Homeoireiden syy selvisi

nanokanava

47

1522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vertti-eetu

Helvetin hieno asia. Jotain tällaista olen kyllä jo odotellutkin mutta en kyllä vasta kuin "joululahjaksi".

Mahatava homma totta tosiaan. Valitettavasti mitään muuta lääkettä ei ole olemassa kuin "HOMESAIRAUS HETI POIS KOTOA ONKO PAIKKAA MIHIN MENNÄ".
      Näin kertoi oikea lääkäri IHANA IHMINEN Hollolan terveyskeskuksessa 28.12.2009.

"Trichoderma-homesienen tuottaman myrkyllisen aineen".
      Sehän oli sittenkin sitä ihtiään.

• Homemies5000

Loistava uutinen. Kertakaikkiaan! Jokohan nyt alkaisi tapahtumaan!

Kyllä, lääkkeillä voi "huijata" elimistöä että oletkin kunnossa mutta kokoajan tuo moska tekee tuhojaan elimistössä.

LOISTAVAA!

• odotellut jo pitkään

Mitä tämä tutkimustulos niinkuin oikeasti sitten tarkoittaa jatkotoimenpiteille, esimerkiksi homesairaiden auttamiseksi, sitä en oikein vielä saanut irtin noista uusista tiedoista?

• vertti-eetu

Uusia tutkimuksia ja veroeurojamme liikkeelle vielä suurempia määriä MYRKKYJEN TUTKIMISEEN.

Homesairaan tilanne tuskin tuosta vielä muuttuu miksikään vakuutusturvan ja oikeusturvan kannalta. Mutta onhan se mukava tietää mihin roppa reagoi ja miksi se jatkuvasti on "PÖRHÖLLÄÄN".

Kyllä suurin osa sen on nähnytkin sairaista, että antibiootit auttavat vain hetkelliseen kovaan tulehdukseen mutta ei ne poista kosteus- ja homevaurioisen rakennuksen homeita ja/tai märkiä homehtuneita myrkyllisiä kaasuja ja höyryjä päästäviä rakennusmateriaaleja mitkä voivat olla pahastikin piilossa alipaineisessa rakennuksessa.

Saatiimpa ainakin vahvistus Tuula Putuksen kirjan Home ja terveys sivu 54 asialliseen kirjoitukseen.

Lainaus alkaa:
        TOKSIINIEN TUOTTO.
        Sekä Acremonium että Trichoderma voivat tuottaa toksiineja. Trchoderma tuottaa ilmavirrassa mikropartikkeleita, jotka ovat pienempiä kuin itiöt. Nämä ovat erityisen mielenkiintoisia, koska ne voivat toimia toksiinien kantajapartikkeleina ja viedä haitalliset aineet syvälle hengitysteihin. Mikropartikkeleiden on arveltu olevan rihmaston osia (Madsen ym. 2006). Myös muiden homesukujen on todettu voivan tuottaa mikropartikkeleita. Trichoderma ja Acremonium eli Cephalosporium tuottavat trikotekeeneja, jotka vaurioittavat immuunipuolustusta ja luuydintä, aihettavat maksa-, munuais-ja hermovaurioita sekä iho- ja keuhkovaurioita (Ammann 2005).
        Lainaus loppu.

Toksiini=myrkky.

Siis 2005 lähtien on näistä asioista tiedetty mutta vasta nyt kun on ollut selkä seinää vasten porukoilla niin on alettu pikkuhiljaa jotain vähän myöntämäänkin.

Tutkikaa edelleenkin vain oikeita asioita YMPÄRISTÖMYRKKYJÄ kosteusvauriorakennusten toksista sisäilmastoakin ja myöntäkää ne myös mitä löytyy.

Jokainen kosteusvaurorakennusten myrkkyihin sairastunut on tiennyt sen aina tai ainakin on ollut jonkinlainen aavistus siitä, että nyt on asiat kohdallansa päin helvettiä.

No kunhan nuita herrainterttuja vielä muutama kunnolla terveytensä menettää home päiväkodeissa ja homekouluissa niin saadaan asioita paremmalle mallille tuleville polville isommallekin joukolle muutamalle köyhemmälle ja vähäosaiselle siinä siivellä myös. Homesairaudet ei ole enään "köyhien" tauti.
        Eikä ole varallisuudesta kiinni, jos joku vielä niinkin kuvittelee.

Uusi maanlaajuinen katastrofi on synytyn jo. "HOMEBOMMIT.

Joku homehuippu on jossain maininnutkin, että tätä juttua ei hallitse kukaan tai ei kohta hallitse kukaan tai mikään taho.

Vähättelijät ja vääristelijät kuitenkin vääntävät jatkossakin epätoivoisesti, että "normaali vesivahinko" ja "mitään ei löytynyt" turhaan otettujen monien kalliittenkin näytteidenottojen jälkeen ja homesairastuneita ihmisiä harhauttaen.
        .
        Ja mahdollisimman halpoja jopa (huolimattoja) homeremontteja ja desinfiointeja tehdään edelleenkin siihen sakka kunhan joudutaan koko rakennus purkamaan.
        Näinhän sitä voi päätellä nykyisistä tapahtumista ja homekirjoituksista mitä media yhtenään pukkaa joka puolella.

Ongelma on jo ehtinyt "ylämaihinkin" Inariin ja Ivaloon saakka.
        Missän ei ole enää varmaa oleskeu näyttää vähän siltä.

Onko rakennettu "sutta ja sekundaa ja valvonta heikkoa" . Kiire vai monien asioiden "yhteisvaikutus". Sanoppa se!

• Vilutti
    • haitan vakavuusaste

Kosteusvauriomikrobien aiheuttamaan ammattitautiin sairastuneena pitää vaatia vakuutuslaitokselta korkeampaa haittaluokkaa.

Luonnollisesti vakuutuslaitoksen ns. asiantuntijalääkäri-kenokaula sen torpedoi euron kiilto silmissään.

• biologist

Olen odotellut, että tuloksista tulisi tarkempaa tietoa, mutta eipä tunnu toimittajia kiinnostavan. Lyhennelmän perusteella voisi päätellä seuraavaa:
      Homeen tuottamat trilongiinit tuottavat solukalvoihin natriumia ja kaliumia läpäiseviä käytäviä. Koska näiden ionien siirto solukalvon läpi on yksi solun perustoiminto, seuraukset voivat olla melkein mitä vain. Normaalisti solun kalvorakenteissa on suuria proteiinimolekyylejä, jotka aktiivisesti pumppaavat natriumia ja kaliumia oikeaan suuntaan. Tutkimuksen mukaan trilongiinikanavat aiheuttavat "oikosulun" eli ilmeisesti natrium ja kalium jäävät pyörimään ympyrää oikeiden ja väärien kanavien välillä. Solun kuuluisi huolehtia oikeasta sähköisestä tasapainosta, joten nyt tämä tehtävä häiriintyy.
      Oikea jännite on tärkeä mille tahansa solulle, mutta hermosolujen impulssinsiirto on pelkästään tämän jännitteen hallittuja muutoksia. Eli olettaisin hermostollisen toiminnan kärsivän kaikkein eniten näistä trilongiineista
      Tällä ilmiöllä ei ole mitään tekemistä antibioottien, allergioiden tms. tekijöiden kanssa. Pikemminkin tulee mieleen joku beetasalpaajien tai puudutusaineiden vaikutustapa. Mutta kuten sanottu, pelkän lyhennelmän perusteella sitä on vaikea sanoa.
      Mitä merkitystä tällä sitten on homesairaille?
      Kyse on niin laaja-alaisesta solun perustoiminnasta, että lääkkeillä tällaisen kimppuun ei voi käydä. Myöskään trilongiineja ei voi tuhota, eivät reagoi kuumuuteen eivätkä kemikaaleihin. Jäljelle jää siis homeen poistaminen tai sen väistäminen.
      Mutta homepotilaiden oireille tämä tutkimus antaa solubiologisen selityksen, jota lääkäritkään eivät (ehkä) pysty kieltämään. Tällä perusteella on helppo selittää, miksi esim. homeisessa tilassa ei pysty edes kirjoittamaan omaa nimeään, kaikki kognitiiviset kyvyt katoavat. Tällä perusteella pystyy esim. selittämään, mistä ovat ilmestyneet lukuisat "epätyypilliset epilepsiat" ja "epätyypilliset MS-taudit", mitä nykyään tuntuu putkahtavan esiin joka käänteessä. Jne...
      Eli ennen kaikkea uskaltaisin toivoa, että homesairaisiin suhtautuminen muuttuisi edes vähän.
      Toisaalta tutkimus herättää vielä enemmän uusia kysymyksiä:
      Vaikuttavatko trilongiinit kaikkiin ihmisiin. Jos vaikuttavat, miksi kaikki eivät tunnu sitä huomaavan. Jos eivät vaikuta kaikkiin, niin miksi?mikä vaikutusta säätelee?
      Ohjaako joku tekijä trilongiineja tai niiden vaikutusta eri ihmisillä eri kudoksiin?
      Vai mistä johtuvat eri ihmisten erilaiset oireet?
      Mitä muita tällaisia yhdisteitä ja vaikutustapoja vielä löytyy? Tutkittavaa riittää.

• Hel..tillinen sairau

Niinpä missä on nyt tuo Lääkäri 2 sienekeruukyselyineen ja masennusoireineen????
        Vai liekkö masentunut itse omiin älynleimauksiin?

Nyt todella kaipaisi asiantuntijoiden lisäinfoa?

• Back to the...

Hyvä vastaus ja hyvää pohdiskelua. Tämä löydös ei tienkään auta niitä, jotka yrittävät zapperoida matojaan tai kaivella sieniä poskionteloistaan ja hiivoja suolistaan. Heidän terveyden etsintänsä jatkuu edelleen.

• Lääkäri 2
        Hel..tillinen sairau kirjoitti:

Niinpä missä on nyt tuo Lääkäri 2 sienekeruukyselyineen ja masennusoireineen????
        Vai liekkö masentunut itse omiin älynleimauksiin?

Nyt todella kaipaisi asiantuntijoiden lisäinfoa?

Minä sain kuulla jo keväällä Työterveyslaitoksella ollessani että homeiden aiheutamista oireista tai sen taustalla olevasta mekanismista on saatu juuri uutta tietoa, joka on eräänlainen "läpimurto". Tarkemmin tuloksia ei kerrottu vielä keväällä mutta sanottiin että jotain uutta ja merkittävää on selvinnyt.

Hoitoonhan nuo uudet tulokset eivät sinänsä vaikuta, hoitolinjanahan on ollut tähänkin asti homeiden välttäminen, nyt vain saatiin asiaan varmistus että on hoidettu oikein tähänkin asti ja jatketaan samalla linjalla: KAIKEN HOIDON PERUSTA ON HOMEIDEN VÄLTTÄMINEN, MUUTA HOITOA EI OLE. Tätä hoitoa olen itsekin toteuttanut aina, jos potilas on epäillyt että oireet johtuvat homeista niin olen aina sanonut että sitten ei saa enää olla niiden homeiden kanssa tekemisissä ja sillä hyvä. Olen tarvittaessa antanut suosituksen vaihtaa asuntoa tai työpaikkaa tai kertomaan työpaikalla että pitää tutkia sisäilma ja rakenteet ja jos hometta löytyy niin se poistettakoon. Jos asiasta on pyydetty lausuntoa eli terveydellisen merkityksen arviota niin olen antanut lausunnon että homeista voi aiheutua terveyshaittaa.

Lääkäri 2 on siis koko ajan ollut oikeassa ja toiminut oikein. En ole kenellekään suositellut jatkamaan homeisissa tiloissa oleilua yhtään.

Lisäksi olen havainnut että jotkut saavat oireita jopa hajuista, esim. sienien hajuista. Tosin metsässä on homeita ja sienetkin homehtuvat lopulta, ne maatuvat myös. Home itsessään on mikrosieni.

• homeen ytimessä
        Lääkäri 2 kirjoitti:

Minä sain kuulla jo keväällä Työterveyslaitoksella ollessani että homeiden aiheutamista oireista tai sen taustalla olevasta mekanismista on saatu juuri uutta tietoa, joka on eräänlainen "läpimurto". Tarkemmin tuloksia ei kerrottu vielä keväällä mutta sanottiin että jotain uutta ja merkittävää on selvinnyt.

Hoitoonhan nuo uudet tulokset eivät sinänsä vaikuta, hoitolinjanahan on ollut tähänkin asti homeiden välttäminen, nyt vain saatiin asiaan varmistus että on hoidettu oikein tähänkin asti ja jatketaan samalla linjalla: KAIKEN HOIDON PERUSTA ON HOMEIDEN VÄLTTÄMINEN, MUUTA HOITOA EI OLE. Tätä hoitoa olen itsekin toteuttanut aina, jos potilas on epäillyt että oireet johtuvat homeista niin olen aina sanonut että sitten ei saa enää olla niiden homeiden kanssa tekemisissä ja sillä hyvä. Olen tarvittaessa antanut suosituksen vaihtaa asuntoa tai työpaikkaa tai kertomaan työpaikalla että pitää tutkia sisäilma ja rakenteet ja jos hometta löytyy niin se poistettakoon. Jos asiasta on pyydetty lausuntoa eli terveydellisen merkityksen arviota niin olen antanut lausunnon että homeista voi aiheutua terveyshaittaa.

Lääkäri 2 on siis koko ajan ollut oikeassa ja toiminut oikein. En ole kenellekään suositellut jatkamaan homeisissa tiloissa oleilua yhtään.

Lisäksi olen havainnut että jotkut saavat oireita jopa hajuista, esim. sienien hajuista. Tosin metsässä on homeita ja sienetkin homehtuvat lopulta, ne maatuvat myös. Home itsessään on mikrosieni.

...että sitten ei saa enää olla niiden homeiden kanssa tekemisissä ja sillä hyvä.

Koti on ainoa paikka, jossa ei tarvitse olla homeiden kanssa tekemisissä, kunhan pesen joka päivä kaikki käyttämäni vaatteet ja laukkuni. Kun menen töihin, vastassa ovat asiakkaat homeen hajuisissa vaatteissaan. Kun menen junaan, linja-autoon tai teatteriin, istun homeisille penkeille että pölähtää. Kun joudun sairaalaan, home lyö läpi kovienkin desinfiointiaineiden alta. Kun käyn kirjastossa, valitsen luettavat sen mukaan, onko niitä lainattu homekoteihin. Kun tapaan sukulaisia, menen sellaisena päivänä ettei armeijassa oleva kummipoika ole lomalla. Kun menen hotelliin, nukun parvekkeella. Ja niin edelleen, loputtomiin, aina homeen ehdoilla. Ja kaikissa paikoissa minua katsotaan paheksuvasti, olenpa ollakseni, vähän kummallinen, kiusallinen vieras, ei-toivottu potilas, hankala asiakas....

• "Vedessä kastuu"
        Lääkäri 2 kirjoitti:

Pitihän se arvata TTL:n lääkärit pimittävät viimeiseen asti tietoa mitä tutkijat saavat selville!!!
        Tuota ohjetta ei tarvi ihan lekurille asti mennä kuuntelemaan "ole pois homeista". Kai sen nyt idioottikin tajuaa olla pois paikasta missä tulee kipeäksi!!! Sitä vaan pitää leipä jostain repiä ja haluaa yrittää töitä tehdä. Sitten kun ei pysty niin aletaan tarjota masennuslääkkeitä, sen sijaan että tutkittaisi kunnolla. Väitän, että monet lääkärit tietoisesti antavat vääriä diagnooseja vaikka tietävät oireilun johtuvan homeista.
        Ei vaan meinaa enää löytyä "puhtaita" työpaikkoja mistään .
        Ja sitten nuo TTL:n uudet raja-arvot . Umpihomeiset rakennukset ei ylitä TTL:n home raja-arvoja, eli homeisiin tiloihin voi TTL:n mielestä mennä ja sitten ihmetellään "mikä on kun oireilee". Mitä skeidaa!!!
        Turha täällä Suomessa on Kreikkaa osoitella korruptiosta. Täysin umpikieroa sairastuneiden pompottelua harrastetaan täällä kotosuomessa ja TTL on yksi pahimmista pesäkkeistä kieroilussa.

• Valmentaja 2
        Lääkäri 2 kirjoitti:

Eikö Lekuri kakkosella ole todella mitään tietoa asiasta?
        Minäkin voisin alkaa fudis valmetajaksi osaanhan sanoa "potkaiskaa pallo maaliin" pitää tehdä maaleja jos haluaa voittaa. Voi v...tu mikä pellelekuri 2!!!
        Jos tietosi on tuota tasoa niin älyä edes olla hiljaa.

• Jep Jep
        "Vedessä kastuu" kirjoitti:

Pitihän se arvata TTL:n lääkärit pimittävät viimeiseen asti tietoa mitä tutkijat saavat selville!!!
        Tuota ohjetta ei tarvi ihan lekurille asti mennä kuuntelemaan "ole pois homeista". Kai sen nyt idioottikin tajuaa olla pois paikasta missä tulee kipeäksi!!! Sitä vaan pitää leipä jostain repiä ja haluaa yrittää töitä tehdä. Sitten kun ei pysty niin aletaan tarjota masennuslääkkeitä, sen sijaan että tutkittaisi kunnolla. Väitän, että monet lääkärit tietoisesti antavat vääriä diagnooseja vaikka tietävät oireilun johtuvan homeista.
        Ei vaan meinaa enää löytyä "puhtaita" työpaikkoja mistään .
        Ja sitten nuo TTL:n uudet raja-arvot . Umpihomeiset rakennukset ei ylitä TTL:n home raja-arvoja, eli homeisiin tiloihin voi TTL:n mielestä mennä ja sitten ihmetellään "mikä on kun oireilee". Mitä skeidaa!!!
        Turha täällä Suomessa on Kreikkaa osoitella korruptiosta. Täysin umpikieroa sairastuneiden pompottelua harrastetaan täällä kotosuomessa ja TTL on yksi pahimmista pesäkkeistä kieroilussa.

TTL on vakuutusyhtiöiden ohjaksissa oleva harhautuslaitos!

• Veitsenterällä lääk.
        Valmentaja 2 kirjoitti:

Eikö Lekuri kakkosella ole todella mitään tietoa asiasta?
        Minäkin voisin alkaa fudis valmetajaksi osaanhan sanoa "potkaiskaa pallo maaliin" pitää tehdä maaleja jos haluaa voittaa. Voi v...tu mikä pellelekuri 2!!!
        Jos tietosi on tuota tasoa niin älyä edes olla hiljaa.

Jos lekurillamme ei ole kuin salkku ja tulkku ja kiertelee homeisia terveyskeksuksia etsien sitä puhdasta työympäristöä niin onhan siinä jotain käytännön kokemusta asioista tullutkin.
        Homeille haiseville potilaille kun menee sanomaan miten asiat todella ovat niin voihan sieltä tulla vastaukseksi mitä vaan jos potilaalla oma asunto ja rahat loppu ja velat painaa päälle. Vähän siinä lekuririepu taiteilee veitsen terällä.

Mutta täällä meillä ovat korjanneet terveyskeskuksen labraa jo kuukauden ja niissä tiloissa olen oireita sanut vuoden 2009 joulukuusta alkaen. Joitakin siellä on henkilökunnasta oireillut ja sairastellut myös. Ei ne minun vuoksi mittavia remontteja ole alkaneet tekemään. Kiva olisi tietää kuitenkin mitä myrkkyjä sieltä löysivät (jos yleensä mitään edes etsivät) kun samoja oireita on kotona ja niissä labran tiloissa ollut.

Lopuksi kaverin lemppari kalareissuilta. "Tiu tau tulkku hyvin luistaa....

suksi". Öitä nyt mentävä mun on.

• nän on
        Jep Jep kirjoitti:

TTL on vakuutusyhtiöiden ohjaksissa oleva harhautuslaitos!

Onhan se perin kummallista, kun TTL:n oma, ammattitautidiagnooseja tekevä, erikoislääkäri kumoaa kollegoidensa ja esimiehensä laatiman ammattitautilausunnon vakuutuslaitoksen ns. asiantuntijalääkärinä!!

• Diipa daapa
        nän on kirjoitti:

Onhan se perin kummallista, kun TTL:n oma, ammattitautidiagnooseja tekevä, erikoislääkäri kumoaa kollegoidensa ja esimiehensä laatiman ammattitautilausunnon vakuutuslaitoksen ns. asiantuntijalääkärinä!!

Mekin tavan tallaajat ymmärretään milloin meitä kusetetaan!!!
        Vaikka ei sairaudesta paljon ymmärrä, niin sen on tajunnut, että näissä homeasioissa PIMITETÄÄN, VALEHDELLAAN, VEDÄTETÄÄN yhä edelleen. Niin kauan kuin mahdollista, mitään todellista tietoa ei paljasteta, vaan annetaan homesairaiden kärsiä. Kaikissa muissa sairauksissa potilaalle ainakin pyritään kertomaan mitä elimistössä tapahtuu, mitä yritetään tehdä jne. eihän syöpäsairallekaan vaan todeta "teillä on nyt syöpä" vaan kerrotaan mahdollisimman tarkasti asiat. Se on sitten eri asia mitä voidaan tehdä mutta TOTUUTEEN PYRITÄÄN.
        Homesairaitaille tarjoillaan masennuslääkkeitä, psykologin kanssa keskusteluja, epäillään huonosta työmotivaatiosta tai jopa lintsaamisesta jne. Kun sitten itse selvittelee todistelee ja lopulta saa selville että on sairastunut homeiden takia, niin sitten vasta idiootti lekuri luulee auttavansa kun sanoo "älä mene homepaikkaan". Siinä vaiheessa homesairas on jo käynyt hitonmoisen väännön todistaessaan että sairastelu johtuu homeista. Tätähän lääkärit ei myönnä eikä kerro, ennen kuin potilas itse on asian selvitellyt, siksi tuntuu naivilta tuo Lääkäri kakkosen jeesustelu.

Lääkärit omassa erinomaisessa viisaudessaan pitävät meitä tyhminä ja luulevat voivansa sumuttaa mennen tullen. Onneksi on vielä rehellisiä tutkijoita jotka paljastavat oikeita totuuksia.
        Kyllä se TTL:n "korttitalokin" vielä romahtaa!!!

• Lääkäri 2
        Veitsenterällä lääk. kirjoitti:

Jos lekurillamme ei ole kuin salkku ja tulkku ja kiertelee homeisia terveyskeksuksia etsien sitä puhdasta työympäristöä niin onhan siinä jotain käytännön kokemusta asioista tullutkin.
        Homeille haiseville potilaille kun menee sanomaan miten asiat todella ovat niin voihan sieltä tulla vastaukseksi mitä vaan jos potilaalla oma asunto ja rahat loppu ja velat painaa päälle. Vähän siinä lekuririepu taiteilee veitsen terällä.

Mutta täällä meillä ovat korjanneet terveyskeskuksen labraa jo kuukauden ja niissä tiloissa olen oireita sanut vuoden 2009 joulukuusta alkaen. Joitakin siellä on henkilökunnasta oireillut ja sairastellut myös. Ei ne minun vuoksi mittavia remontteja ole alkaneet tekemään. Kiva olisi tietää kuitenkin mitä myrkkyjä sieltä löysivät (jos yleensä mitään edes etsivät) kun samoja oireita on kotona ja niissä labran tiloissa ollut.

Lopuksi kaverin lemppari kalareissuilta. "Tiu tau tulkku hyvin luistaa....

suksi". Öitä nyt mentävä mun on.

Kyllä minä ainakin haistan helposti jos jossain on hometta. Erityisen hyvin haistan sen jostain syystä silloin kun olen ollut esim. tuttavan homeisella mökillä ja menen sieltä omaan kotiin puhtaisiin tiloihin, itselläni on viimeisen päälle huolella rakennettu ja varusteltu omakotitalo, jossa on koneellinen ilmanvaihto tehokkaalla suodatuksella (sairaalaluokan suodattimet koneessa) ja talo on melko uusi v. 2005 rakennettu. Kotona haistan erityisen selvästi omista vaatteista jos homeen haju on niihin tarttunut, haju on selvempi kuin mökille mennessä missä sitä hometta on, hajuero korostuu jotenkin sitten kun homeisessa paikassa olleen kankaan vie kotiin ja se alkaa lemuta siellä. Jos on vain yhden yön tuolla mökillä ollut niin riittää muutaman vuorokauden tuuletus ulkona kovan konepesun jälkeen esim. paidalle sitten.

Samaten homeisessa tk:ssa työskennellessä alkoi salkun sisäpinnan pehmeään nappanahkaan imeytyä makeaa kellarimaista homeen hajua. Salkkua säilytin töissä kaapissa, joka oli erityisen pahasti homehtuneen nurkan luona. Vaihdoin sitten työhuonetta ja myöhemmin koko työpaikkaa. Löytyy terveitäkin rakennuksia, sekä yksityiseltä puolelta että myös työterveyshuollosta ja julkiselta puolelta missä voi hyvin työskennellä. Lääkäri 2 siis itsekin välttelee homeita ja salkkukin on vaihdettu, tosin ei sen takia että vanha salkku olisi haissut, haju siitä lähti tuulettamalla erityisen hyvin kovilla pakkasilla pitkään, mutta uusi salkku oli muusta syystä tarpeen, kun tuop vanha alkoi hajota vanhuuttaan reunoilta jo.

Välttäkää niitä homeita, niin minäkin teen eikä ole tullut mitään sairauksia. Inhottava se pelkkä hajukin on vaikka ei oireita edes varsinaisesti saisi. Ja joidenkin potilaiden vaatteet haisevat vähän homeelle, usein 1980-luvun alkupuolen omakotitaloissa asuvien muuten. Homeen haju täytyy ottaa varovaisen diplomaattisesti potilaan kanssa tosiaan esiin.

• tohtori no
        Lääkäri 2 kirjoitti:

Kyllä minä ainakin haistan helposti jos jossain on hometta. Erityisen hyvin haistan sen jostain syystä silloin kun olen ollut esim. tuttavan homeisella mökillä ja menen sieltä omaan kotiin puhtaisiin tiloihin, itselläni on viimeisen päälle huolella rakennettu ja varusteltu omakotitalo, jossa on koneellinen ilmanvaihto tehokkaalla suodatuksella (sairaalaluokan suodattimet koneessa) ja talo on melko uusi v. 2005 rakennettu. Kotona haistan erityisen selvästi omista vaatteista jos homeen haju on niihin tarttunut, haju on selvempi kuin mökille mennessä missä sitä hometta on, hajuero korostuu jotenkin sitten kun homeisessa paikassa olleen kankaan vie kotiin ja se alkaa lemuta siellä. Jos on vain yhden yön tuolla mökillä ollut niin riittää muutaman vuorokauden tuuletus ulkona kovan konepesun jälkeen esim. paidalle sitten.

Samaten homeisessa tk:ssa työskennellessä alkoi salkun sisäpinnan pehmeään nappanahkaan imeytyä makeaa kellarimaista homeen hajua. Salkkua säilytin töissä kaapissa, joka oli erityisen pahasti homehtuneen nurkan luona. Vaihdoin sitten työhuonetta ja myöhemmin koko työpaikkaa. Löytyy terveitäkin rakennuksia, sekä yksityiseltä puolelta että myös työterveyshuollosta ja julkiselta puolelta missä voi hyvin työskennellä. Lääkäri 2 siis itsekin välttelee homeita ja salkkukin on vaihdettu, tosin ei sen takia että vanha salkku olisi haissut, haju siitä lähti tuulettamalla erityisen hyvin kovilla pakkasilla pitkään, mutta uusi salkku oli muusta syystä tarpeen, kun tuop vanha alkoi hajota vanhuuttaan reunoilta jo.

Välttäkää niitä homeita, niin minäkin teen eikä ole tullut mitään sairauksia. Inhottava se pelkkä hajukin on vaikka ei oireita edes varsinaisesti saisi. Ja joidenkin potilaiden vaatteet haisevat vähän homeelle, usein 1980-luvun alkupuolen omakotitaloissa asuvien muuten. Homeen haju täytyy ottaa varovaisen diplomaattisesti potilaan kanssa tosiaan esiin.

Sitten kun olet altistunut, niin tuuletus ei auta , oli pakkanen tai ei. Todennäköistä on, että tuuletus pahentaa asiaa. Myöskään pesu, oli kova tai ei, ei auta. Ei edes sen seitsemäs pesu. Et haista hometta loppuun asti, jos noin kuvittelet. Homeiden välttäminen on mahdotonta, jos on pakko poistua kotoa, käydä esim. töissä.

" Välttäkää niitä homeita, niin minäkin teen eikä ole tullut mitään sairauksia. "
        Minkä ihmeen takia me muut emme ole ymmärtäneet olla noin fiksuja?

Hyvä lääkäri2, niin kauan kun et suostu myöntämään ongelman laajuutta, olet vain nokkava kakara.

• Bingo osu
        Lääkäri 2 kirjoitti:

Saattaapi kuule olla niinkin, että on vaan herkistynyt jo niin pahasti, ettei täysin altisteetonta paikkaa ole. Jos vaikka paikka olisikin ok, niin sitten työkavereiden tai asiakkaiden vaatteiden/tavaroiden/papereiden yms. mukana tulevat homeet saavat jo oireet aikaiseksi. Kaikki ei ole yhtä onnekkaita, kuin sinä, vaan sairaus on jo pahentunut ja elimistö herkistynyt vaikeasti.
        Sitten vielä ne yksilölliset erot... joillekkin se bigo on jo napsahtanut!!!

• Lääkäri 2 kirjoitti:

"Lääkäri 2 on siis koko ajan ollut oikeassa ja toiminut oikein."

- Enpä menisi allekirjoittamaan, tiedoissasi on vakavia aukkoja...

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10829382#comment-57676065

• Isoäiti
        Lääkäri 2 kirjoitti:

Maanantaiaamuna sairastuin viidessä minuutissa saattaessani läheistäni keskussairaalaan. Oli varmaankin ollut ilmastointi kiinni/pienellä viikonlopun. En aiemmin ole näin nopeasti reagoinut. Sairaalaluokan suodattimet :)

• Sattuuhan sitä parem
        Isoäiti kirjoitti:

Maanantaiaamuna sairastuin viidessä minuutissa saattaessani läheistäni keskussairaalaan. Oli varmaankin ollut ilmastointi kiinni/pienellä viikonlopun. En aiemmin ole näin nopeasti reagoinut. Sairaalaluokan suodattimet :)

missakin paikoissa.

http://www.inspectorsec.fi/docs/leike/HS9.7.2010.pdf

Joku menettää jopa henkensä jos tuotakin juttua on uskominen.

Mikrobit ja sairaalan kemikaalihöyryt mitä ne sitten lieneekin ja huono ilmastointi.

Kannattaakohan enempää miettiä edes. No tai niin jos siellä on tehty se perinteinen Suomalainen "homeremontti" biosiidit avuksi mukaan ottaen, alussa ja lopussa

• Lääkäri 2
        Isoäiti kirjoitti:

Ei se tietenkään auta että ulkoilma suodatetaan hyvin jos itse rakennuksessa on vikaa. Rakennusmääräysten mukaan ilmanvaihtokoneiden suodattimet tulee olla sairaaloissa ja terveyskeskuksissa kuitenkin tietyn tehoiset, tehokkaammat kuin esim. toimistoissa. Koneellisella ilmanvaihdolla terveessä rakennuksessa saadaan hyvillä suodattimilla ilman laatu paremmaksi kuin ulkoilman laatu on, esim. siitepölyt ja jopa mikrobit saadaan suodatettua hyvillä suodattimilla pois ja sisäilman laatu paranee.

Ei se toki auta jos rakennus on homeessa vaikka tuloilma olisi puhdasta. Ikävä kyllä monet sairaalat ja tk:t ovat vaurioituneet ja homeessa. Kaikki eivät kuitenkaan saa oireita näissä rakennuksissa, esim. minä en oireile. En silti halua tunkkaista hajua haistella ja kotona haluan että ilman laatu on priimaa ja ylittää puhtaan ulkoilman laadun.

Homeiden välttäminen on vaikeaa, mutta se onnistuu kun valitsee asuntonsa ja työpaikkansa hyvin. Toki homeita on vähäisiä määriä "kaikkialla" mutta haitalliseksi ne muuttuvat vasta jatkuvana suurena määränä. Terveys ei ole vaarassa jos istuu bussissa jonkun vieressä joka haisee homeelle tai jos käy kaverin homeisella mökillä tai jos potilaan vaatteet haisevat homeelle.

• uhrisi
        Lääkäri 2 kirjoitti:

Ei se tietenkään auta että ulkoilma suodatetaan hyvin jos itse rakennuksessa on vikaa. Rakennusmääräysten mukaan ilmanvaihtokoneiden suodattimet tulee olla sairaaloissa ja terveyskeskuksissa kuitenkin tietyn tehoiset, tehokkaammat kuin esim. toimistoissa. Koneellisella ilmanvaihdolla terveessä rakennuksessa saadaan hyvillä suodattimilla ilman laatu paremmaksi kuin ulkoilman laatu on, esim. siitepölyt ja jopa mikrobit saadaan suodatettua hyvillä suodattimilla pois ja sisäilman laatu paranee.

Ei se toki auta jos rakennus on homeessa vaikka tuloilma olisi puhdasta. Ikävä kyllä monet sairaalat ja tk:t ovat vaurioituneet ja homeessa. Kaikki eivät kuitenkaan saa oireita näissä rakennuksissa, esim. minä en oireile. En silti halua tunkkaista hajua haistella ja kotona haluan että ilman laatu on priimaa ja ylittää puhtaan ulkoilman laadun.

Homeiden välttäminen on vaikeaa, mutta se onnistuu kun valitsee asuntonsa ja työpaikkansa hyvin. Toki homeita on vähäisiä määriä "kaikkialla" mutta haitalliseksi ne muuttuvat vasta jatkuvana suurena määränä. Terveys ei ole vaarassa jos istuu bussissa jonkun vieressä joka haisee homeelle tai jos käy kaverin homeisella mökillä tai jos potilaan vaatteet haisevat homeelle.

" mutta haitalliseksi ne muuttuvat vasta jatkuvana suurena määränä. Terveys ei ole vaarassa jos istuu bussissa jonkun vieressä joka haisee homeelle tai jos käy kaverin homeisella mökillä tai jos potilaan vaatteet haisevat homeelle. "

Hiilipohjaisen olennon on mahdotonta olla enempää väärässä.

• vertti-eetu
        Lääkäri 2 kirjoitti:

Oletko koskaan jututtanut sellaista potilasta joka on sairastunut ulkoilman homeille ulkoilmassa siis "ulkona"... No en minäkään mutta sellaisten kanssa olen ollut puheissa ja jutuissa jotka ovat sairastuneet jopa vakavasti myrkyllisessä sisäilmastossa ja sen jälkeen ovat alkaneet oireilemaan "ulkoilman homeille" ulkonakin. Sekä kemikaaleille jopa kauppojen sisällä osastoilla missä on ollut tavaroita jota on käsitelty mm. kemikaaleilla "palontorjunta", ja/tai "homeentorjunta" tai jopa kemikaaliosastoilla tai kodin puhdistusaineita olevilla osastoilla. Minullakin oli tuo vaihe päällä vuoden 2010 kosteusvauriomyrkyille terveyteni menettämisen jälkeen ehkä puolisen vuotta. Nyt sitä ei enää ole esiintynyt ja kaupoissa voin kulkea ja ulkoilmassa on helvetin hyvä olla.

Joskus jossain haistan ihmisten vaatteista, että heillä on "homepulma" mutta en niistä oireita saa. Eli jonkinlaista "toipumista" on siis tapahtunut.

Tässä asunnossa missä löytyi makkarin katosta betonista Chaetomium on ollut v...umaisia sairauksia ja pahin on ollut joku ihme suolistosairaus, verta ja limaa pukkasi kesän 2011 pakoputkesta. Nyt on tullut määräys syöpätutkimuksiin. Katselehan Lääkäri 2 mitä Chaetomiunm voi aiheuttaa. Minulla oli kolme poskiontelotulehdusta mihin antibioottia pukkasivat. Niitä oli kolme puolen vuoden aikana "lumellisena" aikana. Luonnon homeita ei ollut silloin ainakaan ulkona lumen ja jään yläpuolella mutta alapuolella varmaan odottamassa kevättä kuten vasikat.

"Homeiden välttäminen on vaikeaa, mutta se onnistuu kun valitsee asuntonsa ja työpaikkansa hyvin". Näin puhuu lääkäri kenellä asiat kondiksessa.

Jokainen kuitenkin toimii varojensa mukaan ja tulojensakin. Pienellä eläkkeellä tässä on taiteiltava ja lastenlasten synttärit ja joulunodotukset pitää hoitaa tyylikkäästi unohtaen omat ongelmat. Se on kyllä omaa saamattomuutta, että eläke on pieni. Se ei enää, että terveys meni kosteusvauriorakennuksen homeille ja myrkyille. Syylliset ovat välinpitämättömät sählääjät joiden tietotaito on ollut mitä sattuu ja valvonta heidän tekemisestään vielä täysin kuralla.

Kaiken kosteusvauriossa ja homevauriossa menettäneenä voin sanoa, että tilanne on oma juttunsa ja siitä en nyt tällä kertaa sitten enempää.

Maassamme on näitä tapauksia tuhansia ja koko ajan lisää tulee valitettavasti.

Sen voin sulle rehellisesti sanoa, että ne sun "sairaalatasoiset suodattimet" ilmastointilaitteissa ja pierunpyörittimissä ei takaa vielä yhtään mitään vaikka tällä hetkellä ovatkin mielestäsi hyvät. Kun asuntosi vanhenee ja useita kovia sadekesiä taakse jää ja huoltotoimet jää tekemättä monessa mielessä niin voi ylläri tulla selän takaa. Liika itsevarmuus voi joskus kolahtaa omaan koipeen mitä en tietenkään sinulle toivo, että kohdallesi sattuisi mitään vahinkoa

Ole kuitenkin valppaana. Pidä ovi raollaan, koskaan ei tiedä "milloin se noutaja saapuu". Mutta tämänhän sinä lääkärinä jo tiesitkin.

Sinähän et ole menettänyt Lääkäri 2 muuta kuin sen "salkkusi" mitä olit säilyttänyt jossain terveysjkeskuksen kaapissa vai miten se olikaan.
        Pidä tiukasti kiinni kaikesta mitä jäi siltä "keikalta" jäljelle.

• homeahdistus12
        Lääkäri 2 kirjoitti:

Lääkärinä toki tiedät, että kaikki eivät voi valita työpaikkaansa tai asuntoaan ja vaikeasti sairaat, työkykynsä ja toimeentulonsa menettäneet ihmiset eivät ole enää missään valintatilanteessa. Monilla aloilla työllisyys on tällä hetkellä niin heikko, että työttömyys on ainut vaihtoehto homeiselle työtilalle.

Tämän maan homeiset päiväkodit ja koulut tuottavat myös edelleen ihmisiä, jotka täysi-ikäiseksi ehtiessään ovat sen verran herkistyneitä, että opiskelijaelämä ja työelämä ovat ohi ennen kuin ne ehtivät alkaakaan.

Ammattilaisena olet varmaan hyvin huolissasi tästä vakavasta kansanterveysongelmasta.

Hyviä vointeja sinne homeiseen terkkariin ex-työtovereillesi, jotka edelleen kärvistelevät työssään. Kun olin potilaana Allergiasairaalassa, osaston sairaanhoitaja kertoi saaneensa työtiloistaan ammattiastman.

• Oi näitä aikoja.

Homepakolaisten valitusta näyttävän pompottelevan. Lienee ulkoistettu ja hajautettu kuten rakentamisessakin. Vastuuseen ei saada ketään.
      Pitää löytää vastuuhenkilö, muutenhan ohjearvotkin ovat terveelle ja sairaalle rakennukselle samat, vieläpä sellaiset, että milloinkaan eivät ylity.
      Ihmisen terveys saa mennä mieluummin kuin rakennuksen virheet myönnetään - siinä on kirveelle vielä työtä. On meillä kummalliset viranomaiset.

• Homeherkkä#

No jos M S-S:n työryhmän mielestä kosteusvauriorakennusten homeoireiden syynä tulee pitää NYT Tricoderma longibrachiatumin myrkyllisiä peptidejä, niin siitä vaan tutkimus tarkasteltavaksi maailman tiedeyhteisölle pitääkö se paikkansa, vai onko se jälleen yksi M S-S- 0-myrkkytutkimus lukemattomien muiden joukossa.
      Jos tehty hiirillä, niin voi hiiriparkoja tiedeyhteisön rakentamilla uhrialttareilla jälleen kerran.

M S-S-tutkijaryhmä väittää ko. homesienen olevan yleisin homesienilaji kosteusvauriorakennuksissa. Kun kosteusvauriorakennuksia on kaikissa maissa, niin onko se kaikkialla yhtä yleinen.

Muuten kun M S-S teki homesienianalyysejä 1990-luvulla, niin Aspergillus-, Penicillium-, Cladosprorium-lajikkeita löytyi yleisimpinä kaikista rakennusmateriaaleista, MUTTA Tricoderma sp.:tä VAIN PUURAKENNUSMATERIAALISTA.

Jos Trichoderma-homesieni NYT on yleisin kosteusvauriohomelaji kaikissa rakennusmateriaaleissa, niin tutkimuksesta ei käy ilmi kuinka paljon Tricoderma longibrachiatum homesienipölyä per ilmakuutio esiintyy esim. maamme home-BETONIkoulun luokkahuoneen ilmakuutiossa ja kuinka paljon tuo ilmakuutiopöly sisältää myrkyllisiä peptidejä.
      Eli riittääkö ko. homesienen tuotanto myrkyllisten peptidien määrässä aiheuttamaan esim. neljänsadan oppilaan homekoulussa parinkymmenen opettajan keskuudessa JOILLEKIN oppilaille/opetajille homeallergisoitumisesta poikkeavia oireita ja sairauksia?
      Kosteusvauriorakennusaltistuksessa homeallergiaTULEHDUSoireista/-sairauksista ei kärsi kuin pari-kolmekymentä prosenttia, pahimmillaan jopa nelisenkymmentä prosenttia, joista homeallergiasairauksiin sairastuu muutama prosentti.

Kun työryhmä toteaa, että antibiootit eivät riitä hoidoksi, niin homeallergisoitumisen aiheuttamien tulehdussairauksien hoito aloitetaan antibiooteilla, jatketaan antihistamiineilla, kortisoneilla, särky-ja tulehduskipulääkkeillä ja jopa solumyrkyillä.

Kuten tavallisesti, niin tästäkään tutkimuksesta ei käy ilmi mitä oireita ja sairauksia myrkyllisten peptidien imeytyminen elimistön kudoksiin ja soluihin, joissa ne aiheuttavat "erityisiä natriumia ja kaliumia läpäiseviä nanokanavia", joista seuraa "esim. sydämen, hengityselinten ja hermosolujen toimintaa ohjaamien viestintäjärjestelmien häiriintyminen", aiheuttaa ihmisille vauvasta vaariin.

Kun jo 1970-luvulla kosteusvauriorakennusmikrobialtistuksen todettiin aiheuttavan ns. sairasrakennussyndroomaa, joka syndrooma käsitti allergista, astmaattista ja reumaattista oireilua, niin näyttää siltä, että 1990-luvulla maahamme ilmestyneet SISÄILMAmikrobimyrkkytutkijat ovat yhä vielä JÄTTÄNEET KERTOMATTA, minkätyyppisiä oireita ja lääkäreiden toteamia sairauksia ns.kosteusvauriohome-/bakteerimyrkyt aiheuttavat tunkeutuessaan elimistöön.

Kun III:s tyypin homeallergikkona immuunijärjestelmäni herkistyi yhä pienimmille luonnonhomeVALKUAISmäärille, niin piti alkaa laittamaan hengityssuojaimet päähän myös puunsahauksen aiheuttaman homeflunssan estoon. Joudun käyttämään hengityssuojaimia myös puuklapien käsittelyssä sisätiloissa, eli suojaimet päähän, kun lämmitän uuneja, hellaa ja saunan uunia.

• herkästi homeessaa

Et siis ole vieläkään saanut hometaloasi kaupaksi?

• Kynttilän kanssa vai

Eikö kyntiläpieruleikit ole oikke menneet "putkehen" herkällä kun noin pahalla päällä tänne taasen kirjoitteloo.
        Yritääs ottaa se zapperi niihin leikkeihisi vielä mukahan ja amppeereita vaan rohkeasti ja reilusti niin varmaan alkaa helpottamaan.
        Kyllä se zapperin rakentaja tietää mikä on amppeeri.
        Sullahan oli siellä entisellä työpaikallasi niitä "rakeennuksen itse itsensä tuottamia myrkyllisiäkin" sieniä vai miten se olikaan. Varmaan oli kyseessä kovat myrkyt kun et ole vieläkään parantunut. Sulla taitaa olla vielä sairas tosiaan se talo missä yrität väkisin olla halakojen seassa. Häivy sieltä ja äkkiä jos meinaat selvitä jouluun ilman kovia tulehduksia.

• Homeherkkä#

Trichoderma-homeesta.
      Lähde: Home ja terveys (Tuula Putus). Otsikko: Puutavaran mikrobisuvut s. 53-54.

Otteita:
      -Hollannissa v. 1992 pidetyssä asiantuntijakokouksessa Trichoderma mainittiin kosteusvaurioita indikoivien mikrobien listalla (Samoson ym. 1994).
      -Belgiassa Trichodermaa esiintyi noin 5 %:ssa näytteistä (Chasseur ym. 2005).
      -Suomalaisessa tutkimuksessa Trichodermaa todettiin noin 10 %:ssa puutavaranäytteitä, kipsilevy- ja villaeristysnäytteistä, mutta vain muutamassa prosentissa paperi-, keraamisten tuotteiden tai maalin ja liiman näytteistä (Hyvärinen 2002).
      -Äskettäin julkaistun väitöskirjan mukaan kosteusvaurion yhteydessä materiaalinäytteissä todetut AMEBAT liittyvät usein Trichoderman, Chaetomiumin ja Acromoniumin esiintymiseen samassa näytteessä (Yli-Pirilä ym. 2004). Ameboja todettiin yhteensä 22 %:ssa tutkituista näytteistä.

-TRICHODERMA ON ALLERGISOIVA.

-Trichoderma-altistusta osoittavan IgG-vasta-aineiden todettiin korreloivan lääkärin toteamaan astmaan lapsilla (Hyvärinen 2002).
      -Allergista nuhaa tai astmaa sairastavilla aikuisilla Trichoderma-allergia todettiin 8 %:lla tutkituista potilaista (USA/Beezhold ym. 2008).

Kun mikrobitutkimusten mukaan Trichodermaa sisältää ns. kosteusvauriomikrobinäytteistä Belgiassa VAIN noin 5 prossaa ja Suomessa noin 10 prossaa, niin näytteistä 90-95 prossaa koostuu muista mikrobilajeista.
      Joten kun M S-S väittää Trichoderman olevan yleisin homelaji kosteusvauriorakennuksissa, niin onhan noita M S-S:sän huuhaajuttuja kuultu ja luettu ennenkin.

Mitä M S-S:sän parikymmenvuotisiin ns. kosteusvauriomikrobimyrkkytytkimuksiin tulee, niin niistä yhdestäkään ei ole ollut kosteusvauriorakennusaltistussairastuneen oikeusturvan kannalta mitään hyötyä. Olisi syytä alkaa ynnäämään kuinka paljon hänen myrkkytytkimuksensa ovat tulleet maksamaan veronmaksajille.

Ainut saavutus on ollut, että ko. proffa on myrkyjulistuksillaan aiheuttanut todella pahoja harhoja muutaman yksittäisen kansalaisen mieliin.

• Näillä mennään

Kiitos Mirja, että olet olemassa.

Tuula Putus tulee hyvin perässä. Älä anna Tuula periksi. Vaikka kuinka yrittävät kampittaa.

""Miksi kaikkialla pitää olla muovia, vaikka emme tiedä, miten niissä olevat kemikaalit vaikuttavat terveyteen." lääkäri Tuula Putus"

http://homegate2011.blogspot.fi/2011/10/homeesta-on-tietoa-mutta-se-on-vaarilla.html

"Saatiimpa ainakin vahvistus Tuula Putuksen kirjan Home ja terveys sivu 54 asialliseen kirjoitukseen". Tuosta seuraavasta:

Hyvä kirja. Home ja tervys. Tuula Putus 2010.
        Lue sivu 54 "Toksiinien tuotto" sekä Trichoderma.
        Eikä haittaa jos lukee vielä sivu 32 "Toksiinien tuotto ja terveysvaikutukset". Kahdesta asunnostani on löytynyt Chaetomium ja tässä kuussa joudun menmään syöpätutkimuksiin. Yli yhdeksän vuotta olen hengitellyt keuhkojen perille toksisuutta myrkyllisessä sisäilmastossa eikä loppua näytä homeasunnoista tulevan. Neljäs jo / vasta menossa.
        Leiki sinä herkkä vaan niitä leikkejäsi kynttilänvalossa jos se helpottaa.
        Kynttilä aiheutta sisäilmaongelmia poltettuna mutta ei koristeena ilman liekkiä.
        http://www.iltalehti.fi/terveys/2011120414876651_tr.shtml
        "Haluuks joku kommentoida"?

• No mutta herkkä

kellaappa sinne entiselle kontuurillesi vielä. Sinullekaan ei ole ollut missään vaiheessa mitään hyötyä siitä, että siellä rakennuksensa itse itsensä tuottamiin myrkyllisiin juttuihin sairastuit. Ei mitään oikeusturvaa eikä mitään vakuutusturvaa ole ollut sinullakaan homesairaudesta tai "homeyliherkistymisestä" ja jos sanot, että on, niin taidat vääristellä asioita pahemman kerran.

Et ole kertonut vieläkään meille kuka lääkäri sinulle läppäsi papereihisi, että "homeallergia" tai "homeherkkä" ja vielä pukkasi eläkkeen päälle. Kerro nimi ja kerro oikea homedisgnoosi miten se oikein menikään kohdallasi. Jäämme odottamaan rehellistä vastaustasi. Jollet sellaista pysty meille antamaan niin kaikki pohja putoaa posi kirjoituksistasi "myrkkyasiantuntijana".

• Hometalkoolainen
        No mutta herkkä kirjoitti:

kellaappa sinne entiselle kontuurillesi vielä. Sinullekaan ei ole ollut missään vaiheessa mitään hyötyä siitä, että siellä rakennuksensa itse itsensä tuottamiin myrkyllisiin juttuihin sairastuit. Ei mitään oikeusturvaa eikä mitään vakuutusturvaa ole ollut sinullakaan homesairaudesta tai "homeyliherkistymisestä" ja jos sanot, että on, niin taidat vääristellä asioita pahemman kerran.

Et ole kertonut vieläkään meille kuka lääkäri sinulle läppäsi papereihisi, että "homeallergia" tai "homeherkkä" ja vielä pukkasi eläkkeen päälle. Kerro nimi ja kerro oikea homedisgnoosi miten se oikein menikään kohdallasi. Jäämme odottamaan rehellistä vastaustasi. Jollet sellaista pysty meille antamaan niin kaikki pohja putoaa posi kirjoituksistasi "myrkkyasiantuntijana".

Mitä juttuja oikein sä yrität pupeltaa?
        Onkos sulle tullut mielees että tämä palsta pitäs olla vertaispalsta eikä mikää omakehupalsta jolla ei oo mitää tekemistä oikeen elämän kanss!
        Luuletsä ett jokin yksittäinen proffatutkimus muka ratkasee koko pulman kuin hokkuspokkus. Älä luulekkaan. ei tää oo noin yksoikonen juttu jota sä yrität väittää.
        Tää o paljon monisyisempi kuin sun pieneen ja pahaa perävään aivokppaas mahtuu.
        Luulis jo näitten monien kysymysten ja muiden ohessa pojan tajuavan muuta kuin proffien yksioikoisten päätelmien mukaan.
        Ei pitäis olla noin ällö ja pöljä ja törkee. Mee vähä häppemään ja tuu vähä enemmän viisastuneenpana jos se o mahdollista.

• Vertaistukkeeko
        Hometalkoolainen kirjoitti:

Mitä juttuja oikein sä yrität pupeltaa?
        Onkos sulle tullut mielees että tämä palsta pitäs olla vertaispalsta eikä mikää omakehupalsta jolla ei oo mitää tekemistä oikeen elämän kanss!
        Luuletsä ett jokin yksittäinen proffatutkimus muka ratkasee koko pulman kuin hokkuspokkus. Älä luulekkaan. ei tää oo noin yksoikonen juttu jota sä yrität väittää.
        Tää o paljon monisyisempi kuin sun pieneen ja pahaa perävään aivokppaas mahtuu.
        Luulis jo näitten monien kysymysten ja muiden ohessa pojan tajuavan muuta kuin proffien yksioikoisten päätelmien mukaan.
        Ei pitäis olla noin ällö ja pöljä ja törkee. Mee vähä häppemään ja tuu vähä enemmän viisastuneenpana jos se o mahdollista.

No ei sitä sinulta ole tullut senkään vertaa. Tai ei oikeastaan "pätkänkään" vertaa. Tyhyjää sekkaannut asiallisiin keskusteluihin.
        Kyse on Toksiinien tuotosta ja Trichodermasta mitä kerrotaan enempi
        Home ja Terveys kirjassa sivulla 54 kirjan on kirjoittanut Tuula Putus.
        Onko sinulla Hometalkoolainen tuo kirja. Jollei ole niin osta ihmeessä siinä puhutaan paljon toksiineista. Tosiinihan=myrkky kai sen sentään tajuut.
        Proffat ne kirjoittelee oikeasta asiasta totuuksia.
        Professori tuo Tuula jollet sitä tiennyt.
        http://www.ts.fi/teemat/extra/326269/Homepotilas on Suomessa yha taysin vailla turvaa

Eikö olekin aika "Yksioikoista" ja hokkus pokkus he, heh.
        Että ihan "Hometalkoilla" pukkaat juttua tänne. Mitähän luulet tulevan aivan oikeesti Hometalkoiden jälkeen. Minäpä jo aavistelen mutta en kyllä kerro.
        Sisäpiiritietoo pitäis saada vielä hieman lisää.

• Homeherkkä#
        Näillä mennään kirjoitti:

Tuula Putus tulee hyvin perässä. Älä anna Tuula periksi. Vaikka kuinka yrittävät kampittaa.

""Miksi kaikkialla pitää olla muovia, vaikka emme tiedä, miten niissä olevat kemikaalit vaikuttavat terveyteen." lääkäri Tuula Putus"

http://homegate2011.blogspot.fi/2011/10/homeesta-on-tietoa-mutta-se-on-vaarilla.html

"Saatiimpa ainakin vahvistus Tuula Putuksen kirjan Home ja terveys sivu 54 asialliseen kirjoitukseen". Tuosta seuraavasta:

Eikä haittaa jos lukee vielä sivu 32 "Toksiinien tuotto ja terveysvaikutukset". Kahdesta asunnostani on löytynyt Chaetomium ja tässä kuussa joudun menmään syöpätutkimuksiin. Yli yhdeksän vuotta olen hengitellyt keuhkojen perille toksisuutta myrkyllisessä sisäilmastossa eikä loppua näytä homeasunnoista tulevan. Neljäs jo / vasta menossa.
        Kynttilä aiheutta sisäilmaongelmia poltettuna mutta ei koristeena ilman liekkiä.

"Näillä mennään 9.10.2012 11:58
        Tuula Putus tulee hyvin perässä. Älä anna Tuula periksi. Vaikka kuinka yrittävät kampittaa."

Professori Tuula Putusta ei kampika yksikään homesairas, koska hän tietää vuoden 1938 ammattitautilakimme sisällön sairauksista mitä home- tai joku muu kosteusvauriomikrobiALLERGISOITUMINEN aiheuttaa.
        Joten kertauksen vuoksi jälleen kerran lääketiedefaktana professori Putuksen kertomana Hyvä Terveys-lehden nro:ssa 3/2007 mitä oireita ja sairauksia HOMEALLERGISOITUMINEN aiheuttaa:

HOMEALTISTUS AIHEUTTAA:
        *ärsytysoireita
        -silmien kirvelyä, nenän tukkoisuutta, kurkun käheyttä, päänsärkyä, kutinaa
        -hyvänlaatuisia, oireet loppuvat kun altistus loppuu

*infektiosairauksia
        -usein toistuvia, HUONOSTI PARANEVIA FLUNSSIA ja poskionteloiden, välikorva- ja keuhkoputkitulehduksia
        -vaivat YLEENSÄ häviävät, kun altistus loppuu

*allergiasairauksia
        -noin 5 prosenttia altistuneista saa homeallergian (=atooppinen IgE-allergia)
        -astmaa, allergista nuhaa, homepölykeuhkoa ja allergista sidekalvontulehdusta =(IgG-allergiat ja soluvälitteinen allergia), joskus myös vatsaoireita
        -USEIN ELINIKÄISIÄ, vaikka jonkinasteista oireiden lievittymistä voi tapahtua

Luettelosta puuttuu ammattitautilaissa mainittu krooninen keuhkoputkitulehdus ja COPD, sekä ei-ammattitautilaissa mainittu kroonisiin homesairauksiin liittyvä reumaoireilu, joka oireilu saattaa edeltää myös tiettyjen autoimmuunisairauksien puhkeamista.

Tätänykyä ainut homesairaiden kampittaja tällä palstalla on vertti-eetu.
        Joten kerrataanpa jälleen mitä vertti-eetu vastaili eräälle kirjoittajalle tällä palstalla VIELÄ VUONNA 2011 18.7:

"vertti-eetu
        18.7.2011 15:27

Painahan nuppiin, että home ei sairastuta eikä tapa ketään vaan kovemmat "pöpöt". Päivitä tietosi vaikka tosta."

Vertti-eetu ei näytä muistavan lukemiaan tältä Homesairaudet-palstalta kuinka pahoja ja pitkäaikaisia keuhkotulehduksia TTL:n käyttämistä kolmesta luonnonhomeesta joku on aiheuttanut altistetuille eikä sitä, että ko. homealtistuksilla TTL totesi vuoteen 2007 asti niin homeammattiastmat, homesilmätulehdukset kuin homenuhatkin. TTL totesi luonnonhomealtistuksen aiheuttavan myös ammattitautilaissamme mainittuja ns. ODTS:sää ja allergista alveoliittia.

Mitä HYKS:sin ja ex-KTL:n (nyk.THL) sisäilmamikrobimyrkkytytkimusproffien parisenkymmentä vuotta kestäneisiin tieteellisiin saavutuksiin tulee, niin he eivät ole onnistuneet lisäämään ammattitautilakiimme tähän mennessä veilä yhtään ainoaa mikrobimyrkkysairautta, vaikka veromarkkoja ja -euroja on tuona aikana uponnut heidän tutkimuksiinsa ruhtinaallisesti ja uppoaa yhä.

• Homeherkkä#
        Näillä mennään kirjoitti:

Kahdesta asunnostani on löytynyt Chaetomium ja tässä kuussa joudun menmään syöpätutkimuksiin. Yli yhdeksän vuotta olen hengitellyt keuhkojen perille toksisuutta myrkyllisessä sisäilmastossa eikä loppua näytä homeasunnoista tulevan. Neljäs jo / vasta menossa"

Ikävää kuultavaa.
        Keuhkosyöpääkö epäillään?

• vertti-eetu
        Homeherkkä# kirjoitti:

Kahdesta asunnostani on löytynyt Chaetomium ja tässä kuussa joudun menmään syöpätutkimuksiin. Yli yhdeksän vuotta olen hengitellyt keuhkojen perille toksisuutta myrkyllisessä sisäilmastossa eikä loppua näytä homeasunnoista tulevan. Neljäs jo / vasta menossa"

Ikävää kuultavaa.
        Keuhkosyöpääkö epäillään?

Suolisto ja jos/kun jotain löytyy, niin eiköhän se sitten keuhkoihinkin ole leviämässä mutta eipä tässä enää mitään itse voi tehdä. Puhtaassa sisäilmastossa olisi pitänyt pystyä oleskelemaan vajaat kymmenen vuotta.
        Mutta se taitaa olla vaikeaa ja vähän "onnestakin" kiinni ja varmaan tulevaisuudessa vielä enemmän.
        En voi sanoa mitään varmaa aiheuttaako homeet ja kosteusvauriorakennusten myrkyt syöpää, mutta pahoin pelkään.

• vertti-eetu
        Homeherkkä# kirjoitti:

Tuula Putus tulee hyvin perässä. Älä anna Tuula periksi. Vaikka kuinka yrittävät kampittaa."

Professori Tuula Putusta ei kampika yksikään homesairas, koska hän tietää vuoden 1938 ammattitautilakimme sisällön sairauksista mitä home- tai joku muu kosteusvauriomikrobiALLERGISOITUMINEN aiheuttaa.
        Joten kertauksen vuoksi jälleen kerran lääketiedefaktana professori Putuksen kertomana Hyvä Terveys-lehden nro:ssa 3/2007 mitä oireita ja sairauksia HOMEALLERGISOITUMINEN aiheuttaa:

HOMEALTISTUS AIHEUTTAA:
        *ärsytysoireita
        -silmien kirvelyä, nenän tukkoisuutta, kurkun käheyttä, päänsärkyä, kutinaa
        -hyvänlaatuisia, oireet loppuvat kun altistus loppuu

*infektiosairauksia
        -usein toistuvia, HUONOSTI PARANEVIA FLUNSSIA ja poskionteloiden, välikorva- ja keuhkoputkitulehduksia
        -vaivat YLEENSÄ häviävät, kun altistus loppuu

*allergiasairauksia
        -noin 5 prosenttia altistuneista saa homeallergian (=atooppinen IgE-allergia)
        -astmaa, allergista nuhaa, homepölykeuhkoa ja allergista sidekalvontulehdusta =(IgG-allergiat ja soluvälitteinen allergia), joskus myös vatsaoireita
        -USEIN ELINIKÄISIÄ, vaikka jonkinasteista oireiden lievittymistä voi tapahtua

Luettelosta puuttuu ammattitautilaissa mainittu krooninen keuhkoputkitulehdus ja COPD, sekä ei-ammattitautilaissa mainittu kroonisiin homesairauksiin liittyvä reumaoireilu, joka oireilu saattaa edeltää myös tiettyjen autoimmuunisairauksien puhkeamista.

Tätänykyä ainut homesairaiden kampittaja tällä palstalla on vertti-eetu.
        Joten kerrataanpa jälleen mitä vertti-eetu vastaili eräälle kirjoittajalle tällä palstalla VIELÄ VUONNA 2011 18.7:

"vertti-eetu
        18.7.2011 15:27

Painahan nuppiin, että home ei sairastuta eikä tapa ketään vaan kovemmat "pöpöt". Päivitä tietosi vaikka tosta."

Vertti-eetu ei näytä muistavan lukemiaan tältä Homesairaudet-palstalta kuinka pahoja ja pitkäaikaisia keuhkotulehduksia TTL:n käyttämistä kolmesta luonnonhomeesta joku on aiheuttanut altistetuille eikä sitä, että ko. homealtistuksilla TTL totesi vuoteen 2007 asti niin homeammattiastmat, homesilmätulehdukset kuin homenuhatkin. TTL totesi luonnonhomealtistuksen aiheuttavan myös ammattitautilaissamme mainittuja ns. ODTS:sää ja allergista alveoliittia.

Mitä HYKS:sin ja ex-KTL:n (nyk.THL) sisäilmamikrobimyrkkytytkimusproffien parisenkymmentä vuotta kestäneisiin tieteellisiin saavutuksiin tulee, niin he eivät ole onnistuneet lisäämään ammattitautilakiimme tähän mennessä veilä yhtään ainoaa mikrobimyrkkysairautta, vaikka veromarkkoja ja -euroja on tuona aikana uponnut heidän tutkimuksiinsa ruhtinaallisesti ja uppoaa yhä.

Tähän on kyllä pakko vastata vaikka on nyt kovempia juttuja meneillään mihin pitää ottaa kantaa ja voimakkaasti.

Tuula Putusta tuskin kampittaa yksikään "homesairas" enkä usko, että yksikään kosteusvauriorakennusten myrkylliseen sisäilmastoonkaan sairastunut tai myrkyllisten kastuneiden ja homehtuneiden muovien aiheuttamien sairauksien kansassa kärsivät sen tekisi.
        Kampittajat ovat ehkä niitä joille lasten ja nuorten sairastuminen homepäiväkodeissa ja homekouluissa ei taida olla kovin suuri pulma näiden homeongelmien listalla. Voi olla että ehkä rakennusten pelastaminen on monella kampittajalla etusijalla.

No tässä tämä "että home ei sairastuta eikä tapa ketään vaan kovemmat "pöpöt". Juuri näin home ei yksin sairastuta eikä tapa ketään vaan "pöpöt" kuten "Trichoderma" esimerkiksi mistä Professori Tuula Putus kertoo kirjassaan Home ja terveys sivu 54 ja tässä hän saa vahvistusta kirjottamaansa.
        http://yle.fi/uutiset/talojen_homeen_myrkyllisyyden_syy_selvisi_vihdoin/6323028

Tässä on jotain siitä mitä "sairas rakennus" voi aiheuttaa.
        http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8105491.ab

Onkohan Homeherkkä# tuossa kyse siitä "sairastalosyndroomasta" mistä olet aikaisemmissa kirjoituksissasi kertonut meille.

Tuosta ODTS en osaa muuta sanoa kuin sen mitä olet aikaisemmin kirjoittanut
        jätit siitä pois kohdallasi sen T=kirjaimen. T=toksiini ja Toksiini =myrkky.

Sen kyllä tajuan, että ei se myrkky mihinkään poistu vaikka kirjain T poisteaan.
        Jos niin haluaa luulla niin aika "pörrö" täytyy olla.

Minä en kampita yhtään ketään "homesairasta" mutta jos mulle joku alkaa "homevittulemaan" niin takaisin tulee ja "täydeltä laidalta". Se on aivan varmaa se.

Homeallergisia on helekutin vähän. Ja jos sinä ole sellainen niin kerrohan vihdoinkin kuka lääkäri sun papereihin sen piirsi ja mille homesuvulle ja minkä nimiselle se sun "homeallegiasi" oikeasti on.

Uskon, että et ole loppujen lopuksi niin sairas kun mitä luulet. ODS ei ole kovin paha sairaus ja nuo sun kynttiläleikkisi osoittaa myös sen, että "virtaa" vielä piisaa vaikka mihin. Heitä ne homeiset halot sieltä kämpästä helvettiiiin ne on selvä terveyshaitta jos on sairastunut "rakennuksen itse itsensä tuottamiin myrkyllisiin" sieniin tai siihen Trichoderma.

Jatketaan taistelua, ei anneta periksi. Mutapaini voi kaikesta huolimatta jatkua se pitää meidät hengissä. Tai on merkkinä siitä, että "käpäliä ei ole nostettu pystyyn " ja luovutettu.

• vertti-eetu
        vertti-eetu kirjoitti:

Tähän on kyllä pakko vastata vaikka on nyt kovempia juttuja meneillään mihin pitää ottaa kantaa ja voimakkaasti.

Tuula Putusta tuskin kampittaa yksikään "homesairas" enkä usko, että yksikään kosteusvauriorakennusten myrkylliseen sisäilmastoonkaan sairastunut tai myrkyllisten kastuneiden ja homehtuneiden muovien aiheuttamien sairauksien kansassa kärsivät sen tekisi.
        Kampittajat ovat ehkä niitä joille lasten ja nuorten sairastuminen homepäiväkodeissa ja homekouluissa ei taida olla kovin suuri pulma näiden homeongelmien listalla. Voi olla että ehkä rakennusten pelastaminen on monella kampittajalla etusijalla.

No tässä tämä "että home ei sairastuta eikä tapa ketään vaan kovemmat "pöpöt". Juuri näin home ei yksin sairastuta eikä tapa ketään vaan "pöpöt" kuten "Trichoderma" esimerkiksi mistä Professori Tuula Putus kertoo kirjassaan Home ja terveys sivu 54 ja tässä hän saa vahvistusta kirjottamaansa.
        http://yle.fi/uutiset/talojen_homeen_myrkyllisyyden_syy_selvisi_vihdoin/6323028

Tässä on jotain siitä mitä "sairas rakennus" voi aiheuttaa.
        http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8105491.ab

Onkohan Homeherkkä# tuossa kyse siitä "sairastalosyndroomasta" mistä olet aikaisemmissa kirjoituksissasi kertonut meille.

Tuosta ODTS en osaa muuta sanoa kuin sen mitä olet aikaisemmin kirjoittanut
        jätit siitä pois kohdallasi sen T=kirjaimen. T=toksiini ja Toksiini =myrkky.

Sen kyllä tajuan, että ei se myrkky mihinkään poistu vaikka kirjain T poisteaan.
        Jos niin haluaa luulla niin aika "pörrö" täytyy olla.

Minä en kampita yhtään ketään "homesairasta" mutta jos mulle joku alkaa "homevittulemaan" niin takaisin tulee ja "täydeltä laidalta". Se on aivan varmaa se.

Homeallergisia on helekutin vähän. Ja jos sinä ole sellainen niin kerrohan vihdoinkin kuka lääkäri sun papereihin sen piirsi ja mille homesuvulle ja minkä nimiselle se sun "homeallegiasi" oikeasti on.

Uskon, että et ole loppujen lopuksi niin sairas kun mitä luulet. ODS ei ole kovin paha sairaus ja nuo sun kynttiläleikkisi osoittaa myös sen, että "virtaa" vielä piisaa vaikka mihin. Heitä ne homeiset halot sieltä kämpästä helvettiiiin ne on selvä terveyshaitta jos on sairastunut "rakennuksen itse itsensä tuottamiin myrkyllisiin" sieniin tai siihen Trichoderma.

Jatketaan taistelua, ei anneta periksi. Mutapaini voi kaikesta huolimatta jatkua se pitää meidät hengissä. Tai on merkkinä siitä, että "käpäliä ei ole nostettu pystyyn " ja luovutettu.

Tuossa on polttopuista juttua.
        "Tietysti tulee. Polttopuissa viihtyy erityisesti Trichoderma -suvun homeet, joista on kirjotus mm. tämän päivän Hesarissa ! "
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/5398218

Tässä juttua haloista olohuoneessa.
        Ylämaissa olivat tutkineen erään rouvan homesairastummista ja tutkittu vaikka mitä mutta mitään ei ollut löytynyt ja rouva sairasteli vaan. Kaverini joka oli siinä "etsijänä" mukana oli ihmetellyt kun olohuoneessa halkoja kuivumassa iso pino. No tutkineet ne halot ja sieltähän se homesairastumisen syy oli sitten löytynyt. Ei tarvinnut tehdä mitään turhaa VOC remppaa.

Poistakaa halot olohuoneista ja keittiöstäkin. Makuuhuoneessa voi yksi olla siltä varalta jos ukko/äijä tai partneri alkaa käymään liian " kiihkeäksi" kielloista huolimatta.

• himetalkoolainen
        Vertaistukkeeko kirjoitti:

No ei sitä sinulta ole tullut senkään vertaa. Tai ei oikeastaan "pätkänkään" vertaa. Tyhyjää sekkaannut asiallisiin keskusteluihin.
        Kyse on Toksiinien tuotosta ja Trichodermasta mitä kerrotaan enempi
        Home ja Terveys kirjassa sivulla 54 kirjan on kirjoittanut Tuula Putus.
        Onko sinulla Hometalkoolainen tuo kirja. Jollei ole niin osta ihmeessä siinä puhutaan paljon toksiineista. Tosiinihan=myrkky kai sen sentään tajuut.
        Proffat ne kirjoittelee oikeasta asiasta totuuksia.
        Professori tuo Tuula jollet sitä tiennyt.
        http://www.ts.fi/teemat/extra/326269/Homepotilas on Suomessa yha taysin vailla turvaa

Eikö olekin aika "Yksioikoista" ja hokkus pokkus he, heh.
        Että ihan "Hometalkoilla" pukkaat juttua tänne. Mitähän luulet tulevan aivan oikeesti Hometalkoiden jälkeen. Minäpä jo aavistelen mutta en kyllä kerro.
        Sisäpiiritietoo pitäis saada vielä hieman lisää.

Heh heh oli siinäkin pöljyyden esitys. sen kun potaskaas tunget. se vaan enintään huvittaa. tasosi on näes jo nähty moninaista kertaa. noilla loilotuksillasi sotket toisten asiallista kirjotusta.
        itsekeskenen tonttu taidat olla.

• Prinssi 26
        himetalkoolainen kirjoitti:

Heh heh oli siinäkin pöljyyden esitys. sen kun potaskaas tunget. se vaan enintään huvittaa. tasosi on näes jo nähty moninaista kertaa. noilla loilotuksillasi sotket toisten asiallista kirjotusta.
        itsekeskenen tonttu taidat olla.

Siinähän meillä oikea vertaistukija onkin. Asiallinen homepaskan vääntäjä.
        Tämä himetalkoolainen.
        Taitaa sittenkin teillä olla se home "korvien välissä" kun useimmilla se on löytynyt seinien välistä. Että oikein (hime) "Hirviöprinsessa" heh, heh, hee

• Lääkäri 2
        vertti-eetu kirjoitti:

Suolisto ja jos/kun jotain löytyy, niin eiköhän se sitten keuhkoihinkin ole leviämässä mutta eipä tässä enää mitään itse voi tehdä. Puhtaassa sisäilmastossa olisi pitänyt pystyä oleskelemaan vajaat kymmenen vuotta.
        Mutta se taitaa olla vaikeaa ja vähän "onnestakin" kiinni ja varmaan tulevaisuudessa vielä enemmän.
        En voi sanoa mitään varmaa aiheuttaako homeet ja kosteusvauriorakennusten myrkyt syöpää, mutta pahoin pelkään.

Sädesieni eli actinomyces (joka on tosin bakteeri jos tarkasti otetaan) on kohtalaisen yleinen kosteusvauriomikrobi ja muistaakseni sen on ainakin epäilty, ellei peräti osoitettu altistavan syövälle.

"Home- ja bakteeritoksiineilla on syöpää aiheuttavia, neurotoksisia, immunotoksisia ja elinvaurioita aiheuttavia ominaisuuksia, joten niiden aiheuttamat riskit tulisi arvioida huolellisesti."

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/ymparistoterveys/hometalot/tutkimustietoa

Tuo on muuten hyvä tiivistelmä homeiden aiheuttamista terveysongelmista. Selvää on että vaurioituneet rakenteet tulee korjata ja homeita kannattaa välttää, se on se peruslähtökohta ihan kaikelle, lääkärien tulisi muistaa kertoa että homeisessa rakennuksessa ei kannata olla ja vauriot tulisi korjata. Kaikki eivät vain tätä ohjetta noudata, mutta eivätpä kaikki noudata muutenkaan ohjeita esim. tupakanpolton, alkoholin käytön, lihomisen, liikkumisen yms. suhteen.

Perusohjeet terveenä pysymiseen:

1) vältä homeita
        2) älä stressaa
        3) liiku tarpeeksi paljon ja tarpeeksi usein
        4) älä syö enempää kuin kulutat
        5) syö terveellisesti
        6) nuku riittävästi
        7) älä tupakoi
        8) käytä alkoholia vain kohtuudella
        9) hanki hyvä parisuhde
        10) ota tarpeelliset rokotukset

Noita ohjeita kun noudattaa niin pysyy varsin hyvin terveenä.

• 17+1
        Lääkäri 2 kirjoitti:

Sädesieni eli actinomyces (joka on tosin bakteeri jos tarkasti otetaan) on kohtalaisen yleinen kosteusvauriomikrobi ja muistaakseni sen on ainakin epäilty, ellei peräti osoitettu altistavan syövälle.

"Home- ja bakteeritoksiineilla on syöpää aiheuttavia, neurotoksisia, immunotoksisia ja elinvaurioita aiheuttavia ominaisuuksia, joten niiden aiheuttamat riskit tulisi arvioida huolellisesti."

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/ymparistoterveys/hometalot/tutkimustietoa

Tuo on muuten hyvä tiivistelmä homeiden aiheuttamista terveysongelmista. Selvää on että vaurioituneet rakenteet tulee korjata ja homeita kannattaa välttää, se on se peruslähtökohta ihan kaikelle, lääkärien tulisi muistaa kertoa että homeisessa rakennuksessa ei kannata olla ja vauriot tulisi korjata. Kaikki eivät vain tätä ohjetta noudata, mutta eivätpä kaikki noudata muutenkaan ohjeita esim. tupakanpolton, alkoholin käytön, lihomisen, liikkumisen yms. suhteen.

Perusohjeet terveenä pysymiseen:

1) vältä homeita
        2) älä stressaa
        3) liiku tarpeeksi paljon ja tarpeeksi usein
        4) älä syö enempää kuin kulutat
        5) syö terveellisesti
        6) nuku riittävästi
        7) älä tupakoi
        8) käytä alkoholia vain kohtuudella
        9) hanki hyvä parisuhde
        10) ota tarpeelliset rokotukset

Noita ohjeita kun noudattaa niin pysyy varsin hyvin terveenä.

Tuo on yläasteen terveystiedon ensimmäisen kurssin johdanto.
        Oletko ajatellut jatkaa opintojasi vielä pitemmällekin?

• Elämänjano*

Tilasin homekoiran.Kannatti.Koira merkitsi useita kohtia asunnossani.Suosittelen koiran tilaamista.Se ei huijaa.sitä ei manipuloida.Koira tietää.Ihminen ei.

• Vuh vuh, voc voc

Joo koira ei "homekuseta". Hieno homma. Paras kaverini käytti homekoiraa ennen asuntokauppoja. Ei merkkauksia, ja kaveri asuu nyt asunnossa missä en saa mitään oireita. Muntersin kaveri puhui jotain "voc koirista" kun katseli homekoiraraporttiamme 2010. Mutta niistä VOC-koirista en mene oiken takuuseen enkä paljoa VOC paskanjauhajistakaan.. "VOC-koira". Onhan tässä ollut välillä hauskaakin kieltämättä näiden homeongelmien keskellä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      116
      2058
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      159
      1545
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1374
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1158
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      164
      1131
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      966
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      872
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      867
    9. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      864
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      811
    Aihe