Seurasin erästä kaveria joka määrätyssä seurassa korostuneesti hoki joka välissä aamenta ja hallelujaa, mutta ollessaan tuttavien uskovien seurassa päivittäin en ole kuullut noita sanoja,mikä on tämä outo korostuksen muoto määrätyssä seurassa.
Outo hokema,aamen ja halleluja
12
198
Vastaukset
- 18
- Aamen tarkoittaa "totisesti, näin on". Sanalla vahvistetaan, sakramentaalisesti nostetaan ja tuodaan julki koettu totuus.
- HalleluJah tarkoittaa "kunnia ja ylistys Jumalalle". Se sisältää Jumalan Nimen 'Jah' ja sen turha käyttö ja turhaan lausuminen on kymmenessä käskyssäkin mainittu kuolemansynti (2. käsky).- jaikal.se
Jumalan sydämestä lähtevä ja suusta tuleva ylistäminen hallelujaa huudahduksilla ei ole Jumalan nimen turhaan lausumista eikä sitä rangaista millään tavalla. Jumala käskee ylistämään Häntä.
Jumala sanoo vielä että "elävät sinua ylistävät" Eivät hengellisesti kuolleet ihmiset ylistä Jumalaa. Vain elävät uskovat ylistävät ja heidän suustaan saattaa kuulla hallelujaata vähän siellä ja vähän täällä ja joskus yllättävissäkin tilanteissa. Sydän kun on täynnä kiitosta ja ylistystä, se saattaa tulvia yli ja paikkaa ei aina valita. Se ylistys vain tulee suusta.
Olen itse ollut tällaisissa tilanteissa joissa olen kokenut että tahtoisi huutaa hallelujaata mutta en ole voinut tilanteen tähden. Uskosta osaton kun ei välttämättä ymmärrä hallelujaahuudahdusten syytä.
Viime vuonna kävin paikkakuntani helluntaiseurakunnassa.
Eräs etupenkissä istuva mieshenkilö sanoi Aamenen joka väliin, kun saarnaaja puhui.
Itse koin sen häiritsevänä.
Olin tavannut hänet aikaisemmin eräässä toisessa tilaisuudessa.
Silloin hän suositteli itseään puhujaksi, kun kerroin järjestäväni kotonani pihaseurat.
Joillakin näyttää olevan kova tarve pitää itseään esillä.- Aamen, totisesti.
Oma kokemukseni.
Seurakunnassa lausuttiin sanoja aamen ja hallelujaa ahkerasti. Sitten tuli julistaja, joka saarnasi evankeliumia Jeesuksesta ja kehotti kuulijoita tekemään parannuksen. En kuullut kenenkään sanovan aamen tai hallelujaa. Ja tämä on totta.
Kepeästihän noita sanoja käytetään. Tuskin edes ymmärretään mitä ne merkinnee. - jaikal.se
>>>Joillakin näyttää olevan kova tarve pitää itseään esillä.
- 898
Aamen, totisesti. kirjoitti:
Oma kokemukseni.
Seurakunnassa lausuttiin sanoja aamen ja hallelujaa ahkerasti. Sitten tuli julistaja, joka saarnasi evankeliumia Jeesuksesta ja kehotti kuulijoita tekemään parannuksen. En kuullut kenenkään sanovan aamen tai hallelujaa. Ja tämä on totta.
Kepeästihän noita sanoja käytetään. Tuskin edes ymmärretään mitä ne merkinnee.Ne ovat ns. voima- eli kirosanoja ja typeriä sellaisia.
J akuuluvat tyhjäkäyntiin. - Jeesus sanoi aamen.
898 kirjoitti:
Ne ovat ns. voima- eli kirosanoja ja typeriä sellaisia.
J akuuluvat tyhjäkäyntiin.Ei aamen mikään kirosana ole. Jeesuksen käyttämä sanat "totisesti, totisesti" on alkutekstissä "aamen, aamen".
- MatildaRosa
Jotkut käyttävät noiden sanojen hokemista eräänlaisena shibbolet-testinä jolla osoitetaan omaa hengellistä oikeaoppisuutta.
Tai niinkuin Tapio522 kertomuksessa aamenen hokija arvattavasti yrittää mielistellä saarnaajaa toivossa, että saarnaaja vastapalveluksena järjestäisi hänelle puhumistilaisuuksia.
Tällainen kaupankäynti on valitettavan yleistä hengellisissä piireissä ja valitettavinta sinä on, että se yleensä toimii.- jaikal.se
Voisi aamene hokija myöskin olla samassa Hengessä puhujan kanssa ja kokea yhtyvänsä saarnaajan jokaiseen lauseeseen.
Mutta kyllä motiivi voi olla, niin kuin sanot. myös itsekäs ja epäpuhdas. Mutta se voi myös olla ilon ja yhteyden kokemista Pyhässä Hengessä. jaikal.se kirjoitti:
Voisi aamene hokija myöskin olla samassa Hengessä puhujan kanssa ja kokea yhtyvänsä saarnaajan jokaiseen lauseeseen.
Mutta kyllä motiivi voi olla, niin kuin sanot. myös itsekäs ja epäpuhdas. Mutta se voi myös olla ilon ja yhteyden kokemista Pyhässä Hengessä.Lainaus linkistä: http://sley.fi/mediakirjasto/12510/ilm-22
Ilm.22:20,21
Ilm:n lopputervehdyksessä on kaksi osaa.
Jae 20 on ilmeisesti osa varhaisen kirkon jumalanpalvelusliturgiaa. Siihen kuuluu Jeesuksen sana ‑ "Tämä on tosi, minä tulen pian" ‑ seurakunnan vastaus ‑ "Amen" ‑ ja seurakunnan rukous ‑ "Tule, Herra Jeesus".
Ensimmäisessä korinttilaiskirjeessä on vastaava kohta (1 Kor 16,22).
Jae 21 on paitsi toivotus myös vakuutus jokaiselle Ilm:n lukijalle: Jeesuksen armo on meidän kanssamme. Armoon luottaen odotamme Herramme paluuta. Armo turvanamme meillä ei ole hätää.
Jeesuksen armo on kanssamme joka päivä, myös sinä päivänä, jona Jumala tuomitsee tämän maailman.
- namupetteri
Koska olemme yksi suuri mielisairaala jossa jokainen hullu on keskenään tasa-arvoinen jäsen. 700.000 syö mielialaläkkeitä ja loput ovat luonnehäiriöisiä.
Oi Maamme Suomi... - body
Se on tyhjyyden "huutamista",
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su18111722- 795715
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495262- 704388
Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene234332Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434162Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko334028Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla413928- 783710
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?483647