Mittailin kesärenkaita jouteessani ja aika kuluneet alkavat olemaan; n. 2,5-3 mm kulutuspintaa jäljellä. Vielä muutaman tuhatta noilla arvelin ajavani, tuonne 2 millin tienoille. Lain määräämä alarajahan on 1,6 mm. Miten slickseiksi yleensä ajatte omat renkaat?
Miten loppuun ajatte renkaat?
60
7290
Vastaukset
- Möksymäksy
Sileiksi
- autper
ihan sileiksi ajan,melkein kankaat näkyy
- laiska mutta viisas
Ajan renkailla niin kauan kunnes ne lopulta irtoilevat vanteesta itsestään, ja sen jälkeen ajan pelkällä vanteella... kunnes sekin on sileä.
- renkaat lopussa
sillon kun rengas on kankailla ni kannattaa asennuttaa sisärengas ni pystyy ajamaan pidempään vaikka langat näkyisi ja muuten puhkeaisi tubeless tyyppisenä niin kestää vielä hetken kun on sisärengas
- Poudan kulkija
Siihen asti, että kulumisvaroitin on pinnassa, eli 1,6 mm. Harvemmin ajan sateella ja silloin minulla on aikaa ajaa hitaammin.
- Älä siekkää
Mää nyt ajan kun huvittaa en mä sitä renkailta kysy
- uranuurtaja
Entäs katsastusmieheltä?
- 3-4 mm kulutuspintaa
Omaan kotterooni vaihdatin renkaat, kun kulutuspintaa oli jäljellä 3-4 mm. Kannatti vaihtaa, sillä uudet renkaat ovat selvästi hiljaisemmat ja renkaiden tekniikkakin on muutamassa vuodessa kehittynyt. Tarkoitus on ajella syksyllä pitempiä reissuja, joten kunnollinen kulutuspinta on tarpeen.
"Rengasratsia 2012" -turvallisuus-kampanja järjestetään 3.9.-7.9.2012 ja se muistuttaa autoilijoita siitä, että ne sliksit eivät kuulu liikenteeseen. Kampanja suosittelee 3-4 millin kulutuspintaa, joka on hyvä raja. Syksyllä näkee moottoritien vasemman kaistan kuskeilla hätäisiä ilmeitä, kun he joutuvat ylileveillä slikseillään kesken ohituksen vesiliirtoon. Yllättäen heille kelpaa palata siihen oikean kaistan jonoon ja kiireet oli sitten siinä. - vesikeli olennaista
Vaihdan viimeistään 3mm:n paikkeilla, mutta jos olen muistanut seurata kulumista, niin vaihtoaika on viimeistään 4 mm:ssä. Renkaan valinnassa ja kunnossa olennaisena on hyvät vesikelin ominaisuudet.
Moottoritie nopeuksissa on aina välillä renkaat vesipatjan päällä ilmassa kuitenkin, mutta hyvä vesikelin rengas käyttäytyy ennustettavasti ja joutuu liirtoon mahdollisimman myöhään. Vesikeli vaatii aina hyvän kulutuspinnan. - makkeliukkeli
¤ mm tienoilla pistän uudet alle, säästän muissa asioissa en turvallisuudessa.
- makkeliukkeli
Siis 4 mm
- Anonyymi
sliksit on turvallisemmat, kannattaa ajaa kunnes kankaat näkyy reilusti..
Formuloissakin kiellettiin sliksit kun nopeudet nousi liian korkeaksi pidon vuoksi..
Sadekelillä eri seokset, pinta mm on tarpeen vain jos ajetaan lätäkköön tai tiellä jossa runsaasti vettä. Sliksit pitää paremmin myös pikku tihkusateella.
Vaikka pintaa 10mm, vesiliirron uhka on olemassa, tosien pienempi kuin slikseillä.
Ter ympäristöteko, aja renkaat loppuun!
- Näin menee
Siten että kulunein on n. 1,6 mm, jos muut on parin millin kieppeillä, niin vaihtoon koko sarja.
Autoilu-uran alussa renkaat sai ajaa 0,5 mm pinnalle, mutta lobbarithan haluaisivat koko ajan kasvattaa myyntiänsä. - 1+1
Olen laskenut niin että yhdestä karvan alle 1,6 mm kuluneesta renkaasta voi selvitä poliisin kanssa "puhumalla", jos muut ovat vielä laillisia. Turhia sakkoja en ala maksamaan, joten tuossa on renkaiden viimeistään-vaihtoraja minulla. Auto pysyy sateella käsissä vuosien ajokokemuksella ja järkeä käyttämällä, nopeutta on tarvittaessa vain hiljennettävä.
- rikasjosoisin
kesäkumit 2-3mm talvikumin 4mm
peraukisella kun ei ole varaa kuin ryssän bensoihin ja pinnoitettuihin kumeihin- Halapoo
Samoin, persaukisena ei oo varaa ajaa ku itäbensalla ja Viipurista ostetuilla renkailla.
Kesäset vaihtuu 3-4mm ja talvigummit 5-6 mm pinnoilla pois.
Esim. Nokian 206/55*16 kesäset noin 215e alle laitettuna. :)
- tärkeä_varuste
Kesärenkaat jossakin 4 mm kohdalla ja talvirenkaat 5 mm. En aja kuin 18 tkm vuodessa, eli renkaat kuluvat ja ikääntyvät siten että pitää melkeinpä miettiä että vaihtaisiko koko auton uudempaan vaiko vain renkaat. Ei niitä renkaita viitsisi seuraavaa omistajaa varten hankkia, vaan hyötyä itse niistä ne pari parasta millimetriä.
Toisaalta, käytetyn ostajana voi ostaa juuri ne mitkä haluaa tai sitten halpikset jos tykkää niistä. Ikävää jos myyjä on hankkinut halpikset ostajan seuraavien vuosien ajoja varten.
Aina voi miettiä onko renkaan kumi ja kuvio samanlainen uutena ja sitten kun yli puolet on kulunut pois, eli pinnasta pohjaan saakka. - halkopää
Kun menee alle 3 mm kulutuspinta, niin voi alkaa katselemaan tarjouksista uusia renkaita. 2 mm pidän miniminä, jolloin renkaat pitää jo vaihtaa.
Muutenkin laissa on tuo epämääräinen 1,6 mm vähimmäisurasyvyys vaatimus, minkä mittaustarkkuuden kotikonstein / tienpäällä voin kyseenalaistaa, eli saadaanko tuo millin kymmesosa varmasti riittävän tarkasti mitattua? Kumi itsessäänkin voi jo joustaa sen 0,1 mm kun sitä mitataan, puhumattakaan jos mittari on vähänkään vinossa, mitä se käsipelillä usein on... - rahanahneuttako
Mites talvirenkaat, kun katsastuspoika hylkää ajoneuvon siksi, että nastaero on liian suuri. Mitäköhän tämä tarkoittaa, kun renkaissa kulutuspintaa on tarpeeksi ja kaikki nastat ovat kiinni? Myssytystä vai
- Sitähän.sää.kysyit
Sitä että osa nastoista on jäänyt kyydistä, vaikka loput olisikin kiinni ;))
- Kätevää
Itse ajan siihen asti talvirenkaat noin kolmeen millimetriin ja kesärenkaat, kunnes jokin rengaas on kulunnut sakkorajalle ja vaihdan kerralla koko sarjan. Nastattomassa talvirenkaassa on se hyvä puoli, ettei siinä voi koskaan olla liian suuri nastaero ja toisaalta eipä siitä tarvitse nyppiä niitä nastoja pois, kun rengas siirtyy kesärenkaaksi.
- tyyrista
Onpa kysymyksiä...
Sanoisin ajavani kesikset noin 4-5 milliin ja talvet 5-6. Talvisin siis kitkat.
Saahan noilla paljon enemmänkin lain mukaan ajaa. Mut ei tartte :D - Automies_Pentti
Melkoista tuhlaamista heittää menemään renkaita joissa on vielä pintaa 3-5mm. Itse käytän kyllä jokaisen renkaan tarkalleen sinne lain määräämään minimiin saakka. Tekevätkö nämä törsääjät samalla tavalla kaikkien hyödykkeiden kanssa? Heittäisitkö maitotölkin tai viskipullon menemään aina jo, kun puolet on juotu? Kyllä tuommoinen on luonnonvarojen haaskaamista.
- Kuviopois
Samaa mieltä, loppuunhan ne ajetaan. Monesti kuivana syksynä ajettu silestoneksi.
- User17
Ajan paljon taajaman ulkopuolella, 80-120 km/h nopeuksilla. Renkaan urasyvyyden ollessa alle 3mm vesiliirtoriski kasvaa. On halvempaa uusia renkaat ajoissa kuin kokeilla onneaan liikenteessä slicksien renkaiden kanssa. Eikä mummovauhtia ole aikaa körötellä vain siksi että renkaat ovat liian kuluneet.
- Järjelläajettava
User17 kirjoitti:
Ajan paljon taajaman ulkopuolella, 80-120 km/h nopeuksilla. Renkaan urasyvyyden ollessa alle 3mm vesiliirtoriski kasvaa. On halvempaa uusia renkaat ajoissa kuin kokeilla onneaan liikenteessä slicksien renkaiden kanssa. Eikä mummovauhtia ole aikaa körötellä vain siksi että renkaat ovat liian kuluneet.
Kelien mukaan ajan oli alla uudet tai kuluneet renkaat.
- VanhoillaAjelen
Mulla on siinä 15 vuotta vanhat kesärenkaat alla ja kulutus pintaa taitaa olla nippa nappa 1,6 mm, en ole kyllä mitannut.
Pihallani on senverran tuulensuojaa, ette tuulikaan kuluta renkaan pintaa.
Senverran on ollut vähän ajoa, ettei ole koskaan rengas ratsiaan joutunut.
Sillon, kun on rengasratsia, niin silloin pysyttelen poissa tieltä.
Eipä ole katsastus mies huomauttanut vielä.
En minä uusia renkaita aio hankkia, jos tässä luopuu autosta, niin mitä turhia sitä vanhaan autoon uusia kesärenkaita menee hommaamaan. - tehthetheh
Jos vähänkään yleensä pintaa jäljellä niin kyllä slaavien kuormaan kyllä lähtee.
- jh_vielä_pintaa_jäljellä
Onko jossain testiä renkaiden pidosta esim. 3mm pinnalla? (tai 4mm, 3mm, 2mm)
Se olisi hyödyllinen, kun tietäisi miten ne renkaat toimii käyttöikänsä lopussa. Varmaan tuossa on eroja. Toiset voi toimia hyvin uutena ja heikosti vanhana. Mieluummin ostaisi sellaiset jotka toimii tasaisemmin koko käyttöikänsä aikana eli millä renkaalla on paras pito kuluneena.- cruzeideri
Onhan tuossa varmaan jotain merkkikohtaisia eroja. Michelin ainakin mainostaa, että renkaansa säilyttävät ominaisuutensa hyvin sinne 2mm asti. Mutta eivät nekään varmastikaan 2-3mm lähellekään yhtä hyviä ole kuin uusina.
Mitään kunnollista vertailua en ole merkkien välillä nähnyt, mutta yhdessä testissä käytetty merkkikesärengas oli parempi kuin uusi halpis. - pitoa.riitää
cruzeideri kirjoitti:
Onhan tuossa varmaan jotain merkkikohtaisia eroja. Michelin ainakin mainostaa, että renkaansa säilyttävät ominaisuutensa hyvin sinne 2mm asti. Mutta eivät nekään varmastikaan 2-3mm lähellekään yhtä hyviä ole kuin uusina.
Mitään kunnollista vertailua en ole merkkien välillä nähnyt, mutta yhdessä testissä käytetty merkkikesärengas oli parempi kuin uusi halpis.Tuosta oli laaja juttu päivän Kauppalehdessä. Michelin väittää, että määräyksien rajaa lähellä oleva premium-merkkirengas on parempi ominaisuuksiltaan kuin tuliterä halparengas.
- Formula_ykkönen
pitoa.riitää kirjoitti:
Tuosta oli laaja juttu päivän Kauppalehdessä. Michelin väittää, että määräyksien rajaa lähellä oleva premium-merkkirengas on parempi ominaisuuksiltaan kuin tuliterä halparengas.
Voi hyvinkin olla, ainakin kuivalla kelillä. Urathan ovat pikemminkin haitaksi ellei tiellä ole vettä, ja muissa ominaisuuksissa laaturengas on parempi kuluneenakin.
Joskus kauan sitten sain käytetyn auton mukana Barum-merkkiset rengashirviöt (TM: "Musta makkarakin on parempi."). Olin vähällä ajaa liikenneympyrässä ulos, kun pito loppui kuivalla asfaltilla kesken nopeudessa, jossa kunnon renkaat eivät vielä edes vikise. Sen jälkeen olen pysynyt näistä huipputarjous-halpiksista erossa. Laatumerkeissä on parempia ja huonompia malleja, mutta ei sentään kelvottomia. - pettymys.oli
pitoa.riitää kirjoitti:
Tuosta oli laaja juttu päivän Kauppalehdessä. Michelin väittää, että määräyksien rajaa lähellä oleva premium-merkkirengas on parempi ominaisuuksiltaan kuin tuliterä halparengas.
Jospa vain Michelin säilyisi halkeilematta kyljistään kankaille asti lähestyttäessä 3mm pintaa...
- cruzeideri
pettymys.oli kirjoitti:
Jospa vain Michelin säilyisi halkeilematta kyljistään kankaille asti lähestyttäessä 3mm pintaa...
Itse en muista koskaan moista ilmiötä nähneeni. Johtuuko kurvien ajamisesta formulatyyliin vai vanhenneesta kumista? Vai tuuriako itselläni? Ei kyllä ole tainnut Misukoitakaan olla alla aiemmin, että ehkä pääsen tuon kokemaan lähiaikoina..
- gghjgjgjhy
cruzeideri kirjoitti:
Itse en muista koskaan moista ilmiötä nähneeni. Johtuuko kurvien ajamisesta formulatyyliin vai vanhenneesta kumista? Vai tuuriako itselläni? Ei kyllä ole tainnut Misukoitakaan olla alla aiemmin, että ehkä pääsen tuon kokemaan lähiaikoina..
>>Ei kyllä ole tainnut Misukoitakaan olla alla aiemmin<<
Ain't no shait Sherlock! - Huonovalintanämä
cruzeideri kirjoitti:
Onhan tuossa varmaan jotain merkkikohtaisia eroja. Michelin ainakin mainostaa, että renkaansa säilyttävät ominaisuutensa hyvin sinne 2mm asti. Mutta eivät nekään varmastikaan 2-3mm lähellekään yhtä hyviä ole kuin uusina.
Mitään kunnollista vertailua en ole merkkien välillä nähnyt, mutta yhdessä testissä käytetty merkkikesärengas oli parempi kuin uusi halpis.Ainakin Michelin Cross Climatet on ihan kauheat ajaa viimeiset millit, kuvio jo sellainen että vesi poistuu huonosti loppu milleillä. En suosittele kenellekkään, vaihdettava uusiin liian aikaisin. Hintakin suolainen. Se nädein "talvipito" kestää max.2 vuotta, eikä sillä tee oikeasti mitään, kun vaihdettava ne talvirenkaat kuitenkin.
- cruzeideri
Huonovalintanämä kirjoitti:
Ainakin Michelin Cross Climatet on ihan kauheat ajaa viimeiset millit, kuvio jo sellainen että vesi poistuu huonosti loppu milleillä. En suosittele kenellekkään, vaihdettava uusiin liian aikaisin. Hintakin suolainen. Se nädein "talvipito" kestää max.2 vuotta, eikä sillä tee oikeasti mitään, kun vaihdettava ne talvirenkaat kuitenkin.
Jaa, no toivottava, että omat viimemillien kokemukseni paremmat. Hintahan oli kovimmasta päästä, mutta toisaalta ei erityisesti muita parhaita kumeja kovempi.
Minusta se kahden talven talviajokesto olisi aika hyvin. Jotkuthan eivät vaihda talvirenkaita lainkaan. Mutta vaikka vaihtaisikin, niin on siitä pientä iloa, ettei tarvitse vaihtaa talvirenkaita alle syyskuun ensilumilla ja pitää toukokuun puoliväliin asti.
Eräät tänä keväänäkin vaihtaneet kumeja eestaas, kun pääsiäisen hiihtoreissua varten kaivettu talvirenkaat takaisin alle. Tällaiselta ainakin Crossella välttyy.
Mutta katsotaanhan nyt, viimeisimpien tietojen mukaan Continentalin uusin olisi jopa Misukoita kestävämpi ja kesäominaisuuksiltaan parempi, joten se voisi olla seuraava valinta. Mutta siihen on vielä vuosia aikaa ja paljon ehtii tulla uusia rengasmalleja markkinoille.
Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen kokonaisuuteen, mutta jotain pientä parantamisen varaakin olisi, joten ensi kerralla on aika 50-50, että valitsenko taas Crossit, muut Michelinit, Pirellit vai Contit? Riippuu siitäkin, että mihin ajankohtaan vaihdot ja huollot osuvat, jos johonkin kevättalveen, niin voisi olla kätevintä ottaa taas talvikelpoiset Crossit alle.
- rilloi
3 mm omasta mielestä alaraja turvalliselle renkaalle. SItäpaitsi ei renkaat nyt niin kalliita ole että sen takia jaksaisi riskeerata "viimeiset eurot" irti niistä vanhoista.
- cruzeideri
Ihan ymmärrettävää, mutta toisaalta eiköhän se 2,5mm rengas vielä kesäkeleillä ole paljon turvallisempi kuin talvikeleillä ajaminen millään renkailla. Pitää vaan toki ymmärtää millä ajaa, että sadekeleillä ajaa rauhallisemmin. Aivan kuten talvella ajetaan hitaammin kuin kesäkuivalla.
Eli itse kyllä aion edelleen ajaa renkaani lailliseen rajaan asti, vaikka siinä tietenkin riskit kasvavatkin. Täydellistä kompromissitonta liikkumista kun ei muutenkaan oikein pysty harjoittamaan. Junalla kai pitäisi mennä aina kun mahdollista, jos turvallisuuden aina nostaisi etusijalle. Sitten taas jos turvallisuuden lisäksi myös raha ja vaiva tulevat yhtälöön mukaan, niin tuo 3mm->2mm välin ajaminen ei mielestäni ole mikään kohtuuton riski. No kolmemillisiä en ehkä keväällä enää alle heittäisi, ellei sitten olisi tiedossa, että tulee ajettua äärimmäisen vähän. - Renkaatalla
cruzeideri kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää, mutta toisaalta eiköhän se 2,5mm rengas vielä kesäkeleillä ole paljon turvallisempi kuin talvikeleillä ajaminen millään renkailla. Pitää vaan toki ymmärtää millä ajaa, että sadekeleillä ajaa rauhallisemmin. Aivan kuten talvella ajetaan hitaammin kuin kesäkuivalla.
Eli itse kyllä aion edelleen ajaa renkaani lailliseen rajaan asti, vaikka siinä tietenkin riskit kasvavatkin. Täydellistä kompromissitonta liikkumista kun ei muutenkaan oikein pysty harjoittamaan. Junalla kai pitäisi mennä aina kun mahdollista, jos turvallisuuden aina nostaisi etusijalle. Sitten taas jos turvallisuuden lisäksi myös raha ja vaiva tulevat yhtälöön mukaan, niin tuo 3mm->2mm välin ajaminen ei mielestäni ole mikään kohtuuton riski. No kolmemillisiä en ehkä keväällä enää alle heittäisi, ellei sitten olisi tiedossa, että tulee ajettua äärimmäisen vähän.Ajatko pösilö talvella pelkillä vanteilla? Todennäköisesti, olethan autisti.
- 0293
Minulla on tapana vaihtaa yksi pari kerrallaan.
Tuntuu halvemmalta, vaikka ei ole.
Nokian renkaissa on kätevat kulutusilmaisimet. Kelpuutan
sellaisen parin jos "nelonen" vielä heikosti näkyy.
Ei lepikkoon tällaisen asian vuoksi kannata tahallaan mennä.- Ihmeellisestikuluu
Sulla taitaa olla tapana ajaa väärillä rengaspaineilla ja pyöränkulmat viduillaan.
- nykyään.normisettiä
Ihmeellisestikuluu kirjoitti:
Sulla taitaa olla tapana ajaa väärillä rengaspaineilla ja pyöränkulmat viduillaan.
Jotkut autot ja erityisesti uudemmat autot vain kuluttavat toisen rengasparin ennenaikaisesti painojakauman ja vetotavan yhdistelmästä johtuen, ja jotkut pyöränkulmista joissa ajettavuus on ensisijalla renkaiden tasaiseen kulumiseen nähden, esim BMW, tai näiden kaikkien yhdistelmästä johtuen.
- cruzeideri
nykyään.normisettiä kirjoitti:
Jotkut autot ja erityisesti uudemmat autot vain kuluttavat toisen rengasparin ennenaikaisesti painojakauman ja vetotavan yhdistelmästä johtuen, ja jotkut pyöränkulmista joissa ajettavuus on ensisijalla renkaiden tasaiseen kulumiseen nähden, esim BMW, tai näiden kaikkien yhdistelmästä johtuen.
Eikös kaikki autot kuluta vetäviltä renkailta aiemmin? Mutta siksihän renkaiden paikkoja pitäisi vaihtaa. Mikä tosin ei onnistu, jos pitää härkäpäisesti kiinni siitä, että paremmat eteen.
Parempi kuitenkin vaihtaa pareittain kuin vaihtaa kaikki neljä jo siinä vaiheessa, kun takarenkaat etuvetoisessa olisivat vielä hyvässä kunnossa eturenkaiden ollessa lopussa.
Suomessa tilanne on melko helppo, kun renkaat pitää yleensä vaihtaa kahdesti vuodessa, jolloin samalla tulee pyöritettyä renkaiden paikat toisinpäin. Tuolla jossain ikuisten kesäkumien maissa tilanne on vähän toinen, siellä varmaan itsekin jättäisin ns. ylimääräiset vaihdot tekemättä, ajaisin etukumit loppuun ja vaihtaisin sitten vain eteen uudet. Seuraavalla kierroksella ehkä jo takakumitkin olisivat vaihtoiässä ja silloin taas neljä uutta kerrallaan? - cruzeideri
cruzeideri kirjoitti:
Eikös kaikki autot kuluta vetäviltä renkailta aiemmin? Mutta siksihän renkaiden paikkoja pitäisi vaihtaa. Mikä tosin ei onnistu, jos pitää härkäpäisesti kiinni siitä, että paremmat eteen.
Parempi kuitenkin vaihtaa pareittain kuin vaihtaa kaikki neljä jo siinä vaiheessa, kun takarenkaat etuvetoisessa olisivat vielä hyvässä kunnossa eturenkaiden ollessa lopussa.
Suomessa tilanne on melko helppo, kun renkaat pitää yleensä vaihtaa kahdesti vuodessa, jolloin samalla tulee pyöritettyä renkaiden paikat toisinpäin. Tuolla jossain ikuisten kesäkumien maissa tilanne on vähän toinen, siellä varmaan itsekin jättäisin ns. ylimääräiset vaihdot tekemättä, ajaisin etukumit loppuun ja vaihtaisin sitten vain eteen uudet. Seuraavalla kierroksella ehkä jo takakumitkin olisivat vaihtoiässä ja silloin taas neljä uutta kerrallaan?Eikun siis piti olla, että "härkäpäisesti kiinni siitä, että paremmat taakse". Niin ajaenhan siis väkisinkin eturenkaat kuluvat etuvetoisessa nopeammin loppuun. Ellei nyt ihan viikon välein vaihda eestaas, jolloin mitään eroa ei vielä ole havaittavissa.
- jh_vielä_pintaa_jäljellä
Nyt se Michelinin testi näkyy ilmaiseksi https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaytetty-rengas-voi-olla-uutta-parempi--jopa-pahasti-kuluneena/JTMqKSSY
(kun ei ole lukenut liian montaa juttua).
Tuosta ei yhtään tiedä mitä "parempien" merkkien erot on käytettynä. Ehkä niitäkin vertailuja vielä löytyy tai sitten rengasmyyjät ei halua suosia renkaiden ajoa alle 3mm pintaan. Onnettomuustilastoissa kuluneet renkaat ei näy tuon mukaan niin paljoa kuin voisi. Renkaat odotuksia parempia vai kuskit ottaa sen huomioon?
Artikkeli enemmän kertoo renkaan kokonaisominaisuuksien ratkaisevan märällä, ei kuvion syvyys. Sinänsä uskottavaa ettei halvalla saa hyvää oli sitä kulutuspintaa kuinka paljon tahansa.- cruzeideri
Huikeat tulokset. Alle 2 milliset laatukumit (Michelin) pysähtyvät märällä lyhyemmällä matkalla kuin pakasta vedetyt kiinankumit.
Tietyllä kriittisyydellä toki tulee suhtautua Michelinin tutkimuksiin, sillä oma lehmänsä ojassahan heillä on, mutta toistaiseksi tuo taitaa silti olla vahvin näyttö tuollaisista vertailuista.
Kyllä taas yhtä maailma-muuttuu-toimaria kiukuttaa.
- Anonyymi
Kesken kauden en ala vaihtamaan koska en halua maksaa allelaitosta, siksi vaihdan ne ennen allelaittoa kun alkaa olla 1mm sakkorajaan eli 2,6 paikkeilla. Kuluvat noin 1mm/kesä etuvedon etupyörissä.
- Anonyymi
Itse ajan 1.6mm rajaan saakka j amittaan työntömitalla loppupäässä että varmasti voin esim poliisille jos ratsia kohdale tulee että voin varmuudella sano että pinta täyttää lain kirjaimen ja varon sateella ajaessa mutta kuivalla pito riittä loistavatoi.
- Anonyymi
Nastat nypin keväällä 10 v. vanhoista Conteista poies, kun oli n. 5mm jäljellä, menee ainakin 2 kesää noin.
Ajan siihen 2 milliin, kun verkkaisesti ajelen kauppaan.
Nyt pitäisi ostaa uudet talvarit. - Anonyymi
Kun itse ajaa autoaan, niin tietää, että alla on kuluneet renkaat. Voi siis alentaa nopeuttaan sadekelillä niin ei tule yllätyksiä ja kun vielä välttelee niitä syviä uria, niin ei ole mitään vaaraa. Näin menetellen voi siis ajaa renkaat melko loppuun eli sinne sakkorajan läheisyyteen eli 2 mm- 1,6 mm.
Mutta jos autolla on useita käyttäjiä, jotka ei tiedä mitään kuluneista renkaista, niin renkaat on syytä vaihtaa jo siellä 3 mm:n kohdilla, jotta turvallisuus säilyy.
Kovsti noilla termeillä pelotellaan, mutta empä ole joutunut vesiliirtoon , vaikka olen ajellut huonoillakin renkailla sekä vanhoilla talvirenkailla jo yli 40 vuotta. Joo, mutta turvallisuudella ei ole tapana eikä sillä kannata leikkiä. Lisäksi pimeät vuodenajat, jolloin edes ei ole lunta maassa aiheuttaa omat yllätyksensä - kenties sen viimeisen.
- Anonyymi
Michelinin mukaan renkaat tulee ajaa kulutusmerkkiin saakka.
- Anonyymi
SE olisi todella ekologista. Miksi vihreät ei aja tätä asiaa ?? Vaikka maailma pelastuisi.
- Anonyymi
Voitko tarkentaa, missä näin sanotaan?
En nimittäin asiaan usko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voitko tarkentaa, missä näin sanotaan?
En nimittäin asiaan usko.Michelin on julkisesti ilmoittanut tämän monta kertaa ja on se heidän sivuillaankin. Ole hyvä:
https://www.michelin.fi/auto/vinkkeja-ja-ohjeita/ohjeet-auto/milloin-on-aika-vaihtaa-renkaat - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Michelin on julkisesti ilmoittanut tämän monta kertaa ja on se heidän sivuillaankin. Ole hyvä:
https://www.michelin.fi/auto/vinkkeja-ja-ohjeita/ohjeet-auto/milloin-on-aika-vaihtaa-renkaatJa vielä tässä: https://rengasmesta.fi/rengasmerkit/michelin-renkaat/
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voitko tarkentaa, missä näin sanotaan?
En nimittäin asiaan usko.Tietämättömyys on hyvin yleistä. Erityisen yleistä se on kun luullaan nastarenkaitten pelastavan heikkoa ajokykyä, vaikka asia on juuri päinvastoin.
- Anonyymi
Millit ovat poliiseja varten. Todellisuus on se, että 225 leveä rengas menee helpommin vesiliirtoon 4 mm urasyvyydellä, kuin 155 leveä 1,6 mm uralla samassa nopeudessa. Itse olen todennut tämän kun perheessä on 2 autoa, joista kauppakassi on selvästi turvallisempi sadekelillä yli 80 km/h nopeuksilla, vaikka pintaa on juuri ja juuri lailliset lukemat.
Tämä taas on aivan totta.
Minulla sattuu olemaan alla jopa 245 levyiset kesärenkaat, mutta
noin leveitä en enää osta.
Tosin nämä misukat on kulutettava loppuun ensiksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1182141Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1771706Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551404- 551188
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1661175Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75996Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62892Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36887- 52874
- 56821