Tuulipuku hyvä pyöräilyasu?

lepattavat lahkeet

Eihän sillä asulla niin hirveästi ole merkitystä jos ei olympialaisiin treenaa? Myötätuulessa tuulipuvusta voi olla jopa hyötyä kun on purjepinta-alaa enemmän.

33

1605

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 37

      Purjepinta-alaa tuulipuvusta tulee varmaan ja on siinä mielessä myötätuulessa hyötyä. Tuulipuku ei kuitenkaan hengitä, joten hikoilu on ongelma ja puvun kastuessa tulee kylmä.

    • Tänään 60km

      Suosittelen kylmemmillä keleillä tiukkaa windstopper pukua ja kelit kun lämpenee, niin sukkikset jalkaan. Paljon mukavampi ajella asiallisissa varusteissa.

    • hiihto/pyöräily

      Suosttelen hiihtopukua, se on rakenteellisesti oikeanlainen, etuosa pitää tuulen ja selkä hengittää ja lahkeet kapeat.
      Haltin pyöräilypuku on kylmillä ilmoilla ja sateella hyvä (tosin ei kesä sateella jos lujaa ajaa, kastuu sisäpuolelta kuski).
      Helteellä voi fillaroida shortseissa ja vaaleassa t-paidassa.

    • Joo, siis ei

      Kun kerran hankkii kunnolliset pyöräilyasut, ei viitsi enää pelleillä muilla asuilla pyöräillessä. Paras korvike kovilla pakkasilla on hoitoasi, muttei sekään ihan optimi.

      • Vaatteet on mun aatteet

        Mitä toi viimeinen lause tarkoitti? Äidinkieleni on suomi mutta ei ihan avautunut.


      • :-)
        Vaatteet on mun aatteet kirjoitti:

        Mitä toi viimeinen lause tarkoitti? Äidinkieleni on suomi mutta ei ihan avautunut.

        iPhone finlishiä :) Piti olla hiihtoasu


      • Lumian saksaa :)
        :-) kirjoitti:

        iPhone finlishiä :) Piti olla hiihtoasu

        Tuttu juttu. Lumia on julkaissu aivan muuta tekstiä, kuin mitä olen kirjoyttanut.


    • inssi'

      Minulla on ollut Karhun tuulipuku (hinta muistaakseni 40 euroa) viisi vuotta. Takki on hiihtopuvun tapainen eli edessä on tuulenpitävä kangas ja selkäpuoli on jotain trikooneulosta eli siis hengittävä. Takkia käytän aina, kun takkia tarvitsee eli vielä näillä keleillä aamuin illoin. Housuja käytän lähinnä pakkaskelillä lyhyiden pyöräilyhousujen päällä. Housut ovat sellaista mallia, missä lahkeet eivät lepata. Mutta nyt käytän pitkiä pyöräilyhousuja.

      Kaikki pyöräilyasut olen ostanut marketeista tai halpahalleista. Välttävät loistavasti minulla. Tosin niihinkin saa varmaan tuhlattua 500 euroa, minä olen selvinnyt satasella. Sama suhde siis kuin pyörän hinnoissa.

      • Joo, siis ei

        Ei kovin miellyttävä asuvalinta.


      • inssi'
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Ei kovin miellyttävä asuvalinta.

        Mikä tuosta tekee "ei kovin miellyttävän"?

        Minulla on kokemusta liikunnasta noin 50 vuoden ajalta. Tiedän, mikä minua miellyttää ja mikä minulle on mukavaa.


      • Joo, siis ei
        inssi' kirjoitti:

        Mikä tuosta tekee "ei kovin miellyttävän"?

        Minulla on kokemusta liikunnasta noin 50 vuoden ajalta. Tiedän, mikä minua miellyttää ja mikä minulle on mukavaa.

        Älä höpötä ihan pehmeitä. Kyllä jokainen liikuntaa aktiivisesti harrastava tietää, mitkä materiaalit ovat miellyttäviä ja mitkä epämiellyttäviä.

        Tampereella on muuten Suomen kaiketi ainoa pyöräilyvaatteita teollisesti valmistava tehdas. Urheiluareena käyttää moderneja materiaaleja ja mallit ovat ihan italialaisten tasoa!


      • sadomasokismi
        inssi' kirjoitti:

        Mikä tuosta tekee "ei kovin miellyttävän"?

        Minulla on kokemusta liikunnasta noin 50 vuoden ajalta. Tiedän, mikä minua miellyttää ja mikä minulle on mukavaa.

        Eihän sille mitään voi, jos on sadomasokistinen luonne ja nauttii kaikesta mahdolllisimman epämukavasta pyörästä ja ajovaatteista. Varmaan " mamma" antaa vielä piiskaa lenkin päälle !


      • inssi'
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Älä höpötä ihan pehmeitä. Kyllä jokainen liikuntaa aktiivisesti harrastava tietää, mitkä materiaalit ovat miellyttäviä ja mitkä epämiellyttäviä.

        Tampereella on muuten Suomen kaiketi ainoa pyöräilyvaatteita teollisesti valmistava tehdas. Urheiluareena käyttää moderneja materiaaleja ja mallit ovat ihan italialaisten tasoa!

        Nämä "perustellut oikaisut" ovat todella hyvin perusteltuja.

        Kun liikunta on jotain muuta kuin veren maku suussa reittiennätyksen perässä läähättämistä, niin mm. pyöräilyyn sopii oikein hyvin tuulipuku, jossa takin selkäosa on hengittävää materiaalia. Vaikka ostaisi sen 300 euron pyöräilypuvun Suomen ainoasta pyöräilypukutehtaasta, niin mitään vaikutusta sillä ei ole liikuntatapahtumaan. Ostamisen pontimena ovat tietysti naapurit, mutta heliltäkin saa lähinnä säälitteleviä katseita eikä suinkaan ihailevia, kuten välinefriikki toivoo.


      • Joo, siis ei
        inssi' kirjoitti:

        Nämä "perustellut oikaisut" ovat todella hyvin perusteltuja.

        Kun liikunta on jotain muuta kuin veren maku suussa reittiennätyksen perässä läähättämistä, niin mm. pyöräilyyn sopii oikein hyvin tuulipuku, jossa takin selkäosa on hengittävää materiaalia. Vaikka ostaisi sen 300 euron pyöräilypuvun Suomen ainoasta pyöräilypukutehtaasta, niin mitään vaikutusta sillä ei ole liikuntatapahtumaan. Ostamisen pontimena ovat tietysti naapurit, mutta heliltäkin saa lähinnä säälitteleviä katseita eikä suinkaan ihailevia, kuten välinefriikki toivoo.

        Älä nyt puhu ihan pehmeitä. Ihan sama, minkä tehoisessa liikuntasuorituksessa hikoilet, niin liikunta-asun materiaali ja leikkaus vaikuttaa oleellisesti mukavuuteen. Sinun mukaasi PK-lenkki, joka on muuten yleensä pidempikestoinen, pitää kärvistellä huonoissa vaatteissa ja vain VK-lenkeille saa laittaa päälle mukavan asun. Hei ihan totta. Älä kirjoittele mitään, jos et ymmärrä edes perusteita asiasta.


      • inssi'
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Älä nyt puhu ihan pehmeitä. Ihan sama, minkä tehoisessa liikuntasuorituksessa hikoilet, niin liikunta-asun materiaali ja leikkaus vaikuttaa oleellisesti mukavuuteen. Sinun mukaasi PK-lenkki, joka on muuten yleensä pidempikestoinen, pitää kärvistellä huonoissa vaatteissa ja vain VK-lenkeille saa laittaa päälle mukavan asun. Hei ihan totta. Älä kirjoittele mitään, jos et ymmärrä edes perusteita asiasta.

        Oletko koskaan ollut lenkillä, jolla on ollut ihan tavallisia kunnostaan huolta pitäviä ihmisiä. Et ole, mutta suosittelen menemään. Melkein kaikilla on tuulipuku vähänkin viileämmällä kelillä. Kummasti siinä vaan pystyy liikkumaan.

        Laitapa tähän nyt niitä ominaisuuksia, mitä hyvässä pyöräilyasussa on.

        P.S. Mikä on PK-lenkki, entä VK-lenkki?


      • inssi' kirjoitti:

        Oletko koskaan ollut lenkillä, jolla on ollut ihan tavallisia kunnostaan huolta pitäviä ihmisiä. Et ole, mutta suosittelen menemään. Melkein kaikilla on tuulipuku vähänkin viileämmällä kelillä. Kummasti siinä vaan pystyy liikkumaan.

        Laitapa tähän nyt niitä ominaisuuksia, mitä hyvässä pyöräilyasussa on.

        P.S. Mikä on PK-lenkki, entä VK-lenkki?

        "P.S. Mikä on PK-lenkki, entä VK-lenkki? "

        Nuo termit löytyy hakukoneella melko helposti ja vilisee aika usein kuntoiluun liittyvillä sivuilla http://www.google.fi/search?q=pk-lenkki vk-lenkki
        Tämä taas tuli peruskestävyys ja vauhtikestävyys sanojen haulla http://www.kraftcykel.fi/files/traning/lehti1_2007_artikel.pdf

        ----

        Perusinsinööriin ei tarvitse tuntea oman alansa ulkopuolista tekniikkaa...

        Itse ei tule ajeltua _oikeaoppisia_ PK-lenkkejä, kun ajomäärät on niin vähäisiä (ja sykemittari ei ole kovin usein mukana), mutta silti löytyy uteliaisuutta oppia tunteen erilaisten lenkkien vaikutuksia.


      • inssi'
        jth_12 kirjoitti:

        "P.S. Mikä on PK-lenkki, entä VK-lenkki? "

        Nuo termit löytyy hakukoneella melko helposti ja vilisee aika usein kuntoiluun liittyvillä sivuilla http://www.google.fi/search?q=pk-lenkki vk-lenkki
        Tämä taas tuli peruskestävyys ja vauhtikestävyys sanojen haulla http://www.kraftcykel.fi/files/traning/lehti1_2007_artikel.pdf

        ----

        Perusinsinööriin ei tarvitse tuntea oman alansa ulkopuolista tekniikkaa...

        Itse ei tule ajeltua _oikeaoppisia_ PK-lenkkejä, kun ajomäärät on niin vähäisiä (ja sykemittari ei ole kovin usein mukana), mutta silti löytyy uteliaisuutta oppia tunteen erilaisten lenkkien vaikutuksia.

        En todellakaan käy lukemassa netistä, mille lenkille tänään lähden. Lähden joka aamu työmatkalenkille, se riittää minulle. Täytyy olla elämän vaikeaa, kun kaikki pitää tarkistaa jostain foorumilta tai palstalta. No, jokainen kuluttaa aikansa turhuuteen, miten parhaaksi näkee.

        Totta on, että pyöräilyssä ei sykemittaria tarvita, sykkeet ei nouse liian koviksi. Hiihtäessä tilanne on toinen, tosin nykyjään osaan jo tulkita omaa vauhtiani. Siitä huolimatta varsinkin alkukaudesta sykemittari on tarpeen.

        En ole tekniikasta erityisen kiinnostunut. Siitä on pitänyt tekniikan alaan liittyvä ammattini huolen jo 30 vuotta. Saan siellä toteuttaa itseäni.


      • Kymppitempo
        inssi' kirjoitti:

        En todellakaan käy lukemassa netistä, mille lenkille tänään lähden. Lähden joka aamu työmatkalenkille, se riittää minulle. Täytyy olla elämän vaikeaa, kun kaikki pitää tarkistaa jostain foorumilta tai palstalta. No, jokainen kuluttaa aikansa turhuuteen, miten parhaaksi näkee.

        Totta on, että pyöräilyssä ei sykemittaria tarvita, sykkeet ei nouse liian koviksi. Hiihtäessä tilanne on toinen, tosin nykyjään osaan jo tulkita omaa vauhtiani. Siitä huolimatta varsinkin alkukaudesta sykemittari on tarpeen.

        En ole tekniikasta erityisen kiinnostunut. Siitä on pitänyt tekniikan alaan liittyvä ammattini huolen jo 30 vuotta. Saan siellä toteuttaa itseäni.

        Käypä vetämässä 10km täysillä sykemittarin kanssa niin näet mihin sykkeet nousee. Varmasti saa pyörällä sykkeet maksimiin jos jaloissa riittää ruutia!


      • inssi'
        Kymppitempo kirjoitti:

        Käypä vetämässä 10km täysillä sykemittarin kanssa niin näet mihin sykkeet nousee. Varmasti saa pyörällä sykkeet maksimiin jos jaloissa riittää ruutia!

        Ei kiinnosta tuon tyyppinen "urheilu". Saamme aina silloin tällöin lukea lehdestä, kuin on "lähdetty vetämään täysillä" ja seuraavana vedetäänkin sitten ruumispussin vetoketju kiinni.

        Pyöräily on sen verran helppoa, että siinä ei sykkeet nouse itsestään. Hiihdon kanssa on toinen juttu, koska se rasittaa kehoa huomattavasti monipuolisemmin.


      • Kymppitempo
        inssi' kirjoitti:

        Ei kiinnosta tuon tyyppinen "urheilu". Saamme aina silloin tällöin lukea lehdestä, kuin on "lähdetty vetämään täysillä" ja seuraavana vedetäänkin sitten ruumispussin vetoketju kiinni.

        Pyöräily on sen verran helppoa, että siinä ei sykkeet nouse itsestään. Hiihdon kanssa on toinen juttu, koska se rasittaa kehoa huomattavasti monipuolisemmin.

        Voisit sitten siirtyä hiihtopalstalle kommentoimaan kun et kerran pyöräilystä ymmärrä mitään. Itse kyllä harrastan hiihtoakin, pyöräily vaan on ykköslajini.


      • inssi'
        Kymppitempo kirjoitti:

        Voisit sitten siirtyä hiihtopalstalle kommentoimaan kun et kerran pyöräilystä ymmärrä mitään. Itse kyllä harrastan hiihtoakin, pyöräily vaan on ykköslajini.

        Minulla ei ole ykköslajia enää. Hiihdän talvella ja pyöräilen kesällä, kumpaakaan en harrasta. Pyöräilystä tiedän sen verran, mitä keskivertopyöräilijä tietää. Siis kokemuksesta eikä pelkästään lehtiä tai nettiä tutkimalla.

        Tämän palstan otsikko on:" Pyöräily". Sen perustella kaikki pyöräilyyn liittyvät kirjoitukset sopivat palstalle. Sinun kommenttisi ei liittynyt pyöräilyyn mitenkään.


      • Joo, siis ei
        inssi' kirjoitti:

        Minulla ei ole ykköslajia enää. Hiihdän talvella ja pyöräilen kesällä, kumpaakaan en harrasta. Pyöräilystä tiedän sen verran, mitä keskivertopyöräilijä tietää. Siis kokemuksesta eikä pelkästään lehtiä tai nettiä tutkimalla.

        Tämän palstan otsikko on:" Pyöräily". Sen perustella kaikki pyöräilyyn liittyvät kirjoitukset sopivat palstalle. Sinun kommenttisi ei liittynyt pyöräilyyn mitenkään.

        Ihan oikeasti, koita edes vähän oppia siitä, mitä kokeneemmat yrittävät vääntää sinulle rautalangasta. :D :D :D Olet täydellinen provopelle tai sitten et oikeasti tiedä mitään pyöräilystä.


    • kireetverkkarittakas

      70-luvun ihonmyötäiset verkkarit sopivat pyöräilyyn paljon paremmin kuin nykyajan tuulipukumaisen löysät verkkarit. Tiedä vaikka tässä retrobuumissa nähtäisiin sellaisia vielä kauppojen hyllyillä.

    • Lepattava

      tuulipuku on kyllä viimeinen, mitä minä päälleni laittaisin pyöräilemään lähtiessäni. Housunpuntti kun kietoutuu kunnolla rattaan ja ketjun väliin. niin kyllä tulee äitiä ikävä. Muistan itselle niin käyneen joskus pikkusällinä. Kumoonhan siinä mentiin, kun ei irronnut puntti pyörästä. Kamalan repimisen jälkeen lähti pala housuista ( Polvesta pala nahkaa) ja lopulta myös loppu housunpuntti ketjun välistä, kun isoveli tuli jeesaan.
      Ihonmyötäiset housut pyöräilyyn, on sitten materiaali mitä tahansa, siitä voitte te viisaammat keskustella.

      • Selle Italia

        Tuulipuvut on yleensä tehty ulkoiluun ei mihinkään hikiliikuntaan. Pyöräilyssä etenkin pitää kiinnittää huomiota vaatteen istuvuuteen pyöräilyasenossa. Selkäosan on oltava pidempi suojatakseen alaselkää kymettymiseltä, mitä tuulipuku ei tee.Housujen tulee olla myös suunniteltu pyöräilyyn, mielellään henkselihousut, ettei persvako paista !! Tietysti on olemassa inssin kaltaisia ihmisiä, joille munuaiset tai virtsatietulehdukset eivät merkitse mitään, sillähän heillä on ylivertainen tietämys kaikista asioista, vaikka eivät edes harrastakaan mitään.


    • Nolon näkööstä

      Minä en kehtaa laittaa "sukkahousuja".

      • 23

        Minä en kehtaa laittaa "sukkahousuja".

        Ripakintuilla ja kaljamahalla näyttää kyllä irvokkaalta. Nyt vaan dietille !!


    • khl999

      On hyvä minun kohdallani. Pitää lämpimänä ja sateella kuivana. Kevyt, hengittää hyvin, mukava ja istuva. Toisin sanoen en ole löytänyt siitä mitään puutteita. Tai jos ihan rehellinen olen niin nollakelillä se on vähän liian kylmä jos alla on vain collegeväliasu. Pyöräilen aina tuulipuvussa paitsi jos lämmintä on yli 15 astetta niin sitten verkkapuvussa.

      Minun käyttötarkoitukseeni paras valinta, jollekin muulle on sitten joku muu. Kannattaa muistaa että kaikki eivät polje takamus pystyssä täydellä teholla kilpapyörää. Se mikä toiselle on paras voi olla toiselle surkea puolin ja toisin.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Tuulipukua sanoo kelvolliseksi vain sellainen, jolla ei ole kokemusta mukavasta ajoasusta. Kun on kokemusta erilaisista ajoasuista, ymmärtää miksi ajoasun tulee olla hyvin leikattu ja ihonmyötäinen.


    • 37män

      Minä en ole pyöräilijä, vaan pyörän käyttäjä.
      Käytän pyöriäni kuntoiluun ja hyötyliikuntaan ympäri vuoden. Säässä kuin säässä.
      Kilometrejä tulee silti useita tuhansia vuosittain.
      Tuo aloitus oli tehty keskellä kesää, joten puvun tarve on eri, kuin nyt keskitalvella, jolloin pakkasta voi olla -10 kahtapuolta.

      Talvella minä käytän kalvopukua, siis sellaista, jossa on erillinen irroitettava ohut kalvo puvun sisällä.
      Sen kanssa ei tule hiki, jos ei töppää alusasujen kanssa. Heti pysähdettyä on tuuletusta muistettava lisätä.
      Tykkään tuosta puvusta. Se on kätevä talvella ja sen kanssa pärjää kunnes nenä ja varpaat sanoo, että lopeta jo.

    • KALLE KELLO

      Tuulipuku?? Voisiko joku ystävällisesti kertoa mistä tänä päivänä saa tuulipukuja? Ne, mitä itse olen hakenut ja samalla pengonnut, ei ole käsiini osunnut (ei edes vanhan varaston loppuunmyynnistä) tuulipikua, ei edes sinne päinkään. Tuulipuvulla tarkoitan sitä kahisevaa... Kyllä ne kaikki rytkyt on enemmän tai vähemmän hengittäviä, kahisemattomia jne.. Kertokaa, niin lähen heti ostamaan OIKEAN TUULIPUVUN ja sitten hipsin kaduille viipeltämään, että taas saadaan jutunjuurta

    • Sanomalehtinen

      on hyvä pika-apun. jos huomaa kauempana kotia, että tulipa otettua liian vähän vaatteita päälle.
      Muutama lehden sivu puseron alle etupuolelle javot, kun tuntuu hyvältä.

    • nose1

      Kyllä pussihousut ovat ylivoimasesti parhaimmat pyöräillessä. Sopiva myötätuuli, niin ei tarvii juurikaan poleksia. Jalkineiksi suosittelen nahkajatsareita, sopivat kesällä ja talvella. Tosin pussareissa on kyllä niin kapeat lahkeet, että voi ajella hyvin ilman saappaitakin, ei ole pelkoa että jäis lahkeet ketjun väliin. Olen ajellut etupäässä paljain jaloin tuommoset alta sadan kilometrin ajot.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4932
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      287
      3033
    3. 134
      1787
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1627
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1441
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1213
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1149
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1118
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1109
    Aihe