Rakkauden laki:

"Rakasta Jumalaa

ylikaiken ja lähimäistäsi niinkuin itseäsi."

Näihin kahteen rakkauden käskyyn mahtuu koko laki ja profeetat.

Kymmenen käskyä:

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.

3. Pyhitä lepopäivä.

4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

5. Älä tapa.

6. Älä tee aviorikosta.

7. Älä varasta.

8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.

10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

(2 Moos. 20:2–17; 5 Moos. 5:6–21)

Miksi täällä aina purnataan Jumalan käskyjä vastaan? Mikä vika näissä Jumalan antamissa hyvissä ohjeissa on?

13

51

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkki **************

Ei mitään vikaa, vaan jos kaikki ihmiset eläisivät niiden ohjeiden mukaan, niin ei yhtään ihmistä murhattaisi, eikä ihmisten tarvitseisi pelätä toisiaan. Eikä vankiloita tarvittaisi ollenkaan.

• Apostolin neuvo

"Rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat."

1 Joh. 5: 3.

• Ei kerrassaan mitään vikaa. Jumalahan teki uuden liiton meidän kanssamme ja kirjoitti uuden lain meidän sydämiimme, niin kuin aloituksen otsikossa sanotaan, "Rakkauden laki". Eli se on tämä:

Hepr. 8:10

Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Ja tarkemmin tämä:

Room. 8:2

Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

Se on kyllä ihan isolla hoolla, eli: Hengen laki.

Hes. 36:27

Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

Eli Hengen laki, Rakkauden laki on Pyhä Henki, joka ilmoittaa meille oikean ja väärän ja vaikuttaa sen, että pidämme käskyt. Eli se on itse Herra Jeesus meissä Pyhän Henkensä kautta. Hän vaikuttaa tahtomista ja tekemistä.
      Kunnia Herralle.

• Joku tuolla otsikoi ja tarjoili näin hassunkurista klimppisoppaa : ## armo = rakkaus ##

MUTTA IHAN OIKEESTI armo on armoa ja rakkaus on rakkautta. On puhdasta agape-rakkautta - pyyteetöntä itsensä lahjoittamista - sitä ylhäältä tullutta, ja on sitten laimennettuja sekoituksia ja on eros ym rakkauden muotoja, myös ns. platonista rakkautta ja syvää ystävyyttä. josta Sana sanoo: (1. Sam. 18:3)
        "Jonatan solmi Daavidin kanssa ystävyysliiton, sillä hän rakasti tätä kuin omaa henkeään."

ARMO ON ENEMMÄN KUIN RAKKAUTTA - SE ON RAKKAUDEN HEDELMÄÄ

On kuultu sanottavan, että rakkaus kaiken voi. Mutta usein rakkaus turhaa työtä tekee ja tekeepä uudestaankin vaikka kuinka monta kertaa, vaikka tietäisi turhaksi. Rakkaus nääs ei vaivojaan säästä, mutta kelle rakkaus ei kelpaa vastaanoitettavaksi, hän on varsin surullinen tapaus . . .

Mark.10:21
        Jeesus katsahti häneen, rakasti häntä ja sanoi: "Yksi sinulta puuttuu. Mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa. Tule sitten ja seuraa minua." [Matt. 13:44,46; Luuk. 12:33; Ap. t. 2:45]
        22 Mies synkistyi näistä sanoista. Hän lähti surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
        23 Jeesus kääntyi, katsoi opetuslapsiinsa ja sanoi: "Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan!"

Jeesus ei päässyt osoittamaan pelastavaa rakkauttaan tuolle lainkuuliaiselle nuorukaiselle. Tämä ei tahtonut rakastaa lähimmäistään vaan ainoastaan Jumalaa. Armo ei kelvannut ylpeälle laintuntijalle, mutta monelle syntisyytensä tuntevalle Jumalan rakkaus pääsee antamaan rakkauden hedelmää - pelastuksen.
        Tähän loppuun sopii nimimerkin jari-pek-ka kirjoittama visiaus:

## Eli se on itse Herra Jeesus meissä Pyhän Henkensä kautta.
        Hän vaikuttaa tahtomista ja tekemistä. Kunnia Herralle. ## Löytyy täältäkin:
        Fil. 2:13 :
        sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen
        että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Antti

• nöyrä kulkia

Roomalaiskirje:
      12:1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne
      12:2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä. >> Jakeen lisätiedot
      12:3 Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.

Ei tuohonkaan mitään adventismista lisää tarvita. Ei heidän kanssaan sapatinviettojakaan!
      He tahtovat vain saada ihmiset haltuunsa että he olisivat luku heidän saalisluettelossaan eikä mitään muuta.

"Pysykää siinä asemassa missä teidät on kutsuttu"...... Joten kukin pysyköön liittymättömänä adventismin huiputukseen.

• 1234567...

Kärmeenhenkihän siellä nöyrällä kulkijalla sihisee ! Tämä on tullut elämän aikana monesti todettua kun sapatista tulee puhe, niin useilla kärmeenhenki sihisee vastustava henki.

• Oikeamielisyys
        1234567... kirjoitti:

Kärmeenhenkihän siellä nöyrällä kulkijalla sihisee ! Tämä on tullut elämän aikana monesti todettua kun sapatista tulee puhe, niin useilla kärmeenhenki sihisee vastustava henki.

ja rakkaus sisältyy jokaiseen Jumalan käskyyn:

Jumalan kaikki käskyt ovat hyvät ja oikeat, myöskin lepopäivä käsky.

Jeesus itse sanoi sapatista, että: "Sapatti on annettu ihmistä varten:"
        Miksi ihmisen pitäisi riidellä Jeesuksen opetusta vastaan?

Kolme ensimäistä käskyä tuovat ilmi rakkauden Jumalaan ja loput seitsemän koskee rakkautta lähimäisiimme.

• Pidä käskyt
        Oikeamielisyys kirjoitti:

Kolme ensimäistä käskyä tuovat ilmi rakkauden Jumalaan ja loput seitsemän koskee rakkautta lähimäisiimme.

niin täydät rakkauden lain.

Just noin se menee!

Kunpa kaikki vain ymärtäisi miten yksinkertaista on elää sovussa Jumalan, lähimäistensä ja itsensäkin kanssa.

"Rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat."

• qntelen
        Pidä käskyt kirjoitti:

niin täydät rakkauden lain.

Just noin se menee!

Kunpa kaikki vain ymärtäisi miten yksinkertaista on elää sovussa Jumalan, lähimäistensä ja itsensäkin kanssa.

Satutko tuntemaan jonkun sovussa pysyttelevän adventistin?
        Sitten hän on tuppisuu!

• Rakkaus tausta******
        Oikeamielisyys kirjoitti:

Oikeamielisyys:le

Se on totta, että rakkaus sisältyy jokaiseen Jumalan käskyyn. Jumalan kakki lahjat meille perustuvat rakkauteen, jopa nämä Jumalan hyvät neuvotkin mitä käskyt ovat.

Jeesus sanoi että koko laki ja profeetat sisältyvät tähän yhteen rakauden kaksoiskäskyyn:"Rakasta Jumalaa ylikaiken ja lähimäistäsi niinkuin itseäsi.!

• RAKKAUDEN LAKI

Mut hei, ihan oikeesti - rakkauden laki on sitä, mitä tässä seuraavaksi luet . . .

ENSINNÄKIN -
      Jesaja 43:
      1. Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun.
      4. Koska sinä olet minun silmissäni kallis ja suuriarvoinen ja koska minä sinua rakastan, annan minä ihmisiä sinun sijastasi ja kansakuntia sinun hengestäsi.

TOISEKSEEN -
      1. JOH. 4:
      10 Siinä on rakkaus -- ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
      19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.

KOLMANNEKSI -
      1.JOH.4:
      21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa,
      se rakastakoon myös veljeänsä.

1. Tim. 1:5
      Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä
      ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta.

1. Joh. 3:
      14 Me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, sillä me rakastamme veljiä.
      Joka ei rakasta, pysyy kuolemassa.
      23 Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt.

Niin, Jumala todistaa rakkautensa koko maailmalle erityisesti siinä, että Israel kansakuntana ja maana on yhäti olemassa. Me todistamem rakakutemme Jumalaa kohtaan siinä, että rakastamme kanssaihmistä, ns. lähimmäistä.
      Se ratkaisevan tärkeä käsky ei ole sapatti, vaan rakastaminen. Pelastuksen sinetti ei suinkaan ole sapattisinetti vaan ennemminkin se, että rakastamme toisiamme ja vihamiehillekin todistamme Jumalan rakkaudesta meidän kauttamme.
      Pedonmerkiksi voisimme aivan hyvin sanoa vastakohtaa elikkä rakkaudettomuutta.

Gal. 5:6b Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko.

Rakkaudella, teidän

Antti

• KYMMENEN KÄSKYÄ ITSESSÄÄN OVAT TYHJÄN VEROISET !

Ns. kymmenessä käskyssä ei puhuta mitään rakkaudssta, eikä niitä rakkauden vuoksi nouatetakaan vaan rangaistuksen pelosta, helvetin ja kuoleman pelosta.

Niinpä Jeesus antoi UUDEN käskyn, että "toisianne rakstatte" ja erityisesti vihamiestä. Jeesus laittoi anteeksisaamisen ehdoksi sen, että itsekin armahtaa !!!

Matt. 18:
      33 eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa kanssapalvelijaasi,
      niinkuin minäkin sinua armahdin?'
      34 Ja hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijan käsiin,
      kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa.
      35 Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille,
      ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi."

Matt. 16:12
      ja anna meille meidän velkamme anteeksi,
      niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;

Mark. 11:25
      Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne."

Matt. 5:24
      niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa,
      ja tule sitten uhraamaan lahjasi.

Matt. 6:15
      Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

RAKASTAMINEN näinollen on tärkeämpää kuin jokin sapattikäskyistä tai mikään vanhan liiton puolelta tuotu käskytys. Uusi aika on koittanut.

Joh. 13:34
      Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne!
      Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne.

Antti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1147
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      561
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      549
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      538
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      216
      500
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      50
      494
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      492
    Aihe