Miten myöhään illalla juoksette? Ja onko vaikuttanut yöuniin negatiivisesti?
Ajattelin alkaa juoksuharrastuksen pitkästä aikaa (liki kolmen vuoden tauko). Miehellä pitkät työpäivät ja meillä on alle 2 v lapsi, joten pääsisin lenkille vähän ennen klo 21. Viikonloppuisin aiemmin, mutta en haluaisi juosta la ja su vaan pitää välipäivän. Jalkani kipeytyvät helposti (penikat). Alkuun lenkit on lyhyitä, joten on vielä suht helppoa, mutta tavoitteena jossain vaiheessa juosta tunnin lenkkejä ja pidempiäkin.
Mietin myös vaihtoehtoa, että voisin juosta työmatkat kotiin tullessani, kun haen lapseni päiväkodista. Miten te pienten lasten vanhemmat olette liikuntaharrastuksenne järjestäneet? Tai muuten vain kiireiset tms.?
Tarvitsisin todella jotain liikuntaa ja juoksemaan pääsisi kotiovelta, joten ei tarvitse kuluttaa matkoihin aikaa (esim. jos kävisin salilla). Ja pidän juoksusta.
Illalla juokseminen
21
4162
Vastaukset
- Liikuntaa kaipaava
Sen verran vielä taustaa, että olen kärsinyt nukahtamisvaikeuksista ja heräilen öisin. Joten pelkään siksi erityisesti "iltajuoksujen" vaikutusta uneen.
- Gegen Nazis
Mä vedän kesäikaan joskus aika myöhäänkin. Parhaimmillaan pitkä lenkki öbaut 2h niin, että lähden klo 22.00 ja takaisin 00.00.
Elokuussa illat on niin kauniit, että ulkoilu on ihan juhlaa. Jos on lomalla niin suihkun jälkeen voi katsella teeveetä ja juoda pari oluttakin. Nukuttaa sitten aika luonnollisesti.
Kaikille ei tämä sovi. Mutta perjantai-iltaisin vois olla huonompaakin tekemistä, esim sohvalla oleilua ja oluen tai viinin juontia. Ehtii sitä myöhemminkin. - tossuatoiseneteen
Mua lenkki piristää pariksi tunniksi, sitten tipahdan. Nykyään kun olen jo enemmän juossut, saan rauhoituttua jo nopeammin, johtuen kai siitä että lenkki ei enää kuormita niin paljon.
Kun omat laoseni oli vielä pienempiä, piti vain sovitella menoja miehen kanssa, pitkään lähdin lenkille klo 20 ja menin vain n. 30 min. Sekin tyhjää parempi.
Nykyään 5 ja 7 vuotiaat jo pyöräilevät niin reippaasti, että saan juosta perässä, sellaisia lenkit nykyään. Kuntoa voi kohottaa aluksi juoksun rinnalla pyöräilyllä, lapsi tarakalle vaan niin ei hoitovaikeuksia. Ja mä hyödynnän kyllä naapureitakin, lapset menee välillä niille leikkimään ja voin sillä välin itse käydä lenkin, tosin sitten välillä on meilläkin lapsilauma leikkimässä..- coke zero
Mulla keskitehoiset ja pitkät lenkit aiheuttaa staattista levottomuutta. Rauhalliseen tahtiin hölkkäily on ok, tai sitten kunnolla vetää kovaa että lihakset joutuvat oikeasti töihin. Silloin uni maistuu.
- rauhallinen lenkki..
coke zero kirjoitti:
Mulla keskitehoiset ja pitkät lenkit aiheuttaa staattista levottomuutta. Rauhalliseen tahtiin hölkkäily on ok, tai sitten kunnolla vetää kovaa että lihakset joutuvat oikeasti töihin. Silloin uni maistuu.
Nopean lenkin jälkeen ei tule uni pariin tuntiin, mutta rauhallinen lenkki ei vaikuta niin paljon.
- Gnyyh
Kyllähän se uneen vaikuttaa, kuten kaikki muukin intensiivisempi liikunta. Kun käy kunnon lenkillä tai vaikkapa potkunyrkkeilytreeneissä, niin ei kyllä pariin tuntiin uni tule.
Siksi en itse kovin myöhään lenkille lähde. Vähän ennen yhdeksää on ihan maksimi, eikä silloinkaan mitään pitkää lenkkiä vedetä. Mielummin herään vaikka aamulla aikaisemmin ja juoksen ennen töihin lähtöä. Olen muutenkin niin laiska nousemaan sängystä, että on hyvä kun on joku syy pinkaista liikkeelle nopeasti, eikä röhnätä tuntia puoliunessa. - Communicator
Juoksuharrastuksessa on kaikkein ärsyttävintä jos ei pääsekään lenkille säännöllisesti. Ostin sen vuoksi juoksumaton.Kotona voi juosta melkeinpä milloin haluaa, joskus herään aamulla aikaisin (klo 6) ja juoksen 30 - 45 minuuttia). Antaa mahtavan startin päivään. Minulla on stressaava työ ja perussairauksia joten jaksaminen ei ole senkään takia parhaimmilaan illalla. Lenkkipäivinä saatan kuitenkin lähteä töistä hieman aikaisemmin, jotta pääsen lenkille heti iltapäivästä.
- Pumatossut
Käyn iltasella klo 19-21 välillä lenkillä. Ihan hyvin on tullut unta.
- -
Illalla kulkee usein paremmin ja juoksu on rennompaa. Varsinkin sähäkkä kovavauhtinen lenkki on mukavinta tehdä illalla klo 20 jälkeen. Tosin yöunet saattavat viivästyä. Näin siis minulla.
- ...........
Mulla kulkee juoksu paremmin iltaisin. Uniin se vaikuttaa vähän. Varsinkin joskus saattaa yöllä jalat krampata.
- Billy Talentti
Äsken tulin lenkiltä. Noin 50 min ja matka noin 10 km. Syke koko ajan alle aerobisen kynnyksen 127/min.
Tuollainen lenkki yleensä raukaisee ja hieman väsyttää. En yleensä juo mitään lenkin jälkeen.
Nyt menen vielä saunaan ja juon yhden keskioluen ja syön pari uunilämmintä sämpylää ja pari lasia maitoa.
Ei tuollainen aika illasta vaikuta mitenkään yöuneen. Korkeintaan parantaa unen laatua.- -
No tämä on kai aika yksilöllistä.
- keharaakki
- kirjoitti:
No tämä on kai aika yksilöllistä.
No tänään, tai siis eilen jäi lenkki vähän myöhäiseksi.. Nukkumaan yritin.. Nyt klo lähentelee yhtä.. Ei nukuta.. Kolmentunnin kulttua soi kello..
Nuorena juoksin monesti iltavuoron jälkeen, eikä vaikuttanut. Kovin on yksilöllistä, mutta jos valmiiksi ongelmia nukkumisen kanssa, niin suosittelisin mielummin varhain aamulla. Kuten Max Jensen sanoi: jos on vaikea herätä aamulla kuudelta lenkille, niin nousee viikon ajan viideltä ja sen jälkeen kuudelta lähteminen tuntuu helpommalta. - Liikuntaa kaipaava
keharaakki kirjoitti:
No tänään, tai siis eilen jäi lenkki vähän myöhäiseksi.. Nukkumaan yritin.. Nyt klo lähentelee yhtä.. Ei nukuta.. Kolmentunnin kulttua soi kello..
Nuorena juoksin monesti iltavuoron jälkeen, eikä vaikuttanut. Kovin on yksilöllistä, mutta jos valmiiksi ongelmia nukkumisen kanssa, niin suosittelisin mielummin varhain aamulla. Kuten Max Jensen sanoi: jos on vaikea herätä aamulla kuudelta lenkille, niin nousee viikon ajan viideltä ja sen jälkeen kuudelta lähteminen tuntuu helpommalta.Herään jo nyt kuudelta, lapseni herää myös klo 6-7 välillä (joskus ennen kuuttakin), päiväkotiin menee n. klo 7.30. Joten mun pitäs kyllä herätä ainakin viideltä, jos halajan aamulenkille. Ja olen aamulla sen verran sekaisin yleensä, että ei taitaisi lenkistä tulla mitään. Juoksisin varmaan päin puuta! En ole aamuihmisiä.
Joku vastaajista mainitsi krampit. Mulla on niihin myös taipumusta, lisäisiköhän iltaliikunta niitä...
Kiitos vastauksista. Tuli monenlaisia vastauksia. Joten vaikutus taitaa olla aika yksilöllistä. Täytyy vain kokeilla, sittenhän sen tietää miten itsellä käy. Ja ehkä vaikka kerran viikossa juoksisin töistä kotiin. Jos hommais juoksurepun mihin laittaa työvaatteet. Tai sitten säilytän työvaatteita töissä ja tulen aamulla juoksukamppeissa... - .........
Liikuntaa kaipaava kirjoitti:
Herään jo nyt kuudelta, lapseni herää myös klo 6-7 välillä (joskus ennen kuuttakin), päiväkotiin menee n. klo 7.30. Joten mun pitäs kyllä herätä ainakin viideltä, jos halajan aamulenkille. Ja olen aamulla sen verran sekaisin yleensä, että ei taitaisi lenkistä tulla mitään. Juoksisin varmaan päin puuta! En ole aamuihmisiä.
Joku vastaajista mainitsi krampit. Mulla on niihin myös taipumusta, lisäisiköhän iltaliikunta niitä...
Kiitos vastauksista. Tuli monenlaisia vastauksia. Joten vaikutus taitaa olla aika yksilöllistä. Täytyy vain kokeilla, sittenhän sen tietää miten itsellä käy. Ja ehkä vaikka kerran viikossa juoksisin töistä kotiin. Jos hommais juoksurepun mihin laittaa työvaatteet. Tai sitten säilytän työvaatteita töissä ja tulen aamulla juoksukamppeissa...Mä koitan ehkäistä magnesiumilla noita kramppeja. Ei se aina auta, mutta vähentää huomattavasti.
- jjssoooo
Liikuntaa kaipaava kirjoitti:
Herään jo nyt kuudelta, lapseni herää myös klo 6-7 välillä (joskus ennen kuuttakin), päiväkotiin menee n. klo 7.30. Joten mun pitäs kyllä herätä ainakin viideltä, jos halajan aamulenkille. Ja olen aamulla sen verran sekaisin yleensä, että ei taitaisi lenkistä tulla mitään. Juoksisin varmaan päin puuta! En ole aamuihmisiä.
Kiitos vastauksista. Tuli monenlaisia vastauksia. Joten vaikutus taitaa olla aika yksilöllistä. Täytyy vain kokeilla, sittenhän sen tietää miten itsellä käy. Ja ehkä vaikka kerran viikossa juoksisin töistä kotiin. Jos hommais juoksurepun mihin laittaa työvaatteet. Tai sitten säilytän työvaatteita töissä ja tulen aamulla juoksukamppeissa...Jos pitää kiirettä, niin työmatkat kannattaa käyttää hyväksi.
jos töissä on peseytymismahdollisuus ja työmatka sopiva, niin kulkee juosten (tai toiseen suuntaan fillarilla ja toiseen juosten) ja käy sitten viikonloppuna vähän pitemmät juoksulenkit. Tosin työmatkapyöräilykin on ihan jees, etenkin jos matka on pitempi, juoksee sitten viikonloppuna.
Loppujen lopuksi ei ole kuin tekosyitä olla liikkumatta ;)
- runner_vm86
Melkeimpä paras että on hereillä n. 2 tuntia lenkin jälkeen. Syö siinä jotakin ja sitten menee sänkyyn. Tosin olen useasti mennyt tunti lenkin päättymisen jälkeen nukkumaan. Se on sinänsä ihan riittävä aika jos vielä lukee tai tekee jotakin. Tietysti se on jokaisella omanlaistansa toimintaa lenkin jälkeen.
- aamu runneri
Aamulenkkeily in :)
- aamusta lenkille
Komppaan edellistä.
- yössäjuokseva
Entä yöjuoksu?
- Johnny Rotten
Lenkiltä tulin just. Saunaan ja sitte pari kaljaa. Ehkä katson hyvän leffan. Kulttileffa Young Adam vois olla passeli.
Aamulla sitten 25km lenkki. Goodnight Folks. Fuck off! You Bastards!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401