Miksi arkeologit?

Teemu 13v

Miksi arkeologit olettavat kaivauspakoilla löytyvät työkalut rakentamisessa kätetyiksi työkaluiksi?
Eihän niitä kukaan nytkään jätä rakennustyömaan valmistuttua rakennusten viereen?
Onko arkeologeilla jotain vainua siitä että ammoin tehtiin niin?

45

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Me Again

      "Egyptin kolmea suurta pyramidia ja vaikkapa Baalbekin valtavia usean tuhannen (!!!) tonnin painoisia rakennuskiviä."

      No, Baalbekin tapauksessa ne tuhannen tonnin mötikät olivat ja ovatkin keskeneräisiä, joten ehkä rakentajille tuli kiire pois tai siirtoyritys meni munilleen. Siinä vaiheessa meitsi olisi jo saattanutkin paiskata työkalut hiiteen ja painella kotiin :)

      • Me Again

        Joo, mutta ne kuuluisat kolmoskivet tulevat hopealle verrattuna kesken jääneisiin 1000 tonnin jätteihin niin isoja kuin ovatkin.


    • "Joo, mutta ne kuuluisat kolmoskivet tulevat hopealle verrattuna kesken jääneisiin 1000 tonnin jätteihin niin isoja kuin ovatkin. "

      Ihan tarpeeksi isoja että niiden siirtäminen paikalleen on aika vaikea kuvitella kovin simppeleillä välineillä.

      Chris Dunn on tutkinut Gizan (Kheopsin) pyramidia ja hänen mukaansa rakennelman tarkkuus on huippuluokkaa ja vaati hyvin kehittyneitä työvälineitä.

      http://www.gizapower.com/

      Koska arkeologit eivät ole löytäneet muita kuin alkeellisia työvälineitä paikan kaivauksissa niin he olettavat että pyramidien rakennuksessa on käytetty niitä vaikka todisteet osoittavat muuta.

      Eräs suurimmista dogmeista tieteessä on olettaa että kaikki nykyistä vanhemmat kulttuurit olivat jotenkin selkeästi alkeellisempia kuin nykyinen tiede ja kaikki vähänkin muuhun viittaava todistusaineisto kuitataan myyteiksi tai kuvitelmiksi.

      • Me Again

        "Ihan tarpeeksi isoja että niiden siirtäminen paikalleen on aika vaikea kuvitella kovin simppeleillä välineillä."

        Se on sitten kaiketi juuri sitä, että oletetaan menneet kulttuurit niin kamalan alkeellisiksi. Roomalaiset eivät näet olleet ihan kyvyttömiä tällä alalla ja he tiettävästi kuljettivatkin erilaatuisia insinööritöitä, kuten esmes jättimäisiä obeliskeja, Egyptistä kotimaahansa asti.


    • isänsä poika

      Oletko koskaan kaivanut ojaa esim. vanhan maatilan työkaluvajan lähellä? Minä sattumoisin olen.

      En ole arkeologi, olenpahan vain pienviljelijän poika.

      Kosteudesta kärsivän työkaluvajan edustalta löytyi 10-20 cm syvyydestä uskomaton määrä tavaraa, mm. metalliesineitä. Sitä tavaraa oli vuosien varrella vahingossa pudoteltu maahan, heinikkoon ja tavara oli vähitellen hautautunut maanpinnan alle. Madot tietääkseni nostavat maata ylöspäin ja niin heinikkoon hukkuneet pikkuesineet ja vähän suuremmatkin vähitellen uppoavat maan poveen.

      Aika hämmästyttävää mitä kaikkea matalaa ojaa kaivaessaan voi löytää.Tämä on sellaista rivikansalaisen käytännön arkeologiaa;-)

      • Teemu 13v

        Kyllä minä olen!
        Luulikkos muuta?
        Kerran kaivoin hevosen puomintolppia varten reikää savimaahan 90 sentin syvyydelle asti.
        Löysin ikivanhan uuninpohjan joka oli kivistä ladottu ja savella saumattu.
        Savisaumaus oli tiilettynyt punaseksi tulipesän sisältä.
        Outo paikka talolle kun päällä on nyt peltoa ja savikerrosta noin paljon?
        Olen löytänyt vanhoja esineitä meidän pellolta kun sitä oli kynnetty.
        Eräskin oli iso hirrenveistokirves. Se oli kovin paksussa ruosteessa.
        En usko että se olisi säilynyt tuhansia vuosia.


