Aloitan syksyllä opinnot kauppatieteellisessä ja haluaisin mieluusti suorittaa tutkinnon mahdollisemman nopeasti.
Onko tietoa/kokemusta, että kuinka nopeasti maisterin paperit olisi mahdollista saada pihalle? Onko 3-4 vuotta realistista?
Tarkoitus olisi tehdä hieman töitä ohessa (etenkin loma-ajat), mutta keskittyisin tietysti pääasiallisesti opiskeluun. Motivaatio nopeaan valmistumiseen on korkealla.
KTM tutkinnon suorittaminen alle viiden vuoden?
12
5378
Vastaukset
- Mieti
Mitä järkeä polttaa ittensä loppuun? Ehtii sitä duunia sit paiskia opiskelujen jälkeen.
- mikke2
Tarkoitus ei tietenkään ole polttaa itseään loppuun. Kyselenkin, onko viiden vuoden tutkinnossa löysää, jota voi kiriä opiskelua lyhentääkseen.
En ole ensi kertaa opiskelemassa vaan takana on jo neljä vuotta amk:ssa. Sen vuoksi en haikaile hurjaa opiskelijaelämää vaan haluan keskittyä opiskeluun.
- sykkiisykkii
Hakiessani kauppikseen oli yksi valmennuskurssini opettajista saanut maisterin paperit alle viidessä vuodessa. En muista kauanko siinä tarkalleen meni, mutta muistaakseni noin kolme vuotta. Kertoi vielä ehtineensä tutustua opiskelijaelämäänkin eli ei se ihan tappotahti ollut.
Maisterin paperit on ihan mahdollista saada nopeutetussa aikataulussa. Esimerkiksi ensimmäisen vuoden aikana on pääasiallisesti vain peruskursseja eri pääaineisiin liittyen. Luennot ovat massaluentoja joilla ei edes ole pakollista olla. Tehtävää on yleensä aika vähän, mutta poikkeuskursseja löytyy. Eli hyvin pystyy käymään useita kursseja samaan aikaan vaikka luennot menisivätkin päällekkäin. Avoimesta yliopistosta voi ottaa lisää kursseja ja avoimen luennot järjestetään yleensä iltaisin, joten ne eivät mene "päiväkoulun" kanssa ristiin. Kesäisin voi myös suorittaa kursseja mutta rajoitetummin.
Eräs tuttavani suoritti ensimmäisen vuoden aika reilut 70 opintopistettä käyden samalla töissä ja osallistuen opiskelijaelämäänkin muuta elämää. Hän ei suorittanut avoimen tai kesäyliopiston kursseja, eli jos sinä tingit opiskelijaelämästä ja käyt iltaisin avoimen kursseja ja sitten vielä kesälläkin niin voit ihan hyvin suorittaa vuoden aikana yli 100 opintopistettä. Kauppatieteiden kandi on 180 pisteen laajunen ja maisteri 120 pistettä, joten sata pistettä per vuosi niin teoriassa voisit valmistua jo kolmessa vuodessa. Veikkaan että menee pikkusen enempi aikaa kuin kolme vuotta, mutta reilusti alle neljässä uskoisin sinun suoriutuvan. - nopsanopea
Itse luin avoimessa yliopistossa kauppatieteitä (kaikki yhteiset opinnot ja jonkin verran pää- ja sivuaineopintoja) alle vuodessa tasan 100 opintopistettä. Aiempia kokemuksia yliopisto-opiskelusta ei ollut.
Olen itse luonteeltani vähän laiskanpuoleinen, joten töitä en samalla tehnyt enkä olisi varmaan pystynyt. Tosin huilattuakin tuli aika paljon joka viikko, joten joku reippaampi varmasti pystyy samalla myös työskentelyyn. Keskimäärin käytin opiskeluun ehkä 30h viikossa, ja arvosanat pysyivät mielestäni hyvinä (keskiarvo yli 3,5).
Valmistumisen nopeus riippuu paljon myös siitä, minkä pääaineen valitsee. Jotkut aineet ovat todella toisia työläämpiä, ja myös omia vahvuuksia kannattaa miettiä. Itselläni on hyvä muisti, joten koin yritysjuridiikan kurssit hyväksi tavaksi saada paljon opintopisteitä kerrytettyä - kahden illan tenttiin lukemisella tuli usein 6 opintopistettä. Jos nopea valmistuminen on tärkeää, ei ehkä niillä numeroillakaan ole niin suurta merkitystä - kaikesta ei ole pakko saada sitä nelosta tai vitosta.
Itse suosittelen nopeaa opiskelua. Etenkin silloin se on hyödyllistä., jos opiskelee paljon yhtä ja samaa ainetta - aiempien kurssien asiat ovat vielä tuoreessa muistissa, joten uusien asioiden omaksuminen käy nopeasti hyvän pohjan päälle eikä tenttiin tarvitse opetella enää vanhoja asioita uudelleen.- nopsanopea
Ja mainittakoon, että pääosin osallistuin opetukseen integroiduilla kursseilla (eli kävin samat kurssit kuin perustutkinto-opiskelijatkin). Tämän mainitsen lähinnä siksi, että olen kuullut usein, että avoimen yliopiston kursseilla pääsisi vähemmällä. Tämä voi olla totta, joten avoimen yliopiston kursseja kannattaa hyödyntää tutkinto-opiskelijankin. Tosin itse pärjäsin hyvin myös päiväkurssien kanssa.
- mikke2
nopsanopea kirjoitti:
Ja mainittakoon, että pääosin osallistuin opetukseen integroiduilla kursseilla (eli kävin samat kurssit kuin perustutkinto-opiskelijatkin). Tämän mainitsen lähinnä siksi, että olen kuullut usein, että avoimen yliopiston kursseilla pääsisi vähemmällä. Tämä voi olla totta, joten avoimen yliopiston kursseja kannattaa hyödyntää tutkinto-opiskelijankin. Tosin itse pärjäsin hyvin myös päiväkurssien kanssa.
Kiitoksia hyvistä vinkeistä! Mitenkäs tuon avoimen kanssa, kun olen ymmärtänyt, että sen kurssit maksavat. Vai onko eri asia, jos on yliopistossa kirjoilla? Ovatki ne silloin maksuttomia?
Tutkin avoimen yliopiston mahdollisuutta varavaihtoehtona, mikäli en olisi kouluun päässyt. Mutta ne hinnat hirvittivät.. - helpfulmaybe?38
mikke2 kirjoitti:
Kiitoksia hyvistä vinkeistä! Mitenkäs tuon avoimen kanssa, kun olen ymmärtänyt, että sen kurssit maksavat. Vai onko eri asia, jos on yliopistossa kirjoilla? Ovatki ne silloin maksuttomia?
Tutkin avoimen yliopiston mahdollisuutta varavaihtoehtona, mikäli en olisi kouluun päässyt. Mutta ne hinnat hirvittivät..Kesäyliopistossa pääsee yleensä ilmaiseksi joillekin kursseille, mutta muuten avoimen kurssit kyllä maksavat, yleensä 10e per opintopiste (eli yleensä 30-60e per kurssi). Suosittelen ottamaan näitä avoimen kursseja lähinnä, jos haluat kartuttaa kurssimäärääsi ja käydä nopeammin.
Kannattaa tosiaankin varmistua, ettei jotakin kurssia pysty jo käymään ilmaiseksi yliopistolla ja lisäksi ettei kyseessä ole ns. peruskurssi, jotka käydään ensimmäisen vuoden aikana. Sanoisin että kannattaa ne peruskurssit käydä ilmaiseksi ja ottaa lisäksi mahdollisimman paljon täytettä esim. kielistä ja sitten käydä avoimessa syvällisempiä kursseja. Kesäisin on mahdollista suorittaa joitakin pääaineeseen tai sivuaineiseen kuuluvia kursseja joten kannattaa katsoa netistä mitä kursseja on aiempina vuosina ollut tarjolla.
- Been there,done that
Aallossa on useampiakin opiskelijoita jotka ovat tehneet vuodessa (jopa mursuvuonna) yli 150 opintopistettä laadun ja opiskelijaelämän kärsimättä. Kysymys on paljolti asenteesta ja taustoista. Ihan lukion penkiltä tuleville sanoisin 100 opintopisteen vuosivauhdin olevan kiitettävää tasoa.
- Kuin työpaikalla
Paljonkohan saisi aikaan jos istuisi ihan oikeasti joka arkipäivä 8-16 kirjastossa kirjoittaen, lukien ja vanhoja tenttejä opetellen?
- Tehoa kaikkeen
Itse työelämästä koulun penkille palanneena sanoisin että kaikki on asenteesta kiinni. Olen ottanut tavaksi tulla opiskelemaan kuin "töihin", eli 8-16. Siinä ajassa ehtii tehdä kaiken tarpeellisen, mukaan luettuna ryhmätyöt, harkat ja tentteihin lukeminen, eli illat, viikonloput ja lomat jäävät kokonaan muille asioille. Eka vuosi vasta menossa, mutta 100 pistettä menee kirkkaasti rikki ja arvosanat 4-5 melkein järjestään.
Suurimpina ongelmina pisteiden metsästykselle ovat olleet päällekkäiset pakolliset luennot, harkat ja tentit sekä kurssit joita ei järjestetä silloin kun minulle sopisi. Nyt jos aloittaisin saman uudestaan, osaisin olla vielä paljon tehokkaampi, eli jättäisin pois turhia harkkaryhmiä ja etenkin turhia luentoja, ja käyttäisin sen ajan asian opiskeluun itsenäisesti. Ottaisin myös surutta kursseja joissa on jokin "pohjavaatimus", ei niistä kukaan välitä ja kyllä niistä läpi pääsee.
Voin suositella tätä menetelmää, opit tekemään töitä ajallaan, totut samalla työelämän aikatauluihin eikä tule jäätyä "kämpille makoilemaan" jos jokin luento tuntuu vähän turhalta. - Öhköjl
Onnistuu helposti, 100 noppaa on aika iisiä vielä. Jos opiskelee joka päivä 8-16 niin mahikset ehdottomasti 100 pisteisiin ja 4-5 arvosanoihin.
Itsehän teen vain hiukan yli 60, luen pari päivää tenttiin ja teen tentin ja sen jälkeen huilaan kolme viikkoa. Vähän turhan helppoa, ja arvosanatkin hyviä. :-) tsemppiä! - 2erwer
Helposti pystyy.. Tod näk saat kielet vielä hyväksluettua amk:sta. Peruskurssit saa suoritettua vuodessa HELPOSTI. Ja siihen vielä suurinosa kandiopinnoista päälle. Kandi toisen vuoden keväällä ja maisteriopintoja muutama jo tokana vuonna. Kolmantena vuonna loput maisterikurssit (maisteriopintoja n. 80op eli vuodessa vetää helposti varsinkin jos olet suorittanut jo aiemmin) ja gradu keväällä. Kolmessa vuodessa KTM -valmistuminen helposti ja myös kovista aineista kuten rahoitus. Muistelenpa että Vaasasta valmistui kahdessa vuodessa yksi samaan aikaan aloittanut jantteri markkinoinnin KTM:ksi.
Muita vinkkejä. Lukkari tulee olemaan täynnä! Tsekkaa myös avoimen kurssitarjonnat (mahdolliset kielet ja muita peruskursseja) Ne menee illalla joten ei sekota sun päiväohjelmaa ja usein ovat ilmaisia. MENE KURSSEILLE EKA JA KYSELE VASTA SEN JÄLKEEN!!! Jos menet opintoneuvojille ja kysyt saatko mennä kursseille vastaus on usein no et sä oikeestaan voi. Jos vaan menet ja saat opintopisteet ei niitä sulta pois oteta. Plus kyllä ne opintoneuvojatkin sen hokaa että yliopisto saa rahaa kun opiskelijat valmistuu (ajoissa)! Kantsii tietty miettiä sit myös sitä opiskelupaikkakuntaa että missä halpa asua jne. Stadissa ei välttämättä mahdollista opiskella 15h / pv
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan804143Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303161- 1602550
- 141875
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131140- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13852