Haluaisin kuulla sellaisten ihmisten näkökulmaa, jotka kokevat olevansa hieman tunnekylmiä ja mielellään tiuskivat muille ihmisille. Minun pikkusiskoni on sellainen (en kehtaa kysyä häneltä suoraan, koska pelkään hänen reaktiotaan) ja tapailin puoli vuotta miestä, joka tuntui muuten sopivalta, mutta ei lainkaan ottanut muita huomioon. Tai ennemminkin yritti ottaa muita huomioon, mutta se tuntui olevan vaivan takana. En vaatinut häntä olemaan mukavampi tai mitään, koska huomasin sen tuottavan hänelle vaikeuksia.
Itse olen hyvin tunneherkkä ja asetan aina muiden ihmisten tarpeet omieni edelle. Olen pyrkinyt ajatella, että mitä minä itse haluan, mutta jotenkin se tuntuu todella hankalalta. En myöskään aloita uusia ihmissuhteita helposti, koska arvostan liian paljon jokaista ihmistä, jonka päästän lähelleni. Tämä voi johtaa kierteeseen, jossa pohdin, että olenko nyt tehnyt kaikkeni saadakseni suhteen toimimaan. Esimerkiksi tämä mies, johon lopulta ihastuin oli sellainen. Yritin vuoden jälkeen sopia välejämme, kun ajattelin, että hänellä voisi olla katkeroitunut olo minuun. Hän nimittäin haukkui minulle toisinaan entistä tyttöystäväänsä ja halusin itse säästyä tältä ja osittain kai tajusin aidosti välittäväni miehestä.
Halusin siis ihan vilpittömästi kuulla hänen kuulumisensa, koska välitän muista ihmisistä ja pelkäsin loukanneeni häntä. Lisäksi ehkä kaipasin anteeksipyyntöä, jota hän ei koskaan voinut antaa minulle suhteen loppupuolella. Itse pyysin suhteen päätteeksi anteeksi ja olin jotenkin hätkähtynyt siitä, että mies oli aidosti otettu anteeksipyynnöistä, mutta itse ei nähnyt elettä tehdä sitä. Hänen mielestään kaikki virheet johtuivat minusta tai ainakin siltä minusta tuntuu. Hän väitti, etten rakasta häntä, kun kerroin hänelle niin.
Soitin hänelle ja kerroin iloisesti kuka olen, miehen ensimmäinen reaktio oli, vihainen ja halveksiva kommentti, että olen säälittävä, kun olen miettinyt häntä koko vuoden. Minä hätkähdyin hänen asenteesta niin paljon, että aloin nauraa. En edes tiedä miksi. Kai se oli jokin puolustusmekanismi. En ollut ajatellut miestä pitkiin aikoihin, vaan hän oli tullut mieleeni, kun olin tavannut erään naisen, joka tuntui olevan katkeroitunut joihinkin ihmisiin. Yritin selittää hänelle, että minusta tuntui pahalta hänen valheensa suhteen aikana. Mies suuttui tästä entisestään ja hyvä, ettei sylkenyt päälleni puhelimeni välityksellä. Jonkun mielestä miehen reaktioon voi olla ilmeinen syy, mutta itse en sitä ymmärrä. Itse olisin ainakin otettu, jos joku viitsisi nähdä vaivaa puolestani ja soittaa kysyäkseen kuulumisia vielä vuodenkin jälkeen. Olen loppujen lopuksi sellainen ihminen, joka ei haluaisi olla kenenkään kanssa riidoissa. Mies sen sijaan haluaa vihata minua ja olla katkera. Miehen asenteessa on jotain samaa kuin pikkusiskoni asenteessa. Hänkin toisinaan vain kiljuu ja suoranaisesti vittuilee. Luulen, että hänellä on pohjimmiltaan huono olla, mutta en osaa auttaa. Laitoin miehellekin myöhemmin viestin, että olen aina valmis kuuntelemaan häntä, koska välitän hänestä edelleen ja toivon hänelle aidosti kaikkea hyvää. Poden vieläkin huonoa omatuntoa miehestä.
Kertokaa te hyvät ihmiset, jotka tunnutte olevan lähempänä miehen ja pikkusiskoni ajatusmaailmaa. Tekisin mielelläni pikkusiskoni olon hyväksi, koska miehen suhteen ymmärrän luovuttaa. Hän saa vihata minua tai olla välinpitämätön. Vaikea sanoa hänen reaktionsa perusteella.
Halveksunta ja piruilu, mistä johtuu?
10
2785
Vastaukset
- 2+20
Et pysty säätelemään toisten ihmisten tunteita. Lue kirja "Hallintaa vai huolenpitoa".
- psykososiopaatti
Näitä tunnevammaisia, jotka jatkuvasti alistavat heikompiaan, pitäisi vetää lättyyn.
Väkivaltaa se on henkinenkin väkivalta, tietenkin paras kun jättää tällaiset ihmiset oman onnensa nojaan.
Jotakin niillä on päässä pahasti vialla, jos pitää omasta pahasta olostaan koittaa syyllistää muita, eivät edes lähellekkään kaikki ole narsisteja.
Ihan vain kusipäitä muuten vaan.
- hento_keijukainen
Toki tiedän, etten voi hallita kenenkään tunteita enkä edes halua sitä. Sellainen ihmissuhde olisi vain tylsä. Ongelma vain on, että oma pikkusiskoni on samanlainen samoin kuin isäni. Haluaisin kovasti olla heidän kanssaan tekemisissä, mutta he onnistuvat joka kerta saamaan minulle vain pahan olon. Isäni on varmaan katkera minulle, koska en käy siellä. Suurin syy on tähän, että hän on todella paha ilonpilaaja. Kun kerroin, että olen rakastunut ja tavannut mukavan miehen, hänen ensimmäinen kommenttinsa oli, että näin ja näin monta liitoista päättyy eroon. En ole koskaan vaatinut isältä myötätuntoa, mutta hieman aikuismaisempaa käytöstä kylläkin. Olen tosissani harkinnut katkaista välit heidän kanssaan, koska koen olevani onnellisempi.
En tiedä kokevatko ihmiset minut sitten vaativana vai mikä on ongelma? En suutu helposti, tiedän sen ja se tuntuu olevan joillekin ongelma. En nykyään edes pahemmin itke, koska tekisin sitä muuten jatkuvasti, koska ihmiset ilkeilevät ja valehtevat jatkuvasti toisilleen.- nainen 45v
Sussa ap on ehkä hieman paljon "liika kiltteys-syndroomaa" eli se tarkoittaa yleensä sitä että ei halua nähdä itsessän olevaa ilkeyttä eikä päästää sitä valloilleen.Silloin on kovin uhrautuva ja haluaa kaikille vain hyvää hinnalla millä hyvänsä kunnes tajuaa epäonnistuneensa.Olen itse samanlainen.Vaikea suhde raivoavaan narsistiseen mieheen takana.Taiei edes vielä täysin ohi koksa ei jätä rauhaan.Sieltäkin kuuntelee usein järkyttävää haukkumista ja huutamista.Itse yrittää sovitella kilttinä vaikak sisällä kirveltää.Nyt ymmärrän et kunnioitus tästä suhteesta puuttuu täysin ja lopetin sen.Sulle tsemppiä.Sitä kovuutta pitää van opetella ja olemaan itsekkäämpi.
- ....................
nainen 45v kirjoitti:
Sussa ap on ehkä hieman paljon "liika kiltteys-syndroomaa" eli se tarkoittaa yleensä sitä että ei halua nähdä itsessän olevaa ilkeyttä eikä päästää sitä valloilleen.Silloin on kovin uhrautuva ja haluaa kaikille vain hyvää hinnalla millä hyvänsä kunnes tajuaa epäonnistuneensa.Olen itse samanlainen.Vaikea suhde raivoavaan narsistiseen mieheen takana.Taiei edes vielä täysin ohi koksa ei jätä rauhaan.Sieltäkin kuuntelee usein järkyttävää haukkumista ja huutamista.Itse yrittää sovitella kilttinä vaikak sisällä kirveltää.Nyt ymmärrän et kunnioitus tästä suhteesta puuttuu täysin ja lopetin sen.Sulle tsemppiä.Sitä kovuutta pitää van opetella ja olemaan itsekkäämpi.
Kiitos oikeasti asiallisesta vastauksesta. Mietin itsekin, että onko mies narsisti (samoin kuin pikkusiskoni). Isäni on nimittäin narsisti ja olen aseeton hänen kanssaan. Pari kertaa olen ihan suoraan sanonut hänelle, että tuo on todella loukkaavaa. Lopputuloksena on huutaminen ja raivoaminen. Isäni on omasta mielestään täydellinen ja tottakai se provosoi minua kertomaan kuinka epätäydellinen itse olen. Kaikkien kanssa ei voi tulla toimeen. Isäni on vasta eläkeikään lähestyessä kyennyt olemaan edes hieman inhimillisempi. Isäni tulee parhaiten toimeen ihmisten kanssa, jotka eivät joko omista tunne-elämää tai ovat häntä selkeästi tyhmempiä. Luulen, että narsisti ymmärtää toista narsistia, koska pikkusiskoni tulee toimeen isäni kanssa parhaiten. Toki hänkin on välillä loukkaantunut isäni sanomisista.
Tuosta itsekkyydestä puheen ollen, miehen avulla opin pitämään puoliani. En suostunut enää olemaan kenkämatto ja sitä oikeasti arvostan vielä tänä päivänäkin miehessä. Toivon, että mies oppi puolestaan minulta olemaan humaanimpi ja ajattelemaan muidein ihmisten tunteita.
Vihaanko ketään? En ihan aidosti pysty vihaamaan. Voin suuttua jollekin, mutta usein sanon sen päin naamaa, jonka jälkeen minulle ei jää mitään hampaankoloon. Kaikkea ei voi nuorena tietää ja olen onnekas, kun olen saanut kokea tämänkin ihmissuhteen.
- ...........
Jotenkin tuli ärsyyntynyt olo, kun luin kirjoituksiasi. En tiedä tai jaksa miettiä just nyt mistä tarkalleen, mutta voin kuvitella että nuo vastapuolesi kokevat samaa. Ehkä se on tuo minä-minä-minä-keskeisyytesi. Joka lauseessa selität miten sinä haluat ymmärtää ja miten sinä haluat auttaa ja miten sinä et halua olla riidoissa ym. Mitä jos nyt vaan antasit olla ja antaisit muidenkin elää omaa elämäänsä ilman tuota sun minä-minä-minä-söhläystäsi.
- kjhgtfd
Ehkä olet vain niin ärsyttävä ihminen, että saat heidät aina pelkällä olemuksellasikin huonolle tuulelle. Kuulostaa siltä, että eksääsi kuvottaa, et ole hänentyyppisensä ihminen vaan nostatat vihaa potenssiin sata heti kun alat aukomaan suutasi. Itsekin tiedän pari ihmistä, jotka kohdatessani alkaa vituttamaan aivan järjettömästi. En sano sitä tietenkään, pidän mölyt mahassa. Jotkut ovat vaan niin sen oloisia että ovat täynnä itseään eivätkä ymmärrä oikein mistään mitään. Sitten ovat olevinaan niin mahtavaa ja parempaa, fiksumpaa.
- ....................
Kiitos rehellisistä vastauksista. Ehkä olen vain joidenkin mielestä ärsyttävä ja pakko myöntää, että tämä eksäni oli minusta hyvin ärsyttävä tyyppi, kun kohtasin hänet ensimmäisen kerran. En itsekään osannut selittää asiaa ja en olisi halunnut alkaa tapailla häntä. Hän kuitenkin ylipuhui minut, joten suostuin tapailuun. En kuitenkaan kadu asiaa, koska onnistuin löytämään itseni ja tunteeni. Tämä mies nimittäin osaa olla halutessaan superärsyttävä.
Itse voin taas sanoa, että kyllä herätän joissakin ihmisissä vitutusta, koska olen sinut itseni kanssa ja onnistunut elämässäni saavuttamaan monia asioita. En valita, koska en koe hyötyväni siitä mitenkään. Ainoastaan ihmettelen joidenkin lapsellisuutta (vrt. viestiin vastanneet). Onneksi on olemassa ihmisiä, joiden itsetunto on kohdallaan ja osaavat ottaa ihmiset sellaisenaan kuin ovat. En osaa/jaksa surra asioita, joita minulla ei ole.
Hei, jos joku ihminen ketuttaa, niin sen voi sanoa ääneen tai häipyä paikalta? Tämä mies kirjaimellisesti liimautui minuun alkuvaiheessa ja kehui kuinka älykäs ja komea ihminen hän on??? Totta, en ymmärrä. En itse nimittäin kaipaa kehuja, koska perheessäni ei ole niitä koskaan annettu.
Viestiin vastanneet kannattaa kuunnella viesti Mr. Blue. Ehkä se tuo teille mieleen asioita tai sitten ei.- jkghjdfgd
Olet ehkä jotenkin passiivis-aggressiivinen. Kiellät itsestäsi sen vihan ja aggression, mutta toinen kuitenkin tuntee sen sinusta ja reagoi siihen. Ja sitten vetäydyt tekopyhyyden suojaan "enhän minä mitään... miksi tuo noin käyttäytyy.." Ja se saa toisen ärsyyntymään entisestään. Peilaat tavallaan omat vihan ja aggression tunteesi muihin ja sitten näet ne muissa, muttet itsessäni.
Tunnen erään ihmisen, joka käyttäytyy juuri noin ja jatkuvasti jouduin hänen käytöksestään kärsimään. Sukulainen kyseessä, joten ei voinut vaan välejä täysin katkaista, mutta olen viimeiset 10 vuotta yrittänyt olla niin vähän kontaktissa häneen kuin suinkin vaan mahdollista. Alkuun tunsin siitäkin syyllisyyttä, mutta terapian avulla opin vetämään paremmin rajojani ja tajusin ettei minun tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä, etten halua olla ihmisen kanssa tekemisissä, joka jatkuvasti aiheuttaa minulla pahaa oloa.
- ....................
Enpä usko tuohon passiivis-aggressiivisuuteen. Ehkä minua nyt ei vain suututa monet asiat. Tiedän vain kokemuksesta, että harvan ihmisen kanssa voi riidellä rakentavasti. Suurimman osan ihmisten kanssa se menee siihen, että kun sinä teit niin ja niin ja minua on loukattu... Ollaan aivan kuuroja omille huonoille puolille eikä edes yritetä muuttaa toimintaansa. Esimerkiksi isäni on todella harvoin loppujen lopuksi korjannut käytöstään.
Esimerkki riitatilanteesta:
Toinen alkaa syyttää minua jostain. Alan puolustautua, mutta samalla kysyn tarkennuksia mitä hän oikein tarkoittaa. Loppujen lopuksi lupaan parantaa toimintaani, mutta toinen ihminen ei myönnä itse tehneensä mitään väärää. Kaikki on minun vikaa. Sanon, että kuulehan nyt et voi sysätä kaikkea minun vastuulleni jne. Tätä soppaa kun riittävän monta kertaa kokeilee, tulee siihen lopputulokseen, että kannattaa viettää aikaa niiden kanssa, joita oikeasti arvostaa ja joiden kanssa haluaa kehittyä.
Asun tällä hetkellä ihmisen kanssa, jonka kanssa on vaan niin helppo olla. Jos joskus innostun höpöttämään, hän sanoo suoraan, että ei nyt. Loukkaannun, mutta samalla tajuan itsekin olleeni tiellä, esim. hän haluaa levätä. Kumpikaan ei koita hyötyä toisesta, vaan käymme vuorotellen kaupassa ja luotamme toisiimme. Olen aidosti oikeasti onnellinen hänen kanssaan ja toiveenani on löytää toinen hänen kaltaisensa, joka osaa oikeasti riidellä järkevästi. Kykenee riitatilanteissakin kuuntelemaan toista eikä mene omaan kuoreensa, jossa vain haukkuu toista syypääksi.
Mutta jokaisella on oma tyylinsä. Jotkut haluavat riidellä niin, että astiat lentelee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1745623Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä442643- 1562232
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161759- 821384
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne301376Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621327Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241301Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321233Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.108988