      • Teemu 13v kirjoitti:

        Kyllä minä olen!
        Luulikkos muuta?
        Kerran kaivoin hevosen puomintolppia varten reikää savimaahan 90 sentin syvyydelle asti.
        Löysin ikivanhan uuninpohjan joka oli kivistä ladottu ja savella saumattu.
        Savisaumaus oli tiilettynyt punaseksi tulipesän sisältä.
        Outo paikka talolle kun päällä on nyt peltoa ja savikerrosta noin paljon?
        Olen löytänyt vanhoja esineitä meidän pellolta kun sitä oli kynnetty.
        Eräskin oli iso hirrenveistokirves. Se oli kovin paksussa ruosteessa.
        En usko että se olisi säilynyt tuhansia vuosia.

        Olet aika riski 13 vuotiaaksi nykyajan pullamussupojaksi...


    • "Aika hämmästyttävää mitä kaikkea matalaa ojaa kaivaessaan voi löytää.Tämä on sellaista rivikansalaisen käytännön arkeologiaa;-) "

      Heittäisitkö itse pois arvokkaan ja käyttökelpoisen työkalun?

      Rikkinäisiä ja tarpeettomaksi jääneitä työkaluja varmaan on jätetty vuosituhansien varrella vähän minne sattuu.

      • isänsä poika

        "Heittäisitkö itse pois arvokkaan ja käyttökelpoisen työkalun?"

        Kaikkea sitä mitä tulee tehdyksi ei tehdä tahallaan.


    • Jos yleisesti ajattellaan arkeologista tutkimusta niin todistusaineisto on yleensä sitä harvalukuisempaa mitä kauemmaksi ajassa mennään. Sitten sen harvalukuisen todistusaineiston pohjalta yritetään muodostaa jonkinlainen kokonaiskuva mitä kulloinkin on oikeasti tapahtunut. Lopputulos on väkisinkin täytetty runsailla oletuksilla ja mielikuvituksella.

      Jos nyt ajatellaan vaikka niitä Egyptin suuria pyramideja niin varmaan sillä alueella on tuhansien vuosien aikana puuhailtu monenlaista erilaisilla työkaluilla ja jokaisena aikakautena on ollut omat näkemyksensä ja uskomuksensa sitä vanhemman kauden tapahtumista. Koska kiveä ei voi luotettavasti ajoittaa radiohiilimenetelmillä kuten orgaanista ainesta niin sitten oletetaan joku ikä esim. Kheopsin pyramidille (lähinnä se yhdistetään faarao Khufruun koska pyramidin sisältä löytyi grafitti joka viittaa häneen vaikka jotkut tutkijat ovat epäilleet sitä arkeologi Vysen omaksi väärennökseksi). Tältä oletetulta ko. pyramidin rakentamisen aikakaudelta on löytynyt sitten erilaisia melko alkeellisia työkaluja jotka sitten yhdistetään tuon pyramidin rakentamiseen kun parempiakaan työvälineitä ei ole löydetty.

      Historiankirjoitus ei ole kovin eksaktia tiedettä ja sitä enemmän se menee arvailuksi mitä kauemmaksi menneisyyteen mennään. Ei tuoreistakaan maailmantapahtumista aina vallitse laajaa yksimielistä tulkintaa saatikka sitten jostain tuhansia vuosia vanhasta.

      • Me Again

        "Koska kiveä ei voi luotettavasti ajoittaa radiohiilimenetelmillä kuten orgaanista ainesta niin sitten oletetaan joku ikä esim. Kheopsin pyramidille..."

        En ole asiantuntija aiheessa, mutta isotooppimenetelmällä määritetään lähinnä kiven omaa ikää. Sen sijaan kun väitellään Suuren pyramidin iästä niin kannattaa muistaa, että se ei ole suinkaan mikään ainutlaatuinen ihme eristettynä keskellä aavikkoa vaan pyramidiarkkitehtuurin evoluutio on aika hyvin esillä pitkin Egyptiä. Lisänä on kaiketi hyviä syitä olettaa, että rakentajista on jäänyt jälkiä eivätkä pyramidit ole vain pudonneet taivaasta? Siksi ympäröivät muinaiset työläisten asuinmaat ovat arvokkaita kohteita iänmäärityksenkin puolesta.

        Jos siis arkeologien ajanmääritykset eivät olekaan täysin tarkkoja niin ainakaan ne eivät ole täysin mielivaltaisiakaan. Luonnollisesti asiaa tutkivien on tultava toimeen saatavilla olevan matskun pohjalta.


    • Mette

      Kolmen suuren pyrandin rakentajat ja rakennusaika tunnetaan varsin hyvin, jopa työntekijöden olosuhteet.

      "Nykyään tiedetään, että pyramidin rakennustyö kesti 20–30 vuotta ja siihen osallistui 20 000–25 000 henkeä.lähde? Rakennustyö jatkui ympärivuotisesti ja rakentajat eivät olleet orjia.lähde? He asuivat läheisessä varta vasten heitä rakennetussa kaupungissa, jossa oli oma lääkäriasema ja leipomo. Pyramidien rakentajat olivat luku- ja kirjoitustaitoisia ja osa heidän palkastaan maksettiin leipänä ja valkosipulina. Heidän hautansa ja kaupunkinsa rauniot löydettiin vuonna 1990. Hautausmaan luurankoja on tutkittu ja tällä tavoin pyramidin rakentajien elämästä on saatu paljon uutta tietoa. Heidän keskimääräinen elinikänsä oli 30–35 vuotta ja he kärsivät pahoista selkäkivuista.lähde? Loukkaantuneita raajoja osattiin amputoida jo tuolloin." (Wikipedia)

      Wikipedia o helppo lähde nopeaan vilkaisuun, mutta pyramidinrakentajista löytyy kiinnostuneille paljon kirjallistakin tietoa. Suosittelen Wikipedian artikkelin "Muinainen Egypt" lähdeluettelossa manittuja kirjoja noin alkajaisiksi.

      Niin, ja Egyptissä on lukuisia muitakin pyramideja, suuria ja pieniä, kesken jääneitä ja vamiita, joista pyramidien kehitysvaeet ovat nähtävissä.

      • jumankauta!

        "... osa heidän palkastaan maksettiin ... valkosipulina."

        Tosiin sanoen : heitä kidutettiin!


      • Sitten taas toisaalta samasta wiki-lähteestä:


        "Muinaiset egyptiläiset ovat tallentaneet valtakuntansa historiaa hyvinkin tarkasti, mutta pyramideista tai niiden rakentamistavoista ei kerrota hieroglyfeissä juuri mitään. Onkin osaltaan arvoitus, miten tonnien painoiset lohkareet saatiin pyramidien huipulle. Vanhan valtakunnan Egyptissä ei tunnettu pyörää.lähde? Kivet saatiin luultavasti ylös tukkien tai vipujen avulla.lähde? Tosin edellisessä teoriassa on se ongelma, etteivät egyptiläisten puiden rungot olisi pystyneet kannattamaan kivien painoa, joten vahvempia puulajeja olisi pitänyt tuoda ulkomailta.lähde? Todennäköisesti kivet raahattiin ylös kelkkojen avulla. Kelkan edellä kulkenut rakennustyöntekijä heitti maahan vettä, jotteivät puiset jalakset olisi syttyneet palamaan kitkan vaikutuksesta."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Muinainen_Egypti


    • "isotooppimenetelmällä määritetään lähinnä kiven omaa ikää. "

      Vain biologista materialia voi ajoittaa ko. menetelmällä. Jos kiviaineksen seassa esim. rakennusten kivien väliaineessa on jotain orgaanista ainesta niin sitä kautta kiven ikä ehkä voidaan olettaa.

      "Radiohiiliajoitus on hiilen isotooppien runsaussuhteiden mittaamiseen perustuva menetelmä, jolla pyritään määrittämään biologista alkuperää olevan näytteen tai biologisesta materiaalista valmistetun esineen ikä."

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Radiohiiliajoitus

      "pyramidiarkkitehtuurin evoluutio on aika hyvin esillä pitkin Egyptiä. "

      Minun näkemykseni mukaan ainakin Egyptin 2 suurinta pyramidia kuuluvat Egyptin faaraokulttuuria vanhempaan kulttuuriin ja se ns. pyramidievoluutio on sarja yrityksiä jäljitellä ja matkia noita kaikkein kehittyneimpiä rakennelmia.

      Mm. Robert Schoch on löytänyt samalla alueella sijaitsevasta sfinksistä sellaisia eroosion jälkiä mitkä viittaavat Egyptin dynastioita useita tuhansia vuosia vanhempaan kulttuuriin. Minä uskon noiden suurten pyramidien rakentamisen tapahtuneen samana aikana.

      Koska kiistatonta todistusaineistoa ei ole saatavilla niin paljon että voitaisiin kiistatta osoittaa virallisen näkemyksen kanssa kilpailevat vaihtoehtoiset mallit vääriksi niin ainakin minä kannatan tuota vanhempaa ajoitusta varsinkin kun Kheopsin pyramidin hautatulkinnassa ei ole oikein mieltä ja koko laitos vaikuttaa enemmän jonkinlaiselta massiiviselta koneelta.

      En välttämättä itse usko Chris Dunnin voimalaitosteoriaan mutta pidän Joseph Farrellin ideaa pyramideista aseina varsin mielenkiintoisena. Farrell pitää sekä sumerin, Egyptin, Kiinan,Indus-virran ja Väli-Amerikan kultuureita jäänteinä globaalista korkeakulttuurista joka tuhoutui edellisen jääkauden lopun mullistuksissa. Sen verran paljon yhtäläisyyksiä noista kaikista kulttuureista on jäänyt jäljelle perimätiedoissa ja arkkitehtuurissa.

      • Me Again

        "Vain biologista materialia voi ajoittaa ko. menetelmällä. Jos kiviaineksen seassa esim. rakennusten kivien väliaineessa on jotain orgaanista ainesta niin sitä kautta kiven ikä ehkä voidaan olettaa."

        Hmmm, Tuo eitole relevanttia kun puhutaan isotooppimenetelmästä yleensä kuten tein. Toisin sanoen; kivien ikä voidaan määrittää.

        "Minun näkemykseni mukaan ainakin Egyptin 2 suurinta pyramidia kuuluvat Egyptin faaraokulttuuria vanhempaan kulttuuriin ja se ns. pyramidievoluutio on sarja yrityksiä jäljitellä ja matkia noita kaikkein kehittyneimpiä rakennelmia."

        Tuossa on paha logiikka-aukko, vaikka se pitäisikin paikkaansa. On hyvin hankala nähdä kuinka porraspyramidit ja varhaisemmat hautakammiot olisivat yrityksiä "imitoida" suurimpia pyramideja tai ainakin egyptiläisillä on täytynyt siinä tapauksessa löystyä useampikin ruuvi äkillisesti. Se taas menee jo varhaisten kulttuurien aliarvioinnin puolelle...

        Omasta puolestani; Schochin minä vielä voin ottaa vakavastikin, mutta huuhaa-Farrellin natsiufo/laserpyssypyramidijutut menevät jo lujasti Star Warsin puolelle. Mieluummin luen alkuperäistä alienimiestä eli herr von Dänikeniä


    • "mutta huuhaa-Farrellin natsiufo/laserpyssypyramidijutut menevät jo lujasti Star Warsin puolelle."

      Oletkos koskaan edes lukenut niitä hänen kirjojaan? Minä olen lukenut ne kaikki ja kuunnellut päälle lähes kaikki haastattelut joita on varmaan satoja tunteja yhteensä. Kaikki riippuu siitä miten minkin väitteen perustelee ja Farrell tekee sen mielestäni hyvin tarkasti ja tunnollisesti ja muistaa mainita aina lähteet.

      "ainakin egyptiläisillä on täytynyt siinä tapauksessa löystyä useampikin ruuvi äkillisesti."

      Jääkausi siinä taisi loppua välissä ja jouduttiin takaisin kivikaudelle joten kai se muinaisen tieteen viitekehys siinä katosi välissä ja jäljelle jäi lähinnä jonkinlaista jäljittelyä ja maagista ajattelua.

      • Me Again

        "Oletkos koskaan edes lukenut niitä hänen kirjojaan?"

        Valitettavasti olen lukenut hänen juttujaan, enkä saa niitä kokonaan pyyhittyä mielestäni yrittämälläkään :) Ei kirjoitetun matskun määrä itsessään tee kirjoittajan argumentista vakuuttavaa, vaikka aivan liian usein ihmiset antavatkin juuri sen vaikuttaa.

