Aloitin n puoli vuotta sitten aktiivisesti pyöräilyn. Lenkkejä on tehty päivittäin ja myös pari lyhyempää viikon pituista kotimaanmatkaa kesän aikana. Nyt olisi jo tarkoitus lähteä n 3000-4000 km Saksan-Italian reissuun.
"Ongelma" on siinä että pyörä ei ole paras mahdollinen vaan halpa hybriidi Helkama S2000. Jotain osia ajattelin vaihtaa jos on tarvetta mutta en haluaisi laittaa 1000-2000 eur pyörään, mielummin käytän rahan matkalla.
http://www.treknet.fi/S2000-24-vaihdetta
Onnistuuko sellainen reissu tällä pyörällä, mitä ongelmia voi tulla?
Helkama S2000 matkapyöränä?
15
1089
Vastaukset
- LZ 127
Onnistuu. On vastaavantasoisilla pyörillä ennenkin ajettu tuollaisia matkoja.
Sivusuunnasta katsottuna on vaikea päätellä, millainen satula tuossa on. Jos se on kovin pehmeä ja leveä, se kannattaa vaihtaa urheilullisempaan malliin. Pyöräilyhousuja on syytä käyttää.
Tuon vakiokiekot eivät ole kovin vahvat, joten ne kannattaa vaihtaa parempiin. Niilläkin saattaa tuurilla pärjätä, jos kuorma on kevyt. - Joo, siis ei
Kaikki onnistuu, mutta onko se kovin mukavaa saati järkevää, on toinen juttu. Lue Matti Rämön kirja Rengasrikkoja Saharassa ja sen jälkeen Osmo Soininvaaran kirja Fillarilla Nizzaan. Tuossa on kaksi pitkien matkojen miestä, joiden kalustoratkaisu oli aika erilainen. Soininvaaran maantiefillari oli paljon huolettomampi kuin Rämön peruspyörä, vaikka asiaan vihkiytymätön luulisi asian olevan toisin päin.
Itse en lähtisi tuollaisella pyörällä pitkälle matkalle, koska on helpompi hankkia kerralla toimiva pyörä kuin rakentaa tuosta mukava ja varma kulkupeli. Jos kuitenkin lähdet, niin tee koti Suomessa muutama pidempi retki ennen Euroopan valloitusta. Tiedät, mitä pitää vaihtaa ennen matkaa.
Satulan ja kiekkojen lisäksi ainakin polkimet lukkopolkimiksi ja tangolle pitäisi tehdä edes jotain. Tuollaisella matkalla droppi on parempi, mutta nousukahvat vähintään.
Lisäksi kannattaa tuosta Rämön hauskasta kirjasta huomata, kuinka paljon varaosia ja työkaluja tarvitaan, kun pyörä ei ole ihan paras mahdollinen tuohon käyttöön. Pelkät osat ja työkalut eivät riitä, pitää olla myös taitoa.
Euroopanmatkailussa, jossa ei jouduta tiettömille taipaleille, on maantie-, tourin- tai audaxpyörä vahva vaihtoehto. Mieti vielä. Onnea matkalle joka tapauskessa. - Scöne reise sulle
Maallikostakin on selvää ettei kerkeä ruostumaan eikä kulumaankaan normaaliajossa, jos rytyyttelee kivikossa on eri juttu. Lukitseminen yöksi muttta päivälläkin kahvilaan mennessä. On vuoristoa, ettei lunta ja nastarengastarvetta ?
Tsemppiä - alkup.tuna
Onnistuihan tuo Matti Rämölläkin, pitäisi onnistua sullakin, kaluston puolesta. Tuolla saharan reissulla, mihin täällä jo viitattiin, Rämön ongelmana oli katkeilevat takapyörän pinnat. Eipä ihmekään kun oli pakannut kaiken taakse.
Etu- ja taka laukut, laadukkaat renkaat ja ei kun tietä Helkaman eteen.- Joo, siis ei
Taka- ja mahdollisten etulaukkujen lisäksi kannattaa ottaa mukaan tankolaukku. Siihen saa helpostimukaanotettavaksi kaiken arvokkaan.
- Ikävä tosiasia
Tässä näkyy hyvin suomalaisen pyöräkaupan etiikka tai paremmin sen puute. Helkamakin on tehnyt joskus aikoinaan ihan hyviä yleispyöriä ja täksi kesäksi oli taas Kuningaskulkuri, josta tosin vain yksi koko.
http://www.helkamavelox.fi/mallisto/miehet/kuningaskulkuri_18_v-hmk1858_kr_m
Jos tuosta olisi täysi kokojakauma ja eräitä osia vielä mietittäisiin, niin Helkamallakin olisi taas kelvollinen yleispyörä. Tuollaisen pyörän aloittajakin olisi tarvinnut, eikä suinkaan sitä, minkä kauppias hänelle myi.- ::::::::
Ja taas uusi nikki.
- Siis mitä?
:::::::: kirjoitti:
Ja taas uusi nikki.
Asiaa, poika asiaa! MIkä asiassa on pielessä? Meillä on eettinen ongelma polkupyöräkaupassa.
- Joo, siis ei
Siis mitä? kirjoitti:
Asiaa, poika asiaa! MIkä asiassa on pielessä? Meillä on eettinen ongelma polkupyöräkaupassa.
Pääasia että ajetaan. Joku haluaa harjoitella kurjuutta, joku toinen uskoo yhden reissun jälkeen, että on mukavampiakin polkupyöriä.
- auf wiedersehen
Lukkopolkimet ja Brooks-satula löytyy. Renkaat ja kiekot vaihdetaan vielä ennen reissua. Muita osia olisi tarkoitus vaihtaa matkan varrella, saksassa, sveitsissä ja italiassa pitäisi kuitenkin löytyä pyöräliikkeittä aika hyvin.
Tuleeko jotain muuta mieleen mikä olisi ihan välttämätöntä vaihtaa/korjata ennen lähtöä?- HiPo
Mikäänhän ei ole välttämätöntä, mutta itse en lähde enää junnaamaan pidempää matkaa suoralla yhden otteen tangolla ja pystyn ajoasennon runkogeometrialla. Makunsa kullakin. Voihan päivämatkan aina rajoittaa alle 50 kilometriin, jolloin näillä jutuilla ei enää ole niin suurta merkitystä.
Jos jo heti alkuun ajattelit vaihtaa noinkin monta osaa plus matkalla lisää, niin eikö jo voisi alunperin harkita hieman enemmän pidemmille matkoille tehtyä pyörää? Haaveilet kuitenkin jo ihan kunnon reissusta, joten ei kai muutaman lisäsatasen panostus siihen matkanteon kannalta olennaisimpaan ole mitenkään huono ajatus. - HiPo
HiPo kirjoitti:
Mikäänhän ei ole välttämätöntä, mutta itse en lähde enää junnaamaan pidempää matkaa suoralla yhden otteen tangolla ja pystyn ajoasennon runkogeometrialla. Makunsa kullakin. Voihan päivämatkan aina rajoittaa alle 50 kilometriin, jolloin näillä jutuilla ei enää ole niin suurta merkitystä.
Jos jo heti alkuun ajattelit vaihtaa noinkin monta osaa plus matkalla lisää, niin eikö jo voisi alunperin harkita hieman enemmän pidemmille matkoille tehtyä pyörää? Haaveilet kuitenkin jo ihan kunnon reissusta, joten ei kai muutaman lisäsatasen panostus siihen matkanteon kannalta olennaisimpaan ole mitenkään huono ajatus.Pari ehdotusta paremmista matkapyöristä, joiden hinta ei vielä päätä huimaa. Muista, että nämä ovat suunnilleen valmiita matkantekoon.
http://www.evanscycles.com/products/dawes/vantage-2012-touring-bike-ec027652
http://www.evanscycles.com/products/jamis/aurora-2013-touring-bike-ec041517
Mainioita yleispyöriä. Harmi että meillä myydään vain markettihybridiä... - talvipolkija
Jos ohjaustankoon haluaa useampia otevaihtoestoja on ns. perhostanko/retkitanko helppo vaihtoehto, koska siihen käy jo olemassa olevat suoran tangon jarru- ja vaihdevivut.
- talvipolkija
talvipolkija kirjoitti:
Jos ohjaustankoon haluaa useampia otevaihtoestoja on ns. perhostanko/retkitanko helppo vaihtoehto, koska siihen käy jo olemassa olevat suoran tangon jarru- ja vaihdevivut.
tietysti otevaihtoehdoista on kyse...
- Joo, siis ei
talvipolkija kirjoitti:
tietysti otevaihtoehdoista on kyse...
Perhosen vahvuus on juuri tuo, ettei kahvoja tarvitse vaihtaa. Se, että henkilölle on alunperin myyty suoratankoinen pyörä, on ikävä juttu. Kauppias ei ole ollut pätkääkään kiinnostunut asiakkaan tarpeista. Olisi kiva tietää pyörän myyneet marketin nimi?
Perhostangolla on oma vakiintunut käyttäjäkuntansa. He ovat juuri retkipyöräilijöitä, joten toimii varmasti siinä käytössä. Kuntoilusta ei niinkään hyvä ratkaisu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823496
- 302943
- 612915
- 82737
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574