kysymys Jukka-Yucca Korpelalle

iiuuyyttrr

Etkös sinä ollut jonkinlainen matemaatikko, sen lisäksi että tiedät ältsin paljon myös kielistä?

Tuli mieleen, että voisitko tarkastella tekstintutkimuksellisesti tai jostain muusta kielitieteellisestä näkökulmasta tätä kommenttia Yhteiskunnan tuet ym.-keskustelussa? Kas, kyseinen kirjoittaja on myös matemaatikko! Kuten hän tuossa hauskasti sanoo, voisitko "vähän kouluttaa ja opastaa" meitä? Taas?

"MINÄ SAAN YLI 1800 EUROA NETTOA KUUKAUDESSA YHTEISKUNNAN TUKIA !!

Olen siitä aiemminkin huudellut tällä palstalla ja sitten potkut&työttämyys -palstalla.

Olen myös matemaatikko ja mun pitää vähän kouluttaa ja opastaa teitä miten tämä summa muodostuu. Toivottavasti osa teistä kykenee sisäistämään lukemaansa, on edes joskus opiskellut haastavia kursseja tai muuten tajuatte miten opastan teitä.

1) Ensinnäkin: Sosisaalitoimiston toimeentulotuki muodostuu TIETYSTÄ SUMMASTA mikä pitää ihmiselle jäädä rahaa elämiseen kun vähennetään asumiskustannukset. Ymmärrättekö ? Lukee tää ykkös kohta niin monta kertaa jotta varmasti tajuatte. Petu voi vielä opastaa jos ette vielä 10 lukemiskerran jälkeen tajua.

2) Tämä TIETTY SUMMA on yksinasuvalla pääkaupunkiseudulla 461,05 euroa. Isommille henkikömäärille on myös määrätty täsmälliset summat, voitte katsoa taulukot hakemalla ne netistä. Suoraan linkkiä en itse nyt tuo tähän vaan opastan käyttämään vaikkapa googlea.

3) Painotan että olet lukenut kohdan 1 ja ymmärrät sen täysin, sitten lue tämä kohta 3. Nyt kun sinulle tulee tuloja Kelasta, lähinnä asumistuki ja työmarkkinatuki, niin ne lasketaan tuloiksi. Menoiksi lasketaan asuntosi vuokra/vastike lisättynä tämä TIETTY SUMMA mikä vaaditaan elämiseen.

Esimerkki yksin asuvasta henkilköstä X:

Työmarkkinatuki nettona: 501,76 euroa ja asumistuki 200 euroa. Tulot 701,76. Menot: vastike 600 euroa ja TIETTY SUMMA elämiseen,se täsmällinen 461,05

Menot yhteensä 1061,05 ja tulot 701,76. Toimeentulotuki on nyt ja aina NÄIDEN KAHDEN EROTUS.

Tässä tapauksessa sentilleen 359,29

4) Minun tapaus,kuinka laskennalliset nettotulot yli 1800 euroa:

Vastike 640
ruokaan ja elämiseen: 461
sähkölasku/kk: 35
kotivakuutus/kk: 10
vapautus elatusmaksuista: 285 (työttömänä nää saa täysin vapaaksi)

Tässä päästään summaan 1431. Siihenpä lisätään vielä jotakin:

Teen osan vuodesta nimittäin töitä saaden liikamaksua asumistuesta ja jätän elatusmaksut maksamatta. Minulle kertyy velkaa Kelalle sisi elareista ja asumistuista.

Nyt työttämänä maksan noita velkoja pois juoksevista asumistuista ja työmarkkinatuista. MUTTA kun työmarkkinatuesta ja asumistuesta vähennetään osa, niin vastaavasti TOIMEENTULOTUKI SUURENEE SAMAN VERRAN !!

Eli saan tätä kautta myös melko runsaasti velkoja pois Kelaa kohtaan.

Vanhaa asumistuki velkaa maksan 100 euroa kuukaudessa pois ja sitten elarivelkaa maksan seuraavasti:

Lapsikorotus vähentää 120 euroa/kk elarivelkaa ja sitten vielä lyhennän työmarkkina tuesta 200e/kk elarivelkaa.

Velkoja Kelaa kohtaan siis lyhennän 420e/kk tekemättä mitään sen eteen.

Yhteenveto tuloistani:

1431 euroa tukia ja 420 euroa velanmaksua, eli laskennalliset nettotuloni ovat noin 1851 euroa kuukaudessa.

5) Puolustus itsestäni kateellisille.

Olen kyllä terve vahva työikäinen mies. Olen tehnyt elämässäni paljon ikäviä ja raskaita töitä.Kokenut eroja, opiskellut korkeakoulututkinnon ja ollut töissä samanaikaisesti.Olen armeijan käynyt säntillinen mies jolla ei ole rikosrekisteriä.

30 ikäisenä olen tehnyt vain töitä joista tienaa 3000 euroa tai yli luukaudessa.

Nyt jos osaamista vastaavaa työtä ei ole minulle tarjolla eikä palkka ole kohdillaan, pelaan näin työttömänä ja täysin laillisesti.

Työkkärikään ei juuri lähetä työhön osoituksia, sillä minulle tarkoitettua vaativaa älyllistä suunnittelutyötä on harvemmin tarjolla.

1851 euroa laskennallisia nettotuloja, olisko tuo 2300-2400 bruttotuloja?

Näin kotona relaamalla :)"

21

496

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pölyteknikko

Asiassa ei ole epäselvyyttä kirjoittajan suhteen. Vanhoja selaamalla löytyy faktaa asian tunnistukseen.
      Eri asia sitten kuka tuoolaisella summalla voi elää.

• intiaanikesässä

"Vanhoja selaamalla löytyy faktaa asian tunnistukseen."

Aahas? Mitä vanhoja selaamalla?

Tyylistä tulee kyllä mielleyhtymiä - "minulle tarkoitettua vaativaa älyllistä suunnittelutyötä on harvemmin tarjolla", haahahaa...

• robroyh

Onpas tuon matemaatikko-vuodattajan tekstissä paljon kielivirheitä. Toivottavasti sama tyyppi ei ryhdy avautumaan kenellekään kielenkäytön normeista.

• reps!

Tämähän on ihan paras:)))))

EUROA NETTOA
      potkut&työttämyys
      opastaa teitä miten tämä summa muodostuu
      SUMMASTA mikä
      Ymmärrättekö ?
      Lukee tää ykkös kohta
      henkikömäärille
      Painotan että olet lukenut
      SUMMA mikä
      henkilköstä
      elämiseen,se
      Minun tapaus,kuinka laskennalliset nettotulot
      sisi
      velkoja pois Kelaa kohtaan
      asumistuki velkaa
      Velkoja Kelaa kohtaan
      Puolustus itsestäni kateellisille
      terve vahva työikäinen mies
      mies jolla
      luukaudessa
      työhön osoituksia

Eipä noita kaikkia jaksa poimia.

• ei ihan yuccapalmu

Tämähän nyt on aika letokäpäläsäie sinänsä, mutta ehkä kaiken tötöilyn ohella kärsii mainita että Korpela on aikamme ilmiö. Ja minäkin olen havainnut hänessä tiettyä orientaatiota matematiikkaan. Epäilen että hän tutkiskelee kammiossaan kryptografiaa.

• ei ihan yuccapalmu

Selvennys: "Letokäpälä" on raumalainen haukkumanimi. Arvattavasti se kuvaa henkilöä jota "letoo" eli epämäärisesti heiluttelee "käpäliään" eli käsiään.

• hra X

"...minulle tarkoitettua vaativaa älyllistä suunnittelutyötä on harvemmin tarjolla."

Sen kyllä ymmärtää, jos työhaastattelija ei saa selvää hakijan puheesta. Kun kirjoitettukin kielensä on näin sekavaa...
      Kyseisen henkilön tulisi tyytyä vähemmän vaativaan työhön.

• ei ihan yuccapalmu

Tragedia on siinä että vanhemmalla henkilöllä ei ole käytännössä mahdollisuksia tulla valituksi suoritustasoiseen työhön. Ne paikat menevät nuorille ja notkeille.

• thepunisherr

Tässä Yucca-nimimerkin, siis kaiketi Jukka K. Korpelan, tyylinäyte muutaman vuoden takaa. Siinä Korpela mm. esittelee lukijoille itse keksimänsä Korpelan lain:

"Ei todellakaan kuulu asiaan

Huomautuksesi ei todellakaan kuulu asiaan. Tavanomaiseen tapaan se on lisäksi väärä (huomautit virheestä, joka ei ole virhe) ja lisäksi vahvistit jälleen kerran Korpelan lain: jokainen, joka moittii toista julkisesti kielivirheistä, tekee moittiessaan enemmän ja pahempia virheitä kuin ne, joista moittii.

(No, tässä tapauksessa teit vain puolisen tusinaa virheitä yhdessä virkkeessä: kolme pilkkua puuttuu, yhdestä lauseesta puuttuu predikaatti ja ”mukaan luettuna” on kirjoitettu virheellisesti yhteen, ja lisäksi ”ottaa pahalla” haisee svetisismiltä.)"

Yucca vahvisti jälleen kerran karman lain.

• sveduismi

" ja lisäksi ”ottaa pahalla” haisee svetisismiltä."

Ta(ga) illa upp?

• thor tänään
        sveduismi kirjoitti:

Ta(ga) illa upp?

"ykkös kohta"
        "asumistuki velkaa"

Haisee siltä, että matemaatikkomme on nolla. Ei ihme, jos ei tule työ voima toimistosta työhön osoituksia.

• Vähemmän hikipinko
        sveduismi kirjoitti:

Ta(ga) illa upp?

"Haista pahalle" tuoksahtaa sweatismille.

• Tuossakin

"kuin ne, joista moittii"
        Pitäisi olla "kuin ne, joita moittii"

• Kohtivantti

Likö Youccan (miten tu genetiitiivi muuten piäisi kirjoittaa?) alkuperäistä tekstiä? "Mukaanluettuna" on aivan korrektia kieltä!

• vko alkoi
        Kohtivantti kirjoitti:

Likö Youccan (miten tu genetiitiivi muuten piäisi kirjoittaa?) alkuperäistä tekstiä? "Mukaanluettuna" on aivan korrektia kieltä!

"Mukaan luettuna" on kuulemma korrekti muoto.

Sen sijaan esim. "mukaansatempaava" yhteen. Kuvaa vähän tätä aloitusta, eikö vain?

Miten ylipäätään jonkun ihmisen "alkuperäinen" viesti voisi itsestään muuntua tämmöisessä keskustelussa? (Joku tietotekniikan asiantuntija osaisi kenties selittää.)

• joo, arvaa

"Tyhmyytensä voi ilmaista monella tavalla. Älytön suunsoitto on sinänsä tehokas tapa, mutta jos samalla tekee karkeita kielivirheitä, saa samalla aikaan hyvät naurut. Arvatkaa kenelle nauretaan." (Yucca 13.5.2007)

• ei Yucca otakaan

"Etkö siedä totuutta

Lässytyksesi keskellä voisit kiinnittää huomiota siihen eroon, mikä on typerän käytöksen ja moukkamaisuuden välillä. Typerästi toimiva ihminen saattaa ottaa opikseen, kun häntä ojennetaan. Moukat eivät ota opikseen." (Yucca 4.5.2007)

• kuka on moukka?

"Moukkamaisuutta

On yksinkertaisesti moukkamaista esiintyä toisena henkilönä edes ”leikillään”. Tässä tapauksessa kirjoitusvirheesi siis ihan sopivasti heijasti jotain perustavammanlaatuista virhettä.

Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä itse kukin ajattelee niistä toisista henkilöistä, joiden nimiä jotkut käyttävät. Reaktioni olisi ihan sama, jos ”nimimerkkinäsi” olisi esimerkiksi Adolf Hitler.

Jos et keksi nimimerkkejä, jotka eivät ole muiden ihmisten nimiä, kokeile vaikka esiintyä omalla nimelläsi tai ole hiljaa.

Jos viestini sävy oli sinusta äärimmäisen aggressiivinen, olet elänyt styroksilla vuoratussa pumpulilaatikossa – tai sitten kielellinen ilmaisukykysi on surkea, koska sinun pitää aina liioitella kaikkea miljoonakertaisesti." (Yucca 4.5.2007)

• että on loogista

"Kas moukkaa

On harvinaisen moukkamaista syyttää toisista huonoista käytöstavoista, kun tämän ja muun henkilökohtaisuuksiin käyvän törkyilynsä esittää nimettömyyden suojissa raukkana kyyristellen.

Mutta mitäpä sinä psykologin analyysilla tekisit, kun itsekin pystyt noin sujuvasti tekemään psykiatrisen diagnoosin potilasta näkemättä?

En suosittele sinulle psykologin enkä psykiatrin konsultointia, sillä oma vaivasi – ainoa joka sinulle oikeasti kuuluu – ei ole mikään tauti vaan yksinkertaisesti raukkamaisuutta ja moukkamaisuutta, jotka riippuvat omista valinnoistasi." (Yucca 22.4.2007)

• palaillaan!

"Haluat siis esiintyä moukkana

Raukkamainen sättimisesi kertoo sinusta varmaankin paljon, mutta et kylläkään sanonut itse kysymyksestä edes pilkun puolikasta.

Et varmaankaan ymmärtänyt, että minun mielipiteeni oli myös suunnilleen oikein vastaus, joka kysymykseen voidaan siinä esitetyn perusteella antaa." (Yucca 19.4.2007)

Yuccan ei tarvitse edes esiintyä. Mutta tärkeintä onkin olla aito!

• oikolue: fcuk you

Yucca 17.6.2012:

"Ihankohan oikeasti et ymmärtänyt, mitä ”hän” tarkoittaa tekstissä? Vai ajattelitko osoittaa, että osaat tekeytyä niin tyhmäksi, että teet järjettömän tulkinnan ja vielä väität sitä (ainoaksi) oikeaksi?

Ainakin osoitit, että osaat lainata väärin. Karkea virhe ”2000 -luvun” on sinun tekemäsi, ei lehdessä. Osaat myös kirjoittaa kökkökieltä kuten ”HS-toimittajalle” (suomeksi: HS:n toimittajalle t. Helsingin Sanomien toimittajalle) Puhumattakaan lyöntivirheistä, joita sinulla on noin yksi virkkeessä.

Tuolta pohjalta voikin jo rankasti kritisoida muiden kielenkäyttöä, myös silti osin, kuin siinä ei ole mitään virhettä."

Yuccakin osaa kökkökieltä, ja esimerkillisesti osaakin. Puhumattakaan lyöntivirheistä, joita hänellä on noin yksi virkkeessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      59
      1154
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      830
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      785
    4. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      624
    5. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      83
      603
    6. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      532
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      33
      517
    8. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      36
      514
    9. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      43
      503
    10. Tietysti olen varovainen,

ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä
      Ikävä
      40
      487
    Aihe