Puolison ramadan-aika

ateisti anne

Taas se on menossa... Ramadan!

Meillä sitä vietetään niin, että mies kärvistelee syömättä ja juomatta klo 03 - 22.30 välisen ajan ja on kovin pahalla päällä, nukkuu ja tuijottaa nettiä kaiket päivät.

Tehkööt mitä huvittaa, mutta mulla palaa käämit yölliseen herätyskellon soittoon klo 04, jolloin alkaa kokkaaminen ja kolistelu.

Mulle myös osoitetaan mieltä, kun ostin kinkkuleikettä kaupasta. Kerroin, etten ole muslimi, voin syödä lihaa ja mielestäni on toisen ihmisen kunnioittamista olla puuttumatta toisen syömisiin, puhumattakaan, että "pakottaa" toisen olemaan syömättä sikatuotteita.

Suudelmat ja seksi on sitten tietysti pannassa koko seuraavan kuukauden, koska ainakin minä olen öisin niin väsynyt, etten niihin puuhin rupea. Mieshän ei eden hampaita pese aamuisin, koska sehän on kiellettyä.

Olen yrittänyt ajatella, että uskokoot mihin uskoo, mutta miten uskonto voikin sotkea koko elämän näin perusteellisesti?

144

3973

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun mielestäni

olet omalta osaltasi ratkaisusi tehnyt, ja päättänyt vaatia päätöksillesi kunnioitusta.
      Kaipaisikohan puolisosikin mahdollisesti vastaavaa kunnioitusta sinulta?

Tuskin nyt ramadanin vietto suurena yllätyksenä voi tulla, jos muslimin kanssa avioutuu :D

• onko....

Ai onko ramadan nyt? Minun miesystävä näyttää syövän ihan hyvällä ruokahalulla keskipäivällä ja mihin aikaan vaan. Ehkä hän ei sitten ole niin muslimi kuin olen luullut. Ei varmaan kavereille kerro, että on syönyt. Ilmankos ilmaantuu luokseni yleensä niin myöhään illalla, on varmaan kavereiden luona viettämässä ramadania ja syömässä hyvin :). No sitten hän saa kaksi isoa ateriaa päivässä...

• Turhaa valitusta

Kannattaisi tutustua mieheen ennenkuin vetää hynttyyt yhteen. Jos tämä asia tuli yllätyksenä, niin kovinpa heppoisin perustein olette yhdessä. Etkö muka tiennyt että hän on muslimi, vai oliko liian kiire saada tummaa ja komeaa miestä?

Joskus tuntuu että suomalaisilla naisilla tapahtuu sama kuin suomalaisille miehille - aivot valahtaa kasseihin kun näkee jotain eksoottista ja erilaista, en tosin uskonut että naisetkin ovat näin vietävissä.

Ei pidä valittaa kun on itse tilanteensa petannut. Minä tutustuin muslimimieheeni niin hyvin että tiesin ettei hän seuraa uskontoaan, ja täten se ei haittaakaan meidän elämää. Jossain vaiheessa kun tekee isoja ratkaisuja elämässä, niin pitäisi pysähtyä miettimään onko se toinen sopiva minulle ja käyttää siihen aikaa. Mihinkäs sinä olet aikasi käyttänyt?

• ghkjjhbjjhhj

Just joo.

Kun olet hämäläisen kanssa mennyt yhteen, ei sen "hitaus" saa ärsyttää koskaan?
        Tai savolaisen sutkauttelut?
        Ja kun olet tiennyt yhteen mennessäsi että miehillä on tapana jättää kalsarit kylppärin lattialle, ei siitä saa ärsyyntyä ikinä kun se ei tullut yllätyksenä?

Vaikka toisen ihmisen uskontoa kunnioittaisi, saa tällaiset yhteiselämää sekoittavat ja rajoittavat tavat silti ärsyttää mielestäni.

Minuakin ärsyttää välillä ukkoni joka on hiukan työhullu ja lähtee usein lauantai aamuisinkin töihin. Herätyskello soi kukonlaulun aikaan kun työpaikka on 70km päässä...ärsyttää vaikka kunnioitankin kun raataa yhteisen talouden eteen.

Oma mieheni ei ole muslimi, joten onneksi ei kosketa tämä ramadan minua.
        Joskus vaan tuntuu että te muslimien muijat vähän turhan paljon hymistelette niitä liittojanne ja sitten kun joku sanoo ihan niin kuin itsestä tuntuu, voi kamalaa kun pitäis vähän perehtyy...

• Anonyymi
        ghkjjhbjjhhj kirjoitti:

Just joo.

Kun olet hämäläisen kanssa mennyt yhteen, ei sen "hitaus" saa ärsyttää koskaan?
        Tai savolaisen sutkauttelut?
        Ja kun olet tiennyt yhteen mennessäsi että miehillä on tapana jättää kalsarit kylppärin lattialle, ei siitä saa ärsyyntyä ikinä kun se ei tullut yllätyksenä?

Vaikka toisen ihmisen uskontoa kunnioittaisi, saa tällaiset yhteiselämää sekoittavat ja rajoittavat tavat silti ärsyttää mielestäni.

Minuakin ärsyttää välillä ukkoni joka on hiukan työhullu ja lähtee usein lauantai aamuisinkin töihin. Herätyskello soi kukonlaulun aikaan kun työpaikka on 70km päässä...ärsyttää vaikka kunnioitankin kun raataa yhteisen talouden eteen.

Oma mieheni ei ole muslimi, joten onneksi ei kosketa tämä ramadan minua.
        Joskus vaan tuntuu että te muslimien muijat vähän turhan paljon hymistelette niitä liittojanne ja sitten kun joku sanoo ihan niin kuin itsestä tuntuu, voi kamalaa kun pitäis vähän perehtyy...

Yksinkertaiset akat valittaa, kun ovat kurkun-
        leikkaaja ukon valinneet. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis pitää paikkansa silloin tällöin kirjaimellisesti 😄

Nää akat ajattelevat näköjään vain alapäällään, kun tällainen naisia ja tyttöjä sekä muita kulttuureja väheksyvä ja alistava ylimielinen olio seksikumppanina. Plimpsatkin pitäs niiden mukaan silpoa.... Sairasta!

• pensselitäti

Oletko ajatellut asiaa miehesi kannalta? Hän varmaankin kokee, että sinun uskontosi tai elämäntapasi on sotkenut hänen elämänsä.
      Useimmiten nämä miehet hakevat itselleen kotimaastaan sen oikean vaimon, jonka kanssa voi elää ilman että toinen sotkee toisen elämän. Sellainen vaimo ymmärtää esimerkiksi ramadanin ja kunnioittaa sitä.
      En voi olla vielä kysymättä, että eikö miehesi käy ollenkaan töissä, jos kerran nukkuu ja tuijottaa nettiä kaiket päivät? Vai onko hänellä kesäloma nyt ramadanin aikaan?

• Mieti vähän

"Hän varmaankin kokee, että sinun uskontosi tai elämäntapasi on sotkenut hänen elämänsä."

Siinä tapauksessa kannattaa varmaan hakeutua muslimimaahan asumaan, ettei elämä mene "sekaisin"...

• ei hyvä heilu, ei
        Mieti vähän kirjoitti:

"Hän varmaankin kokee, että sinun uskontosi tai elämäntapasi on sotkenut hänen elämänsä."

Siinä tapauksessa kannattaa varmaan hakeutua muslimimaahan asumaan, ettei elämä mene "sekaisin"...

niin, suomessahan saa elää vaan ja ainoastaan suomi junttien tavalla keskikaljaa ja hk sinistä vetäen... ja auta armias jos joku haluaa tästä poiketa... hui, en edes uskalla ajatella mitä hänelle kävisi ;)

Tässä yksi ja ISO syy miksei suomi tule koskaan menestymään muiden maiden rinnalla(en tarkoita taloudellisesti), vaan tulee aina pysymään pohjolan peränä ja junttien kotimaana muun maailman mielestä :D

• pensselitäti
        ei hyvä heilu, ei kirjoitti:

niin, suomessahan saa elää vaan ja ainoastaan suomi junttien tavalla keskikaljaa ja hk sinistä vetäen... ja auta armias jos joku haluaa tästä poiketa... hui, en edes uskalla ajatella mitä hänelle kävisi ;)

Tässä yksi ja ISO syy miksei suomi tule koskaan menestymään muiden maiden rinnalla(en tarkoita taloudellisesti), vaan tulee aina pysymään pohjolan peränä ja junttien kotimaana muun maailman mielestä :D

Minä olen sitä mieltä, että uskonto on yksityisasia ja että se on pidettävä yksityisasiana. Jokainen eläköön uskontonsa mukaan, kunhan ei häiritse sillä muita ihmisiä. En ymmärrä, miten se, että joku ihminen paastoaa, voisi häiritä muita - paitsi tietenkin, jos paastoaja alkaa vaatia samaa muilta tai esimerkiksi vaatia itselleen joitakin etuoikeuksia paaston ajaksi. Sellaisiin ei tarvitse Suomessa myöntyä.
        Aviopuolisoiden on sovittava asiat keskenään tässä niin kuin kaikissa muissakin asioissa. Lähtökohtana pitäisi olla, että molemmat aviopuolisot ymmärtäisivät ja hyväksyisivät toistensa uskonnonharjoittamisen. Muuten ei perhettä kannata perustaa.

• Anonyymi
        ei hyvä heilu, ei kirjoitti:

No mitä keksintöjä tai hi-techiä on tullut yhdestäkään muslimimaasta? Lampaat, paimenet, kamelit tai öljykö? Vajakki-
        suvakki näköjään ihan kuutamolla, ajattelee alapäällään kuten muutkin matu-
        patjat, valitettavasti.
        On jo pidemmän aikaa nähty mitä tyttöjen ja katuturvallisuudelle sekä julkiselle taloudelle on käynyt, kun kemuja on täällä alettu hyysäänään täyshoidolla (myös naisten antama seksi) ja Suomesta tullut koko maailman sosiaalitoimisto.

• huono valinta

aika outoa tekstiä muslimin puolisolta :(

Itse olen ainakin mieheni kanssa innostunut asiasta ja kokkailemme yhdessä erilaisia ruokia, vaikken siis itse ramadania vietäkkään, tuen miestäni 100%

Ei ole helppoa viettää ramadania tähän aikaan vuodesta ja vielä fyysisesti raskasta työtä tehden...

Ei tämä elämäämme millään tavalla sotke, 1 kuukausi vuodessa vain.

Miksi olet nainut muslimin jos jo tälläinen pikku asia sotkee sinun elämääsi? Etkö tuon vertaa kunnioita miestäsi?

Yhtä asiaa en kirjoituksestasi ymmärrä, "yölliseen herätyskellon soittoon klo 04, jolloin alkaa kokkaaminen ja kolistelu." Miksi ihmeessä miehesi siihen aikaan herää ja alkaa kokkaamaan????

• Anonyymi

Kokkailee huumeita, joita myy tytöille palveluksia vastaan (yleensä suuseksiä, joka ns. halal).

• toinen ateisti

OFF topic ja eihän asia varsinaisesti minulle kuulu, mutta minusta jokaisen ihmisen pitäisi lopettaa siansyöminen. Onko siinä eläimessä jotain terveellistäkin?

• Miten....

lapissa muslimit viettävät ramadania? Yöttömät yöt...koko kuukausi syömättä? Monta kuollutta tai seonnutta muslimia vuodessa?

• Suomessa
        Miten.... kirjoitti:

lapissa muslimit viettävät ramadania? Yöttömät yöt...koko kuukausi syömättä? Monta kuollutta tai seonnutta muslimia vuodessa?

noudatetaan ramadanin suhteen Egyptin aikaa, joten nou hätä.

• Egptin?
        Suomessa kirjoitti:

Mitä aikaa tämä siis Suomessa käytännössä kellonaikoina tarkoittaa?

• stop bullshit
        Suomessa kirjoitti:

Eiköhän jokainen noudata itselleen sopivaa aikaa, eli jotkut seuraa mekkaa, jotkut omaa kotimaataan ja jotkut suomen kanssa samalla aika vyöhykkeellä olevaa lähintä muslimimaata, jotkut jopa rohkeina suomen aikaa. Eli ei Egyptin aika ole se ainut oikea.

• tipii
        Egptin? kirjoitti:

Eli jos täällä on klo 23.00, niin *Egyptissä klo on 22.00..

• Moskeijasta saa
        Egptin? kirjoitti:

sellaisen taulukon, josta voi katsoa mistä kellonajasta mihinkin Suomessa kuuluu paastota. Ja Suomessa on totutusti noudatettu samoja aikoja kuin Egyptissä.

Luulisi tuon taulukon löytyvän netistäkin, en ole kylläkään tsekannut.

• Katso
        stop bullshit kirjoitti:

Eiköhän jokainen noudata itselleen sopivaa aikaa, eli jotkut seuraa mekkaa, jotkut omaa kotimaataan ja jotkut suomen kanssa samalla aika vyöhykkeellä olevaa lähintä muslimimaata, jotkut jopa rohkeina suomen aikaa. Eli ei Egyptin aika ole se ainut oikea.

ylläolevaa vastausta, niin sinullekin selviää.

Oletko muuten montakin kertaa osallistunut ramadanin aikaiseen paastoon?

• Sunset11
        tipii kirjoitti:

Eikös Egyptissä ole sama kellonaika kun Suomessa? Näin ainakin näyttää maailmankello netissä.

• stop bullshit
        Katso kirjoitti:

ylläolevaa vastausta, niin sinullekin selviää.

Oletko muuten montakin kertaa osallistunut ramadanin aikaiseen paastoon?

en ole noudattanut kertaakaan mutta olen ollut mukana keskustelussa, jossa imaami on neuvonut näin toimittavaksi. Tärkeintä ei ole oikeat kellon ajat vain se tahto sydämessä.

Eli on väärin toitottaa että kaikki seuraisivat egyptin aikaa.
        Oikeastihan se kuuluisi mennä mekan mukaan.

• önvlönxcvlön
        tipii kirjoitti:

Paitsi että ramadanin kohdalla tällä kellonajalla ei tarkoiteta aikavyöhykettä (joka on Suomessa ja Egyptissä sama), vaan auringon nousun ja laskun aikaa. Tämä taas vaihtelee leveyspiirien mukaan kuten tarkkasilmäisempi saattaa huomata katsomalla ulos ikkunasta Suomen suveen. Lapissahan aurinko ei laske oikeastaan ollenkaan ja niinpä muslimi ei saisi syödä lainkaan, mutta asia on ratkaistu noudattamalla jonkun toisen maan aikatauluja. Mitä lähempänä päiväntasaajaa ollaan sitä tarkkarajaisempia ja säännöllisempiä ovat vuorokaudenaikojen vaihtelut.

• Ei oiken !
        stop bullshit kirjoitti:

en ole noudattanut kertaakaan mutta olen ollut mukana keskustelussa, jossa imaami on neuvonut näin toimittavaksi. Tärkeintä ei ole oikeat kellon ajat vain se tahto sydämessä.

Eli on väärin toitottaa että kaikki seuraisivat egyptin aikaa.
        Oikeastihan se kuuluisi mennä mekan mukaan.

Imami, piruluinen, johdataa uskovia harhaa !

On toimittava niin kuin Muhamed opastaa, olla syömätä , juomatta ja harastamata seksi valo aikana .

Vain noi toimimala Allahin käskemine totetuu ja hänen uskovainen päse Baradisin

• mie vaa
        Suomessa kirjoitti:

Pitää noudattaa auringoa eikä minkään muun maan aikoja

• Syntisäkki77

Sama juttu meillä, onneksi asumme vielä eri osoitteissa, niin pääsee välillä "huilimaan" omaan kämppään, niin saa toinen kiukutella siellä toisessa kämpässä ihan keskenään :) Itse ihmettelen tuota, että jos kerran Koraani käskee Ramadania viettämään, niin miksi siitä sitten pitää vetää herneet nenään, etenkin, kun on jo toistakymmentä vuotta sitä viettänyt, niin luulisi olevan jo tottunut. Miksi sitä sitten ylipäänsä viettää jos se on noin vaikeeta?! Enhän minäkään paastoa kuukautta ennen pääsiäistä vaikka uskontoni siihen velvoittaakin.

• vapaa uskonnosta

Miksi ylipäätänsä pitäisi elää jonkun kirjan laatimilla säännöillä?

• kirkosta eronnut
        vapaa uskonnosta kirjoitti:

Miksi ylipäätänsä pitäisi elää jonkun kirjan laatimilla säännöillä?

Koska joku on syntynyt ko.uskontoon ja aivopesty siihen.
        Itsekin varmaan olet ev.lut kristitty ja silloin sinunkin tulisi noudattaa raamattua. (En noudata itse. Helvettiin koko kirja.)

• ateistina minäkin
        kirkosta eronnut kirjoitti:

Koska joku on syntynyt ko.uskontoon ja aivopesty siihen.
        Itsekin varmaan olet ev.lut kristitty ja silloin sinunkin tulisi noudattaa raamattua. (En noudata itse. Helvettiin koko kirja.)

Olen kastettu luterilaiseen kirkkoon, mutta aikuisikään tultuani instituutiosta eronnut, koska en viitsinyt maksaa lähes 700 euroa vuodessa johonkin, josta en mitään ole koskaan saanut. Kiitos vanhemmilleni siitä, etteivät he aivopesseet minua lapsena, ja nykyään osaan ajatella omilla aivoillani, enkä alistu johonkin typerään myytiin ja vielä typerämpiin uskomuksiin ja käskyihin.

• <3

Voi että kun on vaikeeta elämä teille, joilla ei ole omassa elämässä mitään tekemistä. Ja ketjun alkajalle; oletko miettinyt, että jos tukisit miestäsi ja yhdessä vaikka tekisitte ruokia ja söisitte illalla, voisitte olla onnellisia tämän kuukauden ja ehkä se helpottaisi miehesi käyttäytymistä? Itse olen tuonut miehelleni ruokia, joista hän saa energiaa, ja joita muslimit yleensä syövät ramadanin aikana (taatelit yms.) Teemme myös yhdessä ruokia illalla ja juttelemme kaikista asioista, pyrimme olemaan yhdessä paljon. Tulostin miehelleni rukousajat netistä seinällemme (www.rabita.fi). Olen lukenut paljon ramadanista netistä, kysellyt mieheltäni miten he sitä viettävät omassa maassaan...Itse en paastoa, koska meille syntyy vauva nyt toivottavasti ramadanin aikana. Mutta tuen miestäni 100%. Muistan myös sen, että esim. viime vuonna olin hyvin vihainen miehelleni, kun hän vain istui kotona netin ääressä tai nukkui päivät. Hän oli sata kertaa vihaisemmalla tuulella, kuin tänä vuonna, kun oikeasti tuen häntä. Olen valintani tehnyt, kun menin naimisiin muslimi miehen kanssa, mutta en vaihtaisi tätä mihinkään. Odotan innolla, että pääsen joskus hänen kotimaahansa ramadanin aikaan. Ja meillä vietetään sitten esim. joulua minun tapaani, jolloin taas mieheni tukee minua. Uskon, että tänä vuonna Eid- juhla tulee olemaan todella ihana meidän perheessämme, jossa toivottavasti silloin on 3 henkilöä

• Vai teillä sillä tavalla ?meillä aloitaan ruokailu esim.tänään klo 22.08 ja me teemme jo alkuillasta yhdessä kaiken valmiiksi,enpä usko et miehesi käy kello neljä valmistamaan ruokaa kun silloin ruolailu päättyy.Ja seksiä voi harrastaa ihan samaan aikaan kun aloittaa ruokailun.Miksi olet ottanut itsellesi muslimin jos sua noin ottaa hermoon?meillä ei kukaan ole pahalla päällä vaikka paastoammekin päinvastoin meillä erittäin harmonista.Hyvää Ramadania kaikille muslimeille hamdolilah.

• hjjoöjö

No juuri näin. Aurinko nousee klo 04.26, joten kyllä silloin neljältä noustaan ruokailemaan, joten älä jaksa lässyttää typeryyksiä.

• Lue itse
        hjjoöjö kirjoitti:

No juuri näin. Aurinko nousee klo 04.26, joten kyllä silloin neljältä noustaan ruokailemaan, joten älä jaksa lässyttää typeryyksiä.

Mutta silloin erottaa jo mustan valkoisesta, eikä silloin saa enää syödä.
        Pimeä loppuu jo paljon ennen auringonnousua.

• hjjoöjö kirjoitti:

joo silloin rukoillaan tai oikeastaan enne klo.04.00 muttei ruokaa silloin todellakaan tehdä enää.Ja klo 0.1.00 alkaa pitkä rukoushetki.

• mustaa vai valkeaa??
        peltirumpu kirjoitti:

joo silloin rukoillaan tai oikeastaan enne klo.04.00 muttei ruokaa silloin todellakaan tehdä enää.Ja klo 0.1.00 alkaa pitkä rukoushetki.

Mä en tiedä, eikä mua juurikaan kiinnosta erottaako värejä, nouseeko aurinko vai pyllisteleekö joku jossain. Mä vaan kerron, että meidän kotona muslimimies herää ja alkaa syömään klo 04.00.

Asiat on kyllä pahasti pielessä jos ainoa jota kunnioittaa on joku äijä (?), jota ei ole koskaan edes tavannut...

• yökötät minua
        mustaa vai valkeaa?? kirjoitti:

Mä en tiedä, eikä mua juurikaan kiinnosta erottaako värejä, nouseeko aurinko vai pyllisteleekö joku jossain. Mä vaan kerron, että meidän kotona muslimimies herää ja alkaa syömään klo 04.00.

Asiat on kyllä pahasti pielessä jos ainoa jota kunnioittaa on joku äijä (?), jota ei ole koskaan edes tavannut...

Niin suomalaiselle juntille on vaikea kuvitella että maailmassa löytyy ihmisiä jotka uskovat jumalaan, se on mielestäni vahvuus, ei heikkous. Todella kunnioitettava asia. Todella omituiselta kuulostaa että tuollaisen ajatusmaailman omaava ihminen olisi muslimin kanssa yhdessä... Ja Tod.näk. olet pelkkä Provo, koska kukaan toista ihmistä rakastava, ei voisi koskaan pilkata julkisesti toisen uskomuksia.

• Lue itse
        yökötät minua kirjoitti:

Niin suomalaiselle juntille on vaikea kuvitella että maailmassa löytyy ihmisiä jotka uskovat jumalaan, se on mielestäni vahvuus, ei heikkous. Todella kunnioitettava asia. Todella omituiselta kuulostaa että tuollaisen ajatusmaailman omaava ihminen olisi muslimin kanssa yhdessä... Ja Tod.näk. olet pelkkä Provo, koska kukaan toista ihmistä rakastava, ei voisi koskaan pilkata julkisesti toisen uskomuksia.

On haraam syödä kun langan värin erottaa ja korkeasti oppineet opettavat että jopa korkean rakennuksen katolla on valoisaa pidempään kuin maassa ja siellä pitää noudattaa eri aikaa kuin maan pinnalla.

• 20+19
        yökötät minua kirjoitti:

Jaa, että junttia olla uskomatta jumalaan? No kukin tyylillään...

• 16+20
        20+19 kirjoitti:

Jaa, että junttia olla uskomatta jumalaan? No kukin tyylillään...

Eihän tuosta ollut kyse. On junttimaista puhua epäkunnioittavaan sävyyn toisen uskosta (vrt. esimerkiksi ilmaisut "pyllistellä" ja "äijä"). Ihmettelen, miten kyseinen pari on ylipäätään päätynyt yhteen, jos toisen kulttuurin ja arvojen kunnioitus on tuota luokkaa... Olen itsekin ateisti, mutta tapoihini ei kuulu pilkata minkään uskontokunnan kannattajia. Minusta on aika mautonta haukkua omaa puolisoa nettipalstoilla ja pilailla hänelle selvästi tärkeän asian kustannuksella.

Pidän aika epätodennäköisenä, että itse päätyisin muslimin tai ylipäätään minkään uskontokunnan edustajan kanssa yhteen erilaisten arvomaailmojen vuoksi, mutta jos niin kuitenkin kävisi, yrittäisin kyllä tukea puolisoani kaikissa hänen toimissaan, silloinkin, kun hän tekisi jotain minun näkökulmastani outoa.

Ei tuo kuukausi kerran vuodessa kuulosta edes kovin pitkältä ajalta. Kaikissa suhteissa pitää tehdä jonkin verran kompromisseja. Aikamoista joustamattomuutta on täällä havaittavissa. Huvittavaa varsinkin joidenkin seksiin liittyvät kommentit - eiköhän aika monet suomalaisparitkin harrasta seksiä pääasiassa klo 22 jälkeen, ja voihan sitä päätyä vaikka merikapteenin puolisoksi, jolloin puoliso olisi aina kuusi viikkoa kerrallaan merillä ;)

• muslimin Vaimo 12

Kylla te olette naurettavia, suomalaiset !
      Ramadan on juuri sita etta ihminen oppisi pidattaytymaan asioista, jotka muut ottavat itsestaan selviksi. Esim tupakointi, syonti, seksi, yms.

Suomessa ei todella muslimille ole tata oikeaa ramadan tunnelmaa, jonka saa muslimimaassa. Se on todella kaunis kuukausi, olen sen viettanyt monta kertaa ja itsekin yrittanyt osallistua siihen, kaksi eka paivaa oli vaikeaa, sitten se meni rutiiniksi.
      Ja mita tulee etta on vaarallista olla juomatta, muslimit kieltaytyvat vedesta ja heilla on nyt etelassa yli 50 asteen helle! Pyytakaapa jotain suomalaista kieltaytyyn alkoholista, ruoasta kuukauden ajaksi paivasaikaan !

Jokaisen tulisi kunnioittaa toisen uskontoa, on se sitten millainen tahansa. Siis suomettaret - kunnioittakaa miestenne uskontoa, jos ylipaansa pystytte kunnioittamaan miestanne. Ei kaikki mene Suomen saantojen mukaan.
      Ei ihmiselta voi vaatia, etta maassa maan tavalla, nythan ollaan Suomessa ja unohdetaan kaikki oman maan tavat ja kulttuuri. Ei se nain mene.

Hermostut kun miehesi heraa yolla kokkaamaan - no MILLOIN han sitten syo jos ei yolla??? Ehka miehesi on hermostunut enemman naista suomalaisten oudoista tavoista. Ajattele aivoillasi!
      Ehka olisi sinulle parempi valita suomalainen juntti ukko.

• 3+99

No jos söis vaikka päivällä, kuten NORMAALIT ihmiset!

Jos joku vielä viitsisi selittää MIKSI pitäisi pidättäytyä ruuasta, juomasta ja oman kumppanin hellyydestä? Nehän ovat kauniita, ihania asioita!

• Kandi-x

Allah ei suojaa munuaiskiviltä joita nesteen puute päivisin aiheuttaa.
        Ei niitä kovin usein tule, eikä kovin monille niin suuria että ne jäisivät munuaisiin jumiin, mutta vaara on kuitenkin aina olemassa. Munuaiskiven aiheuttama kipu on äärimmäisen kovaa ja loppuu vasta kun kivi irtoaa - jos irtoaa.

• pensselitäti

Jokainen täysi-ikäinen syököön tai olkoon syömättä. Ei siinä ole mitään ongelmaa, ellei siitä tee ongelmaa. Terve ihminen ei 20 tunnin paastoamiseen kuole.
        Olisi myös hyvä, jos paastoajat hillitsisivät kielensä eivätkä solvaisi toisella tavalla ajattelevia ja eläviä ihmisiä.

• toinenkinpuoli

EI SAA YLEISTÄÄ!!! en itsekään ymmärrä lainkaan aloittajan aatoksia enkä voisi ikinä niihin yhtyä,MUTTA: täällä paasataan kuinka suomettarien pitäisi tutustua kunnolla mieheen,kulttuuriin ja uskontoon,tukea,kunnioittaa ja ymmärtää häntä..ok,näin kuuluu ollakkin.
        mutta tiedoksi vaan että aina ei riitä vaikka teet nämä kaikki ja vähän ENEMMÄNKIN, sillä kaikki ihmiset ovat erilaisia ja voivat ajan kanssa muuttua tai olla lopulta aivan toisenlaisia kuin ovat tutustuttaessa antaneet ymmärtää...ASIOILLA ON AINA KAKSI PUOLTA!!!

• hikoile lisää
        toinenkinpuoli kirjoitti:

EI SAA YLEISTÄÄ!!! en itsekään ymmärrä lainkaan aloittajan aatoksia enkä voisi ikinä niihin yhtyä,MUTTA: täällä paasataan kuinka suomettarien pitäisi tutustua kunnolla mieheen,kulttuuriin ja uskontoon,tukea,kunnioittaa ja ymmärtää häntä..ok,näin kuuluu ollakkin.
        mutta tiedoksi vaan että aina ei riitä vaikka teet nämä kaikki ja vähän ENEMMÄNKIN, sillä kaikki ihmiset ovat erilaisia ja voivat ajan kanssa muuttua tai olla lopulta aivan toisenlaisia kuin ovat tutustuttaessa antaneet ymmärtää...ASIOILLA ON AINA KAKSI PUOLTA!!!

jippiaiejei, sulla ei suhteessasi taida kovin hyvin mennä, kun noin pillastut ja avaudut?

jos tutustuisit toiseen kunnolla ja ajan kanssa, eikä esimerkiksi netissä ja muutaman tapaamis kerran jälkeen heti naimisiin, niin kyllä sinulle miehen todellinen luonne olisi tullut esiin.

Minusta vähintä mitä voin mieheni eteen tehdä, on kunnioittaa ja tukea häntä hänen päätäksissään ja uskossaan, onhan mies minun takiani jättänyt kotimaansa perheineen ja ystävineen ja tullut suomeen, jossa ei tunne muita kun vaimonsa.

• toinenkinpuoli
        hikoile lisää kirjoitti:

jippiaiejei, sulla ei suhteessasi taida kovin hyvin mennä, kun noin pillastut ja avaudut?

jos tutustuisit toiseen kunnolla ja ajan kanssa, eikä esimerkiksi netissä ja muutaman tapaamis kerran jälkeen heti naimisiin, niin kyllä sinulle miehen todellinen luonne olisi tullut esiin.

Minusta vähintä mitä voin mieheni eteen tehdä, on kunnioittaa ja tukea häntä hänen päätäksissään ja uskossaan, onhan mies minun takiani jättänyt kotimaansa perheineen ja ystävineen ja tullut suomeen, jossa ei tunne muita kun vaimonsa.

en missään vaiheessa sanonut meneekö mulla hyvin vai huonosti.
        ja kuka on puhunut netti tuttavuuksista ja lyhyestä tutustumisesta???
        ja kirjoitin olevani samaa mieltä että toista pitää kunnioittaa ja tukea.
        enkä pillastunut vaan toin esiin toisenkin puolen asiasta.
        jos ei ymmärrä kirjoitusta ei kannata vastata mitään.

• ++laalaa++
        hikoile lisää kirjoitti:

"jos tutustuisit toiseen kunnolla ja ajan kanssa, eikä esimerkiksi netissä ja muutaman tapaamis kerran jälkeen heti naimisiin, niin kyllä sinulle miehen todellinen luonne olisi tullut esiin."

- näinkö sinä oikeasti luulet? :)

MIksiköhän sitä Suomeen tullaan? Paremman elintason perässä, jotta voisi lähettää rahaa kotimaahan. Ei siinä kuule paljon paina perheet ja ystävät, kun kotimaasta vaan jollakin keinoin pois pääsee nauttimaan Suomen sosiaaliturvasta ja rahoista!!!

• niimpä juurikin
        ++laalaa++ kirjoitti:

"jos tutustuisit toiseen kunnolla ja ajan kanssa, eikä esimerkiksi netissä ja muutaman tapaamis kerran jälkeen heti naimisiin, niin kyllä sinulle miehen todellinen luonne olisi tullut esiin."

- näinkö sinä oikeasti luulet? :)

MIksiköhän sitä Suomeen tullaan? Paremman elintason perässä, jotta voisi lähettää rahaa kotimaahan. Ei siinä kuule paljon paina perheet ja ystävät, kun kotimaasta vaan jollakin keinoin pois pääsee nauttimaan Suomen sosiaaliturvasta ja rahoista!!!

kyllä se vaan niin on että toisesta saattaa vuosienkin jälkeen paljastua piirteitä ja asoita jotka ei aiemmin olleet näkyvissä...ihminen voi salata asioita tai sitten vaan yksinkertaisesti muuttua ajan kuluessa.
        hienoa että joku uskoo noin vahvasti olevansa se helmi maailmassa jonka takia mies on jättänyt kaiken ja jonka vertaista ei kotimaastaan ois ikinä löytänyt...toivottavasti et joku päivä putoa vauhdilla alas pilvilinnoistasi...ja totta on että kyllä se perhe,suku ja kotimaa on aina se tärkein ja rakkain vaikka mitä väitetään,sorry.

• ++laalaa++
        niimpä juurikin kirjoitti:

kyllä se vaan niin on että toisesta saattaa vuosienkin jälkeen paljastua piirteitä ja asoita jotka ei aiemmin olleet näkyvissä...ihminen voi salata asioita tai sitten vaan yksinkertaisesti muuttua ajan kuluessa.
        hienoa että joku uskoo noin vahvasti olevansa se helmi maailmassa jonka takia mies on jättänyt kaiken ja jonka vertaista ei kotimaastaan ois ikinä löytänyt...toivottavasti et joku päivä putoa vauhdilla alas pilvilinnoistasi...ja totta on että kyllä se perhe,suku ja kotimaa on aina se tärkein ja rakkain vaikka mitä väitetään,sorry.

Etkö ymmärtänyt?? No, ei ollut yllätys...

Rautalangasta: Suomeen tullaan vain ja ainoastaan nauttimaan paremmasta elintasosta ja elämään valtion kustannuksella viis siitä millaisen eukon on joutunut tästä hyvästä naimaan! Siinä on helmet kovin kaukana. Sorry vaan, mutta kyllä se 95% näin on!

• jepu-jep
        pensselitäti kirjoitti:

Jokainen täysi-ikäinen syököön tai olkoon syömättä. Ei siinä ole mitään ongelmaa, ellei siitä tee ongelmaa. Terve ihminen ei 20 tunnin paastoamiseen kuole.
        Olisi myös hyvä, jos paastoajat hillitsisivät kielensä eivätkä solvaisi toisella tavalla ajattelevia ja eläviä ihmisiä.

Mutta 50 asteen lämmössä koko päivän juomatta, on erittäin vaaraallista ellei ole kameli!

• Muslimin waimo
        jepu-jep kirjoitti:

Mutta 50 asteen lämmössä koko päivän juomatta, on erittäin vaaraallista ellei ole kameli!

Mutta kumma kyllä ihmiset selviävät siitä hengissä joka vuosi, ilman terveysongelmia.

Ramadanissa on tarkoitus kuunnella omaa kehoa. Keho kyllä ilmoittaa mihin se pystyy ja mihin ei. Sairaiden, vanhusten, lasten, raskaana olevien tai imettävien naisten ei esimerkiksi tarvitse paastota. Perusterveellä ihmisellä, joka huolehtii nestetasapainosta pimeän aikaan, eikä tee raskasta ruumiillista työtä ei ole mitään estettä pitää Ramadanin paastoa, oli lämpötila sitten 5 tai 50 astetta.

• eddfss
        Muslimin waimo kirjoitti:

Mutta kumma kyllä ihmiset selviävät siitä hengissä joka vuosi, ilman terveysongelmia.

Ramadanissa on tarkoitus kuunnella omaa kehoa. Keho kyllä ilmoittaa mihin se pystyy ja mihin ei. Sairaiden, vanhusten, lasten, raskaana olevien tai imettävien naisten ei esimerkiksi tarvitse paastota. Perusterveellä ihmisellä, joka huolehtii nestetasapainosta pimeän aikaan, eikä tee raskasta ruumiillista työtä ei ole mitään estettä pitää Ramadanin paastoa, oli lämpötila sitten 5 tai 50 astetta.

lisäys miljoonat ihmiset selviävät siitä joka vuosi :)

• mie vaa

Mutta raskasta ruumiillista työtä tekevälle on paastoaminen vaarallista. No täl hetkellä on "vain" n.19 tuntii kun alkaessa oli n.20 tuntii.

Pidän mölyt mahassani mitä ajattelen ramadanista koska rakastan miestäni.

Kaupasta ostan ruokia ja herkkuja joitten ajattelen antavan energiaa pitkäksikin aikaa.

Meil on pieni lapsi (1v 3kk), jonka hoivassa mies joutuu auttaan kun minä menen töihin hänen palattuaan töistä. Eli kuulumiset vaihetaan suurinpiirteen toinen jalka oven välis.

Onneks on vanhempia sisaruksia jotka voivat jeesata jotta mieheni voi levähtää töitten jälkeen.

Kieltämättä odotan innolla ramadanin loppua, jotta voimme palata normaaliin arkeen.

• 4twgtrgfb
    • päättelyä

paasto on ihmisen terveydelle hyväksi. Yleensä suositellaan ettei ihminen söisi tai joisi mitään klo 18.00-06.00. Tuleehan tuostakin jo 12 tuntia. Päiväsaikaan tehty paasto yhdistä muslimeja ja kehon kautta tehdyt uhraukset vahvistavat uskoa. Tällaiset eleet jotka ovat osa arkea, ovat kristityille outoja. Todellisuudessa islamilaisuus säätelee hyvinkin yksityiskohtaisesti ihmisen elämää kuten syömistä, juomista ja sukupuolielämää. En ota kantaa on se oikein tai väärin. Jokaisella on oma uskonsa, joten tehköön sen mukaan. Vaimojen kannattaa kunnioittaa puolisonsa uskoa, ja sen takia voi odottaa myös puolisonsa kunnioittavan hänen uskoaan. Uskoisin kuitenkin, että sianlihasta tehty ruoka klo 12.00 ramadanin aikaan ei ole oikea tapa hakea itselleenkunnioitusta. (ja oluset siihen päälle ja seksiä tietenkin..).vaikkakin se olisi hiukan verrattavissa siihen, mitä islamilainen mies vaimoltaan odottaa oman uskonsa suhteen.

• HaniMania

Mitäs islamilainen mies odottaa vaimoltaan oman uskonsa suhteen?

Meillä ei ainakaan odota mitään muuta kuin kunnioitusta ja pientä tarkkuutta ruokakaupassa (esim. ettei osta niitä makeisia joihin on käytetty sikaperäisiä liivatteita). Vanhat tuotteet menee nykyisin jo ulkomuistista, ja uudet tuotteet vilkaisee kyllä nopeasti läpi. Eikä siitä minulle sen enempää työtä ole kuin hänelle, kun hän joutuu tarkistamaan ettei tuo minulle ruokaa josta en pidä/voi syödä.

• ihmettelen todella

kummastuttaa
      onko kaikilla eri ajat ramadanissa, kun minun mies alkaa syömöön 19:09 joka ilta ja lopettaa aamulla 04:25 syömisen, juomisen, polttamisen jne..
      ja pelaa nettipelejä läpiyön ja aamupäivän?????????

• ?????????

jokainen saa noudattaa parhaimmaksi valittuaan aikaa, eli siis seurata jotakin muuta maata tai tehdä suomen ajan mukaan.

Meillä myöskin aletaan syömään n. 10 aikaan illalla.

Mutta ihmeen pitkältä tuo 19.09-4.25 vaikuttaa, yöthän pitenevät mitä joka päivä, niin miten hän joka päivä noudattaa samaa aikaa...

• hullua puuhaa
        ????????? kirjoitti:

jokainen saa noudattaa parhaimmaksi valittuaan aikaa, eli siis seurata jotakin muuta maata tai tehdä suomen ajan mukaan.

Meillä myöskin aletaan syömään n. 10 aikaan illalla.

Mutta ihmeen pitkältä tuo 19.09-4.25 vaikuttaa, yöthän pitenevät mitä joka päivä, niin miten hän joka päivä noudattaa samaa aikaa...

Jokainen saa miettiä omilla aivoillaan, että onko ramadanissa mitään järkeä? Ymmärrän toki raskaiden ruokien välttelemisen, alkoholin ja tupakan välttämisen, mutta tänäänkin on ollut lähes 30 ja muslimit viettää jo17 tuntia syömättä ja jopa juomatta. Erittäin vaarallista tässä helteessä tuo! Nestehukka on varmasti valtaisa.

Onko syynä oikeasti vain tarve tulla hyväksi ihmiseksi?

• EGY

Oisko EGY:n aika. Meillä ainakin syödään vasta kymmenen jälkeen!

• Muslimin waimo

Aivan uskomatonta tekstiä henkilöltä joka väittää olevansa muslimin puoliso. Taitaisi Provo Anne olla soveltuvampi nimi.

Oma mieheni paastoaa, ja minä välillä pidän hänelle seuraa. Jos en paastoa, niin ainakin odotan iltaan varsinaisen aterian kanssa, jotta voimme syödä yhdessä. Aamiaisen hän valmistaa itse yöllä, ja usein tekee minulle myös samalla jotain aamua odottamaan. Hampaansa hän harjaa syötyään, sitä ei ole kielletty. Henki ei hänellä ainakaan löyhkää Ramadanin aikaan, eikä kyllä muulloinkaan.

Itse en ole muslimi, mutta en koskaan osta sianlihaa kotiin. Syön sitä kyllä jos joku tarjoaa, mutta kunnioituksesta miestäni kohtaan harjaan hampaani ennen kuin suutelen häntä. Mielestäsi ''on toisen ihmisen kunnioittamista olla puuttumatta toisen syömisiin'', ja täällä avaudut miehesi syömättömyydestä. Et siis kunnioita miestäsi.

Pomoni on muslimi, ja hän paastoaa, kuten myös yksi työkavereistani. Kunnioituksesta heitä kohtaan en ryystä kahvia pitkin päivää, ja mussuta ruokaa heidän edessään, vaan syön takahuoneessa. Myös vesipulloni pidän tavallista huomaamattomammassa paikassa. Kukaan ei ole näin pyytänyt tekemään, mutta itselleni tulisi huono omatunto, jos heiluttelisin ruokaa ja juomaa paastoavien nenien edessä.

Sinä et edes kunnioita omaa miestäsi riittävästi tukeaksesi häntä yhden kuukauden vuodessa. Miksi ihmeessä olet mennyt muslimin kanssa naimisiin, jos olet noin suvaitsematon hänen uskontoaan kohtaan?!

• lokmllköp

Koska paastoaminen on terveydelle vaaraallista helteillä ja muutenkin pelleilyä. Minkä takia sitä muuten tehdään, mikä on syy??? Jumala ei koskaan kehoittaisi uskovia moiseen.

• Muslimin waimo
        lokmllköp kirjoitti:

Koska paastoaminen on terveydelle vaaraallista helteillä ja muutenkin pelleilyä. Minkä takia sitä muuten tehdään, mikä on syy??? Jumala ei koskaan kehoittaisi uskovia moiseen.

Oliko tuo siis vastaus kysymykseeni? Meni(t) naimisiin koska paastoaminen on terveydelle vaarallista ja muutenkin pelleilyä? Selvä.

Paastoaminen ei ole terveydelle haitallista helteilläkään, kun sen tekee oikein. Huolellisesti, itseä kuunnellen se tekee hyvää sekä keholle että mielelle. Ja syyt paastolle on tuolla jo aikaisemminkin mainittuna, onko pääkoppa niin puinen ettei ymmärrä lukemaasi?

• vaimo minäkin

Oliko tuo siis vastaus kysymykseeni? Meni(t) naimisiin koska paastoaminen on terveydelle vaarallista ja muutenkin pelleilyä? Selvä.

Paastoaminen ei ole terveydelle haitallista helteilläkään, kun sen tekee oikein. Huolellisesti, itseä kuunnellen se tekee hyvää sekä keholle että mielelle. Ja syyt paastolle on tuolla jo aikaisemminkin mainittuna, onko pääkoppa niin puinen ettei ymmärrä lukemaasi?

Kieltäytyminen vedestä 30 asteen hellepäivänä klo 03-22 välisen ajan on terveellistä??? Älä hulluja puhu, onko sutkin aivopesty????

Onneksi minun jumala ei aseta minulle näitä naurettavia sääntöjä!

• Magribb

Muslimin vaimo: olen lukenut tekstejäsi ja olisin kiinnostunut puhumaan kanssasi enemmän. Oma mieheni on myös muslimi ja itse olen kristitty mutta olen jo vuoden verran etsinyt tietoa islamista ja minua kiinnostaisia puhua jonkun suomalaisen kanssa joka on samassa tilanteessa..
        Ymmärrän kuitenkin jos sinulla ei ole sen kummempaa kiinnostusta,voit sanoa suoraan jos asia on näin:)

• Magribb

Muslimin vaimo: olen lukenut tekstejäsi ja olisin kiinnostunut puhumaan kanssasi enemmän. Oma mieheni on myös muslimi ja itse olen kristitty mutta olen jo vuoden verran etsinyt tietoa islamista ja minua kiinnostaisia puhua jonkun suomalaisen kanssa joka on samassa tilanteessa..
        Ymmärrän kuitenkin jos sinulla ei ole sen kummempaa kiinnostusta,voit sanoa suoraan jos asia on näin:)

• Muslimin waimo
        Magribb kirjoitti:

Omia yhteystietojani en tänne halua laittaa, kaikki yhteydenotot ovat aikaisemmin olleet joko rasistisilta idiooteilta, tai sitten kaikenmaailman häiriköiltä.

Mutta jos haluat laittaa tänne esim. sähköpostiosoitteesi, niin voin kyllä ottaa sinuun yhteyttä.

• Käy keskustelemassa
        Magribb kirjoitti:

esim. imaamin kanssa, Magribb. Häneltä voit kysellä mieltäsi askarruttavia asioita. Itse ainakin koin tämän erittäin antoisaksi, sillä imaami ei tosiaankaan yrittänyt tehdä minkäänlaista käännytystyötä, vaan vastaili kysymyksiini erittäin asiallisesti ja lempeästi. Moskeijasta saa myös mukaansa erittäin hyvää kirjallista materiaalia, koskien esim. naisen asemaa islamissa.

Kun kävin kääntymisprosessiani läpi, yritin hakea tietoa monin eri tavoin. Ja itse asiassa monesta muustakin uskonnosta kuin islamista. Lopullisen päätöksentekoon meni vuosia, mutta mielestäni tällaista päätöstä tuleekin harkita pitkään.

Yllättävää kyllä, kaikista painostavimmaksi havaitsin muiden käännynnäisten 'hyvät neuvot'. Sen sijaan Helsingin Yliopiston järjestämä islam-luentosarja oli erittäin hyödyllinen. Luennoitsijoina oli kovin erilaisen näkemyksen omaavia henkilöitä, myös sellaisia jotka esittivät hyvinkin kriittisiä näkökulmia islamiin. Lisäksi olen matkustellut paljon islamisissa maissa, sekä asunut ei-islamilaisessa maassa, mutta alueella jossa islam on valtauskonto (tosin itsekin silloin jo muslimina).

Olen siis valinnut islamin jo vuosia ennen kuin tapasin muslimipuolisoni, joten minun kiinnostukseni islamiin ei herännyt puolisoni myötä. Ovat alkuperäiset syyt mitkä tahansa, niin toivon jokaisen tekevän omat henkilökohtaiset valintansa oman tahtonsa mukaisesti, ei kenenkään painostuksesta.

Nyt olemme kohtapuoliin lähdössä viettämään ramadanin loppua appivanhempien luokse, ja juhlimme myös eidiä heidän kanssaan. Paaston viettäminen Suomessa on aina enempi vähempi yksinäistä puuhaa, mutta miehen kotimaassa paastolle saa yhteisöllistä tukea ja se tuntuu luontevaltammalta kuin täällä.

Magribb, kaikkea hyvää sinulle ja miehellesi. Jatka tiedonetsintää, ja anna itsellesi aikaa. Tutustu islamiin kaikessa rauhassa, ja tee päätöksesi sitten kun tiedät olevasi siihen valmis.

• Käy keskustelemassa kirjoitti:

esim. imaamin kanssa, Magribb. Häneltä voit kysellä mieltäsi askarruttavia asioita. Itse ainakin koin tämän erittäin antoisaksi, sillä imaami ei tosiaankaan yrittänyt tehdä minkäänlaista käännytystyötä, vaan vastaili kysymyksiini erittäin asiallisesti ja lempeästi. Moskeijasta saa myös mukaansa erittäin hyvää kirjallista materiaalia, koskien esim. naisen asemaa islamissa.

Kun kävin kääntymisprosessiani läpi, yritin hakea tietoa monin eri tavoin. Ja itse asiassa monesta muustakin uskonnosta kuin islamista. Lopullisen päätöksentekoon meni vuosia, mutta mielestäni tällaista päätöstä tuleekin harkita pitkään.

Yllättävää kyllä, kaikista painostavimmaksi havaitsin muiden käännynnäisten 'hyvät neuvot'. Sen sijaan Helsingin Yliopiston järjestämä islam-luentosarja oli erittäin hyödyllinen. Luennoitsijoina oli kovin erilaisen näkemyksen omaavia henkilöitä, myös sellaisia jotka esittivät hyvinkin kriittisiä näkökulmia islamiin. Lisäksi olen matkustellut paljon islamisissa maissa, sekä asunut ei-islamilaisessa maassa, mutta alueella jossa islam on valtauskonto (tosin itsekin silloin jo muslimina).

Olen siis valinnut islamin jo vuosia ennen kuin tapasin muslimipuolisoni, joten minun kiinnostukseni islamiin ei herännyt puolisoni myötä. Ovat alkuperäiset syyt mitkä tahansa, niin toivon jokaisen tekevän omat henkilökohtaiset valintansa oman tahtonsa mukaisesti, ei kenenkään painostuksesta.

Nyt olemme kohtapuoliin lähdössä viettämään ramadanin loppua appivanhempien luokse, ja juhlimme myös eidiä heidän kanssaan. Paaston viettäminen Suomessa on aina enempi vähempi yksinäistä puuhaa, mutta miehen kotimaassa paastolle saa yhteisöllistä tukea ja se tuntuu luontevaltammalta kuin täällä.

Magribb, kaikkea hyvää sinulle ja miehellesi. Jatka tiedonetsintää, ja anna itsellesi aikaa. Tutustu islamiin kaikessa rauhassa, ja tee päätöksesi sitten kun tiedät olevasi siihen valmis.

Kiitos paljon " kay keskustelemassa" kommentistasi! on kiva lukea myos tallaisia kommentteja taalla valilla eika aina sita yleista...Jatkan tiedon etsintaa ja tutustun rauhassa kaikkeen uuteen...mikaa asia ei viela ole ollut epamiellyttava ja mieheni perhe on todella asiallinen kanssani naissa asioissa..vastaavat mielellaan kysymyksiini mutta sanovat aina etta rauhassa vain eteenpain,niin se oikea tie loytyy:)
        Hyvaa ramadanin loppua teille:)

• Kiitos magribb!
        magribb kirjoitti:

Kiitos paljon " kay keskustelemassa" kommentistasi! on kiva lukea myos tallaisia kommentteja taalla valilla eika aina sita yleista...Jatkan tiedon etsintaa ja tutustun rauhassa kaikkeen uuteen...mikaa asia ei viela ole ollut epamiellyttava ja mieheni perhe on todella asiallinen kanssani naissa asioissa..vastaavat mielellaan kysymyksiini mutta sanovat aina etta rauhassa vain eteenpain,niin se oikea tie loytyy:)
        Hyvaa ramadanin loppua teille:)

Ilahduttavaa kuulla, että miehesi perhe suhtautuu asiaan erittäin positiivisesti. Vaikuttaa siltä, että he ovat hyvä esimerkki siitä miten muslimin kuuluukin suhtautua henkilöön, joka haluaa tietoa islamista. Kunnon muslimin velvollisuuksiin kuuluu vastata kysymyksiin asiallisesti, koskaan ei saa painostaa toista kääntymään, vaan on kunnioitettava toisen vakaumusta. On myös tuettava sitä joka haluaa ottaa islamin sydämeensä, mutta kaikin tavoin lempeällä tavalla. Ja he ovat niin oikeassa sanoessaan tien löytyvän. Se on asia jota ei voi, eikä tarvitse kiirehtia. Itse tiedät milloin olet valmis. Ja vaikka sitä päivää ei koskaan tulisikaan, et siitäkään huolimatta ole yhtään sen huonompi ihminen. Tärkeintä on että pystyy elämään sopusoinnussa itsensä kanssa, sillä vain silloin pystyy arvostamaan muitakin ihmisiä.

• Utelias vain

Te suomalaiset naiset, jotka avioidutte muslimin kanssa - miksi ette muuta miehenne kotimaahan?

Kuinka moni muslimimies on ihan oikeasti töissä, eikä elä sosiaalituilla tai vaimonsa siivellä?

• Muslimin waimo

Me asumme yleensä puolet vuodesta Suomessa, ja puolet miehen kotimaassa. Tänä vuonna olemme kuitenkin Suomessa koko vuoden.
        Molemmat teemme kausiluonteista työtä molemmissa maissa, emmekä nosta tukia. Hän tienaa enemmän rahaa kuin minä, joten periaatteessa kai minä elelen vähän hänen siivellään. Tosin hän myös tuhlaa enemmän, joten tilanne tasapainottuu. Suhteemme aikana vain minä olen elellyt valtion tuilla, ollessani opiskelija. Hän ei sanojensa mukaan koskaan suostuisi elämään valtion rahoilla, vaan mielummin lainaa sukulaisilta - ja maksaa korkojen kera takaisin. Muslimimiehelle on kunnia-asia elättää perheensä itse.

• 1-2233

Me asumme yleensä puolet vuodesta Suomessa, ja puolet miehen kotimaassa. Tänä vuonna olemme kuitenkin Suomessa koko vuoden.
        Molemmat teemme kausiluonteista työtä molemmissa maissa, emmekä nosta tukia. Hän tienaa enemmän rahaa kuin minä, joten periaatteessa kai minä elelen vähän hänen siivellään. Tosin hän myös tuhlaa enemmän, joten tilanne tasapainottuu. Suhteemme aikana vain minä olen elellyt valtion tuilla, ollessani opiskelija. Hän ei sanojensa mukaan koskaan suostuisi elämään valtion rahoilla, vaan mielummin lainaa sukulaisilta - ja maksaa korkojen kera takaisin. Muslimimiehelle on kunnia-asia elättää perheensä itse.

Pakoittaako miehesi sinut huivin käyttöön hänen kotimaassansa ja Suomessa ei?

• Muslimin waimo
        1-2233 kirjoitti:

Ei pakota missään. Myöskään hänen äitinsä ei käytä huivia, muuten kuin moskeijassa käydessään.

• 1233466

Ei pakota missään. Myöskään hänen äitinsä ei käytä huivia, muuten kuin moskeijassa käydessään.

Saako kysyä mistä maasta on kyse?

• Muslimin waimo
        1233466 kirjoitti:

Saako kysyä mistä maasta on kyse?

Mieheni on turkkilais-kurdi.

• Myös muslimin

puoliso

Myös me asumme osan vuodesta miehen kotimaassa.

Mies on ollut Suomessa kohta 10 vuotta, joista 9 tehnyt täällä töitä. Ensimmäisen vuoden hän käytti suomenkielen opiskeluun, ja senkin hän maksoi omasta pussistaan, ei millään tuilla tai minun rahoillani. Kun muutimme Suomeen, tiesimme ettei hänen työllistymisensä olisi välttämättä itsestäänselvyys, joten meillä oli sen verran säästöjä ettemme mitään tukia tarvitsisi.

Nykytilanne on sellainen, että mies käy päivätyössä ja minä olen freelancerinä. Lisäksi meillä on kaksi yritystä, toinen Suomessa, toinen miehen kotimaassa. Onneksi mies pystyy järjestämään pitkiä lomia työstään, joten meillä on mahdollisuus paeta Suomen talvea etelän lämpöön, ja samalla tietysti tsekkaamaan vähän toisen yrityksemme asioita.

Vastaus toiseen kysymykseesi siis on, että kyllä on ihan oikeasti töissä. Ei ole koskaan mitään tukia ottanut vastaan, eikä elä kenenkään siivellä. Jos nyt siipeilijää pitäisi etsiä, niin kaipa se olisin minä. Ei minulla muuten välttämättä olisi varaa sellaiseen luksukseen kuin tehdä töitä freelancerinä. Voin tehdä töitä omaan tahtiini, tai olla tekemättä, jos siltä tuntuu. Kohta tilanne tosin muuttuu sen verran, että avaamme piakkoin uuden liikkeen, jonne ainakin alkuun siirryn potkaisemaan hommat käyntiin.

• Myös muslimin
        1-2233 kirjoitti:

puoliso

Ei pakota missään käyttämään huivia.

Miehen kotimaassa saataan käyttää huivia omasta halustani, tilanteesta riippuen. Siellä osa naisista käyttää huivia ulkona liikkuessaan, osa ei. Pääkaupungissa, josta mieheni on kotoisin, huivia käytetään harvemmin. Siellä oikeastaan vain vanhemmat naiset verhoavat päänsä, mutta silloinkin kysymys on pelkästään hiukset peittävästä pääliinasta, ei mistään burkhasta tai vastaavasta.

• Moktaria

Niin sinun miehesi on shia eikä sunni muslim kun katson kurdinaisten pukeutumista niin välillä naurattaa kun on huivi päässä ja sitten tiukat farkut.Yleensä kaikki Kurdit ovat shia muslimeita ja heillä on ihan omat jutut eli he tulkitsevat koraania aivan eri tavalla kuin sunna muslimit eli sanon näin lyhyesti sunnat ovat maltillisempia kuin shiat jotka ovat kaukana siitä.Ja nyt jos joku minun kanssa väittelemään tästä asiasta niin tiedän todellakin mistä puhun.

• väitellään sitten
        Moktaria kirjoitti:

Niin sinun miehesi on shia eikä sunni muslim kun katson kurdinaisten pukeutumista niin välillä naurattaa kun on huivi päässä ja sitten tiukat farkut.Yleensä kaikki Kurdit ovat shia muslimeita ja heillä on ihan omat jutut eli he tulkitsevat koraania aivan eri tavalla kuin sunna muslimit eli sanon näin lyhyesti sunnat ovat maltillisempia kuin shiat jotka ovat kaukana siitä.Ja nyt jos joku minun kanssa väittelemään tästä asiasta niin tiedän todellakin mistä puhun.

Älähän nyt valehtele!! Kurdit, ainakin Turkin kurdit ovat 90% sunnimuslimeja.

• moktaria
        väitellään sitten kirjoitti:

Älähän nyt valehtele!! Kurdit, ainakin Turkin kurdit ovat 90% sunnimuslimeja.

Eivät muuten ole sunneja en tiedä mistä olet saanut tuollaisen luvun?suurin osa kurdeista ovat nimenomaan shioja he voivat itse sanoa että,ovat sunneja jottei heitä syrjittäisi enempää mitä tällä hetkellä tehdään.En todellakaan hyväksy oli se sunni tai shia kenenkään syrjintään mutta,heidän omat säädöksensä ovat pahoja ,harhaanjohtavia,väkivaltaisia en osaa oikein kuvailla sitä sanaa jota tarkoitan.Kyllähän kurdit ovat joutuneet/joutuvat kärsimään jatkuvasti siitä mitä he ovat ,voimme verrata kurdeja meidän omaan vähemmistöön eli romaneihin tosin tänä päivänä meidän romanit voivat hyvin.

• sunneja ovat
        moktaria kirjoitti:

Eivät muuten ole sunneja en tiedä mistä olet saanut tuollaisen luvun?suurin osa kurdeista ovat nimenomaan shioja he voivat itse sanoa että,ovat sunneja jottei heitä syrjittäisi enempää mitä tällä hetkellä tehdään.En todellakaan hyväksy oli se sunni tai shia kenenkään syrjintään mutta,heidän omat säädöksensä ovat pahoja ,harhaanjohtavia,väkivaltaisia en osaa oikein kuvailla sitä sanaa jota tarkoitan.Kyllähän kurdit ovat joutuneet/joutuvat kärsimään jatkuvasti siitä mitä he ovat ,voimme verrata kurdeja meidän omaan vähemmistöön eli romaneihin tosin tänä päivänä meidän romanit voivat hyvin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sunnalaisuus
        Lue myös:http://fi.wikipedia.org/wiki/Šiialaisuus

Kyllä ne siellä Turkissa sunneja on. Mistäkö tiedän? Olen asunut noin 8 vuotta Itä-Turkissa ja mieheni on sunnimuslimi.

• moktaria
        moktaria kirjoitti:

Olen tehnyt ja teen edelleen työtä erI maiden kurdien kanssa ,wikipediasta saa paljon tietoa mut siellä ei aina olla ajan tasalla .Pidän joulukuun alussa luennon Helsingissä tästä samasta aiheesta joten olet tervetullut kuuntelemaan sitä ,luennon tiedot ja aikataulut tulee ilmoitus päivittäislehtiin.

• turkin sunnista
        moktaria kirjoitti:

Olen tehnyt ja teen edelleen työtä erI maiden kurdien kanssa ,wikipediasta saa paljon tietoa mut siellä ei aina olla ajan tasalla .Pidän joulukuun alussa luennon Helsingissä tästä samasta aiheesta joten olet tervetullut kuuntelemaan sitä ,luennon tiedot ja aikataulut tulee ilmoitus päivittäislehtiin.

Muako kutsut luennolle?

Kiitos, mutta asun Itä-Turkissa, eli en valitettavasti pääse. Mutta ehkä kannattaisi tarkistaa tietosi ennen luentoa. :)

• Moktaria
        turkin sunnista kirjoitti:

Muako kutsut luennolle?

Kiitos, mutta asun Itä-Turkissa, eli en valitettavasti pääse. Mutta ehkä kannattaisi tarkistaa tietosi ennen luentoa. :)

Olen tutkinut kurdien historiaa 22v samoin myös arabien joten en usko että,minun täytyy tarkistaa ennen luentoa mitään,toiseksi olen asunnut Irakissa,Libyassa,Libanonissa,Turkissa ja Syyriassa ja tällä hetkellä asun Algeriassa joten en viitsi enempää väitellä sinun kanssasi.

• ihan sama mulle
        Moktaria kirjoitti:

Olen tutkinut kurdien historiaa 22v samoin myös arabien joten en usko että,minun täytyy tarkistaa ennen luentoa mitään,toiseksi olen asunnut Irakissa,Libyassa,Libanonissa,Turkissa ja Syyriassa ja tällä hetkellä asun Algeriassa joten en viitsi enempää väitellä sinun kanssasi.

En mäkään väittele sun kanssa, ja muista maista ei pienintäkään tietoa, mutta sen sanon, että nämä Turkin kurdit ovat sunnimuslimeja.

• ota pliis selvää
        Moktaria kirjoitti:

"Sunnalaisuus on islamin pääsuuntaus, johon
        lähes 90 prosenttia muslimeista kuuluu.
        Shiialaisia on eniten Iranissa, Irakissa,
        Libanonissa, eräissä Persianlahden maissa sekä
        Intian niemimaalla. Shiialaisuudessa on useita
        haaroja. Niistä merkittävin on kaksitoistashiialaisuus, joka on Iranin valtionuskonto."

- Jännä, että sinunlaisesi valheita jakava otetaan luennoitsijaksi.

• Kandee varmaan
        Moktaria kirjoitti:

tutkia vielä seuraavatkin 22 vee, josko alkaisi oppi hiljalleen menemään perille

• Muslimin emäntä

Mun mies on muslimi, eikä vietä Ramadania tänäkään vuonna. Syy: tekee raskasta työtä, jota ei pystyisi tekemään syömättä ja juomatta, ja toiseksi, koska ei pystyisi paastoamaan kiukuttelematta. Hän sanoo että jos ei pysty viettämään Ramadania niin etteikö se syömättömyys, juomattomuus ja naimattomuus v*tuta, niin silloin ei pidä viettää sitä ollenkaan. Ramadanin aikana on tarkoitus tyhjentää ja rauhoittaa mielensä ja lähestyä Jumalaa, ja jos se ei onnistu, niin silloin on parempi olla edes aloittamatta. Onko muka oikein totella Koraania vain tavan vuoksi, niin ettei se oikea tarkoitus pyhity?

Sama kun kävisi salilla puolisonsa mieliksi, eikä siksi että itse nauttisi siitä ja haluaisi kohentaa kuntoaan ja ulkonäköään....

• 321321

"Hän sanoo että jos ei pysty viettämään Ramadania niin etteikö se syömättömyys, juomattomuus ja naimattomuus v*tuta, niin silloin ei pidä viettää sitä ollenkaan."

Eli hänellä on tällainen Homer Simpson -tyylinen periaate: jos se on vaikeaa, se ei ole tekemisen arvoista. No, ehkä v*tutus tosiaan on islamin mukaan hyvä syy olla paastoamatta. Pitäisi varmaan kysyä asiaa joltakin uskonoppineelta.

• Ääh!
        321321 kirjoitti:

"Hän sanoo että jos ei pysty viettämään Ramadania niin etteikö se syömättömyys, juomattomuus ja naimattomuus v*tuta, niin silloin ei pidä viettää sitä ollenkaan."

Eli hänellä on tällainen Homer Simpson -tyylinen periaate: jos se on vaikeaa, se ei ole tekemisen arvoista. No, ehkä v*tutus tosiaan on islamin mukaan hyvä syy olla paastoamatta. Pitäisi varmaan kysyä asiaa joltakin uskonoppineelta.

Tää on niin turhaa nipotusta! Muslimeiden joukossa on paljon niitä, jotka noudattavat osaa uskontoon kuuluvista säännöistä, aivan kuten kristitytkin tekevät oman uskontonsa kanssa.

Jostain syystä kuitenkin etenkin täysin ulkopuoliset ihmiset ovat aina vaatimassa muslimeilta täydellisyyttä uskonnonoppien noudattamisen suhteen. Ja sitten usein juuri nämä samat tyypit nipottavat siitä kun jotkut muslimit noudattavatkin islamin oppeja. Mitenköhän teille oikein pitäisi olla mieliksi?

• 32325432
        Ääh! kirjoitti:

Tää on niin turhaa nipotusta! Muslimeiden joukossa on paljon niitä, jotka noudattavat osaa uskontoon kuuluvista säännöistä, aivan kuten kristitytkin tekevät oman uskontonsa kanssa.

Jostain syystä kuitenkin etenkin täysin ulkopuoliset ihmiset ovat aina vaatimassa muslimeilta täydellisyyttä uskonnonoppien noudattamisen suhteen. Ja sitten usein juuri nämä samat tyypit nipottavat siitä kun jotkut muslimit noudattavatkin islamin oppeja. Mitenköhän teille oikein pitäisi olla mieliksi?

Nipotusta kyllä, mutta sellainen se islam sääntöineen on. Kysy keneltä tahansa imaamilta, mitä mieltä hän on ramadanin noudattamisesta, niin ei ainakaan ole "ulkopuolisen" mielipide. Islam nyt vain sattuu olemaan hyvin voimakkaasti sääntöihin ja niiden kirjaimelliseen noudattamiseen pohjaava uskonto. Ja ramadan tosiaan on ihan keskeisimpiä asioita islamissa, joilla uskovat erottuvat ei-uskovista. Näin ollen onkin mielenkiintoinen kysymys, voiko kuvailemasi kaltaista Homer Simpson -muslimia kutsua muslimiksi sanan varsinaisessa merkityksessä.

• Hurskaita,sano pöllö
        32325432 kirjoitti:

Nipotusta kyllä, mutta sellainen se islam sääntöineen on. Kysy keneltä tahansa imaamilta, mitä mieltä hän on ramadanin noudattamisesta, niin ei ainakaan ole "ulkopuolisen" mielipide. Islam nyt vain sattuu olemaan hyvin voimakkaasti sääntöihin ja niiden kirjaimelliseen noudattamiseen pohjaava uskonto. Ja ramadan tosiaan on ihan keskeisimpiä asioita islamissa, joilla uskovat erottuvat ei-uskovista. Näin ollen onkin mielenkiintoinen kysymys, voiko kuvailemasi kaltaista Homer Simpson -muslimia kutsua muslimiksi sanan varsinaisessa merkityksessä.

Voiko minua sanoa kristityksi, kun kuulun kirkkoon, olen käynyt riparin ja "vahvistanut" uskoni, mutten edes muista milloin olisin viimeksi käynyt kirkossa (häitä, hautajaisia ja konfirmaatioita lukuunottamatta)..? Mielestäni voi.

Kristityilläkin on monia, monia sääntöjä joita pitäisi seurata, mutta suuri osa ei niin tee. Sama on melkolailla kaikissa uskonnoissa, myös islamissa.

• Muslimin emäntä
        Hurskaita,sano pöllö kirjoitti:

Voiko minua sanoa kristityksi, kun kuulun kirkkoon, olen käynyt riparin ja "vahvistanut" uskoni, mutten edes muista milloin olisin viimeksi käynyt kirkossa (häitä, hautajaisia ja konfirmaatioita lukuunottamatta)..? Mielestäni voi.

Kristityilläkin on monia, monia sääntöjä joita pitäisi seurata, mutta suuri osa ei niin tee. Sama on melkolailla kaikissa uskonnoissa, myös islamissa.

Samaa mieltä sun kans "Hurskaita, sano pöllö"!

Mieheni on omien sanojensakin mukaan vain tapamuslimi, siinä missä minä olen tapakristitty. Ripari on käyty ja sittemmin kirkosta erottu. Mieheni HALUAISI noudattaa islamin sääntöjä ja tapoja, kuten jokainen muslimi, mutta sanoo itsekin joidenkin sääntöjen olevan liian hankalia, etenkin Suomen oloissa. Tietysti alkoholin ja sianlihan välttäminen tulee aivan luonnostaan, mutta esimerkiksi just Ramadan on käytännössä ihan mahdoton, etenkin kesällä valoisine kesäöineen, ja siihen päälle vielä raskas ruumiillinen työ muka syömättä ja juomatta. Terveyshän siinä menisi!

Ja kuinkahan moni katolinen noudattaa uskontoaan prikulleen rippikäynteineen, messuineen jne. Tai kuinka moni baptisti viettää hartaushetkensä yhtä usein kuin "pitäisi". Miksi siis just muslimin pitäisi noudattaa uskontonsa sääntöjä kirjaimellisesti?

• tekosyitä...

just niin... Minun mieheni tekee myöskin fyysisesti hyvin raskasta työtä ja on vielä töissä koko sen ajan kun saa syödä ja silti hän viettää ramadania.
        Hänen isänsä taas kiroaa joka vuosi ramadania ja kuinka älytöntä on olla syömättä yms.. mutta tekee sen myöskin aina, tavallista vanhan miehen höpinää ja valitusta joka ei kuitenkaan merkitse mitään.

Kuulostaa siltä että miehesi on kehitellyt itselleen vain tekosyitä miksei viettäisi ramadania. Jokainen tyylillää ja tosiaan sen tarkoitushan tärkein on, eli ei kannata tehdä ollenkaan jossei tee sitä koko sydämellä.

• emmililian

Meidän perheessä on ramadanin aikana aivan kamalaa.Hänelle varmaan kauheinta on, kun joutuu olemaan tupakoimatta.Tänä vuonna jouduimme tulemaan lapsen kanssa pakoon toisesta Euroopan maasta Suomeen.Mieheni muuttui arvaamattomaksi ja alkoi heitellä tavaroita jopa kaapeistamme lattialle.Hän on lähes puhumaton ja ei hoida edes laskujaan.Ensi ramadaninsa hän saa viettää minun puolestani missä haluaa.

• Muslimin waimo

Meillä mies hoitaa nykyisin nuo nikotiinin vieroitusoireet etukäteen. Eli pari viikkoa ennen Ramadania hän alkaa polttaa vain iltaisin ja käyttää nikotiinituotteita päivisin. Minä teen saman kahvin ja teen kanssa, eli vähennän pikkuhiljaa kohti Ramadania.
        Näin Ramadan menee rennommin (alussa tietysti hänelle tekee vähän tiukkaa ilman nikotiinipurkkaa), mutta aikaisemmin hänkin oli aikamoinen härkäpää paastotessaan.

Ramadanin suurin haastehan on hillitä itsensä, eli ei saisi tiuskia muille vaikka onkin nälkä, jano ja vieroitusoireet päällä. Sen sijaan pitäisi tutkia itseään ja löytää parempia keinoja selviytyä haasteista.

• typerää puuhaa

Meillä mies hoitaa nykyisin nuo nikotiinin vieroitusoireet etukäteen. Eli pari viikkoa ennen Ramadania hän alkaa polttaa vain iltaisin ja käyttää nikotiinituotteita päivisin. Minä teen saman kahvin ja teen kanssa, eli vähennän pikkuhiljaa kohti Ramadania.
        Näin Ramadan menee rennommin (alussa tietysti hänelle tekee vähän tiukkaa ilman nikotiinipurkkaa), mutta aikaisemmin hänkin oli aikamoinen härkäpää paastotessaan.

Ramadanin suurin haastehan on hillitä itsensä, eli ei saisi tiuskia muille vaikka onkin nälkä, jano ja vieroitusoireet päällä. Sen sijaan pitäisi tutkia itseään ja löytää parempia keinoja selviytyä haasteista.

Ja mikä idea se on itseään kiduttaa? Sairasta! Saako siitä jonkun palkinnon, että itseään rankaisee?

• kokeile ihmees
        typerää puuhaa kirjoitti:

Ja mikä idea se on itseään kiduttaa? Sairasta! Saako siitä jonkun palkinnon, että itseään rankaisee?

Itseasiassa saa, mutta ei rahallista tai muutenkaan materiaalista. Palkinto on jotain niin suurta mitä sinä et voi käsittää.

Ehkäpä kuitenkin voit ymmärtää käsitteen itsekuri ja kunnioitus? Mm Näitä asioita ramadanin aikana harjoitetaan.

Ramadanin vietto olisi ihan aiheellista jokaiselle meistä, palautuisi ehkä mieleen mikä elämässä on tärkeintä.

• Muslimin waimo

Mikä osa Ramadanista on mielestäsi kidutusta? Kommenttisi on erittäin loukkaava niitä kohtaan joita oikeasti on kidutettu. Voisit vähän edes yrittää käyttää aivojasi!

Ramadan ei todellakaan ole kidutusta, eikä se edes ole erityisen raskasta muutaman päivän jälkeen.

• typerää puuhaa

Mikä osa Ramadanista on mielestäsi kidutusta? Kommenttisi on erittäin loukkaava niitä kohtaan joita oikeasti on kidutettu. Voisit vähän edes yrittää käyttää aivojasi!

Ramadan ei todellakaan ole kidutusta, eikä se edes ole erityisen raskasta muutaman päivän jälkeen.

Itsehän juuri kirjoitit, että tuottaa vaikeuksia olla ilman tupakkaa, kahvia ja muita nautintoja. En minä moisesta tiedä, koska en niitä muutenkaan käytä, mutta jos vaikka jäätelöä tai vaikka vesihuikkaa tekee mieli nytkin, kun on kuuma päivä, sellaisen otan toki, enkä itseäni syyttä suotta kiduta moisella ramadanilla.

Ketä se hyödyttää että pidättäytyy puhtaasta vedestä kuumalla ilmalla? Johan siinä keho kuivuu ja aivot kärsii.

• huppistaheijaa

Itsehän juuri kirjoitit, että tuottaa vaikeuksia olla ilman tupakkaa, kahvia ja muita nautintoja. En minä moisesta tiedä, koska en niitä muutenkaan käytä, mutta jos vaikka jäätelöä tai vaikka vesihuikkaa tekee mieli nytkin, kun on kuuma päivä, sellaisen otan toki, enkä itseäni syyttä suotta kiduta moisella ramadanilla.

Ketä se hyödyttää että pidättäytyy puhtaasta vedestä kuumalla ilmalla? Johan siinä keho kuivuu ja aivot kärsii.

onko sinun mielestä' kidutusta jos et jäätelöä saa heti kun sitä mieli tekee?

On taidettu aika pumpulissa kasvaa kun noin pienet asiat ovat jo kidutusta, hyvä sinulle,
        Mutta juuri sinun kaltaisille ramadan olisi hyvä, oppisit mikä elämässä on tärkeää ja mikä ei... sen jälkeen oppisi jopa sitä jäätelöäkin arvostamaan.

• lue ensin, kommentoi
        huppistaheijaa kirjoitti:

onko sinun mielestä' kidutusta jos et jäätelöä saa heti kun sitä mieli tekee?

On taidettu aika pumpulissa kasvaa kun noin pienet asiat ovat jo kidutusta, hyvä sinulle,
        Mutta juuri sinun kaltaisille ramadan olisi hyvä, oppisit mikä elämässä on tärkeää ja mikä ei... sen jälkeen oppisi jopa sitä jäätelöäkin arvostamaan.

Ei, jäätelöttä jääminen ei ole kidutusta, mutta nimimerkki muslimin waimo kertoi että miehensä vähentää tupakointia hän kahvin ja/tai teen juontia ennen ramadania, jotta elämä olisi helpompaa ramadanina. Miksi ihmeessä vetää sitten kessua, jos siitä "pitää" jumalan nimeen luopua ramadanina?

Kidutusta on se, ettei vettä saa juoda noin 17 tuntiin vaikka helteet sitä edellyttäisivät ja elimistö kuivuu. Se todellakin on sairasta.

Nautintoaineet voi todellakin jättää käyttämättä, mutta VESI, veden juominen on ensiarvoisen tärkeää kuumalla ilmalla.

• MusliminWaimo
        lue ensin, kommentoi kirjoitti:

Ei, jäätelöttä jääminen ei ole kidutusta, mutta nimimerkki muslimin waimo kertoi että miehensä vähentää tupakointia hän kahvin ja/tai teen juontia ennen ramadania, jotta elämä olisi helpompaa ramadanina. Miksi ihmeessä vetää sitten kessua, jos siitä "pitää" jumalan nimeen luopua ramadanina?

Kidutusta on se, ettei vettä saa juoda noin 17 tuntiin vaikka helteet sitä edellyttäisivät ja elimistö kuivuu. Se todellakin on sairasta.

Nautintoaineet voi todellakin jättää käyttämättä, mutta VESI, veden juominen on ensiarvoisen tärkeää kuumalla ilmalla.

Mieheni "vetaa kessua" koska tyoskentelee stressaavassa tyossa, 14-18 tuntia kerrallaan. Tupakka on hanelle hengahdystauko tyosta, koska tupakoimattomat eivat saa vastaavia ylimmaaraisia taukoja. Joka vuosi Ramadanin aikaan han paattaa lopettaa polttamisen, mutta sortuu lopulta polttamaan.

• voi voi voi voi
        MusliminWaimo kirjoitti:

Mieheni "vetaa kessua" koska tyoskentelee stressaavassa tyossa, 14-18 tuntia kerrallaan. Tupakka on hanelle hengahdystauko tyosta, koska tupakoimattomat eivat saa vastaavia ylimmaaraisia taukoja. Joka vuosi Ramadanin aikaan han paattaa lopettaa polttamisen, mutta sortuu lopulta polttamaan.

No jopas on selitys, enpä oo parempaa kuullukaan!!! Että ihan stressaavan ja pitkän työrupeaman takia myrkytetään itseään? Onpa todella heikko mies, täysin selkärangaton, mikäli ei edes röökinpolttoa pysty lopettamaan.

• MusliminWaimo
        voi voi voi voi kirjoitti:

No jopas on selitys, enpä oo parempaa kuullukaan!!! Että ihan stressaavan ja pitkän työrupeaman takia myrkytetään itseään? Onpa todella heikko mies, täysin selkärangaton, mikäli ei edes röökinpolttoa pysty lopettamaan.

Oletpa nyt vahva ihminen, kun nimettomana haukut ventovierasta ihmista. Mutta kokeile toki itse tehda n. 16 tuntia paivassa toita pelkalla 30 minuutin ruokatauolla. Katsotaan kuinka pitkaan kestat ennen kuin tarvitset jonkinlaisen hengahdystauon, varsinkin kun kaikki tyokaverisi pitavat tauon kerran tunnissa.

• tupakka on myrkkyä
        MusliminWaimo kirjoitti:

Oletpa nyt vahva ihminen, kun nimettomana haukut ventovierasta ihmista. Mutta kokeile toki itse tehda n. 16 tuntia paivassa toita pelkalla 30 minuutin ruokatauolla. Katsotaan kuinka pitkaan kestat ennen kuin tarvitset jonkinlaisen hengahdystauon, varsinkin kun kaikki tyokaverisi pitavat tauon kerran tunnissa.

En noilla tiedoillasi suostuisi tekemään töitä, yksinkertaista. Enkä usko, että varsinkaan Suomessa kenenkään on pakko pitkiä työpäiviä 30 min tauoilla tehdä, sehän on työaikalainvastaistakin!

Toki olen eläessän tehnyt kahta, kolmeakin työtä ja joskus jopa yli tuon 16 tuntia, mutta toki olen lakisääteiset tauot pitänyt.

Jos itseään ei osaa puolustaa ja taukoja vaatia, vika on kyllä ihan siellä kuuluisassa peilissä. Varsinkaan ketään ei pakoteta tupakoimaan työpaikalla saadakseen taukoja.

Jos näin todella on, kannattaisikohan ottaa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun tai liittoon? Siis toki jos työ kestää yhtään päivänvaloa ;)

• jo on vaikeeta???!!
        tupakka on myrkkyä kirjoitti:

En noilla tiedoillasi suostuisi tekemään töitä, yksinkertaista. Enkä usko, että varsinkaan Suomessa kenenkään on pakko pitkiä työpäiviä 30 min tauoilla tehdä, sehän on työaikalainvastaistakin!

Toki olen eläessän tehnyt kahta, kolmeakin työtä ja joskus jopa yli tuon 16 tuntia, mutta toki olen lakisääteiset tauot pitänyt.

Jos itseään ei osaa puolustaa ja taukoja vaatia, vika on kyllä ihan siellä kuuluisassa peilissä. Varsinkaan ketään ei pakoteta tupakoimaan työpaikalla saadakseen taukoja.

Jos näin todella on, kannattaisikohan ottaa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun tai liittoon? Siis toki jos työ kestää yhtään päivänvaloa ;)

Onko sillä omalla kestämisellä muuten jotain tekemistä sen kanssa pitävätkö työkaverit taukoja vai eivät ja kuinka usein pitävät?

Eikö jokainen voisi keskittyä siihen omaan työhön?

• MusliminWaimo
        tupakka on myrkkyä kirjoitti:

Kyseinen tyo ei ole Suomessa, joten josko rajoittaisit paasi aukomista. Ja kylla minua ainakin alkaisi kyrsia, jos itse tekisin joka paiva 16 tuntia toita, tyokaverit reilun tunnin vahemman (5 min * 16), ja kun toita tehdaan urakkapalkalla ja kaikille maksetaan saman verran...

• hehhehhehhehee
        MusliminWaimo kirjoitti:

Kyseinen tyo ei ole Suomessa, joten josko rajoittaisit paasi aukomista. Ja kylla minua ainakin alkaisi kyrsia, jos itse tekisin joka paiva 16 tuntia toita, tyokaverit reilun tunnin vahemman (5 min * 16), ja kun toita tehdaan urakkapalkalla ja kaikille maksetaan saman verran...

Totuus joskus satuttaa, ei siitä kannata hermostua.

• MusliminWaimo
        hehhehhehhehee kirjoitti:

Totuus joskus satuttaa, ei siitä kannata hermostua.

Niin mikä totuus? Ja kuka tässä on hermostunut? En minä ainakaan..

Kyseinen työ ihan oikeasti ei ole Suomessa, vaan Turkissa. Suomessa hän tekee normaalia 8 h työpäivää, täysin laillisesti, liittoon kuuluen.
        Suomessa ollessaan hän polttaa todella harvoin, eikä ainakaan vielä ole sortunut polttamaan kertaakaan Ramadanin jälkeen. Katsotaan miten käy kun palaamme Turkin arkeen ensi keväänä.
        Normaalisti olemme kesät Turkissa ja talvet Suomessa, joten Ramadan on viime vuosina osunut Turkkiin ja myös sen jälkeiset kuukaudet hän on viettänyt jatkuvasti polttavien työkavereidensa kanssa. Suomessa on helpompaa olla polttamatta. Turkin työpaikalla työkavereista "polttaa" 100% - suurin osa imaisee vain kerran kaksi savukettaan, jottei pomo pääse valittamaan. Aiheettoman tauon pitämisestä saa valitukset pomolta, ja useammasta valituksesta saa potkut. Nikotiiniriippuvuus lasketaan aiheelliseksi syyksi pitää tauko. Ja kyseessä on raskas ruumiillinen työ, joten tauot ovat tarpeen.

• 14

hmmm...kyllä se taitaa olla min. kunnioitusta miestäsi kohtaan jos ostat ja syöt sianlihaa ramadanin aikaan...olet itse valinnut muslimi miehen. Miten sitten kun teille tulee lapsia? Ei hän varmaan halua lastensa syödä sianlihaa. Miten suhtaudut poikien ympärileikkaukseen ? Monia asioita joita kannattaisi ajatella .

• mustavalkoista???

Vastaanpa tähän: olen naimisissa muslimin kanssa, joka viettää ramadania ja meillä on pieni vauva. Minä syön, kuten olen aina syönyt "normaalisti", eli myös sikaa. Minun syömiseni tai hänen syömättömyytensä kanssa ei kunnioituksella ole mitään tekemistä. Ei ole häneltä pois, jos syön metvurstivoileivätn tai käristän makkaran grillissä. Ei myöskään hänen paastonsa ole minulta pois. Meillä kukin aikuinen huolehtii ihan itse syömisistään. Toki vauvaa imetetään vielä, jatkossa hänen ruokavalionsa saattaa olla sianlihaton, tiedä vielä.

Meillä on tyttölapsi, mutta poikavauvaa emme olisi ympärileikanneet, ellei se olisi lääketieteellisesti tarpeellinen toimenpide.

Kaikessa kun ei tarvitse olla niin ehdoton!

• sendu

Olen todella yllättynyt, että te vaimot tai naisystävät ette tiedä ramadanista paljoakaan, ja olette muslimit kanssa kuitenkin yhdessä olleet, jotkut vähän kauemminkin. (En jaksanut lukea viimeisimpiä kommentteja, joten pahoittelen, jos siellä oli joku tietäjäkin mukana:))

Itselläni on Irakilainen mies, naimisissa ollaan, ja kumpikaan ei paastonnut. Hänen perheensä paastosi ja me menimme iltaisin heidän kotiinsa syömään heidän kanssaan, kun heillä oli aika, jolloin sai syödä. Mieheni perhe tietää että emme paastoa, eikä se heitä haittaa, jokainen saa itse päättää mitä tekee, ainakin meillä!

Toiseksi kinkkuleikkeet alussa alkoivat naurattamaan.. :D Ymmärrän, että haluat syödä mitä vain tykkäät, mutta kyllä minä ainakin kunnioitan miestäni sen verran, etten osta koviin sianlihaperäisiä tuotteita. Hän voi ottaa jääkaapista vapaasti mitä mieli tekee, ilman että pitää tsekata erikseen sisältääkö se sikaa vai ei. Kyllä minä sinuna söisin sianlihaa sitten ravintolassa tai vierailla tai missä vain, jos niin tahdot. Mutta en ostaisi kotiin, jos ja kun miehesi ei sitä missään nimessä voi syödä. Ei tarkoita että sinun on siitä luovuttava, mutta kyllä se näyttää kunnioitusta miehellesi ja siitähän tuossa miehesi pillastumisessa on nimeenomaan ollut kyse!

• 3§1321321

"minä ainakin kunnioitan miestäni sen verran, etten osta koviin sianlihaperäisiä tuotteita. Hän voi ottaa jääkaapista vapaasti mitä mieli tekee, ilman että pitää tsekata erikseen sisältääkö se sikaa vai ei. "

Sattuuko mies olemaan sokea tai lukutaidoton? Vai mättääkö hän jääkaapista tavaraa suuhunsa summamutikassa, silmät ummessa? Jälkimmäisessä tapauksessa täytyy todeta, että todella originelli kaveri.

Joo ja kyllä vaimonkin täytyy olla kosher, vai mikäsenytoli. Miten siihen vaimoon voi ollenkaan hurskas ihminen sekaantua, jos vaimo käy sialla. Sehän on silloin saastainen.

• 8+99
        3§1321321 kirjoitti:

"minä ainakin kunnioitan miestäni sen verran, etten osta koviin sianlihaperäisiä tuotteita. Hän voi ottaa jääkaapista vapaasti mitä mieli tekee, ilman että pitää tsekata erikseen sisältääkö se sikaa vai ei. "

Sattuuko mies olemaan sokea tai lukutaidoton? Vai mättääkö hän jääkaapista tavaraa suuhunsa summamutikassa, silmät ummessa? Jälkimmäisessä tapauksessa täytyy todeta, että todella originelli kaveri.

Joo ja kyllä vaimonkin täytyy olla kosher, vai mikäsenytoli. Miten siihen vaimoon voi ollenkaan hurskas ihminen sekaantua, jos vaimo käy sialla. Sehän on silloin saastainen.

Kosherilla nyt ei ole mitään tekemistä sianlihan saati islaminuskon kanssa. Voi näitä tyhmiä ihmisiä,......

• 16+2

Lopettakaa jo tämä keskustelu! Te naiset ette tiedä ollenkaan mistä puhutte... Alkaa kiehumaan kun lukee näitä teidän tekstejä, missä kaikki pätee toisillensa, mutta kukaan ei todellisuudessa tiedä mitään. Arvailuja arvailujen perään.. "Meillä tehdään näin" "Meillä on totuttu tekemään näin".. uskontoja kuin myös ihmisiä on erilaisia, vaikka miehemme ovat muslimeita, eivät he kaikki toimi samalla tavalla. Heissä ja heidän käytöksissään on myös eroja. Älkää siis arvostelko toisten elämäntapaa, vaan eläkää itse niinkuin parhaaksi näette, mutta antakaa myös toisten tehdä näin. ja mikä tärkeintä, älkää noilla tietotaidoilla ainakan neuvoko toinen toisianne!

• Anonyymi

Te, jotka vietätte ramadania, niin oletteko kovaäänisiä yms. yöaikaan vai otatteko naapurit huomioon?
      Naapurimme viettäessä ramadania ovat yöt todella kurjia. Porukka mölyää kovaäänisesti ja pienin pojista(5-6v) kiljuu, juoksee ja hyppii edestakas portaissa.
      Olemme käyneet ovella useamman kerran pyytämässä olemaan hiljempaa ja se tepsii aina seuraavaan kertaan. Ärsyttää, että samasta asiasta pitää monesti sanoa. Saavat rauhassa harjoittaa uskontoaan mutta ei kai sen tarvitse aiheuttaa häiriötä muille:/

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      119
      3026
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      116
      2341
    3. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      23
      1976
    4. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      239
      1904
    5. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1895
    6. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      21
      1801
    7. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      100
      1586
    8. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      105
      1394
    9. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      65
      1144
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      135
      1106
    Aihe