Juoksukengän merkitys?

Kaikilla keinoilla

Kertokaas te, jotka TIEDÄTTE, että miten paljon merkitsee juoksukengän laatu?

Elikkäs, kun mä juoksen mun 8 vuotta vanhoilla lenkkareilla, jotka ovat löysät ku mitkä ja tasaisen matalan läpyskäiset 1500m 4.50, niin kuinka paljon lähtisi ajasta pois, kun painuisin InterSportiin ja ostaisin 150 euron laatukengät?

Kääntäen, entä jos Sandelsille (3.37) antais mun tai kenen tahansa vanhat tavalliset lenkkarit, niin kuinka paljon hänen aika heikkenis? Hänellä heikkenis 20 sekkaa ja mulla paranis ehkä 10-15...? Tämmöstä otaksun, mutta olenko lähelläkään totuutta?

56

5263

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhhffsaäöl

Et ole lähelläkään totuutta. Lähempänä totuutta olisi jos vaihtaisit ne vanhat lenkkarit piikkareihin.

Lenkkarissa laatu tulee esille kun juostaan pitkiä matkoja. Tuolloin niiden tulee olla juoksialle ja alustalle sopivat.

• -

Kengän merkitystä liioitellaan nykyään.

Kunhan lenkkarit istuvat sinun jalkaasi edes tyydyttävästi eivätkä hierrä, niillä pystyt lenkkeilemään ihan mukavasti.

Toki kevyet kengät ovat mukavia, mutta raskaat juoksukengät kehittävät enemmän jalkojen lihaksia.

Ajallinen parannus kalliiden lenkkareiden myötä on aika pieni millä tahansa juoksumatkalla. Kyse on enemmänkin henkisen maailman asioista.

• Jeeves hoitaa

No ei ihan pidä paikaansa. Kävin eilen illalla juoksemassa suunnistuskengillä jossa oli nastat poluilla. Lenkki meni leikiten aikaan, mihin en olisi uneksinutkaan lenkkareilla. Lekkareilla oliisi olut heikompi pito. Kanattaa kokeilla suunnistuskenkiä jos poluilla juoksee, on ihan ykköset. Tietty jos asfaltilla juoksee, niin ero ei välttämättä ole niin iso.

• Valmentajavelho

Höpsis!

Ensinnäkin sandellssi ei suostuis juoksemaan tuon aloittajan läppänöillä metriäkään erinäisten vammojen pelossa eli mitään aikavertailua ei saataisi aikaan. Mutta kyllä aloittajan ajalliset arviot ovat aika hyviä. Ainakin tuo sandellssin aikatappio surkeilla kengillä, niin se voisi olla jotain tota luokkaa. Aloittajan oma aika paranisi maksimissaan 10 sek. puhtaasti kenkien ansiosta. Vaikka vaan siitä syystä, että tavallinen juoksija ei osaa hyödyntää hyviä kenkiä siinä missä huippujuoksija.

Nämä arvioni sanoin siinä uskossa, että kyse ei ollu 50 euron ja 150 euron uusista kengistä vaan todellakin lähes 10 vuotta vanhoista tavallisista lenkkareista verrattuna uusiin kalliisiin juoksukenkiin, joissa jäykkyydet on kohillaan.

• läski ravuri
        Valmentajavelho kirjoitti:

Höpsis!

Ensinnäkin sandellssi ei suostuis juoksemaan tuon aloittajan läppänöillä metriäkään erinäisten vammojen pelossa eli mitään aikavertailua ei saataisi aikaan. Mutta kyllä aloittajan ajalliset arviot ovat aika hyviä. Ainakin tuo sandellssin aikatappio surkeilla kengillä, niin se voisi olla jotain tota luokkaa. Aloittajan oma aika paranisi maksimissaan 10 sek. puhtaasti kenkien ansiosta. Vaikka vaan siitä syystä, että tavallinen juoksija ei osaa hyödyntää hyviä kenkiä siinä missä huippujuoksija.

Nämä arvioni sanoin siinä uskossa, että kyse ei ollu 50 euron ja 150 euron uusista kengistä vaan todellakin lähes 10 vuotta vanhoista tavallisista lenkkareista verrattuna uusiin kalliisiin juoksukenkiin, joissa jäykkyydet on kohillaan.

Nopeus tulee siitä että kenkä sopii sun jalkaan ja askeleeseen. Sopiva jäykkyys, vaimennus ja jalan asento. Esim. Asics Kanooteilla tai muilla jalkaa vääntävillä hintavilla tossuilla en suostuisi juoksemaan metriäkään vaikka Keskosportissa tyrkyttäisivät.

• Onkos noin?

"Toki kevyet kengät ovat mukavia, mutta raskaat juoksukengät kehittävät enemmän jalkojen lihaksia."

Minusta tuo on hieman harhaanjohtava väite. Voihan sitä tietysti niin ajatella että kun on painavampi kenkä, niin lihakset nostavat enemmän painoa, mutta käytännössähän jalkaterän lihakset kehittyvät sitä vähemmän mitä enemmän kengässä on tukia yms.

Paljasjalkakengillä juoksiessahan jalketerän lihakset nimenomaan vahvistuvat verrattuna siihen kun juoksee jollain megatuki-Asicseilla.

Vai onko niin, että olen käsittänyt ihan väärin?

• -
        Onkos noin? kirjoitti:

"Toki kevyet kengät ovat mukavia, mutta raskaat juoksukengät kehittävät enemmän jalkojen lihaksia."

Minusta tuo on hieman harhaanjohtava väite. Voihan sitä tietysti niin ajatella että kun on painavampi kenkä, niin lihakset nostavat enemmän painoa, mutta käytännössähän jalkaterän lihakset kehittyvät sitä vähemmän mitä enemmän kengässä on tukia yms.

Paljasjalkakengillä juoksiessahan jalketerän lihakset nimenomaan vahvistuvat verrattuna siihen kun juoksee jollain megatuki-Asicseilla.

Paljasjalkakengät varmaan kehittävät hyvin jalkaterän lihaksia. Hommasin itsekin sellaiset äskettäin.

Mutta myös painavat kengät kehittävät. Käytetäänhän niitä jalkapainojakin.

• Pienet lihakset
        Onkos noin? kirjoitti:

Raskaat kengät, on yleensä myös hyvin tuetut kengät ja ne ei kehitä yhtään jalkaterän pieniä lihaksia, vaan laiskistuttavat ne kokonaan...
        Voihan sitä juosta vaikka kumisaappaissa jos isoja lihaksia haluaa kehittää.

• -
        Pienet lihakset kirjoitti:

Raskaat kengät, on yleensä myös hyvin tuetut kengät ja ne ei kehitä yhtään jalkaterän pieniä lihaksia, vaan laiskistuttavat ne kokonaan...
        Voihan sitä juosta vaikka kumisaappaissa jos isoja lihaksia haluaa kehittää.

No se oli lähinnä läppä, se "painava" kenkä.

Eiväthän mitkään juoksukengät ole suoranaisesti painavia.

Mutta en näe pahana juosta treenejä jollain halpislenkkareilla, jos ne sopivat juoksijan jalkaan.

• natural born runner
        - kirjoitti:

No se oli lähinnä läppä, se "painava" kenkä.

Eiväthän mitkään juoksukengät ole suoranaisesti painavia.

Mutta en näe pahana juosta treenejä jollain halpislenkkareilla, jos ne sopivat juoksijan jalkaan.

Puol kiloa jalkapohjassa ei ole paljon painoa? Usko pois, on se. Kevyiden kenkien etu on ettei joudui jaloilla huitomaan puntteja, vaan voima käytetään juoksijan itsensä ilmassa pitämiseen. Voimat kohdistuu oikeisiin paikkoihin ja vammat vähenee. Raskaat ja tuetut juoksukengät on mielikuvan tasolla yhtä väärin, kun vetäisi leukoja tangosta roikkuvilla hanskoilla ilman otetta.

• -
        natural born runner kirjoitti:

Puol kiloa jalkapohjassa ei ole paljon painoa? Usko pois, on se. Kevyiden kenkien etu on ettei joudui jaloilla huitomaan puntteja, vaan voima käytetään juoksijan itsensä ilmassa pitämiseen. Voimat kohdistuu oikeisiin paikkoihin ja vammat vähenee. Raskaat ja tuetut juoksukengät on mielikuvan tasolla yhtä väärin, kun vetäisi leukoja tangosta roikkuvilla hanskoilla ilman otetta.

Paljasjalkakengän ja halvan tuetun juoksukengän massojen ero ei ole puolta kiloa.

Ja vamma-alttius on yksilöllistä.

Toki paljain jaloin juokseminen olisi varmasti luonnollisin tapa edetä.

• Usein lenkillä
        Onkos noin? kirjoitti:

Ei puntit jalassa saa juosta, siinä rikkoo nivelensä.

• elämäntapamaratonari

rakailla kengillä kun lähet juokseen niin se kuormittaa säären lihaksia jotka eivät rasitu normielämässä paljoa.kun nyt sitten lähdet sinne lenkille niillä raskailla kengillä ja alat rasittaa niitä säären rasitukseen tottumattomia lihaksia, saat melko helposti ne ylirasittuneiksi ja tulehtuneiksi ja penikkatautisiksi...pahimmassa tapauksessa kuten tutullani kävi,loppui juoksuharrastus kokonaan kun joutui leikkauksiin eikä jalat toipunu enään juoksukuntoisiksi.että kyllä se niin on että hyvät kengät kannattaa ottaa mutta ei niiden tietenkään tarvi olla juuri ne intersportin kalleimmat parit että pärjää...

• -

Juoksu ei ole välinelaji, vaikka siitä sellaista väkisin halutaan tehdä.

Varmaa noissa kommenteissa on jotain suuntaa-antavaa, mutta peruskengästä ns. huippukenkään siirtyminen ei tuo juuri mitään lisäetua.

• nivelrikkoisa

Kokemuksesta voin kertoa, että kun ikää tulee kumuloituu huonojen juoksujenkien merkitys. Kun kengän jäykkyys on kohdallaan, ei juokseminen satu jalkoihin ja edessä on monia liikunnallisia vuosia.

• isokiho

No niinhän se on, että luonnollisinta olisi elää afrikassa, juosta riistan perässä paljain jaloin ja kuolla nuorena huonon ravinnon ja hygienian seurauksena. Mutta kun moni meistä asuu mielellään täällä suomessa jonne meänki esi-isät eivät olisi koskaan päässeet saati selvinneet hengissä ilman vaatteiden ja jalkineiden keksimistä ja kovin moni haluaa elää pitempään kuin sen kolme-neljäkymmentä vuotta vieläpä mahdollisimman terveenä, niin useimmille tulee väistämättä eteen se hetki jolloin juoksukengiksi ei mokkasiinit kelpaa. Kovin harva meistä täällä pohjolassa myös millään savannilla hölkää, joten sekin teettää ennemmin tai myöhemmin halua käyttää paremmin alustaan sopivia jalkineita.

• runner_vm86_

Olen juossut viimeisen vuoden sisällä 110euron (gel pulse 3) ja 170euron (gel nimbus 13) euron asicseilla ja pitää kyllä sanoa etten huomannut minkäänlaista eroa. Tosin pitää sanoa että nimbuksissa on kannassa hyvin voimakas vaimennus ja epäilemättä jos astuu voimakkaasti kantapää edellä niin tuo kenkä on erinomainen. Mutta jos on sellainen tyyli kuin minulla että jalka tulee melko vaakatasossa alas, kantapää vain hieman edellä niin tuo vaimennus menee hukkaan koska sitä on runsaimmillaan aivan kengän takaosassa. Kävelyyn tuo kenkä on sinänsä erinomainen koska siinä kantapää tulee voimakkaammin ensin alas. Mutta kävelyyn nyt sopii melkein kuin kenkä kuin kenkä ja tuon kengän ominaisuudet menevät sinänsä kävelijällä hukkaan. CRC :stä ostin noi nimbukset 115eurolla kun uudempi malli tuli markkinoille ja vanhat tulivat aleen. Todennäköisesti ostan nimbus 14 :sta taas vajaan vuoden päästä alella. Mutta ei kengistä ole mitään järkeä alkaa maksamaan yli 120euroa.

• natural born runner

Olen itsekin huomannut erilaisia askelluksia kokeillessa, että keskijalalle astuessa menee kannan vaimennukset hukkaan, ja periaatteessa raskaasti vaimennetut kengät tuntuvat kivikovilta. Matalakantaisilla löysillä kengillä askel pehmenee luonnostaan.

ps. Kinvarat saa starttifitnessiltä 70 eurolla.

• kankkulan kaivo

• -

Minä ostin lenkkarit kirpparilta alle kympillä ja juoksin niillä maratonin alle kolmen ja puolen tunnin.

Tuskin olisin kovinkaan paljon kovempaa juossut 170 euron kengillä.

• :)

enemmän merkkaa se sopiiko kenkä sinulle, joskus 30 e kenkä on parempi kuin se 170 e kenkä kokeilemalla se selviää, itselle sopii ne halvat reebokit ja nyt löysin alekorista adidas falcon kengät ja ne on tosi hyvät minun jalkaan 19,90e

• Terveys

Ajan parantamisesta en mene takuuseen, mutta kannattaa vanhat lenkkarit vaihtaa ennen kuin pilaat jalkasi. Itse juoksin 10 vuotta vanhoilla lenkkareilla, minkä vuoksi jaloissa alkoi tuntua ihme kipuja. Ostettuani uudet, kevyemmät ja normaalitasoani pikkasen tyyriimmät, en ole katunut päätöstäni. Lenkkareiden vaihto innosti jopa puolimaratonin harjoitteluun.

• ÄLLITÄLLI

Hahhahhahah!! Jos sun lenkkarit on 8 vuotta vanhat, niin et varmasti juokse kun unissas. Lisää hyviä vitsejä, kiitos

• mitä juttuja????

Joo.... jos ois kahdeksan vee juossut olis tarvinnu vähintään neljät juoksukengät!!!

Oon miettinyt et kai näille naurettaville jutuille on ihan palkattu kirjoittaja keksimään kaikenlaista!!!!!!!!!!!!!!

• Lenkkarin tehtävä on suojata vammoilta ja auttaa samalla suoritusta.

Itse juoksen nykyisin yli 300 km/ kk. Huomaan eron eri tossujen välillä. Sitä eroa en huomannut niin hyvin silloin kun juoksin vähemmän. Useimmiten juoksen 15-20 km lenkkejä ja siinä tossujen välinen ero tuntuu seuraavissa asioissa: 1) Eri ruumiinosien kipeytyminen. Jos tossut ovat maksimissaan noin 1000-1200 km juostut, niin selkään, polviin, lantioon yms ei tule mitään kipuja. Vaihdan tossut aina silloin uusiin, kun vähintään kaksi kertaa on tullut polvikipua - joka on minulla eka merkki huonoista tossuista. 2) Tossujen rullaavuudessa on eroja. Toiset tossut (kalliitkin) saattavat tehdä askeleesta töksähtelevän. Jalka painuu liikaa tossun sisään jo uutena eikä askel pyörähdä eteenpäin vaan enemmänkin pysähtyy - Rullaavuus tuo ainakin miellyttävyyttä, jos ei nopeutta sitten auttaisikaan. 3) Tossujen pehmusteissa ja lestissä on eroja.. Itse käyttämissäni tossuissa ei tule hiertymiä edes maratonilla. -Tosin oli viimeksi hieman liian pienet ja meni muutama varpaankynsi.

Itselläni on koko ajan kolmet tossut. Yhdet pitkiin harjoituksiin ja niitä käytän eniten. Toiset hieman kevyemmät juoksutapahtumiin ja esim. nopeusharjoituksiin. Kolmannet Gore-Texiä syksyn sateisiin ja talven loskaan/ pakkaseen. (Kunnon vaatteiden ja kenkien ansioista voin juosta kaikissa keleissä 35 asteen lämpötilasta -25 asteen pakkaseen).

Eli kun kysyt tarvitsetko toisia tossuja, niin miettisin juuri edellä mainittuja asioita. Kovia aikoja juostaan kyllä paljasjaloinkin, mutta millä pidät kropan kokonaisuudessaan siinä kunnossa, että se kestää kovaa harjoittelua? Kova harjoitteluhan se sitten parantaa sitä aikaakin.

• ammattiurheilijako

Mistä ihminen löytää aikaa juosta 300km/kk, jos käy töissä ja/tai on perhettä, siis keskimäärin 10km pvässä? Kokopäiväinen urheilija?

Olet todennäköisesti siis eläkeläinen, työtön, opiskelija tai mies, jolla vaimo hoitaa perheen ja lapset, sinä istut valmiiksi passattuna pöytää ja otat puhtaat lenkkivaatteet kaapista. Tai sitten ammatiksesi urheilija.
        Normaali 8t/pväpuurtaja ei tuohon kyllä pysty. Sulan maan aikaa, kun pakkaset ovat poissa, pyöräilen töihin, jos ei ihan kaatosade ole, siihen saan 10km pyöräilyä, 5km suunta. Lenkille voi päästä 1-2krt/vko, maksimissaan tunnin kerrallaan. Ja en, en katso TV:tä edes joka vko, ei ole sellaiseen aikaan, sen mahdollisen vapaan yritän juuri käyttää lenkkeilyyn tms.

• HauskaHratausta
        ammattiurheilijako kirjoitti:

Mistä ihminen löytää aikaa juosta 300km/kk, jos käy töissä ja/tai on perhettä, siis keskimäärin 10km pvässä? Kokopäiväinen urheilija?

Olet todennäköisesti siis eläkeläinen, työtön, opiskelija tai mies, jolla vaimo hoitaa perheen ja lapset, sinä istut valmiiksi passattuna pöytää ja otat puhtaat lenkkivaatteet kaapista. Tai sitten ammatiksesi urheilija.
        Normaali 8t/pväpuurtaja ei tuohon kyllä pysty. Sulan maan aikaa, kun pakkaset ovat poissa, pyöräilen töihin, jos ei ihan kaatosade ole, siihen saan 10km pyöräilyä, 5km suunta. Lenkille voi päästä 1-2krt/vko, maksimissaan tunnin kerrallaan. Ja en, en katso TV:tä edes joka vko, ei ole sellaiseen aikaan, sen mahdollisen vapaan yritän juuri käyttää lenkkeilyyn tms.

Olen yli neljäkymppinen yksityisyyrittäjä. Perheeseen kuuluu kaksi kouluikäistä lasta ja työssä käyvä vaimo. Käyn lähes joka ilta lenkillä kun vaimo ja lapset katsovat TV:tä. Joinakin iltoina hieman myöhemmin jos vaimokin käy urheilemassa. Kyse on siitä miten aikansa jakaa.

• Hölkkääjä Vantaalta

Ei kysymys ole pelkästään ajan voittamisesta. Huonoilla lenkkareilla menee läpyttelyksi ja hommasta häviää nautinto. Se minkä hintaiset lenkkarit ostat on tietysti myös siitä kiinni paljonko viikossa juokset ja kuinka pitkiä matkoja. Huonot lenkkarit pilaavat jalkasi ja voivat tehdä jopa selälle häijyä. Minulla lenkkarit menee vaihtoon 2 - 3 vuoden välein vaikka maksavatkin paljon. Kesällä on muuten kiva harrastaa ns. paljasjalkajuoksua metsäpoluilla, sitä varten on omat (kalliit) tossut tai "varvikkaat".

• - nykyinen kävelijä

Huono tossu pilaa nivelet, kannattaa vaimennus ja sopivuus tarkistaa! Ja tarjouksesta saa hyviä kenkiä. Ei saa juosta lässähtäneellä kengällä!

• juokse pois

noin vanhoilla kengillä ei tee enää mitään.. osta vain ne uudet, ei maksa edes sitä 150e, n. 100e saat jo hyvät. riippuen jaloista. 50eurosta alkaa ne lenkkarien hinnat. myös prismassa ja muissa liikkeissä hyviä kenkiä. kengät juoksun tärkein väline.

• kokemusta paljon

Kuule, ei lenkkareilla tulosta saa

Jos on pahasti kuluneet pohjasta, vie suutarille, laittaavat uudet korkolaput

Näin minä ehdotan

Olen lähes 70v juoksija,mies, useita maratoonejaki takana

• fjilk

kyllä kannattaa ostaa ihan kunnon lenkkarit millä juosta sillon saat paremman fiiliksen ja ajan.

• No mitä luulet?

1500m juoksee vaikka avojaloin...

Kengän merkitys tulee esille vasta pitkillä lenkeillä ja suurilla juoksumäärillä, eikä niinkään nopeudessa, vaan siinä että miten jalat kestä juoksun rasitusta.

Jos tosiaan 1500 menee 4:50, niin kyllä sinä taidat itsekkin tietää jotain juoksemisesta.

• vähän juossut

No ei se paljon ole juossut jos on samat kengät 8 vuotta. Itsellä menee yhdet kengät kesässä, siis pohjat kuluu sileiksi...

• Militantti Antti

KOlmenkympin lenkkareilla minä olen hölkkäillyt tuhansia kilometrejä! Ei kannata issään nimessä maksaa merkistä mitään! Jotkut sanoo, että lenkkarien pitää tukea nilkkaa, se on hölynpölyä! Liika tuki heikentää vaan nilkkaa ajan oloon. Toki kalliit voivat hyvät olla, ei siinä mitään, mutta älä osta sellaisia, jotka eivät anna nilkan elää! Ja- voit ainakin elvistellä merkkituoteessa :)

• Ozzy Ozbourne

Juoksemalla säännöllisesti ja kokeilemalla muutamia erilaisia kenkiä löytää vähitellen kenkätyypin, mikä itselle sopii.
      Mulla on peruslenkkeilyyn hieman vaimennetumpi kenkä ja sitten kisäkäyttöön oma, hieman kehyempi kenkä.
      1000-1500 kilometriä minulla kestää asfalttikenkä ja sen jälkeen lenkkeilen sen kengän kanssa vain hiekalla tai metsässä. Minulla kuluu vuodessa 1-3 kenkäparia.

• reepokit

eise kalliiksi tule,osta 10-paria kenkiä,a,150e pari,jos ei toimi ostalisää,myy loput kirppiksellä a,10e pari

• aurorastrong

Itse aloitin juoksu harrastuksen kolmisen vuotta sitten huonoilla/perus lenkkareilla. Vuoden ahkeran käytön jälkeen minulla on vaivaisenluut molemmissa jaloissani. Uskon juoksun asfaltilla huonon kengin vaikuttaneen niiden tuloon tai ainakin pahentaneen niitä. Kipuja jalossa oli aina pitempien lenkkien jälkeen.

Hankin sitten kunnon lenkkarit juurikin ne n.150e. Ja ensimmäisenä huomasin eron siinä että kenkä oli kevyempi ja tuki jalkaa huomattavasti paremmin. (ostin myös kipeiden vaivasen luideni takia pohjalliset). Eipä ole vaivaisenluita sen jälkeen särkenyt ja liikkuminen tästä johtuen huomattavasti mukavempaa.

Eli itse kyllä suosittelen lämpimästi uhraamaan kenkiin jos harrastus on osa elämääsi. LIikkeissä ammattilaisten tulisi osata neuvoa sinua oikeanlaisen kengän valinnassa.

(pahoittelen tekstin kirjotusvirheitä :))

• eikös??

kannattaa miettiä polviakin. Penikkatautikaan ei ole mukava. Vaikka ei polvet oireilissi nyt, niin ehkä viiden vuoden päästä. Järki käteen! Ihan sama mitä aikoja juoksee, kunhan pysyy terveenä.

• Kuntohöläri

Juoksulenkkareiden muotoilu livahtanut överiksi. Miksi hitossa kenkien kärkiosa on tehty ohueksi ja ponnettomaksi? Eikö varpaiden tartte tehdä "töitä" ollenkaan?
      Jo kävellessä sieppaa, kun meinaa kaatua nokalleen. - Toki tukeva ja sinänsä joustava pohja on mukavan tuntuinen, mutta voisi se ulottua kärkeen saakka!
      No... hintaa tulisi taasen lisää, kun materiaalia enemmän.

• minierkki.

Kenkien iskunvaimennuskyky vaikuttaa suoraan alaselkään. Huomaat kyllä eläkeikää lähestyessäsi sitten että on halvoilla löppänöillä juostu. Mutta köyhän pitää säästää joka paikassa. Ja tyhmä säästää vaikkei pitäisikään.

• LK
    • acisset

hyvät juoksukengät myös kannustavaat juoksemaan.

ennen minulla oli jotkin halvat kovat ja epämukavat kengät millä kävin väkin juoksemassa kunnes se jäi enkä edes viitsinyt kävellä 100m pidempiä matkoja koska vitutti ne paskat ja kovat kengät!

sitten näin tarjouksessa acis cumulus 13 kengät 79e (ovh 169e) ja kun ne laittoi jalkaan niin niillä oli niin helvetin hyvä kävellä ja kipitellä että oli oikein mukava kävellä!

nyt ostin acis gel nimbus 13 jotka myös löysin puoleen hintaa99e (ovh 199) ja ovat myös helvetin hyvin pehmustetut kantapäästä ja tukevat aivan erilailla kun halvat ja huonot kengät jotka pahemma tapauksessa lopettavat koko harrastuksen!

tutkimuksien mukaan painojen kanssa ei ole hyötyä juosta.

jos joku ajttelee kehittävänsä lihaksia juoksulla niin on kyllä hieman hukassa. jos haluaa lihaksia niin mene salille tekemään kyykkyjä, mutta jos haluat polttaa rasvaa, parantaa hapenottokykyä ja kuntoa niin siihen juoksu on paras tapa.

• riippuu_roikkuu

Kantajuoksijat täällä taas poraa kenkien "hyvyydestä". Opetelkaa päkiäjuoksemaan, niin ette tarvi enää kenkiä lenkille kuin suojaamaan jalkapohjan ihoa.

• -

Itse etsin uusia tuulia ja hommasin ns. barefoot- eli paljasjalkakengät. Oletuksena on, että jalkaterän lihakset kehittyvät ja askellus muuttuu luonnollisemmaksi ja ehkä taloudellisemmaksi.

Noh, aika näyttää miten käy. Tuntuvat vaativan totuttelua nuo uudet jalkineet.

• kjhhffsaäöl

Järkeäkö vastata avaukseen, kun avaaja-nimimerkki (Kaikilla keinoilla)
      -ei ole kertaakaan tähän vastannut.

Liekö avaus, ylläpidon trolli?

• -

Eihän sillä ole niin väliä, mitä avaaja on mieltä vai välittääkö. Itse keskustelu on tärkeämpi juttu.

• ÄLÄ OSTA!!!!

Älä missään tapauksessa osta kalliita lenkkareita!!!

Mitä kalliimmat ja tuetummat lenkkarit, sitä enemmän jalkavaivoja. Ihminen on luotu juoksemaan paljain jaloin. Parhaat kengät ovat siis mahdollisimman vähän tuetut ja ohutpohjaiset lenkkarit (usein halvat), tai nykyaikaiset "varvastossut". Eli kengät, jotka suojaavat jalkaa mm. kiviltä, mutta ne kuitenkin tuntuvat luonnollisilta, melkein kuin ei olisi kenkiä ollenkaan.

Säästyt monilta vaivoilta luomukengissä! Hirvittää kun porukka ostaa monta sataa maksavia kenkiä ja sitten valittavat jatkuvasti vaivoistaan..
      Järki käteen, kansalaiset!

• lälläälläääälllääää

Tuo ohutpohjaisilla kengillä kovalla alustalla, kuten asfalltilla, juokseminen ei ole mitään uutta. Siitä seurasi senverran paljon vaivoja ihmisille että hoksattiin laittaa se vaimennus kenkiin. Ei siinä sen ihmeempää, ihmistä ei ole rakennettu juoksemaan, tai edes kävelemään asfalttiteitä pitkin.

Maastojuoksukengät tai suunnistuskengät eivät ole paksupohjaisia, mutta laadukkaat maksavat niissäkin maltaita. Vastaavasti ohutpohjaisia maastujuoksuun soveltuvia kenkiä ei marketeista halvalla saa. Ainoastaan halpoja paksupohjaisia ja heikosti kestäviä kenkiä.

Voisikohan ne kalliiden kenkien hinta juontaa jostain muusta kun pohjan paksuudesta?

• ++miinustiinus

Aloitus on markkinointiprovo! Kuitenkin, katso jalkoihisi, sinä kädellinen!

• -

Jos asfalttijuoksusta puhutaan, niin siihenkin nykyään suositellaan paljasjalkakenkiä eli ohutpohjaisia kenkiä. Kyse on juoksutekniikasta. Vaimennus suoritetaan itse jalalla eli kantapäällä ei saa ottaa askelta alas vaan päkiällä.

• Olen pohtinut kenkäasioita itsekin. Olen juossut sen vähän mitä nyt olen paljasjalkakengillä, jotka kyllä ovat aivan mahtavat, tunne on koko ajan kuin lentoon olisi lähdössä ja liikkumiseen tuli ihan uudenlaista iloa, kun tuntee maan jalkojen alla (ja askeleesta tulee aika luonnostaankin sellainen ettei askella kanta edellä). Mutta välillä on alkanut tuntua jalkapohjassa ihmeellistä venymisen ja kivun tunnetta, joka kuulostaa vähän plantaari faskiitilta, joten nyt olisi haussa ainakin noin testiluonteisesti hyvin jalkaholvia tukevat kengät. Surku tulee, koska paljasjalkakengillä juokseminen on sellainen elämys, mitä en ole koskaan ennen kokenut. Mutta tällästä tää välillä on, kukin tarpeensa mukaan.

• cbvmbvnmvbnm

Päkiäjuoksuun täytyy totutella todella hitaasti. Alkuun joitain minuutteja kerrallaan. Kireitä jalkapohjia voi availla esim tennispallolla rullailemalla lattiaa vasten.

• -
        cbvmbvnmvbnm kirjoitti:

Päkiäjuoksuun täytyy totutella todella hitaasti. Alkuun joitain minuutteja kerrallaan. Kireitä jalkapohjia voi availla esim tennispallolla rullailemalla lattiaa vasten.

Sain pohkeet tosi kipeäksi ensimmäisellä pitemmällä päkiälenkillä. Sen jälkeen on ollut helpompaa.

• cvbnncvbmxc
        - kirjoitti:

Sain pohkeet tosi kipeäksi ensimmäisellä pitemmällä päkiälenkillä. Sen jälkeen on ollut helpompaa.

Joo, lihakset kyllä tottuu nopeasti kun niillä on sen verran hyvä aineenvaihdunta. Tukikudokset ja luusto sit ottaakin enemmän aikaa. Maltti on valttia tässäkin.

• JaniTapio

Mulla on lättäjalat ja erityisesti tuo vasen nilkka vetää ilkeästi sisäänpäin. Juoksua asia ei haittaa, kunhan alla on jäykkä kenkä ja kunnon tukipohjallinen (juostessa ja nauhakengissä myös).

Kiinnostui tuosta paljasjalka touhusta, tai siis noista "kengistä" jotka ovat vain suojus jalan alla. Jeesus, en suosittele. Kokeilin sinnikkäästi noin parin viikon ajan, ihan sillä lailla totutellen ja niin ikkään. Mutta ei kyllä ole meikäläisen juttu, tuntui, että juuri tuo vasen jalkaterä irtoaa, jos ei äkkiä saa tuolle virheasennolleen tukea. Samaten kaikkiaan tukipohjallisen puute tuntui ilkeältä.

En nyt siis kiistä, etteikö se homma pellitä, jollekin, jolla on on hoikat ja holvikkaat jalat. Mutta ainakaan meikäläisen lättäjaloille homma ei sovi. Tiukkaa tukipohjallista vain ja menoksi!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      54
      2212
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      199
      2041
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1382
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      995
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      889
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      49
      872
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      845
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      746
    Aihe