Oikeat mokkapalat

Dragonella

Lapsuudessani sain maukkaita mokkapaloja nam :) mutta nyt, kokeiltuani ohjeita, ei mikään ole ollut samanlaista.

muutamaa kokeillut, joista tuuloman kakku oli paras, vaikkei mokkapala ollutkaan.

Eli, onko kellään suklaisen mokkapalan ohjetta?

14

20070

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotihengetär

      Tässäpä takuuhyvä, vanha ohje:

      3 munaa
      4 dl sokeria (vähempikin riittää...)
      7 dl vehnäjauhoja
      3 tl leivinjauhetta
      2 tl vanilliinisokeria
      2 rkl kaakaojauhetta
      200 g sul. voita
      2 dl maitoa

      Munat ja sokeri vaahdoksi, kuivat aineet sekoitetaan keskenään. Puolet jauhoseoksesta taikinaan, sitten maito, loput jauhot ja lopuksi sulatettu voi. Paisto 225 asteessa 25-30 min.

      kuorrutus:

      50 g voita
      1 rkl kaakaojauhetta
      1 pkt tomusokeria
      4-6 rl kahvia

      Voi sulatetaan kattilassa, lisätään kaakaojauhe ja tomusokeria vuorotellen kahvin kanssa. Koristellaan nonparelleilla :)

      • wenla

        Toisten ohjeiden mukaan kuorrutus levitetään jäähtyneen pohjan päälle ja toisten mukaan lämpimän pohjan päälle? Kumpi tapa on oikea?
        Entä itse kuorrutus, levitetäänkö se kuumana vai jäähtyneenä?


      • kotihengetär
        wenla kirjoitti:

        Toisten ohjeiden mukaan kuorrutus levitetään jäähtyneen pohjan päälle ja toisten mukaan lämpimän pohjan päälle? Kumpi tapa on oikea?
        Entä itse kuorrutus, levitetäänkö se kuumana vai jäähtyneenä?

        Itse kuorrutuksen tulee olla levitettäessä lämmintä, kun se kovettuu jäähtyessään (ainakin em. ohjeessa). Pohjan kai pitää ohjeiden mukaan olla jäähtynyt, mutta itse kyllä monesti kiireessä levitän kuorrutuksen vielä vähän lämpimälle pohjalle.


      • olivia
        wenla kirjoitti:

        Toisten ohjeiden mukaan kuorrutus levitetään jäähtyneen pohjan päälle ja toisten mukaan lämpimän pohjan päälle? Kumpi tapa on oikea?
        Entä itse kuorrutus, levitetäänkö se kuumana vai jäähtyneenä?

        Kuorrutus tulee levittää jäähtyneen pohjan päälle. Jos sen levittää liian lämpimälle pohjalle, kuorrutus saattaa osittain lähteä imeytymään pohjaan, mikä ei tietenkään ole tarkoitus.. Mutta kyllä itse ainakin ihan onnistunein tuloksin olen levittänyt kuorrutuksen, vaikkei pohja vielä täysin jäähtynyt olekaan.


      • Liisa

        Hei!
        1 pkt tomusokeria - kuinka iso paketti? Nythän kaupoissa on 500 g:n pakkauksia enkä muista kuinka paljon oli niissä vanhoissa pienimmissä (varmasti tarkoitat sen kokoista)?


      • Sini
        Liisa kirjoitti:

        Hei!
        1 pkt tomusokeria - kuinka iso paketti? Nythän kaupoissa on 500 g:n pakkauksia enkä muista kuinka paljon oli niissä vanhoissa pienimmissä (varmasti tarkoitat sen kokoista)?

        Hei!

        Me ihmettelimme tuota samaa juttua juurikin mokkapalojen leipomisen yhteydessä.

        Jossain mainittiin että tuo mitta olisi noin
        225g, eli vajaa puolet tuosta uudesta isosta paketista.


      • samaa mietitään..
        Liisa kirjoitti:

        Hei!
        1 pkt tomusokeria - kuinka iso paketti? Nythän kaupoissa on 500 g:n pakkauksia enkä muista kuinka paljon oli niissä vanhoissa pienimmissä (varmasti tarkoitat sen kokoista)?

        Kyllä se varmaan on ollu ennen 250g, kaikkihan on nykyään tuplasti kuin ennen.


      • Sohvi & Emma

        Noniin, aletaan sitten tehdä noita.. Katotaan miten käy :)


    • Mirva

      Samantapainen ohje kuin tuolla kodinhengettärel, mut voi olla parempi :)

      2 munaa
      2 dl sokeria
      1 rkl kaakaota (pirkka tai se kunnon cacao)
      2 tl van.sok.
      2 tl leivinjauhe
      1 1/2 dl maitoa
      4 dl vehnäjauhoja
      150g margariinia sulatettuna

      Sekoita kuivat aineet kulhossa.
      Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi.
      Lisää kuivat aineet, margariini ja maito munasokerivaahtoon varovasti lastalla sekoittaen. Jätä jauhoseosta niin että lisäät loput siitä viimeiseksi taikinaan.

      200asteessa keskitasolla n. 20min.

      Täyte:

      100g margariinia sulatettuna
      250g tomusokeria
      1/2 dl kaakaota
      2 tl van.sok.
      2 rkl kylmää kahvia

      Sekoita kuorrutusaineet keskenään. Lisää kahvi vasta lopussa. Levitä kuorrutus jäähtyneelle torttupohjalle.


      Itse teen tämän ohjeen pohjan ja täytteen kaksinkertaisena.. niin tulee uunipellillinen mokkapaloja, ja paksuja paloja..

      Eli tää ohje on melkein sama kuin tuuloman torttuohje..

      Täytteessä on vain se ero et tuuloman torttupohjaan tulee 1,5dl sokeria ja kaakaojauhe jätetty pois!!! Mutta täyte sopii molempiin ohjeisiin!!

      Ja itse sulatan margariinin mikrossa(mulla ei ainakaa mikro oo kertaakaan sotkeentunut,kun kupu on ollut lautasen päällä) ja lisään margariinin sitten kulhoon missä on jo valmiina tomusokeri, vanilliinisokeri ja kaakaojauhe sekoitettuna.. ja lopuks lisään kahvin!

      Ja tee kuorrutus vasta sitten kun torttu on jäähtynyt, muuten kuorrutus jähmettyy.

      • Ninzu

        Itse leipurissa varmaan oli vika, mutta...Yritin tässä tehdä suklaaneliöitä, eikä ne onnistunut. Siinä munat ja sokeri vatkattiin.. Taikinasta tuli rasvainen ja kova. Ja myös matala. Kaikki aineet laitoin kuten reseptissä käskettiin. Millä mokkapaloista/tuulomaantortusta saa kauniin korkean ja pehmeän??


      • Mirva
        Ninzu kirjoitti:

        Itse leipurissa varmaan oli vika, mutta...Yritin tässä tehdä suklaaneliöitä, eikä ne onnistunut. Siinä munat ja sokeri vatkattiin.. Taikinasta tuli rasvainen ja kova. Ja myös matala. Kaikki aineet laitoin kuten reseptissä käskettiin. Millä mokkapaloista/tuulomaantortusta saa kauniin korkean ja pehmeän??

        hmm.. en itse ole epäonnistunut tässä ohjeessa kertaakaan, vaikka kerran melkein unohdin maidon kokonaan ohjeesta... silloin taikina oli kova ja rasvainen, sit muistin maidon.

        Laitoitko kaikki ainekset kaksinkertaisena?
        Pehmeä ja korkea minulla on yleensä tullut.. en sitten tiedä missä vika.. ei varmasti pelkästään leipurissa. :)


    • Dragonella

      kaikille, nyt pitää vaan odotella viileämpiä ilmoja, että jaksaa kokeilla näitä uunin lämmittäessä.. :)

    • leipuri hiiva

      Voi elämä! nyt vasta selvisi, että se paketti on ennen ollut pienempi! Mä vähän mietinkin.. voi tuskan tuska.. tomusokeri on jo astiassa.. no ehkä mä teen vain jumalattoman paksun päällisen sitte!

    • ohjeitamok

      www.mokkapalareseptit.weebly.com

      Ohjeita mokkapalojen tekoon

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1608
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1226
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      6
      1209
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe