Onko vinkkejä tai harjoituksia, joilla kompassin kanssa suunnassa pysymistä voisi parantaa?
Ongelma on, että iltarasteilla jos lähden hakemaan kompassisuunnalla, yleensä sitä huomaa jo 200-300 metrin päässä olevansa aika paljon sivusuunnassa (eilen taisi sivuvirhe olla 100 metrin luokkaa tuolla matkalla..)
Perusteet kompassin käytöstä luulen osaavani, mahdollisuuksien mukaan yritän löytää kiintopisteet joista taas otan suunnan uudestaan, teen nämä kompassiin tukeutuvat siirtymät kävelyvauhdilla, jne. Sen olen huomannut, että suunnon peruskompassin kanssa pitää olla todella tarkka, että kompassi on oikeasti vaakatasossa, eikä yhtään kallellaan mihinkään suuntaan, mutta kyllä luulen hommassa olevan silti osaamisvikaa enemmän kuin laitevikaa..
vinkkejä kompassin kanssa suunnassa pysymiseen?
3
611
Vastaukset
- sipi
Kun otat suunnan katso mahdollisimman kaukaa paikka mihin suuntaan kompassi näyttää, esim. tietty puu tai kivi tms.Kannattaa aluksi rastivälillä ottaa usein suunnantarkistus. Itse olen erittäin tarkka suunnassa menijä,mut vauhti on hidasta. Älä ota uutta suuntaa rastinvälillä vaan jatka samalla suunnanotolla koko rastinväli.
- kilpasuunnistaja
Ota suunta tarkkaan ja älä rupea pyörimään päistikkaa vaan katso suunta rauhassa.. Ota kiintopisteitä tai ns. kirkontorneja eli isoja kohteita.
- kuntoharhailija
Tuossapa hyviä vinkkejä jo tulikin, ehkä joukkoon voi lisätä "pysy poissa vihreältä" eli ne kaikkein tiheimmät pusikot ja ryteiköt kannattaa monessa tapauksessa kiertää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409