Mitä pituus haittaa ponille?

ihmehörhöle!

Oon törmänny tähän asiaan, jo monta kertaa, ja se mietityttää. Olen sopivan painoinen ponille, mutta liian pitkä. Eikä oo huomattu viellä mitään ongelmaa ponin likkeissä tai mun ratsastuksessa, eli on tullut miettineeksi onko pituudesta mitään haittaa?!? Eli en hyppää ponilla enkä mee mtn koulurääkkiii. Oon menny vaan askellajit läpi, eikä mulla oo ollu mitään ongelmia, oon ollu siellä selässä samanlainen kuin muillakin hepoilla ratsastan (eli pituus ei ainakaan haittaa mua) Niin mitä se haittaa ponille? jalkani ei ole osunut ponin jalkaan eikä kainaloon, ne tulevat kyllä vatsan yli, mutta ne EI edes heilu normaalia enemmän! Ja poni on jaksanu kyllä mennä eteenpäin!!! Poni on ollu turhanki innoissaan, joten en oo ainakaan itse viellä huomannut mitään haittaa pituudestani.
Jos te vähän viisaammat osaisitte selventää miten mää sitä ponia haittaan, jos edes haittaan. Kun kaikki sanoo että se haittaa ponin liikkeitä, niin selventäkää millä tavalla se haittaa niitä?!?!?!?!?

10

2633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _katherine_

      Liian pitkä ratsastaja istuu helposti liian takana ja painaa ponin ristiselkää, mikä on todella huono asia. Pitkä ratsastaja myös helpommin horjuttaa ponin tasapainoa pienemmillä volteilla/tiukoissa käännöksissä, mikä rasittaa jalkoja, haittaa liikettä ja äkkitilanteessa voi pahimmillaan johtaa ponin kaatumiseen.

      Pohjeavut tulevat eritavalla kuin sopivan mittaisella ratsatsajalla, joten se taas sotkee ponin ajatuksia ja saattaa jopa aiheuttaa haittaa ponin koulutukselle ja ratsastettavuudelle.


      Kaikki tietysti riippuu siitä kuinka pitkä ratsastaja on. Jos kyseessä on iso poni (140cm ) harva ratsastaja on niin pitkä että oikeasti voisi kevyessä käytössä pahaa jälkeä saada aikaan.

      Sen sijaan esim. nämä 160cm pitkät "shettisratsastajat" voi oikeasti jo ponia vahingoittaa, vaikka eivät painavia olisikaan.

      • ihmehörhöle!

        no vastaappa tähän kysymykseen vielä, jos en tee poninkanssa mitään rasittavaa ja yritän istua mahdollisen edessä niin voisinko ratsastaa alle 100 senttisellä setikalla, pittuutta on 153 ja painoa alle 40kg? Ja 1 viikossa ratsastan yhen kuukauden ajan?


      • llllliiiiiii

        ihmehörhöle, olet ihan hyvän kokoinen.


    • _katherine_

      No et enää ole shettiskokoinen ratsastaja ja ekana tulee mieleen että miksi pitäisi ratsastaa? Kyllä ehkä vielä jonkun kerran voit ponin selässä istua, jos poni on hyvärakenteinen, aikuinen ja lihaksikas, mutta miksi pitäisi?
      Ainoa syy on minusta se, että kouluttaa ponia, muttajos et mitään rasittavaa tee, niin tuskimpa se edes koulutusta on.

      Ponia voi liikuttaa myös ajaen, juoksuttamalla, ohjasajamalla...

    • ihmehörhöle!

      Saat vastata vielä yhteen kysymykseen, mitä pituus vaikuttaa ponin tasapainoon? :DD

    • Kaisa89

      Sait jo tosi hyvät neuvot, mutta kannattaa jo uskoa että olet Shetlanninponille mistä puhuit, liian pitkä. Siirryppäs jo isompiin poneihin/hevosiin! Eräälle ystävälleni on käynyt pienenä niin, kun hän ratsasti Shetlanninponilla jonka sk n. 102cm ja itse oli niitä 160 cm pitkä, eli liian pitkä tälle pikkuiselle ponille, niin ratsastelipa hän sitten n. vajaan kuukauden muutaman kerran viikossa sillä ponilla. Kävipä sitten niin, että ratsastus loppui aika lyhyeen, sillä ystävälleni tuli hirveät selkä kivut ja ryhti kärsi. Hän kävi sitten sairaalassa ja selkää tutkittiin, selvisi että selässä oli jotkut luut, tms, taipunut liikaa eteenpäin ja ryhti romahtanut. Ystäväni sai selkään jonkinlaisia "tuki juttuja", jotka sitten tukivat selkää ja korjasivat sitä n. vuoden ajan ja se rajoitti liikkumista ja kielti mm. ratsastuksen, juoksun, hyppelyn ym. Istuminenkin oli 2 kuukautta hankalaa, myös makaaminen. Myös n. kolme viikkoa siitä huomattiiin että poni aristi selkää ja kun ratsastajia tuli selkään, tunnettu kiltti poni heittikin ratsastajat alas mm. pukittelemalla ja nousemalla pystyyn. Ponia käytettiin eläinlääkärissä, mutta en tiedä enempää. Sitten poni oli "sairaus lomalla" kolme kuukautta, eikä selkä ja myös kipeät jalat paranivat kun kuukausien aikana poni pääsi makailemaan ja huilaamaan.

      Toivottavasti otat tosissasi, etkä tee samaa virhettä kuin ystäväni!

      Pysy pikku poneista vähän kauempana, toki voit joskus istua selässä mutta ei muuta, ellet halua että joudutte ponin kanssa molemmat kärsimään.

    • Olenkopitkä

      Olenko liian pitkä ponille jos olen vähän yli 140 cm ja poni 99 cm? Omasta mielestäni en ainakaan ole.

    • eee-

      Yleensä istunta menee huonoks.. sitä ei aina huomaa mutta jossain vaiheessa siitä tulee iso ongelma :(

    • Anonyymi

      Itselläni kun on pitkät jalat niin voi tehdä myös sinulle haittaa jos jalkasi ovat koukussa pidemmän aikaa. Ainakin mulla kun on aika huonot polvet.

    • Anonyymi

      Okei no tämä ei liity tähän mitenkään, mutta olen 158 cm ja 53kg painava. Voinko mennä 125cm russ ponilla kaksi kertaa viikossa? Voiko joku auttaa? Voiko joku kertoa mikä on pienin poni jolla voin mennä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe