Mistä tietää onko normaali vai ei? Minusta tuntuu, että minulla on diagnosoimaton asperger-oireyhtymä. Minua on kiusattu lapsena ja olen ollut muutenkin sosiaalisesti hyvin kömpelö. Olen kuitenkin panostanut sosiaaliseen elämään siten, että hyvin varhain aloitin työt asiakaspalvelussa, jossa tapasin päivittäin ihmisiä. Asiakaskohtaamisien kautta opin ymmärtämään ihmisiä analyyttisesti, minkä takia sosiaalinen kömpelyyteni ei ilmene saman tien.
Nyt tilanne on se, että minulla on takana maisterin tutkinto enkä oikein työllisty. Osaan alani paremmin kuin muut, mutta minun on todella vaikea tulla toimeen ihmisten kanssa. Minun täytyy analysoida sosiaalisia tilanteita koko ajan, jotta en loukkaa ketään. Lisäksi minua kiinnostaa keskustella vain rationaalisista asioista analyyttisesti enkä voi sietää sellaisia kysymyksiä kuin, että mitä sinulle kuuluu tai mitä opiskelet?
Tämän takia viihdyn yksikseni tai poikaystäväni kanssa, joka on täysin hyväksynyt minut sellaisena kuin olen. Hän ei koskaan arvostele tai syyttele minua, niin kuin muut ihmiset. Lisäksi hän puhuu aina totta (toisin kuin muut ihmiset).
Haluaisin kuulla kokemuksia kaltaisiltani? Miten olette selvinneet elämässä ja millainen työ on loppujen lopuksi ollut kaikkein mielekkäin?
Millainen on normaali ihminen (vertaa asperger)?
67
2422
Vastaukset
- 18
"Olen kuitenkin panostanut sosiaaliseen elämään siten, että hyvin varhain aloitin työt asiakaspalvelussa, jossa tapasin päivittäin ihmisiä. Asiakaskohtaamisien kautta opin ymmärtämään ihmisiä analyyttisesti"
"Minun täytyy analysoida sosiaalisia tilanteita koko ajan"
Asperger ei lähde vapaaehtoisesti pilaamaan terveyttään aloille, joista hän saa jo ensimmäisenä työpäivänä traumaattisia kokemuksia.
Asperger-luonteella ei lähdetä asiakaspalvelutehtäviin mikäli tarkoituksena ei ole tietoisesti vahingoittaa itseä psykofyysisesti. Toisaalta useat aspergerit ovat tunnetusti hyvin itsetuhoisia, joten joidenkin kohdalla tuollainen käytös voisi jopa edesauttaa omaa kuolemaa. - nondiagnosed2
Sinun täytyy jotenkin sorvata urasi ja ammatilliset valintasi niin, että viihdyt ja pärjäät. Uskon että onnistut ajan mittaan.
Seuraava vastaaja, joka arveli että asperger ei voi olla asiakaspalvelussa, on tietenkin mies. Naisaspergerille sukupuolensa ansiosta varmasti on mahdollista järkeilemällä ja päättelemällä selvitä asiakaspalvelutyönkin haasteista, tavallaan rationalisoida se mitä taviksilta tuosta vain onnistuu selkäytimellä. Omaa ajattelua pikkuhiljaa nöyremmäksi muokkaamalla oppii sietämään myös "tolvanoiden kysymyksiä", uskoisin että sinullekin itämaisista filosofioista pikkuhiljaa löytyy tässä apu.
Olisi hyvä vaikka yksityisesti saada asperger-diagnoosi. Vaikka kyseessä ei ole sairaus, niin oman elämän kannalta vertaistuki ja ehkä jopa tietynlainen, vuorovaikutuksen parantamiseen tähtäävä terapia/valmennus voisivat onnellistuttaa elämääsi jatkossa. Diagnoosin ilmoittaminen ystäville ja suvulle varmaan jakaisi ihmiset kahteen ryhmään, toiset tuijottaisivat kuin alienia ja toiset alkaisivat paremmin ymmärtää erityispiirteitäsi.- F84.5
Asiakaspalvelussa tuli toimittua tietyn aikaa. Koulutusta löytyy myös kiitettävin arvosanoin mm. työyhteisöviestijän erikoisopintojen piiristä. Uravalinta oli kuitenkin helvetin väärä, vaikka lahjoja olisi ollut alalle, lukuunottamatta sosiaalisia taitoja.
Sosiaalisten taitojen lähes täydellinen puute voi johtaa ihmisen helvettiin mitä "normaali" ihminen ei voi ymmärtää. Vaikka olisi kuinka tyhmä älykkyydeltään mutta osaava ts. normaali sosiaalisella tasolla, voi päästä elämässään vaikka kuinka pitkälle. Toinen millä pääsee elämässä eteenpäin ja urallaan menestymään on paskamaisuus ja kyky kusettaa toisia. Noista löytyy muutama esimerkki mutten nyt tässä viitsi alkaa nimiä kertoilemaan.
Diagnoosi on ilmoitettu läheisille ja seuraukset siitä ovat olleet mielen täydellisesti murentavat. Kukaan ei ole ollut kykenevä hyväksymään diagnoosia eikä sen mukanaan tuomia vaikeuksia elämässäni. Paskaa on tullut niskaan jatkuvasti ja tulee edelleen. - kk
F84.5 kirjoitti:
Asiakaspalvelussa tuli toimittua tietyn aikaa. Koulutusta löytyy myös kiitettävin arvosanoin mm. työyhteisöviestijän erikoisopintojen piiristä. Uravalinta oli kuitenkin helvetin väärä, vaikka lahjoja olisi ollut alalle, lukuunottamatta sosiaalisia taitoja.
Sosiaalisten taitojen lähes täydellinen puute voi johtaa ihmisen helvettiin mitä "normaali" ihminen ei voi ymmärtää. Vaikka olisi kuinka tyhmä älykkyydeltään mutta osaava ts. normaali sosiaalisella tasolla, voi päästä elämässään vaikka kuinka pitkälle. Toinen millä pääsee elämässä eteenpäin ja urallaan menestymään on paskamaisuus ja kyky kusettaa toisia. Noista löytyy muutama esimerkki mutten nyt tässä viitsi alkaa nimiä kertoilemaan.
Diagnoosi on ilmoitettu läheisille ja seuraukset siitä ovat olleet mielen täydellisesti murentavat. Kukaan ei ole ollut kykenevä hyväksymään diagnoosia eikä sen mukanaan tuomia vaikeuksia elämässäni. Paskaa on tullut niskaan jatkuvasti ja tulee edelleen.Olisit vaan jatkanut sitä asiakaspalvelutyötä. Ajattele, jollain ei ole töitä ollenkaan.
- F84.5
F84.5 kirjoitti:
Diagnoosi on ilmoitettu läheisille ja seuraukset siitä ovat olleet mielen täydellisesti murentavat. Kukaan ei ole ollut kykenevä hyväksymään diagnoosia eikä sen mukanaan tuomia vaikeuksia elämässäni. Paskaa on tullut niskaan jatkuvasti ja tulee edelleen.Itseasiassa työyhteisöviestijän erikoisopintojen lisäksi tuli samanaikaisesti myös suoritettua multimediakäsikirjoittajan tutkinto, käytyä Kuvataideakatemian järjestämällä visuaaliseen vuorovaikutteisuuteen keskittyvällä kurssilla, jossa harjoitusluonteisesti tehdyistä töistä tuli jostain syystä myös kiitosta.
Mainosala oli liian raskas, koska piti samaan aikaan yrittää olla sosiaalinen ja keskittyä varsinaisen työn tekemiseen.
Koko yrityksen ulkoisen ja sisäisen viestityksen sisältävä palvelin sijaitsi silloisella työkoneellani, jolta tietotekniikkainsinöörin kanssa yhteistyössä hoidimme jutut viikoittain kuntoon. Kenellekään muulle työntekijöistä ei oltu annettu ylläpidollisia oikeuksia päästä tutkimaan mitä milläkin hetkellä tietokoneellani tapahtui. - F84.5
F84.5 kirjoitti:
Itseasiassa työyhteisöviestijän erikoisopintojen lisäksi tuli samanaikaisesti myös suoritettua multimediakäsikirjoittajan tutkinto, käytyä Kuvataideakatemian järjestämällä visuaaliseen vuorovaikutteisuuteen keskittyvällä kurssilla, jossa harjoitusluonteisesti tehdyistä töistä tuli jostain syystä myös kiitosta.
Mainosala oli liian raskas, koska piti samaan aikaan yrittää olla sosiaalinen ja keskittyä varsinaisen työn tekemiseen.
Koko yrityksen ulkoisen ja sisäisen viestityksen sisältävä palvelin sijaitsi silloisella työkoneellani, jolta tietotekniikkainsinöörin kanssa yhteistyössä hoidimme jutut viikoittain kuntoon. Kenellekään muulle työntekijöistä ei oltu annettu ylläpidollisia oikeuksia päästä tutkimaan mitä milläkin hetkellä tietokoneellani tapahtui.Olin tuolloin 24 v eli tapahtumista on hieman yli kymmenen vuotta aikaa joskaan sillon ei oltu vielä ymmärretty aspergeriudesta yhteiskunnallisella tasolla eikä muutenkaan yhtään mitään.
- 8
F84.5 kirjoitti:
Olin tuolloin 24 v eli tapahtumista on hieman yli kymmenen vuotta aikaa joskaan sillon ei oltu vielä ymmärretty aspergeriudesta yhteiskunnallisella tasolla eikä muutenkaan yhtään mitään.
Kävitkö aikoinasi psykoterapiassa 7 vuotta muttei siitä ollut minkäänlaista apua sinulle, koska Asperger-piirteistö ilmeni sinussa jo silloin erittäin voimakkaana ja koska anestesialääkäri, joka oli eronnut silloisen Hyksin (nyk. HUS) palveluksesta, ja vasta opiskelemassa psykoterapeutiksi, tahtonut myöntää epäonnistuneensa?
- 19
"Seuraava vastaaja, joka arveli että asperger ei voi olla asiakaspalvelussa, on tietenkin mies."
Nainen kyllä oon vaikka on varmaan hirveen vaikea uskoa - 17
F84.5 kirjoitti:
Diagnoosi on ilmoitettu läheisille ja seuraukset siitä ovat olleet mielen täydellisesti murentavat. Kukaan ei ole ollut kykenevä hyväksymään diagnoosia eikä sen mukanaan tuomia vaikeuksia elämässäni. Paskaa on tullut niskaan jatkuvasti ja tulee edelleen.Viestin kirjoittaja nimimerkillä F84.5 on eräs Aspergerinfon kannattajajäsen.
- as-tyttö
" Vaikka kyseessä ei ole sairaus, niin oman elämän kannalta vertaistuki ja ehkä jopa tietynlainen, "
Kyllä kait asperger on sairaus vai kuinka ?
Olen samaa mieltä, että asperger-henkilö ei todellakaan lähde asiakaspalvelutyöhön vapaaehtoisesti. Se on niin energiaa vievää aspergerille, että siinä ajaa itsensä loppuun, jos siihen pakotetaan. - MINÄ VAIN
as-tyttö kirjoitti:
" Vaikka kyseessä ei ole sairaus, niin oman elämän kannalta vertaistuki ja ehkä jopa tietynlainen, "
Kyllä kait asperger on sairaus vai kuinka ?
Olen samaa mieltä, että asperger-henkilö ei todellakaan lähde asiakaspalvelutyöhön vapaaehtoisesti. Se on niin energiaa vievää aspergerille, että siinä ajaa itsensä loppuun, jos siihen pakotetaan.No eipä saanun muita töitä ja jotenkin oli itsensä elätettävä. Kuluinkin siinä sekä henkisesti että fyysisesti täysin loppuun. nIIN LOPPUUN ETTÄ OLEN OLLUT NYT 46 VUOTIAANA YLI 10 V PYSYVÄLLÄ TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKKEELLÄ.
- 18
Mikäli viestiketju täältä poistuu: siitä otettu kopiot ja lähetetty Suomen terveydenhuollosta vastaaville joihin myös Asperger-diagnooseja tehneet lääkärit kuuluvat.
- 16
Asperger-diagnooseja tehneet lääkärit vastaavan tämän foorumin ylläpidosta ja poistattavat potilaidensa viestejä.
- 16
16 kirjoitti:
Asperger-diagnooseja tehneet lääkärit vastaavan tämän foorumin ylläpidosta ja poistattavat potilaidensa viestejä.
vastaavan=vastaavat
- 19
Ettehän poista tästä viestiketjusta yhtään viestiä. Kiitos yhteistyökyvystänne.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Autistien_oikeuksien_liike - eräs vaan
Otsikko: kiitos avustasi
Voisitteko ystävällisesti vastaanottaa palautteeni, josta on lähetty
viestiä esimiehellenne. Pelkkä viestin kuittaaminen luetuksi riittää.
Diagnoosini on F84.5.- jiepwj viop
et puuttui välistä sanasta lähetetty
- F84.5
"Kaikki muut paitsi sinä ja Xxxxx Xxxxxxxxx ovat kykeneviä
vastaanottamaan asiallisesti lähettämäni palautteen koskien
psykoterapiapalvelujen laatua Xxxxxxxx:n psykiatrian poliklinikalla. Miksi?
Onko sinulla mahdollisesti jotain salattavaa vai etkö yksinkertaisesti
enää ole kykenevä priorisoimaan asioita?
Laitan tästä viestistä kopiot Helsingin Sanomiin, mikäli
tähänkään viestiin mitään et näe tarpeellisena kommentoida.
ps. Yksityislääkärin mukaan olen erityisen herkkä ihminen
Aspergeriudestani johtuen, joka on kykenevä tekemään yhteistyötä eri
ammattikuntiin kuuluvien henkilöiden kanssa, mikäli vain psykiatrisiin
sairaustiloihin perehtyneet lääkärit ymmärtäisivät mistä on kyse.
Mikäli psykiatrian alan ammattilaisten tietotaitoa ei ole päivitetty
vuosiin, voi yhteistyö käydä mahdottomaksi siitä johtuen. Potilaanko
tehtävä on pitää lääkäriään ajan tasalla tapauksissa, joissa hän ei
enää pysty syömään eikä nukkumaan häntä hoitavan lääkärin
väärinkohtelusta johtuen.
Traumaterapia voisi olla oikea hoitomuoto mikäli ei ole vielä päätetty ettei henkilöä
hoideta enää ollenkaan, mikä viimeaikaisten tietojen mukaan on jo jonkin aikaa näyttänyt todennäköiseltä.
Xxxxx Xxxxxxhan tämänhetkisenä hoitavana lääkärinäni ei tietenkään
kuulu mitenkään tähän moniammatilliseen tiimiin, uskalla vastata siitä
miten on toiminut eikä kuitata yhtäkään viestiä vastaanotetuksi
kenties narsistisen loukkauksen koettuaan hänen tietotaitonsa tultua
kyseenalaistetuksi.
Nyt kun moniammatillinen tiimi, jota "hoitoni" alkuvaiheessa joskus 20
vuotta sitten ehdotettiin tukemisekseni, on ottanut kantaa asioihin,
voitaisiin alkaa puhua Maslowin tarvehierarkiasta.
Hoitotiimiin kuuluu tällä hetkellä 7 jäsentä, jotka olen saanut kerätyksi kasaan. Voisimmeko siis tiimissä yhdessä lähteä miettimään, kuinka autisminkirjolaista tulisi kohdella/hoitaa?" - 4
F84.5 kirjoitti:
Traumaterapia voisi olla oikea hoitomuoto mikäli ei ole vielä päätetty ettei henkilöä
hoideta enää ollenkaan, mikä viimeaikaisten tietojen mukaan on jo jonkin aikaa näyttänyt todennäköiseltä.
kyseenalaistetuksi.
Hoitotiimiin kuuluu tällä hetkellä 7 jäsentä, jotka olen saanut kerätyksi kasaan. Voisimmeko siis tiimissä yhdessä lähteä miettimään, kuinka autisminkirjolaista tulisi kohdella/hoitaa?"Laitoitko tuonlaista viestiä eri yksiköihin (suljettuihin laitoksiin), joissa hoidetaan autisteja? Kiitos ja kumarrus puolestani. Siviilirohkeus on nykypäivänä aliarvostettu "tieteenala".
- ignorated
F84.5 kirjoitti:
kyseenalaistetuksi.
Hoitotiimiin kuuluu tällä hetkellä 7 jäsentä, jotka olen saanut kerätyksi kasaan. Voisimmeko siis tiimissä yhdessä lähteä miettimään, kuinka autisminkirjolaista tulisi kohdella/hoitaa?"jatkoa..edellisen viestin lähettäjän puolesta
"Uhkailet asiakkaitasi rikosilmoituksilla, jotka ovat sairaalahoidossa osin vuoksesi?
Teetkö kuolleista asiakkaistasi myös rikosilmoituksia säännöllisesti?
Otit virkavapaata liuetaksesi vastuusta, jota et pystynyt kantamaan, olisiko julkisen anteeksipyynnön paikka?" - 9
F84.5 kirjoitti:
kyseenalaistetuksi.
Hoitotiimiin kuuluu tällä hetkellä 7 jäsentä, jotka olen saanut kerätyksi kasaan. Voisimmeko siis tiimissä yhdessä lähteä miettimään, kuinka autisminkirjolaista tulisi kohdella/hoitaa?""jotka olen saanut kerätyksi kasaan."
Voisitko tarkentaa? - 2
Onneksi hänen esimiehensä eli koko kunnan terveydenhuollosta vastaava vastasi ystäväni lähettämään yksityiseen sähköpostiviestiin koskien entisen alaisensa käytöstä eilen.
- luuranko
9 kirjoitti:
"jotka olen saanut kerätyksi kasaan."
Voisitko tarkentaa?Kasaankeräämisellä tarkoitan samaa kuin esim. Hitler muinoin kaasukammioihin ihmisiä keräillessään.Ruumiita tuli, ja paljon. Tahtoisitko että lähetän sinulle power-point -esityksen aiheesta?
- 23
ÄLÄ POISTA TÄTÄ VIESTIKETJUA !!!
- 7
Haluat galluppia siitä miten aspergerit kokevat asioita. Galluppien tekemiseen sinulla ei edes psykologina kuitenkaan ole minkään näköisiä oikeuksia.
Koska et ole itse kokenut elämässäsi juuri mitään vielä tähän mennessä, et voi yrittää käyttää hyväksesi ihmisiä maksutta. Yritä itse hankkia kokemuksellista tietoa asiakaskunnastasi täällä utelemisten sijaan.- 7
Niin, siis aloitus on asiallinen, vaikka joku trolli sen onkin ilmoittanut "asiattomaksi". Toivottavasti sheriffi lukee aloituksen, eikä poista sitä summamutikassa.
- kk
Ei, se ei suinkaan ole tarkoitus. Tarkoitus on saada ihmiset ajattelemaan omilla aivoilaan.
- 3
Sellainen, joka ei välitä muista kuin itsestään. Sellainen, joka ei oksenna yhteiskuntarakenteen sairaalloisuuden vuoksi päivittäin. Sellainen, joka luulee pystyvänsä kehittämään itseään jatkuvasti toisten kustannuksella häikäilemättömästi ja heitä hyväksikäyttämällä. Sellainen ihminen on normaali.
- Norm ja poikk.
Normaalia ihmistä ei ole. Kaikki ovat joko poikkeavia tai erityisiä. Asia on määritelty tarkemmin kokoomateoksessa Poikkeava vai erityinen. Teoksen mukaan ihminen on poikkeava, kun hän on ollut vähintään kerran eri mieltä jonkin lähimmäisensä kanssa. Näin ollen ei ole ns. normaalia ihmistä. Erityisiä ihmisiä ovat oppimisvaikeuksista kärsivät, esim. ADD, ADHD, LUKI-häiriöiset, matemaattiset vaikeudet jne.
