Meinaan siis, että kun rasvanpolttosyke on jotain kai 120-130, niin mulla syke nousee siihen jo pelkästä kotona kävelystä ja puuhastelusta.
Onko mulla siis energiankulutuskin voimakkaampaa?
Leposyke 100, laihtuuko helpommin vähäisestä liikunnasta?
10
414
Vastaukset
- lyhyesti
Ei ole.
- ap
Niin arvelinkin :D
Harmi.... - ??
Entä toisinpäin? Minulla on liuta verenpainelääkkeitä, joiden takia sykkeeni on yleensä alle 50, joskus jopa 40. En millään saa sykettä nousemaan edes sataan, merkitseekö se että elimistöni on mahdotonta polttaa rasvaa? En ole ylipainoinen, mutta muutama kilo olisi kiva saada pois.
- ap
Mä mietin tuota samaa aamulla. Että kun kerta sykkeellä pitäis olla merkitys rasvanpolttoon/kuntoiluun, niin miten se ei sit olekaan niin?
Jos mulle laitetaan sykemittari ja poljen crosstraineria, joka kertoo, että mikä pitää olla rasvanpolttosykkenä, niin mun kohdalla riittää, että seison/vaihdan asentoa siinä laitteella :D
Jos kuntoilen, mun syke on n. 140-150krt/min- 7+15
Kun kroppa kuluttaa koko ajan energiaa, rasvana ja hiilarina. Suhde vaihtelee. Kun kuormitus on pientä (esim istumatyö, matalasykkeinen kävely tms) kulutus on enemmän rasvasta ja kun kuormitus on suurta (esim nopea juoksu, rankka kuntosalitreeni) kulutus on enemmän sitten hiilaria. Kokonaisenergiankulutus sitten määrää laihdutko vai et, koska hitaan lenkin jälkeen palautumiseen käytetään hiilaria ja rankan treenin jälkeen hiilari menee varastojen täydennykseen ja energia otetaan taas rasvasta. Eli tulos on sama, ainoastaan liikunnan kuluttama kalorimäärä lopulta ratkaisee.
Jos ajatellaan, että korkea syke =huono kunto, niin energiaa kuluu enemmän. Mutta jos taas sykkeet on luonnostaan muutenkin korkeammat, myös tuo "rasvanpoltto"sykealue on korkeammalla kuin nuo viitteelliset arvot. Se pppp-sääntö on ihan hyvä sääntö, kun miettii millä teholla sitä liikuntaa suorittaa.
- oj voqi qio
Rasvanpolttosyke on 60-80% omasta maksimisykkeestä. Maksimisyke on 220-oma ikä. Paras rasvanpoltto on 60-70% tuosta maksimisykkeestä. Huonokuntoinen saavuttaa sen kevyellä liikkumisella ja pitkistä kävelylenkeistä (vähintään 40 min.) on tosiaan iloa rasvoja poltellessa! Mulla on keskivertokunto tai alakanttiin: tein tuossa tunnin pyörälenkin ja aika rivakkaan sain polkea, että syke oli 103-120, eli hengästytti ja tuli hiki. Jos on verenpainelääkkeet ja syke ei tahdo nousta, kysy lääkäriltä, millaista liikuntaa voit harjoittaa. Crosstrainer vaatii kovaa kuntoa ja sen polkeminen menee varmaan useimmilla anaerobisen puolelle. Kuntohan siinä nousee (jos kestää), mutta rasva ei pala, vaan varastohiilarit ja mahdollisesti lihakset.
- 17+12
Rasva palaakin sitten lenkin jälkeen, ainoastaan liikunnan määrällä ja sen kuluttamalla energiamäärällä on oikeesti merkitystä.
- ap
Vaikka mulla on korkea syke, niin kuntoni ei ole huono. Enkä ole lihava, vaan hoikka nainen 35v, jolla migreenin takia myös beetasalpaaja käytössä, eikä sekään laske sykettä, vaikka pitäisi. Tämän lisäksi on lisälyöntejä liki koko ajan.
Pyöräilen useamman kerran viikossa ihan hikeen asti (kun en osaa hitaasti polkea) ja muutakin liikuntaa tulee harrastettua. Tuo crosstrainer oli vaan siis esimerkki. En ole sellaista polkenut pariin vuoteen, kun en ole käynyt salilla.
Kysymykseni oli siis ihan vaan uteliaisuutta, eikä siis näin ollen laihdutukseen tarkoitettu juttu, vaikka vauhdikkaasta energiankulutuksesta ei haittaa olisikaan :D- ap
Lisään vielä, että aineenvaihdunta kuiten taitaa olla vilkkaampaa, kuin usealla muulla, koska jo 500m pyöräily saa hien valumaan norona pitkin selkää.
Eikä tarvi edes todellakaan polkea hampaat irvessä, vaan tasaista reipasta vauhtia.
Sama juttu kävellessä. Jo 100m kävelyä ja hiki valuu. - 15+8
ap kirjoitti:
Lisään vielä, että aineenvaihdunta kuiten taitaa olla vilkkaampaa, kuin usealla muulla, koska jo 500m pyöräily saa hien valumaan norona pitkin selkää.
Eikä tarvi edes todellakaan polkea hampaat irvessä, vaan tasaista reipasta vauhtia.
Sama juttu kävellessä. Jo 100m kävelyä ja hiki valuu.Mulla on ihan sama juttu, syke nousee todella helposti ylös. Mutta jaksan myös tehdä sillä korkeammalla sykkeellä kauan töitä. Esimerkkinä 1,5h hölkkälenkki ja keskisyke on yleensä jotain 165 tai enemmän. Salilla kyykätessä syke saattaa nousta 170 asti.
Hikoilen myös todella helposti, mutta ei minun aineenvaihduntani ole kuitenkaan mitenkään erityisen nopea. Ainakin paino nousee todella helposti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2166032Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä492705- 1562262
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne412102Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161779- 821414
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621397Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241321Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https351281Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.1091007