Miksi ruoka on ongelma nykyään?

pohdiskelevapiste

On oikeasti luokiteltavia syömishäiriöitä ja sitten niiden lisäksi liuta ihan vain muuten ongelmaista käyttäytymistä syömisen osalta. Lisäksi on myös muka-normaali ruokakeskeisyys. Tiedättehän, suunnitellaan syömisiä ja herkkuhetkiä huolella, vaikkei ruokaa sen kummemmin harrastettaisikaan. Ruoka tuntuu olevan enenevissä määrin yhä suurempi asia ihmisten elämässä, enkä puhu nyt vain laihdutuksesta.

Milloin ja miksi ruoasta ja syömisestä tuli ihmisille näin suuri ongelma? Ongelmana tarkoitan sitä, että elämä pyörii paljolti ruoan ympärillä. Sitä ajatellaan paljon silloinkin, kun ei syödä. Loppujen lopuksi syöminen on kuitenkin vain hengissä säilymisen elinehto, joka olisi tietysti hyvä täyttää suht terveellisillä valinnoilla. Eihän muiden luonnollisten tarpeiden hoidosta ole tehty moista numeroa. Mistä oikein kumpuaa esimerkiksi ihmisten tapa alkaa liittää syömiseen monenlaisia tunteita?

Minä kyllästyin tuohon ruokakeskeisyyteen omassa elämässäni. Olin vuosia kamppaillut erilaisten laihdutuskuurien kanssa, sillä painoindeksini on pyörinyt 24-25 mailla. Voi sitä valtavaa energian määrää, jonka tuohonkin olen käyttänyt - ja tiedän etten suinkaan ole ainut. Pari kuukautta sitten jostain tuli lopullinen stoppi. Totesin, ettei ongelmani ole niinkään kilot, vaan suhtautuminen ruokaan. Lopetin kaikenlaiset laihdutuskuurit ja aloin syömään terveellisesti. En laihdutustarkoituksella, vaan siksi, että niin on terveyden kannalta paras.

En usko palaavani enää entiseen, koska minua ei kiinnosta ruoka tai laihdutuskuurit enää siinä mielessä. Päinvastoin olen alkanut keskittymään paljon kaikkeen muuhun kuin ruokaan. Se jos mikä tuo paljon paremman olotilan kuin mitkään viikossa laihdutetut kilot tai suussa hyvältämaistuvat jälkiruoat.

138

2876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaalilaatikko nam

      Sehän on trendikästä kehua olevansa sillä tai tällä kuurila, karppaavansa tai jotain muuta yhtä typerää.
      Kampasimpukoita on pakko syödä viikloppuna ja sillä retostella arkena työpaikalla.

      Naistenlehdet on ristiriitaisesti pullollaan vääristyneitä naisihanne kuvia, samoin typerät jenkki laihdutus sarjat. Yäks.
      Ja nämä niiin muodikkaat olotila ja aktimeeli jogurtit, pelkkää mainosmiesten kampanjointia.
      Hyvin elettiin ennen hedelmäpommilla, eikä valitettu turvotusta ylävatsassa tai housun kauluksen kiristämistä. Noissa tekopirteät akat alle 35v kilvan kehuu kuinka nyt sit ei koske mahaan kun on ottanut vähä jogurtin litkua.

      Sama pätee omegahappoihin, rypsipossuun, kamarattomaan ja ei lisättyä suolaa / sokeria tms juttuihin.

      Allegikkojen kohalta ymmärtää pointin mutta muuten silkkaa hömpää.

      • dfgdfg

        Ihan pakko nyt huomauttaa että Miian Knuutila on melkein neljänkymmenen. Nuorekkuus silti tuskin johtuu jukurtista...


      • testaaja*

        Sikstoisekseen...mä olen testannut ton aktivia jugurtin tehon turvotukseen ja vatsavaivoihin...ei siis kertakaikkiaan mitään vaikutusta. Ihan sama vaikka söisi mitä tahansa jugurttia.. Noihan on suurin osa ihan vaan ihmisten huijaamista, että jollain verukkeella voidaan joistain tuotteista pyytää enemmän hintaa. Mainos kikkoja kaikki tyyni.
        Älkää ihmiset menkö enään halpaan. Jos turvottaa niin muuttakaa ruokavaliotanne muuten, mutta turha ostella kalliita jugurtteja mistä ei todellisuudessa ole mitään hyötyä koko asiassa.


      • uusi aika

        Oikeassa olet. Täsät yhteiskunnasta on tehty ahneuden ja röröstelyn pesä. Kaikki arvot poletaan maahan. Perheet, lapset ja naiset.
        Koko koneisto ihannoi homoja, persoonallis häiriöisiä, seksi tuputetaan joka paikaan. Lehdet , tv- tulvii ojhjelmia joissa ihannoidaan seksisuhteita , kohta naidaan kaduilla kuin koirat. Kaikki entiset arvot rehellisyys tuomitaan vanhoollisena. Iljettävintä on esim. sallkkareioden homoilut, onko ohjelmien tuottajat ja valtio johto niin sairas---nauttii näistä ohjelmista. Sisäministeri leikkii kristillistä---mikähän vakaumus hänellä on . Perustuuko pappisopiskelu enää raamattuun---ilmeisesti kirjoitettu omat oppikirjat. Vouhottajat huuta jo seksiopetusta ja ruotsin kieltä pitää opettaa jo 6 v. Lapsila riistetään lapsuus ja sitten valitetaan lapset masentuu, missikisat ja kaikenlaiset kilpailu hompötyksillä tuhotaan lapsuus. Kilpailu yhteiskuntaan ehtii kyllä myöhemmin. Miksi ihmeessä perhesurmassa käännettiin aihe lapsen tapaamisoikeudeksi--kun päin vastoin piti kieltää isän tapaamasta lastaan. Miksi uudessa suhteessa jossa on isä ja äiti , pitää oiken viranomais toimesta sulooa toinen isä joukkoon , vaikka olisi murhaaja tai pahoinpidellyt äitiä ja lasta. Ihmeellistä sekoilu koko toiminta ja joka portaassa. Onko meillä todella sairaat päättäjät. Kansanedustajilta ja etenkin ministeriltä pitää vaatia suoijelupoliisin todistus ja psykyatrian lausunto ennen virkaan tuloa. Ei ykstyiset virmat palkaa sekopäisiä johtotehtäviin. Tarvitaan täydellinen pudistus koko jengissä


      • Raamattu tietää.
        uusi aika kirjoitti:

        Oikeassa olet. Täsät yhteiskunnasta on tehty ahneuden ja röröstelyn pesä. Kaikki arvot poletaan maahan. Perheet, lapset ja naiset.
        Koko koneisto ihannoi homoja, persoonallis häiriöisiä, seksi tuputetaan joka paikaan. Lehdet , tv- tulvii ojhjelmia joissa ihannoidaan seksisuhteita , kohta naidaan kaduilla kuin koirat. Kaikki entiset arvot rehellisyys tuomitaan vanhoollisena. Iljettävintä on esim. sallkkareioden homoilut, onko ohjelmien tuottajat ja valtio johto niin sairas---nauttii näistä ohjelmista. Sisäministeri leikkii kristillistä---mikähän vakaumus hänellä on . Perustuuko pappisopiskelu enää raamattuun---ilmeisesti kirjoitettu omat oppikirjat. Vouhottajat huuta jo seksiopetusta ja ruotsin kieltä pitää opettaa jo 6 v. Lapsila riistetään lapsuus ja sitten valitetaan lapset masentuu, missikisat ja kaikenlaiset kilpailu hompötyksillä tuhotaan lapsuus. Kilpailu yhteiskuntaan ehtii kyllä myöhemmin. Miksi ihmeessä perhesurmassa käännettiin aihe lapsen tapaamisoikeudeksi--kun päin vastoin piti kieltää isän tapaamasta lastaan. Miksi uudessa suhteessa jossa on isä ja äiti , pitää oiken viranomais toimesta sulooa toinen isä joukkoon , vaikka olisi murhaaja tai pahoinpidellyt äitiä ja lasta. Ihmeellistä sekoilu koko toiminta ja joka portaassa. Onko meillä todella sairaat päättäjät. Kansanedustajilta ja etenkin ministeriltä pitää vaatia suoijelupoliisin todistus ja psykyatrian lausunto ennen virkaan tuloa. Ei ykstyiset virmat palkaa sekopäisiä johtotehtäviin. Tarvitaan täydellinen pudistus koko jengissä

        Raamattu sanoo maailmanlopun edellä elävistä ihmisistä, että he mässäilevät ja vatsa on heidän jumalansa. Kuinka oikeaan osuukaan Raamatun ennustus kuvatessaan tätä aikaa! Ruoka on keskeistä monen elämässä ja tv:n kanavilla pyörii kymmeniä ruoanlaitto-ohjelmia.


      • et silleen
        testaaja* kirjoitti:

        Sikstoisekseen...mä olen testannut ton aktivia jugurtin tehon turvotukseen ja vatsavaivoihin...ei siis kertakaikkiaan mitään vaikutusta. Ihan sama vaikka söisi mitä tahansa jugurttia.. Noihan on suurin osa ihan vaan ihmisten huijaamista, että jollain verukkeella voidaan joistain tuotteista pyytää enemmän hintaa. Mainos kikkoja kaikki tyyni.
        Älkää ihmiset menkö enään halpaan. Jos turvottaa niin muuttakaa ruokavaliotanne muuten, mutta turha ostella kalliita jugurtteja mistä ei todellisuudessa ole mitään hyötyä koko asiassa.

        Jos turvottaa ja on vatsavaivoja, kannattaa ostaa banaaneja, ne auttaa ja samoin persilja. Itsellä on myös turvotusta joskus, ja ota banaanin tai ihan vain persiljaa. Banaani on hyvä myös siksi, että siinä on kaliumia joka on sydämmelle hyväksi, loppuu myös tykyttelyt, jos kahvia juo liikaa.

        Ja joo, syön ihan normaalisti, en ole millään kuureilla koskaan ollut.


      • melkein sama asia
        et silleen kirjoitti:

        Jos turvottaa ja on vatsavaivoja, kannattaa ostaa banaaneja, ne auttaa ja samoin persilja. Itsellä on myös turvotusta joskus, ja ota banaanin tai ihan vain persiljaa. Banaani on hyvä myös siksi, että siinä on kaliumia joka on sydämmelle hyväksi, loppuu myös tykyttelyt, jos kahvia juo liikaa.

        Ja joo, syön ihan normaalisti, en ole millään kuureilla koskaan ollut.

        Jos turvottaa niin lopettaa sen ruoan syömisen mikä turvottaa. Melkein sama asia syödä jugurttia vatsavaivaan kuin peittää paskanhaju hajusteella.


      • oiuytdfgh
        Raamattu tietää. kirjoitti:

        Raamattu sanoo maailmanlopun edellä elävistä ihmisistä, että he mässäilevät ja vatsa on heidän jumalansa. Kuinka oikeaan osuukaan Raamatun ennustus kuvatessaan tätä aikaa! Ruoka on keskeistä monen elämässä ja tv:n kanavilla pyörii kymmeniä ruoanlaitto-ohjelmia.

        Tuolla tarkoitettiin kyllä Roomalaisia mässäilijöitä. Lopunkin piti tulla Jeesuksen sukupolven aikana, että herätkää jo uskikset todellisuuteen.


      • Unohda indeksit!!!

        Otetaanko painoindeksin mittaamisessa koskaan huomioon tyypin luiden vahvuutta ja lihasten määrää? Vai luuleeko lekuritkin, että kyseessä on aina pelkkää läskiä! Mun paino heittelee 60kg ja 65kg välillä ja oon vajaa 170cm pitkä. Oon täysin tyytyväinen vaikka jalat ja peppu tekee housujen koosta joskus jopa 40-42 ja yläosat (topit, t-paidat, jakut jne.) pysyy kuitenki 36. Mun paino johtuu selvästi kropan alaosan (vatsa, peppu, reidet ja sääret) luiden ja lihasten vahvuudesta eikä mistään ihrasta! :-) ...miks ne muutenkaan ois kivikovat niitä jännittäessäni?


      • karman laki
        uusi aika kirjoitti:

        Oikeassa olet. Täsät yhteiskunnasta on tehty ahneuden ja röröstelyn pesä. Kaikki arvot poletaan maahan. Perheet, lapset ja naiset.
        Koko koneisto ihannoi homoja, persoonallis häiriöisiä, seksi tuputetaan joka paikaan. Lehdet , tv- tulvii ojhjelmia joissa ihannoidaan seksisuhteita , kohta naidaan kaduilla kuin koirat. Kaikki entiset arvot rehellisyys tuomitaan vanhoollisena. Iljettävintä on esim. sallkkareioden homoilut, onko ohjelmien tuottajat ja valtio johto niin sairas---nauttii näistä ohjelmista. Sisäministeri leikkii kristillistä---mikähän vakaumus hänellä on . Perustuuko pappisopiskelu enää raamattuun---ilmeisesti kirjoitettu omat oppikirjat. Vouhottajat huuta jo seksiopetusta ja ruotsin kieltä pitää opettaa jo 6 v. Lapsila riistetään lapsuus ja sitten valitetaan lapset masentuu, missikisat ja kaikenlaiset kilpailu hompötyksillä tuhotaan lapsuus. Kilpailu yhteiskuntaan ehtii kyllä myöhemmin. Miksi ihmeessä perhesurmassa käännettiin aihe lapsen tapaamisoikeudeksi--kun päin vastoin piti kieltää isän tapaamasta lastaan. Miksi uudessa suhteessa jossa on isä ja äiti , pitää oiken viranomais toimesta sulooa toinen isä joukkoon , vaikka olisi murhaaja tai pahoinpidellyt äitiä ja lasta. Ihmeellistä sekoilu koko toiminta ja joka portaassa. Onko meillä todella sairaat päättäjät. Kansanedustajilta ja etenkin ministeriltä pitää vaatia suoijelupoliisin todistus ja psykyatrian lausunto ennen virkaan tuloa. Ei ykstyiset virmat palkaa sekopäisiä johtotehtäviin. Tarvitaan täydellinen pudistus koko jengissä

        Asiaa sinun viestissäsi, mutta sitä saa, mitä tilaa....
        Me itse äänestämme kunnallisvaaleissa ja eduskuntavaaleissa haluamamme ehdokkaat. Kannattaisi ehkä vähän ottaa selvää asioista? Ja jokaisen ihmisen velvollisuus on puuttua lähiympäristössään oleviin epäkohtiin.


      • äklöjogurtti
        testaaja* kirjoitti:

        Sikstoisekseen...mä olen testannut ton aktivia jugurtin tehon turvotukseen ja vatsavaivoihin...ei siis kertakaikkiaan mitään vaikutusta. Ihan sama vaikka söisi mitä tahansa jugurttia.. Noihan on suurin osa ihan vaan ihmisten huijaamista, että jollain verukkeella voidaan joistain tuotteista pyytää enemmän hintaa. Mainos kikkoja kaikki tyyni.
        Älkää ihmiset menkö enään halpaan. Jos turvottaa niin muuttakaa ruokavaliotanne muuten, mutta turha ostella kalliita jugurtteja mistä ei todellisuudessa ole mitään hyötyä koko asiassa.

        haha, ensin teille hyväuskoisille hölmöille syötetään terveydelle haitallista lisäaineruokaa (hyvät katteet), mistä vatsa menee aivan jumiin, ja sitten teille myydään kallis jukurtti, joka korjaa vähän tilannetta! eli ensin aiheutetaan ongelma, kerätään rahat, ja sitten tarjotaan ongelmaan ratkaisua, ja taas kerätään rahat. näin on voitot maksimoitu!!


      • jessetietää
        uusi aika kirjoitti:

        Oikeassa olet. Täsät yhteiskunnasta on tehty ahneuden ja röröstelyn pesä. Kaikki arvot poletaan maahan. Perheet, lapset ja naiset.
        Koko koneisto ihannoi homoja, persoonallis häiriöisiä, seksi tuputetaan joka paikaan. Lehdet , tv- tulvii ojhjelmia joissa ihannoidaan seksisuhteita , kohta naidaan kaduilla kuin koirat. Kaikki entiset arvot rehellisyys tuomitaan vanhoollisena. Iljettävintä on esim. sallkkareioden homoilut, onko ohjelmien tuottajat ja valtio johto niin sairas---nauttii näistä ohjelmista. Sisäministeri leikkii kristillistä---mikähän vakaumus hänellä on . Perustuuko pappisopiskelu enää raamattuun---ilmeisesti kirjoitettu omat oppikirjat. Vouhottajat huuta jo seksiopetusta ja ruotsin kieltä pitää opettaa jo 6 v. Lapsila riistetään lapsuus ja sitten valitetaan lapset masentuu, missikisat ja kaikenlaiset kilpailu hompötyksillä tuhotaan lapsuus. Kilpailu yhteiskuntaan ehtii kyllä myöhemmin. Miksi ihmeessä perhesurmassa käännettiin aihe lapsen tapaamisoikeudeksi--kun päin vastoin piti kieltää isän tapaamasta lastaan. Miksi uudessa suhteessa jossa on isä ja äiti , pitää oiken viranomais toimesta sulooa toinen isä joukkoon , vaikka olisi murhaaja tai pahoinpidellyt äitiä ja lasta. Ihmeellistä sekoilu koko toiminta ja joka portaassa. Onko meillä todella sairaat päättäjät. Kansanedustajilta ja etenkin ministeriltä pitää vaatia suoijelupoliisin todistus ja psykyatrian lausunto ennen virkaan tuloa. Ei ykstyiset virmat palkaa sekopäisiä johtotehtäviin. Tarvitaan täydellinen pudistus koko jengissä

        En viitsinyt luke tuota kyynistä potaskaa "koko koneisto ihannoi homot, persoonaallis___häiriöisiä,..." riviä pidemmälle.


      • tykyttelijä
        et silleen kirjoitti:

        Jos turvottaa ja on vatsavaivoja, kannattaa ostaa banaaneja, ne auttaa ja samoin persilja. Itsellä on myös turvotusta joskus, ja ota banaanin tai ihan vain persiljaa. Banaani on hyvä myös siksi, että siinä on kaliumia joka on sydämmelle hyväksi, loppuu myös tykyttelyt, jos kahvia juo liikaa.

        Ja joo, syön ihan normaalisti, en ole millään kuureilla koskaan ollut.

        Miten niin loppuu tykyttelyt, jos kahvia juo liikaa? Eikös ne tykyttelyt sitten vasta alakin jos juo kahvia liikaa?


      • Liikaa nähnyt

        Kaarinassa Etelä-Suomessa" koulutetut" kehujensa mukaan. Tehostetun vanhuspalvelun ammattilaiset antaa vanhusten kuolla nälkään että ketä enää kiinnostaa jotkut pikku vatsanpurut. Herätkää tähän nykymaailman touhuun missä RAHA ja kieroilu ratkaisee ketä saa elää ja ketä ei. Oli muuten taatusti normaali terve vanhus kysymyksessä. Ovi suljettiin kylmästi ja jätettiin ruokailuaikana oman onnensa nojaan. Eli ei parkumiset auttaneet. Totutelkaa nälkään ajoissa!


      • Karmain laille
        karman laki kirjoitti:

        Asiaa sinun viestissäsi, mutta sitä saa, mitä tilaa....
        Me itse äänestämme kunnallisvaaleissa ja eduskuntavaaleissa haluamamme ehdokkaat. Kannattaisi ehkä vähän ottaa selvää asioista? Ja jokaisen ihmisen velvollisuus on puuttua lähiympäristössään oleviin epäkohtiin.

        Ei se kyllä ihan noinkaan mene, vaikka tuokin onkin yksi typerä yleinen hokema.

        Kansa päättää ja kansa äänestää, mutta mitä merkitystä lopulta on kansan äänellä.

        Kun yksi idioottien puolue saa vaikka vain muutaman kymmenen ääntä enemmän, siitä tulee suurin hallituspuolue ja edelleen suurin osa kansasta laitetaan kärsimään. Ja monesta asiasta laitetaankin!


      • iso vaari
        dfgdfg kirjoitti:

        Ihan pakko nyt huomauttaa että Miian Knuutila on melkein neljänkymmenen. Nuorekkuus silti tuskin johtuu jukurtista...

        itse olen solakka syön leipää silavaa.mutta pullamössöt ei käy minulle nehän lihottaa.sitten paisuu kiuin joulupossu.lenkkeilen


      • James Vakosamettinen
        jessetietää kirjoitti:

        En viitsinyt luke tuota kyynistä potaskaa "koko koneisto ihannoi homot, persoonaallis___häiriöisiä,..." riviä pidemmälle.

        Jesse vois opetella lukemaan ja kirjoittamaan. On tainneet opinnot jäädä alaluokkalaisten tasolle vai oletko vasta tarha iässä.
        Peruskoulun kasvateilta ei voikkaan paljoa vaatia. Silti jonkinlainen yleissivistys olisi suotavaa hankkia. Vaikka omatoimisesti.

        Yhteiskunnan johdon ongelmat ja sairas sulle mulle jakopolitiikka heijastuu jo liikaa normaalienkin ihmisten elämään. Hankkikaa ja äkkiä jostain muusta maasta uudet riippumattomat, lahjomattomat päättäjät päättämään yhteisistä yhteiskunnallisista asioista. Oma lehmä ojassa. Valkoinenkin käännetään mustaksi jos pikku klikin pisniksille sopii.
        Onko niitä nuorisojärjestön nimiin hankittuja tauluja viellä paljonkin liikenteessä? 100 000 e / a 50 euroa = 1000 taulua. Missä se varasto on missä ne riippuvat. Nuorisotalojen seinilläkö kenties?
        Osta Jesse taulu missä tikku-ukot harrastaa keskenään linnan juhlia kuvaavaa (Lähi liikuntaa, täys tuntumalla.)


      • MERJA MARJATTA
        Liikaa nähnyt kirjoitti:

        Kaarinassa Etelä-Suomessa" koulutetut" kehujensa mukaan. Tehostetun vanhuspalvelun ammattilaiset antaa vanhusten kuolla nälkään että ketä enää kiinnostaa jotkut pikku vatsanpurut. Herätkää tähän nykymaailman touhuun missä RAHA ja kieroilu ratkaisee ketä saa elää ja ketä ei. Oli muuten taatusti normaali terve vanhus kysymyksessä. Ovi suljettiin kylmästi ja jätettiin ruokailuaikana oman onnensa nojaan. Eli ei parkumiset auttaneet. Totutelkaa nälkään ajoissa!

        jos se oli normaali terve vanhus, miksi se ei pystynyt sitten syömään itse? minun äitini kuoli pari vuotta sitten 93-vuotiaana, ehkä nälkään, koska ruoka oli koskemattomana sivupöydällä! mutta koska hän EI OLLUT DEMENTIKKO! hän kärsi kaikesta, mitä ei itse pystynyt tekemään, hän inhosi vaippoja ja sitä että käveleminen ja muu inhimillinen toiminta tuotti kohtuuttomia vaikeuksia! hänellä oli veritauti ja sitä tankattiin lisää helsingistä saakka tuotiin veri! en ole katkera päinvastoin, oli hyvä että hän pääsi pois.! ajattelen näin vaikka itsekin olen yli 60-vuotias.0nko ihmisen PAKKO olla täällä raihnaisena raatona! kipuja täynnä!!??


      • kauko-ohjausta
        dfgdfg kirjoitti:

        Ihan pakko nyt huomauttaa että Miian Knuutila on melkein neljänkymmenen. Nuorekkuus silti tuskin johtuu jukurtista...

        Ihmisten pitää aina keksiä jotain uutta/vanhaa vouhotettavaa.
        Media tarvitsee jatkuvasti lisää vouhotuksia rahan tekemiseen ja ihmiset vouhotus virikkeitä omalle mielikuvitukselleen. Ruoka on vain yksi kestosuosikki vouhotusten ihmeellisessä maailmassa. Vielä pari vuotta sitten esim. vouhotettiin aivan mielettömästi tupakoinnin vaarallisuudesta ja nyt tupakointi on maassamme melkeinpä kokonaan kriminalisoitu. Vouhotukset menevät helposti liian pitkälle, jolloin niistä tuleekin melkein huomaamatta kansan aivopesua. Suomen kansa onkin jo niin perusteellisesti pyykättyä kaikissa pesuohjelmissa että saapas nähdä milloin tapahtuu koko kansallisen identiteettimmekin katoaminen taivaan tuuliin.


      • reikäreijo

        Hei eipäs nyt aleta vouhottaa siitä onko peppuseksi epäterveellistä vai eikö.
        Paneehan ne tietyt miehetkin toisiaan peppuun, eikä kukaan valita että kakat valuu housuihin. Sitäpaitsi on olemassa kuntouttavaa peppulihasjumppaakin, samoin kuin vaginajumppaa, kysykää vaikka fysioterapeutilta.


      • ö<jsjdhf-n<<s
        melkein sama asia kirjoitti:

        Jos turvottaa niin lopettaa sen ruoan syömisen mikä turvottaa. Melkein sama asia syödä jugurttia vatsavaivaan kuin peittää paskanhaju hajusteella.

        Sen takia vouhotetaan ruuasta ja dieteistä kun on niin paljon lihavia. Kaikista tyhmin lause on olen kokeillut kaikkia diettejä. Sen takia on lihava kun ei ole oikeasti kunnolla noudattanut yhtäkään diettiä. Itselläkin vähän ylipainoa, olen kuitenkin tiputtanut sitä useita kiloja hiilareita ja sokereita vähentämällä. Ruuasta puhuminen on mielekästä. Ne jotka siitä kiusaantuvat, eivät viitsi tehdä mitään syömis tottumuksilleen. Kaikista tärkeintä on syödä 3-4 tunnin välein mutta vähän, ei koskaan vatsaa täyteen. Muista myös juoda vettä 2-3 litraa, vaikka et liikkuisikaan.


      • Kyllä sillä
        oiuytdfgh kirjoitti:

        Tuolla tarkoitettiin kyllä Roomalaisia mässäilijöitä. Lopunkin piti tulla Jeesuksen sukupolven aikana, että herätkää jo uskikset todellisuuteen.

        vaan tarkoitettiin nykyajan mässäilijöitä myöskin. Loppu tulee kun sen aika on. Ei tarvitse sinun huolehtia siitä, vaan siitä että olisit valmis. Sinäkin.


      • Onko Knuutila
        dfgdfg kirjoitti:

        Ihan pakko nyt huomauttaa että Miian Knuutila on melkein neljänkymmenen. Nuorekkuus silti tuskin johtuu jukurtista...

        vielä alle nelikymppinen? Vaimoni on 55 ja näyttää nuoremmalta. Pisti kyllä miettimään.


      • Onko tullu
        Unohda indeksit!!! kirjoitti:

        Otetaanko painoindeksin mittaamisessa koskaan huomioon tyypin luiden vahvuutta ja lihasten määrää? Vai luuleeko lekuritkin, että kyseessä on aina pelkkää läskiä! Mun paino heittelee 60kg ja 65kg välillä ja oon vajaa 170cm pitkä. Oon täysin tyytyväinen vaikka jalat ja peppu tekee housujen koosta joskus jopa 40-42 ja yläosat (topit, t-paidat, jakut jne.) pysyy kuitenki 36. Mun paino johtuu selvästi kropan alaosan (vatsa, peppu, reidet ja sääret) luiden ja lihasten vahvuudesta eikä mistään ihrasta! :-) ...miks ne muutenkaan ois kivikovat niitä jännittäessäni?

        treenattua kovastikin. Ihan vähästä ei naisilla reisilihakset kasva. Sitäpaitsi persukset pyrkii enemmänkin kapenemaan silloin kun pakaralihakset on kunnossa.


      • 17+19
        kauko-ohjausta kirjoitti:

        Ihmisten pitää aina keksiä jotain uutta/vanhaa vouhotettavaa.
        Media tarvitsee jatkuvasti lisää vouhotuksia rahan tekemiseen ja ihmiset vouhotus virikkeitä omalle mielikuvitukselleen. Ruoka on vain yksi kestosuosikki vouhotusten ihmeellisessä maailmassa. Vielä pari vuotta sitten esim. vouhotettiin aivan mielettömästi tupakoinnin vaarallisuudesta ja nyt tupakointi on maassamme melkeinpä kokonaan kriminalisoitu. Vouhotukset menevät helposti liian pitkälle, jolloin niistä tuleekin melkein huomaamatta kansan aivopesua. Suomen kansa onkin jo niin perusteellisesti pyykättyä kaikissa pesuohjelmissa että saapas nähdä milloin tapahtuu koko kansallisen identiteettimmekin katoaminen taivaan tuuliin.

        Samoin vouhottaminen vouhottamisesta .
        Pakkoko oli tänne kirjoittaa?
        Elä elämääsi, aloittaja myös.


      • 2+11
        Karmain laille kirjoitti:

        Ei se kyllä ihan noinkaan mene, vaikka tuokin onkin yksi typerä yleinen hokema.

        Kansa päättää ja kansa äänestää, mutta mitä merkitystä lopulta on kansan äänellä.

        Kun yksi idioottien puolue saa vaikka vain muutaman kymmenen ääntä enemmän, siitä tulee suurin hallituspuolue ja edelleen suurin osa kansasta laitetaan kärsimään. Ja monesta asiasta laitetaankin!

        Nytkö vasta hokasit?
        Suurin viisaus kuuluukin: Älä ajattele -> osta enemmän -> kuluta -> Älä ajattele -> osta enemmän -> kuluta ...jne.
        Mukavaa elää vapaassa maailmassa.


      • kisuheppu
        uusi aika kirjoitti:

        Oikeassa olet. Täsät yhteiskunnasta on tehty ahneuden ja röröstelyn pesä. Kaikki arvot poletaan maahan. Perheet, lapset ja naiset.
        Koko koneisto ihannoi homoja, persoonallis häiriöisiä, seksi tuputetaan joka paikaan. Lehdet , tv- tulvii ojhjelmia joissa ihannoidaan seksisuhteita , kohta naidaan kaduilla kuin koirat. Kaikki entiset arvot rehellisyys tuomitaan vanhoollisena. Iljettävintä on esim. sallkkareioden homoilut, onko ohjelmien tuottajat ja valtio johto niin sairas---nauttii näistä ohjelmista. Sisäministeri leikkii kristillistä---mikähän vakaumus hänellä on . Perustuuko pappisopiskelu enää raamattuun---ilmeisesti kirjoitettu omat oppikirjat. Vouhottajat huuta jo seksiopetusta ja ruotsin kieltä pitää opettaa jo 6 v. Lapsila riistetään lapsuus ja sitten valitetaan lapset masentuu, missikisat ja kaikenlaiset kilpailu hompötyksillä tuhotaan lapsuus. Kilpailu yhteiskuntaan ehtii kyllä myöhemmin. Miksi ihmeessä perhesurmassa käännettiin aihe lapsen tapaamisoikeudeksi--kun päin vastoin piti kieltää isän tapaamasta lastaan. Miksi uudessa suhteessa jossa on isä ja äiti , pitää oiken viranomais toimesta sulooa toinen isä joukkoon , vaikka olisi murhaaja tai pahoinpidellyt äitiä ja lasta. Ihmeellistä sekoilu koko toiminta ja joka portaassa. Onko meillä todella sairaat päättäjät. Kansanedustajilta ja etenkin ministeriltä pitää vaatia suoijelupoliisin todistus ja psykyatrian lausunto ennen virkaan tuloa. Ei ykstyiset virmat palkaa sekopäisiä johtotehtäviin. Tarvitaan täydellinen pudistus koko jengissä

        Elin itse elämää, jossa sukulaiset haukkuivat ruhjeeni itse aiheutetuksi.Mitäs olin mennyt kultapoikaa häiritsemään. Hui! En tohdi kertoakaan, kuinka tuo isä kohtelee rakasta tyttöäni! kUKAAN EI AUTA! APUA POLIISI!
        Kisuheppu


      • jotain tolkkkuagd
        Kyllä sillä kirjoitti:

        vaan tarkoitettiin nykyajan mässäilijöitä myöskin. Loppu tulee kun sen aika on. Ei tarvitse sinun huolehtia siitä, vaan siitä että olisit valmis. Sinäkin.

        Kyllä sillä tarkoitettiin keisari Neron aikalaisia. Eikä maailma ole nykyään yhtään huonompi kuin silloin joskus. Ehkä jos vertaa 70-80-lukuun niin jossain määrin voi olla, mutta otapas esim. 30-40-luvut, jolla teurastettiin 50 miljoonaa ihmistä.

        Odottele sitä loppuas vaan ihan rauhassa se kyllä tulee aikanaan, mutta ennen maailmanloppua.


      • marketta & pirkko
        iso vaari kirjoitti:

        itse olen solakka syön leipää silavaa.mutta pullamössöt ei käy minulle nehän lihottaa.sitten paisuu kiuin joulupossu.lenkkeilen

        Sisällytäpä kommenttiisi huviksesi avainsana "pelimies",
        niin kohta viereen ilmestyy onnettomien runkkareiden
        Pelimieskerhon mainosteksti. Sellaiseen foorumiin ei mene
        mukaan kukaan täysjärkinen Tosimies, joka on saanut
        itselleen aidon reilunpelin hengen jo syntymälahjana.


      • urmaskurmas
        uusi aika kirjoitti:

        Oikeassa olet. Täsät yhteiskunnasta on tehty ahneuden ja röröstelyn pesä. Kaikki arvot poletaan maahan. Perheet, lapset ja naiset.
        Koko koneisto ihannoi homoja, persoonallis häiriöisiä, seksi tuputetaan joka paikaan. Lehdet , tv- tulvii ojhjelmia joissa ihannoidaan seksisuhteita , kohta naidaan kaduilla kuin koirat. Kaikki entiset arvot rehellisyys tuomitaan vanhoollisena. Iljettävintä on esim. sallkkareioden homoilut, onko ohjelmien tuottajat ja valtio johto niin sairas---nauttii näistä ohjelmista. Sisäministeri leikkii kristillistä---mikähän vakaumus hänellä on . Perustuuko pappisopiskelu enää raamattuun---ilmeisesti kirjoitettu omat oppikirjat. Vouhottajat huuta jo seksiopetusta ja ruotsin kieltä pitää opettaa jo 6 v. Lapsila riistetään lapsuus ja sitten valitetaan lapset masentuu, missikisat ja kaikenlaiset kilpailu hompötyksillä tuhotaan lapsuus. Kilpailu yhteiskuntaan ehtii kyllä myöhemmin. Miksi ihmeessä perhesurmassa käännettiin aihe lapsen tapaamisoikeudeksi--kun päin vastoin piti kieltää isän tapaamasta lastaan. Miksi uudessa suhteessa jossa on isä ja äiti , pitää oiken viranomais toimesta sulooa toinen isä joukkoon , vaikka olisi murhaaja tai pahoinpidellyt äitiä ja lasta. Ihmeellistä sekoilu koko toiminta ja joka portaassa. Onko meillä todella sairaat päättäjät. Kansanedustajilta ja etenkin ministeriltä pitää vaatia suoijelupoliisin todistus ja psykyatrian lausunto ennen virkaan tuloa. Ei ykstyiset virmat palkaa sekopäisiä johtotehtäviin. Tarvitaan täydellinen pudistus koko jengissä

        uusi aika, olet täysin oikeassa. Tuohon sanon minäkin AAMEN, TOTISESTI,
        vaikken olekaan mikään fundamentalisti.


      • alfa-uros
        marketta & pirkko kirjoitti:

        Sisällytäpä kommenttiisi huviksesi avainsana "pelimies",
        niin kohta viereen ilmestyy onnettomien runkkareiden
        Pelimieskerhon mainosteksti. Sellaiseen foorumiin ei mene
        mukaan kukaan täysjärkinen Tosimies, joka on saanut
        itselleen aidon reilunpelin hengen jo syntymälahjana.

        Hmmmm... mielenkiintoinen naisnäkökulma Pelimieskerho-asiaan.
        Täytyy tunnustaa etteivät aidot itseoppineet pitkänlinjan pelimiehet
        taida tykätä jos samoille markkinoille ilmestyy paljon uusia yrittäjiä.
        Sitäpaitsi eihän kukaan aito taikurikaan paljasta salaisuuksiaan
        julkisesti yleisölle, eikä kyllä älykäs pelimieskään niin tee, ei ainakaan
        kukaan luonnonlahjakkuus.


      • Valittajille loppu
        et silleen kirjoitti:

        Jos turvottaa ja on vatsavaivoja, kannattaa ostaa banaaneja, ne auttaa ja samoin persilja. Itsellä on myös turvotusta joskus, ja ota banaanin tai ihan vain persiljaa. Banaani on hyvä myös siksi, että siinä on kaliumia joka on sydämmelle hyväksi, loppuu myös tykyttelyt, jos kahvia juo liikaa.

        Ja joo, syön ihan normaalisti, en ole millään kuureilla koskaan ollut.

        Ihmisten pitäisi syödä sitä, mikä heille itselleen sopii, eikä kuunnella välttämättä toisten ohjeita, mikä on hyvästä. Banaani ei ole vatsaystävällinen ruoka, kuten ei juuri mitkään raa'at hedelmät.

        Yhä useammat ihmiset ovat yliherkkiä esimerkiksi tietyille hiilihydraateille tai maitotuotteille, vaikka heillä ei olisi keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia. Eivät tällaiset ihmiset voi syödä mitä tahansa ja turha alkaa heille valittamaan, jos he eivät voi syödä kaikkea. Helppohan sellaisen puhua vouhotuksesta, joka ei ole millekään allerginen tai yliherkkä.

        Antaa jokaisen syödä sitä, mitä haluaa ja on turha mennä kyseenalaistamaan toisen ruokavaliota.


    • Panhandle

      Ruuasta on tullut tapa erottua muista, identiteetin osa, ja joillakin myös uskonnon vastine. Koko ajan lisääntyvä ristiriitainen sirpaletieto ruuasta ja ravitsemuksesta tekee syömisestä entistä vaikeampaa sille, joka haluaisi syödä mahdollisimman terveellisesti.

      Ruuan pitäisi olla yksi hyvinvoinnin lähde, iloinen ja hauska asia, mutta sen sijaan siitä on tullut monelle ahdistuksen ja syyllisyydentunteen aiheuttaja. Tätä asiaa pohdiskelee blogissaan myös Pöperöproffa:

      http://www.fineli.fi/food.php?foodid=33204&lang=fi

      Tämän tekstin kommenteissa joku sanoo hyvin, että terveys on korvannut uskonnon moraalisen hyveellisyyden mittarina, ja terveellinen syöminen on kansalaisvelvollisuus, josta lipsuminen aiheuttaa huonoa omaatuntoa.

      • Panhandle

      • Syö omalta lautaselt

        "Ruuasta on tullut tapa erottua muista" ... mutta, kun harvat eivät erotu. Nykyään tuntuu että tapa erottua, on sanoa että syön mitä mieleni tekee.

        Minulla oli 15-17vuotiaana syömishäiriö, bulimia. Kierre oli silkkaa helvettiä ja kaikki kärsivät! On kulunut 5vuotta ongelmitta paitsi... työpaikalla liki jokainen nainen jaksaa muistuttaa että syön epäterveellisesti.
        "Hyi. Tajuatko paljon tollasessa vanukkaassa on sokeria..." tai että
        "En kyl ite vois syödä vaaleeta leipää" ... "Syötkö sä taas tota samaa ruokaa."

        NO KYLLÄ MINÄ SYÖN.


      • 26
        Syö omalta lautaselt kirjoitti:

        "Ruuasta on tullut tapa erottua muista" ... mutta, kun harvat eivät erotu. Nykyään tuntuu että tapa erottua, on sanoa että syön mitä mieleni tekee.

        Minulla oli 15-17vuotiaana syömishäiriö, bulimia. Kierre oli silkkaa helvettiä ja kaikki kärsivät! On kulunut 5vuotta ongelmitta paitsi... työpaikalla liki jokainen nainen jaksaa muistuttaa että syön epäterveellisesti.
        "Hyi. Tajuatko paljon tollasessa vanukkaassa on sokeria..." tai että
        "En kyl ite vois syödä vaaleeta leipää" ... "Syötkö sä taas tota samaa ruokaa."

        NO KYLLÄ MINÄ SYÖN.

        Hyvä kommentti,
        en ymmärrä ruualla pelleilyä. Työpaikalla ylipainoiset, koko ajan jollain dieetillä olevat, syövät vain jotain salaattia. Ehkä he eivät olisi niin lihavia, jos söisivät vain vähän salaattia kotonakin? Tai harrastaisivat liikuntaa?
        Minä syön ihan mitä haluan, liikun kyllä paljon, olen hoikka, mutta silti huomautellaan syömisistäni. Ehkä läskien omatunto kolkuttaa, kun näkee toisen syövän hyvin?


      • E
        26 kirjoitti:

        Hyvä kommentti,
        en ymmärrä ruualla pelleilyä. Työpaikalla ylipainoiset, koko ajan jollain dieetillä olevat, syövät vain jotain salaattia. Ehkä he eivät olisi niin lihavia, jos söisivät vain vähän salaattia kotonakin? Tai harrastaisivat liikuntaa?
        Minä syön ihan mitä haluan, liikun kyllä paljon, olen hoikka, mutta silti huomautellaan syömisistäni. Ehkä läskien omatunto kolkuttaa, kun näkee toisen syövän hyvin?

        Sama asia karppaajilla. Näkevåt panaista, kun joku pystyy pitämään painonsa kurissa liikunnalla sekä perunaa, pastaa, riisiä ja leipää syödessä. Raukat haukkuu lautasmallia, vaikka eivät ole koskaan syöneet sen mukaan. Kertovat vielä lisänneensä kasvikset ruokavalioonsa. Luultavammin aikaisemmin ei ole syöty kasviksia.


      • 8+7
        E kirjoitti:

        Sama asia karppaajilla. Näkevåt panaista, kun joku pystyy pitämään painonsa kurissa liikunnalla sekä perunaa, pastaa, riisiä ja leipää syödessä. Raukat haukkuu lautasmallia, vaikka eivät ole koskaan syöneet sen mukaan. Kertovat vielä lisänneensä kasvikset ruokavalioonsa. Luultavammin aikaisemmin ei ole syöty kasviksia.

        Kroppa pysyy hoikkana ilman liikuntaakin.
        Eniten siis ratkaisee ruoka mitä suuhunsa pistää.
        On se kumma , miten jotkut yrittävät liikaa ja jos eivät onnistu niin vetoavat geeniperimään. Kropan muotoon se vaikuttaa, ei varmastikaan ihmiset ole niin geenimanipuloituja, että syntyvät luonnostaan lihavina. Ja jos aineenvaihdunnassa on häiriötä, niin olisi hyvä varmasti paneutua asiaan tarkemmin? Ei ole enää mistä valittaa.


    • ainokaisen paras

      Olen kolmekymppinen pienen vauvan äiti ja seuraillut hämmentyneenä lapsen ruokintaan liittyviä asioita. Olen lukenut paljon kaikenmaailman asiantuntijoiden ohjeita, neuvolasta saamiani suosituksia ja keskustelupalstoilta äitien juttuja. Ja pakko sanoa, että hämmentynyt olo vain lisääntyy.

      Olen lopettelemassa oman vauvani imetystä lähiviikkoina, koska en halua myrkyttää lastani joutuessani käyttämään lääkitystä neurologiseen sairauteeni. Koska itse syön konstailematonta lähi- ja luomuruokaa, enkä halua käyttää teollisia, prosessoituja elintarvikkeita, niin nyt olenkin ihmeissäni vauvani ruokkimisen kanssa. Mitään luonnollista maitoa ei muka vauvalle "voi" syöttää.

      Olen kumminkin päätymässä käyttämään tilalta suoraan haettuun vuohenmaitoon, sekä myöhemmässä vaiheessa saman tilan valmistamiin muihin vuohenmaitotuotteisiin. Etsiessäni kokemuksia asiasta, en harmikseni niitä juurikaan löytänyt. En edes tietoa siitä, kuinka paljon muutaman kk:n ikäinen vauva ylipäätään maitoa tarvitsee. En haluaisi tehdä lapsestani maitopossua enkä vellinimijää, vaan tarjota kunnollista puhdasta ruokaa, joka syödään istuallaan, sormin, lusikalla ja mukista.

      • mental case?

        vuohenmaitoko on sitten vauvan lonnonmukaista ruokaa ?
        et tiedä paljonko muutaman kk:n ikäinen tarvitsee maitoa?
        ruokaa joka syödään istualtaan, sormin, lusikalla ja mukista ?

        Etippä nyt kiireellä kasiin lähin neuvola ja varaa sinne aika ja kerro nämä asiat neuvolan tädille. Hän kyllä tietää kuinka vauvoja on ruokittava. Siis ennen kuin tuolla r-valiolla saavat keripukin.
        Tarvittaessa saat sieltä apuan myös omiin ongelmiisi.


      • 2:n äiti 73

        Äidinmaidonkorviketta ja yksi velli aamuin illoin. Näitä saa erikoisversioina apteekista ainakin meillä päin, jos kaupan sössöt epäilyttää. Vauvalle voi tehdä itse velliä eri viljoista. Vuohenmaitoa en ole koskaan kuullut vauvalle syötettävän.

        Voi herranjestas-päivittely ei auta sellasta jolla ei ole kokemusta vauvoista, niin myötätunto ja vilpitön apu olisi paikallaan eikä esim. keripukilla pelottelu.


      • ...
        2:n äiti 73 kirjoitti:

        Äidinmaidonkorviketta ja yksi velli aamuin illoin. Näitä saa erikoisversioina apteekista ainakin meillä päin, jos kaupan sössöt epäilyttää. Vauvalle voi tehdä itse velliä eri viljoista. Vuohenmaitoa en ole koskaan kuullut vauvalle syötettävän.

        Voi herranjestas-päivittely ei auta sellasta jolla ei ole kokemusta vauvoista, niin myötätunto ja vilpitön apu olisi paikallaan eikä esim. keripukilla pelottelu.

        Asian vierestä, mutta on pakko tähän sanoa että itseäni ruokittiin vuohenmaidolla pienenä enkä ole itsessäni vieläkään mitään häikkää huomannut vaikka melkein aikuinen jo olen. :D Että en väitä että se lapselle tarkoitettua tai parasta rasvintoa on, muttei se mitään myrkkyäkään ole.


      • 20
        ... kirjoitti:

        Asian vierestä, mutta on pakko tähän sanoa että itseäni ruokittiin vuohenmaidolla pienenä enkä ole itsessäni vieläkään mitään häikkää huomannut vaikka melkein aikuinen jo olen. :D Että en väitä että se lapselle tarkoitettua tai parasta rasvintoa on, muttei se mitään myrkkyäkään ole.

        Vuohenmaito oli kyllä uusi juttu,
        mutta varmasti terveellisempää, kuin kaikki prosessoidut lapsenruuat.
        Itse lasteni vauva-aikoina imetin 3 -6 kk ( äidin oma ruokavalio tärkeää).
        Siirryin sitten "muinaissuomalaiseen ruokavalioon" ; suomalaista, lähellä kasvatettua, lähinnä kasvisruokaa (soseutin ja pakastin isommat erät.)
        Tietty d-vitamiinilisät, nykytietämyksellä olisi voinut antaa paljon muitakin lisäravinteita.
        On kuitenkin erittäin terveitä, aikuisia lapsia, ei mitään allergioita (mitä aiheutuu esim. ylihygieniasta, hysteriasta ja huonoista geeneistä).


      • ainokaisen paras
        20 kirjoitti:

        Vuohenmaito oli kyllä uusi juttu,
        mutta varmasti terveellisempää, kuin kaikki prosessoidut lapsenruuat.
        Itse lasteni vauva-aikoina imetin 3 -6 kk ( äidin oma ruokavalio tärkeää).
        Siirryin sitten "muinaissuomalaiseen ruokavalioon" ; suomalaista, lähellä kasvatettua, lähinnä kasvisruokaa (soseutin ja pakastin isommat erät.)
        Tietty d-vitamiinilisät, nykytietämyksellä olisi voinut antaa paljon muitakin lisäravinteita.
        On kuitenkin erittäin terveitä, aikuisia lapsia, ei mitään allergioita (mitä aiheutuu esim. ylihygieniasta, hysteriasta ja huonoista geeneistä).

        Tuo "muinaissuomalainen" ruoka oli hienosti sanottu:) Juuri tätä omassa kirjoituksessani tarkoitan ja ihmeekseni olen saanut kuulla olevani vouhottava ituhippi. Jatkan valitsemallani tiellä. Vuohenmaito tuli valituksi sen takia, että se on koostumukseltaan hyvää ja sitä tuotetaan lähellä, eli saan sen tuoreena ja käsittelemättömänä ja erilaisina juustoina myös.


    • N

      Voisimpa sanoa.

    • mouses5

      TV:n ruoka- ja kokkiohjelmia en katso. Höpö hommaa. Suomessa ruoka on sika-kallista. Täytyy pian miettiä, mitenkä ruokaa saisi kohtuu hinnalla - "pöllimällä".?
      Vantaan martinlaakson K-Marketin kauppias varastaa asiakkailta. Ostin 330 gr porsaan ulkofiletta, jotka kauppias oli pakannut valmiiksi. Kotona laitoin pakkauksineen vaakalle ja tulos 285 gr. Oli possulla kilohintaa.
      Kosto elää tälle kauppiaalle.

      • Ppladyainavaan

        Mun kanssa etoo ne kokkiohjelmat. Hulluuden huippu on Nelosen lasten kokkikilpailu. En ole katsonut yhtään osaa. Kilpailu on tärkein asia, johon lapsiraukat valmemmetaan tutti-iästä alkaen.


      • katso ja huomaat

        K-kaupat kunnostautuvat sillä, että kassasta on jätetty kampanja ja mainostuotteiden alennukset pois, hinta on se NORMAALI.


      • ruoka ruoka
        Ppladyainavaan kirjoitti:

        Mun kanssa etoo ne kokkiohjelmat. Hulluuden huippu on Nelosen lasten kokkikilpailu. En ole katsonut yhtään osaa. Kilpailu on tärkein asia, johon lapsiraukat valmemmetaan tutti-iästä alkaen.

        Mistä tiedät sitten että lasten kokkiohjelma on hulluuden huippu, jos et ole katsonut? En minäkään välttämättä pidä että laitetaan lapset kilpailemaan, muta katsoin ohjelmaa ja sehän oli ihan hauska. Lapset näytti nauttivan kun tekivät ruokaa.


    • No johan on

      Naurettavaa

    • Sama täällä

      K-markettien lihatiskit on on ihan kunnia asia.Enpä ihmettele.Kengät sanoo koo,koo ........................................................................

      • Meilläpäin

        tuon kitumarketin lihatiskin ja muidenkin tiskien kunniakkaat hinnat alkaa olla niin pilvissä että ainoa mahdollisuus on syödä sitä kengänkantaa joka sanoo sen koo-koo-koon ; )


    • nälkä jo olisi

      olen normaali duunari.syön toki ruokia joista pidän mutta en ole mitenkää fanaattinen ruuan suhteen.esim ravintoloiden ruokaan suhtaudun varauksella koska ne on yli arvostettuja.normaali kotiruoka on paljon parempaa.en maksa pihvistä jossa on 2 parsaa ristissä lautasella ja kastiketta tiputeltu muutama tippa ympäri lautasta.ja kun kerrot että pihvi oli kypsä eikä medium saat kiukkuisia mulkaisuja osaksesi.aina pitäisi sanoa kokille terveisiä ruoka oli erinomaista.vaikka.... samoin noita ruokaohjelmia tulee ihan liikaa.yhdenkin ruokaohjelman tuomari jauhaa ruuan terveellisyydestä ja raaka-aineiden arvostamisesta mutta ei sekään joudu suomen riistoverotukseen osallistumaan. ja sekin on niin pullea ukko että voisi samalla osallistua suurin pudottaja kilpailuun,ruualla on sekin herkutellut.
      ja jos mietitään miten tätä antonio bourdania,,,tulikohan oikein kirjoitettua kohdeltiin suomeen tullessa oli kyyti mielestäni täysin ala arvoista.siinä ei kyllä yhtään johdateltu suomalaisen ruuan lähteille vaan pilattiin koko mahdollisuus. se olis pitänyt viedä johonkin omakotitaloon saimaan rannalle jossa olisi voinut kokkailla hyviä ruokia,saunoa käydä järvessä uimassa siemailla olutta yms.suomessa on paljon hyviä perisuomalaisia ruokia ei niitä tarvitse hävetä.
      toi ohjelma oli kyllä todella ala arvoinen suoritus,ja se saunakin oli varmaan likaisin sauna koko suomessa.ja meillä kun saunoja riittää onneksi.

      • Totta tosiaan

        "Se olis pitänyt viedä johonkin saimaan rannalle jossa olisi voinut naida hyviä perisuomalaisia kauniita tiukkoja nuoria naisia."

        No joo tietysti olisi pitänyt, mutta se itse ohjelma sisältää vain kokkaus osioita, joten eihän sitä ollut pois suljettu etteikö niin silti tehty kameran ulkopuolella.


    • N

      Wokkikasvikset muutakin kuin syöparsaa.

    • jätä mainokset pois

      Kaikki johtuu tietenkin markkinavoimista ja mainonnasta. Jos ei olisi mitään ruokamainontaa, niin varmasti olisi vähemmän lihavuusongelmaa. Jotkut meistä vaan pystyy jättämään mainonnan omaanarvoonsa, ja syövät vain elääkseen, eivät elä syödäkseen.

      • herraasiallinen

        Ongelma on että normaalipainoista jo haukutaan alipainoiseksi, kun silmä tottuu valtavaan ylipainoon. Ja termistä kurvikas on tullut ylipainoisen naisen kuvaus, vaikkakin asia on juuri toisin.

        Miten näin lihava kansa aina jaksaa valittaa siitä että kuinka on alipainoisia. Ottakaa omista tekemisistänne vastuuta. Ihmisistä marginaalinen osa kärsii alipainosta, mutta kun vajaa puoli kansasta kärsii ylipainosta niin siitä tulee valtava tabu josta ei saa hiiskuakkaan.

        Onhan se noloa kun ihmisiä kuolee kymmeniä tuhansia päivittäin nälkää niin täällä pahoinvointivaltiossa tulee vastaa ihmisiä jotka painaa kolminumeroisia lukuja. Ongelma on että aina kun ylipainosta tulee hyväksytympää niin ihmiset lihoo entisestään.

        Nauttikaa ruuasta, mutta ei se ole elämän tarkoitus!


      • 20
        herraasiallinen kirjoitti:

        Ongelma on että normaalipainoista jo haukutaan alipainoiseksi, kun silmä tottuu valtavaan ylipainoon. Ja termistä kurvikas on tullut ylipainoisen naisen kuvaus, vaikkakin asia on juuri toisin.

        Miten näin lihava kansa aina jaksaa valittaa siitä että kuinka on alipainoisia. Ottakaa omista tekemisistänne vastuuta. Ihmisistä marginaalinen osa kärsii alipainosta, mutta kun vajaa puoli kansasta kärsii ylipainosta niin siitä tulee valtava tabu josta ei saa hiiskuakkaan.

        Onhan se noloa kun ihmisiä kuolee kymmeniä tuhansia päivittäin nälkää niin täällä pahoinvointivaltiossa tulee vastaa ihmisiä jotka painaa kolminumeroisia lukuja. Ongelma on että aina kun ylipainosta tulee hyväksytympää niin ihmiset lihoo entisestään.

        Nauttikaa ruuasta, mutta ei se ole elämän tarkoitus!

        Onhan se elämän jatkumisen kannalta tärkeää,
        ruoka ja seksi...


      • Panhandle
        herraasiallinen kirjoitti:

        Ongelma on että normaalipainoista jo haukutaan alipainoiseksi, kun silmä tottuu valtavaan ylipainoon. Ja termistä kurvikas on tullut ylipainoisen naisen kuvaus, vaikkakin asia on juuri toisin.

        Miten näin lihava kansa aina jaksaa valittaa siitä että kuinka on alipainoisia. Ottakaa omista tekemisistänne vastuuta. Ihmisistä marginaalinen osa kärsii alipainosta, mutta kun vajaa puoli kansasta kärsii ylipainosta niin siitä tulee valtava tabu josta ei saa hiiskuakkaan.

        Onhan se noloa kun ihmisiä kuolee kymmeniä tuhansia päivittäin nälkää niin täällä pahoinvointivaltiossa tulee vastaa ihmisiä jotka painaa kolminumeroisia lukuja. Ongelma on että aina kun ylipainosta tulee hyväksytympää niin ihmiset lihoo entisestään.

        Nauttikaa ruuasta, mutta ei se ole elämän tarkoitus!

        "Ongelma on että normaalipainoista jo haukutaan alipainoiseksi, kun silmä tottuu valtavaan ylipainoon. Ja termistä kurvikas on tullut ylipainoisen naisen kuvaus, vaikkakin asia on juuri toisin"

        Minusta asia on päinvastoin, normaalipainoista haukutaan ylipainoiseksi, kun silmä on niin tottunut niihin anorektisen laihoihin vaateripustimiin, joita lehdet ja tv-mainokset ovat täynnä. Kurvikas nainen oli esimerkiksi Marilyn Monroe, jolla oli naiselliset muodot. Nykysilmiin hän on monen mielestä pullukka, vaikka hänellä oli kapea vyötärö, pyöreä lantio ja näyttävät rinnat.

        Näyttelijä Kate Winslet ansaitsee hatunnoston, koska hän ei ole suostunut tuottajien vaatimiin laihdutuskuureihin eikä salli kuviaan käsiteltävän. Hän on myös naisellinen, kurvikas nainen, mutta näyttäähän sitä tukevalta, jos vertailukohta on joku Keira Knightley.

        Suomalaiset eivät ole mitenkään poikkeuksellisen lihavaa kansaa, vaan eurooppalaista keskitasoa. Muissa pohjoismaissa ollaan hoikempia, Etelä-Euroopassa tukevampia. Maailman lihavimmat ihmiset ovat jossain Etelämeren saarilla, eivät USA:ssa.


    • mummonrupuska

      telkussakin joka kanavalta tulee tuutintäydeltä ruoka ohjelmia milloin kukakin ja mitä ja kenelle kokkaavat. mutkaton ruoka parasta ja kaikki mikä tulee luonnosta on parasta, riista,kala, marjat, sienet, yrtit. yritän kaikki syödä simppelisti naturel ilman et sotken muita aineita joukkoon. liha tulee olla kypsää..kuka nyt raakaa lihaa syö???
      eläimet syö lihan raakana. puolukkahillo=puolukkaa ja sokeri. jos sotketaa jtn. joukkooo on se aivan muuta. ei raavas työmies pärjää viiriäisenmunan kokoisella annoksella. metsäkanalinnusta saa maukasta helposti kuin jäniskin on kevyttä ja hyvää mutta eihän kaikilla ole mahdollisuus näihin tuotteisiin.

      • 20

        Aika hyvä kommentti,
        vaikka olenkin kasvissyöjä. Raavas työnainen pärjää kyllä vihanneksilla ja sienilläkin. Muista maustaa pupusi...


      • Sehän onkin
        20 kirjoitti:

        Aika hyvä kommentti,
        vaikka olenkin kasvissyöjä. Raavas työnainen pärjää kyllä vihanneksilla ja sienilläkin. Muista maustaa pupusi...

        eri asia nää raavaat nykyajan työläisnaiset jotka rasittavat itseään työssä vain istumalihasten osalta. Siinä duunissa kyllä pärjää pupujen ruoallakin.


      • Teinin rupuska

        Parasta on kyllä jättää se sokerikin pois jos tuota mieltä oikeasti olet. Pärjää mainiosti ilmankin.
        Vain hunajaa teehen. Pieni nautinto sentään elämään.


    • zuzo23

      Samaa mieltä kysyjän kanssa. Ruoan paneminen suuhun on vähän kuin laittaisi bensaa auton tankkiin. Ei sen kummenpaa.

    • No onhan syöminen sen tään muutakin kuin tankkaamista. Ruoka itsessään voi olla hyvää tai pahaa, ja ateriat ovat ainakin joillekin tärkeitä sosiaalisia tilanteita. Ruoan maukkuus tai ruokalajin valinta tosin eivät liene samanlaisia keskustelunaiheita kuin oman tai varsinkin muiden syömisten moralisointi.

      Karppaajat päättivät, että peruna on epäterveellistä. Maito on ruukannut olla toinen tärkeä osa suomalaista ruokavaliota. Siitäkin on monen moista näkemystä ollut. Nyt kuolemaan lähestyvä sukupolvi on syönyt sitä melkoiset määrät, ja kehtaan epäillä, että me tämänhetkiset keski-ikäiset emme elä keskimäärin yhtä kauan kuin edellinen polvi. Vaikka söisimmekin hiukan terveellisemmin, me myös stressaamme enemmän ja kulutamme alkoholia enemmän yms. Tämän seikan toki aika vasta näyttää, ja omalta osaltaan asia on vahnentunut, kun tieto on saatavilla.

      Sen jonkin einesfirman mainos on oikeassa: hyvä ruoka, parempi mieli. Einesruoka nyt ei yleensä ole mieltäylentävää, mutta hyvä arkiruoka on. Eikä näytä tuo syömisen kanssa ongelmointikaan mieltä ylentävän. Bulimia tai anorexia voivat tietääkseni äärimmillään hautaan. Oma näkökantani on, että kyllä ruoan terveellisyyttä, makua ja sen sellaisia asioita kannattaa miettiä, mutta olen silti tiukasta samaa mieltä siitä, että jos syömisestä tekee elämänsä pääsisällön ja keskeisen uskonkappaleen, niin ongelmahan siitä tulee. Niin käy jo yksin siitä syystä, että mitään yksimielisyyttä elämän pahuudesta vapahtavan ruoasta ei ole, paitsi jos haluaa vapautua myös hyvästä.

      • lähiseutupiimä

        Hyvästä ruoasta tulee parempi mieli:) Totta.

        Mut kyllä minusta on alkanut tuntua hassulle, että melkein naapurissa asuvien elukoiden maito, liha ja kananmunat matkustelevat eri prosesseihin ympäri maan satoja - ellei tuhansiakin - kilometrejä ja joka vaiheessa alkuperäistuotteen koostumus muuttuu ja jotain otetaan pois, sitten lisätään.. Kunnes sievästi paketoitu eväs palaa lähikauppaan ns. t u o r e e n a.

        Juuresten ja hedelmien kanssa sama ralli. Mihin perustuu tää elintarvikkeiden ajeluttaminen? Ilmaista hommaa se ei ole ainakaan, kun kymmenellä eurolla ei paljoa löpöä saa...


      • Syy ja seuraus
        lähiseutupiimä kirjoitti:

        Hyvästä ruoasta tulee parempi mieli:) Totta.

        Mut kyllä minusta on alkanut tuntua hassulle, että melkein naapurissa asuvien elukoiden maito, liha ja kananmunat matkustelevat eri prosesseihin ympäri maan satoja - ellei tuhansiakin - kilometrejä ja joka vaiheessa alkuperäistuotteen koostumus muuttuu ja jotain otetaan pois, sitten lisätään.. Kunnes sievästi paketoitu eväs palaa lähikauppaan ns. t u o r e e n a.

        Juuresten ja hedelmien kanssa sama ralli. Mihin perustuu tää elintarvikkeiden ajeluttaminen? Ilmaista hommaa se ei ole ainakaan, kun kymmenellä eurolla ei paljoa löpöä saa...

        "Kunnes sievästi paketoitu eväs palaa lähikauppaan ns. t u o r e e n a."

        No sen hassuuden ymmärrät kyllä kun kerran ripuloit kunnolla ruokamyrkytyksen saaneena.

        "Ilmaista hommaa se ei ole ainakaan, kun kymmenellä eurolla ei paljoa löpöä saa... "

        Järkevyys perustuu massoihin. Jos käyt jossain automuseossa, huomaat että 30-luvun kuorma-autot olivat suunnilleen nykypäivän pikupin kokoisia. Pääsisitpä vielä näkemään miten säälittävän söpöiltä ne näyttävät tämän päivän rekkojen rinnalle ajettuina.


    • mariiantoinette

      Ruuasta vouhottaminen johtunee siitä, että meillä on korkea elintaso eikä nälästä tietoakaan. Ruuanlaitosta on tullut leikkimistä ja huvittelua. Kalliita aineksia pilataan näyttäviin asetelmiin, jotka kuitenkaan eivät riitä ravinnoksi kenellekään. Katselin joskus kokkiohjelmaa, jossa kolme tuomaria nenä nirpallaan haarukoivat palasia yhteiseltä lautaselta. Kärkäs nokkiminen toi mielleyhtymiä talviseen lintulautaan. Paitsi että linnut tarvitsevat ruokansa, nämä eivät.

      Aika puistattavaa, että tenavatkin on laitettu ruokapipertämisen mannekiineiksi. Viittaan tämänsyksyiseen tv-ohjelmaan, joka on jatkoa äsken mainitsemalleni kolmen nokkijan kerholle.

      • 1+2

        Hirveän kateellista sakkia liikkeellä.
        Ottaako noin kovasti päähän, kun nykylapset osaavatkin jo kokata?
        Olet jo toinen , kuka asiasta valittaa.


    • VahvaNainen.

      Keskustelussa listattiinkin ne yleisimmät syyt ruokavouhotukseen ja omasta mielestäni myös tärkeimmät. Yhteiskunnassamme naisten vartalon ihanne on vääristynyt, minkä takia monet nuoret naiset kuvittelevat, että heidän tulee olla laihoja. Minun mielestä jokainen nainen kauneimmillaan juuri siinä painossa, jossa voi syödä normaalin määrän ruokaa eli noin 2000 kcal/pv.

      Toinen asia on, että ihmisillä on nykyään enemmän vapaa-aikaa pohtia omilla aivoilla. Kirkosta ollaan erottu ja vapaa-aika käytetään itsensä etsimiseen. Joillekin se voi olla ruuan palvomista eli kristinuskon vaihtaminen dieettiin. Toisille se on vain halua olla hienompi ja parempi, joten ruuaksi kelpaa vain se trendiruoka Stockmannin herkusta.

      Kolmas syy, joka ei ole tullut vielä esiin, on matkiminen. Toisinaan ihmiset eivät edes mieti onko esimerkiksi Olli Postin tyylisen ihmisen jutuissa mitään järkeä. Mies näyttää onnelliselta ja hoikalta, joten kai hän sitten tietää mitä syödään (kyseenalaistan).

      Minulla on maisterin tutkinto ravitsemustieteistä ja olen muutenkin ollut kiinnostunut ravinnosta jo varhain teininä. Ruokavalioni on aivan normaali ja tylsä eli juuri sellainen kuin Leipätiedotus suosittaa. Syön aamuksi kaurapuuroa, lounaaksi sen perinteisen ohjeistuksen mukaisen annoksen, välipalaksi toisinaan karkki/makeaa ja illalla uudestaan joku illallinen sekä ehkä lisää makeaa.

      Syön varmaan jonkun mielestä liikaa sokeria ja hiilihydraatteja, mutta minä tykkään sokerista. Joudun työkseni käyttämään aivojani, joten ajatus esimerkiksi karppauksesta ei tulisi kuulonkaan. Painoa minulla on vajaat 60 kiloa ja pituutta 176 cm. Luulen, että saan päivässä noin 2000 kcal, mutta liikun jonkin verran, joten se jonkin verran kompensoi painoni alemmaksi. Luonnostani olen hoikka.

      Ruuasta niin kuin monesta muustakin asiasta voi tehdä itselleen ongelman tai sitten voi olla vain tyytyväinen ja syödä elääkseen eikä päinvastoin.

    • osaan jo

      en jaksa enää katsoa tv.stä kun siellä näyteään joka aamu, kuinka sipuli pilkotaan..

    • 100% BBW-lover

      Kuka toi nainen tos kuvas on, ehkä maailman kaunein?

    • Kyllästynyt100

      Tekopyhää koko ruuuan kassa pelleily!Terveys terroristit laihuuden sairas yliarvostettu ihannointi niin että laihuus tarkoittaa myös älyllistä huippu tasoa ja osaamista.Jopa suht normaalinpainoisen näköinen hieman pullea on läski ja syyllistetty omasta ulkonäöstään. Pitäiskö tämän maailman romahtaa ja tulla joku nälänhätä, että tämä ruuan kanssa pelleily loppuisi ja pakko laihduttaminen. Vanhemmat sukulaiseni ovat aina syöneet tavallista suomalaista sekaruokaa, marjoja, voita, leipää perunaa kotimaista tavallista ruokaa.Eivät ole koskaan laihduttaaneet ja pelleillet karppauksilla ym.Ovat super kunnossa ikäänsä nähden 70-80kymppisiksi.

    • Jarki paassa

      Ihmisen tulee oppia kuuntelemaan omaa kroppaansa ja sen tarpeita... jos maitotuotteet turvottaa ja aiheuttaa ripulia; Kayta vain kun haluat vatsasi tyhjentyvan - Ei siihen pillereita tarvita. Kalkkia saa juustoistakin. Jos haluttaa tummaa vihreaa on luultavasti raudan tarvis; Anna sita silloin kropallesi! Ei punaista lihaa ole pakko joka aterialla mattaa napaansa... elimisto kertoo kun on aika saada lisaa puhtia lihasta! jne. kaikkea kohtuudella ja normaali ruokaa ei litkuja ja rasvattomia kenganpohjia. Jokaisen pitaisi ymmartaa, etta Coca cola ja hampurilaiset aiheuttavat liikalihavuutta jos niita syo paivittain MUTAA yksi kerran puolessa vuodessa ei tee mitaan jos harrastaa liikuntaakin, joka on tarkea jo mielenterveyden vuoksi.

    • Hedonisti.

      Ruoka on ihmisen perustarve aivan kuin vaikkapa seksi. Molemmat pyörittävät maailmaa halusipa sitä sitten tai ei.

      • uudeltamaalta

        olet hedonisti oikeassa. ruuan hintaa nostaa verotus ja naiset rahastaa seksillä.


      • E

        Seksin loppumiseen ei vaan kuole.


    • herkkuperse

      en viitsinyt edes lukea juttuasi loppuun, totean vaan, että syön mielummin hyvää,
      kjuin huonoa ruokaa ja että kokkaaminen on kivaa etenkin hyvässä seurassa ;D)

    • ie

      Sääliksi käy niitä nirppanokkia, jotka tutkii ja pyörittelee joka murun, minkä uskaltaa suuhuun panna. Liha, ruisleipä , punanen voi ja piimä, pitää taudit loitolla. Jaksaa tehdä päivän raskasta työtäkin, eikä tartte nälissään riutua viltin alla.

      • homo homini lupus

        Juuri tätä minä tarkoitan; jotkut jaksaa vouhkata että kunnon voita silloin ennen vanhaan ja punasta maitoa, ihanaa, ei karppausta ennen tunnettu, siis sitä termiä!

        Voin, rasvasen maidon ja punaisen lihan syömisestä on tehty ihme vouhkaamisen aihe ilman karppaustakin.
        Sitä paitsi, eikös voimariinin, anteeks oivariinin maku ole lähellä voita?

        Syökää ju##lauta sitä voitanne ja imekää punasta maitoa vaikka päällänne seisten.

        Kun nyt oikein korostamalla korostetaan että "minä syön voita ja perunoita joka päivä enkä edes karppaa", niin onkohan sama henkilö ennen tätä voi villitystä edes käyttänyt voita muulloin kuin muikkuja paistaessaan tai muusia tehdessään.

        Ja entäs sitten millä paistat ne kalas ja kanttarellis.
        Minä en ainakaan paljasta kun ei oo niin välikskään.
        Se jo tiedetään että voi tuo raaka-aineen maun esiin.

        Taikasana onkin kohtuus.


      • ie
        homo homini lupus kirjoitti:

        Juuri tätä minä tarkoitan; jotkut jaksaa vouhkata että kunnon voita silloin ennen vanhaan ja punasta maitoa, ihanaa, ei karppausta ennen tunnettu, siis sitä termiä!

        Voin, rasvasen maidon ja punaisen lihan syömisestä on tehty ihme vouhkaamisen aihe ilman karppaustakin.
        Sitä paitsi, eikös voimariinin, anteeks oivariinin maku ole lähellä voita?

        Syökää ju##lauta sitä voitanne ja imekää punasta maitoa vaikka päällänne seisten.

        Kun nyt oikein korostamalla korostetaan että "minä syön voita ja perunoita joka päivä enkä edes karppaa", niin onkohan sama henkilö ennen tätä voi villitystä edes käyttänyt voita muulloin kuin muikkuja paistaessaan tai muusia tehdessään.

        Ja entäs sitten millä paistat ne kalas ja kanttarellis.
        Minä en ainakaan paljasta kun ei oo niin välikskään.
        Se jo tiedetään että voi tuo raaka-aineen maun esiin.

        Taikasana onkin kohtuus.

        Voi hyvä kuikelo. Olen syönyt voita jo yli 50v. sitten. Liekkö olit ite vielä syntynytkää, kun voimariini keksittiin.


    • Ei voi ymmärtää!

      Menkääpä katsastamaan www.puhdasruoka.fi tms...

      jengi pähkäilee kannattaisiko parsat keittää vai höyryttää, että saisi mahdollisimman paljon ravinteita. Ja vänkäävät esim. oliiviöljyn terveellisyydestä ja veganismin autuudesta spämmäämällä omia näkemyksiä tukevia lähdeviitteitä.

      Oikeasti, eikö muuta elämää ole?

      • 20

        Elämä on;
        joko jotain oraalista (suuhun tyydytystä tuovaa),
        tai seksiä muuten vaan...


      • 7+2

        Eikö sinulla ole?
        Löysit kuitenkin tiesi tuonne stalkkeroimaan.
        Jepjep, näin arvelinkin. Kannattaa miettiä, ennen kuin kirjoittaa.


    • säästeliäsmamma

      Muoti-ilmiö.
      Todellisuudessa ruoka on vain hengissä pysymisen ehto.
      Itsekin joskus yritin muodin mukana kaikenlaisia kuureja ja välttämisiä, painoindeksini on aina ollut normaalipainoisen alarajalla joten laihduttamisesta ei ole ollut kyse.
      Sittemmin sain lapsen jolla vauvana todettiin lehmänmaitoallergia, myöhemmin myös muita allergioita. Se herätteli näkökantaa toiseen koska koko ruokakulttuuri meni uusiksi kun kaikki tuoteselosteet on luettava huolella ja lähes kaikki ruoka täytyy valmistaa itse alusta loppuun asti. Lisäksi allergiaruokavalio on kallista koska jo maito maksaa noin 2,5 euroa/litra. Tosin vauvana tuo lapsi joutui käyttämään korviketta jonka hinta oli noin 68 euroa/purkki josta sai noin 4 litraa maitoa, lapsi joi vuorokaudessa noin litran verrran. huh.

      Nyttemmin olen 35 vuotias nainen ja jos jonkinlaista ruokakulttuuria sivusta seurannut, joitain kokeillut ja lapsen kanssa kamppaillut allergia-asioissa.
      Kaikki tuo on ohjannut minua suuntaan; ruoka on välttämättömyys hengissä pysymiseen muttei siitä kannata tehdä sen suurempaa numeroa. Toki tilannetta on lisännyt se että olen ollut parisen vuotta pienituloinen koska hoidan lapsia kotona. Joudun siis taloudellisista syistä miettimään mitä ostan ja mistä valmistan ruoan, ostan paljon tarjouksista.

      Me syömme normaalia kotiruokaa hyvin monipuolisesti. Varmasti kaikki oleellinen mitä ihminen tarvitsee, saadaan ruoasta.
      Ruokaan kolmen henkilön taloudessa, jossa asuu myös allergikko, käytän rahaa kuukaudessa reilu 200 euroa. Se on vähän.
      Perunat ja kasvikset on meillä luomua koska olen harrastuksena viljellyt niitä itse vuokrapläntillä, samalla lapset saavat laittaa sormensa multaan ja näkevät mistä ruoka saadaan, mikä vaiva koetaan. Lihat ostan niinä alennustarroilla isot kasat pakkaseen, kalaa tarjouksesta. Riisiä ja pastaa meillä syödään todella vähän, samoin eineksiä. Mehu pääosin marjoista jotka mehustettu itse, marjat saatu ystävän pihalta tai mummolasta tai omalta puutarhalta. Marjoja pakastin täynnä talvea varten, samoin sieniä vähäisessä määrin (emme käytä paljon). Alennuksista ostan paljon kaappeihin. Nyt syödään hedelminä omenoita ja luumuja ilmaiseksi koska ystäväpiirin puutarhat tuottavat ylituotantoa, marja-aikaan käydään metsäretkillä haukkaamassa mustikkaa jne. Vaalean ja sekaleivän teen itse leipäkoneella lisäaineettomana, ruisleipää ostan sitä halvinta kilohinnaltaan.

      Joskus katselin sitä ihmejugurttia; yhden purkin energiamäärä vastaa yhtä annosta ruokaa. Vaikka joku väittäisi kyseisen tuotteen olevan hyväksi elimistölleen, saisi hän kyseiset elimistön probiootit ruoasta tai vaikka piimästä ja käyttäisi energiamäärän oikeaan ravintoon. Järkeä kannattaa käyttää näissä hommissa.
      Itse käytän kalkkitabletteja koska en juo maitoa, tosin viimeaikoina olen miettinyt onko synteettinen muoto hyväksi tai onko sillä etua vai pitäisikö siirtyä luonnonmukaiseen. No, ajan kanssa selviää.

      Mutta pointtina tällä kirjoituksella on, että lähes kaikki tuo ruokahössötys on muoti-ilmiö joka tekee ihmisistä suurkuluttajia. Se on rahastusta siinä kuin lasten lelujen myyntimarkkinointi joulun tienoilla.
      Kyllä se viisaus on vain: ei se ole hölmö joka pyytää vaan hölmö joka maksaa. Näin on näreet ja itse pistän mieluummin turhaan ruokaan laitetun rahasiivun säästöön tai ostan sillä jotain lapsilleni, itselleni.

      Ai niin, halusin vielä ilmaista mielipiteen pv-merkinnöistä: söinpä tuossa viime kesänä ison kasan soijavanukkaita jotka oli päiväyksestä menneet noin pari kk, sain nämä ilmaiseksi ystävän kaupasta. Ei mitään vikaa, ihan kuin tuoretta tavaraa. Sama pätee kaikessa, turha tutkia pv-merkintää vaan haista ja maista, katso miltä näyttää. Roskiin ei kannata heittää syömäkelpoista ruokaa.

      • 5644444444

        Ruoka, mistä on päiväykset menneet, mutta vielä mukamas voisi syödä = kaiken maailman teollisilla aineilla täyteen pumpattu. Ei todellakaan terveellistä ihmiselle. Mieti nyt tuoreita ruokia ja miten nopeasti niitä ei voi enää syödä.


    • Yoyoyohannah

      Eikös se ole sama kysyä "Miksi tupakka on ongelma... Miksi alkoholi on ongelma?" jne. Eikö voisi poltella vain pari kertaa vuodessa joulun ja juhannuksen kunniaksi ja miksi juoda muulloin kuin juhlamalja häissä?

      Ei ihmisenä oleminen ole niin hillityn hallittua ja simppeliä... harmiksi ja toisaalta iloksi. Ihminen painii pääkoppansa kanssa, mikä on "hinta" moniulotteisesta kyvystä ajatella ja "elää" myös mielensä sisällöissä.

    • MakeX3
    • vanhanainen'

      Ennen oli ennen.
      Ennen perhe söi yhdessä, silloin keskusteltiin päivä tapahtumat, kukin sai perheen huomion, suunniteltiin ja jaettiin työt jne..

      Nyt ei samaa tapaa ole. Olisiko kyse korvaavasta aiheesta, eli nyt puhutaan ruuasta, koska se on “yhteinen aihe”. Yhteistä päivässä ei ole enää se perhe, vain ruoka, eli kaikki syövät tahoillaan.
      Yleisimmät puheen aiheet ovat Ilma, Ruoka, Lööppijulkiset, sensaatio uutiset …

    • muistuttaja

      Muista aina juoda viinaa!

    • 453543354

      Paitsi että ruoka sairastuttaa.

      Jos olet hälläväliä asenteella sen suhteen mitä syöt, niin todennäköisemmin sairastut ja vietät viimeiset vuotesi sairastellen ja syöden erilaisia lääkkeitä. Onko se sitten mukavaa elämää?

      • Uppmas

        Ihmiset ovat eläimiä.
        Meidän kehomme viestittää alitajuisesti, että mitä meidän tulisi syödä.
        Ei siitä tarvitse tehdä isoa numeroa.


      • dhxfjfjdjd
        Uppmas kirjoitti:

        Ihmiset ovat eläimiä.
        Meidän kehomme viestittää alitajuisesti, että mitä meidän tulisi syödä.
        Ei siitä tarvitse tehdä isoa numeroa.

        Paitsi jos lisäaineet ovat sekoittaneet kroppasi. kokeile oloa ilman lisäaineita, lupaan, että tunnet eron. kahden kuukauden lisäaineettomalla ruokavaliolla maku ja hajuaisti parantuvat, ja kehosi alkaa tietää, koska jano, kuinka paljon tarvitset suolaa ym! suosittelen. Sitä isovanhempammekin ovat syöneet!


      • 3+18
        dhxfjfjdjd kirjoitti:

        Paitsi jos lisäaineet ovat sekoittaneet kroppasi. kokeile oloa ilman lisäaineita, lupaan, että tunnet eron. kahden kuukauden lisäaineettomalla ruokavaliolla maku ja hajuaisti parantuvat, ja kehosi alkaa tietää, koska jano, kuinka paljon tarvitset suolaa ym! suosittelen. Sitä isovanhempammekin ovat syöneet!

        Minä en ainakaan sellaisiin vanhusten pöperöihin koske.
        Nykytiedettä kannattaa käyttää hyödyksi.


    • er

      actimel on hyvää ja Actimel sisältää D-vitamiinia, joka tukee kehon luonnollista vastustuskykyä. Itse syön actimelia joka päivä eikä enää turvota suosittelen kokeilemaan

    • mustalaisen hevonen

      Syöminen ja etenkin paskantaminen on monelle nykyisin pääelinkeino.

      Ellei syö, niin käy kuten sille kotimaiseen etniseen vähemmistöön kuuluvan miehen kavioeläimelle, sen fyysiset elintoiminnot lakkasivat kokonaan heti sen jälkeen kun lopetti ravinnon nauttimisen.

    • TOTUUS

      Ruoasta on alettu puhumaan sen takia niin paljon, koska meille on jo pitkän aikaa syötetty suorastaan myrkytettyä ruokaa, ja sitä on mainostettu terveellisenä. Ihmiset ovat alkaneet herätä todellisuuteen.

      Se mitä syömme, vaikuttaa terveyteemme valtavasti. Kaikki se mitä suuhumme laitamme tahi muutoin suun kautta nautimme, oli se tupakkaa, alkoholia tai ruokaa, joko tekee meidät terveiksi tai sairaiksi. Liikunnan merkitys on paljon vähäisempi kuin ruokavalion.

      Se joka ei syö terveellisesti eikä välitä siitä mitä suuhunsa pistää, saa syyttää itseään jos kärsii myöhemmin esim. syövästä. Monet ihmiset elävät ns. terveellisesti, eli virallisten terveyssuositusten mukaan, mutta sairastuvat silti syöpään. Vika on siinä, että viralliset ruokapyramidit ja ympyrät ovat todella kaukana oikeasti terveellisestä ruokavaliosta.

      Miettikää omilla aivoillanne ja tutkikaa asioita. Älkää uskoko sinisilmäisesti kaikkea mitä terveysviranomaiset yrittävät teille kirjaimellisesti syöttää. Jos teette niin, voitte olla aika varmoja siitä että sairastutte ennen pitkää.

      Maailmassa on ihmisiä (kyliä, yhteisöjä, jne) joissa syödään vain itse tuotettua luomuruokaa. Siellä ei myöskään käytetä teollisia lääkkeitä, lääkkeet haetaan suoraan luonnosta. Nämä ihmiset elävät pitkään (keskimäärin 90-100 vuotiaiksi), ja pysyvät terveinä kuin pukit. Heille ei ole diabeteksiä, sydänongelmia, syöpiä, autismia, adhd:ta tai muitakaan erityisesti länsimaita piinaavia sairauksia.

      • 19+14

        Mistä tämän empiirisen tutkimuksen löytää?


    • Sanat ovat sävel

      Huivammaan pulska olen minäkin.Pottua nokkaan ota en.Samapa tuo.Huimaava saturnus tulee ja tähtien syleilyyn minutkin antaa aika antautua.

      Vain tähtiä olemme.

    • eines77

      Ruoka ja etenkin kokkaus on nyt IN. Tympäisee kun telkkari on täynnä kokkausohjelmia ja joka lehdessä on ruokaohjeita. Tykkään kyllä liikaakin syödä hyvää ruokaa, mutta muoti-ilmiöt ärsyttävät aina, oli kyse sitten mistä tahansa. Minua ei kokkaus kiinnosta. Kun ajattelee paljonko menee aikaa siihen, että hankkii ruoka-aineet, ährää niistä jonkun hienosteluaterian ja vielä huolehtii jälkien siivoamisesta, niin eipä paljon jää tuntipalkkaa siihen nähden että kävisi ravintolassa syömässä. Eri asia sitten on se kun tehdään jotain helppo- ja nopeatekoista perusruokaa, ja vielä kerralla niin paljon että siitä syö useamman päivän.

      • ÄiTee....

        Ruuanlaitto voi olla harrastus siinä missä jokin muu puuhastelu. Jännä ajatus että pitäisi laskea paljonko aikaa menee ruuan laittoon kaikkinensa; olisiko tämä ajan tuhlaaminen ja lasku enemmänkin muoti-ilmiö; kaikki pitää saada heti ja mahdollisimman valmiina.


    • Ralisn

      Sinällään ajatuksesi ovat hyvinkin tavallisia ja monet ovat suhtautumisensa ruokaan muuttaneet luonnollisempaan suuntaan. En kuitenkaan ymmärrä, miksei ruokaan ja ruokahetkiin saisi satsata.

      Hyvä ruoka ja juoma ovat minulle, perheelleni ja ystävillemme todella tärkeitä hyvän seuran lisäksi. SIlti syömme hyvin ja terveellisesti eikä tietääkseni kukaan ole koskaan ollut millään laihdutuskuurilla, ei myöskään kukaan lapsistamme.

      Harva elämässään keskittyy pelkkään ruokaan, erikseen ovat bulimikot ja anorektikot, jotka ovat henkisesti sairaita. Ruoka on kuitenkin tärkeä osa elämää ja varsinkin länsimaissa sillä on paljon suurempi merkitys kuin pelkkä elossasäilyminen; itse asiassa sitä merkitystä ei taideta länsimaissa edes ruualle enää antaa.

      • 20

        Hienoa,
        ymmärsit aterioinnin merkityksen. Mutta mistähän johtuvat syömishäiriöt, niitä esiintyy juuri ns. paremman luokan perheissä, ei juuri koskaan nälkäänäkevissä?


      • 17+16
        20 kirjoitti:

        Hienoa,
        ymmärsit aterioinnin merkityksen. Mutta mistähän johtuvat syömishäiriöt, niitä esiintyy juuri ns. paremman luokan perheissä, ei juuri koskaan nälkäänäkevissä?

        He ovat saaneet kaiken tarpeellisen, joten mielentylsyys käskee etsimään jotain oikeasti jännittävää?
        Onhan se ihmisluonnolle tärkeää saada huomiota.


    • oolo
    • laihduttajako?

      Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Ruuasta vouhotetaan. Mutta makuaisti on nautintoaisti, tavallaan. Hyvä on hyvää, mutta mehän syömme enemmän kuin tarvitsemme. Syömme vaikka ei olisi nälkä, kun on hyvää...

      Pitäsi opetella pienen lapsen syöntitavat. Et varmasti saa lasta syömään jos hänellä on vatsa täynnä, vaikka olisi kuinka hyvää. Jo pieni vauva maistaa hyvän ja syö mielestään hyvää ruokaa mielellään, mutta aina vain sen verran kuin että nälkä on oikeasti lähtenyt. Ja jälleen syö vasta muutaman tunnin päästä. Just sen verran että nälkä on taas ohi.

      Jos aikuisetkin söisivät vain nälkäänsä, eikä kaiken muun mielihyvän tarpeeseen. Eipä olisi lihavia ihmisiä. Elämää täyttämään pitäsi saada jotain muuta kuin syöminen. Se vain on niin helppoa... Laita kengät jalkaa ja lähde ulos. Löydä mielihyväsi metsästä, sateisesta, asvaltille tuoksuvasta kadusta, lähipuistosta, mitä kulloinkin siinä asuinympäristössä sattuu olemaan. Osta kamera ja lähde kuvaamaan luontoa. Tai tee jotain mikä vie ajatukset pois ruokahalusta. Nälkä ja ruokahalu ovat kaksi eri asiaa.

      • 20

        Ei tarvitse laihduttaa,
        jos liikkuu, nai ja syö senverran, kuin kuluttaa.


      • Aika paljon
        20 kirjoitti:

        Ei tarvitse laihduttaa,
        jos liikkuu, nai ja syö senverran, kuin kuluttaa.

        saat poika naija jos meinaat kilonkin saada pysyvästi pois


    • 1006

      Itse olen 36 vuotias mies ja aina syönyt aikalailla kaikkea. Lihaa, kalaa, äyriäisiä, kanaa, kasviksia, pastaa, perunaa, riisiä, kananmunia, ruisleipää, joskus vaaleaa leipää, meijerituotteita yms. Joskus tulee vedettyä roskaruokaa ja saatan sillointällöin ostaa esimerkiks suklaapatukan tai sipsipussin. En ole koskaan noudattanut minkäänlaista erikoista ruokavaliota ja tuleepa joskus vedettyä kunnon kännitkin.

      Voin ihan mainiosti, fyysinen kuntoni on hyvä olen 174 cm pitkä ja painan 70 kg. Harrastan jonkunlaista liikuntaa päivittäin mutta käyn sillointällöin salilla, lenkillä ja pyöräilemässä. Veriarvot on hyvät eikä mulla ole minkäänlaisia allergioita tai sairauksia.

      Pointti on se että kaikkea kohtuudella. Joskus voi vetää tuskaset rasvamätöt kunhan sitä ei tee joka päivä. Ja ihminen on tarkoitettu liikkumaan. Jos viettää aikansa istumalla vaikka tietokoneen ääressä niin sairaakshan siinä tulee, ei paljon ruokavaliot auta. Musta tuntuu että nyky-yhteiskunnassa kun suurin osa työstä on nimenomaan istumatyötä niin sitä koitetaan sitten korjailla kaikenmaailman ruokaideologioilla.

      Nauttikaa elämästä nyt, kuolette kuitenkin ennenpitkää.

      • 20

        Sun loppukommentti hieno;
        kaikkihan me kuitenkin kuollaan...


    • HuhJaVoih

      Miten te annatte tollasen asian ärsyttää itseänne noin paljon? Mä en ainakaan tuhlaa elämääni tollasiin negatiivisiin tunteisiin. Mutta kukin tyylillään :)

    • Kuin tursaat!

      On ällöttävää kun jotkut palvovat niin rapamahaansa, että se on kuin jonkinlainen lemmikki, joka vaatii vain mitä eksoottisimpia ja erikoisempia herkkuja.

      Rahakkaat syöpöt ovat kuin kyltymättömiä tursaita, samaan aikaan ihmisiä kuolee kuin kärpäsiä nälkään.

      Tämä ruuasta sairaalla tavalla intoileva vauras keskiluokka on ajattelutavaltaan materialistinen. Materian ahnehtimisella peitetään henkistä tyhjyyttä, henkisesti ei olla yhtään korkeammalla tasolla varastelevaa harakkaa. Kyltymättömällä kulutuksellaan he vievät maapallon tuhoon.

      • Ah niin totta

        Tämän se saa aikaan kun luopuu uskosta. Tulee tyhjyys joka sitten koetetaan täyttää tyhjänpäiväisillä korvikkeilla.


      • 19+6

        Tuossa nyt ei ollut mitään järkeä.
        Luepas tekstisi ääneen kerran.


    • Rrrakastan ruokaa

      Ruoka on yksi ihmiselämän suurimmista nautinnoista, ruoka on hyvää, ihanaa ja välttämätöntä. Ruokaa syödään siksi, että elimistö saa kaikki rakennusaineet, ravinteet, joita se terveenä pysyäkseen tarvitsee.

      Ruuan kanssa ei tarvitse vouhottaa, mutta pitää huolena, että syö terveellisesti, monipuolisesti ja oikein. Siihen tarvitaan jonkinmoinen määrä tietoa, ehkä myös taitoa, että aiheen saa onnistumaan, se ei liene vouhotusta. - "Syö elääksesi, älä elä syödäksesi."

    • squatsandoatz

      Se on kiva kun älyää kerrankin tutkia asioita itse ja opettelemaan tarpeeksi ravintotietoa ettei enään kuuntele lehtien ja toisten ihmisten satuihin ja kokemuksiin perustunutta kusetus tietoa. Kun ymmärtää että painonhallinnan kannalta ainoat asiat millä on väliä on eri macroravinteiden tasapaino ja määrä kaloreita mitä naamaansa painaa niin vapautuu kaikesta ruoka stressistä mutta voi silti näyttää aivan siltä miltä haluaa.
      Ai kaverit haluavat jätskille tänään kahdeksankymmenen gramman hiilihydraatin edestä? Helppo juttu, normi aterioista 80 g hiilihydraatteja pois ja problem solved, jätskiä tulee syötyä ja silti pysytään 500 kaloria päiväkulutuksen alapuolella (tai mitkä omat tavoitteesi nyt sattuvat olemaan).

      Kun vielä urheilee systemaattisesti suuria määriä oikealla tavalla niin voi kirjaimellisesti syödä JOKA. VITUN. PÄIVÄ. ns. "roskaruokaa" ilman että se vaikuttaa mitenkään negatiivisesti kehon rakenteeseen. Ei siinä voi olla nauramatta kaikille mailman idiooteille jotka syövät "mahdollisimman vähän hyvää ruokaa ja vähän koska näin varmaan laihtuu parhaiten" logiikan mukaan ja silti pysyvät joko läskeinä tai ns. skinnyfatteinä.

      Terveisin 5000 kaloria päivässä viimeisen 2 vuoden aikana ja kuitenkin näkyvät vatsalihakset. Stay mad cosmopolitania lukevat muotidieetti hifistelijät.

      • 4+5

        Suurin trendi on ihmisillä kautta aikain on ollut olla oikeassa ja pistää asioissa paremmaksi.
        Noniin, eiköhän tämä keskustelu ollut tässä.


    • 445566
    • Normaalipainoinen

      Itse olen vegetaristi enkä ole kiinnostunut muiden syömisistä pätkääkään. Melkein sain traumat yhdessä vaiheessa kun ihmiset aina ihmettelivät että et sinä syö lihaa ollenkaan, saat vielä puutostaudin, Jeesus käski syödä lihaa tai hampaat putoaa jne. vaikka en koskaan puhunut asiasta muuten kuin jos joku kysyi. Kiitän karppauksen suosiota siitä että kukaan ei enää kiinnitä ruokailuuni oikeastaan mitään huomiota.

    • Hai vettä keittöstä

      Hai ku siihen on liitetty ulkonäko-,ikä-,terveysongelmat.

    • justthinking0

      Sinänsä aika mielenkiintoista tuo "läskit kehtaavat mässäillä rahaa tuhlaillen ja samaan aikaan ihmisiä kuolee nälkään" -asenne. Laihojen "säästämät" ruokavarat ja rahat menevätkin varmaan suoraan niille köyhille, vai?
      Samaa näkee usein kun naapuri on ostanut hulppean auton ja siitä sitten motkotetaan ja vedetään kehitysmaakortti esiin vaikka itse olisi juuri palannut ulkomaanmatkalta :)

      • 13+2

        Kyllä se menee päinvastoin.
        Juuri köyhät ne lihovat näillä nykyisillä ruokien hinnoilla. Kaikki epäterveellinen tietysti on edullistakin. Ihan vanhanaikainen luulo (ennenhän ihailtiin esimerkiksi lihavia naisia, sillä se oli merkki vauraudesta). Tosiasiassa köyhällä ei olisi varaa ostaa halpaa.


    • nutritionist

      Jätin pahimmat päihteet, alkoholin ja kofeiinin, ja ryhdyin vähäpuriiniselle dieetille, juomana pelkkä vesi. Poistuneita oireita ovat mm. ms-oireet joiden takia en päässyt itse sängystä ja jouduin käyttämään korsettia ja kävelykeppiä liikkumiseen. Vaikeat, hoidolle resistentit masennus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja paniikkihäiriö. Lisäksi katosivat syylät, mustapäät ja suuri osa luomista, ärtyvän suolen oireyhtymä
      ja monia muita vaivoja. Olo on nyt, kuin uutena.

      http://qmies.blogspot.fi/

    • Keep It Simple.

      Iso plussa aloittajalle! Noinhan se on. Erinäiset dieetit, tai ruokavaliot on ongelma vain niille, joilla ei ole todellisia ongelmia, tai joita vaivaa tekemisen puute. En väitä, että olisi kyse rikkaat vs. köyhät vastakkainasettelusta, nuo molemmat ryhmät kun voi jo nykypäivänä ryhtyä nirsoilemaan ruuan kanssa ja pahimmillaan sortua julistamaan muille, kuinka heidän ruokavalionsa on se ainut& oikea. Jokainen taaplatkoon tyylillään.

    • gersonist1

      Söin vuosia mitä sattuu, ahmin nälkääni, tankkasin sen verran, että mahan kurniminen loppui. Söin, mitä huvitti ja kuvittelin, että olen särkymätön. Olin hoikka, vaikka söin, mitä halusin.

      Seuraus oli odotettavissa, vaikka minulle se oli shokki. Minulle kehittyi syöpä.

      Muutin ruokavalioni täysin, eli siis aloin kiinnittää huomiota siihen, mitä söin. Aloin syödä melkein pelkästään luomuvihanneksia ja hedelmiä. Olo parani nopeasti. Tunsin säteileväni terveyttä. Ja mikä myös oli hienoa; elin nyt tietoisemmin. En enää tunkenut napaani lisäaineita, väriaineita, säilöntäaineita, myrkkyjä, sokeria, suolaa, eläinrasvoja, ym ym. Ruokailusta tuli nautinto, vaikka se veikin nyt paljon enemmän aikaa ja ruokalaskuni kaksinkertaistuivat.

      Viime aikoina olen kyllä laiskuuttani lipsunut takaisinpäin. Aloin juoda kahvia taas ja eihän Suomesta edes löydä kaikkia luomuvihanneksia, joihin jo totuin. Olo on väsyneempi taas. Nivelet jäykemmät taas. Yritän päästä taas tasapainoon, vapaaksi ruoan ja kahvin himosta ja syömään sitä, minkä tiedän ihmiskeholle hyväksi. Sellainen sisällissota on nyt sisälläni.

      Lääketehtaiden omistajat toivovat hartaasti ihmisten pysyvän tiedottomina kaikkiruokaisina mässäilijöinä. Lääketeollisuus on maailman suurin teollisuudenhaara. Samoin hyönteismyrkkyjen, säilöntäaineiden ja muiden kemikaalien valmistajat. He haluaisivat tehdä kaiken tietoisen syömisen naurettavaksi, koska se uhkaa heidän yritystensä voittoja.

      Vapautukaa myrkkyjen orjuudesta ja syökää Suomessa tuotettua puhdasta luomuvihannesruokaa, niin paljon kuin mahdollista (siis ei kiloina vaan prosentteina).

    • gersonist1

      Söin vuosia mitä sattuu, ahmin nälkääni, tankkasin sen verran, että mahan kurniminen loppui. Söin, mitä huvitti ja kuvittelin, että olen särkymätön. Olin hoikka, vaikka söin, mitä halusin.

      Seuraus oli odotettavissa, vaikka minulle se oli shokki. Minulle kehittyi syöpä.

      Muutin ruokavalioni täysin, eli siis aloin kiinnittää huomiota siihen, mitä söin. Aloin syödä melkein pelkästään luomuvihanneksia ja hedelmiä. Olo parani nopeasti. Tunsin säteileväni terveyttä. Ja mikä myös oli hienoa; elin nyt tietoisemmin. En enää tunkenut napaani lisäaineita, väriaineita, säilöntäaineita, myrkkyjä, sokeria, suolaa, eläinrasvoja, ym ym. Ruokailusta tuli nautinto, vaikka se veikin nyt paljon enemmän aikaa ja ruokalaskuni kaksinkertaistuivat.

      Viime aikoina olen kyllä laiskuuttani lipsunut takaisinpäin. Aloin juoda kahvia taas ja eihän Suomesta edes löydä kaikkia luomuvihanneksia, joihin jo totuin. Olo on väsyneempi taas. Nivelet jäykemmät taas. Yritän päästä taas tasapainoon, vapaaksi ruoan ja kahvin himosta ja syömään sitä, minkä tiedän ihmiskeholle hyväksi. Sellainen sisällissota on nyt sisälläni.

      Lääketehtaiden omistajat toivovat hartaasti ihmisten pysyvän tiedottomina kaikkiruokaisina mässäilijöinä. Lääketeollisuus on maailman suurin teollisuudenhaara. Samoin hyönteismyrkkyjen, säilöntäaineiden ja muiden kemikaalien valmistajat. He haluaisivat tehdä kaiken tietoisen syömisen naurettavaksi, koska se uhkaa heidän yritystensä voittoja.

      Vapautukaa myrkkyjen orjuudesta ja syökää Suomessa tuotettua puhdasta luomuvihannesruokaa, niin paljon kuin mahdollista (siis ei kiloina vaan prosentteina).

    • Kjaksjd

      Ruuasta voi tehdä myös yhdistävän tekijän, ei vouhotuksen aihetta. Yhteisen perhepäivälliset ja esim. joulu ovat tärkeitä juhlia ja hiljentymistä, johon kuuluu olennaisena osana notkuva pöytä. Ystävien kanssa voi järjestää kokkausillaan jossa seurustellaan ja nautitaan.

      Ruoka on vouhotuksen aihe kun sitä on yllin kyllin. En ole koskaan nähnyt nälkiintyvän ihmisen vouhottavan ruuasta.

    • jungzhe

      mainosmiehet eivät tee maailmasta ihanampaa paikkaa elää. pikemminkin he tekevät elämästä tuskaa maan päällä. :8

    • Konttori apinat suck

      Mainosmiehet tarttis vetää narunjatkoksi ja kaikki bisnesapina toimistot maan tasalle prkl.

      • 8+17

        Ehe ehe. Vitsailetko?
        Oli minulle ihan uutta tietoa, että maailmaa ohjaillaan konttorista käsin. Hyvä toisaalta nyt tietää tämäkin.


    • viiden äiti

      Varmaan näiden erilaisten ruokavalioiden määrä ja sisältö osittain hämmentää ihmisiä, keskusteluissa halutaa jakaa kokemuksia ja jakaa sekä saada tietoa.

      Ruoka on nykyisin monelle nautintoaine ja siksikin siitä halutaan keskustella, kuten kaikesta muustakin iloa ja surua tuottavasta asiasta. Enää ei keskustella niinkään säiden vaikutuksesta viljasatoon, koska tuon aiheen ei katsota koskettavan suoranaisesti niin monia.

      Oma suhteeni ruokaan on pitkä, nuorena olin varmaan syömishäiriöinen urheilija, sittemin sain jopa koulutuksen ruoanvalmistuksesta, jolloin rakastuin ruoanlaittoon. Kokkaan mielelläni ja kokeilen uutta, kuten kokeilen muitakin asioita elämässä, haluan oppia. Pitkään asiat olivat tasapainossa, hyvää ruokaa ja urheilua, kunnes vammautuminen muutti suhteen ongelmalliseksi.
      Liikuntakyvyn rajoituttua on ollut vahdittava tarkkaan mitä suuhunsa laittaa, ettei painoa kerry terveyshaitaksi asti. Eli jo aiemman runsaan kasvismäärän lisäksi on ollut kevennettävä ruokavaliota. Ja koska ruoan maku on perheessämme tärkeä, mielelläni keskustelen samanmielisten kanssa asiosta. Aina voi oppia uutta.
      Ehkäpä tuon ruoan merkityksen perheessämme osoittaa myös tyttären halu opiskella kokiksi, vaikka tietääkin työn haittapuolet. Tässäkin varmaan on lapsuusajan perheellä vaikutus, kuinka suuren painoarvon ruoka saa. Meillä on ollut aina kotiruokaa ja makuun on satsattu, terveellisyyden lisäksi. Jotakin hyvää siinäkin on varmaan saavutettu, lapset ovat hyväkuntoisia ja oikeaksi katsomallamme ravinnolla ovat jaksaneet käydä koulunsa ja opiskelunsa hyvin, sekä vielä liikkuakin.
      Tavoite meillä on saavutettu, ruokaa tehdään hyvinvoinnin tähden, niin fyysisen kuin psyykkisenkin.

    • ei msole syöminen mikkän onkelma.kerronko mikä on no PERUS SUOMALAISET.perus suomaiset ovat pilaneet kaikken rasismi.tääläkin päin riehuu kaikemmailman rasisteja ja repii kukka isutukset maasta..

      • ei tälle palstalle

        Ota happea! Ketkähän ne polttaa lähetystöjä ja tappaa suurilähettiläitä? Ne taitaa olla itse niitä rasisteja. Eivät kestä mitään kritiikkiä.


    • närästää jo

      liian maustetut ruuat pilaa kaiken, ei tässä maassa ole ennen syöty kuin etelänmaissa, ja mausteet on alunperin tarkoitettu poistamaan pahaa makua ja hajua jos ruoka vanhaa..

    • eve

      Itse olen 15-vuotias tyttö ja sairastan anoreksiaa jo neljättä vuotta. Olen sairausvuosieni aikana tutustunut liian moniin ihaniin tyttöihin ja muutamiin poikiinkin, jotka taistelevat tämän saman ongelman kanssa. Ja se tekee minut niin vihaiseksi!

      Olen ihan varma, että tämä nykyajan vääristynyt kauneusihanne ja kieroutunut ruokakeskeisyys ruokkii syömishäiriöitä ja ne leviävät kohta jo kuin rutto keskiajalla. Syömisen pitäisi olla elinehto, eikä elämisen tarkoitus.

      Välillä tuntuu, kuin koko maailma olisi jo sairastunut johonkin helvetin syömishäiriöön. Ihmisten pitäisi löytää hyvinvointi ja kauneus jostain ihan muualta kuin ruokakomerosta tai puntarilta!

    • pullukka

      Mä laihdutin koko teini-ikäni.Milloin hypin aerobiciä tv:n eessä,milloin söin vain raasteita,joskus jopa hölkkäsin.Ja hirveessä nälässä olin,mikä oli väärä tapa.Olin jo 105kg ku päätin et kuolen vaik mut en enää jaksa.Olin tuolloin 28v.Kunnes jotain tapahtui,huomasin makkarat vaihtuneen kurkkuun ja tomaattiin,perunaa ei tarvinnut enää kymmentä lautasella vaan 2 riitti ja paljon salaattia.Yht äkkii tajusin että askel on keveempi.Olo mieletön.Kertaakaan en ajatellut että laihdutan.Aloin itekseni kävelemään,uimaan.kaikki toi tapahtui omasta halusta eikä niin et olisi pakko nyt purra vaan porkkanaa.Kolme vuotta ja 30kiloo.Nyt oon vieläkin pullukka mutta oloni on hyvä ja välillä aina mietin mitä jos alan taas mässäileen,mut se on sen hetken ongelma.Pakolla ei saa mitään aikaan.Ei röökinpolton lopettamista,ei viinanjuonnin lopettamista.Kaikki tulee tapahtumaan itestään JOS näin on tarkoitettu.

      • Tieto taito tahto

        No ei ihan. Kyllä päässä pitää olla ajatuksenpoikanen jos toinenkin, mutta voihan ne olla siellä alitajunnassa niin salaa, ettei itsekään huomaa. Oma ajatus ja asenne määräävät ja määrittelevät sitä, mitä ihminen haluaa, tahtoo, tekee ja toimittaa.


    • Haans.

      "Milloin ja miksi ruoasta ja syömisestä tuli ihmisille näin suuri ongelma? Ongelmana tarkoitan sitä, että elämä pyörii paljolti ruoan ympärillä. Sitä ajatellaan paljon silloinkin, kun ei syödä."

      Ruoka = VEROJA. Siksi.
      TV on täynnä pöperönlaitto-ohjelmia vain siksi, että lähtisit hömppään mukaan. Kaikki tämä kustantaa ja maksat sitä enemmän veroja, mitä enemmän kulutat. Sitä ne haluavat.

      Toinen tärkeä seikka on laatu. Koska sitä ei ole, ei siitä puhuta sen oikeilla termeillä:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10928523

      "Hyvinvointi" on viety äärimmilleen: seurauksen on pahoinvointi. Vain kusettajat voivat hyvin, siis hinnannostajat:
      http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=293513

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe