Hybridin keskiö vaihtoon?

Hybridimies

Kannattako jo laittaa vaihtoon koko keskiö kun viime vuonna kiristetty kertaalleen hyväksi. Nyt on jotain 900 km ajettuna ja taas rouskuttaa. Olis varmaan kiristystä vailla? Onko vain halpa ja huono keskiö kun noin löystyy vai onko ketjut olleet liian kireällä ja löystyy herkemmin?

13

2407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, siis ei

      Kannattaa laittaa romulavalle ja ostaa polkupyörä, jos et osaa itse tehdä keskiön vaihtoa. Jos osaat itse, niin menee harrastuksen ja opettelun piikkiin, vaikka ei ole taloudellisesti kannattavaa.

      • Hybridimies

        En tuosta oikein ymmärtänyt mutta keskiöllä on ajettu noin 15000 km.

        Kestääkö ne yleensä noin paljon kilometrejä? Entä mitä maksaa hyvä keskiö?


      • zxcvbvcxz
        Hybridimies kirjoitti:

        En tuosta oikein ymmärtänyt mutta keskiöllä on ajettu noin 15000 km.

        Kestääkö ne yleensä noin paljon kilometrejä? Entä mitä maksaa hyvä keskiö?

        Laskeskelin et itellä ois yli 30tkm mittarissa ja keskiöön ei ole koskettukaan eikä siinä ole mitään häikkää ollut mutta itsellä löytyykin Nishiki Bigfoot TR-29 Eli markinoitten ensimäinen isopyöränen jos ei nyt Gary Fisheriä 3000e pyörää lasketa. Vuosmalli tais olla 2002 tai 2003 en muista enään. Mutta kuitenkin saattaa olla vähän järempää teko kuin hybrideissä?


    • Kertoisitko vielä kampien kiinnityksen ja nykyisen keskiön leveyden, niin tietäisi millainen keskiö siihen kuuluu.

      Jos on nelikulmainen kiinnitys kammissa, niin tälläinen saattaisi käydä
      http://www.bike-components.de/products/info/p30317_Innenlager-BB-UN55-Vierkant-.html
      (ei välttämättä, kun kaikilla kammilla akselin mitta ei ole sama samalle ketjulinjalle). Siis pitää arpoa oikea akselin mitta. Saattaa olla 118mm tai sitten ei. tuo keskiö ei välttämättä sovi runkoon.

      • Hybridimies

        Fillarissa on ilmeisesti Shimanon keskiölaakeri ja näyttää olevan n. 30mm sisämitta.
        Riittääkö avaamiseen Bilteman keskiöavain joka on ilmoituksen mukaan 24mm.

        Tuotenumero 54016


      • HiPo
        Hybridimies kirjoitti:

        Fillarissa on ilmeisesti Shimanon keskiölaakeri ja näyttää olevan n. 30mm sisämitta.
        Riittääkö avaamiseen Bilteman keskiöavain joka on ilmoituksen mukaan 24mm.

        Tuotenumero 54016

        Juuri tuon avaimen tarvitset (hauskan nimen ovat biltemassa keksineet..). Lisäksi tarvitset kampien irroittamiseen työkalun 54017.

        Keskiössä on muuten toisella puolella vasenkätinen kierre. Keskiöstä täytyy avata ensin toisella puolella oleva kiristysrengas ja sen jälkeen toiselta puolelta koko paketti. Itselläni on taas n. vuosi edellisestä vaihdosta, joten en nyt muista miten päin tuo meni. Suosittelen, että mittaat ensin vanhan keskiön leveyden, ostat uuden ja katselet siitä miten päin se on kiinnitetty.


    • HiPo

      Jos kyseessä on hybridi niin keskiö on todennäköisesti juuri tuollaista jth_12:n viestissä näkyvää mallia. Näiden keskiöiden rakenne on täysin umpinainen, joten niissä ei ole mitään kiristettävää. Koko paketti ruuvataan vain runkoon. Tämän keskiön kiristelyllä ei ole mitään vaikutusta keskiön laakereista kuuluvaan rouskutukseen.

      Vaihda keskiö suosiolla uuteen. Vaihto vaatii erikoisavaimen (ja joskus voimaa..), joka ei kylläkään paljoa maksa. Kampien irroitus vaatii toisen (halvan) erikoistyökalun. Keskiökin on halpa niinkuin tuossa tulikin esille. Keskiön koko täytyy vain ensin selvittää. Helpoiten homma hoituu tietenkin pyörähuollossa. Ehkä ei kuitenkaan kannata luottaa samaan huoltoon, jossa kasettikeskiön rohinaa yritettiin korjata "kiristämällä"....

      • Hybridimies

        Kiitos kaikista vinkeistä! Ostin työkalut ja uusi osa paikalleen. Hyvä tuli. Olivat aika tiukassa polkimet ja keskiökin. Alkuperäinen ei ollutkaan Shimano vaan joku muu merkki.


      • Hybridimies
        Hybridimies kirjoitti:

        Kiitos kaikista vinkeistä! Ostin työkalut ja uusi osa paikalleen. Hyvä tuli. Olivat aika tiukassa polkimet ja keskiökin. Alkuperäinen ei ollutkaan Shimano vaan joku muu merkki.

        siis tiukassa kammet ei polkimia tartte irrottaa

        Hyvää kesää kaikkille!


      • Hybridimies
        Hybridimies kirjoitti:

        Kiitos kaikista vinkeistä! Ostin työkalut ja uusi osa paikalleen. Hyvä tuli. Olivat aika tiukassa polkimet ja keskiökin. Alkuperäinen ei ollutkaan Shimano vaan joku muu merkki.

        Nyt ketjujen vaihdon yhteydessä tarkistin keskiölaakerin kunnon, ei välystä ja laakerointi ok. pyörii todella herkästi. Ajettu joku 600 km.

        Kyllä kannatti vaihtaa. Vanhan laakeri oli jotenkin hajonnut. Se piti pientä rohinaa ja
        varmaan hieman lisää vastustakin. Ajanmittaan olisi mennyt vielä hunommaksi jopa mennyt kokonaan jumiin.


    • onko toivoa

      Mutta miksi mun Helkama Kulkuri 5:ssa taipuilee taka-akseli, mulla olisi pussillinen taipuneita jos kysyntää löytyy, heh.

      Ostin siihen uuden takapyörän kaikkineen, no, syyhän saattoi olla eri mutta taas.

      Nuorena nostelin punttejakin mutta nyt enää ei ole ylimääräisiä lihaksiakaan, välissä muutama maratonijuoksu (sitten polvikipua ja edes sen verran älliä että hölkän lopetin, mutta se nyt on eri juttu)

      Onkohan poppakonstia tai käytännöllistä tietoa

      • LZ 127

        Tyyppivika. Vanhoissa ketjuvaihteissa vapaaratas kuului rataspakkaan. Laakeri jäi kauas haarukanpäästä, joten akseli oli pitkältä osuudelta ilman tukea. Sen takia taka-akseli ei tahtonut kestää kovassa käytössä, vaan vääntyi muodottomaksi.

        Sen takia vapaamekanismi siirrettiin napaan. Vapaanapa koostuu kahdesta puolikkaasta jotka on kiinnitetty toisiinsa suurella, ontolla pultilla. Tämä siksi, että vapaamekanismi voitaisiin tarvittaessa vaihtaa rakentamatta kiekkoa uudelleen.

        http://en.wikipedia.org/wiki/File:Labeled_Bicycle_Hub_Comparison-en.svg


      • Kuultu
        LZ 127 kirjoitti:

        Tyyppivika. Vanhoissa ketjuvaihteissa vapaaratas kuului rataspakkaan. Laakeri jäi kauas haarukanpäästä, joten akseli oli pitkältä osuudelta ilman tukea. Sen takia taka-akseli ei tahtonut kestää kovassa käytössä, vaan vääntyi muodottomaksi.

        Sen takia vapaamekanismi siirrettiin napaan. Vapaanapa koostuu kahdesta puolikkaasta jotka on kiinnitetty toisiinsa suurella, ontolla pultilla. Tämä siksi, että vapaamekanismi voitaisiin tarvittaessa vaihtaa rakentamatta kiekkoa uudelleen.

        http://en.wikipedia.org/wiki/File:Labeled_Bicycle_Hub_Comparison-en.svg

        Olen kuullut että alkuperäismallissa oli ohut akseli, ohuuttaan heikko. Jos on vaihdettu koko takapyörä, keskiö ja paksumpi akseli, herää kysymys että voiko siis tehdä sellaisen asennusvirheen että akseli vääntyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      70
      2078
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1406
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1383
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      957
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      360
      884
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe