Äikänopettajat: suhteenne kirjallisuuteen?

3+15

Opiskelen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi pääaineenani suomen kieli. Olen suorittanut pian kaikki vaadittavat kirjallisuuden opinnot, ja arvosanani eivät ole siinä kovin hyvät (kolmosta ja kakkosta!). Tykkään kyllä lukea, mutta en ole mikään ns. himolukija: jos mukaan ei lasketa tenttikirjoja, luen ehkä yhden kirjan kuukaudessa, jos sitäkään. Kaikkein huonoimmin menestyn niissä tenteissä, joissa pitää tarkkaan analysoida teoksia. Suomen kielessä sen sijaan arvosanani ovat kiitettävät.

Voiko äikänopettajan työssä pärjätä, jos ei lue paljon (esim. kirja per viikko) ja ole hurjan kiinnostunut kirjallisuudesta? Olitteko opintojen aikana hyviä molemmissa oppiaineissa? Luetteko paljon koko ajan, vai otatteko lähinnä selvää tärkeimmistä ja/tai opetussuunnitelmaan kuuluvista teoksista?

10

491

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oleeol

Kyllä voi hyvin pärjätä, varsinkin yläkoulussa. Tärkeämpäähän siellä on, että
      lukee ne teokset, jotka kokonaisille luokille annetaan luettavaksi.

Itse luen teoksen tai maksimissaan kaksi kuukaudessa, koska olen aika
      nirso kirjallisuuden suhteen. Toisin sanoen, aika paljon kirjoja jää keskenkin, eli
      luen loppuun vain ne, joista voisi antaa vähintään "kohtalaisen hyvä" -arvion.
      Mutta kyllähän nuo tärkeimmät suomalaiset klassikot olisi hyvä olla luettuna
      ja itse kirjailijoistakin pitää jonkin verran tietää ulkomuistista. Kasiluokalla
      käsitellään esim. dekkareita, ja onhan se eduksi, jos opettaja tietää jotain kirjan
      ulkopuoleltakin ja kertoo omista lukukokemuksistaan.

Itselläni ei ole kokemusta lukiossa opettamisesta, joten en siihen ota kantaa.

• Kirjallisuus & suomi

Joo minä olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että yläkoulussa ainakin voi pärjätä, vaikkei erityisen paljon lukisikaan. Itse olen hiljattain valmistunut äikänope, ja nyt töissä yläkoulussa. Pääaineenani oli kirjallisuus, josta sain erinomaisia arvosanoja. Silti en lue vapaa-ajallani paljon, sillä suoraan sanottuna juuri kirjallisuuden teoreettinen opiskelu tappoi innostukseni kirjallisuuteen, valitettavasti. Itselleni taas suomen kielen opinnot olivat pakkopullaa. Kahlasin ne läpi keskimäärin kolmosen arvosanoin, mutta huomaan kyllä, etten opeta mielelläni yläkoulussakaan esim. lauseenjäsennystä, vaikka toki sen tason jäsennyksen hyvin taidankin. Kai pitää vaan varoa, ettei siirrä oppilaisiin mitään "tämä on nyt tätä tylsää kielitietoa" -asennetta.

Yläkoulun kirjallisuuden analyysi ei ole mitään vaativaa puuhaa, siihen kyllä pystyt vaikka et olisi yliopiston kirjallisuuden kursseilla loistanutkaan. Kirjallisuushistoriaa yläkoulussa käydään myös aika paljon, mutta oppikirjat auttavat, jos omat tiedot eivät riitä.

• ap

Kiitos vastauksista! Minäkin olen oleeolin tavoin aika nirso lukija. Joskus tuntuu hankalalta löytää sellainen kirja, jonka jaksan lukea loppuun asti. Klassikoista tykkään, ja niitä (ja niistä) on tullut luettua. Minulle on käynyt myös hieman kuten toiselle kommentoijalle: kirjallisuuden teoreettinen opiskelu on vähentänyt omaa innostustani, sillä monesti lukiessani tunnen syyllisyyttä siitä, että en koko ajan analysoi ja pohdi syvällisesti lukemaani. Lukuinnostusta vähentää myös huono menestyminen tenteissä...

Vaikka en tosiaan lue paljon, enkä ole hyvä analysoinnissa, saan monesti mielettömiä elämyksiä kirjoista, niiden kielestä, tarinoista ja henkilöistä. Olisi mahtavaa, jos saisin oppilaan innostumaan samalla tavalla edes yhdestä ainoasta kirjasta. Olen vain pelännyt sitä, että kirjallisuudentuntemukseni ei ole riittävän laaja-alaista, mutta kommenttienne perusteella siitä ei kannata ottaa niin paljon stressiä (?).

• luennoinpa nyt

Älä pelkää mitään. Riittämättömyyden tunteet ovat turhia, sillä oikeasti vasta työ opettaa ja toisekseen tulet huomaamaan, että järjestyksenpito vie niin ison osan ajasta etenkin yläkoulussa, että aineenhallinta on toisarvoinen asia. Mutta sanotaanpa nyt oman kokemuksen perusteella jotain aineenhallinnasta, joka siis ei ole ollenkaan niin olennaista kuin se toinen puoli opettajan työstä.

Minä olen lukenut pääaineena kirjallisuutta ja sivuaineena suomen kieltä. Toimin nyt opettajana lukiossa toista vuotta; aiemmin olin vuoden yläkoulun opettajana. Opiskeluaikana huomasi kyllä, että kirjallisuuden pääaineilijoille - kuten myös itselleni - suomen kieli oli usein vaikeaa ja epäkiinnostavaa. Suomen kieltä pääaineena opiskelevat taas kokivat monesti kirjallisuustieteen vaikeaksi ja sen asiasisällöt epäolennaiseksi.

Totuus on mielestäni kuitenkin, että sekä kirjallisuudessa että suomen kielessä pedagoginen hyöty opettajaksi opiskelevalle loppuu aineopintojen puoleen väliin, jos ei jo aiemmin. Äidinkielen opettaja tarvitsee suomen kielen puolelta ennen kaikkea tekstinhuoltotaitoa sekä yläkoulussa että lukiossa. Yläkoulussa kirjallisuuden osalta riittää, että tuntee draaman kaaren ja osaa nimetä proosan, lyriikan ja draaman. Myös kertojista jotain ihan perusjuttuja, kuten minäkertoja ja ulkopuolinen kertoja. Nämähän tulevat seiskalla, eikä seiskoille tietenkään voi ruveta kovin monimutkaisia lähestymistapoja opettamaan, joten siinä suhteessa ison osan yliopistossa käsitellystä voi unohtaa. Ysillä tulevan kirjallisuushistorian suhteen riittää se, että tietää kotimaiset klassikot - niitä ei välttämättä ole edes tarvinnut lukea. Toisaalta kaikki tuntemani äidinkielen opettajat työtä tehdessään lukevat aina esimerkiksi uusia nuortenkirjoja, eli toki opettajan täytyisi kaiketi lukea ainakin ne kirjat, jotka ovat pakollista luettavaa oppilaille.

Suomen kielen sisältöjen osalta yläkoulussa tarvitaan sijamuotojen ja lauseenjäsenten ja joidenkin modusten ja tempusten tapaisten verbiasioiden hallintaa. Itse opin sijamuodot kunnolla vasta yhdessä opettamieni seiskojen kanssa. Joten ehdit oppia kirjallisuudestakin asioita vasta itse työssä; se pistää ihan eri tavalla miettimään asioita yksinkertaisten mallien mukaan ja työ myös motivoi ihan eri tavalla kuin yliopisto-opiskelu. Oppikirjoista tosiaan on myös hyötyä, niissä on juuri sellaisia rautalankamalleja. Olennaista on pedagoginen osaaminen ja havainnollistavan ja selkeän lähestymistavan löytäminen. Kaikki sen ulkopuolella on sellaista, jonka voi unohtaa.

Lukiossa kirjallisuuden osalta vaaditaan vähän enemmän. Proosasta pitäisi pystyä tunnistamaan eri novellityyppejä, kyetä nimeämään kertojatyyppi ja löytämään rakenteeseen ja sisältöön liittyviä asioita, kuten aikasuhteita, motiiveja ja teeman. Tässä kohtaa itse kirjallisuusfriikkinä törmään sellaiseen ongelmaan, että lukiossa asiat pitää opettaa aika yksinkertaisesti, ja sitä kautta voisi olla hyväkin, että tietäisi kirjallisuuden käsitteistöstä ja teorioista vähemmän, koska jo nytkin osa asioista tuntuu menevän osalta oppilaista ns. yli hilseen. Tarkoitan siis taas sitä yksinkertaistamista.

Sitten on tietysti yo-koe, jonka esseekoeosuuteen liittyvää kirjoittamisen taitoa ei oikeastaan edes käsitellä yliopisto-opinnoissa ja tekstitaidon koe, jossa siinäkin vaaditaan lähinnä yleistä tekstitaitoa, johon toki myös kaunokirjallisuuden erittely kuuluu.

Ja jos sitten on sellaisia oppilaita, jotka tietävät asioista opettajaa enemmän (tällaisia vaikuttaa olevan yksi joka toisessa ryhmässä eli ei siis kovinkaan paljoa), niin heidän voi antaa tehdä omaa työtään ja kommentoida, jos ovat kommentoijatyyppisiä ja yrittää vain olla olematta heidän oppimisensa esteenä. Opetus on suunnattu keskiverto-oppijaa varten.

Oikeastaan kaikki aineenhallintaan liittyvät asiat, joista voi stressata, ovat siis turhia, koska joka tapauksessa peruskoulun ja lukion kontekstissa jo perusopinnot suomesta tai kirjallisuudesta läpäissyt on oman alansa ehdoton asiantuntija.

• dostojevski jatkaa..

Lisäys: minun tunneillani käy kyllä vain äärimmäisen harvoin niin, että oppilas oikeasti tietää jostakin olennaisesta opettajaa enemmän.

• opex

Hieman erikoinen näkemys.

Mielestäni opettajan ammattitaidoksi ei todellakaan riitä, että itse esimerkiksi "tunnistaa novellityyppejä" vaan se, että osaa opettaa oppilaita lukemaan, tulkitsemaan ja analysoimaan erilaisia fiktiivisiä tekstejä asianmukaisia käsitteitä käyttäen sekä antaa oppilaalle palautetta ja arvioida hänen edistymistään.

Em. taidot voi opettajalla hyvin olla, vaikka hän ei olisikaan järjettömän harrastunut ja lukisi paljon. Toisaalta oma lukuharrastus auttaa esimerkiksi löytämään sopivia kirjoja ja tekstinäytteitä oppilaille. Hyvä opettaja ei voi olla vain oppikirjan varassa.

Luettelit tuossa yläasteen open aineenhallinnan vaatimuksiksi sellaiset asiat, jotka vaaditaan kahdeksaisen oppilaalta jo seiskalla. Varmasti on hiukan orpo olo opettajalla, jos ei tiedä mitään oppikirjan ulkopuolelta eikä osaa vastata harrastuneen oppilaan lisäkysymyksiin.

On kuitenkin aivan totta se, että mikäli on pätevyyden onnistunut saamaan, tietää varmasti riittävästi. Tosin ei voi ajatella, etteikö tarvitsisi pysyä jyvällä uudesta kirjallisuudesta. Ja pääasia on tosiaan se, että osaa opettaa, ei se, että osaa itse.

• äikänope____

Oletko muuten harkinnut suomi toisena kielenä - tai suomi vieraana kielenä -opettajan töitä? Ihan hyvä vaihtoehto äikänopettajan töille, varsinkin, jos on suuntautunut enemmän kieleen kuin kirjallisuuteen.

• Äikän_ope

Suhteeni kirjallisuuteen on mitä mainioin, mutta suhteeni kielioppiasioihin ei todellakaan ole kunnossa! :D Joskus siis näinkin päin.

• SSS222

Minäkin suosittelisin sinulle s2-open hommia. Työtilannekin on parempi kuin äikän opettajilla. Pk-seudulla hyvistä s2-opeista on jopa pulaa. Kantsii siis opiskella valinnaisia s2-kursseja, jos suinkin mahdollista (tarvittaessa vaikka avoimen yliopiston puolella).

• dostojevski.

Heh. Minusta oli äikänopena aika hassua lukea nimimerkin "luennoinpa nyt" teksti. Ei ymmärrys kirjallisuudesta palaudu mihinkään yksittäisiin kategorioihin kuten ei ymmärrys kielestäkään. Ihanko oikeasti olen pätevä opettamaan äikkää yläasteella, kun tunnistan draaman kaaren ja kertojatyyppejä tai erotan proosan runoudesta. Miksi suorittaa suuri määrä kirjallisuuden opintoja, kun mainitun asiasisällön osaa jokainen lukiolainen, ja (hidas) opiskelija voi omaksua kuvatut kategoriat yhdessä iltapäivässä.

Opettajan on osattava opettamansa sisällöt, mutta ennen kaikkea hänen on osattava perustella (vähintään itselleen) MIKSI OPETTAA sitä mitä opettaa. Opettaja VALITSEE opetussisällöt tietyssä, löysähkössä raamissa(ellei opettaja sitten ole niin tampio, että oppikirja valitsee sisällöt hänen puolestaan). Miksi oppilaiden tulisi tuntea kertojan käsite? Miksi runous tavataan erottaa proosasta ja opiskelijan tulisi tällainen erottelu kyetä tekemään? Miksi kirjallisuushistorian tuntemisella on merkitystä? Yliopisto-opinnot antavat tulokulmia tällaisiin kysymyksiin. Oppikirjan tekstejä voi toistella robottikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      131
      1746
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1452
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      1012
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      1000
    5. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      90
      874
    6. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      851
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      751
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      681
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      668
    Aihe