Seura tuomitsee lapsikasteen. Silti kastaa itse

kastettuko

"Pienen lapsen kastaminen ei auta häntä kehittämään uskoa. Itse asiassa se on ristiriidassa Jeesuksen käskyn kanssa: ”Menkää sen tähden ja tehkää opetuslapsia [tai ”tehkää oppilaita”] – – kastakaa heidät.” (Matteus 28:19) Kaste on tarkoitukseton, ellei kastettava ole tarpeeksi vanha ollakseen opetuslapsi. On totta, että lapsikaste on ”ikivanha traditio”. Mutta eikö Jeesus tuominnutkin ne, jotka ’tekivät Jumalan sanan pätemättömäksi perinteensä takia’? – Matteus 15:6." (Vartiotorni 15/3 1986 s. 6-7

Seura on tuominnut kirkon käyttämän lapsikasteen. Kuitenkin se tekee sitä itse vaikka opettaa sen olevan ristiriidassa Jeesuksen käskyn kanssa.

Kuitenkin seura on valmis kastamaan 6-7 vuotiaita ja kannustaa jopa tähän.

Seuralle ominaista on syyttää muita asioista mitä kuitenkin itsekin harjoittaa.

32

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei vauvakasteelle

Vauva ei osaa lukea Raamatusta Jeesuksesta ja Jehovasta ja Valtakunnasta.
      Eikä vauva pysty ymmärtämään siitä muutenkaan mitään.

Ne lapset jotka menee kasteelle, ymmärtävät kyllä Kristuksen lunnaitten merkityksen ja osaavat niistä itse omin sanoin kertoa myös.

On oltava pystyvä olemaan "opetuslapsi" joka osaa ymmärtää asioita.
      Vauvoja ei siksi kasteta jt toimesta.

Seura siis tuomitsee vauvakasteen.

• 4474747

Seura ei puhu tuossa vauvoista vaan pienistä lapsista. Ja seura kastaa jopa 6-7 vuotiaita elikä pieniä lapsia.

6-7 vuotias ei todellakaan ymmärrä mihin tulee sitoutuneeksi. Hän ei ymmärrä esimerkiksi eroamisen vaikutuksia eikä niitä hänelle kyllä painotetakaan.

• häähäh

"Ne lapset jotka menee kasteelle, ymmärtävät kyllä Kristuksen lunnaitten merkityksen ja osaavat niistä itse omin sanoin kertoa myös."

Ymmärtävätkö he myös sen merkityksen, mitä kaikkea kasteesta seuraa? Etteivät he voi myöhemmin enää erota järjestöstä ilman että heidän läheisensä joutuvat hylkäämään heidät?
        Mikä _kiire_ järjestöllä on kastaa lapsia, jos Jeesuskin meni vasta 30 vuotiaana kasteelle ja jos hän on jehovantodistajille malli kaikessa?

• ossas

"Ne lapset jotka menee kasteelle, ymmärtävät kyllä Kristuksen lunnaitten merkityksen ja osaavat niistä itse omin sanoin kertoa myös"

Ei todellakaan ymmärrä. 6-7 vuotias lapsi ja vielä paljon vanhempikin lapsi "ymmärtää" juuri sen mitä lapselle on opetettu. Hän voi oppia ulkoa erilaisia litanioita tekstejä yms mutta hän ei ymmärrä mitä merkitsee Jehovan todistajaksi kastautuminen.

Seura itse kannustaa olemaan hätäilemättä avioliitonkin kanssa koska se on iso päätös. Mutta sen sijaan se haluaa kannustaa vanhempia kastattamaan lapsiaan uskontoonsa jotka eivät ymmärrä asian vakavuutta.

Ei 6-7 vuotias lapsi tiedä miten ajattelee uskonnosta vaikka 21 vuotiaana eikä hän tiedä että kastaminen merkitsee sitä ettei ole enää uskonnonvapautta ilman kovia sanktioita.

Ainoa syy seuralla on alkaa kannustaa pienten lapsien kastamiseen on seuran hätä jäsenmäärästään. Ovityö on länsimaissa täysin turhaa koska jäsenmäärä ei kasva sitä kautta lainkaan. jäsenmäärä hiipuu länsimaissa. Voisi uskoa että pian seura kannustaa aktiivisemmin kastamaan pikkulapsia koska huoli jäsenmäärästä on kova.

Seuraahan ei kiinnosta ihminen vaan luvut ja numerot sekä sen oma maine.

• Hallluuuu!

Nyt vastaaja ei lue samaa Vartiotornia kuin minä vanhimpana!
        Kyllä lehtemme puhuu lapsikasteesta, ei vauvakasteesta.

Jeesus itse meni vasta 30v kasteelle, eikö tätä esimerkkiä pitäisi seurata, kuin muitakin hänen antamiaan esimerkkejä?!

• - § -

Todellisuudessa 6-7-8 vuotias ja hieman "vanhempikin" lapsi on ohjattavissa liki mihin tahansa vanhempiensa tahdon, toiveiden ja esimerkin mukaisesti, niin uskonnollisissa asioissa kuin muissakin.

Se, että keskenkasvuiset lapset osaavat lukea ja "ymmärtää" lukemaansa ainakin tietyissä rajoissa, ei kuitenkaan tee heistä henkisesti kypsiä punnitsemaan asioita puolesta ja vastaan, sekä sisäistämään asioiden todellista merkitystä.

Vartiotorniseura katsoo kasteen olevan ihmisen elämässä kaikkein tärkein askel ja toisena on aviopuolison valinta ja avioituminen.

Missä iässä ihmisen katsotaan olevan kypsä tekemään koko loppuielämäänsä vaikuttavia ja sitovia vakavia ratkaisja, kuten avioituminen? Miksi monetkin vanhemmat ( useimmat ? ) pyrkivät jarruttamaan kaksikymppistenkin nuorten avioitumista ja koettavat kannustaa heitä lykkäämään myöhemmäksi elämässään tuon tärkeän ratkaisun tekemistä?

Toisaalta miksi aivan erityisesti keskenkasvuisia lapsia ja nuoria neuvotaan ja ohjastetaan suojelemaan erilaisilta vaikutuksilta? Koska he ovat kypsymättömyydessään vaikutuksille alttiita eivätkä ole vielä kykeneviä tekemään itsenäisiä ja vastuullisia ratkaisuja vakavissa asiossa ja punnitsemaan niiden kauaskantoisia seurauksia.

Tässäkin asiassa tulee esille Vartiotorniseuran aina tilanteen mukaan muuttuva ja selektivinen asioiden tulkinta ja soveltaminen.

Ilmeisestikin länsimaissa liki paikallaan pysyvä tai enempikin laskeva jäsenmäärän kehitys on kannustimena henkisesti täysin keskenkasvuisten ja kypsymättömien lasten sitomiseen Järjestöön ja jopa vastoin vanhempiensa tahtoa.

Turnover : http://keskustelu.suomi24.fi/node/10653523

Tuntien raa-an ja häikäilemättömän karttamisdirektiivin, niin tiedossa on paljon henkistä tuskaa ja kärsimystä.

On kiinnostavaa laittaa merkille miten kastekysymykset ovat vuosikymmenien saatossa muuttunet. Ohessa vain kaksi esimerkkiä joista käy ilmi miten nykyisin sitoudutaan voimakkasti Järjestöön aiemman yleisluontisemman Jumalan tahdon alaisuuteen vihkiytymisen sijaan.

Luonnollisestikin Vartiotorniseuran kielenkäytössä on kyse Ainoasta Jumalan Hengen ohjaamasta Järjestöstä ja ainoasta pelastuksen mahdollisuuden tarjoavasta seurakunnasta.

Kastekysymykset 1942:

(1) Uskotko Jehova Jumalaan, ja siihen että pelastus kuuluu Jehovalle, siihen että Jeesus Kristus on hänen poikansa jonka veri pesi syntisi pois ja jonka kautta pelastus tulee Jumalalta?

(2) Oletko katunut syntejäsi Jumalan edessä, ja pyytänyt puhdistusta Jeesukselta Kristukselta, ja täten kääntynyt pois synnistä ja maailmasta ja omistanut itsesi varauksetta Jumalalle tehdäksesi Hänen tahtonsa?

Kastekysymykset 1985:

1) Oletko Jeesuksen Kristuksen uhrin perusteella katunut syntejäsi ja vihkiytynyt Jehovalle tehdäksesi hänen tahtonsa?

2) Ymmärrätkö, että vihkiytymisesi ja kasteesi osoittavat sinun olevan yksi Jehovan todistajista Jumalan hengen ohjaaman järjestön yhteydessä?

• lukutaitoinen mm

1) Oletko Jeesuksen Kristuksen uhrin perusteella katunut syntejäsi ja vihkiytynyt Jehovalle tehdäksesi hänen tahtonsa?

2) Ymmärrätkö, että vihkiytymisesi ja kasteesi osoittavat sinun olevan yksi Jehovan todistajista Jumalan hengen ohjaaman järjestön yhteydessä?

Kysyttiinkö Jeesukselta näitä?

Jeesus ilmaisi kasteella että hän tarjoutuu tekemään Jumalan tahdon.
      Pitääkö todistajankin saarnata aktiivisesti n.3 vee ja tulla sitten naulatuksi kidutuspaaluun?
      30 v oli kypsän aikuisen ikä, ja Jeesuksen tehtävä suunnattoman vaikea.

Ei ole Jeesuksen kaste verrattavissa todistajan kasteeseen !

• venkulat ry.

"Ei ole Jeesuksen kaste verrattavissa todistajan kasteeseen"

Eipä niin, ei nyt ainakaan kritiikin edessä. Ihan muuten vain vt-seura on usein viitannut Jeesuksen 30 vuoden kasteikään arvostellessaan valtakirkkojen lapsikastetta ja sanonut, että JEESUSKIN KASTETTIIN VASTA AIKUISENA JA JUUTALAISEN YHTEISKUNNAN MUKAAN TÄYSI-IKÄISENÄ.

• kÄÄNNÖS
        venkulat ry. kirjoitti:

"Ei ole Jeesuksen kaste verrattavissa todistajan kasteeseen"

Eipä niin, ei nyt ainakaan kritiikin edessä. Ihan muuten vain vt-seura on usein viitannut Jeesuksen 30 vuoden kasteikään arvostellessaan valtakirkkojen lapsikastetta ja sanonut, että JEESUSKIN KASTETTIIN VASTA AIKUISENA JA JUUTALAISEN YHTEISKUNNAN MUKAAN TÄYSI-IKÄISENÄ.

Entä Raamatun perusteet "valtakirkkojen lapsikasteelle"?

Löytyykö?

• pullikoitko taas
        kÄÄNNÖS kirjoitti:

Löytyykö?

Siinähän se taas tuli jt logiikka; jos mielestämme muut tekevät väärin, niin tottahan meilläkin on oikeus tehdä väärin. Nostakaa katseenne Jeesukseen, eikä valtakirkkoon. Jeesus kastettin aikuisena.

Siitähän aloituksessa oli kysymys, että jt:t pitävät lapsikastetta vääränä, mutta silti itse kastavat lapsia, vastoin Raamattua.

• 5633
        kÄÄNNÖS kirjoitti:

Löytyykö?

"Entä Raamatun perusteet "valtakirkkojen lapsikasteelle"?Löytyykö?"

Ei löydy, eikä sellaista nyt olla väitettykään. Ei löydy myöskään jehovalaisten alle 10-vuotiaiden lapsien kastamiseen perusteita yhtään sen enempää. Sellainen on moraalisesti väärin, koska kaste tarkoittaa ihmisen virallista liittämistä järjestöön, jonka jälkeen Jehovantodistajalla ei ole enää vapautta valita uskontoaan tai valita erota vt-seuran uskonnosta ilman sanktioita.

• Käännös
        5633 kirjoitti:

"Entä Raamatun perusteet "valtakirkkojen lapsikasteelle"?Löytyykö?"

Ei löydy, eikä sellaista nyt olla väitettykään. Ei löydy myöskään jehovalaisten alle 10-vuotiaiden lapsien kastamiseen perusteita yhtään sen enempää. Sellainen on moraalisesti väärin, koska kaste tarkoittaa ihmisen virallista liittämistä järjestöön, jonka jälkeen Jehovantodistajalla ei ole enää vapautta valita uskontoaan tai valita erota vt-seuran uskonnosta ilman sanktioita.

"Kaste on kristillinen toimitus, jossa kastettu liitetään kirkon eli Kristuksen ruumiin jäseneksi. Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma.
        Kristillisen kasteen perustana on lähetyskäsky Raamatussa:
        »Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."»
        (Matteus 28:18–20)

Kasteen katsotaan olevan Jeesuksen antaman lähetyskäskyn täyttämistä. Monet kirkkokunnat, kuten katolinen, ortodoksinen ja luterilainen, lukevat kasteen sakramentteihin.
        Kristillistä muistuttava kaste on käytössä myös joissakin ei-kristillisissä liikkeissä, kuten Jehovan todistajilla ja mormoneilla." - Wikipedia, suom.

• yritä ymmärtää
        kÄÄNNÖS kirjoitti:

Löytyykö?

"Entä Raamatun perusteet "valtakirkkojen lapsikasteelle"?

Löytyykö?"

Ei löydy. Yhtä vähän löytyy perusteita täsmälleen sille samalle lapsikasteelle jota vt-seura harjoittaa. Miksi hyväksyt vt-seuran lapsikasteen 6-7 vuotiaille jos kerran itsekin tiedät ettei sille löydy raamatullisia perusteita?

On väärin puolustaa vääryyttä sillä että joku toinen tekee niin.

Kirkon lapsikaste on turha ja vastustan sitä. Mutta vielä enemmän vastustan vt-seuran lapsikastetta koska vt-seurasta ei pääse myöhemmin eroon ilman vakavia sanktioita toisin kuin kirkosta pääsee eroon. Siksi on täysin edesvastuutonta saattaa pikkulapsia seuran syliin kun eivät voi ymmärtää miten vakava asia on myöhemmin se, jos alkaa ajatella että ei usko tähän uskontoon ja haluaa pois.

• - § -

"Käännös"

>> Kristillistä muistuttava kaste on käytössä myös joissakin ei-kristillisissä liikkeissä, kuten Jehovan todistajilla ja mormoneilla." - Wikipedia, suom.

Tuo itseriittoisesti mainittu "kristillisyyden kriteeri" perustuu vain ja ainoastaan Nikean kirkolliskokouksen kirkonisien mielivaltaiseen "hengellis-mafia" vallankäyttöön ja yksipuoliseen saneluun.

- http://fi.wikipedia.org/wiki/Nikean_ensimmäinen_kirkolliskokous

Kolminaisuusopin ei Raamatullisuus on hyvin yksinkertaisesti kumottavissa sillä, että Raamatun kirjoittivat juutalaiset jotka eivät ole kolminaisuusopin kannattajia.

Nämä ylpeästi itseään kristityiksi kutsuvat ikuisella hel_vetin tulella pelottelevat kirkot ovat vastuussa yksistä ihmiskunnan kauheimmista vainoista, alistamisesta, sodista, kidutuksista ja veritöistä ristiretkineen ja noitavainoineen. Heidän kätensä ovat tahriintuneet viattomien vereen. Nämäkin ovat niitä aidon ja oikean "kristillisyyden hedelmiä."

• ei kaikki jos joku

Älä nyt taas vedä kaikkia kristittyjä yhdellä kammalla. Kristityiksi luetaan paljon muitakin kuin katolinen kirkko.

Esimerkiksi minä olen kristitty, en jt, olen ilman pelkoa ikuisesta helvetin tulesta, en vainoa ketään, en sodi, en alista, en kiduta, en tee veritöitä ristiretkineen ja noitavainoineen.

Pystytkö sinä uskomaan Raamatusta sitten yhtään mitään muutakaan kuin kolminaisuusoppi, jos lähdet siitä, että sehän on "juutalaisten kirjoittama"?

• - § -
        ei kaikki jos joku kirjoitti:

Älä nyt taas vedä kaikkia kristittyjä yhdellä kammalla. Kristityiksi luetaan paljon muitakin kuin katolinen kirkko.

Esimerkiksi minä olen kristitty, en jt, olen ilman pelkoa ikuisesta helvetin tulesta, en vainoa ketään, en sodi, en alista, en kiduta, en tee veritöitä ristiretkineen ja noitavainoineen.

Pystytkö sinä uskomaan Raamatusta sitten yhtään mitään muutakaan kuin kolminaisuusoppi, jos lähdet siitä, että sehän on "juutalaisten kirjoittama"?

"ei kaikki jos joku"

Otin kantaa tuohon usein toistuvaan itseriittoiseenkin "kristillisyyden kriteeriin" ja siihen mihin se perustuu, eli ne jotka eivät _k o l m i n a i s u u s o p p i a _ tunnusta, eivät ole kristittyjä. Tämä siis Nikean kirkolliskokouksen yksipuoliseen ja mielivaltaiseen saneluun perustuen.

Muistutin samalla myös näiden "pyhien" kirkonisien "kristillisen rakkauden" esiintymismuodoista ja joka on myös epäsuorasti heidän seuraajiensa perintönä.

Tänäkin päivänä kirkot ja papit vihkivät sotilaita, armeijoita ja sotakalustoja kansallismieleisyyden nimessä mennessä kirjoituksien edelle ja jossa poliittisen rajan toisella puolella olevia toisia kristittyjä myös toisinaan listitiään.

Tässäkin milessä tuo ns. kritillinen instituutio kokonaisuutenaan on hieman vaikeasti miellettävä Jumalan tahtoa toteuttavaksi ja siksi sille tukensa antaminen on moralisesti kovin vaikeaa.

Tälläkin palstalla aiheellsesti tuodaan esiin eri uskontojen harjoittama lasten hyväksikäyttäjien piilottelu itsekkäästi omaa mainettaan suojellakseen ja eräskin hiljattain katsoi sen vuoksi tarpeelliseksi kieltää Jehovan todistajat Suomessa. Tuolla samalla kriteerillä tulisi lakkauttaa kaikki uskonnot eikä ainoastaan Suomessa.

• Käännös

Ja mikä on siis oikea kaste... Raamatun mukaan... kristillisyyden mukaan... nykyisten valtauskontojen mukaan... vai... edelleenkin yksilön mielipide?!?

Todisteet. Perusteet. Sitaatit. ???

• kieltoa kannatan

" eräskin hiljattain katsoi sen vuoksi tarpeelliseksi kieltää Jehovan todistajat Suomessa. "

Monesta eri syystä pitäisi lakkauttaa Suomesta ja muistakin maista useita uskontoja.

Kieltämisen syinä vahvimmat on ihmisoikeuksien loukkaukset. Uskonnonvapauden rajoittaminen sanktioiden kautta erotilanteessa.

Pelkästään tuo sanktioiden asettaminen eronnutta kohtaan pitäisi riittää uskonnon kieltämisen syyksi. Ei ole mitään syytä sallia uskontoa joka ei itse kunnioita uskonnonvapautta.

• osaan lukea

Ne lapset jotka menee kasteelle, ymmärtävät kyllä Kristuksen lunnaitten merkityksen ja osaavat niistä itse omin sanoin kertoa myös.

Seura siis tuomitsee vauvakasteen.

• Kirsi

"Ne lapset jotka menee kasteelle, ymmärtävät kyllä Kristuksen lunnaitten merkityksen ja osaavat niistä itse omin sanoin kertoa myös.

Seura siis tuomitsee vauvakasteen. "

Vartiotorniseura ilmeisesti hyväksyykin nyt uuden valon kirkkaudessa lapsikasteen. Mikäs siinä, onhan lapsisotilaitakin. Lapsia myydään seksiorjiksi ja kotiorjiksi.

Todellisuudessa kyse on lasten hyväksikäytöstä. 6-7 -vuotiaiden kuuluisi käydä koulua oppiakseen tutkimaan maailmaa ja tekemään omia päätöksiään sitten isona.

• Käännös

Ruotsissa kastettin kuninkaallisen suvun lapsi noin 3 kuukauden ikäisenä.
      Kaste toimitettiin kirkossa Tukholmassa.

"Ruotsin kirkko (ruots. Svenska kyrkan) on Ruotsin suurin kirkko. Se tunnustaa evankelis-luterilaisuutta. Vajaalla 6,6 miljoonalla jäsenellään se on yksi maailman suurimmista luterilaisista kirkoista." - Wikipedia suom.

• höpö.höpöhöpö

Kuulkaas nyt.Minut on kastettu 13 vuotiaana ja minun on tunnustettava etten ymmärtänyt mitä teen.Olen saanut katua koko toimitusta 40 vuotta.

• 8:38

Olet siis valehdellut
        kun vastasit kastekysymyksiin.

Ajjaj, valheet kostautuvat, joskus koko loppuelämän niistä kärsii :(

• Rintti-
        8:38 kirjoitti:

Olet siis valehdellut
        kun vastasit kastekysymyksiin.

Ajjaj, valheet kostautuvat, joskus koko loppuelämän niistä kärsii :(

Tältä sivultä näet, mihin edellinen kommentoija oli sitoutunut. Silloisiin kastekysymyksiin olisi kuka tahansa kristityksi itsensä katsova voinut vastata myöntävästi. Silloin ei tunnettu karttamisvaatimustakaan.

Sääntöjä on muutettu kesken leikin. Ensin järjestöuskollisuutta vahvistettiin keksimällä karttamispakko. Myöhemmin uudet todistajat pantiin varmuudeksi vielä vihkiytymäänkin järjestölle.

• KÄÄNNÖS

Ruotsissa kastettin kuninkaallisen suvun lapsi noin 3 kuukauden ikäisenä.
      Kaste toimitettiin kirkossa Tukholmassa.

"Ruotsin kirkko (ruots. Svenska kyrkan) on Ruotsin suurin kirkko. Se tunnustaa evankelis-luterilaisuutta. Vajaalla 6,6 miljoonalla jäsenellään se on yksi maailman suurimmista luterilaisista kirkoista." - Wikipedia suom.

• Perheitä kastettiin

Ketjun aloittaja ei ole perehtynyt Raamattuun.

• r333cc
        Perheitä kastettiin kirjoitti:

Ketjun aloittaja ei ole perehtynyt Raamattuun.

Minä menin kasteelle 15 vuotiaana , enkä usko olleeni silloinkaan valmis tuollaiseen päätökseen.

Silloin kyllä uskoin järjestön kantavan totuutta ( tottakai kun pienestä asti oli sellaista opetettu) , mutta kasteelle mentiin kyllä periaatteessa vanhempien ihmisten painostuksen ja ohjeistuksen takia.

siihen aikaan se oli tapa, että viimeistään silloin mennään kasteelle. Sitä on vaan mentävä jos meinaa. En minä nyt tiedä oliko omilla vanhemmilla tai kenelläkään muulla mitään väliä halusinko mennä kasteelle tai ymmärsinkö mitä olen tekemässä.

Pääasia oli että kasteella käytiin ni sekin oli hoidettu. Siinä sitten porukat tekopyhänä ylpeili yms.

Siinä kävi niin että tais oma äiti ilmoitella että muksu olis halukas kasteelle ja niinpä siinä kävi veli vanhin jotenkin rutiininomaisesti parina eri kertana kirjasta läpi kanssani joitakin pääkohtia ja homma oli sillä selvä.

Se, ymmärsinkö mistään mitään ? EN! Joka tapauksessa pääsin konventissa läpi vaikeat suulliset kysymykset, mitkä olin opetellut ulkoa. vastaukset oli helppo muistaa. Nehän olivat : Kyllä! ja Kyllä!

Sellasen joukon edessä vaatii auton kokoiset pallit vastata toisin...

Olinhan nähnyt miten tuo käytäntö aikaisemmin on pelannut, joten tein perässä nähdyllä tavalla ja muita seuraamalla.

mutta! Ymmärsin että Jehovalle vihkiydytään rukouksessa ja kaste on sellainen vertauskuva, ehkä sellainen "julkinen" näytös, että muutkin tietävät.

Kaste toi tullessaan jonkinlaisen järjestö-orjan aseman ja kaiken muun, mistä minulla ei ollut minkäänlaista tietoa. Aivan kuten asian nurjat puolet olisi pimitetty ja täytyy sanoa.... olihan ne..

En todellakaan ymmärtänyt tai tiennyt mitä olin tekemässä.

-Jos vihkiytyminen Jehovalle tehdään rukouksessa, niin miksi tuo vihkiytyminen ehovaan purkaantuu järjestöstä erotessa jos siinä ei vihkiydytä järjestölle?

Ei.. en ymmärtänyt 15 vuotiaana vielä mitään. ja kyllähän kokeneemmat heput tietää, että 15 vuotiaana on aika kloppi, eikä sitä nyt tiedä oikeastaan elämästä yhtään mitään yhtään tietenkään väheksymättä nuoria... nuoret on nuoria ja on täysin selvää ettei 15 vuotias omaa samaa kokemusta kuin 2 tai 3 kertaa vanhempi.

kokemus tulee iän kanssa ja viisaus kantapäänkautta... jokaisen nuoren on käytävä asiat läpi omalla tavallansa samaisen kantapään kautta.

15 vuotias osaa päättää asioita jo paljon paremmin kuin 6 vuotias, mutta 30-40 vuotias osaa päättää asioita paremmin kokemuksensa valossa kuin 15 vuotias.

kannatan tämänkaltaisten päätöksen kohdalla (kaste) n 30 vuoden ikää. Säästyttäisiin turhilta eroamisilta ja erottamisilta , kun osa katuu nuorena tehtyä hätiköityä, ohjattua ja painostettua päätöstä.c

• cr43c3
        r333cc kirjoitti:

Minä menin kasteelle 15 vuotiaana , enkä usko olleeni silloinkaan valmis tuollaiseen päätökseen.

Silloin kyllä uskoin järjestön kantavan totuutta ( tottakai kun pienestä asti oli sellaista opetettu) , mutta kasteelle mentiin kyllä periaatteessa vanhempien ihmisten painostuksen ja ohjeistuksen takia.

siihen aikaan se oli tapa, että viimeistään silloin mennään kasteelle. Sitä on vaan mentävä jos meinaa. En minä nyt tiedä oliko omilla vanhemmilla tai kenelläkään muulla mitään väliä halusinko mennä kasteelle tai ymmärsinkö mitä olen tekemässä.

Pääasia oli että kasteella käytiin ni sekin oli hoidettu. Siinä sitten porukat tekopyhänä ylpeili yms.

Siinä kävi niin että tais oma äiti ilmoitella että muksu olis halukas kasteelle ja niinpä siinä kävi veli vanhin jotenkin rutiininomaisesti parina eri kertana kirjasta läpi kanssani joitakin pääkohtia ja homma oli sillä selvä.

Se, ymmärsinkö mistään mitään ? EN! Joka tapauksessa pääsin konventissa läpi vaikeat suulliset kysymykset, mitkä olin opetellut ulkoa. vastaukset oli helppo muistaa. Nehän olivat : Kyllä! ja Kyllä!

Sellasen joukon edessä vaatii auton kokoiset pallit vastata toisin...

Olinhan nähnyt miten tuo käytäntö aikaisemmin on pelannut, joten tein perässä nähdyllä tavalla ja muita seuraamalla.

mutta! Ymmärsin että Jehovalle vihkiydytään rukouksessa ja kaste on sellainen vertauskuva, ehkä sellainen "julkinen" näytös, että muutkin tietävät.

Kaste toi tullessaan jonkinlaisen järjestö-orjan aseman ja kaiken muun, mistä minulla ei ollut minkäänlaista tietoa. Aivan kuten asian nurjat puolet olisi pimitetty ja täytyy sanoa.... olihan ne..

En todellakaan ymmärtänyt tai tiennyt mitä olin tekemässä.

-Jos vihkiytyminen Jehovalle tehdään rukouksessa, niin miksi tuo vihkiytyminen ehovaan purkaantuu järjestöstä erotessa jos siinä ei vihkiydytä järjestölle?

Ei.. en ymmärtänyt 15 vuotiaana vielä mitään. ja kyllähän kokeneemmat heput tietää, että 15 vuotiaana on aika kloppi, eikä sitä nyt tiedä oikeastaan elämästä yhtään mitään yhtään tietenkään väheksymättä nuoria... nuoret on nuoria ja on täysin selvää ettei 15 vuotias omaa samaa kokemusta kuin 2 tai 3 kertaa vanhempi.

kokemus tulee iän kanssa ja viisaus kantapäänkautta... jokaisen nuoren on käytävä asiat läpi omalla tavallansa samaisen kantapään kautta.

15 vuotias osaa päättää asioita jo paljon paremmin kuin 6 vuotias, mutta 30-40 vuotias osaa päättää asioita paremmin kokemuksensa valossa kuin 15 vuotias.

kannatan tämänkaltaisten päätöksen kohdalla (kaste) n 30 vuoden ikää. Säästyttäisiin turhilta eroamisilta ja erottamisilta , kun osa katuu nuorena tehtyä hätiköityä, ohjattua ja painostettua päätöstä.c

Voisin jatkaa tähän vielä sen verran että itselläni on 6 -7 vuotiaita lapsia.

Minä vanhempana saan uskoteltua mitä tahansa ja he uskovat siihen tosissaan.
        Mutta voi hyvä elämä kun he ovat pikkuisia. kuinka ihmeessä voisin ohjata heidät kasteelle kun he uskoisivat , että tuossa iässä kuuluu vihkiytyä yksisarvisille ja merihevosille jos näin sanoisin?

He varmasti rukouksessa tosiaan vihkiytyisi noille. Kyllähän tuossa iässä nyt ymmärtää mitä vihkiytyminen yksisarvisille ja merihevosille tarkoittaa...

Saataisi jälkeenpäin kaduttaa kun asiat valkenee.

6-7 vuotiaat uskoo vanhempiaan ja kaikenmaailman asioihin..
        Ymmärrys on kuitenkin ""hieman " lapsen tasolla, eikä tuon ikäinen ole TODELLAKAAN valmis tuollaisiin päätöksiin.

Antakaa lasten olla lapsia ja jättäkää aikuisten päätökset aikuisille.c

• dr3dc3rdc5
        cr43c3 kirjoitti:

Voisin jatkaa tähän vielä sen verran että itselläni on 6 -7 vuotiaita lapsia.

Minä vanhempana saan uskoteltua mitä tahansa ja he uskovat siihen tosissaan.
        Mutta voi hyvä elämä kun he ovat pikkuisia. kuinka ihmeessä voisin ohjata heidät kasteelle kun he uskoisivat , että tuossa iässä kuuluu vihkiytyä yksisarvisille ja merihevosille jos näin sanoisin?

