Hei!
Kertokaas jotain vinkkejä "oman" matkaveneen rakentamiseen. Tarkoitus olisi ostaa projektiksi jokin raato edullisesti ja laittaa se kesässä, parissa ajokuntoon. Hakusessa siis jokin uppoumarunkoinen tms. 6-10 metrinen merten ritari.
Kannattaako noihin puuveneisiin edes kurkistaa vaikka halvalla saisi? Entäs laminoituna? Entäs omavalmisteet? Raadot tosin myydään usein rannalta käsin, joten varmempaa varmaan on, että veneellä on jokin merkki? Eikös teräsaihio olisi helpoin ja varmin ostos, onnistuu hitsailut yms.?
Paljonko rahaa pitää varata uusiin tankkeihin ja muihin tarvikkeisiin? Yanmarikoneen omistan, joten sitä käytän jos vain voi.
Jos saan jostain 5tonnilla jonkun hyvärunkosen menijän, niin riittääkö 10 tuhatta homman loppupudjetiksi? Veneeseen tulisi siis perus septi ja vesitankki, (sauna), makuutilat, oleskelutilat ja hallintalaitteet, kulkuvalot yms.
Vinkkejä vaan tulemaan :D
Matkaveneen suunnittelu ja rekentelu.
13
1973
Vastaukset
- Sepänsepänseppä
Kymppitonnilla ei kaksista kasaa varusteita kaupasta saa.
Rautarunko tietysti aina varmempi kuin vanha ruton raiskaama kuitu.
Pikkuveistämöiden takapihoilla on pilvin pimein muotteja, joita saa yleensä edukkaasti vuokralle.
Eli laminoisin rungon itse, sillä uusi on aina uusi.
Aikaa koko projektiin kyllä pitää varata enempi kuin vuosi, pari ja rahaakin palaa melkoisesti..- Jussiveikeä
Jos joudut ostamaan uuttaa tavaraa tai käyttämään ulkopuolista työtä, kannattaa miettiä käytetyn hankkimista. Usein kesällä on kaupan yksilöitä, joista myyjä haluaa luopua sopivasti, esim juuri konevian takia, jolloin voit hyödyntää konettasi. 10 metrisen parikymmentä vuotta vanhan valmiin, varustetun veneen voi saada halvemmalla kuin uuden hylsyn tai kasan tarvikkeita. Ja silloin saat veistämön valmistaman veneen, jolla on ehjänä ja fixattuna omavalmistetta parempi myyntiarvo.
- Kurapaatti
Jussiveikeä kirjoitti:
Jos joudut ostamaan uuttaa tavaraa tai käyttämään ulkopuolista työtä, kannattaa miettiä käytetyn hankkimista. Usein kesällä on kaupan yksilöitä, joista myyjä haluaa luopua sopivasti, esim juuri konevian takia, jolloin voit hyödyntää konettasi. 10 metrisen parikymmentä vuotta vanhan valmiin, varustetun veneen voi saada halvemmalla kuin uuden hylsyn tai kasan tarvikkeita. Ja silloin saat veistämön valmistaman veneen, jolla on ehjänä ja fixattuna omavalmistetta parempi myyntiarvo.
Tuolla olisi huokea moottoripurren projektiraato.
Sisustuksen kanssa olisi vähän askaretta.
Onkohan betonirunko mahtanut ottaa nokkiinsa valkeesta..
https://www.avk.fi/sivut/detail.asp?id=175639&lang=fi
- rojektintynkää
Varmaan ehkä järkevämpi hankkia juuri tuossa loppukesästä jokin säilytystä vailla oleva tekniikaltaan suht toimiva paatti, jossa olisi enemmän kosmeettisia vaurioita ja sisusta päässyt retuperälle. Voipi olla, etten uskalla hankkia käytettyä vanhaa lasikuitupaattia, koska pelkään, että tuurillani saan sen piiloruttoutuneen ongelmakasan komistamaan loppuelämäksi pihamaata. En myöskään tiedä siitä itsekuiduttamisesta, joten ainoa järkevä vaihtoehto kohdallani lienee rautapaatti. Hitsi pysyy paremmin kädessä kuin laminointivälineet.
Onko rautapaatista mitään haittaa suhteessa laminoituun? Painoahan siinä taitaa olla hivenen toisella tavalla kuin muissa ja sen tuomat ongelmat tietenkin.- Rempannut
Itse olen hankkinut ja kunnostanut pari isoa projektia; ensimmäinen kuidutettu puufiskari ja toinen ehta puuvene. Sen sanoisin neuvoksi että ei kannata hankkia kuidutettua puuvenettä; ne ovat saattohoidossa ja on mahdoton todeta esim. kölin kuntoa tms. luotettavasti ostotilanteessa.
Osta joko puu-, lasikuitu-, tai rautaveneen aihio. Puuveneen saat edullisimmin ja väittäisin että 5000:lla saat jo rungoltaan kohtuukuntoisen fiskarin jossa remonttia kannattaa ruveta tekemään. Noista "omavalmisteista" sen verran että siihen termiin ei kannata takertua. Nykyään vaikka olsi perinteikkään veistämön tekemä laatupaatti niin se on aina "omavalmiste" kun ei ole tehdastekoinen merkkivene. sama juttu jos on tehty täysin asiallisesti esim. hytti tms. niin veneestä tulee aina omavalmiste. Jo pelkkä pulpetin tekeminen riittää muuttamaan veneen "omavalmisteeksi".
Monesti tällainen tehdastekoinen merkkivene on paljon huonompi kuin "omavalmisteeksi" luokiteltu. Esim. vain hyvin harvat merkkiveneet ovat todella merikelpoisia mutta vaikkapa puuveneistä enin osa on perinteisiä ja hyväksi koettuja merikelpoisuudeltaan, varsinkin fiskarit ovat siitä tunnettuja eikä niitä muutoin ammattiveneinä olisi niin laajsti käytettykään.
Kerroit haluavasi veneeseen "saunan", septin ym. Ota huomioon että saunallinen vene on oltava vähintään 12 metriä pitkä koska kaikki vaatimasi tilat saunan kanssa eivät mahdu alle sen kokoiseen.
Kokemukseni perusteella käsistään kätevä mies joka ostaa puuveneen 5000, saa sen valmiiksi hyvinkin pistämällä lisää toiset 5000. Avainsana on omien käsien likaaminen ja ruumiillinen työ. Suurin osa koko projektista on työtä. Jos taas olet nykynuorien kaltainen hienohelma-mamaselli joka teettää ruumiilliset ja likaiset työt mieluummin muilla, niin unohda koko projekti!
Mutta jos olet terve ja pystyvä mies/nainen niin osta puufiskari. Asioita jotka kannattaa huomioida puuvenettä ostaessa:
-Osta rannalta käsin että pääset tarkastamaan kunnolla pohjan.
-katso on halkeamia paljon ja millaisissa paikoissa (niitä saa korjattua itse)
-kölin pitää ehdottomasti olla kova terve ja ehjä koska köliremontti on kallista ja vaikeaa amatöörin itse tehdä.
-hyttivanerit ja hyttien rakentelu käy tavikseltakin, samoin kansien remppaaminen
-muutaman kaaren rikki oleminen ei haittaa, jos niitä on paljon rikki, se tietää kaariremonttia jonka pystyy itse tekemään mutta on erittäin työläs.
-perälauta pitää tarkastaa kunnolla ja varsinkin perälaudan ja laudoituksen yhtymäkohdat sillä laudoitus lahoaa yleensä peräpäästä, perälaudan tienoilta. Itse perälautakin pitää koputella kunnolla varsinkin reunoista.
-jos maali tai lakki hilseilee/irtoaa, venettä ei ole kyllästetty riittävästi, voit joutua hiomaan veneen pohjan puulle paljaaksi kyllästämistä varten.
-tasasaumaiseen on helpompi vaihtaa lauta/laudanpala kuin limisaumaiseen.
-kaapit, sivukannet, partaat, steevit ja pilssi ovat potentiaalisia lahokohtia, tarkasta ne kunnolla esim. pistelemällä piikillä pilssiin sisäpuolella.
-Moottorissa tulisi lohko jäähtyä makealla vedellä. Merikytkin pitää olla kunnossa. Vanhakin dieselmoottori käy.
-Kannattaa matkavenettä osataessa ostaa sellainen jossa on oma traileri mukana, muuten joudut hommamaan nosturin ja se tulee ajan mittaan kalliimmaksi.
Jat tosiaan: unohda "merkkiveneet". Ne ovat uusavuttomia vellihousuja varten. - Teräss
Rempannut kirjoitti:
Itse olen hankkinut ja kunnostanut pari isoa projektia; ensimmäinen kuidutettu puufiskari ja toinen ehta puuvene. Sen sanoisin neuvoksi että ei kannata hankkia kuidutettua puuvenettä; ne ovat saattohoidossa ja on mahdoton todeta esim. kölin kuntoa tms. luotettavasti ostotilanteessa.
Osta joko puu-, lasikuitu-, tai rautaveneen aihio. Puuveneen saat edullisimmin ja väittäisin että 5000:lla saat jo rungoltaan kohtuukuntoisen fiskarin jossa remonttia kannattaa ruveta tekemään. Noista "omavalmisteista" sen verran että siihen termiin ei kannata takertua. Nykyään vaikka olsi perinteikkään veistämön tekemä laatupaatti niin se on aina "omavalmiste" kun ei ole tehdastekoinen merkkivene. sama juttu jos on tehty täysin asiallisesti esim. hytti tms. niin veneestä tulee aina omavalmiste. Jo pelkkä pulpetin tekeminen riittää muuttamaan veneen "omavalmisteeksi".
Monesti tällainen tehdastekoinen merkkivene on paljon huonompi kuin "omavalmisteeksi" luokiteltu. Esim. vain hyvin harvat merkkiveneet ovat todella merikelpoisia mutta vaikkapa puuveneistä enin osa on perinteisiä ja hyväksi koettuja merikelpoisuudeltaan, varsinkin fiskarit ovat siitä tunnettuja eikä niitä muutoin ammattiveneinä olisi niin laajsti käytettykään.
Kerroit haluavasi veneeseen "saunan", septin ym. Ota huomioon että saunallinen vene on oltava vähintään 12 metriä pitkä koska kaikki vaatimasi tilat saunan kanssa eivät mahdu alle sen kokoiseen.
Kokemukseni perusteella käsistään kätevä mies joka ostaa puuveneen 5000, saa sen valmiiksi hyvinkin pistämällä lisää toiset 5000. Avainsana on omien käsien likaaminen ja ruumiillinen työ. Suurin osa koko projektista on työtä. Jos taas olet nykynuorien kaltainen hienohelma-mamaselli joka teettää ruumiilliset ja likaiset työt mieluummin muilla, niin unohda koko projekti!
Mutta jos olet terve ja pystyvä mies/nainen niin osta puufiskari. Asioita jotka kannattaa huomioida puuvenettä ostaessa:
-Osta rannalta käsin että pääset tarkastamaan kunnolla pohjan.
-katso on halkeamia paljon ja millaisissa paikoissa (niitä saa korjattua itse)
-kölin pitää ehdottomasti olla kova terve ja ehjä koska köliremontti on kallista ja vaikeaa amatöörin itse tehdä.
-hyttivanerit ja hyttien rakentelu käy tavikseltakin, samoin kansien remppaaminen
-muutaman kaaren rikki oleminen ei haittaa, jos niitä on paljon rikki, se tietää kaariremonttia jonka pystyy itse tekemään mutta on erittäin työläs.
-perälauta pitää tarkastaa kunnolla ja varsinkin perälaudan ja laudoituksen yhtymäkohdat sillä laudoitus lahoaa yleensä peräpäästä, perälaudan tienoilta. Itse perälautakin pitää koputella kunnolla varsinkin reunoista.
-jos maali tai lakki hilseilee/irtoaa, venettä ei ole kyllästetty riittävästi, voit joutua hiomaan veneen pohjan puulle paljaaksi kyllästämistä varten.
-tasasaumaiseen on helpompi vaihtaa lauta/laudanpala kuin limisaumaiseen.
-kaapit, sivukannet, partaat, steevit ja pilssi ovat potentiaalisia lahokohtia, tarkasta ne kunnolla esim. pistelemällä piikillä pilssiin sisäpuolella.
-Moottorissa tulisi lohko jäähtyä makealla vedellä. Merikytkin pitää olla kunnossa. Vanhakin dieselmoottori käy.
-Kannattaa matkavenettä osataessa ostaa sellainen jossa on oma traileri mukana, muuten joudut hommamaan nosturin ja se tulee ajan mittaan kalliimmaksi.
Jat tosiaan: unohda "merkkiveneet". Ne ovat uusavuttomia vellihousuja varten.Olipas pitkä tarkastuslista..
Siksi suosittelen teräsrunkoa, kun on helppo korjattava.
Jos olisin vähemmän persaukinen, niin ottaisin tuosta rojektin.
On aika helkatin hyvän näköinen..
http://www.nettivene.com/moottorivene/mr/466286 - Jussiveikeä
Rempannut kirjoitti:
Itse olen hankkinut ja kunnostanut pari isoa projektia; ensimmäinen kuidutettu puufiskari ja toinen ehta puuvene. Sen sanoisin neuvoksi että ei kannata hankkia kuidutettua puuvenettä; ne ovat saattohoidossa ja on mahdoton todeta esim. kölin kuntoa tms. luotettavasti ostotilanteessa.
Osta joko puu-, lasikuitu-, tai rautaveneen aihio. Puuveneen saat edullisimmin ja väittäisin että 5000:lla saat jo rungoltaan kohtuukuntoisen fiskarin jossa remonttia kannattaa ruveta tekemään. Noista "omavalmisteista" sen verran että siihen termiin ei kannata takertua. Nykyään vaikka olsi perinteikkään veistämön tekemä laatupaatti niin se on aina "omavalmiste" kun ei ole tehdastekoinen merkkivene. sama juttu jos on tehty täysin asiallisesti esim. hytti tms. niin veneestä tulee aina omavalmiste. Jo pelkkä pulpetin tekeminen riittää muuttamaan veneen "omavalmisteeksi".
Monesti tällainen tehdastekoinen merkkivene on paljon huonompi kuin "omavalmisteeksi" luokiteltu. Esim. vain hyvin harvat merkkiveneet ovat todella merikelpoisia mutta vaikkapa puuveneistä enin osa on perinteisiä ja hyväksi koettuja merikelpoisuudeltaan, varsinkin fiskarit ovat siitä tunnettuja eikä niitä muutoin ammattiveneinä olisi niin laajsti käytettykään.
Kerroit haluavasi veneeseen "saunan", septin ym. Ota huomioon että saunallinen vene on oltava vähintään 12 metriä pitkä koska kaikki vaatimasi tilat saunan kanssa eivät mahdu alle sen kokoiseen.
Kokemukseni perusteella käsistään kätevä mies joka ostaa puuveneen 5000, saa sen valmiiksi hyvinkin pistämällä lisää toiset 5000. Avainsana on omien käsien likaaminen ja ruumiillinen työ. Suurin osa koko projektista on työtä. Jos taas olet nykynuorien kaltainen hienohelma-mamaselli joka teettää ruumiilliset ja likaiset työt mieluummin muilla, niin unohda koko projekti!
Mutta jos olet terve ja pystyvä mies/nainen niin osta puufiskari. Asioita jotka kannattaa huomioida puuvenettä ostaessa:
-Osta rannalta käsin että pääset tarkastamaan kunnolla pohjan.
-katso on halkeamia paljon ja millaisissa paikoissa (niitä saa korjattua itse)
-kölin pitää ehdottomasti olla kova terve ja ehjä koska köliremontti on kallista ja vaikeaa amatöörin itse tehdä.
-hyttivanerit ja hyttien rakentelu käy tavikseltakin, samoin kansien remppaaminen
-muutaman kaaren rikki oleminen ei haittaa, jos niitä on paljon rikki, se tietää kaariremonttia jonka pystyy itse tekemään mutta on erittäin työläs.
-perälauta pitää tarkastaa kunnolla ja varsinkin perälaudan ja laudoituksen yhtymäkohdat sillä laudoitus lahoaa yleensä peräpäästä, perälaudan tienoilta. Itse perälautakin pitää koputella kunnolla varsinkin reunoista.
-jos maali tai lakki hilseilee/irtoaa, venettä ei ole kyllästetty riittävästi, voit joutua hiomaan veneen pohjan puulle paljaaksi kyllästämistä varten.
