Hevosen ratsastaminen rennoksi

Rennoksiratsu

Hei!

Ajattelin nyt kysyä tästä vielä muiden mielipidettä, sen lisäksi mitä vastauksia olen saanut.

Minulla on siis ylläpidossa entinen ravuri, joka on niinä raviaikoina oppinut kulkemaan pää ylhäällä. Käynnissä pitkällä ohjalla askel on hyvin rento, ja hevonen pystyy venyttämään kaulaansa pitkälle alas. Mutta kun ohjaa ottaa käteen, niin hevosen on hankalampi ohjalle tukeutua. En todellakaan tarkoita sitä, että ei kuuntelisi mitenkään pidätteitä. Pidätteet ja avut menevät mainiosti perille ja on todella kuuliainen, sekä yrittää aina parhaansa.

Mutta nostaa päätä ylemmäs lyhyemmän ohjan ottaessa. Eli hevonen ei käytä silloin itseään oikein, ja lihaksetkin voivat helpommin kipeytyä. Lopettanut raviuransa v. 2007 ja ratsastettu siitä lähin epäsäännöllisesti ja enemmän säännöllisesti.

Pointti siis on se, että miten hevosta saisi lyhyemmänkin ohjan tuntumalla ratsastettua rennoksi ja päätä pois ylhäältä. En tarkoita niin, että pitäisi heti tuosta vaiheesta siirtyä peräänantoon ja muotoa hakemaan, vaan sitä, miten olisi hevosellekkin helpompi ja mukavampi liikkua.

Mutta en myös haluaisi käyttää apuohjia, koska en halua kouluttaa hevosta pakonomaisesti, vaan hevosellekkin luonnollisin tavoin. Minulle on kyllä sanottu, että laittaisit joustochamponit tai sivuohjat, mutta minusta se ei vain ole kovin oikein.

Mikä on teidän mielipiteenne asiaan? Ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan! :)

5

3968

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -tyttö

Moi!
      Mulla oli kans kun suomenhevoseni ostin niin pään nykiminen ja ylhäällä pito ongelmana. PIkkuhiljaa valmentajan opastuksella ratsastettiin hevosta rennoksi ilman mitään väkisin vääntö alas juttuja vaan ihan vaikka nokka korkeella mutta kuitenkin ratsastajan tuki koko ajan ohjissa, paljon ympyröitä ja kahdeksikkoa ensin ihan vaan käynnissä ja aina kun hevonen myötäsi niin kehuminen mikä sitten sopiikaan hevoselle ja ratsastajalle itse rapsutin harjantyvestä. Pohkeen ja istunnan tärkeys on myös ykkösenä eli ratsastajan pitää olla rentona, ja osata pyytää oikein. Pikkuhiljaa alkoi kulkemaan lyhyitä matkoja ja aina kehuttiin ja siirryttiin pikkuhiljaa vaikeempiin juttuihin. Tällä hetkellä 5 vuoden työn jälkeen työskennellään laukassa kauniisti kulkemista nyt jo todella rauhallisesti osaa kulkea kun jaksaa vaan keskittyä. En ole mikään hevosten kouluttaja mutta kannattaa valmentajan avustuksella ainakin lähteä liikenteeseen :) ja jos vielä löytää ex-ravureihin painottuvan niin varmasti kullan arvoinen apu.

• Itse suosittelisin niitä kumiapuohjia. Ne voi jättää sen verran löysälle, että ne menevät vain kevyelle tuntumalle hevosen nostaessa päänsä ylös. Silloin ne eivät ole hevoselle pakote, vaan kevyt neuvo. Itse yhdistäisin kumiapuohjat edellisen neuvoon tehdä mahdollisimman paljon kaikenlaisia kiemuroita.

Apuohjiahan ei ole mikään pakko laittaa kiinni mahan alle, vaan ne voi ihan hyvin kiinnittää satulaan hevosen sivuille. Silloin ne olisivat lähes sama asia kuin johtava ohjasote ratsastajalla, mikä tavallisesti auttaa hevosta painamaan päänsä alas vaikka apuohja olisi löysälläkin.

Monet kieltämättä pitävät niitä niin kireällä ettei hevoselle jää muuta mahdollisuutta kuin laskea päänsä, mutta tavallisesti kevyt tuntuma riittää. Jotkut hevoset vastustelevat apuohjaa jos ne kiinnittää mahan alle, mutta kun ne kiinnittää mahdollisimman ylös satulaan, ne eivät suuremmin poikkea ratsastajan omasta ohjasotteesta eivätkä hevoset niistä häiriinny

Jos hevonen juoksee pää taivaissa, sen askeleet ovat yleensä epämiellyttävät istua ja siinä on hankalaa yrittää rentoutua. Senkin takia suosittelisin apuohjia. Kun hevonen laskee päänsä, sen selässä on mukavampi istua, ratsastaja rentoutuu ja sen tuntiessaan hevonen rentoutuu lisää. Muodostuu positiivinen noidankehä mikä nopeuttaa koko prosessia eikä siihen tarvitse kuluttaa vuosikausia aikaa.

Mutta jos ehdottomasti kieltäydyt apuohjia käyttämästä, maapuomiharjoitukset saattaisivat auttaa. Nähdäkseen puomit kunnolla hevosen on laskettava päätään alemmas. Ei sitä tietenkään voi koko tuntia ravuuttaa pelkillä puomeilla, mutta mahdollisimman paljon puomeja kentälle, useita peräkkäin suorilla, ja yksittäisiä puomeja kiemuroihin; voltille yksi tai kaksi, ympyrälle 4 tai 5 epäsäännöllisin välein, sen sellaista. Sekin on tehonnut moneen hevoseen.

• mistä tämä johtui?

Hei, hevoseni ex-ravuri 5v tehnyt muutaman startin asunut ennen kunnon luksustallilla jossa on ollut ammattivalmentaja joka on kouluttanut vauvelista ihan huipun osaa väistöt avot sulut ite kouluttanu laukkaan ja olemme edistyneet huikeasti ja alkaa toimimaan myös muodossa laukassa. Kaikki oli hyvin 2kk oston jälkeen ja treenasimme ja treenaamme edelleen joka päivä kävimme ja käymme edelleen valmennuksissa rentoa maastoilua pientä hyppytreeniä 1kerran parissa viikossa nyt hevoselleni on säkä ja lapa jumissa ja luultavasti tappelusta vai voisiko syy olla joka päiväisestä treenistä kun entisessä kodissa ei saanut liikutusta ihan niin paljon mutta venytyksien ja pian hierojan saapuessa luulen jumin aukeavan mutta NYT ASIAAN, Elikkä jumin tullessa olen mennyt vain pitkilläohjilla ilmansatulaa käyntiä ja ja vähitellen pientä väistö asetus treeniä. Mutta aina kun otan ohjat tamma vetää pään alas. Olen kokeillut laittaa sen silloin enemmän eteen mutta ei ole auttanut sen jälkeen olen vetänyt topakasti pään ylös ja nyt on rauhoittunut mutta mistä tämä vetäminen silloin johtui??

• mörrinkäinen

No jos hevonen on kevyellä epäsäännöllisellä liikunnalla ja yhtäkkiä sillä aloitetaan päivittäinen treenaus, niin tottahan sillä paikat kipeytyvät kun se ei ole sellaiseen tottunut. Tai siis enhän minä tiedä kuinka rankasti olette treenanneet, mutta tottumattoman kanssa on aloitettava hyvin varovasti lyhyitä aikoja kerrallaan. Jos koulutyöskentely muodossa on saanut sen kipeytymään, se luultavasti veti päätään alas koska sillä lailla sen oli helpompi liikkua. Eteen alas ratsastus olisi voinut olla/olisi hyvä, ellet sitten sitä tarkoittanutkin sanomalla "laittaa sen silloin enemmän eteen". Aktiivisen treenin jälkeen hevosenkin pitää saada venytellä ja voimistella samaan tapaan kuin ihmisenkin. Treenin jälkeen älä siirry suoraan loppukäyntiin vaan ratsasta sillä jonkin aikaa (itselläni tuo "jonkin aikaa" on 10-15min) eteen alas, niin sen lihakset rentoutuvat ja vertyvät eivätkä kipeydy niin helposti.

Muistathan myös yhden lepopäivän viikossa, ja sen, että jos pidät rankat treenit, heti seuraavana päivänä ei ole hyvä pitää lepopäivää, vaan ratsasta kevyesti, ja vasta sitä seuraavana päivänä lepopäivä. Sekin auttaa ehkäisemään jumeja.

• elinakorja

kuolain:
      en suosittele tässä tilanteessa käyttämään kovaa kuolainta koska silloin hevone alkaa luultavasti vaan enemmän vastustelemaan. käytä ihan normi kolmipalaa tai nivelkuolainta myös ns. ”matokuolain” ( sellainen jossa on monta liikkuvaa osaa) voisi olla hyvä.
      rennoksi ratsastus:
      ensin aloitetaan sillä että otat käynnissä ohjat käteen, pitää muistaa että ohjastuntuman on oltava sellainen että tunnet hevosen suun mutta et vedä, koska jos jäät vetämään hevonen ei voi rentoutua ja voi alkaa puremaan kuolaimeen, koska häntä sattuu.
      aloitat sillä että asettelet käynnissä ympyröillä ja volteilla ja sitten alat siirtymään raviin. tee paljon siirtymisiä.
      kun kirjoitit että hevosta ei tarvitse saada heti peräänantoon tai muotoon niin hevonenhan on aina jossain muodossa. muodon ja peräänannon sekoittaa usein toisistaan.
      muoto:
      hevonen on aina jossain muodossa. muoto voi olla pidempi tai lyhyempi. hyvässä muodossa hevonen työstää itseään oikein ja alkaa hakeutumaan peräänantoon ja huonossa muodossa ei.
      peräänanto:
      peräänannossa hevonen työstää itseään oikein ja alkaa pyöristymään edestä ja on pohkeen edessä. hevonen vastaa herkästi ratsastajan apuihin ja on pehmeä kädelle ja kantaa itse itsensä.
      apuohjat:
      apuohjat eivät oikeinkäytettyinä pakota hevosta tekemään yhtään mitään vaan auttavat hevosta liikkumaan oikein loukkaamatta itseään tai ratsastajaa. apuohjta kannattaa pitää löysällä jotta ne eivät pakota hevosta. jos hevonen lähtee vaikka ryöstämään ne hieman kehottavat hevosta laskemaan päätä alas ja rauhottumaan. tässä sinun tilanteessa parhaat apu-ohjat voisivat olla joustochambonit (eli piuhat) tai sivuapu-ohjat! älä kiinnitä niitä jalkojen väliin vaan sivuille silloin se on hevoselle mukavampaa.

itsellä kokemusta erilaisista hevosista ja nämä keinot ovat tehonneen 9v ex-ravurin kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      6081
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      3929
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3305
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      474
      2764
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      272
      1783
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1443
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1406
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      161
      1300
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1278
    Aihe