Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

vegaanius ja paino?

howbecomeveganandfit

mietin tässä näin että voisiko veganismi auttaa minua laihtumaan?
olen maitotuotteita käyttävä kasvissyöjä. mietin lähinnä noita maitotuotteita että kuinka lihottavaa esimerkiksi juusto ja kevytmaito ovatkaan? olisiko maidoton ruokavalio ratkaisu paino-ongelmaan?
syön maitotuotteta aikalailla suositusten mukaisesti, joskus enemmän.

entäpä margariini? kannattaako rasva jättää leivältä kokonaan pois? ovatko avocado ja pähkinät ja oliiviöljy parempia rasvalähteitä kuin teollinen leipärasva?

entäpä fazerin ja vaasan leivät? onko 1,2% suolaa liikaa, entäpä juuston suola ja maitotuotteiden sokeripitoisuus (kebyt maidossa on 4,8grammaa sokereita desissä)

mitenkä luusto? onko täällä yhtään pitkäaikaista vegaania joka voi sanoa omaavansa vahvat luut? oletko käynyt luustontiheyttä mittaamassa?

5

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei laihduta

      siis ainakaan automaattisesti. Itse olen saanut viimeisen puolen vuoden aikana hieman lisäkiloja johtuen liikunnan vähentymisestä ja rasva/hiilaripitoisen ruuan mättämisestä entiseen tapaan. Vegaaninakin on tarkkailtava kalorinsaantia, jos tarkoitus on laihtua tai pitää paino entisellään.

      Se on totta, että maitotuotteista ja varsinkin juustosta saa usein paljon energiaa (jälkimmäisestä myös suolaa). Tummanvihreät lehtivihannekset ovat vähäkalorisempi kalsiumin lähde, yhdistettynä kohtuulliseen pähkinöiden ja siementen käyttöön (niiden sisältämä rasva on todellakin parempaa kuin margariinin) päivittäinen tarve täyttyy helposti - näistä lähteistä kalsium myös imeytyy lehmänmaitoa paremmin. Tarkemmat ravintosisällöt saa finelistä.

    • vegaani ja kalsium

      Vegaanina luusto saa tarpeeksi kalsiumia, kun syö riittävän monipuolisesti, esimerkiksi hasselpähkinöitä, manteleita, seesaminsiemeniä, auringonkukansiemeniä, linssejä, ruusunmarjoja, soijaa, tofua ja viikunoita ja juo soija/ kaura-juomia, joihin on lisätty kalsiumia. Esim. Alpron ja Oatlyn-juomiin on lisätty myös D-vitamiinia, joka on tärkeää kalsiumin imeytymisessä.

      Luuston kunto on monen asian summa ja siihen vaikuttaa merkittävästi myös esim. liikunta.

      Vegaaniliiton sivuilla on hyvä tietopaketti kalsiumista vegaaniruokavaliossa:
      http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/Ca.html

    • veedee

      Vegaaniruoalla elävät eivät välttämättä ole laiheliineja, ehkä jotkut. itse olen herkkusuu ja paino on taipuvainen nousemaan. vegaanina ollessani paino ei kuitenkaan ole koskaan mennyt yli 23 indeksin, kuten laktovegenä meni. laktona heikkouksia on juustot, suklaat ym herkut. Kun on vegaani, on helppo olla syömättä herkkuja kun niitä ei noin vain voi ostella mielijohteesta kaupasta, vaan ne pitää itse tehdä ja kovin usein ei jaksa.

      Rasvaa en välttele, uskon että se tekee hyvää hiuksille ja naisellisille muodoilleni.

      Luustontiheys pitäisi kyllä mittauttaa. Meillä on suvussa osteoporoosia vaikka he ovat ihan maalaisia joten maitoa on kyllä kulunut.

      Vegaaniksi ryhtymisen jälkeen ainakin hiukseni ovat vahvistuneet.

      Suosittelen D-vitamiinin mittaamista kaikille, myös lihaaneille, samoin purkkilisää. Kasvismaitoihin ja keijuun lisätty D-vitsku ei ainakaan minua auttanut, minulla oli aika puute deestä kun mitattiin. Suomessa ei vaan ole tarpeeksi auringonvaloa.

    • Lauta(nen)

      Itse olen ollut samoissa painoissa koko aikuisen ikäni, vaikka ruokavalio on vaihtunut lakto-ovosta veganiin parikymmentä vuotta sitten. Tuntumani mukaan syön nykyään sekä määrällisesti että energiapitoisuuden suhteen paljon vähemmän kuin nuorena. Olen ollut jossain määrin kranttu myös koko ikäni. Nuorena liikuin enemmän ja tein välillä ruumiillisesti raskasta työtä.

      Mielestäni painonhallinta ei ole puhtaasti ruokavaliokysymys, vaan pikemminkin tahdonlujuuskysymys. Toisaalta jos ruoka maistuu hyvin, niin kuka vaan saa alennettua sen energiapitoisuutta lisäämällä joukkoon enemmän vihanneksia muodossa tai toisessa (kypsiä tai raakoja). Voi miettiä, mikä omassa syömisessä on turhaa ja muuttaa sitä kohta kerrallaan. Mielestäni kaikkein tärkeintä on säännöllisyys (ja tämä on tärkeää myös verensokerinsäätelylle ja hampaistolle).

      Itse syön kolmesti päivässä. Poikkeuksellisen raskaana päivänä neljästi. Väliaikoina juon vain vettä. Yleensä en juo ruokajuomana mitään, tai juon vettä. Nykyään saatan syödä sosekeitotkin rasvattomina, ovat ihan hyviä niin. Aloitan aamun suurella annoksella aamupuuroa, johon lisään laadukasta hyviä rasvahappoja sisältävää kasvisöljyä. Ruokien koostumus voi vaihdella, mutta ruoka-ajoista pidän kiinni. Jos välillä on keksittelykausi, niin se korjaantuu, kun ei jää tavaksi.

    • vege1234567890

      Suosittelen vegaaniksi ryhtymistä tai vegaanisen ruokavalion aloittamista. Suosittelen myös tutustumaan aiheeseen tarkemmin. Vegaanius ei tarkoita pelkkää ruokavaliota, vaan muitakaan eläinten oikeuksia loukkaavaa toimintaa ei tueta esim. kulutusvalinnoilla. Vegaaniseen ruokavalioon ei kuulu myöskään eläinperäiset valmistus- ja lisäaineet, joita on monissa herkuissa. ps. En ole mikään asiantuntija näissä asioissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2374
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      55
      2085
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      95
      1923
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1672
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1592
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1430
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe