Satuin vilkasemaan tällaisesta videosta ensimmäiset 5 minuuttia:
http://www.youtube.com/watch?v=7y2KsU_dhwI
Uskoisin ymmärtäväni sen miksi jenkit eivät tunne Euroopan historiaa tai välttämättä edes omaa historiaansa hirveän hyvin. Uskoisin että suomalaiset tai eurooppalaiset tietävät Hitlerin tai holokaustin paremmin. Ainakin näitä asioita opetettiin 90-luvulla kun itse kävin lukiota. Muistaakseni lukiossa näitä opetettiin.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Holokaustin opetuksesta tuli määräys opetussuunnitelmiin/1135259324418
En kuitenkaan ymmärrä miten opettaminen näistä asioista parantaisi ihmisten ymmärrystä siitä miten ihmisten kannattaisi toimia. Jos lapselle kertoo sen että hän tulee kuolemaan jossain vaiheessa tai että lapsen vanhemmat tulevat kuolemaan jossain vaiheessa, alkaa lapsi pelätä tällaista asiaa mitä hän ei ole ikinä kohdannut elämässään. Jos nuorille opetetaan sitä kuinka holokausti on joskus tapahtunut, olettavat nuoret joko että ihmiset ovat oppineet ettei kannata tehdä seuraavaa holokaustia tai sitten että sellainen on mahdollisesti edessä koska historia toistaa itseään. Ihmiset siis opetetaan historian avulla joko pelkäämään tulevaa tai sitten vihaamaan toisia jotka aiheuttavat tulevan. Viha sinänsä liittyy pelkoon jossa kuitenkin syyllistetään toista osapuolta.
Onko asioiden opettamisesta hyötyä jos ihmisille ei opeteta syitä ja seurauksia? Jos ihminen haluaa yksinkertaista elämää, ei ihmisen kannata tehdä elämästään vaikeaa opettelemalla historiaa. Yksinkertaiset ihmiset tuskin pääsevät sellaiseen asemaan yhteiskunnassa jossa he voisivat päättää siitä miten yhteiskuntaa johdetaan. Vaikka eihän tuo Hitler tainnut olla hirveän älykäs, ainakaan sen mukaan millaisena hänet on kuvattu elokuvissa ja historiankirjoissa. Sota ei mielestäni osoita sellaista näkemystä että ihminen kykenisi voittamaan vastustajansa älyllä koska tällöin ihminen turvautuu voimaan.
Jotain pitäisi mielestäni tehdä ihmisten asenteille sen sijaan että asioita opetetaan yksipuolisesti esittäen tietty osapuoli pahana ja toinen osapuoli hyvänä. Mutta toisaalta, jos ihmiset hyväksyvät typerän käytöksen, ei heitä tulisi pakottaa luopumaan typeryydestä. Onhan se helpompi elämä jos elää täysillä välittämättä ketkä jäävät jalkoihin ja sitten kun muut hakevat kostoa niin siitä syttyy sota. Tuskin se pahempi kuolema on kuin syöpä tai sydänkohtaus. Sodissa toki kärsivät tulevat sukupolvet sekä sivulliset uhrit, mutta kenties nämä ovat sellaisia arvoja joista ei tule välittää. Eihän niistä nuorista välitetä edes koulussa koska heidät pakotetaan lukemaan sellaisia oppiaineita mistä he eivät pidä. Enkä usko että oppiaineet auttavat enää siinä vaiheessa kun ihmistä on syrjitty ja kiusattu ala-aste aikoina ja tämän jälkeen opetetaan ylä-asteella tai lukiossa toimimaan rauhanomaisesti muiden ihmisten kanssa. Tuskin kukaan ryhtyisi uusnatsiksi tai vihaamaan jotain tiettyä ryhmittymää ellei hänellä olisi selkeät perusteet vihata toista ihmistä tai ryhmittymää. Siinä ei historiankirjat enää pysäytä ihmistä. Kiusaaja tuskin muuttaa näkemyksiään omasta toimintamallista historiankirjojen kautta. Pikemminkin voisin kuvitella hänen ottavan mallia siitä miten suuret johtajat ovat toimineet. Kiusattu ei myöskään luovu vihasta ja kostosta jos hän arvostaa itseään. Eikö historianopetuksen tarkoitus ole se että ihmiset oppisivat asioita ja tätä kautta ihmiset arvostaisivat ihmisyyttä eli ihmiset arvostaisivat itseään oppivina yksilöinä? Eikö tämä edellytä arvostusta itseään kohtaan? Niin kauan kun ihminen on tyhmä eikä arvosta tietoa, niin kauan ihminen ei pyri hankkimaan tietoa millä hakea kostoa tai paremmuutta toisen ihmisen suhteen.
Meillä opetetaan tietoa, mutta moraaliopetukset jätetään uskontojen harteille. Harva kuitenkaan uskoo oman uskonnon metodeihin niin vankasti että noudattaisi niitä täysin. Suurin ongelma lienee nössöt opettajat ja yhteiskuntarakenne mikä ei salli kovia rangaistuksia niille oppilaille jotka eivät arvosta muita oppilaita. Jos opettaja olisi jumalan asemassa ja saisi antaa kunnollisia rangaistuksia, keskittyisivät oppilaat ennemmin opettajaan ja opetukseen kuin muihin oppilaisiin. Jos karttakepillä lyö näpeille, on se joidenkin mielestä pienempi rangaistus kuin se jos tietyt ihmiset ryhtyvät uusnatseiksi kostaakseen ala-asteaikaisille kiusaajille sen että heistä tuli syrjittyjä. Voi olla melkoisen kallista elättää näitä uusnatseja jotka eivät tule toimeen muun yhteiskunnan kanssa ja hautovat kostoa työttöminä.
http://www.youtube.com/watch?v=tZ-DNbz3wmA
http://www.youtube.com/watch?v=aW9PulYpjGs
Onko opetusjärjestelmässä jotain vikaa?
McNamaran aave
2
150
Vastaukset
- Mauuuri
Valtio vaikuttaa aina psykologisesti yksilöön, mutta miksi juuri tällä tavalla?
Ihmisen psyyke on tunnettu tuhansia vuosia, miksi tulos ei jaksa yllättää?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1404361- 892089
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152061Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi691819Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541512Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1411498VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1041375- 751286
- 981231
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201099