimäärät olen pyrkinyt pitämään kohtuudessa (harrastan lenkkeilyä muun liikunnan, mm. spinningin, kuntosalin, aerobicin ohella), viikossa juoksen 2-3 lenkkiä, joista yksi pidempi (n.15 km) ja yksi tai kaksi 8-10 km lenkkiä.

Ongelma tuntuu olevan ikuinen ja palaa aina vaan uudestaan: penikat kipeytyy kovasti. Juoksutossut on hyvät ja ongelmat ovat samanlaisia erilaisilla tossuilla (nyt on kolmannet menossa). Pyrin juoksemaan 90 %:sti pehmeällä alustalla (eli ei asfaltilla) ja pitämään joka lenkin jälkeen lihashuolto tuokion, jossa venytän myös noita kivuliaita sääriä.

Sääret kipeytyvät nimenomaan säären sisäsyrjän puolelta aivan sääriluun vierestä. Ongelma harmittaa minua kovasti, sillä se tietää aina pientä paussia juoksemiseen - käytännössä vaihtoa pyöräilyyn tai uintiin. Kun nuo sääret kipeytyvät oikein kunnolla, myöskään aerobic ei onnistu ja pelkkä paikallaan hölkkääminenkin sattuu.

Kaipaisin siis apua. Mistä tuo ongelma aina vaan johtuu - tottumattomuudesta ei voi olla kysymys ja ennen kaikkea, miten siitä pääsee eroon?!

15

4522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johanna

hieronta auttoi ainakin minulle pääsemään eroon tuosta vaivasta. kylmä-kuuma-suihkut sääriin ovat myös kuulemma joillekin auttaneet sekä perinteiset Mobilat- ja Orudis-geelit yms.

mutta ehkä kannattaisi mennä kysymään urheiluvammoihin erikoistuneelta lääkäriltä. Penikoitahan leikataan myös jossain tapauksissa, vaikkakin lääkärit eivät sitä kovin mielellään tee.

• bodarijuoksija20v

Kokeileppa Voltaren emulsiovoidetta (saa apteekista, nykyään reseptivapaata). Laita tätä voidetta aina juuri ennen lenkkiä sääriisi ja yleensäkin kipeytyville alueille. Kannattaa käyttää voidetta 2-3krt päivässä.

Se ei poista ongelmaa mutta helpottaa sitä. Näin minulla.

• mielipide

Penikat ovat tietääkseni aina merkki siitä, että treenaa liikaa siihen nähden mihin sääret ovat tottuneet ja mihin ne pystyvät. Joten sinulla on varmaankin ihan hyvä kunto, mutta ei niin hyvä että pystyisit juoksemaan ihan noin pitkiä matkoja ja varsinkin sillä vauhdilla millä niitä juokset ja yhdistettynä kaikkeen muuhun liikuntaan. Onko mahdotonta myöntää itselleen että tulisi vain vähän keventää treenitahtia ja ottaa rauhallisemmin? :) Ei siitä oikein muuten pääse eroon.

Kyllähän moni meistä pystyy juoksemaan hengästymättä pitkiäkin matkoja ja melko kovaa, mutta jos sääret tai polvet tai mikä tahansa muu ruumiinosa eivät sitä kestä se on merkki siitä että mennään liian kovaa. Ei kroppa turhasta valita, sitä kannattaa kyllä kuunnella. Näin siis ainakin omasta mielestäni.

• mauri

totuushan on että urheilija ei tervettä päivää nää.

• Joggi-karhu
        mauri kirjoitti:

totuushan on että urheilija ei tervettä päivää nää.

Itselleni sisäsäärien jomotus oli tuskallinen ongelma parin ensimmäisen treenivuoden ajan. Viime syksynä vaiva loppui ja siihen voi olla ainoastaan kaksi syytä;
        A) Kintut ovat tottuneet juoksemiseen
        B) Uudet kengät sopivat minulle paremmin.
        Jokaisen juoksijan tulisi löytää hyvä kenkäkauppias, joka osaa neuvoa jaloille sopivat kengät - jalkapohjan muoto, askeltaminen ja ihmisen elopaino ovat kaikki huomioitavia seikkoja kenkiä valitessa.

• Jalat, jalat!

Itse aloitin aikanaan kolmikymppisenä hölkkäilyn. Juoksin 20-30 kilsaa viikossa ja penikat vaivasivat kolmisen vuotta. Sitten ikuiselta tuntunut säärijomotus vain loppui. Muita kipuja on kyllä tullut matkan ja kilometrien varrella, sopivasti ruumiin paikkaa vaihdellen. Ehkä sinun pitäisi juosta pari kuukautta vähän löysemmin ja palata sitten vanhaan systeemiin. Tai sitten vain odotat kehon hyväksyntää nykyiselle juoksumäärällesi.

• been there, done that

1. Älä juokse.

2. Kävele vain hyvillä kengillä (siis lenkkarit esim.)

3. Kävele mahd. pehmeillä alustoilla.

4. Hiero pohkeitasi.

5. Käy urheiluhierojalla.

6. ÄLÄ syö lääkkeitä, käytä mieluummin kylmää
      -> aivan sama vaikutus, kylmä laskee tulehdusta.

7. Venyttele päivittäin. Kunnon 30 s- 1 min. venytys.

8. Aja pohjelihaksesi "alas" ts. älä tee mitään ekstraliikkeitä niillä.

Näillä keinoilla pääsin n. vuodessa eroon 1,5 vuotta vaivanneista penikoista. Leikkaus on vihoviimeisten lanttujen paniikkiratkaisu, kauniisti sanottuna!

• xxx

Hevosille tarkoitettua Magic Ice kylmägeeliä. Auttaa paremmin kuin mobilat tai voltaren. Ja paljon edullisempaa. Minimanistakin sitä saa.

• been there, done that

vaan tuollaisia kuuntele! Hevosille valmistettu??? Ja syy, minkä vuoksi tuote sopii hyvin ihmisille? Tietääkö kukaan muu minun lisäkseni, että hevosen elimistö on TYYSTIN toinen kuin ihmisen. Niiden kipulääkkeetkin ovat "vähän" vahvempia... Onnea vaan sinullekin, viksu!

• herranjestas
        been there, done that kirjoitti:

vaan tuollaisia kuuntele! Hevosille valmistettu??? Ja syy, minkä vuoksi tuote sopii hyvin ihmisille? Tietääkö kukaan muu minun lisäkseni, että hevosen elimistö on TYYSTIN toinen kuin ihmisen. Niiden kipulääkkeetkin ovat "vähän" vahvempia... Onnea vaan sinullekin, viksu!

Kun siinä sanotaan, että sitä voi käyttää ihmisetkin!! Mene ostamaan apteekista kylmägeeliä kovaan hintaan!

• entinen juoksijalupaus

minulla penikkatauti vaivat alkoivat jo parikymentä vuotta sitten n 14 vuotiaana. hoitoina kokeiltiin venytyksiä, kylmää, hierontaa,särkylääkkeitä, fysikaalisia hoitoja mm ultraääntä yms ja sitten vähän yli kaksikymppisenä lopulta leikattiin molemmat jalat---mikään ei ole tuonut pysyvää apua--
      nuorena poikasena juoksin kilpaa keskimatkoja ja harjoitusmäärät olivat jo melko kovia, 18 vuotiaana n 100 km /viikko. nyttemmin juoksut on jääneet ja painoa kertynyt, jos käyn palloilemassa niin tunnin pelaamisen jälkeen seuraavan päivän käveleminen tuottaa tuskaa penikkataudin takia!
      tämän ikuisen riesan takia olenkin siirtynyt muiden lajien pariin-en tosin vielä dementia-sauvakävelyyn... ; )

• Nina

Sama ongelma oli mulla ja urheilulääkärit tuli kierrettyä ( kun hyvä vakuutus oli). Heti olisivat puukottaneet-ei kannata- vaikka leikkaus onnistuisi takuuta uusiutumattomuudesta ei ole. Sitten menin fysioterapeutille ja hommasin pohjalliset, kun jaloissa todettiin askellusvirhe- kovasti auttavat kop kop toistaiseksi

• Wild_runner

Muutamia vuosia sitten aktiivisen juoksuharjoittelun (100km/vko) aikaan penikat kipeytyivät välillä, mutta pääsin niistä aina rankalla hieronnalla eroon.

Opin itsekin vääntämään käsin "kiinnekohdat" irti sääriluun sivusta. Peukaloilla kun tunnustelee sääriluun sisäsyrjää arasta kohdasta, tuntee siinä sellaisen kohdan, joka on vähän koholla muusta luun pinnasta. Sen siitä aina pehmitin, kun tulivat kipeäksi. Pääsin siitä vähitellen kokonaankin eroon. Kyllähän se vääntäminen sattui, mutta sillä pääsi eroon siitä särystä.

Kylmäpussi ja kylmä/kuumasuihkut ovat myös lievittäneet kipuja.

• m 25

Penikkatauti saattaa johtua pohjelihaksen ja sen vastalihaksen epätasapainosta. Olet treenannut normaalisti pohkeita, mutta vastalihas on unohtunut ja tuloksena on se että kipua aiheutuu säären sisäsyrjään. Treenaa jatkossa joka päivä säären etupuolella olevaa lihasta. Noin 2kk:n treenillä vaivan pitäisi poistua. Jos tuntuu että tämä ei auta kunnolla, niin yritä monipuolistaa jalkojesi rasitusta. Kokeile pelata esim. jalkapalloa, ultimatea jne. Nämä ovat todella monipuolista rasitusta jaloille pehmeällä nurmialustalla. Perusjuttu on kuitenkin se, että vaiva johtuu vääränlaisesta tasapainosta jollain osa-alueella.

• RunnerGirl

...Johtuu siitä, että säären lihas kasvaan nopeammin kuin kalvo. Puristus aiheuttaa kipua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81