Tuli tuossa hävittyä veto minkä seurauksena joudun juoksemaan maratonin syyskuussa... Mikä olisi minimi harjoittelumäärä, jolla pääsen maratonissa maaliin?
Kalenterini on melko täynnä niin mihinkään 3krt viikko harjoitteluun ei ole mahdollisuuksia.
Harrastan urheilua pari-kolme tuntia viikossa. Uintia ja pyöräily, talvella hiihtoa. Lenkillä en ole käynyt vuosiin.
Kuinka vähällä treenillä maraton maaliin?
30
4527
Vastaukset
- känni-idea
Tarkennuksena vielä, että maraton on syyskuun lopulla.
- cfvgbhnjm
Kannattaa muistaa tuolla asenteella se, että mitä huonommin harjoittelet, sitä karmeampi maratonkokemus sinua odottaa.
- känni-idea
cfvgbhnjm kirjoitti:
Kannattaa muistaa tuolla asenteella se, että mitä huonommin harjoittelet, sitä karmeampi maratonkokemus sinua odottaa.
tiedossa on, että hauskaa sitä ei tule... Kertaluontoisena kidutuksena sitä ajattelen.
- kjouip9p
Ethän voi oikein muuta kuin yrittää saada juoksukuntoa hankittua. Vaikka sinulla olisi hyvä peruskunto noiden toisten lajien ansiosta, niin ne eivät voi korvata lajiharjoittelua kokonaan. Jalat tarvitsevat ennen kaikkea iskunsietokykyä, ja luonnolllisesti käytät vähän eri lihaksia juostuessa kuin fillaroidessasi.
Koita nyt edes pari kertaa viikossa päästä lenkille. Mahdollisimman pitkäkestoisia, rauhallisia lenkkejä. Tuossa aikaisemmin jo sanottiin, että ei ole kiva jos jalkoihin sattuu jo puolessavälissä. Toisaalta käveleminenkin on sallittua...mut ei ehkä ole kiva viettää kuusi tuntia radalla. - Pirkko Peugeot
Helkkari. Ols tosi pöheetä, jos jaksaist raportoida homman etenemistä. Kyllä kesän aikana ehtisi taatusti harjoitella todella paljon ja järkevästi, jos vain halua riittää.
Suhteellisen pitkäkestoisia kävely- ja juoksulenkkejä mutta kevyellä rasitustasolla. Kuntosalilla käyt pumppaamassa jalkoihin kestävyyttä. 3x100 toistoja jalkaprässissä ihan kevyellä painolla tai penkille nousuja saman verran. Lenkkeilyn yhteydessä jotain koordinaatiotrenejä.
Vedä parikolme 2.30-3h kävelyhölkkätreeniä elosyyskuun vaihteessa.
Näillä treeneillä menee alle 4h tunnin melko kivuttomasti- känni-idea
kuvittelisin aikaa menevän vähän enemmän, ehkä 4 h 30 min - 5h 15 min
Yritän tehdä pitkiä, yli 10km pituisia lenkkejä. - Faktat unohdetaan.
känni-idea kirjoitti:
kuvittelisin aikaa menevän vähän enemmän, ehkä 4 h 30 min - 5h 15 min
Yritän tehdä pitkiä, yli 10km pituisia lenkkejä.No et todellakaan juokse lähellekään neljän ja puolen tunnin aikaa. Tuo vauhti vaatii jo 9,5 km/h keskivauhtia. Siihen ei kävellen pysty ja jalkasi ei tule kestämään 9 km/h vauhtia kahden kuukauden treeniä ainakaan yli 25 km. Että kävellen tulet viimeiset 17 km. Ja se vie helposti 2,5 h aikaa. Eli juoksuun menee se 2 h 45 min ja kävelyt päälle niin se on 5 h 15 min. Ei sinänsä hassumpi aika kokemattomalle ensikertalaiselle.
Unohda koko helvetin haaste ja treenaa ennemmin vuosi kunnolla niin on kivempi juosta koko matka ja päästä edes alle viiteen tuntiin. Kaiken maailman pässit ne tälläkin palstalla huutelee ja vaikkeivat tietäisi lajista mitään niin sanovat että treenaamatonkin voi juosta koko maratonin jos vauhti ei ole kova. Mutta kun jalat eivät kestä sitäkään hiljaista vauhtia. Näin on todellisuudessa.
- agsadg
Ajanpuute on usein tekosyy, joka harvoin on totta. Ei meillä himoliikkujilla ole yhtään vähemmän kiireinen/stressaava elämä kuin muillakaan.
Siirry ehdottomasti lajiharjoittelun pariin saman tien. Tee mahdollisimman pitkäkestoisia harjoituksia, kuten edellä ehdotettiinkin. Kävely-juoksuharjoitukset viikonloppuisin saavat kestää parikin tuntia.
Asenteesi on hankala, minimimäärällä pitäisi saavuttaa tuloksia... Yritä nähdä tässä oiva mahdollisuus nostaa itsesi kokonaan uudelle tasolle. - Bolldini
Jos mege olis tollasessa vedossa mukana niin treenaisin piruuttanikin melko hyvin.
Vedonlyöjät on melkein aina paskahousuja - puolin ja toisin. Älytöntä tyhjän puhumista ja jauhamista, eikä mitään todellisuudessa tapahdu.
Ala treenaan salaa ja yllätä syyskuussa itsesi ja vedonlyöjä. Mistä muuten löitte vetoa?- känni-idea
paskahousuja? minä hävisin vedon ja suoritan siitä hyvästä maratonin, eli tapahtuu.
En vedon kohdetta viitsi paljastaa täällä inter netissä. - jalatjalat
känni-idea kirjoitti:
paskahousuja? minä hävisin vedon ja suoritan siitä hyvästä maratonin, eli tapahtuu.
En vedon kohdetta viitsi paljastaa täällä inter netissä.Mä arvaan: teillä oli yhdyssanojenoikeinkirjoitusveto?!..osuiko? ;-P
- mklp
Treenaa nimenomaan juoksemista! Mikään muu laji, vaikka peruskuntoa kasvattaakin, ei valmista jalkojasi tulevaan. Huonolla harjoittelulla rikot helposti esimerkiksi polvesi alta aikayksikön ja paraneminen voi kestää todella kauan. Harjoitteluaikaa on useampi kuukausi. Käytä se hyödyksesi.
- Mage vaan
Terveisiä lenkiltä. 60 minuuttia ja keskisyke aerobisen kynnyksen kohdalla. Välillä kävin keskisykkeillä ja välillä jopa 100 paikkeilla. Aamulla kävin kuntosalilla. Illalla menen vielä ulkoilemaan polkupyörällä öbaut 60 minuuttia.
Kesälomalla ehtii treenaan - jos vaan on motivaatiota. Ota sinäkin itseäsi niskasta kiinni ja nosta itsesi sohvalta ja kasvata samalla itsellesi selkäranka.
Onnea yritykseen. Maratoonin juokseminen ei ole mikään uroteko. Siihen pystyy yli 12.000 suomalaista vuosittain - 7+15
Muutama lenkki takana, hankalalta tuntuu. Kiireiden takia seuraava lenkki vasta 2 viikon päästä...
- Gyggenheimin Opas
Lyö hanskat tiskiin. Ei tosta mitään tule. Kaksi viikkoa huilia? Tuo on jo pelleilyä. Etkö osaa hallita ajankäyttöäsi?
- fdasf
1 edelliselle.
Ei mene läpi kiireet selityksenä. Aloittelijan juoksuharjoite pukeutumisen ja suihkun kanssa vie korkeintaan 1,5 tuntia. Jos tulet kotiin töistä esim. klo 21 kerkeät vielä hyvin, jos siis oikeasti haluat. - kuulemma pakollinen
Tääkin aloitus lähti sellaisen henkilön kynästä jonka kaveripiiri halveksii maratonia koska eivät siihen itse pysty ja ovat pöllämystyneitä siitä miten paljon harjoittelua sen läpijuoksemiseen tarvitaan oikeassa elämässä. Halveksinta ilmenee juuri tällaisena maratonin vähättelynä jonka muka voi hoitaa milloin tahansa harjoittelematta jos oikein kovasti haluaa. Tollaiset käet pitäis todellakin pistää juokseen maraton harjoittelematta läpi. Katsottaisiin moniko tulisi hengissä maaliin :)
- Life-Style: Juoksu
Niin totta. Niin totta.
- Torsti Rahikainen
Ei hätää. Aikaa on paljon ja pari lenkkiä viikossa riittää. Vaimon veli juuri veti maratonin läpi kuuden viikon treenillä 3.57, Yksi kympin lenkki ja toinen n.15km viikossa.
Kaksi viikkoa ennen 30km lenkki ja kolme viikkoa ennen 20km lenkki. Jos ei suju juosten niin kävele ripeästi. - Ei taida aika riittä
Sinulla on ehkä riittävästi peruskuntoa juosta maraton hitaasti, mutta ongelmana on varmaan saada jalat kestämään yli neljän tunnin juoksu ja tukielimet vaatii kuukausia kehittyäkseen kesämään juoksemista.
Kokeile juosta 20km suunnileen niin hitaasi kuin pystyt ja katso miltä tuntuu. - Highway Man
Näitä löytyy aina, jotka kerskuvat vähillä harjoitteluillaan. 3.30 alitukseen ei pysty yksikään treenaamaton tavis.
Usein siellä taustalla on kauna niitä kohtaan, jotka jaksavat kuntoilla säännöllisesti ja jotka näyttävät jopa nauttivan hommasta. - lenkkeilykivaa
En ole aloittaja, mutta ihmetyttää miksi niin monella täällä on moinen kauna ja viha vedon lyönyttä maratonille menevää kohtaan?
- Dr. Möller
Taitavat olla voorumilaisia? Täällä on suhtautuminen tavallisesti rennompaa. Mutta voorumilla on uskoon hurahtaneita, jotka toipuvat uskostaan muutamassa vuodessa kun väärä harjoittelu on ajanut telakalle.
Ja kun on uskoon hurahtanut niin sehän johtaa putkikatseeseen, eikä edessä ole muuta kuin kovaa reenii ja kovaa reenii. Huumorintajusta ei tietoakaan.- kodlaaja
siis mitä, minä olen palstan huumorintajusin tyyppi. Olen dumbe. Vänkään vaikka hamaan tappiin, kunhan saan sanoa MÄ MÄ MÄ. Syön Soirosia aamupalaksi hahaaa, vm menee iltapalana
Mut hei hlinnassa tärähtää, siellä treenini tulos muodostuu ajaksi joka saa joka jannun kateelliseski.
- Ei järkee
Kaverini lähti maratonille muutaman kuukauden harjoittelun jälkeen ja etukäteen kaikki näytti hyvältä kun lenkit olivat sujuneet ja kaverin lähtökunto oli ennestään hyvä. Jalat eivät kuitenkaan olleet ehtineet tottua juoksuun ja kasvaviin kilometreihin, minkä takia joutui keskeyttämään maratonin. Hän ei sitten useampaan vuoteen päässyt juoksemaan vihoittelevan jalan takia. Fisu ja selkärankainen tekisi nyt niin, että sanoisi kavereille, ettei kokonainen martsu tule nyt kysymykseenkään, vetäisi syksyllä hyvään aikaan puolikkaan. Harjoittelisi talven ja vetäisi huippuajalla koko matkan ensi keväänä. Moni pystyy vetämään maratonin hirveällä kiukulla ja itseään kiusaten, yhtä moni ei kykene pitkäjänteiseen treenaamiseen ja hyviin tuloksiin : )
- Kävelläkin voi...
Riippuu muuten urheilullisesta taustasi.
Itse juoksin ensimmäisen maratonin 5 viikon harjoittelulla 1998, Tällöin HS:ssä oli hieman huumorimielellä artikkeli tyyliin "maraton läpi 5 viikon harjoittelulla". Noudatin sitä ja juoksin HCM:n aikaan 4:17:XX
Tässä viiden viikon jaksossa minulla oli vain yksi yli 20 km:n lenkki, joten maraton pelotti ennakkoon pirusti, mutta ohjeella "ensimmäiset 10 km jarrutellen" juoksu on ollut maratonhistoriani helpoimpia. Jalka nousi kepeästi viimeisessä nousussa kohden Stadikkaa.
Taustani oli tuolloin sen verran urheilullinen, että harrastin kevytilmailua (reipasta ulkonaoloa ja kentänlaidalla seisoskelua). Lenkeillä (max 8 km) kävin silloin tällöin. Olin rakennusalan töissä, eli keho oli tottunut fyysiseen rasitukseen ja välillä pitkiinkin aterian väleihin (tämä viimeinen on mulle ollut skidistä asti luonteista, ehkä sillä onkin suuri merkitys juuri pitkäkestoista suoritusta ajatellen).
Jos todellakin vetoosi liittyy vain määritelmä Maraton läpi, niin ei huolta koska urheilet jo pari-kolme t, viikossa. Osta kunnolla tuetut lenkkarit ja puolijuoksu/kävely- tekniikalla homma hoituu hyvinkin pienellä lisätreenillä alle 6 tuntiin. Se on jo maraton läpi. - Guillermo Gutierrez
Miulla puolen vuoden treenauksella eka maraton noin 3.34. Treeni tosin oli melko säännöllistä.
Oli vielä helle ja varmaan kokemattomuudesta johtuen aika ei sitten painunut tavoiteaikaan 3.30.
Mutta se oli hyvä alku ja sillä tiellä ollaan edelleenkin. - aloittajaaa
Nyt olen taas käynyt muutamalla lenkillä, eilen viimeksi16 km, 1h 40min.
- 3+16
Haha, täälläkin peukuttelee miinuksia ne jotka ovat heikkoja juoksijoita?
- GeeGeeGee
Ja mara meni upeasti? Aika oli alle 3.30? Veto voitettu? No totta kai?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937968
- 403812
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021896- 241240
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321093Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281033Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10810Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31802Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749