Kuka todistaa tuon että on oikeasti itse olemassa, vai onko jokaisen ihmisen omaa kuvitelmaa KOKONAAN koko olemassa olonsa?
Itsensä olemassaolo ja ajattelu.
6
215
Vastaukset
- Itsetutkiskelija
Ego on kulttuurin luoma illuusio, jonka avulla yksilöt saadaan toimimaan yhteiskunnalle edullisella tavalla. Ihminen on näkemykseni mukaan vain yksi organisaatio, ja yksi henkilö on vain kokonaisuuden osa. Jos näet puun, niin olet varma, että puu kasvaa siellä, missä on muitakin puita (ilman ihmisen väliintuloa siis). Puut ovat riippuvaisia toisistaan, sillä miten muuten puut voisivat lisääntyä, jos ympärillä ei ole muita puita pudottamassa siemeniään. Olemassaolo taas ei ole illuusio. Olet olemassa, olet siinä, sinä tiedät että olet, koet, että olet, eikä sinulla todellisuudessa muuta olekaan kuin olemassaolosi. Se, onko fyysinen olemassaolo ainoa oleminen, on vielä mysteeri, enkä itse ainakaan usko fyysisen todellisuuden, tai ainakaan meidän tuntemamme fyysisen todellisuuden olevan AINOA todellisuus. Tietoisuus on hieno asia pohdittavaksi, joka on potentiaalinen todiste sille, että olemme muutakin kuin ikuisuudessa leijuvalla pallolla navigoivia lihakulkuneuvoja.
Suhteellisen tuoreita ajattelijoita joita suosittelen kuuntelemaan:
-Joe Rogan
-Terence McKenna
-Alan Watts
Näiltä löytyy paljon puheita youtubesta :) Ovat avartaneet omaa filosofista ajatteluani aivan uudelle tasolle! Suosittelen aloittamaan Roganista, hänen ajatuksensa ovat ikään kuin abstrakti, sillä hän on saanut suurimmissa määrin inspiraationsa McKennalta (ja ehkäpä myös Wattsilta) - Oikea vastaus
Ei kukaan voi todistaa, että sinä itse olet olemassa - koska sinä ET OLE olemassa. Et siinä mielessä mitä kuvittelet. Olet kyllä fyysinen energiatihentymä määrätyssä kaikkeuden kolmiulotteisessa kohdassa ja lisäksi tämä energiatihentymä on tietyn kaltainen juuri NYT, mutta siinä kaikki. Mitään olemuksesi sisällä piileskelevää minää ei ole. Sitä ei ole, vaikka kuinka uskot, toivot, rukoilet, pelkäät... Sitä ei silti ole.
Aivojesi neuroniverkko luo illuusion keskuksesta, jonka koet minuutenasi. Se on hieman sama asia kuin vanteen painopiste. Tuo painopiste on ihan tarpeellinen käsite kuvailtaessa vanteen ominaisuuksia, vaikkapa sen pyöreyttä, halkaisijaa tai mitä tahansa, mutta ymmärrät hyvin, että se on vain sovittu juttu, jota ei oikeasti ole. Minuuden laita on samoin.
Se psykologinen maailma ja suurin osa fyysistäkin, jonka koet minuutesi kautta, on lopulta vain tämän minä-harhan luomaa harhaa. Minä (kokija) luo siis todellisuuden kokemuksen, joka on suurimmalta osin täysin pelkkää illuusiota. - 67
Mitähän homofilosofiaa tuo on olevinaan.? Totta kai jokaisellla heterolla on henkinen
olemassaolo, henkinen minä. - gyhsaeusj
KETÄÄN MUUTA EI OLE KUIN MINÄ!!! KAIKKI MUU ON KUVITELMAANI!!!
Koittakaapas kumota toi. Ei oo helppoo.
Metafysiikka on mielipidekysymys. - 17+14
Kirjavihje Elämäntieto/taito/filosofia.
Ihminen syntyy ympäristöön, joka tarjoaa hänelle vaihtoehtoja siitä, mitä hänen tulisi tehdä elämässään. Hän joutuu valikoimaan elämän ympäristön tarjoamasta rajatusta valikoimasta, sen sijaan että hän saisi tehdä mitä itse todella tahtoo tehdä. Siksi hänellä ei ole vapautta, vaan pelkästään vapauden illuusio, joka luodaan tuolla rajatulla valinnanvapaudella.
Nämä ulkoiset vaihotehdot hänelle iskostetaan mieleen jo lapsuudessa ajatusten muodossa, ja ne toimivat hänen mielessään keinotekoisina tahtoina ja tarkoituksena ohjaten hänen elämänvalintojaan. Tämän takia hänen oma aito ja alkueräinen tahtonsa, eli tarkoituksensa, vajoaa tiedottomuuteen.
Kirja Alkajatus - Elämän pieni käsikirja kuvailee ongelman erittäin tarkalla tavalla, ja sen avulla mielen voi puhdistaa ulkoisista ajatuksista, jonka myötä oma alkuperäinen tahto nousee jälleen ohjaamaan elämänvalintoja.
Lisää kirjasta sivulla: www.alkuajatus.org
Kannattaa tutustua, kirja todella toimii!- ....
minuuskokemus, identiteetti ja todellisuuskokemus, niistä on pienet ihmiset tehty..makee neuroverkko
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m3385724- 765199
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484266- 523901
- 463597
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1543331Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1003144Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky302869- 432249
- 492185