        "Jääkausi siinä taisi loppua välissä ja jouduttiin takaisin kivikaudelle joten kai se muinaisen tieteen viitekehys siinä katosi välissä ja jäljelle jäi lähinnä jonkinlaista jäljittelyä ja maagista ajattelua. "

        Öhm, kärry vetää hevosta. Ehdotit selitykseksi myöhempää imitointia, joten kysyin miksi ns. "nuoremmat jäljitelmät" eli porraspyramidit ja hautakammiot eivät muistuta näitä ns. "vanhempia malleja" eli suurimpia pyramideja? Jos ne todella ovat toimineet malleina niin uskoisi arkkitehtien edes yrittäneen imitoida niitä?

        "Kyllä joka paikassa puhutaan vain orgaanisen materiaalin iän määrityksestä."

        No, tuo on jo aika erikoinen väite! Isotooppipuolella radiohiili on sentään kuitenkin tämän alan nuorimpia haaraumia, mutta jostain syystä se näyttää takertuneen ihmisten mieleen alansa ainoana edustajana.


      • Me Again kirjoitti:

        "Oletkos koskaan edes lukenut niitä hänen kirjojaan?"

        Valitettavasti olen lukenut hänen juttujaan, enkä saa niitä kokonaan pyyhittyä mielestäni yrittämälläkään :) Ei kirjoitetun matskun määrä itsessään tee kirjoittajan argumentista vakuuttavaa, vaikka aivan liian usein ihmiset antavatkin juuri sen vaikuttaa.

        "Jääkausi siinä taisi loppua välissä ja jouduttiin takaisin kivikaudelle joten kai se muinaisen tieteen viitekehys siinä katosi välissä ja jäljelle jäi lähinnä jonkinlaista jäljittelyä ja maagista ajattelua. "

        Öhm, kärry vetää hevosta. Ehdotit selitykseksi myöhempää imitointia, joten kysyin miksi ns. "nuoremmat jäljitelmät" eli porraspyramidit ja hautakammiot eivät muistuta näitä ns. "vanhempia malleja" eli suurimpia pyramideja? Jos ne todella ovat toimineet malleina niin uskoisi arkkitehtien edes yrittäneen imitoida niitä?

        "Kyllä joka paikassa puhutaan vain orgaanisen materiaalin iän määrityksestä."

        No, tuo on jo aika erikoinen väite! Isotooppipuolella radiohiili on sentään kuitenkin tämän alan nuorimpia haaraumia, mutta jostain syystä se näyttää takertuneen ihmisten mieleen alansa ainoana edustajana.

        "No, tuo on jo aika erikoinen väite! Isotooppipuolella radiohiili on sentään kuitenkin tämän alan nuorimpia haaraumia, mutta jostain syystä se näyttää takertuneen ihmisten mieleen alansa ainoana edustajana. "

        Odottelen edelleen sitä linkkiä missä selitetään miten radiohiilimenetelmällä mitataan louhitun kiven louhimisaika.


      • Me Again
        crevoluutio kirjoitti:

        "No, tuo on jo aika erikoinen väite! Isotooppipuolella radiohiili on sentään kuitenkin tämän alan nuorimpia haaraumia, mutta jostain syystä se näyttää takertuneen ihmisten mieleen alansa ainoana edustajana. "

        Odottelen edelleen sitä linkkiä missä selitetään miten radiohiilimenetelmällä mitataan louhitun kiven louhimisaika.

        "Odottelen edelleen sitä linkkiä missä selitetään miten radiohiilimenetelmällä mitataan louhitun kiven louhimisaika. "

        Minä puolestani etsin sitä kohtaa, missä noin on sanottu :)


    • "Hmmm, Tuo eitole relevanttia kun puhutaan isotooppimenetelmästä yleensä kuten tein. Toisin sanoen; kivien ikä voidaan määrittää."

      Kyllä joka paikassa puhutaan vain orgaanisen materiaalin iän määrityksestä.

      Laitapa minulle linkki missä sanotaan niin että kiven ikä voidaan määrittää ja nythän ei oikeastaan ole kyse sen kiven iästä sinänsä vaan siitä louhimis & rakennus ajankohdasta.

    • "Tuolta löytyy Kheopsin pyramidille monella tavalla tehtyjä ikämäärityksiä.
      Niiden mukaan rakennettu n. v. 2500 eKr."

      Joo mutta edelleenkin sen louhitun kiven iästä on kyse eikä joidenkin alueelta löytyneiden puupalikoiden iästä.

      ( nyt tietysti lehmät lentää ennenkuin virallinen historiantutkimus suostuu myöntämään että Kheopsin pyramidi ei ole faarao Kheopsin pyramidi.)

      • Me Again

        No, en pitäisi tätä esittämääsi vaihtoehtoista hypoteesiakaan nyt kovin vahvana kilpailijana...


    • "No, en pitäisi tätä esittämääsi vaihtoehtoista hypoteesiakaan nyt kovin vahvana kilpailijana... "

      No ei tarvitsekaan. Minulla on omat mielipiteeni ja sinulla omasi.

      Minä puolestani etsin sitä kohtaa, missä noin on sanottu :)

      Sinä sanoit että radiohiiliajoitus onnistuu kivestä. Joten missä niin sanotaan. Älä yritä kiemurrella ulos tästä väitteestäsi.... :)

      • Me Again

        "No ei tarvitsekaan. Minulla on omat mielipiteeni ja sinulla omasi."

        Varmasti, mutta mainitsin jo (yhden) syyn miksi hypoteesisi ei ole uskottava.

        "Sinä sanoit että radiohiiliajoitus onnistuu kivestä. Joten missä niin sanotaan. Älä yritä kiemurrella ulos tästä väitteestäsi.... :) "

        Jos pystyt todistamaan tuon niin sopii minulle. En nimittäin vieläkään löydä kohtaa, jossa olisin sanonut noin.


    • "Hmmm, Tuo eitole relevanttia kun puhutaan isotooppimenetelmästä yleensä kuten tein. Toisin sanoen; kivien ikä voidaan määrittää."

      Tuossa on.


      ps. Siinä vaiheessa kun aletaan mennä jo juupas-eipäs linjalle niin minä jättäydyn suosiolla pois koska se on sitten jo tylsää jankkaamista....

      • Me Again

        Mutta varmaan huomaat tuon lainauksen ainoastaan vahvistavan äsken sanomaani? Minähän en puhunut radiohiilesta kuten huomasit.

        Jos et halua jatkaa keskustelua niin ei kukaan pakota. Käsittääkseni nämä keskustelupalstat ovat vapaaehtoisia.


    • "Mutta varmaan huomaat tuon lainauksen ainoastaan vahvistavan äsken sanomaani? Minähän en puhunut radiohiilesta kuten huomasit."

      No pkle kerro nyt edes miten kivien ikä voidaan määrittää....


      "Jos et halua jatkaa keskustelua niin ei kukaan pakota. Käsittääkseni nämä keskustelupalstat ovat vapaaehtoisia. "

      Ihan vaan sinun ja ehkä muidenkin kiusaksi ajattelin jatkaa vielä jonkun aikaa... :-)

      • Me Again

        "No pkle kerro nyt edes miten kivien ikä voidaan määrittää...."

        Se on enemmän geologian alaa, kuten aiemmin sanoin, mutta niissä iänmääritysmenetelmissä sovelletaan raskaampien alkuaineiden kuten esmes uraanin ja lyijyn isotooppeja. Erot liittyvät pääasiassa menetelmien tarkkuuteen eri aikahaarukoilla.

        "Ihan vaan sinun ja ehkä muidenkin kiusaksi ajattelin jatkaa vielä jonkun aikaa... :-)"

        Jos "kiusa" on todella motiivisi niin suosittelen, että lopetat. En ole kiusaantunut siitä, että jotkut ovat eri mieltä vaan keskustelu on ollut varsin viihtyisä.


    • "Se on enemmän geologian alaa, kuten aiemmin sanoin, mutta niissä iänmääritysmenetelmissä sovelletaan raskaampien alkuaineiden kuten esmes uraanin ja lyijyn isotooppeja. Erot liittyvät pääasiassa menetelmien tarkkuuteen eri aikahaarukoilla."

      Ja missä sitten sanotaan että tuolla menetelmällä mitattuna Kheopsin pyramidin rakentaminen ajoittuu 2500 ekr?

      • Me Again

        "Ja missä sitten sanotaan että tuolla menetelmällä mitattuna Kheopsin pyramidin rakentaminen ajoittuu 2500 ekr?"

        Pitäisikö jossain lukea niin? Kysyn vain...


      • here we are
        Me Again kirjoitti:

        "Ja missä sitten sanotaan että tuolla menetelmällä mitattuna Kheopsin pyramidin rakentaminen ajoittuu 2500 ekr?"

        Pitäisikö jossain lukea niin? Kysyn vain...

        Eräästä kivestä löytyi himmeä vuosiluku hieroklyyfellä.
        2498BC muistaakseni
        Saattoi olla tietysti myöskin siirtomerkintä, kuten kun siirretään hirsitaloa.


      • Me Again
        here we are kirjoitti:

        Eräästä kivestä löytyi himmeä vuosiluku hieroklyyfellä.
        2498BC muistaakseni
        Saattoi olla tietysti myöskin siirtomerkintä, kuten kun siirretään hirsitaloa.

        Hmmmm, 2498 eaa. siis? Tiesivätkö muinaiset egyptiläiset siis elävänsä kaksi ja puolituhatta vuotta ennen meidän kristillistä ajanlaskuamme? Vau, tämähän tukee Farrellin Joosepin teoriaa muinaisegyptiläisesti huipputeknologiasta...

        /s


      • Me Again kirjoitti:

        Hmmmm, 2498 eaa. siis? Tiesivätkö muinaiset egyptiläiset siis elävänsä kaksi ja puolituhatta vuotta ennen meidän kristillistä ajanlaskuamme? Vau, tämähän tukee Farrellin Joosepin teoriaa muinaisegyptiläisesti huipputeknologiasta...

        /s

        "Hmmmm, 2498 eaa. siis? Tiesivätkö muinaiset egyptiläiset siis elävänsä kaksi ja puolituhatta vuotta ennen meidän kristillistä ajanlaskuamme? Vau, tämähän tukee Farrellin Joosepin teoriaa muinaisegyptiläisesti huipputeknologiasta..."



        frankly my dear you are an idiot... :-).


      • Me Again
        crevoluutio kirjoitti:

        "Hmmmm, 2498 eaa. siis? Tiesivätkö muinaiset egyptiläiset siis elävänsä kaksi ja puolituhatta vuotta ennen meidän kristillistä ajanlaskuamme? Vau, tämähän tukee Farrellin Joosepin teoriaa muinaisegyptiläisesti huipputeknologiasta..."



        frankly my dear you are an idiot... :-).

        Eikö sinulle vielä riittänytkään :D

        Jätit muuten tärkeimmän osan pois lainauksestasi:

        "/s"


      • Me Again kirjoitti:

        Eikö sinulle vielä riittänytkään :D

        Jätit muuten tärkeimmän osan pois lainauksestasi:

        "/s"

        :D

        Huumoria pitää olla aina....


        Nyt meen kyllä jo nukkumaan.....


    • "Pitäisikö jossain lukea niin? Kysyn vain..."

      Tuo on kyllä jo kiemurtelun huippu! Sinähän tässä yrität kumota minun näkemystäni että Kheopsin pyramidi on rakennettu paljon ennen 2500ekr.

    • Me Again

      "Tuo on kyllä jo kiemurtelun huippu! Sinähän tässä yrität kumota minun näkemystäni että Kheopsin pyramidi on rakennettu paljon ennen 2500ekr. "

      Minä en muista kirjoittaneeni, että nuo kivet olisi ajoitettu 2500 eaa. tienoille?

    • "Minä en muista kirjoittaneeni, että nuo kivet olisi ajoitettu 2500 eaa. tienoille? "

      Et niin mutta kuitenkin esiinnyit ns. virallisen näkemyksen puolustajana.

      Aina vaan lisää kiemurtelua.... :-)

      • Me Again

        "Et niin mutta kuitenkin esiinnyit ns. virallisen näkemyksen puolustajana."

        Hmmm, mikä sitten on ongelma? Missä minä "kiemurtelin"?

        Vai vastustatko virallista näkemystä vain sen vuoksi, että se on virallinen?


    • "Hmmm, mikä sitten on ongelma? Missä minä "kiemurtelin"?

      Vai vastustatko virallista näkemystä vain sen vuoksi, että se on virallinen? "


      Heh.

      Olet aika koominen mutta jatketaan huomenna. Mulle riittää tältä päivältä.

      • Me Again

        "Olet aika koominen..."

        No, ainakaan en ole yksin tässä keskustelussa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe