Objektiivisuosituksia aloittelijalle

Hyviä neuvoja

21

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parempia varoituksia

      Pimeä zoom on pimeä zoom myös aloittelijoille!

      • Aloittelija minäkin

        Olen aloittelija. Silti en ole osannut pitää Nikkor-zoomieni vaatimatonta valovoimaa (10–24 mm: f/3.5–4.5 ja 18–200 mm: f/3.5–5.6) suurenakaan ongelmana. Nämäkin maksoivat minulle ihan tarpeeksi.

        No, olen minä ostanut sen ”pakollisen” 35-millisen f/1.8 primenkin hämärähommiin. Ynnä tehokkaanpuoleisen erillissalaman (Nissin Di 866 Mk II). Ja on minulla kolmi- ja yksijalkaiset jalustatkin...

        Ken Rockwellin tuoreita subjektiivisia Nikon-objektiivisuosituksia (syyskuu 2012):

        http://www.kenrockwell.com/nikon/dx-dream-team.htm


      • Samaa mieltä kanssas
        Aloittelija minäkin kirjoitti:

        Olen aloittelija. Silti en ole osannut pitää Nikkor-zoomieni vaatimatonta valovoimaa (10–24 mm: f/3.5–4.5 ja 18–200 mm: f/3.5–5.6) suurenakaan ongelmana. Nämäkin maksoivat minulle ihan tarpeeksi.

        No, olen minä ostanut sen ”pakollisen” 35-millisen f/1.8 primenkin hämärähommiin. Ynnä tehokkaanpuoleisen erillissalaman (Nissin Di 866 Mk II). Ja on minulla kolmi- ja yksijalkaiset jalustatkin...

        Ken Rockwellin tuoreita subjektiivisia Nikon-objektiivisuosituksia (syyskuu 2012):

        http://www.kenrockwell.com/nikon/dx-dream-team.htm

        Jännää että ammattilaisten suosittelemia putkia pidetään "taviksien" mielestä surkeina. Johtuuko se siitä että nämä "tavikset" ovat "speksimasturboijia" jotka tuijottavat pelkästään speksjeä paperilla vai mistä on kyse?!


      • ....
        Samaa mieltä kanssas kirjoitti:

        Jännää että ammattilaisten suosittelemia putkia pidetään "taviksien" mielestä surkeina. Johtuuko se siitä että nämä "tavikset" ovat "speksimasturboijia" jotka tuijottavat pelkästään speksjeä paperilla vai mistä on kyse?!

        Ammattilaiset käyttävät Nikon 70-200mm f/2.8 VR II. En usko että kukaan aloittelija tai edes "harrastaja" todella tarvitsee tuollaista putkea. Jos on rahaa ja luulee olevansa parempi kuvaaja jos on kalliit laitteet, niin siitä vaan. Edullisimmillakin pärjää "normaali" oloissa.


    • Pätevät neuvot

      Samat neuvot pätevät myös kehittyneemmille aloittelijoille. Kokeneempi kuvaaja hankkii noita vastaavat objektiivit valovoimaisempina (ja kalliimpina) versioina, siinä kaikki.

    • aloittelija vaan

      Jotenkin täällä olen saanut sellaisen käsityksen, että noin f/3.5:stä alkaen zoomi on pimeä suttu jolla ei tee mitään. Elikkä siis f/2.8 se olla pitää vaikka hintaa onkin muutama tonni enemmän. No, kuinka paljon kuvista sitten käytännössä otetaan juuri tuolla f/3.5:ttä pienemmällä aukolla, kun se on niin tärkeä? Ja kuinka paljon huonoa zoomia valoisampi sitten on se hyvä zoomi, kun molemmilla otetaan kuva vaikkapa f/8 aukolla?

      Itse ainakin kun joskus kuvailen f/1.8 (50mm) linssillä, niin en kovinkaan usein käytä lähellekään suurinta aukkoa, ihan vaan sen takia että syvyysterävyys menee turhan pieneksi, ja kuulemma piirtokaan ei ole läheskään parhaimmillaan. Joo, niin, nyt lipsahdettiin pois zoomiaiheesta, mutta molemmat zoomini ovat pimeitä suttuja. Ja kyllä varsinkin pitemmän zoomin pitkällä päällä saa unohtaa käsivaralta kuvaamisen heti hämärän tullen. Hmm, no joo, sitten varmaan pärjäisi vähän paremmin, jos sielläkin pitkässä päässä olisi f/2.8, eikä f/5.6.

      • Pimee suttu

        Jaa.

        Mulla on slloin kolme suttuputkea. Canon 16-40 L USM 4,0, Canon 24-105 L USM IS ja Canon 70-200 L USM IS. Niissä on vielä jokin punainen rinkula etupäässä., onko sen sutun merkki?

        Aika suttus tuleekin, siinä on jotakin merkkejä ja vipuja lähellä kameraa, vaikuttaako ne jotain joku af tms


      • Pimee suttu
        Pimee suttu kirjoitti:

        Jaa.

        Mulla on slloin kolme suttuputkea. Canon 16-40 L USM 4,0, Canon 24-105 L USM IS ja Canon 70-200 L USM IS. Niissä on vielä jokin punainen rinkula etupäässä., onko sen sutun merkki?

        Aika suttus tuleekin, siinä on jotakin merkkejä ja vipuja lähellä kameraa, vaikuttaako ne jotain joku af tms

        Jäi pois, kaksi muutakin putkessa on sellaisia 4,0 lopussa. Niin se 4 tarkottaa suttua? vai


      • aloitteija vaan
        Pimee suttu kirjoitti:

        Jäi pois, kaksi muutakin putkessa on sellaisia 4,0 lopussa. Niin se 4 tarkottaa suttua? vai

        Kyllä vaan, niin olen tätä palstaa lukiessani oppinut, vaikka ei kaikki opetukset aina omaan järkeen käykään niin uskottava kai se on kokeneempia. Senkin olen oppinut että tuollaiset suttuzoomit kannattaisi vaihtaa f/2.8 pannariin, joka on tosin pimee mutta muuten hyvä. Ai niin ja heitä jo se peilinheilutin mäkeen myös, kun kuitenkin sellaisella vielä itseäsi kiusaat. Näistä s24n keskusteluista pitäisi kerätä jo kohta joku faq, niin ei jäisi nämä perusasiat kenellekään epäselväksi.


      • aloittelija vaan
        aloitteija vaan kirjoitti:

        Kyllä vaan, niin olen tätä palstaa lukiessani oppinut, vaikka ei kaikki opetukset aina omaan järkeen käykään niin uskottava kai se on kokeneempia. Senkin olen oppinut että tuollaiset suttuzoomit kannattaisi vaihtaa f/2.8 pannariin, joka on tosin pimee mutta muuten hyvä. Ai niin ja heitä jo se peilinheilutin mäkeen myös, kun kuitenkin sellaisella vielä itseäsi kiusaat. Näistä s24n keskusteluista pitäisi kerätä jo kohta joku faq, niin ei jäisi nämä perusasiat kenellekään epäselväksi.

        Niin ja vielä perään :)


      • suttu juttu
        aloittelija vaan kirjoitti:

        Niin ja vielä perään :)

        http://photo.net/photodb/photo?photo_id=16493081

        Tuokin kuva on otettu Canonin 24 -105/4 suttuzoomilla. Senhän näkee jo kuvastakin että suttua on tullut niin paljon että taivaskin on pimentynyt


      • Heheheeee
        suttu juttu kirjoitti:

        http://photo.net/photodb/photo?photo_id=16493081

        Tuokin kuva on otettu Canonin 24 -105/4 suttuzoomilla. Senhän näkee jo kuvastakin että suttua on tullut niin paljon että taivaskin on pimentynyt

        Joo, ja suttu valuu vuorten rinteitä alas. Jos olisi f/2.8 ei suttua valuisi ;-)


      • Pimee suttu
        Heheheeee kirjoitti:

        Joo, ja suttu valuu vuorten rinteitä alas. Jos olisi f/2.8 ei suttua valuisi ;-)

        Ostaisko multa pois ne kolme Canonin suttua, ostaisin sitten uudet vaikka kunnon Sikmaa.
        Kai noista muutaman satasen yhdessä saisi, vai mitä.
        Sitten loppurahaahan saa kai vaikka suomivipistä tai vaikka reissuluotosta, ottaa vaikka viidestäkin vippaajasta, niin riittäis rahat.

        Pitäiskö ne uudet olla niitä F 1,4 olevia putkia, jotta näkee jotakin?


      • hohhoijaaa
        suttu juttu kirjoitti:

        http://photo.net/photodb/photo?photo_id=16493081

        Tuokin kuva on otettu Canonin 24 -105/4 suttuzoomilla. Senhän näkee jo kuvastakin että suttua on tullut niin paljon että taivaskin on pimentynyt

        Blääh, taas maisemakuva joka on otettu jalustalla 2m valotusajalla..

        Laitapas tänne vaikka kirkkohääkuvat tai jonkun konserttikuvan, niin katsotaan, miten sun F6,5 suttuzoom pärjää


    • ...oppirahat

      Näin mulle kävi:
      Itse olen (aikuinen) aloittelija, joka hommasi ekan järkkärinsä n. 5 vuotta sitten. Kittiputkella selvittiin puolisen vuotta, ja sittenhän se hinku alkoi siihen "telezoomiin", joka lie meillä aloittelijoilla ihan tavallista. Minäkin kuulin ja luin kokeneempien (kenties myös kokemattomien) mielipiteitä objektiiveista, ja päädyin kaikesta huolimatta "edulliseen" pitkähköön telezoomiin. Se vaan on saatava, ei siinä kokeneempien mielipiteet auta :)
      Ja pian seuraava hankinta oli (laadultaan vastaava) laajakulmazoom 10-24mm.

      Näin se vaan kuitenkin alkoi, valokuvausharrastus vei meikäläistä, kuin litran mittaa... Koskapa into oli niin kova, aloin myös miettiä tulevaisuutta, hankinko joskus laadukkaamman rungonkin ym. Siksipä sitten seuraava ostos oli myös täyskennoiseen sopiva valovoimainen 50mm. Kuinkas sitten kävikään? 50mm oli käytännössä nokalla aina, laajakulma hyvissä olosuhteissa vielä satunnaisesti, mutta ehdottomasti seuraavana hankinta oli kunnollinen laajis.
      Telezoomi on myyty, ja laajakulmazoom on nyt uuden laajiksen hankittua myös kaupan. Uusi täyskennoinen runko on juuri ostettu, toki croppikin on vielä käytössä, eikä siitä ole tarkoituskaan luopua... seuraava hankinta muhii myös mielessä.

      Jos nyt tällä vähäisellä kokemuksella voisin aloittaa alusta, jättäisin ostamatta kokonaan ne ensimmäiset objektiivini, ja säästäisin nekin eurot. Asia vaan on niin, että aloittelijan on saatava se pitkä zoomi :( ja koska laadukkaammat ovat niin hintavia, ostetaan se halpa (joka sekin tuntuu aloittelijasta kalliilta) Oppirahat on maksettava.

      • Niinpä niin

        Jos aloittelijalle tulee mieleen, että tarvii jotain pidempää sen suttu-kitti-zoomin lisäksi, niin silloin kannattaa ostaa se laadukas 70-200 f:2.8, koska siinä ei mene rahat hukkaan. Sillä voi ihan oikeasti kuvata.
        Toiset tarvii laajiksia, toiset ei juuri koskaan. Se on ihan kiinni siitä mitä kuvaa.
        600mm f:4 olisi tarpeellinen, mutta ei vielä ihan mahdu budjettiin.


      • aloittelija vaan

        Mulle kävi niin, että olisin aika heti kameran (sen surkeista surkeimman 1100D:n) hankinnan perään halunnut superzoomin. Mutta kun luin kaikkien viisaiden mielipiteitä, ostinkin 50mm f/1.8:n, kun se on niin teräväpiirtoinen ja valovoimainen. Toki sellaisetkin ominaisuudet kiinnostivat ja ymmärsin kyllä ettei se sitä superzoomia mitenkään korvaa. Tosi teräviä kuvia jopa hämärässäkin, mahtavaa!

        Mutta ei se nyt niin kummoinen ollutkaan kuin kirjoitusten perusteella olisi kuvitellut. No joo, terävää jälkeäkin kyllä tulee, kun saa tarkennuksen kohdalleen. Mutta ei se nyt niin järisyttävästi parempaa ole kuin sillä kittilinssillä. Ja valovoimahan toki on mukavaa, kun etsimessä kuva on kirkkaampi, mutta eipä niitä kuvia juurikaan suurimmalla aukolla oteta kovin usein. Ai niin, ja eihän se piirtokaan ollut kovin häävi muuten kuin himmennettynä. Positiivisena yllätyksenä kuitenkin paljon haukuttu mekaaninen rakenne tuntui kittilinssiin verrattuna mukavan jämäkältä ja surkean muovibajonetin sovituskin juuri sopivan tiukalta. Kyllä tuollakin aina joskus kuvailen ja kaiken kaikkiaan olen ostokseen tyytyväinen, vaikka se ei ollut lähellekään sitä, mitä juttupalstojen perusteella arvelin.

        No sitten heti toisella viikolla pitemmän zoomin ostoon. Mutta ei sitten kuitenkaan superzoomin, kun ne on kuulemma niin huonoja. No sitten 55-200 millinen. Ok, no joo, onhan se jossain tilanteessa ihan kiva. Mutta 55 mm on vähän turhan ahdas oikeastaan mihin vaan ja 200 mm vielä niin lyhyt, ettei sillä ihmeisiin pysty. Esim. linnut jäävät vieläkin ulottumattomiin, ellei nyt ihan jotain pullasorsia ala räpsimään, mutta niitä voi tosin räpsiä sillä kittilinssilläkin. Aika harvoin tuotakaan tulee sitten otettua mukaan. Tosin sillä saa tarkennettua aika lähelle, niin on aika kiva makroiluun. Tai no ei ihan makroiluun, mutta kuitenkin lähikuviin kukista ja ötököistä ja sen semmosista. Loittorenkailla sitten jo voinee puhua ihan oikeastakin makroilusta.

        Ai niin, ne loittorenkaat... ääh, jääköön nyt jo kirjoittamatta. Sen verran vain, että onneksi hoksasin kokeilla myös tuon 55-200 zoomin kanssa, enkä pelkästään sen 50 millisen jatkeena, kuten usein suositellaan. No, ensi kesää odotellessa, tai no voihan sitä kai syksyllä ja talvellakin makroilla, jotain muuta kuin kukkia ja ötököitä. Toisaalta ihan oikea makrolinssi olisi varmaan paljon parempi, ainakin kätevämpi käyttää kuin tuo aika jytky putki, joka zoomista ja loitoista muodostuu. Niin olen ainakin lukenut...


      • Hietanen:

        "Ei jumalaut! Mää en millä lakkaa ihmettelemäst millai mies pitä kaike romu takanas. Kui helvetin taval sitä voi oikke rakasta kameroi ja linssei. Jokku rakastava nätei flikoi, ja sen mää kyl ymmärrä, mut kuin helvetin taval kameroi. Ei, mää ole mahdottoma hämmästyny. Mää ihmettelen oikke kauhiast tämmöst ja ole niinkun klavul päähä lyöty."


      • Rahathukkaan
        Niinpä niin kirjoitti:

        Jos aloittelijalle tulee mieleen, että tarvii jotain pidempää sen suttu-kitti-zoomin lisäksi, niin silloin kannattaa ostaa se laadukas 70-200 f:2.8, koska siinä ei mene rahat hukkaan. Sillä voi ihan oikeasti kuvata.
        Toiset tarvii laajiksia, toiset ei juuri koskaan. Se on ihan kiinni siitä mitä kuvaa.
        600mm f:4 olisi tarpeellinen, mutta ei vielä ihan mahdu budjettiin.

        Jos aloittelijalle tulee mieleen, että tarvii jotain pidempää sen suttu-kitti-zoomin lisäksi, niin silloin sen täytyy ostaa se 55-200 putki jotta se saa selville tarviiko se oikeasti just sen pituista. Silläkin voi ihan oikeasti kuvata.
        Joka tapauksessahan kameroihin ja objektiiveihin sijoitetut rahat menevät hukkaan. Ei niitä takaisin saa. Halvassa objektiivissa hukkaan menee paljon vähemmän.


      • canonisti2
        Niinpä niin kirjoitti:

        Jos aloittelijalle tulee mieleen, että tarvii jotain pidempää sen suttu-kitti-zoomin lisäksi, niin silloin kannattaa ostaa se laadukas 70-200 f:2.8, koska siinä ei mene rahat hukkaan. Sillä voi ihan oikeasti kuvata.
        Toiset tarvii laajiksia, toiset ei juuri koskaan. Se on ihan kiinni siitä mitä kuvaa.
        600mm f:4 olisi tarpeellinen, mutta ei vielä ihan mahdu budjettiin.

        kuussatanen on painava ja hankala käytettävä. sopii erikoistilanteisiin joita harvoin mielummin 300 f2.8 ja tuplari.


      • ikoiwotjo
        aloittelija vaan kirjoitti:

        Mulle kävi niin, että olisin aika heti kameran (sen surkeista surkeimman 1100D:n) hankinnan perään halunnut superzoomin. Mutta kun luin kaikkien viisaiden mielipiteitä, ostinkin 50mm f/1.8:n, kun se on niin teräväpiirtoinen ja valovoimainen. Toki sellaisetkin ominaisuudet kiinnostivat ja ymmärsin kyllä ettei se sitä superzoomia mitenkään korvaa. Tosi teräviä kuvia jopa hämärässäkin, mahtavaa!

        Mutta ei se nyt niin kummoinen ollutkaan kuin kirjoitusten perusteella olisi kuvitellut. No joo, terävää jälkeäkin kyllä tulee, kun saa tarkennuksen kohdalleen. Mutta ei se nyt niin järisyttävästi parempaa ole kuin sillä kittilinssillä. Ja valovoimahan toki on mukavaa, kun etsimessä kuva on kirkkaampi, mutta eipä niitä kuvia juurikaan suurimmalla aukolla oteta kovin usein. Ai niin, ja eihän se piirtokaan ollut kovin häävi muuten kuin himmennettynä. Positiivisena yllätyksenä kuitenkin paljon haukuttu mekaaninen rakenne tuntui kittilinssiin verrattuna mukavan jämäkältä ja surkean muovibajonetin sovituskin juuri sopivan tiukalta. Kyllä tuollakin aina joskus kuvailen ja kaiken kaikkiaan olen ostokseen tyytyväinen, vaikka se ei ollut lähellekään sitä, mitä juttupalstojen perusteella arvelin.

        No sitten heti toisella viikolla pitemmän zoomin ostoon. Mutta ei sitten kuitenkaan superzoomin, kun ne on kuulemma niin huonoja. No sitten 55-200 millinen. Ok, no joo, onhan se jossain tilanteessa ihan kiva. Mutta 55 mm on vähän turhan ahdas oikeastaan mihin vaan ja 200 mm vielä niin lyhyt, ettei sillä ihmeisiin pysty. Esim. linnut jäävät vieläkin ulottumattomiin, ellei nyt ihan jotain pullasorsia ala räpsimään, mutta niitä voi tosin räpsiä sillä kittilinssilläkin. Aika harvoin tuotakaan tulee sitten otettua mukaan. Tosin sillä saa tarkennettua aika lähelle, niin on aika kiva makroiluun. Tai no ei ihan makroiluun, mutta kuitenkin lähikuviin kukista ja ötököistä ja sen semmosista. Loittorenkailla sitten jo voinee puhua ihan oikeastakin makroilusta.

        Ai niin, ne loittorenkaat... ääh, jääköön nyt jo kirjoittamatta. Sen verran vain, että onneksi hoksasin kokeilla myös tuon 55-200 zoomin kanssa, enkä pelkästään sen 50 millisen jatkeena, kuten usein suositellaan. No, ensi kesää odotellessa, tai no voihan sitä kai syksyllä ja talvellakin makroilla, jotain muuta kuin kukkia ja ötököitä. Toisaalta ihan oikea makrolinssi olisi varmaan paljon parempi, ainakin kätevämpi käyttää kuin tuo aika jytky putki, joka zoomista ja loitoista muodostuu. Niin olen ainakin lukenut...

        Mihinkän on hukkunut kansan erätaidot, kun metrin mittaisia teleitä haaveillaan?
        Sellaisella on kyllä kiva räpsiä lepotuolista kesämökin pihalla pullasorsia rannalla.

        Nykykansa ei tajua ollenkaan, että ennen monet luontokuvaajat käytti vain 300-400 millisiä teleitä, eikä telejatkeita ollut olemassakaan.
        Tuo 55-200 vastaa jo 88-320 millistä pienikennoisessa.
        Jos joskus saat vähän ylimääräistä, niin hanki Canon f 4/70-200 L USM IS, niin laatua alkaa löytä. Siihen voi laittaa myös 1,4x telejatkeen, jolloin pituuskin (Vastaa 448 mm) alkaa riittä valvoiman ollessa vielä toimiva 5,6.

        Loittorenkaan on sikäli hyviä, että niillä saa kaikista objektiiveista jonkinlaisen makron. Varsinainen makro on tietysti helpompi käyttää, mutta sekin vaatii runsaan himmennyksen ja jalusta, että laatua syntyisi.

        Sitten on vielä ongelmana makron valinta. Mikään makro ei sovellu hyvin joka tilanteeseen, vaan niitä onkin lähikuvaajilla vähintään kaksi tai kolme.
        Lyhyellä onnistuu paremmin kasvit ja "kesyt" pikkuelukat. Sen suurennusta on myös helpompi lisätä ja käsivarakäyttökin usein onnistuu.
        Pidemmillä voi sitten paremmin räpsiä perhosia ja muita helposti karkaavia kohteita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1836
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1354
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      68
      916
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      818
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe