Olen 23-v. (härkä)nainen, avoliitossa/seurustelua nyt neljättä vuotta 28-v. (skorpioni)miehen kanssa.
Aluksi suhteemme oli kuin jostain sadusta - tapasimme samassa työpaikassa (sittemmin kumpikin lopetti ja nyt on ollut opiskelija-eloa kummallakin), yhdet työpaikan pikkujoulut ja siitä se sitten lähti. Olimme silloin omissa suhteissamme vielä, erosimme kummatkin joulun jälkeen ja olimme siitä lähtien virallisesti toisillemme "tyttö- ja poikaystävät". Vietimme pari kktta kuin huumassa, jatkuvasti kiinni toisissamme, muuta maailmaa ei meille edes ollut. Mies halusi välillä vain tuijottaa syvälle silmiini ja suudella intohimoisesti. Hän oli todella kiltti ja huomaavainen, puhuimme kaikesta maan ja taivaan välillä. Meillä on aika samanlaiset perhetaustat yms., ja tuntuikin ettei kukaan muu ole ymmärtänyt minua yhtä hyvin. Mies kehtasi jopa lähteä kanssani tanssimaan klubeille, vaikkei se hänen tyylistään yleensä olekaan. Pian muutimme yhteen, hänen ja exänsä vanhaan kämppään. Sieltä parin vuoden kuluttua pääsimme muuttamaan tähän nykyiseen asuntoomme. Mies lopetti tupakoinnin, ei kylläkään minun ehdotuksestani, ja alkoi treenata ja elää terveellisemmin muutoinkin, kuin ennen. Meillä oli paljon seksiä ensimmäisenä vuotena. Mies myös teki kaikkea pientä mutta suloista arjessamme minua ilahduttaakseen. Meillä oli paljon spontaaneja ilon aiheita.
Sittemmin moni asia on muuttunut.
Miehellä on nykyään omituinen tapa pilkata minua milloin mistäkin - huvikseen. Tiedän ettei hän ole tosissaan ja välillä hän nauraakin ja halaa minua, ikään kuin näyttääkseen samaan aikaan että vitsiähän tämä vain. Moni näistä asioista silti satuttaa minua, ja monesti olen siitä sanonutkin. Ei vain tunnu mitenkään menevän perille.
Mies oli aiemmin kihloissa, ja asiat eivät tuossa liitossa menneet kovin hyvin - kihlat itse asiassa vain pahensivat asioita (miehen ex oli ilmeisesti jonkin sortin narsisti tai muuten omituinen). Nyt, kun minä haluaisin joskus vielä tulevaisuudessa naimisiin ja sormuksen omaan sormeeni - en itseni, vaan meidän tähden - hän ei ole kovin vastaanottavainen ajatuksen suhteen. Tuntuu siltä että minä saan kärsiä tämän exän tähden :/ Samoin tuntuu siltä että vuosi vuodelta tämä asia tulee vain vaikeammaksi meille, tuottaa yhä enemmän riitaa, sillä mies vain sulkeutuu ja sulkeutuu enemmän jos asia otetaan puheeksi.
(jatkuu)
Auttakaa ymmärtämään miehen käytöstä
16
768
Vastaukset
Suurempaa hämmennystä herättää jos aikuinen ihminen uskoo sellaiseen roskaan kuin horoskoopit. Vai miksi katsoit aiheelliseksi mainita ne..?
- hämmentynytn
"Vai miksi katsoit aiheelliseksi mainita ne..? " ajattelin hetken että laitanko vaiko en, moni täälläkin tuntuu niiden luonnekuvauksiin uskovan kovasti, joten laitoin. Itse en niinkään, mutta...
- eh hehhe
hämmentynytn kirjoitti:
"Vai miksi katsoit aiheelliseksi mainita ne..? " ajattelin hetken että laitanko vaiko en, moni täälläkin tuntuu niiden luonnekuvauksiin uskovan kovasti, joten laitoin. Itse en niinkään, mutta...
...ja haluaisit ihmissuhdeneuvoja henkilöiltä, jotka luottavat taikauskoisena tähtien ohjaavan ihmisten elämää?
- hämmentynytn
Mies ei myöskään suostu enää menemään eräisiin vuosittaisiin sukujuhliinsa, ja minusta tuntuu että se johtuu siitä, että sovimme tuolloin seuraavan kerran sinne tullessamme, että olisimme kihloissa... ja näin ei valitettavasti käynytkään, enkä tiedä käykö ikinä. Olen kyllästynyt tappeluun ja haudannut suruni asiasta syvälle sisimpääni, ja päättänyt etten itse enää ota asiaa esille - hänen vuokseen.
Mies kuitenkin ehdotti viime ystävänpäivänä, että kaiverruttaisimme nimemme tähän nykytrendien mukaiseen rakkauslukkoon, ja niin teimmekin. Lukko on nyt kiinnitetty erääseen kotikaupunkimme siltaan. Tunsin sekaista ilon riemua tästä ja mietin, tarkoittiko hän että olisi ehkä valmiimpi kohtaamaan kihlautumistoiveeni sitten kuitenkin? Päätin silti olla puhumatta asiasta.
Olemme usein puhuneet myös perheen perustamisesta. Välillä mies saattaa sanoa jopa oman äitinsä kuullen, ettei halua omia lapsia koskaan (mielestäni tämä on todella lapsellista). Sitten hän saattaakin sanoa heti seuraavana päivänä, että kun hänellä sitten ON lapsia, niin... Mitä ihmettä tästäkin pitäisi ajatella? Mielestäni mies on julma puhuessaan tähän sävyyn. Viimeksi hän sanoi isäni kuullen, että ehkäpä me adoptoimmekin lapsen vaikka Afrikasta... (isälleni lapsenlapset ovat kaikki kaikessa, sillä minä olen hänen ainoa lapsensa). Minä sanoin tähän että älä unta näe... Enempää emme puhuneet aiheesta ja se oli vähän vitsikkääseen sävyyn sanottua, mutta kuitenkin. En tiedä, mitä hän haluaa.
Yksi asia on latistuneet seksihalut... Mikä omasta puolestani johtuu ajoittaisesta riitelystämme, joka usein koskee juurikin tulevaisuuttamme. En koe enää oloani kovin turvalliseksi, koska en ymmärrä, mitä mies haluaa. Ennen meillä oli värikäs seksielämä, jossa oli mielikuvitustakin välillä mukana. Ja sitä oli enemmän kuin nykyään. Meillä oli myös paljon enemmän läheisyyttä ennen. Nykyään mies saattaa jopa sanoa, etten saisi koskea häneen :( Ja välillä hän sitten haluaakin että kosketaan. Minä en ikinä sano hänelle, ettei minua saisi koskettaa. Jos halaan häntä kesken päivän, hän ei halaa edes takaisin, on vain olevinaan kauhean kiireinen ja jatkaa matkaansa. Emme enää suutele - vain pussaamme nopeasti. Joskus kuitenkin, kun meillä sitten sattuu olemaan kiihkeää seksiä, mies antautuukin todellisille suudelmille ja katsoo oikein syvälle silmiini ja herkistyy muutenkin. Mutta tätä on valitettavan harvoin.
Ennen mies ilmoitti aina kun lähti omille teillenssä (eli baariin). Nykyään hän ei ilmoita mitään, ei tekstaa tai jätä lappua. Olen sanonut, että senkus menet, mutta ilmoita mihin menet. Luotan ettei mies petä, hän on kuitenkin aina rehellinen, kertoo jopa unensa jos niissä on ollut joku toinen nainen, heh. Minua moinen käytös suututtaa - ihan kuin hän haluaisi pitää minua varpaillaan tahallaan.
Riidellessämme mies uhkaa minua usein eroamisella. Tätä on jatkunut pari viimeistä vuotta (meillä ei ole usein tällaisia riitoja, sanoisin että kerran/3kktta, mutta kuitenkin). Riitamme ovat aina samanlaisia -> minä suutun jostain, mitä hän on sanonut -> kysyn, miksi hän sanoi niin kuin sanoi, mitä olen hänelle tehnyt -> hän saattaa vastata joko ettei tiedä, tai että koska ei tiedä haluaako olla kanssani (mies pitää tässä taas minua jotenkin varpaillaan mielestäni) -> uhkaa lopulta että erotaan sitten :/ Aamulla ei kuitenkaan enää haluakaan erota, vaan tulee halaamaan ja pyytää anteeksi. Ja kaikki on muka taas hyvin.- hämmentynytn
Tuossa nyt taisi kaikki jo tulla, olipa pitkä teksti. Lähes viikoittain yritän keskustella miehen kanssa jostain näistä aiheista (paitsi kihlautumisesta, se taitaa olla meillä täysin tabu nyt) mutta mitään edistystä minkään suhteen ei tapahdu. En ymmärrä, jos mies haluaa lähteä luotani pois, niin miksei sitten lähde? Vai haluaako hän jäädä? Miksi käyttäytyy näin? Osaako kukaan selittää. Ehkä ei :/
- hämmentynytn
Tästä muuten sai varmaan sen käsityksen, että itse kaipaisin huumaa. Mutta siitä ei ole kyse, kaipaan varmuutta, läheisyyttä. Ihmetyttää miten sama ihminen on samassa suhteessa muuttunut jotenkin niin erilaiseksi... ennen hän ei koskaan ollut mulle inhottava tai piikikäs, mitä nykyään.
- istunto päättynyt
Sun tarvitsis olla erittäin voimakastahtoinen nainen. Teet itsestäsi kaikenlisäksi tyhmän näköisen kun roikut tuollaisessa paskassa kiinni. Sulla on mahdollisuus valita, ei valittaa.
- Wandering man
Jotakin tulee mieleen kirjoituksestas, niin vastailempa.
Itse luulen seurustelleeni jonkinasteisen naisnarsistin kanssa ja minulla on tällä hetkellä vaikeaa kiintyä yhtään kenenkään, tosin saattaa olla, että sopivaa vain ei ole vielä osunut kohdalle. Erostani on noin puol vuotta.
Saattaapi olla, että kumppanillasi on tosiaan aiemmasta suhteesta jonkinnäköiset traumat, jota vielä käy läpi, joka aiheuttaa pelkoa kiintyä sinuun.
Toisaalta taas kertomasi mukaan miehen käytöksessä on myös jotain narsismin tapaisia piirteitä. Juurikin se, että sinua pidetään epävarmuudessa suhteen tilasta.
Käsittääkseni sellainen ei kuulu normaaliin suhteeseen... - 18+9
"Mies oli aiemmin kihloissa, ja asiat eivät tuossa liitossa menneet kovin hyvin - kihlat itse asiassa vain pahensivat asioita (miehen ex oli ilmeisesti jonkin sortin narsisti tai muuten omituinen). Tuntuu siltä että minä saan kärsiä tämän exän tähden :/"
Kai tajuat, että sinusta itsestäsi on hyvää vauhtia tulossa se jonkin sortin narsisti tai muuten omituinen, kuten siitä exästäkin. Ihan oikeasti siis kuvittelit, että aiemmassa suhteessa vika on ollut vain siinä naisessa ja sinun kanssasi mies tulee olemaan joku unelmien prinssi? Lopeta sen exän miettiminen ja keskity siihen, mikä teillä kahdella mättää. Ei se exä ole vastuussa teidän suhteenne toimimattomuudesta. Saattaapi jopa olla, että olet vaan tullut iskeneeksi kätesi kakkaan ja se kakka on sinun miehesi. Ei mikään exän narsistinen haamu.
Eliminoi miehen exä mielestäsi, katso miestäsi realistisesti ja mieti, jaksatko edelleen roikkua löysässä hirressä. Ei alkuajan romantiikka takaa sitä, että tulevaisuus tulee olemaan ruusuinen. Joskus se romantiikka kuolla kupsahtaa kokonaan luupaavasta alusta huolimatta ja se prinssi osoittautuukin sammakoksi. Jospa miehesi on vihdoin vain paljastanut sinulle sisäisen rupikonnansa... - mä vaan
Vai niin
- A tip for today
Suhteenne on arkistunut vaan. Huuma on ohi. Te molemmat paljastatte nyt todellisen luonteenne suhteessanne, eritavoin. Joko alatte sietämään toisenne negatiivisia piirteita ja alatte miettimään miten saatte eliminoitua niitä tai sitten puhtaasti erotte.
Miehesi on selvästi epävarma, että miten hänen pitäisi olla suhteessa. Johtuen hänen entisestä suhteesta. Sille jäänyt siis traumat. Ne pitäisi käsitellä pois. Kun hän avautuisi niistä oppisit ymmärtämään ja paljon turhia luuloja karsiutuisi pois.
Ensin nuo traumat ja sitten puhutte teidän suhteenne tulevaisuudesta: Lapsia kyllä vai ei.
Lisäksi sinun pitää puhua hänelle toiveistasi mitä haluat parisuhteelta, ei hän ole mikään ajatustenlukija. Sama pätee häneen.
Pointtina siis puhukaa enemmän....jos jää epäselväksi joku niin esitä lisäkysyksiä. Aloittakaa lause:" minusta tuntuu, että...." Kun lause esitetään tuollatavoin niin siitä jää pois syyttäminen ja uhrin etsiminen. Keskustelu siis tapahtuu minä-muotoisesti ja avaa enemmän itseään toiselle ja ilman, että kuuntelija kääntyy puolustukseen.
Niin, ja nuo erolla uhkaamiset teidän pitää jättää pois. Se on vallankäyttöä ja aiheuttaa enemmän epävarmuutta teidän suhteeseenne kuin osaatte kuvitella. - 15
Johtuu varmaan horoskoopeista XD.
PS. LOL - kasvakaahanvielä
Tuosta tekstistä sai sellaisen kuvan, että mies on välillä erittäin ahdistunut tuosta teidän suhteesta ja on epävarma onko teillä yhteistä tulevaisuutta => ei siis vielä tiedä mitä haluaa. Tunnut hieman painostavalta? Ehkä valitat paljon, lyttäät miestä henkisesti? Vaikutat ehkä hivenen jopa itsekkäältä, mutta joo, jokaisen on ajateltava myös itseäänkin. Miehenkin on saatava olla omaa mieltä asioista. Tuskin tiedät täysin millainen suhde entisen kanssa oli. Mies varmaankin vain tajusi suhteesta, ettei se kihloihin meneminen ole mikään leikin asia, sitä pitää olla 100 % varma sitten kun naimisiin haluaa. Vai toivotko teinikihloja kenties... että on vaan sormus mutta naimisiinmeno epävarmaa. Kihloihin kun mennään silloin kun naimisiinmeno on jo lähellä, n. vuoden päästä... se on hyvin iso päätös ja on oltava varma, että haluaa olla juuri sen ihmisen kanssa loppuikänsä.
Ehkä aika on tehnyt tehtävänsä ja mies on huomannut kuinka erilaisia olette ja haluatte eri asioita. Vaikuttaa hyvin ahdistuneelta ja tyytymättömältä ihmiseltä. Miksi siis haluaisi naimisiinkaan... koska se sinusta olisi kivaa? eikö sen pitäisi olla yhteinen päätös ja yhteinen ilon aihe... - zoordman
Yhdyn edelliseen mielipiteeseen, ainakin ahdistuksen ja tyytymättömyyden osalta. Sun pitää nyt laittaa kova kovaa vasten. Ehdota miehelle eroa. Mikäli hän siihen suostuu muitta mutkitta, vielä muutaman päivän harkinnan jälkeen, niin se on sit varmaan oikea ratkaisu. Toisaalta uskon, ettei hän susta oikeasti halua erota.
Sitten puhuit alkutekstissä, että miehesi alkanut treenata? Onko miehesi edelleen treenaava yksilö ja sinä se sohvaperuna? Ehkä miestäsi ahdistaa se, mut ei viitsi sanoa. Mielellään piikittelee muista asioista kuitenkin.
Yksi vaihtoehto on, että suhteenne on kohdannut arjen, eikä valoa oikein näy missään, siis hänen mielestään. Ei muuta kuin parisuhdeterapiaan ajoissa tai suhde vaan tulehtuu entisestään! - lottamari<3
Tyypillinen narsisti. Vuoristorata ajelu on alkanut, kun alkuhuuma on käyty läpi ja narsistin mielenkiinto lopahtanut. Luultavasti miehe exäkin kyllästyi tähän jatkuvaan soutaa-huopaa säätöön ja siihen, että koskaan ei voi tietää millä tuulella narsisti on ja mitä hän haluaa ja mitä ei. Sitoutumispelkoinen narsisti haluaa säilyttää vapautensa, koska tietää, että ei kykene kestävään parisuhteeseen pinnallisuutensa tähden. Aloittajan kannattaa jo tässä vaiheessa todella tarkoin harkita mihin pesään on päänsä lyömässä, jatkoa nimittäin on tulossa ja otteet vaan kovenevat.
- ex
Ajattele nyt itseäsi ja mitä SINÄ haluat suhteelta ja mieheltäsi. Mieti sitten voitko sen saada nyt. Tässä parisuhteessa. Ole rehellinen itsellesi. Minä en ollut ja elin miehesi kaltaisen narsistin otteessa yli kymmenen vuotta. Narsisti ei koskaan sano mitään ilman taka-ajatusta. Sinussa tulee olemaan vikoja joita et tiennyt edes olevan olemassa. Itsetuntosi alkaa murenemaan pikkuhiljaa. Jos joskus pääset eroon hänestä itsetunnon uudelleen kokoaminen vie vuosia.
Minun on vielä romuna mutta kokoajan olen vahvempi.
Lähde suhteesta jos vielä pystyt. Jos uskot vielä kaiken palaavan ennalleen, et ehkä ole valmis eroamaan, muista kuitenkin sana narsisti ja ota selvää miten sellainen ihminen toimii... Älä sitoudu tai tee lasta ennen kuin olet varma ettei hän ole N!
Kaikkea hyvää sinulle ja toivon todella että aavistukseni on väärä, en kenellekkään toivo niin pahaa kohtaloa että narsistin kanssa yrittäisi elää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse864650Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093847Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1823660Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.692098Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791298- 1301152
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1481099- 501010
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30914