Moi kaikki!
Minulla on ollut käytössä hyvät K2-luistimet, (Moto 90), ja ne on ollut erittäin hyviä.
Nyt pitäisi vaihtaa renkaat ja olen löytänyt suhteellisen edullisen paketin jossa mukana renkaat ja laakerit.
K2:n pyörien laakerit ovat malliltaan ABEC-7.
Uusien pyörien laakerit ovat kuitenkin SG9.
Tiedän kyllä, että ABEC-7 on paljon parempi kuin esim. ABEC-3, mutta SG9-malleista ei ole minkäänlaista tietoa.
Onko ne parempia vai huonompia kuin ABEC-7?
Intersportissa on taas myynnissä K2 90mm 85A pyörät, joissa ILQ-9 laakerit...
Onko ne sitten parempia kuin SG9, ABEC-7 vai kuinka??
Kiitoksia vastauksestanne!
ABEC-7, SG9 vai ILQ-9 ?? Mikä on paras vaihtoehto?
4
4275
Vastaukset
- freud
lucky luciano agent ooooooo hasta ravista pam!!!!!!!!!
- EK:
SG9 näyttäisi olevan Rollerbladen oma laakeritoleranssi,mikäli oikeen ymmärsin on kumitiivisteellä joka saattaa olla vaikea pois-otettava eli ns.kestovoidellut laakeripesät ja siten mahdollisesti aika hidas vierintäominaisuuksiltaan.
ABEC-luokitus ei vaikuta tavalliseen kuntoilijaan kovinkaan paljon,mutta jos haluaa "tiukan" toleranssin niin eihän siinä mitään.
ILQ9 on K2 käyttämä ja lienee verrattavissa ABEC7 tai 9,markkinointi on hoidettu jo vuosia tavallaan laakereiden ehdoilla jolla ei ole mitään oleellista tekemistä itse luistimen kanssa.
Ei kannata liikaa keskittyä laakereihin vaan itse kenkään miten mikin jalkaan sattuu,se on tärkein juttu tässäkin kohtaa.
ABEC3-5-7-9,näistä voi valita sen mikä itsestään tuntuu "hyvältä": - SKF & FAG
ABEC luokka kertoo siis toleranssin. Huomaa, että väljempi laakeri kantaa aksiaalista kuormaa paremmin kuin tiukka. Luistimessa tiukka laakeri antaa vähän tarkemman ohjaustuntuman varsinkin rullatessa kovaa alamäkeä. Aina siis kompromissi.
Rullausvastuksessa ei eroa ole eri toleranssiluokkien välillä.
ILQ laakerissa on yksi kuula vähemmän ja toisaalta kuulat ovat vähän isompia. ILQ laakerin kantavuusluvut (staattinen ja dynaaminen) ovat hivenen suurempia.
Isolle luistelijalle (>90 kg) kaikki laakerit ovat hieman alamittaisia staattisen kantavuusluvun suhteen eli käytännössä iskujen suhteen (kanttariylitykset, kuopat). Dynaaminen kantavuusluku ei ole ongelma.
On ihan sama, minkä laakerin otat ABEC 5:sta tiukempaan suuntaan. Eroa et huomaa. ABEC 3 tuntuu hieman huteralta rullatessa kovaa alamäkeä. Huomaa, että vakavuuden kannalta olisi mielenkiintosta laittaa takimmaiseen pyörään vaikka ABEC 7, koska takapyörä määrää pitkälti vakavuuden alamäkirullauksessa.
Kaikissa laakereissa on sama 608-laakerien päämitoitus eli ne ovat kaikki vaihtokelpoisia keskenään.
Jos selvästi paremman laakerin haluaa, niin sitten keraamiset kuulat mutta satsi maksaa sitten luokkaa 250...300 euroa.- SKF & FAG
Täsmennys ... tarkoitin tuolla mielenkiintoisella vaihtoehdolla sitä, että takimmaisiin laitettaisiin ABEC7 tai 9 ja kolme ekaa fillaria olisivat ABEC 3:ia. Täytyy kokeilla tuo teoria joskus. Tuossa on monta sarjaa laakereita pöydällä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849