ABEC-7, SG9 vai ILQ-9 ?? Mikä on paras vaihtoehto?

midnight-star

Moi kaikki!

Minulla on ollut käytössä hyvät K2-luistimet, (Moto 90), ja ne on ollut erittäin hyviä.
Nyt pitäisi vaihtaa renkaat ja olen löytänyt suhteellisen edullisen paketin jossa mukana renkaat ja laakerit.

K2:n pyörien laakerit ovat malliltaan ABEC-7.
Uusien pyörien laakerit ovat kuitenkin SG9.

Tiedän kyllä, että ABEC-7 on paljon parempi kuin esim. ABEC-3, mutta SG9-malleista ei ole minkäänlaista tietoa.
Onko ne parempia vai huonompia kuin ABEC-7?

Intersportissa on taas myynnissä K2 90mm 85A pyörät, joissa ILQ-9 laakerit...
Onko ne sitten parempia kuin SG9, ABEC-7 vai kuinka??

Kiitoksia vastauksestanne!

4

3820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • freud

      lucky luciano agent ooooooo hasta ravista pam!!!!!!!!!

    • EK:

      SG9 näyttäisi olevan Rollerbladen oma laakeritoleranssi,mikäli oikeen ymmärsin on kumitiivisteellä joka saattaa olla vaikea pois-otettava eli ns.kestovoidellut laakeripesät ja siten mahdollisesti aika hidas vierintäominaisuuksiltaan.
      ABEC-luokitus ei vaikuta tavalliseen kuntoilijaan kovinkaan paljon,mutta jos haluaa "tiukan" toleranssin niin eihän siinä mitään.
      ILQ9 on K2 käyttämä ja lienee verrattavissa ABEC7 tai 9,markkinointi on hoidettu jo vuosia tavallaan laakereiden ehdoilla jolla ei ole mitään oleellista tekemistä itse luistimen kanssa.
      Ei kannata liikaa keskittyä laakereihin vaan itse kenkään miten mikin jalkaan sattuu,se on tärkein juttu tässäkin kohtaa.
      ABEC3-5-7-9,näistä voi valita sen mikä itsestään tuntuu "hyvältä":

    • SKF & FAG

      ABEC luokka kertoo siis toleranssin. Huomaa, että väljempi laakeri kantaa aksiaalista kuormaa paremmin kuin tiukka. Luistimessa tiukka laakeri antaa vähän tarkemman ohjaustuntuman varsinkin rullatessa kovaa alamäkeä. Aina siis kompromissi.

      Rullausvastuksessa ei eroa ole eri toleranssiluokkien välillä.

      ILQ laakerissa on yksi kuula vähemmän ja toisaalta kuulat ovat vähän isompia. ILQ laakerin kantavuusluvut (staattinen ja dynaaminen) ovat hivenen suurempia.

      Isolle luistelijalle (>90 kg) kaikki laakerit ovat hieman alamittaisia staattisen kantavuusluvun suhteen eli käytännössä iskujen suhteen (kanttariylitykset, kuopat). Dynaaminen kantavuusluku ei ole ongelma.

      On ihan sama, minkä laakerin otat ABEC 5:sta tiukempaan suuntaan. Eroa et huomaa. ABEC 3 tuntuu hieman huteralta rullatessa kovaa alamäkeä. Huomaa, että vakavuuden kannalta olisi mielenkiintosta laittaa takimmaiseen pyörään vaikka ABEC 7, koska takapyörä määrää pitkälti vakavuuden alamäkirullauksessa.

      Kaikissa laakereissa on sama 608-laakerien päämitoitus eli ne ovat kaikki vaihtokelpoisia keskenään.

      Jos selvästi paremman laakerin haluaa, niin sitten keraamiset kuulat mutta satsi maksaa sitten luokkaa 250...300 euroa.

      • SKF & FAG

        Täsmennys ... tarkoitin tuolla mielenkiintoisella vaihtoehdolla sitä, että takimmaisiin laitettaisiin ABEC7 tai 9 ja kolme ekaa fillaria olisivat ABEC 3:ia. Täytyy kokeilla tuo teoria joskus. Tuossa on monta sarjaa laakereita pöydällä....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe