Yksinkertaista kasvisruokaa

gasvis

Nyt tarvittaisiin vinkkejä todella yksinkertaisiin kasvisruokiin. Lapset (eivät omat) ovat todella nirsoja. Eli kaikki tofut ja soijarouheet voi suosiolla unohtaa. Ei tarvitse olla mitään hirveän ravintorikasta ruokaa. Eli ei tarvitse huolehtia, että tulee riittävä määrä proteiinia yms. Kotona kun ovat tottuneet kasvishiilihydraattihöttöön. Päätin, etten lähde nyt puuttumaan asiaan, joten ei minullekaan tarvitse saarnata, kuinka epäterveellistä se on.

Eli mitä muuta voisi syödä? Tomaattikastike pastan kanssa on jo käytetty. Itselle monipuolisena sekasyöjänä tämä on ihan tuntematonta maaperää..

20

560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasvispitsa on aina hyvää. Täytteeksi voi laittaa lähes mitä vain, itte tuossa iltasella tein paprika-herkkusieni-ananas-fetapitsaa. Juustojen kanssa nyt täytyy kikkailla sen verran, että onko eläinperäiset maitotuotteet käytettävissä ruokavalioon, niin sen mukaan sitten vaan...
      Soijarouhemakaroonilaatikko tai -lasagne maistuu taatusti myös lapsille, niissä kun sitä soijarouhetta ei edes tahdo huomata.
      Suosittelisin myös pinaatti- tai nokkoslettuja. Tortillatkin ovat siitä käteviä, että niiden väliin voi jokainen laittaa mitä tykkää.

      Näitähän riittää :)

    • no vaikka

      kasvis makaronilatikkoja tai "kerma"perunoita huom. kauraruoka"kermalla." Sekaan voi pilkkoa mitä kasvista tahansa heittää siemeniä/ linssejä sekaan ja leseitä. Pitää aineenvaihdunnan terveenä.

    • onhan näitä

      Kasvispihvejä tai pyöryköitä. Niitä voi tehä ite tai ostaa valmiina. Sen kanssa vaikka pottumuusia. Maissi käy kanssa makaroonilaatikkoon ja päälle styrkasti ketsuppia. Mites ihan perinteiset laatikot, peruna / porkkana /lanttu ? (vaikka nyt kesä onkin). Perunavelli on ikilemppariruokaa lapsille. Sen kanssa leipää. Lihaton kaalilaatikko ohraryyneilla.
      Salaatti vaikka krutongeilla.

    • Tähän...

      Tähän aikaan vuodesta kesäkeitto on mitä mainioin keittoruoka. Se maistuu niin pienille kuin isoillekin. Jälkiruoaksi sitten vaikkapa raparperikiisseli.

    • gasvis

      Kiitos jo tulleista ehdotuksista, lisää otetaan vastaan! Pizza ja tortillat olivat noista varmaan käyttökelpoiset ehdotukset. Niistä saa räätälöityä helposti kunkin makuun sopiviksi.

      Lapset todellakin ovat nirsoja. Linssit, kermaperunat, kaikki laatikot, epämääräiset siemenet, kesäkeitto ja kasvispihvit ovat "ei". Pitäisi siis olla mahdollisimman vähän raaka-aineita ja nekin erotettavissa silmin toisistaan. Että osaa olla vaikeaa..

      • löytyyhän näitä

        Entäs jos teet silleen että...
        Mulla oli todella nirppanokkainen kesälapsi ja jonain kertanana kun kolmaskaan ruoka ei kelvannut niin istuttiin pöydän ääreen "piirtelemään".
        Kyselin siinä että mitä sinä sitten oikein syöt ? Kirjottelin ite niitä ylös, hän piirsi (ei osannut kirjottaa) ja niiltä pohjilta lähettiin. Tein itelleni ihan tavan ruokia ja hällä oli alussa tosiaan pizzalinja mutta pikkuhiljaa maisteli sitten minunkin ruokia ja yllättävä suosikki oli kukkakaaligratiini plus jauhemaksapihvit.
        Koeile toimisko tämmönen metodi ?


      • höh..........
        löytyyhän näitä kirjoitti:

        Entäs jos teet silleen että...
        Mulla oli todella nirppanokkainen kesälapsi ja jonain kertanana kun kolmaskaan ruoka ei kelvannut niin istuttiin pöydän ääreen "piirtelemään".
        Kyselin siinä että mitä sinä sitten oikein syöt ? Kirjottelin ite niitä ylös, hän piirsi (ei osannut kirjottaa) ja niiltä pohjilta lähettiin. Tein itelleni ihan tavan ruokia ja hällä oli alussa tosiaan pizzalinja mutta pikkuhiljaa maisteli sitten minunkin ruokia ja yllättävä suosikki oli kukkakaaligratiini plus jauhemaksapihvit.
        Koeile toimisko tämmönen metodi ?

        Jauhemaksapihvi?? Maksa on eläintä.


    • Nautiskelija...

      Sitten kannattaa vain tehdä joku ruoka ja jos ei kelpaa, niin kyllä jossain vaiheessa tulee nälkä. Se on ainakin meillä tepsinyt ja niin ruoka on seuraavalla kerralla maittanut.

      • gasvis

        Olen jo kokeillut tuota huonoin tuloksin. Heillä kun "ei ole nälkä", jos ruoka on sellaista, ettei maita. Viime loppuviikolla iski toiselle migreeni. Eikä ihme, kun ei ollut syönyt kunnolla kertaakaan.

        Ja kun eivät edes suostu maistamaan! Kotona tottuneet, ettei ole pakko syödä. Kun olen kysynyt, mitä he sitten syövät, vastausena tulee vain herkkuja: vanukkaasta muffineihin. Edes näiden herkkujen avulla en ole saanut houkuteltua heitä syömään kunnonkin ruokaa. Alkaa kärsivällisyys ja ideat olla lopussa,


      • 15
        gasvis kirjoitti:

        Olen jo kokeillut tuota huonoin tuloksin. Heillä kun "ei ole nälkä", jos ruoka on sellaista, ettei maita. Viime loppuviikolla iski toiselle migreeni. Eikä ihme, kun ei ollut syönyt kunnolla kertaakaan.

        Ja kun eivät edes suostu maistamaan! Kotona tottuneet, ettei ole pakko syödä. Kun olen kysynyt, mitä he sitten syövät, vastausena tulee vain herkkuja: vanukkaasta muffineihin. Edes näiden herkkujen avulla en ole saanut houkuteltua heitä syömään kunnonkin ruokaa. Alkaa kärsivällisyys ja ideat olla lopussa,

        Anna kakaroiden kärsiä migreenistä sun muusta mukavasta. Kyllä ne jossainvaiheessa oppivat syömään sitä mitä tarjotaan kunhan et vaan periksi anna. Tai ottavat omat eväät mukaan joten ongelma ratkeaa sitäkin kautta.


      • pii-paa
        15 kirjoitti:

        Anna kakaroiden kärsiä migreenistä sun muusta mukavasta. Kyllä ne jossainvaiheessa oppivat syömään sitä mitä tarjotaan kunhan et vaan periksi anna. Tai ottavat omat eväät mukaan joten ongelma ratkeaa sitäkin kautta.

        Migreeni on kyllä jo paha, se tulee mullekkin välillä jos verensokeri on liian matala. Jos nämä lapset mättää vain herkkuja niin ottasin kyllä jo yhteyttä vanhempiin ja kertosin tilanteen. Eihän sitä voi ikuisesti jatkua.


    • french fries..

      Ranskalaiset perunat maistuu varmasti kakruille ja ovat myös täysin kasvisperäisiäkin joskaan eivät kovin terveellisiä.

      • Eipä...

        Ei todellakaan ole terveellisiä ranskalaiset perunat.
        Sanoisin lapsille, että voisivat itse kokkailla. Onhan koulussa opetettu keittotaitoa ja sitäpaitsi jokaisen täytyy oppia valmistamaan ruokaa. Minkä pienenä oppii, sen vanhana taitaa.


    • gasvis

      Ranskalaisia on tosiaan muutamaan otteeseen syöty. Ne menevät sentään kaupaksi, vaikka terveellsiähän ne eivät ole. Mutta on sekin nyt parempi kuin ei mitään!

      Ja vanhempien kanssa olen jutellut ja sama on oikeastaan välillä kotonakin. Äiti levittelee vain käsiä ja toteaa, ettei voi pakottaakaan syömään. No, itse olen eri mieltä, mutta en voi lähteä häntä oikein neuvomaankaan.

      Niin, ja lapset ovat sen verran pieniä, ettei nuorempi ole vielä koulussakaan. Joten eipä ole vielä keittotaidot hallussa. ;) Tosin siitä olen samaa mieltä, että se on yksi hyödyllisimmistä taidoista, joka kannattaa jo varhain opetella.

      • ehdottelija

        Paistakaa yhdessä pinaattilettuja, niillä on ainaskiin meillä varma menekki. Mites sitten puuro ja kiisseli, suotuisivatko manna/riisipuuroon mansikkakiisselillä ?
        Kai heille voi antaa kananmunaa... munakas ?


      • Jos...

        Jos lapset haluaisivat syödä muuta kuin kasvisruokaa - vähän vaikuttaa siltä, etteivät pidä kasvisruoasta. Eihän lapsia voi pakottaa vaan pikkuhiljaa opettaa sekaruoan käyttäjiksi.


    • lohkopottu.
      • Meillä...

        Meillä ainakin letut ovat lasten herkkua ja kun päälle laittaa mansikkahilloa, niin menekki on varmaa.


    • go801010

      3 ruoka-ainetta, valmis 10 minuutissa: quinoa omena tahini
      on hyvää ja sopii niin aamupalaksi, lounaaksi kuin päivälliseksikin!

    • 34

      Riisipuuro kauramaitoon tehtynä on mulla ollut takuuvarma ruoka jota kaikki syövät. Litra kauramaitoa, pari desiä riisiä, vähän suolaa ja kasvismargariinia, uunissa tunti. Puolessavälissä voi hämmentää. Samalla tavalla tulee muutkin puurot, vaivatonta ja hyvää :)

      Pottumuusi ja tavallinen salaatti (kurkku, tomaatti, salaatti, paprika) jossa ainekset on pilkottu helposti syötäviksi mutta ei liian pieniksi menee yleensä hyvin kaupaksi. Niiden lisänä leipää. Toinen vaihtoehto on kasvisten pilkkominen naposteltavaksi. Raaka porkkana on myös hyvää siihen, porkkanaraaste maistuu myös useimmille.

      Keitetyt kasvikset. Peruna, porkkana, kukkakaali, parsakaali yms. sellaisenaan, margariinia päälle. Uudet perunat ja sipulikastike, eli vettä, uusia sipuleita, kiehauta, lisää suolaa reilusti ja paljon margariinia. Lapset voivat syödä perunoita ja lientä, sipulin voi jättää aikuisille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 103
      1869
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1835
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1834
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1350
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe