Ei se EOS M nyt ilmeisesti niin mullistava ole

Vai onko?

73

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • first serious

      Jaa kuin? kirjoittaa tuolla näin:

      The Canon EOS M is the world's first serious mirrorless camera.

    • The new Leica M

      Niin se maailma muuttuu - meinaan kun kirjoittaa tuolla:

      While a serious camera with a big sensor and no mirror; the LEICA M9 doesn't count: it has no TTL viewing, so you never really know what's in your picture until after it's taken!

      Tämähän ei enää nykyään pidä paikkansa. Sen jälkeen, kun tuo yllä oleva on kirjoitettu, on tapahtunut seuraavaa: Leica toi markkinoille uuden version Leica M järjestelmästä, jossa nyt on tuo haluttu TTL viewing.

      With Live View....
      http://en.leica-camera.com/photography/m_system/m_new/

    • M 4/3

      En oikein ymmärrä miksi kivimiestä käytetään ylimpänä auktoriteettina näissä peilittömissä kameroissa. Hän kyllä sanoi tuon yllä mainitun toikaisun Canonista, "ensimmäinen vakavasti otettava peilitön". Mutta onko kivimies nyt kääntänyt kelkkansa? Ilmeisesti se ylistävä ensi reaktio perustui väärinkäsitykseen. Jotenkin kummasti hän sekoittaa Leican tähän sotkuun.
      Kaikki viittaa siihen, ettei hän ole edes kuvannut Canonin peilittömällä kameralla. En tiedä, onko kukaan muukaan, ja ovatko kolikko -, kirjahylly -, mittanauhankuvaajat astuneet jo remmmiin tekemään arvioitaan terävyydestä.
      Kaikki nämä keskustelut roikkuvat edelleen tukevasti ilmassa, ei mitään kokemuksia kuvaamisesta kellään. Ihme juttu.

      • ...

        Kivikaivolla on ihan järkeenkäypiä ajatuksia kuhnan vain osaa soudattaa hänen provoilun pois ;-)


    • first serious

      "Kaikki viittaa siihen, ettei hän ole edes kuvannut Canonin peilittömällä kameralla."

      No kun pointti ei tällä kertaa ole siinä itse kamerassa - nythän Canon toi markkinoille kokonaan uuden järjestelmän. Tässä nyt otettiin kantaa Canonin uuteen järjestelmään, ei itse kameraan, eli vain yhteen tuotteeseen.

      Canon EOS M järjestelmän puolesta puhuu Canonin järjettömän laaja objektiivivalikoima. Canon EOS M kamera on vain yksi pieni osa tätä suurta järjestelmää.

      Leica M järjestelmää vastaan Canon kilpailee vain hinnallaan.

      • Ja **tut

        Laaja objektiivivalikoima? Onko EF-M järjestelmään esitelty kaksi vai kolme objektiivia? Vielä ei oikein voi puhua laajasta valikoimasta.

        Sovitteella saa toki kiinni monia muitakin objektiiveja, mutta peilikameran linssit peilittömässä rungossa ei ehkä kuitenkaan ole se optimaalisin ratkaisu...

        Eihän EOS M kamerassa ole mitään ihmeellistä. Sony ja Samsung ovat myyneet jo vuosia peilittömiä kameroita APS-C kokoisella kennolla, eikä se m4/3 kennokaan kovin paljon pienempi ole.

        Joko EOS M kameran pystyy ostamaan Suomesta? Syyskuun loppuun mennessähän sen lupailtiin kauppoihin tulevan.


      • NEX 5
        Ja **tut kirjoitti:

        Laaja objektiivivalikoima? Onko EF-M järjestelmään esitelty kaksi vai kolme objektiivia? Vielä ei oikein voi puhua laajasta valikoimasta.

        Sovitteella saa toki kiinni monia muitakin objektiiveja, mutta peilikameran linssit peilittömässä rungossa ei ehkä kuitenkaan ole se optimaalisin ratkaisu...

        Eihän EOS M kamerassa ole mitään ihmeellistä. Sony ja Samsung ovat myyneet jo vuosia peilittömiä kameroita APS-C kokoisella kennolla, eikä se m4/3 kennokaan kovin paljon pienempi ole.

        Joko EOS M kameran pystyy ostamaan Suomesta? Syyskuun loppuun mennessähän sen lupailtiin kauppoihin tulevan.

        Onhan tuo M paljon fiksumpi kuin Nikonin V1 tai Pentaxin Q järjestelmät jotka ovat kääpiökennoisia eivät APS-C kokoluokkaa kuten Canonin M. Eihän tuo adapterin käyttö ole mikään ongelma M:ssä, myös NEXissä toimivat ( manuaalisesti ) kaiken maailman vanhat objektiivit ja kuvanlaatu on ihan hyvä.

        M:n Hinta on tällä hetkellä aivan liian korkea verrattuna esim Sonyn NEXiin jossa halvemmalla saa enemmän ( mm focus peaking jne)


      • Canonisti minäkin
        NEX 5 kirjoitti:

        Onhan tuo M paljon fiksumpi kuin Nikonin V1 tai Pentaxin Q järjestelmät jotka ovat kääpiökennoisia eivät APS-C kokoluokkaa kuten Canonin M. Eihän tuo adapterin käyttö ole mikään ongelma M:ssä, myös NEXissä toimivat ( manuaalisesti ) kaiken maailman vanhat objektiivit ja kuvanlaatu on ihan hyvä.

        M:n Hinta on tällä hetkellä aivan liian korkea verrattuna esim Sonyn NEXiin jossa halvemmalla saa enemmän ( mm focus peaking jne)

        Jos Leica unohdetaan, niin Fujin X-Pro1 on tällä hetkellä ainoa peilitön vaihtoehto.


    • Koko hömpötys

      Peilittömistä on turhaa.
      Pelittömät ovat 'taviksille paskaa'.

      • first serious

        Peilitön oli jo ennen peilinheilutinta - joten eiköhän asia ole juuri päinvastoin, kun muistetaan, että ensimmäiset valokuvaajat olivat ammattilaisia.

        1924: Leitz markets a derivative of Barnack's camera commercially as the "Leica", the first high quality 35mm camera.

        ja paljon myöhemmin:

        1936: Development of Kodachrome, the first color multi-layered color film; development of Exakta, pioneering 35mm single-lens reflex (SLR) camera

        http://photo.net/learn/history/timeline

        Eipä unohdeta faktoja


      • Nykyiset peilittömät
        first serious kirjoitti:

        Peilitön oli jo ennen peilinheilutinta - joten eiköhän asia ole juuri päinvastoin, kun muistetaan, että ensimmäiset valokuvaajat olivat ammattilaisia.

        1924: Leitz markets a derivative of Barnack's camera commercially as the "Leica", the first high quality 35mm camera.

        ja paljon myöhemmin:

        1936: Development of Kodachrome, the first color multi-layered color film; development of Exakta, pioneering 35mm single-lens reflex (SLR) camera

        http://photo.net/learn/history/timeline

        Eipä unohdeta faktoja

        ovat kuin Kodakin kiekkokamera. Kuka muistaa enää 5-vuoden päästä...
        Täysin turhakkeita.


      • first serious
        Nykyiset peilittömät kirjoitti:

        ovat kuin Kodakin kiekkokamera. Kuka muistaa enää 5-vuoden päästä...
        Täysin turhakkeita.

        Nykyiset DSLR kamerat maksaa moninkertaisesti vastaaviin peilittömiin verrattuna. Täysin turhakkeita.


      • P. Heiluttaja
        first serious kirjoitti:

        Nykyiset DSLR kamerat maksaa moninkertaisesti vastaaviin peilittömiin verrattuna. Täysin turhakkeita.

        Kunnon täyskennoista, ammattikäyttöön tarkoitettua peilijärkkäriä vastaavat peilittömät alkavat käsittääkseni Leica M9:stä. Sellaisen rungon hinta pyörii kai viidessä tonnissa. Mitä ovat ne "nykyiset DSLR kamerat", jotka maksavat monta kertaa sen viisi tonnia?

        Canon EOS M, Olympus Pen, Nikon 1, Panasonix GX1, mitänäitänytonkaan – ihan kivoja ja hintansa väärtejä vekottimia varmasti kaikki tyynni, mutta eiväthän nämä mitenkään korvaa täysimittaista DSLR-järkkäriä!

        Minulla on oltava sekä peilillinen DSLR että pokkari. Mitään niiden välimuotoa en osaa ainakaan nykytarjonnasta kaivata.


      • Joo, mutta
        first serious kirjoitti:

        Nykyiset DSLR kamerat maksaa moninkertaisesti vastaaviin peilittömiin verrattuna. Täysin turhakkeita.

        se on se kuvanlaatu, nääs joka ratkaisee.
        Laatu saa maksaakin.
        Peilittömät on 'taviksille paskaa'.


      • first serious

      • first serious
        P. Heiluttaja kirjoitti:

        Kunnon täyskennoista, ammattikäyttöön tarkoitettua peilijärkkäriä vastaavat peilittömät alkavat käsittääkseni Leica M9:stä. Sellaisen rungon hinta pyörii kai viidessä tonnissa. Mitä ovat ne "nykyiset DSLR kamerat", jotka maksavat monta kertaa sen viisi tonnia?

        Canon EOS M, Olympus Pen, Nikon 1, Panasonix GX1, mitänäitänytonkaan – ihan kivoja ja hintansa väärtejä vekottimia varmasti kaikki tyynni, mutta eiväthän nämä mitenkään korvaa täysimittaista DSLR-järkkäriä!

        Minulla on oltava sekä peilillinen DSLR että pokkari. Mitään niiden välimuotoa en osaa ainakaan nykytarjonnasta kaivata.

        Olet käsittänyt väärin.

        Sony Cyber-shot™ DSC-RX1 on joka suhteessa kunnollisempi kuin sinun DSLR. Sen hinta on pyöreät 3 000 € sisältäen objektiivin. Jo yksin DSLR kameran objektiiveihin kuluu helposti 30 000 €.

        Zeiss Distagon T* 24/2,0 SSM - 1199 EUR
        Sony AF DT 35/1,8 SAM - 239 EUR
        Sony AF 50/1,4 - 469 EUR
        Zeiss Planar T* 85/1,4 - 1499 EUR
        Zeiss Sonnar T* 135/1,8 - 1740 EUR
        Sony AF 70-200/2,8 G SSM - 2300 EUR
        Sony AF 300/2,8 G SSM - 9199 EUR
        Sony AF 500/4 G SSM - 13399 EUR

        Yhteensä 30 044 EUR

        MONINKERTAISESTI, kuten hyvin näet


      • first serious
        first serious kirjoitti:

        Olet käsittänyt väärin.

        Sony Cyber-shot™ DSC-RX1 on joka suhteessa kunnollisempi kuin sinun DSLR. Sen hinta on pyöreät 3 000 € sisältäen objektiivin. Jo yksin DSLR kameran objektiiveihin kuluu helposti 30 000 €.

        Zeiss Distagon T* 24/2,0 SSM - 1199 EUR
        Sony AF DT 35/1,8 SAM - 239 EUR
        Sony AF 50/1,4 - 469 EUR
        Zeiss Planar T* 85/1,4 - 1499 EUR
        Zeiss Sonnar T* 135/1,8 - 1740 EUR
        Sony AF 70-200/2,8 G SSM - 2300 EUR
        Sony AF 300/2,8 G SSM - 9199 EUR
        Sony AF 500/4 G SSM - 13399 EUR

        Yhteensä 30 044 EUR

        MONINKERTAISESTI, kuten hyvin näet

        Joo sori toi Sony AF DT 35/1,8 SAM - 239 EUR on kuulemma APS-C piirtoympyrän lasi, joten sullahan ei ole Cyber-shot™ DSC-RX1 vastaavaa objektiivia edes tarjolla DSLR kameralle, joten MITEN VERTAAT?

        Jos meinaa järkkärin ostaa, niin sitten se peilitön on kuitenkin pakko ostaa rinnalle 35 mm polttovälialue kattamaan.


      • P. Heiluttaja
        first serious kirjoitti:

        Olet käsittänyt väärin.

        Sony Cyber-shot™ DSC-RX1 on joka suhteessa kunnollisempi kuin sinun DSLR. Sen hinta on pyöreät 3 000 € sisältäen objektiivin. Jo yksin DSLR kameran objektiiveihin kuluu helposti 30 000 €.

        Zeiss Distagon T* 24/2,0 SSM - 1199 EUR
        Sony AF DT 35/1,8 SAM - 239 EUR
        Sony AF 50/1,4 - 469 EUR
        Zeiss Planar T* 85/1,4 - 1499 EUR
        Zeiss Sonnar T* 135/1,8 - 1740 EUR
        Sony AF 70-200/2,8 G SSM - 2300 EUR
        Sony AF 300/2,8 G SSM - 9199 EUR
        Sony AF 500/4 G SSM - 13399 EUR

        Yhteensä 30 044 EUR

        MONINKERTAISESTI, kuten hyvin näet

        Ja sinä saat tuolla kiinteällä 35-millisellä samat kuvat kuin listaamallasi 30 tonnin linssiläjälläkin?

        Nostan hattua.


      • first serious
        P. Heiluttaja kirjoitti:

        Ja sinä saat tuolla kiinteällä 35-millisellä samat kuvat kuin listaamallasi 30 tonnin linssiläjälläkin?

        Nostan hattua.

        Ja sulla jää tolla 30 tonnin linssiläjällä ottamatta kokonaan ne kuvat, joihin olisit tarvinnu 35 mm polttoväliä.

        Nostan hattua.


      • P. Heiluttaja
        first serious kirjoitti:

        Joo sori toi Sony AF DT 35/1,8 SAM - 239 EUR on kuulemma APS-C piirtoympyrän lasi, joten sullahan ei ole Cyber-shot™ DSC-RX1 vastaavaa objektiivia edes tarjolla DSLR kameralle, joten MITEN VERTAAT?

        Jos meinaa järkkärin ostaa, niin sitten se peilitön on kuitenkin pakko ostaa rinnalle 35 mm polttovälialue kattamaan.

        Sanotko todellakin olevasi "serious"?

        Minulla ei itselläni ole kuin APS-C-kennoinen runko. Siihen minulla on APS-C-piirtoympyrälle optimoitu 35-millinen f/1.8 lasi, joten en koe minulla olevan mitään peilittömän ostopakkoa.

        Onko sinulla RX1:een 10- tai 200 millistä optiikkaa? Minulla on peilinheiluttimeeni sellaisetkin.

        Jos minulla olisi Canonin FF-runko, saattaisin harkita CANON EF 35/2 -objektiivia. Valovoima 1.4 olisi harrastelijalle epäilemättä turhan kallis. Nikon-miehenä valintani olisi varmaankin samaa 300–400 euron hintaluokkaa edustava NIKKOR AF 35/2D. Ei kai tuossa Sony RX1:n Zeiss Sonnar 2/35 -objektiivissakaan sen enempää valovoimaa ole tarjolla? Niinpä en näe FF-runkojen omistajillakaan mitään isompaa tarvetta hankkia erikseen peilitöntä tuolle 35 mm:n polttovälille.


      • P. Heiluttaja
        first serious kirjoitti:

        Ja sulla jää tolla 30 tonnin linssiläjällä ottamatta kokonaan ne kuvat, joihin olisit tarvinnu 35 mm polttoväliä.

        Nostan hattua.

        Olen ottanut peilinheiluttimellani aika monta kuvaa juuri 35 millin polttovälillä. Moni muukin on ottanut, sekä croppi- että täyskennoisella. Ks. postaukseni klo 22:19 (ylempänä).


      • first serious
        P. Heiluttaja kirjoitti:

        Sanotko todellakin olevasi "serious"?

        Minulla ei itselläni ole kuin APS-C-kennoinen runko. Siihen minulla on APS-C-piirtoympyrälle optimoitu 35-millinen f/1.8 lasi, joten en koe minulla olevan mitään peilittömän ostopakkoa.

        Onko sinulla RX1:een 10- tai 200 millistä optiikkaa? Minulla on peilinheiluttimeeni sellaisetkin.

        Jos minulla olisi Canonin FF-runko, saattaisin harkita CANON EF 35/2 -objektiivia. Valovoima 1.4 olisi harrastelijalle epäilemättä turhan kallis. Nikon-miehenä valintani olisi varmaankin samaa 300–400 euron hintaluokkaa edustava NIKKOR AF 35/2D. Ei kai tuossa Sony RX1:n Zeiss Sonnar 2/35 -objektiivissakaan sen enempää valovoimaa ole tarjolla? Niinpä en näe FF-runkojen omistajillakaan mitään isompaa tarvetta hankkia erikseen peilitöntä tuolle 35 mm:n polttovälille.

        "Minulla ei itselläni ole kuin APS-C-kennoinen runko. Siihen minulla on APS-C-piirtoympyrälle optimoitu 35-millinen f/1.8 lasi"

        Juuri tuolla 35 mm polttovälillä DSLR objektiivit piirtää saatanan huonosti ja juuri sillä samalla polttovälillä peilittömiin järjestelmäkameroihin on saatavilla aivan loistavia objektiiveja:

        Sony AF DT 35/1,8 SAM arvostelu:
        http://www.ephotozine.com/article/sony-dt-50mm-f-1-8-sam-interchangeable-lens-review-15276
        http://www.ephotozine.com/articles/sony-dt-50mm-f-1-8-sam-lens-15276/images/Sony50mmf18_MTF.jpg

        Eli saatanan paska lasi täydellä aukolla - kun taas peilittömään vastaava:

        Fujifilm Fujinon XF 35mm f/1.4 R arvostelu:
        http://www.ephotozine.com/article/fujifilm-fujinon-xf-35mm-f-1-4-r-lens-review-18773
        http://www.ephotozine.com/articles/fujifilm-fujinon-xf-35mm-f-1-4-r-lens-review-18773/images/highres-Fuji35mmMTF_1332146705.jpg

        Loistava objektiivi - vaikka DSLR olisi mielestäsi hyvä kamera, saat siihen markkinoilta korkeintaan täysin paskoja objektiiveja polttovälialueella 8 - 80 mm


      • P. Heiluttaja
        first serious kirjoitti:

        "Minulla ei itselläni ole kuin APS-C-kennoinen runko. Siihen minulla on APS-C-piirtoympyrälle optimoitu 35-millinen f/1.8 lasi"

        Juuri tuolla 35 mm polttovälillä DSLR objektiivit piirtää saatanan huonosti ja juuri sillä samalla polttovälillä peilittömiin järjestelmäkameroihin on saatavilla aivan loistavia objektiiveja:

        Sony AF DT 35/1,8 SAM arvostelu:
        http://www.ephotozine.com/article/sony-dt-50mm-f-1-8-sam-interchangeable-lens-review-15276
        http://www.ephotozine.com/articles/sony-dt-50mm-f-1-8-sam-lens-15276/images/Sony50mmf18_MTF.jpg

        Eli saatanan paska lasi täydellä aukolla - kun taas peilittömään vastaava:

        Fujifilm Fujinon XF 35mm f/1.4 R arvostelu:
        http://www.ephotozine.com/article/fujifilm-fujinon-xf-35mm-f-1-4-r-lens-review-18773
        http://www.ephotozine.com/articles/fujifilm-fujinon-xf-35mm-f-1-4-r-lens-review-18773/images/highres-Fuji35mmMTF_1332146705.jpg

        Loistava objektiivi - vaikka DSLR olisi mielestäsi hyvä kamera, saat siihen markkinoilta korkeintaan täysin paskoja objektiiveja polttovälialueella 8 - 80 mm

        Pelkäänpä pahoin että tulit kertoneeksi paljon enemmän itsestäsi kuin peilillisten ja peilittömien järkkäreiden objektiivien tuottamien kuvien laatueroista.

        Otan osaa.


      • ei oo 3tonnia fyrkkaa...
        first serious kirjoitti:

        Esim. Sony Cyber-shot™ DSC-RX1 kameralla otetut kuvat puhuuvat karua kieltä siitä, että parhaat kuvat otetaan edelleenkin peilittömillä:

        http://www.flickr.com/photos/sonyelectronics/sets/72157631631658271/

        Tossa sonyssa kiinnostaa lähinnä himmentimen "mekaaninen" säätö.
        Se on todella näppärä.
        Harmi että nykykameroissa sellaista harvoin näkee.
        Toivootavasti manuaalinen tarkennus toimii hyvin, kun en oikein luota kontrasti-af:ään.

        Mut ihan on varmaan kompaktikameroiden kuninkuusluokkaa kyllä muuten, mikäli 35mm riittää.


      • P. Heiluttaja
        first serious kirjoitti:

        "Minulla ei itselläni ole kuin APS-C-kennoinen runko. Siihen minulla on APS-C-piirtoympyrälle optimoitu 35-millinen f/1.8 lasi"

        Juuri tuolla 35 mm polttovälillä DSLR objektiivit piirtää saatanan huonosti ja juuri sillä samalla polttovälillä peilittömiin järjestelmäkameroihin on saatavilla aivan loistavia objektiiveja:

        Sony AF DT 35/1,8 SAM arvostelu:
        http://www.ephotozine.com/article/sony-dt-50mm-f-1-8-sam-interchangeable-lens-review-15276
        http://www.ephotozine.com/articles/sony-dt-50mm-f-1-8-sam-lens-15276/images/Sony50mmf18_MTF.jpg

        Eli saatanan paska lasi täydellä aukolla - kun taas peilittömään vastaava:

        Fujifilm Fujinon XF 35mm f/1.4 R arvostelu:
        http://www.ephotozine.com/article/fujifilm-fujinon-xf-35mm-f-1-4-r-lens-review-18773
        http://www.ephotozine.com/articles/fujifilm-fujinon-xf-35mm-f-1-4-r-lens-review-18773/images/highres-Fuji35mmMTF_1332146705.jpg

        Loistava objektiivi - vaikka DSLR olisi mielestäsi hyvä kamera, saat siihen markkinoilta korkeintaan täysin paskoja objektiiveja polttovälialueella 8 - 80 mm

        Annoit linkin Sonyn 50-millisen arvosteluun, vaikka lupailit 35-millistä. En jaksanut etsiä oikeaa raporttia, koska en jaksa olla kiinnostunut Sonysta.

        Oman 35-millisen Nikkorini arvostelu (samassa testipuljussa) on minulle sen sijaan ihan mieluisaa luettavaa. Mukava pullonpohja 200 eurolla.

        http://www.ephotozine.com/article/nikon-af-s-nikkor-35mm-f-1-8g-dx-lens-review-16650

        Olkoon sitten sinun mielestäsi vaikka mikä saatananpaska, samapa tuo! Minulla alkaa hiljalleen muodostua käsitys sinun arvostelukyvystäsi, mutta taidan jättää sen kertomatta.


      • first serious
        P. Heiluttaja kirjoitti:

        Annoit linkin Sonyn 50-millisen arvosteluun, vaikka lupailit 35-millistä. En jaksanut etsiä oikeaa raporttia, koska en jaksa olla kiinnostunut Sonysta.

        Oman 35-millisen Nikkorini arvostelu (samassa testipuljussa) on minulle sen sijaan ihan mieluisaa luettavaa. Mukava pullonpohja 200 eurolla.

        http://www.ephotozine.com/article/nikon-af-s-nikkor-35mm-f-1-8g-dx-lens-review-16650

        Olkoon sitten sinun mielestäsi vaikka mikä saatananpaska, samapa tuo! Minulla alkaa hiljalleen muodostua käsitys sinun arvostelukyvystäsi, mutta taidan jättää sen kertomatta.

        no widdu, mitä paskoja testisivuja - kuvassa on 35 millinen ja löysin sen 35 millisen haulla, mut sitt vertailu on 50 millisestä

        DSLR on niin kuraa


      • first serious
        P. Heiluttaja kirjoitti:

        Annoit linkin Sonyn 50-millisen arvosteluun, vaikka lupailit 35-millistä. En jaksanut etsiä oikeaa raporttia, koska en jaksa olla kiinnostunut Sonysta.

        Oman 35-millisen Nikkorini arvostelu (samassa testipuljussa) on minulle sen sijaan ihan mieluisaa luettavaa. Mukava pullonpohja 200 eurolla.

        http://www.ephotozine.com/article/nikon-af-s-nikkor-35mm-f-1-8g-dx-lens-review-16650

        Olkoon sitten sinun mielestäsi vaikka mikä saatananpaska, samapa tuo! Minulla alkaa hiljalleen muodostua käsitys sinun arvostelukyvystäsi, mutta taidan jättää sen kertomatta.

        "Oman 35-millisen Nikkorini arvostelu (samassa testipuljussa) on minulle sen sijaan ihan mieluisaa luettavaa. Mukava pullonpohja 200 eurolla."

        Tuo pitää täysin paikkansa - mutta valitettavasti Canon/Sony merkkisillä peiliheijastuskameroilla kuvaavilla ei ole mahdollista hankkia vastaavia objektiiveja.

        Lyhyellä tähtäimellä vielä löytyy joitain hyviä objektiiveja DX rungon keulille, mutta kyllä pitkässä juoksussa näyttää siltä, että peilitön ajaa ohi.

        Hyvänä esimerkkinä Canon EF-M 22mm f/2 STM - ensimmäisten testien mukaan aivan loistava objektiivi ja todella edullinen - vastaavat DSLR objektiivit Canonille ovat taas järjettömän kalliita tai täysiä suttuja.


      • first serious
        ei oo 3tonnia fyrkkaa... kirjoitti:

        Tossa sonyssa kiinnostaa lähinnä himmentimen "mekaaninen" säätö.
        Se on todella näppärä.
        Harmi että nykykameroissa sellaista harvoin näkee.
        Toivootavasti manuaalinen tarkennus toimii hyvin, kun en oikein luota kontrasti-af:ään.

        Mut ihan on varmaan kompaktikameroiden kuninkuusluokkaa kyllä muuten, mikäli 35mm riittää.

        "Mut ihan on varmaan kompaktikameroiden kuninkuusluokkaa kyllä muuten, mikäli 35mm riittää."

        Kun 35 ei riitä, voi sen DSLR järjestelmän ostaa rinnalle - ei aineska tarvi myöhemmin pohtia niitä DSLR objektiiveja alle 85 mm polttovälillä(ellei sitten osta sitä uutta Carl Zeiss 55 millistä)

        The new Distagon T* 1,4/55.
        http://blogs.zeiss.com/photo/en/?p=2860


      • M 4/3
        P. Heiluttaja kirjoitti:

        Kunnon täyskennoista, ammattikäyttöön tarkoitettua peilijärkkäriä vastaavat peilittömät alkavat käsittääkseni Leica M9:stä. Sellaisen rungon hinta pyörii kai viidessä tonnissa. Mitä ovat ne "nykyiset DSLR kamerat", jotka maksavat monta kertaa sen viisi tonnia?

        Canon EOS M, Olympus Pen, Nikon 1, Panasonix GX1, mitänäitänytonkaan – ihan kivoja ja hintansa väärtejä vekottimia varmasti kaikki tyynni, mutta eiväthän nämä mitenkään korvaa täysimittaista DSLR-järkkäriä!

        Minulla on oltava sekä peilillinen DSLR että pokkari. Mitään niiden välimuotoa en osaa ainakaan nykytarjonnasta kaivata.

        Näyttää siltä että vuonna 2013 tulee täyden kennon peilitön järjestelmäkamera sekä Sonylta että Fujilta. Näin huhuillaan.
        http://www.mirrorlessrumors.com/vendors/sa/


      • :::
        first serious kirjoitti:

        "Oman 35-millisen Nikkorini arvostelu (samassa testipuljussa) on minulle sen sijaan ihan mieluisaa luettavaa. Mukava pullonpohja 200 eurolla."

        Tuo pitää täysin paikkansa - mutta valitettavasti Canon/Sony merkkisillä peiliheijastuskameroilla kuvaavilla ei ole mahdollista hankkia vastaavia objektiiveja.

        Lyhyellä tähtäimellä vielä löytyy joitain hyviä objektiiveja DX rungon keulille, mutta kyllä pitkässä juoksussa näyttää siltä, että peilitön ajaa ohi.

        Hyvänä esimerkkinä Canon EF-M 22mm f/2 STM - ensimmäisten testien mukaan aivan loistava objektiivi ja todella edullinen - vastaavat DSLR objektiivit Canonille ovat taas järjettömän kalliita tai täysiä suttuja.

        "Tuo pitää täysin paikkansa - mutta valitettavasti Canon/Sony merkkisillä peiliheijastuskameroilla kuvaavilla ei ole mahdollista hankkia vastaavia objektiiveja."

        No entäs Canon merkkisillä peilittömillä kuvaavilla? Löytyykö hyvää 35 millistä? Ai niin, mutta eihän Canon ole saanut peilitöntä järjestelmäkameraa vielä edes myyntiin...

        Ihan oikeasti, minusta on aivan naurettavaa hehkuttaa loistavaa EOS M "järjestelmää" sillä perusteella että Canon on tehnyt yhden hyvän EOS M runkoon sopivan objektiivin, jota ei kuitenkaan pysty vielä edes ostamaan Suomesta.

        Yhtä naurettavaa on haukkua peilikamerat sillä perusteella, että niihin ei saa yhtä hyvää 22 millistä yhtä halvalla kuin EOS M kameraan joskus tulevaisuudessa tulee saamaan. Samalla logiikalla voisi haukkua EOS M:n koska siihen ei saa 17 millistä, 35 millistä, 50 millistä, jne...


      • first serious
        ::: kirjoitti:

        "Tuo pitää täysin paikkansa - mutta valitettavasti Canon/Sony merkkisillä peiliheijastuskameroilla kuvaavilla ei ole mahdollista hankkia vastaavia objektiiveja."

        No entäs Canon merkkisillä peilittömillä kuvaavilla? Löytyykö hyvää 35 millistä? Ai niin, mutta eihän Canon ole saanut peilitöntä järjestelmäkameraa vielä edes myyntiin...

        Ihan oikeasti, minusta on aivan naurettavaa hehkuttaa loistavaa EOS M "järjestelmää" sillä perusteella että Canon on tehnyt yhden hyvän EOS M runkoon sopivan objektiivin, jota ei kuitenkaan pysty vielä edes ostamaan Suomesta.

        Yhtä naurettavaa on haukkua peilikamerat sillä perusteella, että niihin ei saa yhtä hyvää 22 millistä yhtä halvalla kuin EOS M kameraan joskus tulevaisuudessa tulee saamaan. Samalla logiikalla voisi haukkua EOS M:n koska siihen ei saa 17 millistä, 35 millistä, 50 millistä, jne...

        Kyllä pitkässä juoksussa EOS M kameraan saa todella paljon erilaisia APS-C piirtoympyrän objektiiveja - kiinteitä ja zoomeja. Esim. Sonyn NEX järjestelmän objektiivitarjonta laajenee jatkuvasti ja jo nyt tarjonta vastaa hyvin kysyntään.

        Ainoa asia, missä DSLR on ollut tähän mennessä niskan päällä on FF kennokoko - APS-C kennollisissa peilitön hakkaa DSLR kameran 10 - 0, kun FF kennokoolla sen tekee vain Leica M, mutta manuaalitarkenteisena ja ilman sähköistä aukkosäätöä.

        FF kennokoollakin asiaan on pikkuhiljaa tulossa muutos - jo nyt FF kennon saa pokkariin, mutta jatkossa Sony ja Fujifilm on tuomassa FF peilittömän.

        http://www.mirrorlessrumors.com/also-sony-says-ff-mirrorless-is-possible/


      • Entä tällä hetkellä?
        first serious kirjoitti:

        Kyllä pitkässä juoksussa EOS M kameraan saa todella paljon erilaisia APS-C piirtoympyrän objektiiveja - kiinteitä ja zoomeja. Esim. Sonyn NEX järjestelmän objektiivitarjonta laajenee jatkuvasti ja jo nyt tarjonta vastaa hyvin kysyntään.

        Ainoa asia, missä DSLR on ollut tähän mennessä niskan päällä on FF kennokoko - APS-C kennollisissa peilitön hakkaa DSLR kameran 10 - 0, kun FF kennokoolla sen tekee vain Leica M, mutta manuaalitarkenteisena ja ilman sähköistä aukkosäätöä.

        FF kennokoollakin asiaan on pikkuhiljaa tulossa muutos - jo nyt FF kennon saa pokkariin, mutta jatkossa Sony ja Fujifilm on tuomassa FF peilittömän.

        http://www.mirrorlessrumors.com/also-sony-says-ff-mirrorless-is-possible/

        Kristallipallostako katsoit?

        Tällä hetkellä tilanne on se, että Canon on julkistanut EOS M järjestelmään yhden rungon ja kaksi objektiivia. Mitään noista ei kai pysty vielä mistään ostamaan...

        Tulevaisuudessa tarjonta tähänkin järjestelmään tulee varmasti kasvamaan. Epävarmaa kuitenkin on millä aikataululla, minkälaatuista optiikkaa tarjolle tulee, ja kuinka laajaksi järjestelmä kasvaa.

        Tavallisen kuluttajan näkökulmasta EOS M on _nyt_ todella huono _järjestelmä_. Kameraa ei pysty mistään ostamaan ja objektiivivalikoiman laajentamisesta valmistaja ei ole antanut edes lupauksia. En jäisi pidättelemään hengitystäni esimerkiksi valovoimaista 35 millistä odotellessa...

        Teoreettinen pohdinta peilittömän eduista peilikameraan verrattuna objektiivisuunnittelun osalta on vielä toistaiseksi pelkkää teoreettista pohdiskelua. Objektiivien todellinen laatu selviää vasta, kun niitä saadaan markkinoille. Canon saattaa vielä hyvinkin ryssiä homman.


      • first serious
        Entä tällä hetkellä? kirjoitti:

        Kristallipallostako katsoit?

        Tällä hetkellä tilanne on se, että Canon on julkistanut EOS M järjestelmään yhden rungon ja kaksi objektiivia. Mitään noista ei kai pysty vielä mistään ostamaan...

        Tulevaisuudessa tarjonta tähänkin järjestelmään tulee varmasti kasvamaan. Epävarmaa kuitenkin on millä aikataululla, minkälaatuista optiikkaa tarjolle tulee, ja kuinka laajaksi järjestelmä kasvaa.

        Tavallisen kuluttajan näkökulmasta EOS M on _nyt_ todella huono _järjestelmä_. Kameraa ei pysty mistään ostamaan ja objektiivivalikoiman laajentamisesta valmistaja ei ole antanut edes lupauksia. En jäisi pidättelemään hengitystäni esimerkiksi valovoimaista 35 millistä odotellessa...

        Teoreettinen pohdinta peilittömän eduista peilikameraan verrattuna objektiivisuunnittelun osalta on vielä toistaiseksi pelkkää teoreettista pohdiskelua. Objektiivien todellinen laatu selviää vasta, kun niitä saadaan markkinoille. Canon saattaa vielä hyvinkin ryssiä homman.

        "Mitään noista ei kai pysty vielä mistään ostamaan..."

        Canon EOS-M worldwide shipment started.
        http://www.mirrorlessrumors.com/canon-eos-m-worldwide-shipment-started/

        Tuo on jo myynnissä monessa paikassa nettimyynnissä, eli sen voi tilata ja maksaa - kauppias toimittaa sitten, kun saa varastoonsa.


      • No sehän se...
        first serious kirjoitti:

        "Mitään noista ei kai pysty vielä mistään ostamaan..."

        Canon EOS-M worldwide shipment started.
        http://www.mirrorlessrumors.com/canon-eos-m-worldwide-shipment-started/

        Tuo on jo myynnissä monessa paikassa nettimyynnissä, eli sen voi tilata ja maksaa - kauppias toimittaa sitten, kun saa varastoonsa.

        No sehän se lohduttaakin, että nyt voi jo maksaa mutta tuotteen toimitusajasta ei ole vielä mitään varmuutta...


      • first serious
        No sehän se... kirjoitti:

        No sehän se lohduttaakin, että nyt voi jo maksaa mutta tuotteen toimitusajasta ei ole vielä mitään varmuutta...

        no onko täällä talvisaikaan paljoa kuvattavaakaan.... tai no saathan kauniita kuvia

        - lumimaisemasta
        - lumimaisemasta
        - ja lumimaisemasta

        ehkä sitä kameraa oikeasti tarvitaan kunnolla taas vasta ensi kesänä - joten ehtiihän tässä seurata hintojen kehittymistä ja odotella uusia objektiiveja myyntiin ;)


    • mullitava?

      Entä sitten?
      Eihän Canon ole koskaan kehittönyt mitään mullitavaa.

      Parhaat Canonit on aina ollut Leican kopiointiyrityksiä.

      EOS M on ihan hyvä ensimmäisen polven Canoniksi. Niillä vaan on käymässä ”Nokiat” – markettimyynnin suosion tuoma ylimielisyys lopettaa tuotekehitykseen satsaamiseen ajoissa.

      • first serious

        Juuri tämän EOS M kohdalla tuo hölinäsi ei pidä lainkaan paikkansa.

        Canon tuotekehitys on kehittäny EOS M järjestelmää varten hybridi-CMOS-automaattitarkennusjärjestelmä vaiheentunnistuspikselit sisäänrakennettuna kuvakennossa

        Kun vertaat esim. Sonyn/Fujin tarkennukseen

        Sony:
        TTL-vaihetunnistusjärjestelmä EI
        Kontrastin automaattitarkennus KYLLÄ

        Fujifilm:
        type
        TTL contrast AF, AF assist illuminator available

        Eli Canon on näistä ainoa, jolla automaattitarkennus toimii vaihetunnistusjärjestelmällä.

        Kennon osaltahan Canon ei ole tässä kopioinut ketään - Canon käyttää aivan omaa APS-C kennokokoa (kroppikerroin 1,6, kun muilla 1,5, leicalla 1,0)


      • Yhtä kaikki
        first serious kirjoitti:

        Juuri tämän EOS M kohdalla tuo hölinäsi ei pidä lainkaan paikkansa.

        Canon tuotekehitys on kehittäny EOS M järjestelmää varten hybridi-CMOS-automaattitarkennusjärjestelmä vaiheentunnistuspikselit sisäänrakennettuna kuvakennossa

        Kun vertaat esim. Sonyn/Fujin tarkennukseen

        Sony:
        TTL-vaihetunnistusjärjestelmä EI
        Kontrastin automaattitarkennus KYLLÄ

        Fujifilm:
        type
        TTL contrast AF, AF assist illuminator available

        Eli Canon on näistä ainoa, jolla automaattitarkennus toimii vaihetunnistusjärjestelmällä.

        Kennon osaltahan Canon ei ole tässä kopioinut ketään - Canon käyttää aivan omaa APS-C kennokokoa (kroppikerroin 1,6, kun muilla 1,5, leicalla 1,0)

        Peilittömät on 'paskaa taviksille'.


      • first serious
        Yhtä kaikki kirjoitti:

        Peilittömät on 'paskaa taviksille'.

        Peilitön oli jo ennen peilinheilutinta - joten eiköhän asia ole juuri päinvastoin, kun muistetaan, että ensimmäiset valokuvaajat olivat ammattilaisia.

        1924: Leitz markets a derivative of Barnack's camera commercially as the "Leica", the first high quality 35mm camera.

        ja paljon myöhemmin:

        1936: Development of Kodachrome, the first color multi-layered color film; development of Exakta, pioneering 35mm single-lens reflex (SLR) camera

        http://photo.net/learn/history/timeline

        Eipä unohdeta faktoja


    • Käyttötarvetarkoitus

      Sitten on viellä jäljellä pelkästään tuo rungon koko ja kunnollisen etsimen puute liki kaikista snadeista kun ei taho saaha mitenkään kunnolista kuvausotetta mikä on ihan perusasia kuvaamisessa.
      Ite en osaa edes kuvitella miten käsivaralta vailla apuvälineitä kunnon suurikokoisella
      kuvaisin noilla pikkukameroilla?
      Ja olen toki kokeillut monenmoisia erilaisia kameroita joten kokemukseni mukaan
      erilaisia kameroita tarvitaan eritarkoituksiin mutta ne kaikki eivät mitenkään sovellu
      kaikkeen kuvaamiseen ainakaan kaikille.

      • first serious

      • Käyttötarvetarkoitus
        first serious kirjoitti:

        Ei kukaan estä suunnittelemasta peilitöntä kameraa, jossa kunnollinen ergonomia. Leica M ratkaisu ergonomiaan on uusi kahva.

        http://en.leica-camera.com/photography/m_system/accessories/ergonomics/9308.html

        Kyllä tuo DSLR kameroiden parempi ergonomia on typerä tekosyy puolustaa moisia - kunnollisen kahvan kanssa peilitön voi olla jopa parempi.

        Etsimenkin saat lisävarusteena:

        http://en.leica-camera.com/photography/m_system/accessories/viewfinder_accessories/9306.html

        Sallikaa mun nauraa maksullisena "tarpeettomana" lisäosana mahdolliseen salamakenkään liitettävänä kalliina varaosana? Herää? Olympuksesta tullut ?
        Mihinkäs salamalaitteen siinä sitten liität kun se on jo varattuna etsimelle?
        Vai onko muka totta jotta LCD näytöstä kattelemalla suorin käsin saa parempia
        kuvia myös kirkkaalla aurinkoisella säällä?
        Ja kamera on tukevasti naamassa kii?


      • Käyttötarvetarkoitus
        Käyttötarvetarkoitus kirjoitti:

        Sallikaa mun nauraa maksullisena "tarpeettomana" lisäosana mahdolliseen salamakenkään liitettävänä kalliina varaosana? Herää? Olympuksesta tullut ?
        Mihinkäs salamalaitteen siinä sitten liität kun se on jo varattuna etsimelle?
        Vai onko muka totta jotta LCD näytöstä kattelemalla suorin käsin saa parempia
        kuvia myös kirkkaalla aurinkoisella säällä?
        Ja kamera on tukevasti naamassa kii?

        Tosin jos naama vapisee enempi kun kädet suoriltakäsin monitoria katsellessa voi tulla
        ongelmia ottaa hyviä kuvia?


      • Käyttötarvetarkoitus
        Käyttötarvetarkoitus kirjoitti:

        Tosin jos naama vapisee enempi kun kädet suoriltakäsin monitoria katsellessa voi tulla
        ongelmia ottaa hyviä kuvia?

        Kaiken muun mukavan lisäksi sen kunnon pentaprisma etsimen valmistuskustannukset
        ovat valmistajalle huomattavasti suuremmat kun erillisen kallilla hinnalla ostajille myytävän elektroonisen etsimen koska eletrooninen on käytännössä näyttöruutu
        ja optinen taas laadukasta optiikkaa.


      • first serious
        Käyttötarvetarkoitus kirjoitti:

        Sallikaa mun nauraa maksullisena "tarpeettomana" lisäosana mahdolliseen salamakenkään liitettävänä kalliina varaosana? Herää? Olympuksesta tullut ?
        Mihinkäs salamalaitteen siinä sitten liität kun se on jo varattuna etsimelle?
        Vai onko muka totta jotta LCD näytöstä kattelemalla suorin käsin saa parempia
        kuvia myös kirkkaalla aurinkoisella säällä?
        Ja kamera on tukevasti naamassa kii?

        "Mihinkäs salamalaitteen siinä sitten liität kun se on jo varattuna etsimelle?"

        Jos tarkemmin miettisit uusia Leican tuotteita, ymmärtäisit kyllä, millaiseen käyttöön sitä lisävarusteena myytävää sähköistä etsintä myydään.

        Vanhassa Leica M9 kamerassahan tuolle ei ollut mitään käyttöä, koska kameran oma etsin toimi loistavasti niillä objektiiveilla, joita kamerassa oli mahdollista käyttää (polttovälialue 15 - 135 mm).

        Uusi Leica M kamera on kuitenkin yhteensopiva jo myynnistä poistuneiden Leica R objektiivien kanssa, joita on aina 800 mm asti. Ymmärrät varmasti hyvin, että eihän esim. 400 mm objektiivin kanssa muutenkaan salamaa käytetä - tai jos käytetään, ei salama ole salamakengässä, jolloin joudut käyttämään jotain etälaukaisusysteemiä, joka taas on tuettuna Leica M kahvassa.

        "a DIN/ISO-X sync socket for studio flash systems"
        http://en.leica-camera.com/photography/m_system/accessories/ergonomics/9308.html

        Joten ei mitään ongelmaa siitä, että on vain yksi salamakenkä. :)


      • Käyttötarve????
        Käyttötarvetarkoitus kirjoitti:

        Sallikaa mun nauraa maksullisena "tarpeettomana" lisäosana mahdolliseen salamakenkään liitettävänä kalliina varaosana? Herää? Olympuksesta tullut ?
        Mihinkäs salamalaitteen siinä sitten liität kun se on jo varattuna etsimelle?
        Vai onko muka totta jotta LCD näytöstä kattelemalla suorin käsin saa parempia
        kuvia myös kirkkaalla aurinkoisella säällä?
        Ja kamera on tukevasti naamassa kii?

        Tyhmä kysymys:
        - Mihin tarvitaan salamaa kirkkaalla aurinkoisella säällä?


      • first serious
        Käyttötarve???? kirjoitti:

        Tyhmä kysymys:
        - Mihin tarvitaan salamaa kirkkaalla aurinkoisella säällä?

        Juu ei salamalla koko taivasta tarvi valaista - esim. viikolla otin kuvan siskosta ja koirasta ilman salamaa, niin taivashan oli kauniisti valoisa, mutta kun metsässä oltiin, puiden varjot aiheutti sen, että kohde oli pimeä.

        Joten aurinkoisellakin säällä voi salamaa käyttää ns. täytesalamana

        http://www.ephotozine.com/article/fill-in-flash-explained-4845


      • sama täällä
        first serious kirjoitti:

        Juu ei salamalla koko taivasta tarvi valaista - esim. viikolla otin kuvan siskosta ja koirasta ilman salamaa, niin taivashan oli kauniisti valoisa, mutta kun metsässä oltiin, puiden varjot aiheutti sen, että kohde oli pimeä.

        Joten aurinkoisellakin säällä voi salamaa käyttää ns. täytesalamana

        http://www.ephotozine.com/article/fill-in-flash-explained-4845

        Täytesalamaa voidaan tarvita vastavaloon kuvattaessa, mutta silloin ei käsittääkseni tarvita kameran varustekenkään kiinnitettävää etsintä. Etsintä tarvitaan myötävaloon kuvattaessa.

        "Joten ei mitään ongelmaa siitä, että on vain yksi salamakenkä. :)"


      • Vasta-aurinko
        sama täällä kirjoitti:

        Täytesalamaa voidaan tarvita vastavaloon kuvattaessa, mutta silloin ei käsittääkseni tarvita kameran varustekenkään kiinnitettävää etsintä. Etsintä tarvitaan myötävaloon kuvattaessa.

        "Joten ei mitään ongelmaa siitä, että on vain yksi salamakenkä. :)"

        Ja perustuuko tämä väite siihen että LCD näytöltä näkee paremmin vasta-aurinkoon
        kuvattaessa?


      • Ihan ite
        Vasta-aurinko kirjoitti:

        Ja perustuuko tämä väite siihen että LCD näytöltä näkee paremmin vasta-aurinkoon
        kuvattaessa?

        Kokeile joskus kuvaamista sellaisella kameralla jossa on LCD-näyttö. Tai jos ei ole sellaista niin vaikka kännykällä. Kännykässä ei tarvitse olla kameraa, kunhan on näyttö...


    • mullistava?

      ”Ei se EOS M nyt ilmeisesti niin mullistava ole”

      Onhan se mullistanut peilinheiluttajien viestit palstalla. Useimmat etsivät paniikissa ”vikoja” peilittömistä ja takertuvat niihin kuin hukkuva oljenkorteen.
      – liian pieni
      – liian kevyt
      – vääränlainen salama
      – vääränlainen etsin
      Näitä sitteen toisteaan täällä kuorossa taukoamatta.
      Mistähän se tulee, että noita pitää jatkuvasti toistaa?
      Eikö ruikuttaja itsekään usko sepustuksiinsa ja yrittää lukemattomilla toistoilla tehdä niistä uskottavampia.

    • TarveHierarkia

      "Ei se EOS M nyt ilmeisesti niin mullistava ole"

      mielestäni siinä nyt ei voi olla mitään _mullistavaa_.

      se , että kamerassa on pikkusen erilainen rakenne, ei muuta mitään miksikään, mullistavalla tavalla.

      Edelleen sitä kun kuvan ottaa, saa huolehtia samalla tavalla asioista, kun ennenkin.
      Kuvista tulee hyviä jos osaa ja huonoja jos ei osaa, tai olosuhteet ovat huonot.

      Ainoa etu mitä peilittömyydestä konkreettisesti olisi, että sellaisen ostaisin, ihan vaan siksi, että peilitön kamera pitäisi saada, on se äänettömyys.
      Eli jos kuvaisin vaikka häitä ja hautajaisia, niin voisin panostaa peilittömyyteen, eli hiljaisuuteen.

      Muussa tapauksessa en ole lähdössä kamerakauppaan ihan vaan siksi että jossain on joku kamera jossa ei ole peiliä.

      • Juuri näin

        Peilittömät ovat 'taviksille paskaa'.
        Ei vakavasti otettava vaihtoehto oikealle järkkärille.

        Ihme urpo muuten tuo yksi k*sipää, joka aukoo täällä päätänsä ja yrittää kehua paskoja peilittömiä. Ei raukka tiedä valokuvauksta mitään, mutta on koko ajan pää auki.


      • NEX 5
        Juuri näin kirjoitti:

        Peilittömät ovat 'taviksille paskaa'.
        Ei vakavasti otettava vaihtoehto oikealle järkkärille.

        Ihme urpo muuten tuo yksi k*sipää, joka aukoo täällä päätänsä ja yrittää kehua paskoja peilittömiä. Ei raukka tiedä valokuvauksta mitään, mutta on koko ajan pää auki.

        Minä en enää viitsi kannella noita isoja ja painavia peilillisisä järkkäreitä muuta kuin pakosta. Näköjään tuon peilittömän konseptin ymmärtäminen on todella vaikeaa:
        Otetaan vaikka rungon mitat:Canon M 109 x 66 x 32 mm, paino 298 g ja sitten Canon 7D:148 x 111 x 74 mm paino 820 g. Pienempään tilaan on saatu siis samankokoinen kenno mahtumaan.

        Tuo M on mitä mainioin matkakamera( mitä vähemmän painoa sen parempi).


      • Eli käytännössä
        NEX 5 kirjoitti:

        Minä en enää viitsi kannella noita isoja ja painavia peilillisisä järkkäreitä muuta kuin pakosta. Näköjään tuon peilittömän konseptin ymmärtäminen on todella vaikeaa:
        Otetaan vaikka rungon mitat:Canon M 109 x 66 x 32 mm, paino 298 g ja sitten Canon 7D:148 x 111 x 74 mm paino 820 g. Pienempään tilaan on saatu siis samankokoinen kenno mahtumaan.

        Tuo M on mitä mainioin matkakamera( mitä vähemmän painoa sen parempi).

        Mitä vähemmän painoa, sen epävakaampi käyttää.
        Eikä tuollaisesta lelusta saa edes kunnolla kiinni.


      • handgrip M

      • Peilitön
        Juuri näin kirjoitti:

        Peilittömät ovat 'taviksille paskaa'.
        Ei vakavasti otettava vaihtoehto oikealle järkkärille.

        Ihme urpo muuten tuo yksi k*sipää, joka aukoo täällä päätänsä ja yrittää kehua paskoja peilittömiä. Ei raukka tiedä valokuvauksta mitään, mutta on koko ajan pää auki.

        Ihme urpo tuo yksi joka on oppinut -aska-sanan ja hokee sitä koko ajan. Tuskin tietää valokuvauksesta mitään, koko ajan vain -aska mielessä.


    • steady handling
    • M 4/3

      Voi myös kysyä, miksi kameraan tarvitaan 3 erikokoista sormirengasta?

      • steady handling

      • TarveHierarkia
        steady handling kirjoitti:

        Voit valita niistä omiin sormiisi parhaiten sopivan mallin - ihmisillä on eri kokoisia sormia.

        " can significantly improve camera handling when shooting -particularly with heavier R-Lenses."
        http://en.leica-camera.com/photography/m_system/accessories/ergonomics/9309.html

        " Voit valita niistä omiin sormiisi parhaiten sopivan mallin - ihmisillä on eri kokoisia sormia. " can significantly improve camera handling when shooting -particularly with heavier R-Lenses.""

        Eli koska kamera on vaikeasti käytettävä, niin on tosi siistiä kompensoida ongelmaa jollain hilavitkuttimilla?


      • first serious
        TarveHierarkia kirjoitti:

        " Voit valita niistä omiin sormiisi parhaiten sopivan mallin - ihmisillä on eri kokoisia sormia. " can significantly improve camera handling when shooting -particularly with heavier R-Lenses.""

        Eli koska kamera on vaikeasti käytettävä, niin on tosi siistiä kompensoida ongelmaa jollain hilavitkuttimilla?

        Kuka on sanonu, että Leica M on vaikeasti käytettävä?


    • first serious

      "vaikeasti käytettävä"

      Käytettävyys ei todellakaan liity millään tapaa peilittömyyteen - käytettävyys paranee nimenomaan oikean käden kahvaa suurentamalla - mikään ei estä tekemästä peilittömään samanlaista tukevaa kahvaa, jollaiseen on totuttu DSLR kameroissa.

      Sony NEX-7 vs Hasselblad Lunar hyvä esimerkki tästä

      Sony NEX-7 kahvaa suunniteltaessa ergonomiaan on selvästi panostettu, mutta Hasselblad Lunar kahvaa suunniteltaessa ergonomia on ollut se tärkein prioriteetti - ei ole edes yritetty minimoida kokoa:

      "Anyone who has the pleasure of laying their hands on a Lunar has access to a sensory experience made of comfort, warmth and perfect grip."
      http://www.hasselblad-lunar.com/index.php/superior-ergonomics/

    • Ei kiitos

      Etsimen puute on itselleni suuri miinus. En halua katsoa ja rajata kuvaa näytöltä.

    • jessi rauslanka

      "Ei se EOS M nyt ilmeisesti niin mullistava ole"

      ei tietenkään ole, mullistava siis.

      sehän on kamera.

      pikkusen erilailla rakennettu, kuin aikaisemmin.

      En lähtisi kiihkoilemaan sen takia.

      • EF-M 22mm f/2 STM

        "En lähtisi kiihkoilemaan sen takia."

        Ei siinä kamerassa mitään ihmeellistä olekaan - ihmeellisyys liittyykin tuon kameran mukana tulevaan objektiiviin.

        Filmiaikanahan ei APS-C piirtoympyrän objektiivilla olisi tehnyt käytännössä mitään. Tuolloin myös peilittömien objektiivien piirtoympyrä oli aina kokoa FF. FF piirtoympyrän objektiivi sopii kuitenkin huonosti APS-C kennollisen keulille, koska se on optimoitu piirtämään hyvin koko FF piirtoympyrällä - tämä tarkoittaa, ettei sen APS-C kokoisen piirtoympyrän piirto yllä siihen, mikä olisi optimaalinen EOS M kameralle.

        EF-M 22mm f/2 STM onkin ensimmäinen Canon objektiivi, joka piirtää APS-C kokoisella piirtoympyrällä yhtä hyvin kuin EF objektiivit FF kokoisella piirtoympyrällä.

        Juuri tästä johtuen Canon EOS M on ensimmäinen kamera, jonka kuvanlaatu on yhtä hyvää kuin FF kennollisten EOS järjestelmäkameroiden kuvanlaatu.


      • EF-M 22mm f/2 STM
        EF-M 22mm f/2 STM kirjoitti:

        "En lähtisi kiihkoilemaan sen takia."

        Ei siinä kamerassa mitään ihmeellistä olekaan - ihmeellisyys liittyykin tuon kameran mukana tulevaan objektiiviin.

        Filmiaikanahan ei APS-C piirtoympyrän objektiivilla olisi tehnyt käytännössä mitään. Tuolloin myös peilittömien objektiivien piirtoympyrä oli aina kokoa FF. FF piirtoympyrän objektiivi sopii kuitenkin huonosti APS-C kennollisen keulille, koska se on optimoitu piirtämään hyvin koko FF piirtoympyrällä - tämä tarkoittaa, ettei sen APS-C kokoisen piirtoympyrän piirto yllä siihen, mikä olisi optimaalinen EOS M kameralle.

        EF-M 22mm f/2 STM onkin ensimmäinen Canon objektiivi, joka piirtää APS-C kokoisella piirtoympyrällä yhtä hyvin kuin EF objektiivit FF kokoisella piirtoympyrällä.

        Juuri tästä johtuen Canon EOS M on ensimmäinen kamera, jonka kuvanlaatu on yhtä hyvää kuin FF kennollisten EOS järjestelmäkameroiden kuvanlaatu.

        Korjaan:

        Juuri tästä johtuen Canon EOS M on ensimmäinen APS-C kennollinen kamera, jonka kuvanlaatu on yhtä hyvää kuin FF kennollisten EOS järjestelmäkameroiden kuvanlaatu.


      • Canonet q19
        EF-M 22mm f/2 STM kirjoitti:

        Korjaan:

        Juuri tästä johtuen Canon EOS M on ensimmäinen APS-C kennollinen kamera, jonka kuvanlaatu on yhtä hyvää kuin FF kennollisten EOS järjestelmäkameroiden kuvanlaatu.

        Yhtä lähellä FF kennollista järjestelmäkameraa kuin tämä, paitsi että tässä on optinen etsin:
        http://mattsclassiccameras.com/canonet_QL19.html


    • Ei ole nopea?

      "I like the EOS-M for travel and landscapes since the images look better than any other brand of similar camera, but forget it for trying to catch moving kids. "

    • k-5II

      Digikameralehden testissä Canon jäi hännille peilittömien kameroiden testissä.
      Voittaja oli Panasonic.

      • Ei kauppa käy

        Ei ole tainnut EOS-M olla mikään suuri myyntimenestys vaikka sitä ennakkoon kovasti hehkutettiinkin. Ainakin Verkkokaupasta noita on myyty aika harvakseltaan...


    • Sama kohtalo

      Kuin Kodakin muinaisella kiekkokameralla, josta piti tulla jymymenestys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3608
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      198
      1720
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1347
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      148
      1224
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      865
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      56
      833
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      830
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe