Hybridi vai Cyclocross??

jp 32v

Olen vuoden verran pyöräillyt kuntoilumielessä, kun piti vaihtaa lajia polven takia.... ostin vuosi sitten Insera Reflex hybridin ja olen tänä keväänä tehnyt sillä 30-70 kilsan lenkkejä 4-5 kertaa viikossa ja ajellut oikeastaan pyörä- ja maanteillä. Pyörä kuitenkin varastettiin eilen (prkle) ja olen aktiivisesti selannut netissä mitä hankkia tilalle? Tykkäsin kovasti Inserasta, mutta toisaalta minulla ei ole muista kokemuksia. Hintahaarukka oli alkuun alle 700, mutta netin selaamisen jälkeen se on noussut tonniin. Levyjarrut, pistosuojatut renkaat ja etuiskari jostain syystä miellyttää, Muutama vaihtoehto on mielessä ja pyytäisin asioihin perehtyneiltä apua, nimittäin osat eivät kerro minulle juuri mitään ja tietysti teidän pyörä valinnoista olen kiinnostunut kuulemaan. Olen nettiä selatessa löytänyt muutamia kiinnostavia, jotka sopii hintahaarukkaani eli Insera X-Cross, Tunturi CX700, Kona Dr.Dew -11, Felt QX85 R.
linkit pyöristä:
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_45&products_id=2599

http://www.bikeplanet.fi/t_cx700.html

http://www.bikeshop.fi/Kona_Dr_Dew_11/ekauppa/pBB11DRDW/&listpos=10

http://www.bikeshop.fi/Felt_QX85_R/ekauppa/pFEQX85M/&listpos=6

...ja onhan noita paljon muitakin, valinnanvaraa riittää. Pääpaino on kuitenkin löytää pyörä, jolla viihtyy ainakin pari kesäkautta etelä-suomen teillä ja pääsee mukavan harrastuksen saloihin mukaan.

8

2377

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koutsigou

Tuohon hintahaarukkaan hybridi. Mutta tuo käyttötarkoitus on sellainen että melkein kannattaisi harkita samaan konkurssiin venyttää budjettia ja laittaa joku kelvollinen crossari kaksilla kiekoilla. Esimerkiksi tuosta tunturista löytyy CX900 joka on spekseiltään samaa luokkaa kun nuo hybridit..

• Alkup. Maantiepyöräi

Jos ajat ympäri vuoden, on crossari toimiva ratkaisu. Joko kaksilla kiekoilla tai sitten ihan kaksilla renkailla. Itselläni on crossariin itse asiassa kolmet renkaat: sileät kesäksi, mukanatulleet crossirenkaat välikautena keväällä ja syksyllä sekä SuomiTyres'in A10 nastat talveksi. Kesällä pyörää on käytetty työmatkoihin ja retkipyöränä. Renkaiden vaihto ei kauaa kestä.

Pistosuojattu rengas on aina ikävämpi ajaa kuin suojaamaton. Sen takia käytän suojausta vain kun on pakko. Sepelin takia A10:ssä ja keväisin crossarirenkaissa on sisällä erillinen pistosuojanauha, muuten en niitä ole käyttänyt.

Jos ajat vain sulaan aikaan, niin maantiepyörä on edullisin valinta. Crossarit ovat muotia Suomessa, joten alennukset ovat nihkeitä ja hintatasokin korkea. Toisaalta sen ymmärtää, koska ympärivuotiseen ajoon Suomessa crossari on hyvä valinta ja se on hyvin muuntautumiskykyinen mm. satunnaiseen käyttöön retkipyöräksi.

Noista linkittämistäsi pyöristä tuo Tunturi on ihan ok. Satula, stemmi ja polkimet kannattaa vaihdattaa ennen kuin tekee kaupat. Jos et aja talvisin, niin silloin kannattaa katsoa sellaisia malleja kuin OLMO Impact, Kona Honky Tonk tai Biaanchi Via Nirone. Ne ovat lenkkipyörinä mielyttävämpiä kuin crossarit, mutta eivät yhtä muuntautumikykyisiä.

Levaarit ovat hyvä valinta maastoon, raskaasti lastattuun retkipyörään ja huonoon keliin maantiellekkin. Kesällä niillä ei tee lenkkipyörässä mitään. Tuovat vain ylimääräistä painoa.

Oletan, että muut pyöräilykamat on jo vanhastaa:
      - kypärä
      - pyöräilykengät
      - ajohousut
      - ajopaita
      - ajohanskat
      - sade-/tuulitakki
      - kaksi pumppua
      - varasisärengas
      - rengasmuovit
      - yleistyökalu.

• jp 32v

Hei
        Kiitos asiallisesta ja asiantuntevasta vastauksestasi. Nälkä kasvaa syödessä ja alkuviikosta on tarkoitus lähteä kokeilee paria cyclocrossia. Tunturista löyty parempi malli CX900 ja se lähtisi alle tonnilla Cyclecenteristä ja samaisessa liikkeessä Ridley X-Bow. Larun pyörässä on viime vuotisia Focus Mares ax3 :ia ja keravalaisessa liikkeessä kiinnostaa halvempi Merida Road ride http://www.lundberg.fi/node/693.
        Vanhastaan löytyy pyöräilykamoja aika hyvin, paitsi varasisärengasta en ole pitänyt mukana ja ajovermeet ei ole kovin muodikkaat....

• jp 32v

Valinta on nyt tehty ja uusi pyörä himassa. Kävin testaamassa muutamaa pyörää, ensin halvinta, noin 700 euron, olikohan se Ideal. Lopulta tuli vastaan Nishiki Cross Road, joka tuntui heti sopivalta. Osiltaan ei varmasti ihan parasta laatua ole, mutta 1 100 euron hintaan tuntui passelilta. Valintaa vaikutti myös se, että toisessa liikkeessä haluamaani Tunturi CX900 :Sta ja Ridley X-Bow olisivat olleet parin viikon tilaustuotteita...kiire kun on =). Huomasin pyöriä testatessa, että on niissä eroja ja kaikki ei tunnu kroppaan sopivilta....mutta Nishikillä mennään toivon mukaan monta vuotta.

• Alkup. Maantiepyöräi

Cross Road on speksien mukaan ihan kelpo jokapaikanhöylä. Muuntuu niin retki- kuin lenkkikäyttöönkin. Ei muuta kuin paljon kilometrejä.

Kun saa alleen tuollaisen pyörän, alkaa usein oikeasti kiinostumaan pyöräilystä. Sen takia tuo ei välttämättä ole parin vuoden päästä ainoa polkupyöräsi. :)

Nyt loppukesälle joku kiva kuntotapahtuma. Jos TdH tuntuu liian kilpailulliselt, niin sitten vaikka Myllyn pyöräilyn lyhyempi matka.

• Alkup. Maantiepyöräi
    • jp 32v

Kiitos viestistäsi "Alkup.maantiepyöräi..." Kieltämättä olen hieman kilpailuhenkinen ja kevään noin 1200 km jälkeen tekisi mieli lähteä kokeilemaan kuntoani jossain kevytmielisessä tapahtumassa. En tietenkään oleta mitään saavuttavani, mutta ihan vaan harrastuksen vuoksi. Olet oikeassa siinä, että kiinnostus pyöräilyyn on jo kasvanut siihen mittaan, että olen jo katsonut maantiepyörää pidempiä lenkkejä varten. Urheilutaustani on sulkapallossa, salibandyssä ja yleisurheilussa ja joitain turnauksia olen käynyt kahlaamassa em lajeissa ulkomaillakin, mutta vakavan polvivamman jälkeen piti keksiä jotain muuta. Pyöräilyä mulle suositeltiin ja jotain tässä lajissa kyllä vetää puoleensa ja vajaan parin vuoden tauon jälkeen urheileminen on taas mielekästä....tosin polvi leikataan toistamiseen elo-syyskuussa =/.
      Olen savosta kotoisin ja kallaveden kierros olisi nyt sunnuntaina, harmi että siihen ei enää ehdi, mutta onhan noita. Täytyy miettiä Myllyn pyöräilyä ja muitakin alaan liittyä tapahtumia.
      Jaan joitakin harjoituksiani Sport Tracker sivulla, nimim. kjalmari, jos se nyt ketään kiinnostaan =)

• Alkup. Maantiepyöräi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      110
      4326
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      79
      3523
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      84
      3365
    4. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3331
    5. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      26
      3268
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      74
      2936
    7. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      64
      2817
    8. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2790
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2579
    10. Autolla törmäilijä

Kuka törmäili yläkouluikäiseen pyöräilijään?
      Jämsä
      9
      2522
    Aihe