- 1800-luvun kasvatti
Norm ja poikk. kirjoitti:
Normaalia ihmistä ei ole. Kaikki ovat joko poikkeavia tai erityisiä. Asia on määritelty tarkemmin kokoomateoksessa Poikkeava vai erityinen. Teoksen mukaan ihminen on poikkeava, kun hän on ollut vähintään kerran eri mieltä jonkin lähimmäisensä kanssa. Näin ollen ei ole ns. normaalia ihmistä. Erityisiä ihmisiä ovat oppimisvaikeuksista kärsivät, esim. ADD, ADHD, LUKI-häiriöiset, matemaattiset vaikeudet jne.
Tuletko vittuilemaan autismipalstalle ja esittämään kannanottojasi normaaliudesta?! Perehtyisit autisminkirjoon muiden neuropsykiatristen ongelmien sijaan. Kopioin viestisi seuraavaan kirjaani, joita olen tähän mennessä ehtinyt julkaista 24 kappaletta.
Osa kirjasarjastani Poikkeava vai erityinen, julkaistiin vuonna 2008.
- 3
Toivottavasti aloittaja sai riittävän määrän vastuksia kysymyksiinsä.
- infoa
Kysymyksistä ja vastauksista on kooste luettavissa eräältä foorumilla, joten emppitoimikunnan jäsenten on turha kopioida niistä edes osaa täältä ja pistää omiin nimiinsä. Voivat saada vaikka syytteen plagioinnista joka on Suomen rikoslainmukaan rangaistava teko.
- 10
"minulla on takana maisterin tutkinto enkä oikein työllisty"
Taisi olla jonkun emppitoimikuntaan kuuluvan pässin aloitus taas tuo.
Onhan se hienoa käydä kopioimassa täältä toisten tekstejä ja omina ideoinaan käydä kertomassa niitä sitten Autismiliitolle.
Aspergerit eivät toimi noin, eli todennäköisesti olet nentti, joka yrittää leikkiä Aspergeria jotta saisi itsensä työllistettyä Autismiliiton varojen turvin.
Toivottavasti ymmärrät, kuinka inhottavin keinoin yrität kusettaa ihmisiä.- satunnainen kulkija
100 % tukeni nimimerkille 10
- ^
Normaali ihminen on sellainen, joka elää 90-vuotiaaksi pullamössöelämäänsä vaikuttamatta yhteiskunnallisiin asioihin vain siksi koska on niin tyhmä ja välinpitämätön kanssaihmisiään kohtaan. Normaalille ihmiselle ei merkitse mikään muu mitään kuin se, että hän on menestyvä, rikas ja saa ****** tarpeeksi usein.
Kataisen sanoin; en voi hyväksyä sitä, että ihmiset syrjäytyvät.
TV1 klo 21.05 Kuntavaalit 2012, lähtölaukaus. - 2+16
Viestiketju on ilmoitettu asiattomaksi mutta onneksi siitä on kopiot jolloin keskustelu aiheesta jatkuu muualla.
- ...
Kiitos ja kumarrus, kuninkaallisten termein ilmaistuna.
Sain tietää assiudestani vasta 60v. Minulle sanottiin, ettei aspergeriin ole parannuskeinoa, ainakaan ikäiselleni.
Minulle as-diagnoosi oli suunnaton helpotus. Kirjoitin tästä omalla nimelläni paikkakunnan lehdessäkin.
Oli hyvin mielenkiintoista se 'palaute' jota sain. Koulutetut ja älykkäät ihmiset pitivät as-kaapista tuloa myönteisenä asiana.
Kuitenkin paikkakunnan uskovaisille tuollaiset diagnoosi olivat vain harkitusti viritettynä sumuverhona - sisäiselle pahuudelle!
Myös assilla on paljon "normaaleja" hetkiä. Henk. koht. uusien asioiden oppiminen joillakin kapeilla alueilla on suhteellisen helppoa.
Myös se, ettei 'tuleen saa jäädä makaamaan', aivojen oppimiskykyä voi ylläpitää vielä vanhanakin.
Tähtitieteellinen määrä ihmisen aivosoluja ja neuroneja "odottaa" uudelleen muokkaamistaan mm. parempaa yhteiskuntaan sopeutumista helpottamaan.
Menetelmiä tähän on olemassa.- 11
Kiva, että laitoit osoitteesi tänne, johon voin joskus ottaa yhteyttä, mikäli Autismiliitosta ei kukaan tahdo ottaa aikuisia Asperger-henkilöitä tosissaan eikä vastata heidän ystävällismielisiin yhteydenottoyrityksiinsä.
Kertoisitko vielä täällä noista menetelmistä vaikka esimerkinomaisesti? 11 kirjoitti:
Kiva, että laitoit osoitteesi tänne, johon voin joskus ottaa yhteyttä, mikäli Autismiliitosta ei kukaan tahdo ottaa aikuisia Asperger-henkilöitä tosissaan eikä vastata heidän ystävällismielisiin yhteydenottoyrityksiinsä.
Kertoisitko vielä täällä noista menetelmistä vaikka esimerkinomaisesti?Asiantuntijaksi minusta ei varmaan ole, mutta omaan valintaani osuin netin kautta sattumalta. Löysin sieltä jonkun pienkustantamon sivuilta nimen Lena Johansson.
Hän on kirjoittanut mm. kirjan Reiki Tie Terveyteen.
Tilasin tämän kirjan. Siitä avautuu sivut reikin harjoittamiseen omahoitona. Kirja on tehty Mikao Usuin elämäntyön pohjalta. M.U on siis mestarini.
Luulen, että hyvin harvoille reikin harjoittaminen antaa aihetta mainintaan. Työ on yksinäistä puurtamista, mutta siinäkin kehittyy, kukin omaa tahtiaan.
Reikimeditaatio näyttää soveltuvan assillekin. Meikälle sen tärkeät 'jipot' avautuvat fiksumpia hitaammassa aikataulussa. Esim.
Olen käynyt kaksi reikikurssia 1 ja 2. Kurssilaisille sanottiin, että voitte parantaa omia tai läheistenne kipuja. Kurssi 2 jälkeen n. 4kk päästä minulle todentui, että menetelmä toimii.
- ....................
AP:lle
Millainen on normaali koira (vrt. kongi)? - ....................
Fuck you.
- !000!000!000!
Minulla on muuten aivan noita samoja oireita kuin sinulla. En osaa havannoida muiden ihmisten tunnetiloja kovinkaan hyvin. Nuorena en edes tajunnut asiaa vasta vanhempana tajusin, että en ole tässä suhteessa samanlainen kuin kaikki muut.
Tämä esiintyy siten, että en aina ymmärrä jos joku ihminen vitsailee. En myös välttämättä ymmärrä jos joku on ivallinen tai loukkaava minua kohtaan. Olen siitä syystä joutunut kiusatuksi nuorempana tai muut ihmiset ovat pitäneet minua jotenkin outona. Tosin senkin, että muut pitävät minua outona tajusin vasta vanhempana.
Minulla on vaikea hahmottaa minkälaisia juttuja on sosiaalisesti sopiva sanoa missäkin tilanteessa. Saatan puhua liikaa tai sellasia mitkä saavat muut ihmiset vaivaantumaan juttuihini. Myös tuo, että en voi sietää sellaisia kysymyksiä kuin mitä sinulle kuuluu tai mitä opiskelet on tuttua.
Nuorempana suorastaan raivostuin tuollaisista kysymyksistä, mutta vanhempana eräästä kirjasta lukemalla tajusin, että nämä ihmiset yrittävät parantaa suhdettaan minuun kommunikoimalla kanssani turhistakin asioista ja sitä kautta olen opetellut sietämään näitäkin kysymyksiä, koska onhan se loogista, että en loukkaa heitä heidän yrityksissään parantaa sosiaalista suhdetta vaikka minulle se olisikin yhdentevä keskustelun aihe.
Tuttua on muuten tuo, että viihdyn yksikseni. Ei minua haittaa vaikka en kuukausiin näkisi ketään muita ihmisiä ja saisin täysin keskittyä vain itseäni kiinnostaviin asioihin ja välttyä ihmisten typeriltä mitä sinulle kuuluu kysymyksiltä. Vaikka olen opetellut sietämään noita kysymyksiä en ymmärrä sitä sosiaalista kaavaa mikä niihin sisältyy.
Olen myös aina ollut kömpelö. Tosin olen jonkin verran onnistunut parantamaan koordinaatiokykyäni muutamalla liikunta harrastuksella.
Ystäviä minulla ei hirveästi ole koskaan ollut. Oikeastaan enää vain yksi ystävä on jäljellä usein keskustelemme tuntikausia filosofiasta tai siitä mitä jompikumpi meistä on viimeaikoina tutkinut.
Vanhempana olen jonkin verran onnistunut parantamaan sosiaalisia kykyjäni olen jotenkin oppinut saamaan itseni sosiaalisissa tilanteissa sellaiseen mielentilaan, että osaan olla muiden ihmisten mielestä viihdyttävä. Jouduin kuluttamaan vuosia, että onnistuin pääsemään tasolle viihdyttävä. Sitä aikaisemmin olin tasolla häiriötekijä.
Kaikkein suurin saavutukseni sosiaalisten suhteiden saralla on se, että onnistuin joitakin vuosia sitten pääsemään poikuudestani eroon. Pääsin suhteessa naisen kanssa niin pitkälle, että harrastimme seksiä. Inhoan kosketusta niin oli vaikea päästä niin pitkälle ja pysyä tasolla viihdyttävä. Normaalitilanteessa pysyn tasolla häiriötekijä.
En tietenkään naisille puhu näistä tasoista vaikka niiden kautta ajattelen käyttäytymistäni siis jaan tapojani käyttäytyä sen mukaan onko se muille ihmisille häiriötekijä vai viihdyttävä. Oli vuosien työ oppia niin paljon eri tapoja olla viihdyttävä, että pääsin suhteessa näinkin pitkälle.
Minulla ei ole koskaan diagnosoitu aspergeria vaikka kyllä kaikki ovat lapsuudestani saakka tiedostaneet erilaisuuteni.- ^o^
Leikitkö sinäkin vielä leluilla vaikka oletkin jo aikuinen? Ovatko lelusi mahdollisesti pehmoja, joita ilman et esim. saa millään nukahdettua iltaisin?
- !000!000!000!
^o^ kirjoitti:
Leikitkö sinäkin vielä leluilla vaikka oletkin jo aikuinen? Ovatko lelusi mahdollisesti pehmoja, joita ilman et esim. saa millään nukahdettua iltaisin?
Voisit alkaa opettelemaan käytöstapoja. Näyttää pahalta kun me aspergeritkin osataan käyttäytyä paremmin. Minä pidän elämästäni tälläisenä kun se on, mutta sinä et taida olla kovinkaan onnellinen?
- kk
!000!000!000! kirjoitti:
Voisit alkaa opettelemaan käytöstapoja. Näyttää pahalta kun me aspergeritkin osataan käyttäytyä paremmin. Minä pidän elämästäni tälläisenä kun se on, mutta sinä et taida olla kovinkaan onnellinen?
Todennäköisesti aspegerdiagnoosisi on peräisin joltain ammattitaidottomalta valelääkäriltä. Mikäli et pysty todistamaan täällä keneltä diagnoosisi olet hakenut perusteluineen voin väittää sen olevan tuulestatemmattu minkä perusteella kaikki kirjoituksesi tänne voi mitätöidä turhanpäiväisinä.
- Aloittaja.
Miksi ihmiset suhtautuvat niin vihamielisesti tähän aiheeseen? Onko joillekin ihmisille kamalaa kuulla, että on olemassa ihmisiä, jotka eivät jaksa keskustella tyhjänpäiväisistä asioista.
"Minulla on muuten aivan noita samoja oireita kuin sinulla. En osaa havannoida muiden ihmisten tunnetiloja kovinkaan hyvin. Nuorena en edes tajunnut asiaa vasta vanhempana tajusin, että en ole tässä suhteessa samanlainen kuin kaikki muut. "
Minä kuvittelin pitkään, että kyseessä on perhetaustani. Minun perheessäni ei tunteita ole näytetty ja kuvittelin sen johtuvan siitä.
Olen tuosta kosketuksesta huomannut sen, että inhoan sitä. Tai edes katseita/lepertelyjä. Olen kaunis nainen, ja nuorempana suorastaan ketutti, kun miehet yritti tehdä tuttavuutta. Nyt aikuisiällä olen oppinut hyväksymään kosketuksen lähimmäiseltä ystävältäni. Hän on oikeasti ainoa ihminen, johon luotan. Hän on tukenut minua aina rationaalisesti ja hänen luonaan on hyvä olla.
Olen kuitenkin alkanut kaivata parisuhdetta. Haluaisin löytää ihmisen, joka on jotenkin samanlainen kuin minä. - sinäMINÄmetaivaihän
"Miksi ihmiset suhtautuvat niin vihamielisesti tähän aiheeseen?"
Siksi koska utelija olet sinä joka on eksynyt väärälle foorumille. - ootte ihquja
Tottakai rakastan teita kaikkia.
- MisMieOon
Varmaan väärä paikka kysyä. Mikä on "lievä asperger"? Jäi vähän vaivaamaan kun luin sen iltapulun jutun jossa Pölönen horisi jotain "vaivastaan" eikä sen kuvaus kuulostanut lainkaan siltä minkä olen tyypilliseksi aspergeriksi mieltänyt.
Oma mummoni olisi sopinut aspergeriksi täydellisesti verraten Pölöseen, tätä palstaa lukiessani näkemykseni on avartunut edelleen, onko aspergerhenkilö käytännössä vain hankala ja v*ttumainen persoona?- Aspergerinfo
Tyypillinen Asperger-henkilö on tavallisimmin empaattinen toisia kohtaan jos häntä kohdellaan asianmukaisesti/oikeudenmukaisesti eikä hän joudu kokemaan vääryyttä toisten ihmisten taholta elämässään.
Hän on myös kiltti, syrjäänvetäytyvä sekä arka ja pyrkii välttelemään sosiaalisia kontakteja viimeiseen asti, jottei tulisi herkkyyttään rikotuksi. Aistisäätelyjärjestelmän poikkeavuudet myös hankaloittavat sosiaalisten suhteiden muodostamista ja niiden ylläpitämistä, mitä "normaali" ihminen ei voi ymmärtää.
Luonteenpiirteiden syntyyn vaikuttavat vääränlainen kasvatus eli henkinen päähänpotkiminen varhaislapsuudessa/lapsuudessa geneettisen perimän ohella. - MisMieOon
Aspergerinfo kirjoitti:
Tyypillinen Asperger-henkilö on tavallisimmin empaattinen toisia kohtaan jos häntä kohdellaan asianmukaisesti/oikeudenmukaisesti eikä hän joudu kokemaan vääryyttä toisten ihmisten taholta elämässään.
Hän on myös kiltti, syrjäänvetäytyvä sekä arka ja pyrkii välttelemään sosiaalisia kontakteja viimeiseen asti, jottei tulisi herkkyyttään rikotuksi. Aistisäätelyjärjestelmän poikkeavuudet myös hankaloittavat sosiaalisten suhteiden muodostamista ja niiden ylläpitämistä, mitä "normaali" ihminen ei voi ymmärtää.
Luonteenpiirteiden syntyyn vaikuttavat vääränlainen kasvatus eli henkinen päähänpotkiminen varhaislapsuudessa/lapsuudessa geneettisen perimän ohella.Vaikka tiesin etukäteen että täällä suolessa järkevän keskustelun ylläpitäminen on utopiaa, hermostuin kuitenkin. Kukaan ei täällä kantakirjojaan ja aitoustodistuksiaan esittele, näillä tiedoilla ei pysty erottelemmaan pelkkiä trolleja turhautuneista autisteista. Ihmettelin kyllä diagnoosien laveutta, noilla määreillä voitaisiin meidän koko perhe määritellä aspergereiksi, saati tämä "lievä asperger" kuinka sellainen nyt edes määritellään, onko kyseessä "high-functioning"-henkilö joka suomessa joskus vahingossa käännettään juuri päinvastaiseen merkitykseen?
- Löysin trollitestin
Täällä voi erotella jyvät akanoista. Täällä voi esitellä kantakirjojaan ja aitoustodistuksiaan, näillä tiedoilla pystynee myös erottelemmaan trolleja turhautuneista autisteista - voi siis verrata omia tuloksia vaikkapa naapurin tuloksiin:
Eli oletko nörtti, nero vai normaali ;)
http://eliaaso.blogspot.fi/ - Suomitesti
Ei toimi enää tuo linkki.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/5890847 - neurologiastakiinnos
Minun mielestäni ihan wikipedian artikkelit:
Aspergerin oireyhtymä tai syndrooma (en muista kummin se oli siellä)
ja
Autismin kirjon häiriöt
antaa varsin selkeän kuvan siitä mistä on kyse kyseisissä
Kuka muuten wikipedian artikkelit laatii, vai kirjoittaako yhtä artikkelia monet ihmiset ?- sonniikatsaigoloruen
Suomenkileisen wikipedian artikkeli Aspergerin oireyhtymästä on pääosin roskaa.
- Historian roskis
Olet oikeassa! Se on jo asperger on jo siirtynyt historian roskakoriin, ja oireyhtymästä on tullut tarua. Emme siis ole koskaan olletkaan sairata, kuten tähän asti on väitetty.
Kuinka voimme olla sairata, kun meitä kiusataan. Eikö kiusaajamme itse ole sairaita?
Eivät he tätä halua vieläkään myöntää.
Eräskin arvostettu psykiatri totesi: "Väitätkö että tautia ei ole. Silloin olisin minä itse sairas. Kyllä sairas tässä tapauksessa kuitenkin olet sinä itse!" - OMINAISUUS
Onhan aivo-ominaisuuksista tullut jo älykkäimpien ominaisuus!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12132513 - Inssi
Asperger-ihmisillä on vahvuuksia, mitkä muilta puuttuu. Ne piää hyödyntää koulunkäynnissä, kuten tässä projektissa.
http://www.kantti.net/artikkeli/2011/04/teknologiaa-oppimisen-ehdoilla - Lääke-lobotomiat
Aivohäiriöiden diagnoosissa vakavia puutteita, jotka johtaa turhiin, vääriin ja vaarallisiin hoitoihin.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12132513 - Itsediagnosoitu
Kaikki ihmiset ovat erilaisia. Kutsuttakoon heitä miksi tahansa. Asperger on parempi kuin skitsofrenia. Siksi se on parempi mimitys, eikä tarvitse popsia turhia pillereitä ja elää hieman pitempään ilman lääkityksen sivuoireita lihomista ja sokeritautia.
- Tauti identiteettinä
Mistä saan identiteetin?
Asberger antoi minulle identiteetin. Nyt kun se poistuu, katoaa myös identiteettini. Mitä teen? - Kummissaan
Mitä järkeä on tämmösessä kohtelussa, kun sitä tulee vastaan ?
"Älä luule olevasi mitenkään erilainen. Kyllä sä oot outo". - Nainen Marssista
Terrallemuuttokriitikot sylkee jopa päälle!
- Mies Venuksesta
Nyt tämä peli ei vetele! Assiakkojen päälle ei syljetä!
Ketjusta on poistettu 50 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324561Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152548Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252405Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su532278- 321767
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321591Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731486- 661284
- 821241
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?421161