-tasasaumaiseen on helpompi vaihtaa lauta/laudanpala kuin limisaumaiseen.
-kaapit, sivukannet, partaat, steevit ja pilssi ovat potentiaalisia lahokohtia, tarkasta ne kunnolla esim. pistelemällä piikillä pilssiin sisäpuolella.
-Moottorissa tulisi lohko jäähtyä makealla vedellä. Merikytkin pitää olla kunnossa. Vanhakin dieselmoottori käy.
-Kannattaa matkavenettä osataessa ostaa sellainen jossa on oma traileri mukana, muuten joudut hommamaan nosturin ja se tulee ajan mittaan kalliimmaksi.
Jat tosiaan: unohda "merkkiveneet". Ne ovat uusavuttomia vellihousuja varten.Nuo katkenneet kaaret kuuluvat kyllä limisaumaisiin soutuveneisiin. Jos yli kymmenmetrisessä matkaveneessä on kaaria poikki, ei ole asiat hyvin.
- rojektintynkää
Kiitos asiallisista vastauksista, niitä on ollut ilo lukea :)
Sähkötekniikkaa osaan ja hitsi/kuidutusvehkeet yms pysyy kyllä kädessä, joten teettäminen muulla jäisi ehkäpä korkeintaan kuomun valmistamiseen...
Rautapaatti olisi hyvä, koska en ehkä joka talvi nostaisi venettä vesiltä (venevaja), mutta toki nostan sen joka syksy jos tarve vaatii..Harmi kun en tiedä yhtään minkälaisen kokoluokan venettä sitä lähtisi kalastelemaan? Viisaasti rakennettu 8 metrinen saattaa olla kaikin puolin parempi kuin huono 10 metrinen, näin ainakin maalaisjärjellä ajateltuna. - ei tietoo
Tee ainakin 10m.Tila tahtoo loppua pienemmissä.15m rakentaminen ei ole kai hirveenpaljon kalliinpi kuin 10m.
- 3
Tässä ois yksi projekti vaihtoehto
http://www.kuopionpursiseura.fi/index.php/myydaeaen-ostetaan/2-jasenten-ilm/10-myydaan-terasveneprojekti - rojektintynkää
Mielelläni vene olisi sellainen, johon ei tarvitsisi tehdä kajuuttoja tms. vaan olisi sisustaa ja muuta "pientä" vaille valmis. Tuo 30 tuhannen paatti olisi kyllä hieno, sitä ei vaan taida saada ajokuntoon vielä 20 tonnillakaan, joten jää vielä haaveeksi...
Taitaa homma edetä nyt niin, että suunnittelen tämän kesän ja yritän etsiä aihiota talven ja ensikesän aikana. Hyvin tehtynä kapineen arvo tulee varmasti nousemaan, että saa veneen hinnan ja menneet muut osat kuitattua jos myymään joutuu, omalle työlle ei kummosta palkkaa kyllä lasketa. - Amatööri
http://www.huuto.net/kohteet/finmar-caprise-matkavene-kahdella-10h-ajetulla-koneella/225762906
http://www.huuto.net/kohteet/matkavene-koskelo-25--vm-81/223551318
pari vaihtoehtoo. jos yhtään olisi fyrkkaa niin haluaisin alemman.
Itse sanon sen verran että olen itse kunnostellut Siltala minicat 25 moottoripurjehtijaa 3 vuotta. Kyllä rahaa saa palaamaan mutta kun viitsii itse tehä sun budjetti kuulostaa lupaavalta, Ennemmin niin että ostat 2500 euron veneen ja kunnostat 10.000 tuhannella tai 10.000 veneen ja kunnostat 2500 eurolla. jätät 2500 ylläreihin. Kun itse tekee saa sellaisen kuin haluaa ja halvemmalla. Rajasaaressa oli myytävänä vanha Tukkien työvene.. menee kuulema 27 solmua iso teräspaatti.. OLI NIIN KOMEA.- Amatööri
Niinja et liikket missä on vene edessä on kallis. esim rosteriputket mielummin rautakaupasta kuin vene liikkeistä, sama ompelimoissa ja verhoomoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225514- 324830
- 282761
- 342354
- 372058
- 152018
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121601
- 231482
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons261456