Lähden elämäni toiselle maralle ja olen treenannut kotikonstein. Koska treeniaika jäi lyhyeksi niin olen keskittynyt pitkiin lenkkeihin. Tuntuu että vauhtia puuttuu vaikka kestävyys on kohtalainen. Voiko nyt vielä viimeisellä viikolla tehdä jotain vauhtileikkejä, intervalleja tai mäkiharjoitteluja (esim. tänään tai tiistaina), vai vedänkö vain jalat turhaan jumiin ennen lauantain koitosta?
5 päivää maraan
21
124
Vastaukset
- Wilhelm Lahtinen
Pääasiassa vain lepoa ja jonkinlaista hiilihydraattitankkausta suosittelen. Jos kisa lauantaina niin ke-to tankkailet ja normalisoit perjantaina ravinnon. Minä olen siirtynyt pääasiassa nestetankkauksen niin ei tuu sellaista tukkoista ähkyä ja juoksu lähtee heti mukavasti liikkeelle.
Ennen tein tiistai-iltana jonkinlaisen reippaan tyhjennyslenkin ja söin illalla hiilariköyhää valkuaisainepitoista ruokaa ja keskiviikkoaamuna aloitin tankkauksen.
Jotain hyvin pieniä herätteleviä kevyitä pyrähdyksiä voi tehdä, niin, ettei lepääminen vetelöitä. Ihan joku 15-30 minuutin hyvin kevyt treeni. - xxxxxeeeee
Erilaisissa ohjelmissa on 8-12 km pk-lenkkejä vielä viimeisellä viikolla, toisissa lähinnä tekniikkaan keskittyviä harjoituksia. Mene ja tiedä.
- ghlhdl
Älä ihmeessää enää ala revittämään! Usein viimehetken paniikilla saa vain huonoa aikaan. Väittäisin että tekemättä mitään on parempi kuin lähteä tässä vaiheessa kokeileen vauhtia.
Olen ollut samassa tilanteessa itse, että keskityin vain pituuksiin ja huomasin ettei vauhti riitä. Nyt lähden tukholmaan huomattavasti eri treeniohjelmalla. Paljon lyhyitä treenejä. Ainaki vauhti on paljon parempaa. Mutta lauantaina nähdään kestääkö se.
- Need for speed
En tiedä onko se revittelyä jos vedän tiistaina vaikka 8 km lenkin, jonka keskivaiheilla kokeilen välillä vähän kovempaa. Rauhallinen aloitus ja lopetus siis. En tietenkään lähde vetämään pelkkää mäkitreeniä veren maku suussa. Vai onko tämäkin liikaa? Torstaina vielä kolmen, neljän kilometrin hölkkä, perjantai meneekin matkustaessa.
- Kaiken nähnyt
Mieluummin lepäilyä. Ei se kunto ainakaan nouse millään harjoitteilla enää. Usein sanotaan, että viimevaiheen paniikilla ja touhotuksella sen kisakunnon saa piiloon.
No sinulla nyt ei ole mitään kuntoa, joten luota vaan siihen, mitä sinulla on l. dieselvauhtiseen kestävyyteen.
- Kiptsoke
Minä äänestän et älä yhtään me kovempaa vaan marathonilla sit kaikki peliin. Seuraavaan kertaan jätät sit kunnon harjottelun, sillä asenteella et näillä mennään.
- Fox (40)m
Jos olet Tukholmaan menossa. Niin suosittelen tällä viikolla enintään keskiviikkona 30min kevyttä lenkkiä. Muutoin tällä viikolla juo normaalia enemmän vettä ja to pe päivinä kannattaa pastavoittoisen ruoan lisäksi juoda urheilujuomaa tai esin Dexalin tankkausjuomaa.
Nähdään Tukholmassa :-) - Need for oxygen...
Oukei, nähdään siellä. Tänään on huono ja vetämätön olo, aamulla yritin hölkätä muutaman kilsan mutta ei saanut happea ja ihan nuutunut fiilis. Pulssi nousi pienessäkin ylämäessä. Kävelin kotiin. Jospa tämä lauantaihin mennessä helpottais, muuten olen yleisön joukossa :(
- Step by Step
Älä ihmeessä luovuta. Kokemus sekin, että lähtee baanalle huonokuntoisena. Siinä saa luultavasti hyviä kokemuksia jatkoa ajatellen.
Usein sanotaankin, että ne 4-6 tunnin maraajat ovat kaikkein kovimpia, kun jaksavat roikkua siellä radalla niin kauan. Minä olen kerran juossut tuttavan seurana maratonin aikaan 3.50 ja se kyllä tuntui kauhealta. Joutui hidastamaan askelkontaktia ja se tuntui kauhealta. - kepu3
Ajattele niin päin että se mikä on tuntunut onnistuneelta valmistautumiselta onnistuneeseen pitkään lenkkiin toimii varmasti maratonillakin. Ei vikalla viikolla voi enää ominaisuuksia kehittää joten pääasiassa lepoa ainakin ite meinaan heinäkuussa tehä.
Ja muista ottaa ekat kilsat varovasti ettei hiilarit lopu ennenaikojaan. - Need for speed
Siis tämä oli vain tämän päivän fiilis, esim. vielä viikonloppuna askel kulki kevyesti mutta nyt pelkään että olen tulossa kipeäksi. Mutta kiitos kannustuksesta, tottakain osallistun jos en ole kipeä.
- Geezerz
C-vitamiinia nassuun, niin hyvä tulee.
- 2.17 maratoonari
Ensinnäkään en ymmärrä, miksi käytännössä aloitteleville maratonkoululaisillekin tarjoillaan kaiken maailman intervalleja ja mäkitreenejä. Ne ovat harjoittelun tuossa vaiheessa täysin turhaa ja ainoastaan kuluttavaa hömppää. Aivan peruslenkkeilyä eripituisina matkoina eikä sitten muuta. Vauhtiakaan ei ole mikään pakko saada monipuoliseksi. Riittää kunhan lenkkeilee, vaikkakin se kerta viikkoon juostava pitkä lenkki (20km tai enemmän) on tarpeen.
- jukolan jussi
Juoksin ekan maratonini 3.40. Puol vuotta tein pelkkää pk:ta alhaisilla sykkeillä. Vaihtelevan pituisia lenkkejä, paljon pitkiä, vähitellen määrää lisäten. Viimmeisen parin kuukauden aikana kerran viikossa myös vauhtikestävyyttä. Eli juoksin sietorajalla 4-21km mittaisia rypistyksiä. Parin viimestä viikkoa lepäilin muuten, mutta kävin avaamassa hengitystä ylämäkivedoilla. Tänään keskiviikkona on viimenen mahdollisuus tehdä maksimisyketreeni, jos sunnuntaina pitäis olla iskussa.
- Need for diesel
Niin, kai sitä "aloittelevakin" haluaisi vähän nopeuttakin jalkoihin. Mutta on varmasti totta että turhan monimutkaiseksi ei kannata asiaa tehdä.
Tänä aamuna oli hieronta ja olokin on eilistä huomattavasti parempi. Nyt viritetään sitten se dieselkone josta joku mainitsi, ja puksutetaan maaliin :)
Leppoisia lenkkejä!- Carl-Åke
Raportoi ihmeessä, kuinka Stokiksessa sujui. Menetkö muuten laivalla Hesasta?
Jos, niin täystohina päälle sitten takstulomatkalla. Laiva täynnä maratonkuntoisia muijia - tosin todennäköisesti aika ryytynyttä ryhmää. Kannattaa säästellä voimia siellä Vesterbron toisen kierroksen alamäessä. Ettei mene paikat kankeaksi. - 2.17 maratoonari
Carl-Åke kirjoitti:
Raportoi ihmeessä, kuinka Stokiksessa sujui. Menetkö muuten laivalla Hesasta?
Jos, niin täystohina päälle sitten takstulomatkalla. Laiva täynnä maratonkuntoisia muijia - tosin todennäköisesti aika ryytynyttä ryhmää. Kannattaa säästellä voimia siellä Vesterbron toisen kierroksen alamäessä. Ettei mene paikat kankeaksi.Jokainen toki tekee niin kuin tahtoo. Lienee kuitenkin niinkin, että aloitteleva maratoonari, jonka aika lienee yleisimmin noin neljän tunnin tienoilla, ei tarvitse maratonsuoritukseensa perusnopeutensa kehittämistä, vaan ainoastaan mahdollisimman paljon kilometrejä. Perustelen kantaani sillä, että varsin moni ihminen pystyy ilman treeniä juoksemaan 100m alle 20sek, tai oikeastaan 100m on aika pitkä matka perusnopeuden mittaamiseen, koska loppumatkasta hapot jylläävät jo kovastikin. Sen sijaan neljä tuntia maratonilla on 34,1sek/100m. Mihin siis tarvitaan nopeusharjoituksia, intervalleja ja mäkitreenejä, kun ilmeisen perusnopeuden ja kisavauhdin välinen ero on noin 14sek/100m!
- kaiken kokenut
2.17 maratoonari kirjoitti:
Jokainen toki tekee niin kuin tahtoo. Lienee kuitenkin niinkin, että aloitteleva maratoonari, jonka aika lienee yleisimmin noin neljän tunnin tienoilla, ei tarvitse maratonsuoritukseensa perusnopeutensa kehittämistä, vaan ainoastaan mahdollisimman paljon kilometrejä. Perustelen kantaani sillä, että varsin moni ihminen pystyy ilman treeniä juoksemaan 100m alle 20sek, tai oikeastaan 100m on aika pitkä matka perusnopeuden mittaamiseen, koska loppumatkasta hapot jylläävät jo kovastikin. Sen sijaan neljä tuntia maratonilla on 34,1sek/100m. Mihin siis tarvitaan nopeusharjoituksia, intervalleja ja mäkitreenejä, kun ilmeisen perusnopeuden ja kisavauhdin välinen ero on noin 14sek/100m!
No ehkä kuitenkin kuntohölkkääjäkin hyötyy, jos jonkinlaisella nopeusharjoittelulla tai vauhdikkaammalla juoksulla parantaa hapenottokykyään.
Sitten kun kuntojuoksija siirtyy rasvaenergian käyttöön siinä 3 tunnin hujakoilla niin tunne juoksijalla on, että ei tahdo saa riittävästi happea. Intervallit ja vauhtijuoksu kehittää jonkin verran hapensaantia siten myös aerobista kuntoa.
Nopea juokseminen on samalla lihaskuntoharjoittelua, vieläpä lajinomaista. Jalat on freesimmät, kun niihin on treenannut vähän menoa.
- Need for...
Samaa mieltä kaiken kokeneen kanssa, että on toki helpompi juosta jos on harjoitellut myös nopeampia pyrähdyksiä ja sitä kautta saanut lisää voimaa jalkoihin, oli maraton aika mikä tahansa.
- Need for...?
Nyt tuntuu hyvältä, eilen 3 km reippailu, kulki kevyesti ja happea riitti. Energiaa on vaikka muille jakaa, haluaako joku?
- Need for more practi
3:53:49 :D Seuraavaksi 3:45 ja vuoden päästä 3:30 rikki. Oli kyllä perkeleen kylmä, ihmettelen miten monet juoksivat lyhyt hihaisissa- ja lahkeisissa. Juostessa ehkä vielä menettelee mutta maaliin päästyään useimmat tärisivät hypotermian partaalla, varsinkin ne joilla ei ollut vaihtovaatteita. Järjestäjät eivät myöskään osanneet ottaa huomioon kylmää, sateista ja tuulista säätä = maalialueella ei suojia sateelta eikä tuulelta, kuin vasta myöhemmin "expo-hallissa" (mikä sen nimi nyt olikaan). Sielläkin olisi voinut olla pyyhkeitä tai huopia lämmikkeeksi, ei paljoa eronnut ulkolämpötilasta mutta suojasi sateelta ja tuulelta. Itse olin kaukaa viisas ja pakkasin laukun täyteen eri olosuhteisiin sopivia vermeitä, ja otin myös vaihtokamat megeen. Ja silti palelin. Uusi personal best-aika kuitenkin auttoi hymyilemään :)) Eikun lisää kilometrejä mittariin, ja myös nopeutta ja voimaa lisääviä harjoituksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874028Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242891No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6844
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750