Elätkö nälässä ruoan hinnan takia?

Tämän päivän Iltalehdessä on juttu ruoan hinnan noususta ja päivän kysymyksenä: "Elätkö nälässä ruoan hinnan takia?"

Vastauksia on tullut pitkälti yli 5000 ja 76% vastaajista kertoo näkevänsä nälkää. Tästäpä muistui mieleeni epäilys kaikenkarvaisten gallupien ja tilastojen todenperäisyydestä. Monenmoista kysellään ja vastaus otsikoidaan lööpissä suurena totuutena. Mahtaakohan tuo olla totuus asiasta vai eikö vastaajat edustakaan kansaa tasapuolisesti?

http://www.iltalehti.fi/ruoka/2012073015896667_ru.shtml

35

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ~cis~

      Samanlaista nälkää kuin paksujen venäläisten maatuskojen nälkä.

    • ...

      Varmasti joukossa on niitä, jotka oikeasti voivat jopa nälkääkin nähdä. Toisaalta luulen, että joukossa on isolti niitäkin jotka painavat namiskaa KYLLÄ prostestoidakseen hinnannousua ja ruoan kallista hintaa. Ruoka on meillä kallista. Ei auta kieltäminen, jos haluaa syödä monipuolisesti eikä vain halpoja perunoita ja porkkanoita.

      Mikä on halpaa ja mikä kallista.

    • Onhan tuo 70% aika paljon nälkää näkeviä Suomen olosuhteita ja hyvää perusturvaa ajatellen.. Mutta missä ne nälkäiset ovat? Ihmisten ilmoilla liikkuessa näkyy pelkästään hyvinvoivan näköisiä ihmisiä ja iso osa liiankin pulleassa kunnossa.

      Itseäni ei ruoan hinta paljoakaan hetkauta, kun en ikinä osta mitään kummallisuuksia. Kasvatan osan ruoasta itse ja hyödynnän kaikki mahdolliset luonnonantimet, joten oikein tiukassa paikassa saisin 100 euroa/kk riittämään ruokaostoksiin helposti perheen närkästymättä.

      Kukahan noihin lehtien gallupeihin yleensä vastaa? Mä en ole vastannut kuin kerran ja silloin oli kyse rattijuoppojen käräyttämisestä.

      • ...

        Kaikille ei makseta edes perusturvaa. Sitä maksetaan tietyin ehdoin.


      • ... kirjoitti:

        Kaikille ei makseta edes perusturvaa. Sitä maksetaan tietyin ehdoin.

        Jos ei täytä "ehtoja", niin missä vika?


      • ...
        maniamaria kirjoitti:

        Jos ei täytä "ehtoja", niin missä vika?

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/net/230512150849ML?OpenDocument


        Jaa-a. Joskus muuallakin kuin ihmisessä itsessä. Vaikka hyvin usein sitä vikaa saa ensin hakea itsestään. Esimerkiksi peruspäivärahaa ei makseta ellet täytä 3kk työssäoloehtoa olemalla töissä tai opiskelemalla. Kuitenkaan kaikille ei voida tarjota omalta paikkakunnalta kumpaakaan, eikä hankalien kulkuyhteyksien vuoksi kovin kaus välttämättä pääse. Tulee ongelmaksi kulkeminen kauas eri paikkakunnalle, jossa jotain voisi olla. Ikä vaikuttaa, ettei myöskään töihin oteta edes 3kk.

        Puolison eläke vaikuttaa myös heikentävästi toisen puolison asemaan sossusta apua haettaessa. Todellisiuudessa pieni eläke ei ehkä riitä kattamaan molempien kuluja, vaikka laki niin vaatiikin. Eli siis muutto sillan alle, jotta asumisesta ja elämisestä ei tule kuluja.


      • ... kirjoitti:

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/net/230512150849ML?OpenDocument


        Jaa-a. Joskus muuallakin kuin ihmisessä itsessä. Vaikka hyvin usein sitä vikaa saa ensin hakea itsestään. Esimerkiksi peruspäivärahaa ei makseta ellet täytä 3kk työssäoloehtoa olemalla töissä tai opiskelemalla. Kuitenkaan kaikille ei voida tarjota omalta paikkakunnalta kumpaakaan, eikä hankalien kulkuyhteyksien vuoksi kovin kaus välttämättä pääse. Tulee ongelmaksi kulkeminen kauas eri paikkakunnalle, jossa jotain voisi olla. Ikä vaikuttaa, ettei myöskään töihin oteta edes 3kk.

        Puolison eläke vaikuttaa myös heikentävästi toisen puolison asemaan sossusta apua haettaessa. Todellisiuudessa pieni eläke ei ehkä riitä kattamaan molempien kuluja, vaikka laki niin vaatiikin. Eli siis muutto sillan alle, jotta asumisesta ja elämisestä ei tule kuluja.

        Jos ei saa perupäivärahaa, saa tietääkseni sitten toimeentulotukea. Paitsi syrjityin ihmisryhmä, opiskelijat, joiden oletetaan elävän lainarahalla. Eläke, kuten palkka tai mikä tahansa muu puolison tulo tietysti vaikuttaa toimeentulotukeen.

        Harva muuten muuttaa oikeasti sillan alle. Varmaan 99% vain siirtää kirjansa poste-restanteen ja jatkaa asumista entiseen malliin nostaen samalla tukia. Ellei sitten joku kateellinen käräytä.


      • ... kirjoitti:

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/net/230512150849ML?OpenDocument


        Jaa-a. Joskus muuallakin kuin ihmisessä itsessä. Vaikka hyvin usein sitä vikaa saa ensin hakea itsestään. Esimerkiksi peruspäivärahaa ei makseta ellet täytä 3kk työssäoloehtoa olemalla töissä tai opiskelemalla. Kuitenkaan kaikille ei voida tarjota omalta paikkakunnalta kumpaakaan, eikä hankalien kulkuyhteyksien vuoksi kovin kaus välttämättä pääse. Tulee ongelmaksi kulkeminen kauas eri paikkakunnalle, jossa jotain voisi olla. Ikä vaikuttaa, ettei myöskään töihin oteta edes 3kk.

        Puolison eläke vaikuttaa myös heikentävästi toisen puolison asemaan sossusta apua haettaessa. Todellisiuudessa pieni eläke ei ehkä riitä kattamaan molempien kuluja, vaikka laki niin vaatiikin. Eli siis muutto sillan alle, jotta asumisesta ja elämisestä ei tule kuluja.

        Aloituksessa oli kyse nälän näkemisestä, ei työvoimapoliittisista valinnoista tms. Mutta joka tapauksessa, vaikkei jaksaisi edes kylkeä sohvassa kääntää, voi saada toimeentulotukea - alennettuna- ja sillä taataan, ettet kuole nälkään. Puolisot käsitellään luonnollisesti yhdessä asuvina ja elatusvelvollisina toisiaan kohtaan, joten toimeentulotuki lasketaan sen mukaisesti. Perusturva ei tietenkään riitä kaikkiin kuluihin, mitä ihminen pitää itselleen tärkeinä, mutta nälkään et kuole.


      • ...
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Jos ei saa perupäivärahaa, saa tietääkseni sitten toimeentulotukea. Paitsi syrjityin ihmisryhmä, opiskelijat, joiden oletetaan elävän lainarahalla. Eläke, kuten palkka tai mikä tahansa muu puolison tulo tietysti vaikuttaa toimeentulotukeen.

        Harva muuten muuttaa oikeasti sillan alle. Varmaan 99% vain siirtää kirjansa poste-restanteen ja jatkaa asumista entiseen malliin nostaen samalla tukia. Ellei sitten joku kateellinen käräytä.

        Juuri mainitsin, että puolison eläke vaikuttaa sossusta haettavaan tukeen oleellisesti. Syrityimpiä ovat ikääntyneet työttömät, sairastuneet työttömät (joille ei kuitenkaan eläkettä myönnetä) mutta kukaan ei niillä sairauksilla töihin huoli eikä yli 50 ole enää haluttua kamaa työmarkkinoilla ja opiskelijat.

        Ongelmaryhmäksi voidaan laskea myös ne ihmiset, jotka asuvat taajaman ulkopuolella ja joilla ei ole ajokorttia, autoa tai julkisia kulkuyhteyksiä turvanaan jokapäiväiseen käyttöön. Työssäkäyntialue on 80 km, jos ei ole kulkuvälinettä se on mahdoton paikka. Mutta siitä silti rangaistaan.


      • ...
        maniamaria kirjoitti:

        Aloituksessa oli kyse nälän näkemisestä, ei työvoimapoliittisista valinnoista tms. Mutta joka tapauksessa, vaikkei jaksaisi edes kylkeä sohvassa kääntää, voi saada toimeentulotukea - alennettuna- ja sillä taataan, ettet kuole nälkään. Puolisot käsitellään luonnollisesti yhdessä asuvina ja elatusvelvollisina toisiaan kohtaan, joten toimeentulotuki lasketaan sen mukaisesti. Perusturva ei tietenkään riitä kaikkiin kuluihin, mitä ihminen pitää itselleen tärkeinä, mutta nälkään et kuole.

        Otin sen nyt vaan esiin, ettei perusturva ole kaikille mikään automaatio, vaikka olis kuinka ahkera. Voi olla muita esteitä. Aina ei puhuta laiskoista stallareista kun puhutaan ihmisistä joille tukea ei anneta tai tuella ei pärjää.


      • maniamaria kirjoitti:

        Aloituksessa oli kyse nälän näkemisestä, ei työvoimapoliittisista valinnoista tms. Mutta joka tapauksessa, vaikkei jaksaisi edes kylkeä sohvassa kääntää, voi saada toimeentulotukea - alennettuna- ja sillä taataan, ettet kuole nälkään. Puolisot käsitellään luonnollisesti yhdessä asuvina ja elatusvelvollisina toisiaan kohtaan, joten toimeentulotuki lasketaan sen mukaisesti. Perusturva ei tietenkään riitä kaikkiin kuluihin, mitä ihminen pitää itselleen tärkeinä, mutta nälkään et kuole.

        Minä vähän veikkaan, että nämä nälkää näkevät ovat ensin pistäneet rahansa johonkin muuhun, jonka jälkeen sitä ei enää ruokaan riitäkään. Yleisimmin vissiin juomiin, kun ovat vielä janoisempia kuin nälkäisiä...


      • ...
        ... kirjoitti:

        Juuri mainitsin, että puolison eläke vaikuttaa sossusta haettavaan tukeen oleellisesti. Syrityimpiä ovat ikääntyneet työttömät, sairastuneet työttömät (joille ei kuitenkaan eläkettä myönnetä) mutta kukaan ei niillä sairauksilla töihin huoli eikä yli 50 ole enää haluttua kamaa työmarkkinoilla ja opiskelijat.

        Ongelmaryhmäksi voidaan laskea myös ne ihmiset, jotka asuvat taajaman ulkopuolella ja joilla ei ole ajokorttia, autoa tai julkisia kulkuyhteyksiä turvanaan jokapäiväiseen käyttöön. Työssäkäyntialue on 80 km, jos ei ole kulkuvälinettä se on mahdoton paikka. Mutta siitä silti rangaistaan.

        Jos saadut tuet ja etuudet menevät asumiseen kuten laskuihin, ei mihinkään humpuukin. Sitten pitäisi vielä syödä kuukausi ennen seuraavaa rahaa ja mahdollisesti hakea se ruokaa kauempaa kun kulman takaa siwasta, niin siihinkin palaa rahaa kun ajelee sillä tuella hakemaan sitä ruokaa hevon kuusesta.

        Plus lääkkeet vanhoilla usein on..sairauksien hoitokulut..1000 €uroakin on aika pieni raha kuukaudeksi kaikkeen kahdelle. Jos sähkölaskukin on joka kerta 500 €uron luokkaa...

        Jos jättää laskut maksamatta tulee velkakierre, jos haluaa syödä jää isommat laskut maksamatta. Jos haluaa välttyä velkakierteeltä voi jäädä syömättä. Ei ole kaikilla hyvin asiat suomessakaan. Vanhuksiakaan ei minusta pitäisi pakottaa vanhainkotiin, koska omassa kodissa asuminen on liian kallista.


      • ...
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Minä vähän veikkaan, että nämä nälkää näkevät ovat ensin pistäneet rahansa johonkin muuhun, jonka jälkeen sitä ei enää ruokaan riitäkään. Yleisimmin vissiin juomiin, kun ovat vielä janoisempia kuin nälkäisiä...

        Varmaan toiset joo, mutta mä puhun nyt ihmisistä jotka ei dokaa. Eikä harrasta törsäämistä. Ehkä joillekin mahdoton yhtälö ymmärtää, että niitäkin on kusessa olevia, vaikka kuinka yrittää hommansa säällisesti hoitaa.


      • ... kirjoitti:

        Otin sen nyt vaan esiin, ettei perusturva ole kaikille mikään automaatio, vaikka olis kuinka ahkera. Voi olla muita esteitä. Aina ei puhuta laiskoista stallareista kun puhutaan ihmisistä joille tukea ei anneta tai tuella ei pärjää.

        Olis mukava, jos kertoisit ihan konkreettisen esimerkin tilanteesta, jossa ihmiseltä evätään perusturva. En ymmärrä.


      • maniamaria kirjoitti:

        Olis mukava, jos kertoisit ihan konkreettisen esimerkin tilanteesta, jossa ihmiseltä evätään perusturva. En ymmärrä.

        Hyvä esimerkki voisi olla vaikkapa sydänlihastulehdus. Tuolloin annetaan vaihtoehdot kuole, tai kuole. Voi päättää pettääkö pumppu raksalla, vai kuoletko nälkään. Kolmas vaihtoehto on, että annat psykiatreille vapaat kädet, saat skitsofreniadiagnoosin ja sinulle "kuntoutetaan" sydänkohtaus.
        Neljäs vaihtoehto on, että rakennat omatekoisen pommin ja teet itsemurhaiskun työvoimavirastoon.


      • ...
        maniamaria kirjoitti:

        Olis mukava, jos kertoisit ihan konkreettisen esimerkin tilanteesta, jossa ihmiseltä evätään perusturva. En ymmärrä.

        Juuri kerroin ylempänä. Nämä henkilöt joista puhun eivät varmasti halua sen enempää tunnistettavuutta internetin ihmeellisen maailman kautta. Ikää liikaa jotta kelpaa töihin, sairauksia jotka estää minkä vaan työn tekemisen (puuttuu myös koulutus ihan mihin vaan), toinen on 1000 euron eläkeläinen, asumismuoto ok-talo (työikäisenä tienattu omaksi), toinen työtön ja juurikin sairas ja liian vanha...sossusta tulee maximi korvaus 100 euroa ei aina sitäkään, työkkäristä ei mitään koska 3 kk työssäoloehto ei vanhalla yrittäjällä täyty heidän mielestään 10-vuoden työuran jälkeen.

        Perusturva on siis toiselta evätty ja elää toisen siivellä. 1000 eruolla kuukaudessa. Siitä pois laskut, sähkölaskut in isoja joista isoimman osuuden tekee siirtomaksu joka on enemmän kuin itse sähkönkulutus, auto on pakollinen maaseudulla jossa julkiset eivät kulje, lääkkeet on pakollisia koska muuten kuolo korjaa. Noihin jo menee ykistään 700 euroa nopesti kuukaudessa, jos vähäänkään tule ylläreitä kuten lääkärissä käyntejä tai jotain hajoaa kotoa ja on uusittava menee se loppukin 300 euroa siinä sitten.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Juuri kerroin ylempänä. Nämä henkilöt joista puhun eivät varmasti halua sen enempää tunnistettavuutta internetin ihmeellisen maailman kautta. Ikää liikaa jotta kelpaa töihin, sairauksia jotka estää minkä vaan työn tekemisen (puuttuu myös koulutus ihan mihin vaan), toinen on 1000 euron eläkeläinen, asumismuoto ok-talo (työikäisenä tienattu omaksi), toinen työtön ja juurikin sairas ja liian vanha...sossusta tulee maximi korvaus 100 euroa ei aina sitäkään, työkkäristä ei mitään koska 3 kk työssäoloehto ei vanhalla yrittäjällä täyty heidän mielestään 10-vuoden työuran jälkeen.

        Perusturva on siis toiselta evätty ja elää toisen siivellä. 1000 eruolla kuukaudessa. Siitä pois laskut, sähkölaskut in isoja joista isoimman osuuden tekee siirtomaksu joka on enemmän kuin itse sähkönkulutus, auto on pakollinen maaseudulla jossa julkiset eivät kulje, lääkkeet on pakollisia koska muuten kuolo korjaa. Noihin jo menee ykistään 700 euroa nopesti kuukaudessa, jos vähäänkään tule ylläreitä kuten lääkärissä käyntejä tai jotain hajoaa kotoa ja on uusittava menee se loppukin 300 euroa siinä sitten.

        Korjaan kelasta ei mitään työkkärin takia.


      • ...
        dazu kirjoitti:

        Hyvä esimerkki voisi olla vaikkapa sydänlihastulehdus. Tuolloin annetaan vaihtoehdot kuole, tai kuole. Voi päättää pettääkö pumppu raksalla, vai kuoletko nälkään. Kolmas vaihtoehto on, että annat psykiatreille vapaat kädet, saat skitsofreniadiagnoosin ja sinulle "kuntoutetaan" sydänkohtaus.
        Neljäs vaihtoehto on, että rakennat omatekoisen pommin ja teet itsemurhaiskun työvoimavirastoon.

        Tämä on fakta, että heittäytymällä hulluksi ja heikkohermoiseksi pääsee eläkkeelle, mutta niverikkoisena ja itp:tä sairastavana ei pääse, vaikka se tietäisi sitä että veriarvot romahtaa ja vuotaa kuiviin.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Tämä on fakta, että heittäytymällä hulluksi ja heikkohermoiseksi pääsee eläkkeelle, mutta niverikkoisena ja itp:tä sairastavana ei pääse, vaikka se tietäisi sitä että veriarvot romahtaa ja vuotaa kuiviin.

        Samoin menee tuon sydämen kanssa.


    • Ruoka on edelleen liian halpaa. Muuten kotitaloudet eivät heittäisi menemään 20 prosenttia ostamastaan ruoasta. Pannaan 20 pinnaa lisää hintaa, jospa me sitten jaksaisimme syödä kaiken mitä ostamme?

    • IOfjeiojwiojefw

      Ei, vaan elän ravinnollisessa puutostilassa. Yksinäisten opiskelijoiden joukossa on havaittu mm. keripukkia, makaronilla ja satunnaisella jauhelihalla saa toki mahan täyteen (nälän pois) mutta hampaat alkaa irtoamaan jossain vaiheessa.

      Ps. Ihailemasi henkilö Wahlroos fanittaa Ayn Randia, heppua joka ei uskonut tupakan aiheuttavan keuhkosyöpää ja sanoi sitä sosialistien propagandaksi. Rand kuoli keuhkosyöpään. Samalla tavalla kaltaistesi ihmisten maailmankuva perustuu juuri tälläiseen yksisilmäiseen totuuteen kuten "Onko nälkä?" - pohtimatta mitä on ravinto loppujen lopuksi.

      Samalla tavalla taloutta piirrellään "Osta halvalla myy kalliilla ja luo kulutusta millä keinolla tahansa" idiotismeillä. Uppoaako? No tottakai uppoaa. Jos lähipiirilelen tupakointia itsehallinan keinona saarnaava Rand uppoaa Wahlroosiin yksinkertaisetetut ja mihinkään liittämättömät yksinkertaiset "totuudet" uppoavat kaltaisiisi ihmisiin, ja siitä sitten muodostatte maailmankuvaa josta tulee teille itsensä selittävä totuus.

      "Mitä voisi olla tämän tilalla?" on jotain mihin te ette halua tai etsi vastausta; riittää että masu on täynnä ja kassit tyhjänä.

      Mitä ihailtavaa tai ylevää siinä on?

      • No mutta siinähän se tulikin, köyhän (ja vähän varakkaammankin) miehen onni: "Vatsa täynnä ja pussit tyhjänä." Siihen kannattaisi muidenkin pyrkiä, niin vituttaisi vähemmän.


      • puskalisko
        Ratikkakuski kirjoitti:

        No mutta siinähän se tulikin, köyhän (ja vähän varakkaammankin) miehen onni: "Vatsa täynnä ja pussit tyhjänä." Siihen kannattaisi muidenkin pyrkiä, niin vituttaisi vähemmän.

        ... mutta kyselyn huono laatu ei tarkoita sitä, etteikö olisi edes joitakin, jotka todella ovat nälissään ruuan hinnan takia. Minä ainakaan en kommentoinut sitä, onko Suomessa nälkäisiä vaan vain sitä, että iltiksen kysely on huuhaata.

        Eli huono juttu ravinnollisessa puutostilassa elävälle :(


      • FLÖMeklmwfwewef
        Ratikkakuski kirjoitti:

        No mutta siinähän se tulikin, köyhän (ja vähän varakkaammankin) miehen onni: "Vatsa täynnä ja pussit tyhjänä." Siihen kannattaisi muidenkin pyrkiä, niin vituttaisi vähemmän.

        Miksei samantien vatsa täynnä, pussit tyhjinä ja suoni täynnä heroiinia?

        Mielihyvä ohjaa ihmistä sanotaan, se siis antaa suunnan, maalin ja funktion ja tämän mielihyvän tekeminen Jumalaiseksi ja oikeaksi on Rand-Wahlroos-Ratikkakuskismia parhaiimmillaan.

        Oikeasti kyseessä on alhaisin mahdollisen olemassaolon muoto, etenkään itsereflektiota ja jonkinlaista ajattelukykyä omaavalle olennolle.

        Olipa kerran onnellisten ja tyytyväisten ihmisten planeetta jolla syötiin, nussittiin ja nautittiin ja joka oli päässyt irti turhanpäiväisestä tarpeesta kelata tai kritisoida itseään.. Sitten siihen planeettaan törmäsi suuri meteroiitti ja maailmankaikkeus näytti miten selviytymiskykyisiä edes keskipitkällä tähtäimellä laiskanpulskeat piittaamasta lopettaneet ihmiset oikeasti ovat.

        The end.


    • En elä, mutta olen elänyt. Vaikka joskus se hernekeittopurkki ei tainnu maksaa ku 50 penniä niin sekin oli liikaa.

      Toki, ei varmaankaan olis täytyny nälässä elää, mutta minä kuolen ennemmin näläkään ku meen sossun luukulle.

    • mies nälissään

      Olen syönyt viimeisen kuukauden pääasiassa tonnikalaa, makarooneja, hapankorppuja, juustoa,banaaneja ja välillä ranskalaisia. Ensi kuussa syön samaa

    • puskalisko

      eihän tuossa mitään epäselvää ole. 76 prosenttia vastaajista vastasi kyllä. Lukutaitoinen ihminen huomaa tuon sanan "vastaajista".

      Ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että tilastoja tehdään näin? Tai että tuolla luvulla oikeasti olisi mitään käyttöä tai näyttöä?

      En ole huolestunut itse kyselystä vaan siitä, että joku ottaisikin sen tuloksen vakavasti.

    • Suomesta en pidä

      ei kai sitä nälkää nähdä, mutta onhan se hyvä viestittää eteenpäin, että ruoan hinta on Suomessa sikamaista. Saa harkitsemaan vakavasti Suomesta poismuuttamista. Suomi on ylihinnoiteltu kaiken suhteen.

      Tulevaisuudessa koitanee se päivä, etten Suomessa asu ja säästöilläni ostan asunnon ja auton ulkomailla. Asunnon, jossa neliöitä 200 ja hinta sama kuin Helsingissä 30 neliön yksiöstä, koirankopista. Auto audi a6 uutena, samalla hinnalla kuin 3 vuota käytetty toyota yaris suomessa.

      ruokani ostan 15 euron keskim. ruokakassiostoksina, Suomesssa samat ostokset keskim. 50€

    • määmy

      En, dieetin vuoks kyllä.

      • määmy-fani

        Pullantuoksuisen kotirouvan kuuluukin olla vähän pyöreä :)


      • määmy
        määmy-fani kirjoitti:

        Pullantuoksuisen kotirouvan kuuluukin olla vähän pyöreä :)

        Ruuan laitto ei oo vahvin lajini kotitöis.


    • "Elätkö nälässä ruoan hinnan takia?"

      -En.
      Monesta asiasta voin tinkiä. Ruuasta ja sen laadusta en ikinä!

    • riuttala76

      No aiemmin tuli aika vähän syötyä, kun kaikki rahat paloi viinaan ja tupakkaan. Nyt kun on edunvalvoja ja 170e/kk ruokatili, johon ei saa ostaa tupakkaa eikä alkoholijuomia, niin syötyä tulee hyvin. Mut vaikeeta aina yrittää keksiä joku tekosyy saada edunvalvojalta rahaa, sillä selitys et haluan vetää pään täyteen ei sille kelpaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1955
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      109
      1035
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      633
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      556
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe