Eutanasiasta

katselin tuossa keskustelua tölsystä hetki sitten. Valtaoja ja Räsänen asemissaan kumpikin asiansa puolesta. Toinen eutanasian kannalla, toinen vastaan.

Tuli mieleen kysäistä, että millaisia ajatuksia tämä eutanasia asia teissä, palstan käyttäjät herättää? Onko aiheelinen pelko pelätä, että eutanasian laillistaminen ja käytäntöön ottaminen riistäytyisi käsistä ja lopulta meillä olisi kiusaus päästää joku päiviltään ennemmin, kuin hoitaa hänet oireita lievittävillä lääkkeillä? Tai ylipäänsä hoitaa häntä.

Onko mitään väliä sillä, mitä eutanasiaa toivova ihminen haluaa? Onko inhimillisesti oikein pitää ihmistä hengissä, vaikka hän itse kokisi ettei elämää enää ole kärsimyksien ja tuskien runnoessa mieltä ja kehoa?

72

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tottakai kiusaus on käsillä. Tulevaisuudessa ei ole varaa hoitaa sairaita ja tuloslaskelmista lasketaan montako on tarvetta päästää päiviltä vuoden aikana.

      Toisaalta eutanasiaan toivovien ihmisten tahtoa ja heitä auttavia läheisiä ei pitäisi tuomita rikollisina, mutta milloin voi olla varma että joku on haluttu päästää vain päiviltä?

      Kipulääkkeitä annetaan kuulemma kovin niukasti suomessa, koska pelätään lääkeriippuvuutta, mikä on todella naurettavaa - tai sitten ne on kyse taas samasta tulostehokkuudesta ja kyseiset lääkkeet maksavat liikaa "yritykselle" mimeltä terveydenhoito.

      • Ja oma henkilökohtainen toiveeni olisi, et mukavasti huuruissa loppuaikaa vietellen ja kun kivut kestämättömiksi, niin silloin tuhdimpi annos ikuista unta :)


      • Mäkin tässä vielä hereillä möllötän, kisu on kipeenä. Ja pesen sen pissapyykkejä vielä tähän aikaan.

        Niin, minustakin tuossa voi olla riski, että joku käyttää tilaisuutta ja valtaa väärin. Kontrollista huolimatta. En sano etteikö nytkin voisi monella tavalla edesauttaa ihmisen kuolemaa, niinkin ettei siihin kukaan kiinnitä edes huomiota.

        Kyllä periaatteessa "eutanasia" on ihan mahdollista toteuttaa ovelasti jo nytkin. Niin että kaikki näyttää eettisesti oikein hoidetulta.

        Jos joku ihminen on vaikkapa saattohoidossa, niin en kyllä käsitä mitä väliä sillä enää on tuleeko riippuvaiseksi lääkkeistä. Naurettavaa kuten sanoit. Nythän on niin, että on paljon sairauksia, jotka koituisi nopeasti kuolemaksi ellei jatkuvalla lääkityksellä jatkoaikaa sairaalle pelattaisi.

        Ts. nyt jo puututaan ihmisen "kohtaloon" leikkimällä "jumalaa", jos näin voidaan sanoa ja pitää ihmistä väkisin hengissä. Noh, elämän puolesta tietysti halutaan suoda ihmisille mahdollisuus mahdollisimman hyvään elämään, vielä vakavasti sairaanakin.

        Mikäs siinä, jos lääkityksellä elämänlaatu kuitenkin pysyy niin hyvänä, ettei eläminen tunnu lähinnä kitumiselta. Ymmärrän hyvin tämän monestakin syystä. Omakohtaisistakin syistä.

        Hyviä näkemyksiä sulla siinä. Säästöähän sitä ajatellaan nykyään kaikessa, missä kohtaa olisi välttämätöntä ajatella vain ihmistä, ei rahaa.

        Kiitos kannanotosta ja ajatuksista. :-)


      • sxthsens kirjoitti:

        Ja oma henkilökohtainen toiveeni olisi, et mukavasti huuruissa loppuaikaa vietellen ja kun kivut kestämättömiksi, niin silloin tuhdimpi annos ikuista unta :)

        Niin, tähän vielä että sama juttu mulla. Joskus tulee kuolema kuitenkin, miski pitkittää kärsimystä jos väistämättä kuolee kuitenkin.

        Elämästä ei selviä hengissä. Joskus se on pakko kohdata silmästä silmään, huvitti tai ei. Mut nyt on pyykit pihalla ja uni silmässä, joten tää "komia" lähtee kokeilemaan onko sängyssä vielä tilaa. Vai ollaanko siellä jo ihan poikittain, pikkasen leviämmin rentouduttu. :-)

        Öitä! Palaan huomenna katsomaan jossain kohtaa kun kerkiän, että onko yöllä ollut mitään pulinaa aiheesta.


      • teevadit kirjoitti:

        Niin, tähän vielä että sama juttu mulla. Joskus tulee kuolema kuitenkin, miski pitkittää kärsimystä jos väistämättä kuolee kuitenkin.

        Elämästä ei selviä hengissä. Joskus se on pakko kohdata silmästä silmään, huvitti tai ei. Mut nyt on pyykit pihalla ja uni silmässä, joten tää "komia" lähtee kokeilemaan onko sängyssä vielä tilaa. Vai ollaanko siellä jo ihan poikittain, pikkasen leviämmin rentouduttu. :-)

        Öitä! Palaan huomenna katsomaan jossain kohtaa kun kerkiän, että onko yöllä ollut mitään pulinaa aiheesta.

        Öitä :) Onkin tuo kello jo liian paljon, mut otin tänään "pikkutorkut".

        (Mä ainakin olen geneettisesti kotoisin planeetalta, jossa vietetään jotain siestaa iltapäivisin tai eletään eri pituista vuorokausirytmiä).


      • sxthsens kirjoitti:

        Öitä :) Onkin tuo kello jo liian paljon, mut otin tänään "pikkutorkut".

        (Mä ainakin olen geneettisesti kotoisin planeetalta, jossa vietetään jotain siestaa iltapäivisin tai eletään eri pituista vuorokausirytmiä).

        Määkin otin iltasella torkut, mut kyllä uni maittoi vielä yälläkin. Vähän tuli kyllä heräiltyä moneen kertaan, ettei ihan katkeamatonta unta ehtinyt montaa tuntia olla.

        Aijai, tulee mieleen välimeri taas, kun puhut siestasta.


    • Jeesus on Herra

      Herra Jumala sanoo sanassaan, että Hän tuomitsee jokaisen joka surmaa toisen ihmisen. Eutanasia on toisen ihmisen surmaamista, eli teko jonka Jumala tuomitsee.

      On lukematon määrä Herran Jeesuksen parantamia ihmisiä eri puolella maailmaa sekä lääketiede voi koska tahansa onnistua kehittämään parannuskeinoja, joiden kautta voidaan ehkäistä sekä parantaa joitakin kuolemansairauksia.

      http://www.youtube.com/watch?v=smZwG-auxC8&feature=related

      • Entäs kun ei enää voida parantaa? Minä ymmärrän, että sun uskonto/usko vaikuttaa sun kantaan. Mutta onko sinusta oikein, että ihminen kärsii ehkä kuukausia tuskistaan, kun sisuskalut hajoilee vaikkapa syövän tehdessä tuhoa?

        Veri lentää suusta ja morfiini ei enää riitä.


      • .
        teevadit kirjoitti:

        Entäs kun ei enää voida parantaa? Minä ymmärrän, että sun uskonto/usko vaikuttaa sun kantaan. Mutta onko sinusta oikein, että ihminen kärsii ehkä kuukausia tuskistaan, kun sisuskalut hajoilee vaikkapa syövän tehdessä tuhoa?

        Veri lentää suusta ja morfiini ei enää riitä.

        Entäs ne uskovaiset, jotka eivät hyväksy mitään hoitoa?

        Eikös se ole vähän itse aiheutettu "eutanasia" jos voitaisiin hoitaa sairautta..

        Ei vaan se on jumalan käsi.


      • . kirjoitti:

        Entäs ne uskovaiset, jotka eivät hyväksy mitään hoitoa?

        Eikös se ole vähän itse aiheutettu "eutanasia" jos voitaisiin hoitaa sairautta..

        Ei vaan se on jumalan käsi.

        Niitäkin on. Se on heidän oma valintansa. Kuten on eutanasiakin.

        Minä kun en jumaliin usko, niin seuraan tarkkaan vain ihmisten olemista keskenään. Mitä ihmisen käsi tekee toiselle ihmiselle. :-)


      • .
        teevadit kirjoitti:

        Niitäkin on. Se on heidän oma valintansa. Kuten on eutanasiakin.

        Minä kun en jumaliin usko, niin seuraan tarkkaan vain ihmisten olemista keskenään. Mitä ihmisen käsi tekee toiselle ihmiselle. :-)

        Mutta kun eutanasia ei ole ..


      • . kirjoitti:

        Mutta kun eutanasia ei ole ..

        Aaaa, ei vai? Onko se jumalan valinta?


      • .
        teevadit kirjoitti:

        Aaaa, ei vai? Onko se jumalan valinta?

        Ei vaan demokraattinen kysymys tällä hetkellä.


      • . kirjoitti:

        Ei vaan demokraattinen kysymys tällä hetkellä.

        Okei. Sähän nyt olet salamyhkäinen. Mutta ei se mitään. :-)


      • Uskontoon vetoaminen on hieman arka asia, koska uskova pelkää yli kaiken, että joutuu kadotukseen jos päästää henkensä irti ruumiista ennen aikojaan. No sitä asiaa täytyy pohtia.

        Sanoisko se Jumala vihaisena, et mene siitä nyt helvettiin, kun et sietänyt tuskaa jota sulle erityisesti halusin tuottaa? Vai olisko se Jumala tarkoittanut kuitenkin toisen hengiltä päästämistä pahalla, kuten sodat ja murhat? Mun mielestä ainakin.

        Ja jos Jumala antaa auringon paistaa ja pahan tapahtua puuttumatta siihen onko ihminen hyvä tai paha, niin se ei taida olla se asian pointti. Jos joku jaksaa uskoa ihmeparantumiseen, niin se hänelle suotakoon. Jos joku tahtoo lähteä vaipuen syvään uneen, niin se hänelle suotakoon.


    • Kallu ei tapa ketää

      Eutanasiaan liityvissä poliittisissa keskusteluissa/kannanotoissa ei mielestäni ole edes kyse objektista, siis hänestä, jonka kohtalon kysymystä edes pohdittaisiin. Suhtautuminen on subjektiivinen. Politiikka on aina puoluesubjektiivinen. Ihmiset tänä päivänä ovat vähintäänkin kaksia jakautuneita olemisemme olennaisen oletuksen tähden. Ketä nämä kaksi ovat:

      1. Uskovat. Uskovat Jumalaan, kuka mihinkin vivahdemuotoon uskossaan. Yhteistä heille on ihmisen ainutkertaisuus/ainutlaatuisuus, sieluineen kaikkineen. Nämä ihmiset eivät hyväksy eutanasiaa missään nimessä. Heille elämä on pyhä ja piste. Poliittisissa puolueissa heitä tapaat ainakin seuraavissa: Kristilliset, Perussuomalaiset, Keskustapuolue, Kokoomus.

      2. Ateistit. Hehän ovat syntyneet maapallolle sattumalta. Kaikki elämässä on sattumaa, matemaattista todennäköisyyttä, tieteen todistamaa. Ihmisellä ei ole sielua, on vain järki ja mieli. Mielen tasapainon löytäminen tavalla jos toisella riittää heille hyvin. Pääasia on kuitenkin se, että järki sanelee loppupeleissä kaiken. Poliittisista puolueista mitä todennäköisimmit törmäät näihin ensimmäisenä Vihreissä ja Vasemmistoliitolaisissa. Demarit, erityisesti heidän nuoriso-osasto suitsuttaa järjen valon perään.

      • Blood on the ice

        Kokoomuksessa uskovia? Kukkuu?

        Hyvä Suomi! Kiitos Mikael Granlund. Ensi kisoissa jyvä löytyy!


      • Kallu ei tapa ketään, mutta armahtaisitko jos joku sulta armoa pyytäisi? Jos ei olisi muita, kuin sinä ja hän jolle toiveen esittää.


      • Kallu ei tapa ketään
        teevadit kirjoitti:

        Kallu ei tapa ketään, mutta armahtaisitko jos joku sulta armoa pyytäisi? Jos ei olisi muita, kuin sinä ja hän jolle toiveen esittää.

        "Kallu ei tapa ketään, mutta armahtaisitko jos joku sulta armoa pyytäisi? Jos ei olisi muita, kuin sinä ja hän jolle toiveen esittää"

        Kallu armahtaa jopa häntä kohtaan rikkoneet. Armoni saavat nekin, jotka armoa eivät edes pyytäneet, vaikka kohtuus olisi näin ollut. Kallu on oppinut armahtamaan itsensä, jopa häntä kohtaan rikkoneet.


      • Kallu ei tapa ketään kirjoitti:

        "Kallu ei tapa ketään, mutta armahtaisitko jos joku sulta armoa pyytäisi? Jos ei olisi muita, kuin sinä ja hän jolle toiveen esittää"

        Kallu armahtaa jopa häntä kohtaan rikkoneet. Armoni saavat nekin, jotka armoa eivät edes pyytäneet, vaikka kohtuus olisi näin ollut. Kallu on oppinut armahtamaan itsensä, jopa häntä kohtaan rikkoneet.

        Voisitko siis hyväksyä, että joku haluaa eutanasian ja joku toteuttaa sen, jos et sinä?

        Anteeksi antamisen taito on korvaamaton taito.


    • älä päivi hössötä

      Jokainen ihminen voi tehdä terveenä ollessaan hoitotestamentin, jossa kertoo, miten haluaa toimittavan sitten, kun/jos elämä on semmoisessa mallissa, ettei itse voi enää tahtoaan ilmaista. Olen tehnyt sellaisen, vaikka nuori olenkin. Ei koskaan voi tietää, mitä sattuu.

      • Joo, voi tehdä. Mä en ole tehnyt, ehkä pitäisi. Olen kyllä kertonut läheisilleni mitä sitten kun minä olen niin huonossa jamassa, ettei minusta ole enää elämään vain kärsimään. Mitä kuoltuani toivoisin tehtävän jne.


    • .

      Ei kai tuossa mitään epäselvää olisi, jos kyse olisi vain kärsivistä ja itse päätöksen täydessä ymmärryksessä asian suhteen tekevistä.

      • Ei varmaan. Tietysti tällaisen eutanasiaa toivovan omaiselle tilanne voi olla järkyttävää. Tai sitten ei, sekin varmasti riippuu ihmisestä miten asiaan suhtautuu.

        Minustakin, jos ihminen on kykenevä sanomaan mitä haluaa, häntä pitäisi kuulla ja kunnioittaa. Ei varmasti ole ihan helppo asia käsitellä joka tilanteessa. Vakavia asioitahan nämä on.


      • Tollanen biisi Päiville? Heh, okei. Hänellä vaikuttaa taustalla lääkärin koulutus ja heidän ammattietiikkansa on elämää puoltavaa (eroteltuna henkilökohtaiset käsitykset asioista). Vaikuttaa myös uskonnollinen vakaumus.


      • teevadit kirjoitti:

        Tollanen biisi Päiville? Heh, okei. Hänellä vaikuttaa taustalla lääkärin koulutus ja heidän ammattietiikkansa on elämää puoltavaa (eroteltuna henkilökohtaiset käsitykset asioista). Vaikuttaa myös uskonnollinen vakaumus.

        Bull shit! Hihhuli se on, itsekeskeinen, huomionhakuinen ja ennakkoasenteinen, mutta ennen kaikkea hän haluaa kaikkien tietävän kuinka erinomainen hän on, näin ollen hän kuvittelee olevansa muiden yläpuolella. Järki ja itsekritiikki ei passaa kulkemaan Päivin kanssa käsikynkkää.

        No music for ass holes!


      • modelli kirjoitti:

        Bull shit! Hihhuli se on, itsekeskeinen, huomionhakuinen ja ennakkoasenteinen, mutta ennen kaikkea hän haluaa kaikkien tietävän kuinka erinomainen hän on, näin ollen hän kuvittelee olevansa muiden yläpuolella. Järki ja itsekritiikki ei passaa kulkemaan Päivin kanssa käsikynkkää.

        No music for ass holes!

        Oolrait. Sulla näyttäs olevan erityisen lämpöisiä ajatuksia Päivistä. ;-)


    • y.b sanoo yöt

      Valtaojan kanssa samoilla linjoilla. Ollaan joskus face to face asiasta juteltukin.
      Ihmisen toivetta oman elämänsä ja kuolemansa suhteen pitää kunnioittaa. Nyt öitä :)

      • Jeps, hyvää yötä! Sweet dreams. :-)


      • paskapalsta

        Vitut olet jutellut face to face Valtaojan kanssa, haista paska bimbo!


      • ....
        paskapalsta kirjoitti:

        Vitut olet jutellut face to face Valtaojan kanssa, haista paska bimbo!

        Ei saa kirota.


      • m m m
        .... kirjoitti:

        Ei saa kirota.

        Jumala kuulee?


      • ....
        m m m kirjoitti:

        Jumala kuulee?

        Varmasti.


    • rek.puskasta

      Olen tässä kolme vuotta kärvistellyt ns pahemman masennuksen aallonpohjassa. (Sitä ennen vain lievempiä jaksoja.) Ei suoraan sanoen kiinnosta mikään, koko elämä on pelkkää yhtä toistuvaa kitumista päivästä toiseen.

      Alkanut näyttämään siltä, että tilani ei tule muuttumaan.
      En ole muutamaan vuoteen saanut elämässäni ns mitään aikaan, eikä kyllä hirveästi kiinnostakaan tehdä yhtään mitään. Käynyt jatkuvasti selvemmäksi se, että elämäni on haitta sekä itselleni, että yhteiskunnalle.

      Tästä päästäänkin helposti siihen, että yhteiskunnan kannattaisi laillistaa eutanasia, jopa aika monessa tapauksessa.

      Eutanasia pelottanee aika monia, varmaan siksi, että luulevat sen laillistamisen tuovan käsittämättömän määrän turhia kuolemia maailmaan. Mutta niin ei tarvitsisi olla. Helposti voitaisiin ko ratkaisu varata vain esimerkiksi yli 5v jotain pahemman luokan sairautta sairastaneille.

      Luonnollisestikaan ei olisi kahta kysymystä siitä, ettenkö itse ko palvelun piiriin hakeutuisi.

      • Jazuli.

        Kannatan. Hollanti on hyvä maa.


      • Mä en nyt ala sulta utelemaan sen enempää syitä masennukseen. Selvää on, että se pitkään jatkuneena vie elämänhalua. Sinänsä harmi kuulla, että näin on.

        Mutta en ala jeesustelemaan asiasta sen enempää. Sen verran nyt sanon silti, että elä suotta yhteiskuntaa mieti. Miten hyödyllinen yhteiskunnalle olet tai olet olematta. Sun elämä on tärkeämpi sulle, kun yhteiskunnan hyöty sinusta.

        Tuo pelko voi olla aiheellinenkin, Hollanissa näin väitetään käyneenkin. Muun muassa vammaisille. Noh, toinen lähde taas sanoo ettei näin ole käynyt eikä näin ole toimittu. Mene ja tiedä asian todellinen laitaa.

        Oletko sitä mieltä, että eutanasian toimeenpanoa voitasiin harkita juuri pitkällisen elämää vaikeasti hankaloittavan sairauden myötä? Ja olisi niin sanottu aikataulullinen rajapyykki, jonka jälkeen eutanasia olisi asiallista saada yksilön kohdalla käytäntöön, jos yksilö näin haluaa?


      • bzvxczvxb
        Jazuli. kirjoitti:

        Kannatan. Hollanti on hyvä maa.

        Kannatat hollantia. Ajaxia vai?


    • ....

      Missäs muru on? ;)

      • Nukkumassa on muru, väsynä uni maittaa. Entäs aloituksen aihe, onko kantaa aiheeseen? :-)


      • Aito Seilori
        teevadit kirjoitti:

        Nukkumassa on muru, väsynä uni maittaa. Entäs aloituksen aihe, onko kantaa aiheeseen? :-)

        HIHHULIT PITÄÄ POLTTAA ROVIOLLA

        IDIOTTIT LUULEVAT KAIKEN KIELTMISELLÄ PÄÄSEVÄNSÄ JOHONKI PARATIISIIN NAKUPELLEINÄJANEITSYET KORKATAAN VASTA PARATIISISSA
        PILDEJEESUKSEN TUHKAKUPPINA

        MITEN NOIN TYHMÄVOI OLLA LÄÄKÄRI?
        JEESUSHAN PITÄISI LÄÄKÄRI OLEMANJAPARNTAJA-------VIDUT
        HIHHULIENHARHOJA-------MIELISAIRAITA JA ROVIOLLE MURHAAMASTA IHMISIÄ
        PAKKOKÄÄNNYTTÄMISELLÄ
        Leif Norrgårdin laiton seurakuntakunnolla kiduttamalla
        VÄÄRÄTPROFEETAT


      • Aito Seilori kirjoitti:

        HIHHULIT PITÄÄ POLTTAA ROVIOLLA

        IDIOTTIT LUULEVAT KAIKEN KIELTMISELLÄ PÄÄSEVÄNSÄ JOHONKI PARATIISIIN NAKUPELLEINÄJANEITSYET KORKATAAN VASTA PARATIISISSA
        PILDEJEESUKSEN TUHKAKUPPINA

        MITEN NOIN TYHMÄVOI OLLA LÄÄKÄRI?
        JEESUSHAN PITÄISI LÄÄKÄRI OLEMANJAPARNTAJA-------VIDUT
        HIHHULIENHARHOJA-------MIELISAIRAITA JA ROVIOLLE MURHAAMASTA IHMISIÄ
        PAKKOKÄÄNNYTTÄMISELLÄ
        Leif Norrgårdin laiton seurakuntakunnolla kiduttamalla
        VÄÄRÄTPROFEETAT

        Noitavaino tyyliin? Kuulostaa raa'lta. Nooh kukin uskoo mihin uskoo. Niin, jos joku ukko ylijumala parantaisi ihmiset, mihin sitä lääkäriä tarttis?

        No se antaa lääkärille taidot ja voimat.


      • uuno on numero
        teevadit kirjoitti:

        Noitavaino tyyliin? Kuulostaa raa'lta. Nooh kukin uskoo mihin uskoo. Niin, jos joku ukko ylijumala parantaisi ihmiset, mihin sitä lääkäriä tarttis?

        No se antaa lääkärille taidot ja voimat.

        Päivän parhaat naurut! ;D;D


    • Olishan se jees, mutta kuka maksaa byrokratian? Minä. Jotta ei kiitos.

      • Byrokratian minkä osuuden siitä? :-)

        Kyllähän sairaalassa makuuttaminenkin maksaa, vaikka minusta se raha ei ole nyt se pointti tässä.


      • teevadit kirjoitti:

        Byrokratian minkä osuuden siitä? :-)

        Kyllähän sairaalassa makuuttaminenkin maksaa, vaikka minusta se raha ei ole nyt se pointti tässä.

        No sen osuuden kun siellä 10-20 virkamiestä miettii ja päättää siitä, että kenellä on oikeus eutanisiaan ja kenellä ei, jne.


        Todellisuudessa raha on lähes aina se pointti. En lähtisi junalla siperain halki Japaniin vaikka se olis kuinka paljon henkisesti ylevämpää kuin lentäminen. Noin esimerkiksi.


      • relaxed_eyes kirjoitti:

        No sen osuuden kun siellä 10-20 virkamiestä miettii ja päättää siitä, että kenellä on oikeus eutanisiaan ja kenellä ei, jne.


        Todellisuudessa raha on lähes aina se pointti. En lähtisi junalla siperain halki Japaniin vaikka se olis kuinka paljon henkisesti ylevämpää kuin lentäminen. Noin esimerkiksi.

        Joo-o. Raha on aina pointti, mutta ei tässä kysymyksessä. Jos leikitään ettei nyt olis mikään rahasta kii, se kyllä hoituisi, niin ei tuottas ajatuksena ongelmaa?

        Jäähän useimmilta eläkkeet nostamatta, kun elämä ei jatkukkaan sinne saakka. Jos nyt joku rahallinen näkökulma halutaan tuoda esiin tässäkin valossa.


    • Räsäsen asenteessa on hänenlaisilleen fundamentalistiuskovaiselle tyypillistä yläpuolelle asettumisen meininkiä. Ei siinä paina inhimillinen puoli mitään, esimerkiksi ymmärrystä parantumattomasti sairaan epäinhimillisiä kärsimyksiä kohtaan. Tietyllä tapaa lääkärin näkökulmana eutanasia-vastaisuuden voi ymmärtää; hippokrateen valassa valmistunut lääkäri lupaa suojella elämää kaikin keinoin. Mutta Räsäsen jutut eivät ole lääkärin juttuja, vaan jotain ihan muuta.

      Parantumattomasti sairaan kipujen takia kärsivän ihmisoikeudet ovat rajallisemmat kuin muiden. Hän ei saa päättää ainoasta itseään enää liikuttavasta asiasta, onko pakko vielä kärsiä. Siksi kannatan eutanasia-mahdollisuutta, kun on aukottomasti todettu, että toiveita paranemisesta ei ole ja kivut ovat sietämättömät. En usko käsistä riistäytymiseen. Kuolemansyyntutkinta joka tapauksessa tehdään ja rikossyytteet lävähtävät ellei kyse ole kriteerit täyttävästä avustetusta kuolemasta.

      • .

        Olisitko itse valmis antamaan niitä piikkejä?

        Entäs jos lääkäri ei suostu?


      • Aito Seilori
        . kirjoitti:

        Olisitko itse valmis antamaan niitä piikkejä?

        Entäs jos lääkäri ei suostu?

        Hihhulismia poteville hulluille antaisin ihan mieluusti piikkejä
        tai polttelisin roviolla


        Lääkärin tutkinto on monella taiakauskoisella hullulla

        Saavat ihan laillisesti rahasta homeopatiahuuhaastakin

        Suomen terveydenhuolto onkin persiistä nykyään
        Jos minulle annetaissin peräruiske, ei Päivi sitä saisi tehdä, eikä työntää sormiansaperäaukkooni


      • Hyvin osasit pukea näkemyksesi sanoihin, joita itsekin voin puoltaa. Minustakin kohtuuton kärsiminen on pahempi, kun armahtava ikuinen uni. Mä en kanssa ihan sitä ymmärrä, miksi sairaana joutuu luopumaan oikeudestaan elää tai kuolla.

        Meiltä ei kysytä halutaanko me tänne syntyä, mutta voitas kysyä halutaanko me täällä elää, jos elämä on kitumista ajasta toiseen.

        Ok. Itse joskus nyt vähän asiasta poiketen uskon, että monikin asia loppuisi pelkästään siihin, että se on luvallista. Tässä tilanteessa tuskin loppuisi, kysymys kuitenkin toisenlaisesta tuskasta, mutta monessa muussa asiassa.


    • Eutanasia? Ei!

      Kautta historian on olemassa lukemattomia tapauksia, joissa Jumala on Herran Jeesuksen nimen kautta parantanut kuolemansairaita potilaita, herättänyt ihmisiä koomasta sekä jopa nostanut ihmisiä kuolleista takaisin elämään. Eutanasian hyväksyvät tahot kieltävät potilailta Jumalan mahdollisuudet parantaa kuolemansairas.

      Eutanasia ei ole armokuolema, vaan itsemurha, tappo ja surma. Eutanasiassa potilas ja surman toteuttaja yksissä tuumin toteuttavat potilaan surman. Potilas hyväksyy surmaamisen ja toinen henkilö surmaa hänet.

      • Mutta eikö se ole ihmisen, yksilön oikeus päättää koska hän on valmis poistumaan elävien kirjoista? Jos jumala armahtaa murhaajatkin, niin eihän sellaista syntiä ole olemassakaan mitä hän ei armahtaisi. Taivaaseenha ne menee kaikki armahdetut. Eikö se näin mee?

        Miksi siitäkin pitää olla yhteiskunnalle ja jumalille tilivelvollinen?


    • uskovieninpitäänukku

      Uskovien(kin) pitää nukkua yöllä ei pohtia eutnasiaa.

      Raamattu sekoitus totta ja tarua kalevalan tapaan, esimerkkejä varmaan löytyy täältäkin väritellään asioita sekoitaan todellisuus ja sadut kirjoitelmiin..

      Saameko esimerkin kuolleista herättämisestä nykypäivänä ei raamatu:sta!

      Kaikki saa uskoa mihin uskoo tai olla uskomatta jokaisen vakaamus heidän oma asiansa kunnoitan vakaamustasi olet valinnut jeesuksen

      • Nukkuminen on ihan terveellistä, suosittelen just heränneenä. :-)


    • Nasdaq

      Ei tällä asialla ole mitään muuta merkitystä kuin se että Pätsy on paljon framilla. Mulle se sopii, sillä seuraan debatteja käsi verraripöksyssä.

      • Niin, että poliittinen kikka kolmonen? Oukei sopii. :-)


      • Nasdaq
        teevadit kirjoitti:

        Niin, että poliittinen kikka kolmonen? Oukei sopii. :-)

        Mun Facebook-listauksessa on ollut jotain hämärää. Mua tutkitaan nyt.


        (Silppuaa papereita)


    • Kunnian mies
      • Ei kai jeesus parantele enää mitään (ees hangoveria), kun on ollut kuolleena jo iät ja ajat.


      • Kunnian mies
        teevadit kirjoitti:

        Ei kai jeesus parantele enää mitään (ees hangoveria), kun on ollut kuolleena jo iät ja ajat.

        En eläisi Hänen yhteydessään, jos Hän olisi kuollut.

        "Juurtukaa häneen, rakentakaa elämänne hänen varaansa ja vahvistukaa uskossa sen mukaan kuin teille on opetettu.
        Kaikukoon kiitoksenne runsaana."

        Kirje Kolossalaisille 2:6-7

        Jeesus sovitti Golgatalla synnit kuolemallaan ja voitti kuoleman ylösnousemuksellaan. Hän on elänyt, elää ja tulee elämään. Jeesus parantaa kenet tahtoo. Hän on parantanut lukemattomia ihmisiä, parantaa edelleen ja tulee parantamaan. Raamatun profetioista suurin osa on tällä hetkellä toteutuneet ja loputkin toteutuvat säädetyssä ajassa. Ohitat varmaan profetiatkin siinä missä miljoonat todistukset ja tieteelliset todisteet eri tieteen aloilta?

        Jumalamme on mahtava Jumala.

        http://www.youtube.com/watch?v=ijAKh_C89UE


      • Jonne 38
        Kunnian mies kirjoitti:

        En eläisi Hänen yhteydessään, jos Hän olisi kuollut.

        "Juurtukaa häneen, rakentakaa elämänne hänen varaansa ja vahvistukaa uskossa sen mukaan kuin teille on opetettu.
        Kaikukoon kiitoksenne runsaana."

        Kirje Kolossalaisille 2:6-7

        Jeesus sovitti Golgatalla synnit kuolemallaan ja voitti kuoleman ylösnousemuksellaan. Hän on elänyt, elää ja tulee elämään. Jeesus parantaa kenet tahtoo. Hän on parantanut lukemattomia ihmisiä, parantaa edelleen ja tulee parantamaan. Raamatun profetioista suurin osa on tällä hetkellä toteutuneet ja loputkin toteutuvat säädetyssä ajassa. Ohitat varmaan profetiatkin siinä missä miljoonat todistukset ja tieteelliset todisteet eri tieteen aloilta?

        Jumalamme on mahtava Jumala.

        http://www.youtube.com/watch?v=ijAKh_C89UE

        Raamatun toteutuneet profetiat ovat pätevä todiste Raamatun paikkansa pitävyydestä ainakin matemaattisilta todennäköisyyksiltään. Paljon uskomatonta tuubaa ja suurin osa tuubasta on toteutunutta tosiasiaa. Ja kun profetia janaa tsekkaa niin näyttäisi siltä, että oikein vaan jatkossakin menee.

        Lisäksi kaikki tuntuu etenevän Raamatun ilmoittamalla ajastuksellisuudella. Olen matemaattisella alalla ja en uskoisi ellei asiaa voisi matemaattisesti pelkistetysti todistaa.


      • Kunnian mies
        Jonne 38 kirjoitti:

        Raamatun toteutuneet profetiat ovat pätevä todiste Raamatun paikkansa pitävyydestä ainakin matemaattisilta todennäköisyyksiltään. Paljon uskomatonta tuubaa ja suurin osa tuubasta on toteutunutta tosiasiaa. Ja kun profetia janaa tsekkaa niin näyttäisi siltä, että oikein vaan jatkossakin menee.

        Lisäksi kaikki tuntuu etenevän Raamatun ilmoittamalla ajastuksellisuudella. Olen matemaattisella alalla ja en uskoisi ellei asiaa voisi matemaattisesti pelkistetysti todistaa.

        "Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen. Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen! "

        Matt 7:13


      • perjantaian klo 18
        Kunnian mies kirjoitti:

        En eläisi Hänen yhteydessään, jos Hän olisi kuollut.

        "Juurtukaa häneen, rakentakaa elämänne hänen varaansa ja vahvistukaa uskossa sen mukaan kuin teille on opetettu.
        Kaikukoon kiitoksenne runsaana."

        Kirje Kolossalaisille 2:6-7

        Jeesus sovitti Golgatalla synnit kuolemallaan ja voitti kuoleman ylösnousemuksellaan. Hän on elänyt, elää ja tulee elämään. Jeesus parantaa kenet tahtoo. Hän on parantanut lukemattomia ihmisiä, parantaa edelleen ja tulee parantamaan. Raamatun profetioista suurin osa on tällä hetkellä toteutuneet ja loputkin toteutuvat säädetyssä ajassa. Ohitat varmaan profetiatkin siinä missä miljoonat todistukset ja tieteelliset todisteet eri tieteen aloilta?

        Jumalamme on mahtava Jumala.

        http://www.youtube.com/watch?v=ijAKh_C89UE

        Kristinuskosta enemmän tai vähemmän vieraantuneet tavikset ja teevatipäät ovat hengellisiä asioita miettiessään ihan toisella tavalla riippuvaisia siitä, mitä heille sanotaan, kun heidän oma tietämyksensä on heikko.


      • perjantaian klo 18 kirjoitti:

        Kristinuskosta enemmän tai vähemmän vieraantuneet tavikset ja teevatipäät ovat hengellisiä asioita miettiessään ihan toisella tavalla riippuvaisia siitä, mitä heille sanotaan, kun heidän oma tietämyksensä on heikko.

        Teevatipäällä on kuule ihan riittävästi läheisissään huolta ja huolehtimista. Mua ei mikkään kristinuskot paljon auta. Mitä minä tiiän, että ite pitää pitää huolta omistaan.

        Siinä sulle jotakin kaunista.

        http://www.youtube.com/watch?v=yyPPbvwIBxM&feature=related

        T. Yön kokolailla valvonut kissaemäntä


      • Kunnian mies kirjoitti:

        En eläisi Hänen yhteydessään, jos Hän olisi kuollut.

        "Juurtukaa häneen, rakentakaa elämänne hänen varaansa ja vahvistukaa uskossa sen mukaan kuin teille on opetettu.
        Kaikukoon kiitoksenne runsaana."

        Kirje Kolossalaisille 2:6-7

        Jeesus sovitti Golgatalla synnit kuolemallaan ja voitti kuoleman ylösnousemuksellaan. Hän on elänyt, elää ja tulee elämään. Jeesus parantaa kenet tahtoo. Hän on parantanut lukemattomia ihmisiä, parantaa edelleen ja tulee parantamaan. Raamatun profetioista suurin osa on tällä hetkellä toteutuneet ja loputkin toteutuvat säädetyssä ajassa. Ohitat varmaan profetiatkin siinä missä miljoonat todistukset ja tieteelliset todisteet eri tieteen aloilta?

        Jumalamme on mahtava Jumala.

        http://www.youtube.com/watch?v=ijAKh_C89UE

        Kenet tahtoo? No miksei hyvyydessään kaikkia? Inhimillistä heikkoutta osoittaa auttaa vain niitä ketä tahtoo, eikä kaikkia ketä pystyy. Ja jumalahan kuulemma pystyy mihin vaan.


      • teevadit kirjoitti:

        Kenet tahtoo? No miksei hyvyydessään kaikkia? Inhimillistä heikkoutta osoittaa auttaa vain niitä ketä tahtoo, eikä kaikkia ketä pystyy. Ja jumalahan kuulemma pystyy mihin vaan.

        Mä ohitan semmoset ihmisetkin jotka julistaa profetioita hymy naamallaan toisille ja samaan aikaan toisella kädellä vetää toisia ympäri korvia. Jumalilla on sama kohtalo mun suhteen.


      • Hullu ukko
        Jonne 38 kirjoitti:

        Raamatun toteutuneet profetiat ovat pätevä todiste Raamatun paikkansa pitävyydestä ainakin matemaattisilta todennäköisyyksiltään. Paljon uskomatonta tuubaa ja suurin osa tuubasta on toteutunutta tosiasiaa. Ja kun profetia janaa tsekkaa niin näyttäisi siltä, että oikein vaan jatkossakin menee.

        Lisäksi kaikki tuntuu etenevän Raamatun ilmoittamalla ajastuksellisuudella. Olen matemaattisella alalla ja en uskoisi ellei asiaa voisi matemaattisesti pelkistetysti todistaa.

        Hah! ilmestyskirja on täynnä jonkun sieniä syöneen halluja. Näitä halluja on sitten tulkittu kullakin aikakaudellla milloin mitäkin tarkoittaviksi.

        Itse olen sen kirjan lukenut eikä siitä ota mitään tolkkua todellisuudessa. Mitä muka voisi tarkoittaa, että näin merestä nousevan pedon jolla oli niin ja niin monta sarvea ja päätä. No tämä nyt sitten jonkun mielestä nykyaikan oli neuvostoliitto ja Itäblokki. Menneinä vuosiatoina se peto oli jotain muuta mikä nyt jonkun mielestä sattui täsmäämään omiin mielikuviin.

        Mutta, jos sen kirja lukee täsmälleen ilman mitään tulkintoja kuten raamattu eli muinaiset Juutalaiset teksti on tarkoitettu luettaviksi. Tajuaa ettei ilmestyskirja ole muuta kuin jonkun sieniä popsineen harhoja.

        Minusta tuo kirja on vaarallinen siinä mielessä, että se julistaa maailmanlopun tuloa ennen ihmisten lopullista vapautusta ja Jeesuksen saapumista. Tämä saa uskovaiset suhtautumaan kuluttamiseen eli luonnovarjoen tuhlaukseen välinpitämättömästi, heillehän luonnovarojen ehtyminen vain edeltää jeesuksen uutta paluuta.

        KRISTINUSKO ON PERKELEEN VAARALLINEN USKONTO!


    • kukkamulta-Jaana

      Luojan kasvimaalla
      kasvaa Jazuli rapaperin alla
      jumaliin uskoen ja Räsäseen

    • Ei kuulu&näy

      Eutanasia, missä?

    • Hullu ukko

      Ihmisellä on oikeus halutessaan kuolla.

    • Samuel Colt

      Katokaa päivän tajouksia;ei osamaksulla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      155
      2208
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      118
      1673
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1520
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      97
      1463
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1322
    6. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      219
      1213
    7. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      209
      1202
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      53
      1187
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1101
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      249
      952
    Aihe