He varmasti rukouksessa tosiaan vihkiytyisi noille. Kyllähän tuossa iässä nyt ymmärtää mitä vihkiytyminen yksisarvisille ja merihevosille tarkoittaa...

Saataisi jälkeenpäin kaduttaa kun asiat valkenee.

6-7 vuotiaat uskoo vanhempiaan ja kaikenmaailman asioihin..
        Ymmärrys on kuitenkin ""hieman " lapsen tasolla, eikä tuon ikäinen ole TODELLAKAAN valmis tuollaisiin päätöksiin.

Antakaa lasten olla lapsia ja jättäkää aikuisten päätökset aikuisille.c

6 vuotiaana pitää tehdä päätös ja kun on vihkiydytty, ei saa masturboida :)
        tuo päätös pitää tehdä ennen kuin edes tietää mitä masturbointi tarkoittaa.

Masturbeeraaminen on ehkä huono esimerkki, mutta kuinka monta muuta asiaa maailmaan ja tuohon järjestöön kuuluu, mistä tuo lapsi ei ole vielä ikinä kuullutkaan?

Kuinka sellainen voi olla valmis?

• Kun nyt näyttää kaikki "paha" taas olevan tietyllä suunnalla, niin kysyn nyt vaihteeksi kysymyksen. Minut kastettiin evluth. kirkoon, eikä kukaan kysynyt
      mielipidettäni. Pidättekö ko. toimenpidettänä asiallisena, kun lapsi ei vielä silloin
      ymmärrä yhtään mitään.
      Laitetaan vielä hiukan ko. asiasta. Aikanaan yritin erota
      tästä " valtion kirkosta" . Kovan työn takana sekin oli, kun piti odottaa, että
      täytti 18.v. Onnistuihan se eroaminen lopultakin. Oliko se eroaminen nyt
      mielestänne väärin ?

• omegawave

>>Minut kastettiin evluth. kirkoon, eikä kukaan kysynyt mielipidettäni.>>

Sama täällä.

>>Pidättekö ko. toimenpidettänä asiallisena, kun lapsi ei vielä silloin
        ymmärrä yhtään mitään.>>

En pidä lainkaan asiallisena, että ihmistä liitetään mihinkään uskontokuntaan ala-ikäisenä. On kuitenkin oleellisia eroja Jt-seurakuntaan kuulumisen ja luterilaisuuden välillä, kuten varmasti hyvin tiedät. Luterilaisuus EI SIDO EIKÄ VELVOITA sinua lainkaan samantasoisiin asioihin kuin jehovantodistajuus. Tämä on asia, joka varsin usein tuppaa unohtumaan, kun puolustellaan Jt-käytäntöjä.

Jos pohditaan vain hetki uskonnolliseen toimintaan osallistumisen velvoitetta, vääränlaisesta käytöksestä koituvia sanktioita tai vaikka entisten jäsenten karttamista ja hengenvaarallista verioppia, niin jokainen ymmärtää eron luterilaisuuteen ja Jt-seurakuntaan kuulumisen välillä.

>>Oliko se eroaminen nyt mielestänne väärin>>

Minun mielestäni ei lainkaan. En ole itsekään kaipaillut takaisin luterilaiseen kirkkoon, enkä mihinkään muuhunkaan kirkkoon, Jt-seurakunnasta erottuani.

• fjduuuu

On väärin kastaa lapsia mihinkään uskontoon. Ev-lut uskonnolle kuitenkin lievennyksenä tulee se, että siitä voi erota ilman sanktioita ja perheen menettämistä. Vt-seurasta erotessasi taas menetät usein perheen ja ystävät. Vt-seurassa ihminen on uskonnollinen orja mitä taas ev-lutissa ei ole. Minä erosin kirkosta ja en saanut mitään sanktioita. Saan jopa mennä kritisoimaan kirkkoa kristityille. Keskustelu on avointa.

Eikö sinusta Hytre sitten ole vakava asia että vt-seura kastaa nuoria lapsia uskontoonsa kun tiedossa on että kaste merkitsee sitä, että et voi enää aikuisena erota lahkosta ilman vakavia menetyksiä? Pitääkö nuoren lapsen muka tietää ja ymmärtää niin suuren kokonaisuuden kuin maailmankatsomuksen? Pitääkö hänen olla lapsena jo varma että ajattelee aikuisena samalla tapaa? ( sikäli kuin lapsi edes ajattelee maailmankatsomusta yleensäkään. yleensä lapsi omaksuu mallin aikuisilta)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3571
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      29
      2314
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      84
      2023
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1570
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1431
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1413
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1364
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1327
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1237
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1085
    Aihe