Miten tietoa marjojen säteilyarvoista?

-

Löytyykö Suomen tai Puolan maaperän säteilyarvoista tietoa joltain nettisivulta? Kuinka turvallista on syödä kotimaista tai puolalaista mustikkaa?

8

1369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amazing
      • -

        Tuon pdf:n olinkin jo aiemmin vilkaissut. Jos ymmärsin oikein niin suomalainen mustikka ei ole terveellistä ellei sitä ole kerätty näiltä alueilta mitkä ovat merkitty vaaleanvihreiksi? Tai onhan nuo mustikat varmasti lyhyellä ajanjaksolla terveyspommeja, mutta radioaktiivisuus saattaa pidemmällä aikavälillä tehdä vahinkoa elimistössä.

        Löytyykö jostain karttaa Puolan alueista?

        En ole nähnyt myynnissä liiemmin muun maan mustikkaa kuin Suomen ja Puolan. Puola lienee melko pahasti saastunut aivan kuten Suomikin.


      • - kirjoitti:

        Tuon pdf:n olinkin jo aiemmin vilkaissut. Jos ymmärsin oikein niin suomalainen mustikka ei ole terveellistä ellei sitä ole kerätty näiltä alueilta mitkä ovat merkitty vaaleanvihreiksi? Tai onhan nuo mustikat varmasti lyhyellä ajanjaksolla terveyspommeja, mutta radioaktiivisuus saattaa pidemmällä aikavälillä tehdä vahinkoa elimistössä.

        Löytyykö jostain karttaa Puolan alueista?

        En ole nähnyt myynnissä liiemmin muun maan mustikkaa kuin Suomen ja Puolan. Puola lienee melko pahasti saastunut aivan kuten Suomikin.

        Ei minun koneelleni ainakaan auennut mitään .pdf:ää minkäänvärisine alueineen. Muutamia vuonna 2009 mitattuja säteilyarvoja vain löytyi, ei niillekään mitään sallittuja tai kiellettyjä raja-arvoja.

        Elän siinä uskossa, että joku tekee ruokatarvikkeille säteilymittauksia, mutta miksi tulokset ovat salaisia? Jos eläisimme avoimessa ja demokraattisessa yhteiskunnassa, yhteiskunnan varoilla toimivat virkamiehet pyrkisivät toimillaan edistämään koko kansan yhteistä hyvää eikä vain pienen eliitin, tässä tapauksessa ydinmafian, etuja. Sama suuntaus se on kaikissa muissakin maissa - oikeaa tietoa ei anneta ja kansalle syötetään sumeilematta saastunutta ruokaa.

        On minulla toki oma säteilymittari jolla seuraan asuinpaikkani säteilytilannetta satunnaisesti, mutta ei sillä saa elintarvikkeista lukemia ellei jotain todella pahaa tapahtuisi. Parempien mittareitten hinta lienee jokamiehen ulottumattomissa, tämäkin, ainut Suomessa myytävä merkki, maksoi noin 800 €. Netti-ilmoitusten mukaan ulkomailta saisi ilmeisen parempia jo hintaluokkaan 200 € (Venäläinen Soeks), mutta en uskalla alkaa jakelemaan luottokorttini numeroa netissä.
        Jos joku sattumalta pystyy hommaamaan minulle Soeksin (ei sitä kiinalaista Soeksin kopiota), pyydän ottamaan yhteyttä. Jos ei muuta, niin vertailisin näitä kahta mittaria ja niitten ominaisuuksia keskenään.


      • Anonyymi
        sitroen kirjoitti:

        Ei minun koneelleni ainakaan auennut mitään .pdf:ää minkäänvärisine alueineen. Muutamia vuonna 2009 mitattuja säteilyarvoja vain löytyi, ei niillekään mitään sallittuja tai kiellettyjä raja-arvoja.

        Elän siinä uskossa, että joku tekee ruokatarvikkeille säteilymittauksia, mutta miksi tulokset ovat salaisia? Jos eläisimme avoimessa ja demokraattisessa yhteiskunnassa, yhteiskunnan varoilla toimivat virkamiehet pyrkisivät toimillaan edistämään koko kansan yhteistä hyvää eikä vain pienen eliitin, tässä tapauksessa ydinmafian, etuja. Sama suuntaus se on kaikissa muissakin maissa - oikeaa tietoa ei anneta ja kansalle syötetään sumeilematta saastunutta ruokaa.

        On minulla toki oma säteilymittari jolla seuraan asuinpaikkani säteilytilannetta satunnaisesti, mutta ei sillä saa elintarvikkeista lukemia ellei jotain todella pahaa tapahtuisi. Parempien mittareitten hinta lienee jokamiehen ulottumattomissa, tämäkin, ainut Suomessa myytävä merkki, maksoi noin 800 €. Netti-ilmoitusten mukaan ulkomailta saisi ilmeisen parempia jo hintaluokkaan 200 € (Venäläinen Soeks), mutta en uskalla alkaa jakelemaan luottokorttini numeroa netissä.
        Jos joku sattumalta pystyy hommaamaan minulle Soeksin (ei sitä kiinalaista Soeksin kopiota), pyydän ottamaan yhteyttä. Jos ei muuta, niin vertailisin näitä kahta mittaria ja niitten ominaisuuksia keskenään.

        Hyvä kun ilmoitit yhteystietosi. Kiitos!


      • Anonyymi
        sitroen kirjoitti:

        Ei minun koneelleni ainakaan auennut mitään .pdf:ää minkäänvärisine alueineen. Muutamia vuonna 2009 mitattuja säteilyarvoja vain löytyi, ei niillekään mitään sallittuja tai kiellettyjä raja-arvoja.

        Elän siinä uskossa, että joku tekee ruokatarvikkeille säteilymittauksia, mutta miksi tulokset ovat salaisia? Jos eläisimme avoimessa ja demokraattisessa yhteiskunnassa, yhteiskunnan varoilla toimivat virkamiehet pyrkisivät toimillaan edistämään koko kansan yhteistä hyvää eikä vain pienen eliitin, tässä tapauksessa ydinmafian, etuja. Sama suuntaus se on kaikissa muissakin maissa - oikeaa tietoa ei anneta ja kansalle syötetään sumeilematta saastunutta ruokaa.

        On minulla toki oma säteilymittari jolla seuraan asuinpaikkani säteilytilannetta satunnaisesti, mutta ei sillä saa elintarvikkeista lukemia ellei jotain todella pahaa tapahtuisi. Parempien mittareitten hinta lienee jokamiehen ulottumattomissa, tämäkin, ainut Suomessa myytävä merkki, maksoi noin 800 €. Netti-ilmoitusten mukaan ulkomailta saisi ilmeisen parempia jo hintaluokkaan 200 € (Venäläinen Soeks), mutta en uskalla alkaa jakelemaan luottokorttini numeroa netissä.
        Jos joku sattumalta pystyy hommaamaan minulle Soeksin (ei sitä kiinalaista Soeksin kopiota), pyydän ottamaan yhteyttä. Jos ei muuta, niin vertailisin näitä kahta mittaria ja niitten ominaisuuksia keskenään.

        Mulla tällainen
        https://kauppa.pelastuskeskus.fi/p2000-radex-rd1503-sateilymittari-dosimetrilla-fi.html


    • suht.tajuinen

      "Kuinka turvallista on syödä kotimaista tai puolalaista mustikkaa? "

      Et sinä niitä mustikoita viitsi niin paljon poimia - tai raaski ostaa - että niistä saisit todellisen terveysriskin!

      Muuten - tupakoitko tai käytätkö alkoholia? Ne ovat paljon suurempi terveysriski kuin mustikat!

      Suhteellisuudentajua, kiitos!

      • -

        Mistä voin oppia tällaista suhteellisuusoppia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe