Kovat sämpylät

demntiamummo

Siis nyt iskee mummolle pahasti dementia tms. Monen vuoden jälkeen olen jälleen yrittänyt tehdä sämpylöitä,noita yksinkertaisia pyörylöitä.mutta mitä ihmettä,missä vika kun niistä tulee kovia kuin kivet- Olen koittanut laittaa vähän jauhoja että melkein jää kiinni käsiin taikina kun leipoo. Ja taas vastaavasti kunnolla,mutta aina sama lopputulos. Nyt nuoremmat virkistäkää mun muistia,missä vika??

10

4125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Shokkikokki

      Minkähänlaisella reseptillä olet niitä sämpylöitä tehnyt? Ei kai hiiva unohtunut taikinasta?

      Minäkin teen usein hyvin löysän taikinan ja sitten leipoessani laitan vaikka vähän öljyä käsiin ja pöydälle niin taikina ei tartu käsiiin.

    • Ohjeita riittää

      Netti on täynnä hyviä sämpyläohjeita, eikun googlaamaan. Vaikea tässä on neuvoja antaa, kun et ohjetta laittanut..

    • Leipuri Hiiva

      Hiiva liuotetaan kädenlämpöiseen nesteeseen. Huoneenlämpöiset muut aineet. Hyvä vaivaus. Jauhoja niin, että taikina juuri ja juuri irtoaa kulhon reunoista vaivattaessa. Kohotus liinan alla 30 min, sämpylöiden pyöritystä. Tiskialtaaseen kuumaa vettä ja sämpyläpelti sen päälle kohoamaan 30 min ja paisto päälle.

      Näin saan aina hyviä ja pehmeitä sämpylöitä ja pullia.

      • Anonyymi

        Tein juuri näin. Jauhoja sopivasti, juuri niin paljon, että taikina on hyvin leivottavaa. Sämpylät paistuivatkin hienosti, mutta jostain syystä sämpylöiden kuori oli aivan kova? Missä ihmeessä vika voisi olla??


    • siirilydia

      Voi olla kyse myös paistamisesta. Liian kovalla lämpötilalla sämpylät palavat ja jäävät sisältä raa-aksi, liian pienellä lämmöllä sämpylät kypsyvät mutta jäävät valkoisiksi. 180 astetta on sopiva lämpötila sämpylöiden paistamiseen, ja tietenkin keskitasolla uunissa.

      Sämpylät on kypsiä kun alkavat ruskistumaan päältä kauniisti, ja pohjasta koputtaessa kuuluu ontto ääni. Jos pitää liian kauan uunissa, tulee niistä kovia. Paiston jälkeen kannattaa peittää sämyplät pyyhkeellä/liinalla ja antaa jäähtyä siinä rauhassa.

      • siirilydia

        Niin ja jos laittaa liian vähän jauhoja, ei taikina kohoa ja sämyplät jäävät koviksi, ja jos laittaa liikaa jauhoa tulee silloinkin kovia. laita taikinaan jauhoja sen verran, että taikina irtoaa kulhon reunoista. Muista myös laittaa taikinaan rasvaa (sulatettua voita tai öljyä) ja kohottaa sämpylät kunnolla ennen paistamista.


      • M'

        "180 astetta on sopiva lämpötila sämpylöiden paistamiseen, ja tietenkin keskitasolla uunissa."

        - no tuo nyt on ihan uunikohtaista, vanhat uunien lämpötilat voivat heitellä. Itse paistan sämpylät aina 225 C:ssa ja kypsyy hyvin ja ovat pehmeitä ja kuohkeita.


    • Anonyymi

      Tein sämpylöitä tässä minäkin. Nousivat komeasti, ja eikun uuniin paistumaan..jotain tein kai väärin, sillä, -vaikka sämpylät kohosivat komeasti, mutta niissä oli vietävän kova kuori. Laitoin muovipussiin, ja liinan vielä päälle, mutta ei ollut näistä juuri apua 😞...maku on kyllä hyvä, että kai nämä syötyä tulee...

      • Anonyymi

        Tarkoitushan on että tulee rapea kuori ja pehmeä sisältä.


    • Anonyymi

      Paisto 225 C 20 minuuttia tulee hyviä sämpylöitä. Uunin pohjalle kannattaa laittaa vesiastia jo uunin lämmitysvaiheessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe