Miksei valurautapannua saa pestä

????????????

astianpesuaineella? Väitteen olen kuullut ainakin tuhat kertaa vaan perusteluja en ikinä.

32

6869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuju

      imee pesuaineesta makua

    • juuju

      imee pesuaineesta makua

    • valurautainen mies

      Valurauta-astiat ovat sen verran huokoista tavaraa, että niihin pieniin koloihin jäisi sitä pesuainetta.

    • paistinpannukin

      Jos valurautapannun, joka on ns. rasvapoltettu astia, pesee pesuaineella, liuottaa se rasvan pois huokosista ja rauta alkaa ruostumaan. Silloin ruoste täytyy hangata pois ja astia uudelleen rasvapolttaa.

      Yksinkertainen juttu.

      • .....

        Pesuainetta ei tarvitakaan, koska rasvapoltettuun ei mikään tartu.
        Puhdistus ennen rasvapolttoa, pesuaineella ja hankaussienellä.


      • kotikokki LPR

        Itse olen samaa mieltä ja en käytä teflonpannuunkaan astianpesuainetta vaan niin kuuma vesi kuin raanasta tulee ja harjaa.. ovat kestäneet paljon pidempään..=)


      • jo äiti neuvoi

        näin on ja aina ollut!


      • Paras pannu

        Itse pesen rautapannun tulikuumalla vedellä, en käytä aina pesuainetta. Mutta pesun ja kuivaamisen jälkeen rasvaan kasviölyllä ja hyvä tulee. Voi sen polttaakin, liesi kuumalle rasvaamisen jälkeen ja rauta kuumaksi. Ei ruostu vaikka ei poltakaan.


    • ensalada

      Olen joskus pessyt valurautapannun sisäpuolen tiskiaineella. Mitään haittaa siitä ei ole ollut, ei ole jäänyt kummia makuja eikä tullut ruostetta. Pesun jälkeen olen levittänyt pannuun rypsiöljyä ja kuumentanut sen.

      • patakattilaasoimaaki

        Sepä se! Olet aivan oikein rasvannut pannusi uudelleen, jolloin se ei pääse ruostumaan. Jos et sitä tekisi, olisi sinulla hetken päästä ruskea pannu.


      • leske
        patakattilaasoimaaki kirjoitti:

        Sepä se! Olet aivan oikein rasvannut pannusi uudelleen, jolloin se ei pääse ruostumaan. Jos et sitä tekisi, olisi sinulla hetken päästä ruskea pannu.

        Ei se ruostuun rupee jos ilman suhteellinen kosteus on alle 60%.


      • hapettuminenjapelkis
        leske kirjoitti:

        Ei se ruostuun rupee jos ilman suhteellinen kosteus on alle 60%.

        "Ei se ruostuun rupee jos ilman suhteellinen kosteus on alle 60%"

        JOOPA JOO!

        Taas on vellit ja puurot niin totaalisesti sekasin kun olla ja voi! Olisiko "leske" :n ja monen muun vajakin parempi olla hiljaa tyhmä, kuin osoittaa täällä tietämättömyytensä ja tyhmyytensä;(((((

        Ilmiö "ruostuminen" on oikeastaan käsite ja termi kansan keskuudessa, jolle ei ole tieteellistä perustetta. Oikea tapa käsitellä asiaa on puhua redox reaktiosta.

        Googlatkaa asiat ensin - jos ei oma ymmärrys ja lasemat ole kohdallaan- ennen kuin tulette tänne kirjoittamaan "leukavia"


    • valtsu

      Joo ! Ollaan varmaankin kaikki samaa mieltä siitä, että pesuaineilla peseminen ei varmaan valurautapannun ruuanlaitto-ominaisuuksia paranna. Mulla semmonen oma kokemus; nuuka kun olen, kuulemma, niin kevyt hiekkapuhallus, kaupahallista n. kämmenen kokoinen keitsale paksua ja nimenomaan suolatonta sian läskiä kuumaan pannuun (meilläpäin ei saa lähikaupasta enää moista. Johtuen siitä, että lihat tulee jalostettuina, siis suolattuina ja/tai vaikkapa siivutettuina tiskille.).Hajunhavaitsemiselin ja ulkonäkö sanovat kyllä, koska asia on tehty.
      Rypsiöljyä en suosittelisi, mutta sehän on nimenomaan Maku ! asia. Sitten kylmää vettä pannulle ja homma uusiks, jos tuntuu siltä.

      • salsaverde

        Näinhän se rasvapoltto tehdään. Muurikalla on myytävänä sianihraa tuubissa. Se on myös varsin hyvä homma rasvapolttoon.

        Tuo sianihra täytyy sitten todella olla suolatonta.

        Pesuaineen käyttö on huono juttu juuri tuon rasvanpoistokyvyn vuoksi. Makujäämiin sillä ei kunnollisen huuhtelun jöälkkeen liene mitään vaikutusta. Kuuma vesi ja pyyhkäisy rätillä.


      • Martta_88

        Mie oon ostanu kaupasta sian etuneljänneksen (ainankin isoimmat k-supermarketit ja sit citymarketin on sitä myyny)
        Siit saa sit liha ruokiin hyvin lihat ja sen läskin saapi sitte käyttä just tähä rasvapolttoon.


      • voieeteitiä
        salsaverde kirjoitti:

        Näinhän se rasvapoltto tehdään. Muurikalla on myytävänä sianihraa tuubissa. Se on myös varsin hyvä homma rasvapolttoon.

        Tuo sianihra täytyy sitten todella olla suolatonta.

        Pesuaineen käyttö on huono juttu juuri tuon rasvanpoistokyvyn vuoksi. Makujäämiin sillä ei kunnollisen huuhtelun jöälkkeen liene mitään vaikutusta. Kuuma vesi ja pyyhkäisy rätillä.

        Et tarvitse mitää "muurikan silavaa" vaan tee kunnon pannari riittävällä voilla ja pannusi kiittää.

        Kokeiltu on ja toimii.


    • Ei pysty pilaamaan

      Meillä mies laittoi tarkoin varjelemani valurautapannun tiskikoneeseen. Luulin jo että se oli sen pannun loppu, mutta kuinka ollakaan, öljyämisen jälkeen pannusta tuli jopa parempi, kuin ennen :)

    • Kyllä se minulla alkoi ruostumaan, kun pesin astianpesukoneella. Harmittaa kyllä

      • leske

        Hiero ruosteet teräsvillalla pois.


    • xcvbnyui

      Parhaan suojan saa,kun voitetee mobil 5-30w synteettisellä ruokaöljyllä.

      • kaksoisvalurautapann

        minä olen lihava ihminen. pesen valurautapannut astianpesuaineella. sitten kuumennan pannut ja istahdan hetkeksi ja annan rasvan tiristä. kannattaa hoidella kaksi pannua kerralla, niin ryhti pysyy hyvänä.


    • oils

      Mobil, voitelee, oikein.

    • Öööhhh

      En o pannu...

    • Mummo 86

      Paistinpannun peseminen on erittäin vaarallista.
      Muistan entisen naapurini, leskimiehen. Otti sitten uuden nuorikon, uusavuttoman
      tytönhuitaleen.

      Yritti opettaa ja opettaa. Pannua ei saa pestä tiskiaineella.
      Tyttöriepu oli pessy pannun mäntysuovalla ja millä lie.

      Tästä naapuri niin hermostui, että veti tyttäraukkaa pannulla päähän ja henki
      pois. Istuu nyt linnassa katumassa tekoaan.

      Itse en ole koskaan pessy pannua. Jos on menny niin huonoon kuntoon,että
      ei voi ruokaa laittaa, olen vaivihkaa hävittäny ja ensin uuven tietenkin varalle
      hankkinu.

      Ja aina on sopu säilyny.

    • lkhoiuihh

      koska olet nössö

    • wokkaaja

      Voiko wokkipannua pestä, millä?

      • Aa-Wok

        Jos se on ehta hiiliteräspannu, niin vain vedellä. Jos alkaa ruostumaan, niin sitten öljytään kuumana. Kiinankaupoissa on bambuliuskoista tehtyjä wokinrapsuttimia, joilla lika lähtee liotuksen jälkeen. Itse aina pesun jälkeen kuumennan pannun ja kuivaan keittiöpyyhkeellä, sitten tilkka maapähkinäöljyä ja levitys pannun sisäpintaan. Toimii.


    • panpanpan

      Valurauta on luonnontuote eikä sitä saa pestä kemiallisilla puhdistusaineilla. Toisekseen tiskiaineen perusperiaate on poistaa tiskeistä rasvaa ja nimen omaan se rasva on valurautapannun hyvä juttu, joka tekee, että se toimii. Valurautahan on huokoista ja imee kyllä itseensä huonoja juttuja yhtä helposti kuin hyviäkin juttuja. Lähde: http://www.maypoint.fi/tuotetietoa-hoitoohjeita-i-59.html

      Olen hinkannut yhtä tosi huonossa hapessa saamaani pannua patapadalla ja siinä näkyy selvä ero, että mitä kohtaa (kahva) en ole hinkannut. Kahva meinaan hylkii vettä ihan eri lailla, kuin pannu muuten, kun sitä pesee.

    • Wanhakokki

      Pese aivan rauhassa pesuaineella kuten haluat ei siitä haittaa ole 45vuotta olen käytön jälkeen pessyt ja pannu on kuin uusi joskus kesällä voi heittää pannun vaikka nuotioon ja polttaa se siinä ja rasvata suolatttomalla läskillä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2979
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      417
      2861
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      91
      2103
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      330
      1711
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1652
    Aihe