Minulla on vähän väliä plantaarifaskian ongelmia.
Kengät pitäisi olla hyvät. Pohjallisasia on myös kunnossa (fysio/jalkaterapeutti tehnyt). Achilleksia venyttelen niin polvi suorana kuin koukussakin ja niiden pitäisi olla ok.
En koe saavani kunnon venytystä plantaarifaskiaan. Tunnen jalkapohjassa, että sen venytys tekisi hyvää, mutta en saa sinne kohdistumaan kunnon venytystä. Olisiko jollakulla hyviä venytysniksejä?
Kuinka venyttelet plantaarifaskiaa?
11
768
Vastaukset
- kaiken kokenut
Kokeilepa pyöritellä tennispalloa jalkapohjan alla. Sitä suositellaan tavallisesti kotihoidoksi.
- ap
Kiitos, kokeilen heti tänään!
- nimimerki
golfpallo oli jämäkämpi. Kävi kipeää..siis tosi kipeää, mutta parani.
Lisäksi katso netistä teippauksia. Teippasin tavallisella urheiluteipillä aluksi jalkapohjan niin kipu alkoi äkkiä hellittää. - drftgyhujik
Tennispallolla tms hieronta on hyvä rikkomaan mahd arpikudosta. Hae fysioterapeutilta "kuukenkä" eli yölasta, jolla estät jalkapohjan kireyden aamulla. Venyttää tehokkaasti yön ajan. Älä laita liian kireälle tai muuten heräät kipuun yöllä. On melko epämukava nukkua sen kanssa, mutta nämä yhdessä poistivat ongelmani melko pian. Olisinkohan pari viikkoa lastaa käyttänyt.
- kaiken kokenut
Mulla on ollut myös käytössä tuo venyttävä kenkä. En käyttänyt koskan öisin, koska se venytys alkoi tuntua epämiellyttävältä, mutta telkkaria katsoessa menee tuntipari.
- jjhghj
Minulla on toiminut se, että laittaa varpaat seinää vasten ja kantapään lattialle lähelle seinää ja työntää polvea kohti seinää jalka suorana. Kun tämän (pohje)venytyksen tekee paljain jaloin, niin ainakin minulla se venyttää oikein hyvin plantaarifaskiittia.
Sitten kaikenlaiset jalkapohjan hieronnat voivat myös auttaa. - sukkanen
Mä oon kans kuullu noista yösukista, että se tehokkaimmasta päästä hoito. Varmaan terkkarin jumpparit lainaavat niitä, mutta voi ostaa oman mistä vaan apuvälineitä myyvästä liikkeestä, monissa apteekeissa on kans.. hyvä merkki on Thermoskin
- plantaarifaskiitti
Kiitos neuvoista! Nyt olen joka päivä pyöritellyt tennispalloja jalkapohjien alla. Alussa jalkapohjat tulivat kipeiksi laajalta alueelta, oikein kihelmöivät, ihan kuin se tietyn alueen kipu olisi murentunut pieniin osasiin. Jatkoin ahkerasti pyörittelyä. Nyt kun on takana yhdeksän päivää tennispallohoitoa, jalkapohjat ovat tosipaljon paremmat. Nyt varmaan kestäisi jo golfpallohieronnankin. Olen myös venytellyt seinää vasten, kuten ennenkin. Olen todella iloinen neuvoista - ne auttoivat paljon. Kuukenkää pitää vielä kokeilla, koska todennäköisesti tulen saamaan jalat ihan oireettomiksi, koska alku on näin lupaava. Ajatella, että olen vuosikausia kärsinyt näistä kivuista vähän väliä ihan turhaan!
Kiitos!- Velmu69
Tietenkin jos siellä on jo pitkälle kehittynyt luupiikki kantapään alla, niin silloin kannattaa käydä hakemassa lääkäriltä sopiva tulehduskipulääkitys. Pääsee nopeammin kuntoutumisessa alkuun.
Plantaarivaiva on siinä mielessä hankala, koska se kehittyy usein pidemmän ajan kuluessa niin vastavuoroisesti tervehtyminenkin voi kestää pitkään.
- plantaarifaskiitti
Olen jatkanut päivittäistä pallohierontaa (myös pienemmällä ja kovemmalla pallolla) ja venyttelyä. Päivä päivältä jalat paranevat, toisessa jalassa ei tunnu enää juuri mitään ja toisessa paljon vähemmän kuin ennen. Minulla kipu on normaalista poiketen ollut enemmän päkiäpuolella ja jalkapohjan keskellä.
Hienoa, että näin helppo hoito (ja ilmainen) voi auttaa näin hyvin! - lekuri1
Plantaarifaskiaa voi venytellä siten, että laittaa nilkan 90 asteen kulmaan ja varpaat ylöspäin. Sitten sormilla painaen venyttää faskiaa liuttamalla kättä kantapään edestä varpaita kohti. Yksi liike kestää 10 sek ja se olisi hyvä toistaa kymmenen kertaa. Ja tämä paketti siis kolmesti päivässä. Tuo pallon pyörittely kuulostaa myöskin hyvältä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819