Lapsuudessani sain maukkaita mokkapaloja nam :) mutta nyt, kokeiltuani ohjeita, ei mikään ole ollut samanlaista.
muutamaa kokeillut, joista tuuloman kakku oli paras, vaikkei mokkapala ollutkaan.
Eli, onko kellään suklaisen mokkapalan ohjetta?
Oikeat mokkapalat
14
20473
Vastaukset
- kotihengetär
Tässäpä takuuhyvä, vanha ohje:
3 munaa
4 dl sokeria (vähempikin riittää...)
7 dl vehnäjauhoja
3 tl leivinjauhetta
2 tl vanilliinisokeria
2 rkl kaakaojauhetta
200 g sul. voita
2 dl maitoa
Munat ja sokeri vaahdoksi, kuivat aineet sekoitetaan keskenään. Puolet jauhoseoksesta taikinaan, sitten maito, loput jauhot ja lopuksi sulatettu voi. Paisto 225 asteessa 25-30 min.
kuorrutus:
50 g voita
1 rkl kaakaojauhetta
1 pkt tomusokeria
4-6 rl kahvia
Voi sulatetaan kattilassa, lisätään kaakaojauhe ja tomusokeria vuorotellen kahvin kanssa. Koristellaan nonparelleilla :)- wenla
Toisten ohjeiden mukaan kuorrutus levitetään jäähtyneen pohjan päälle ja toisten mukaan lämpimän pohjan päälle? Kumpi tapa on oikea?
Entä itse kuorrutus, levitetäänkö se kuumana vai jäähtyneenä? - kotihengetär
wenla kirjoitti:
Toisten ohjeiden mukaan kuorrutus levitetään jäähtyneen pohjan päälle ja toisten mukaan lämpimän pohjan päälle? Kumpi tapa on oikea?
Entä itse kuorrutus, levitetäänkö se kuumana vai jäähtyneenä?Itse kuorrutuksen tulee olla levitettäessä lämmintä, kun se kovettuu jäähtyessään (ainakin em. ohjeessa). Pohjan kai pitää ohjeiden mukaan olla jäähtynyt, mutta itse kyllä monesti kiireessä levitän kuorrutuksen vielä vähän lämpimälle pohjalle.
- olivia
wenla kirjoitti:
Entä itse kuorrutus, levitetäänkö se kuumana vai jäähtyneenä?Kuorrutus tulee levittää jäähtyneen pohjan päälle. Jos sen levittää liian lämpimälle pohjalle, kuorrutus saattaa osittain lähteä imeytymään pohjaan, mikä ei tietenkään ole tarkoitus.. Mutta kyllä itse ainakin ihan onnistunein tuloksin olen levittänyt kuorrutuksen, vaikkei pohja vielä täysin jäähtynyt olekaan.
- Liisa
Hei!
1 pkt tomusokeria - kuinka iso paketti? Nythän kaupoissa on 500 g:n pakkauksia enkä muista kuinka paljon oli niissä vanhoissa pienimmissä (varmasti tarkoitat sen kokoista)? - Sini
Liisa kirjoitti:
Hei!
1 pkt tomusokeria - kuinka iso paketti? Nythän kaupoissa on 500 g:n pakkauksia enkä muista kuinka paljon oli niissä vanhoissa pienimmissä (varmasti tarkoitat sen kokoista)?Hei!
Me ihmettelimme tuota samaa juttua juurikin mokkapalojen leipomisen yhteydessä.
Jossain mainittiin että tuo mitta olisi noin
225g, eli vajaa puolet tuosta uudesta isosta paketista. - samaa mietitään..
Liisa kirjoitti:
Hei!
1 pkt tomusokeria - kuinka iso paketti? Nythän kaupoissa on 500 g:n pakkauksia enkä muista kuinka paljon oli niissä vanhoissa pienimmissä (varmasti tarkoitat sen kokoista)?Kyllä se varmaan on ollu ennen 250g, kaikkihan on nykyään tuplasti kuin ennen.
- Sohvi & Emma
Noniin, aletaan sitten tehdä noita.. Katotaan miten käy :)
- Mirva
Samantapainen ohje kuin tuolla kodinhengettärel, mut voi olla parempi :)
2 munaa
2 dl sokeria
1 rkl kaakaota (pirkka tai se kunnon cacao)
2 tl van.sok.
2 tl leivinjauhe
1 1/2 dl maitoa
4 dl vehnäjauhoja
150g margariinia sulatettuna
Sekoita kuivat aineet kulhossa.
Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi.
Lisää kuivat aineet, margariini ja maito munasokerivaahtoon varovasti lastalla sekoittaen. Jätä jauhoseosta niin että lisäät loput siitä viimeiseksi taikinaan.
200asteessa keskitasolla n. 20min.
Täyte:
100g margariinia sulatettuna
250g tomusokeria
1/2 dl kaakaota
2 tl van.sok.
2 rkl kylmää kahvia
Sekoita kuorrutusaineet keskenään. Lisää kahvi vasta lopussa. Levitä kuorrutus jäähtyneelle torttupohjalle.
Itse teen tämän ohjeen pohjan ja täytteen kaksinkertaisena.. niin tulee uunipellillinen mokkapaloja, ja paksuja paloja..
Eli tää ohje on melkein sama kuin tuuloman torttuohje..
Täytteessä on vain se ero et tuuloman torttupohjaan tulee 1,5dl sokeria ja kaakaojauhe jätetty pois!!! Mutta täyte sopii molempiin ohjeisiin!!
Ja itse sulatan margariinin mikrossa(mulla ei ainakaa mikro oo kertaakaan sotkeentunut,kun kupu on ollut lautasen päällä) ja lisään margariinin sitten kulhoon missä on jo valmiina tomusokeri, vanilliinisokeri ja kaakaojauhe sekoitettuna.. ja lopuks lisään kahvin!
Ja tee kuorrutus vasta sitten kun torttu on jäähtynyt, muuten kuorrutus jähmettyy.- Ninzu
Itse leipurissa varmaan oli vika, mutta...Yritin tässä tehdä suklaaneliöitä, eikä ne onnistunut. Siinä munat ja sokeri vatkattiin.. Taikinasta tuli rasvainen ja kova. Ja myös matala. Kaikki aineet laitoin kuten reseptissä käskettiin. Millä mokkapaloista/tuulomaantortusta saa kauniin korkean ja pehmeän??
- Mirva
Ninzu kirjoitti:
Itse leipurissa varmaan oli vika, mutta...Yritin tässä tehdä suklaaneliöitä, eikä ne onnistunut. Siinä munat ja sokeri vatkattiin.. Taikinasta tuli rasvainen ja kova. Ja myös matala. Kaikki aineet laitoin kuten reseptissä käskettiin. Millä mokkapaloista/tuulomaantortusta saa kauniin korkean ja pehmeän??
hmm.. en itse ole epäonnistunut tässä ohjeessa kertaakaan, vaikka kerran melkein unohdin maidon kokonaan ohjeesta... silloin taikina oli kova ja rasvainen, sit muistin maidon.
Laitoitko kaikki ainekset kaksinkertaisena?
Pehmeä ja korkea minulla on yleensä tullut.. en sitten tiedä missä vika.. ei varmasti pelkästään leipurissa. :)
- Dragonella
kaikille, nyt pitää vaan odotella viileämpiä ilmoja, että jaksaa kokeilla näitä uunin lämmittäessä.. :)
- leipuri hiiva
Voi elämä! nyt vasta selvisi, että se paketti on ennen ollut pienempi! Mä vähän mietinkin.. voi tuskan tuska.. tomusokeri on jo astiassa.. no ehkä mä teen vain jumalattoman paksun päällisen sitte!
- ohjeitamok
www.mokkapalareseptit.weebly.com
Ohjeita mokkapalojen tekoon
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281498- 371411
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818