Kaaoksesta järjestystä

Kreationistit ovat argumentoineet hienosäädetyn maailmankaikkeuden puolesta ja vaatineet naturalisteja selittämään, miten kaaoksesta pystyy syntymään järjestystä.
Nyt tutkijat ovat kehittäneet mallin, mikä auttaa selvittämään tätä kysymystä.

"(Phys.org)—One of the unsolved mysteries of contemporary science is how highly organized structures can emerge from the random motion of particles. This applies to many situations ranging from astrophysical objects that extend over millions of light years to the birth of life on Earth."

"The surprising discovery of self-organized electromagnetic fields in counter-streaming ionized gases (also known as plasmas) will give scientists a new way to explore how order emerges from chaos in the cosmos. This breakthrough finding was published online in the journal Nature Physics on September 30.

"We've created a model for exploring how electromagnetic fields help organize ionized gas or plasma in astrophysical settings, such as in the plasma flows that emerge from young stars," said lead author Nathan Kugland, a postdoctoral researcher in the High Energy Density Science Group at Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL). "These fields help shape the flows, and likely play a supporting role alongside gravity in the formation of solar systems, which can eventually lead to the creation of planets like the Earth."

"This observation was completely unexpected, since the plasmas move so quickly that they should freely stream past each other," explained Hye-Sook Park, team leader and staff physicist at LLNL. Park added that "laser-driven plasma experiments can study the microphysics of plasma interaction and structure formation under controlled conditions."

Studying astrophysics with laboratory experiments can help answer questions about astrophysical objects that are far beyond the reach of direct measurements. This research is being carried out as part of a large international collaboration, Astrophysical Collisionless Shock Experiments with Lasers (ACSEL), led by LLNL, Princeton University, Osaka University and Oxford University, with many other universities participating."

Jos englanniksi lukeminen tuottaa ongelmia, niin voin kääntää tekstin vähän paremmalla ajalla. Näin se tiede pikku hiljaa selvittää maailmankaikkeuden mysteerejä.

http://phys.org/news/2012-10-lawrence-livermore-illuminate-cosmos.html

22

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kvasi

      http://www.vision.net.au/~apaterson/science/david_bohm.htm

      "While still a graduate student in Berkeley, Bohm did pioneering work on plasmas at the Lawrence Berkeley Radiation Laboratory. He discovered that, in a high temperature gas (known as a plasma), electrons that have been stripped away from atoms do not behave as separate individual particles but rather as part of a larger, organized whole. Vast numbers of electrons would produce effects that were highly organized, as if some organic process were orchestrating their collective behavior. Bohm later reflected that these collective movements, which today are called Bohm-diffusion, gave him the impression that the sea of electrons was somehow "alive." This was Bohm's first important discovery in physics, and it hints at the deeper themes of wholeness and interconnectedness that characterize his life's work."

      • Juu, David Bohm oli viime vuosisadan merkittävimpiä kvanttifyysikoita, mutta mitä hait takaa?


      • kvasi
        solon1 kirjoitti:

        Juu, David Bohm oli viime vuosisadan merkittävimpiä kvanttifyysikoita, mutta mitä hait takaa?

        Ei ollut yllätys.


      • solon1 kirjoitti:

        Juu, David Bohm oli viime vuosisadan merkittävimpiä kvanttifyysikoita, mutta mitä hait takaa?

        >mutta mitä hait takaa?

        Kerrankin pääsen todistamaan olevani kielipäämies minäkin ja käännän tämän enkuksi:

        "But what do the sharks guarantee?"


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >mutta mitä hait takaa?

        Kerrankin pääsen todistamaan olevani kielipäämies minäkin ja käännän tämän enkuksi:

        "But what do the sharks guarantee?"

        :D


      • kvasi kirjoitti:

        Ei ollut yllätys.

        Onhan tätä ennenkin teoretisoitu, mutta kokeellisen havaintomallin aikaansaaminen oli se "yllätys".


      • kvasi
        solon1 kirjoitti:

        Onhan tätä ennenkin teoretisoitu, mutta kokeellisen havaintomallin aikaansaaminen oli se "yllätys".

        "at the Lawrence Berkeley Radiation Laboratory. He discovered ... ."


      • kvasi kirjoitti:

        "at the Lawrence Berkeley Radiation Laboratory. He discovered ... ."

        Bohmin diffuusio ei nyt vaan satu olemaan sama asia, kuin mistä avauksessa on kyse. Onko tässä jotain epäselvää, vai intätkö muuten vain?

        Kaikki kunnia Bohmin uraauurtavalle työlle, mutta avauksessa käsitelty aihe oli ihan uusi löytö.


      • kvasi
        solon1 kirjoitti:

        Bohmin diffuusio ei nyt vaan satu olemaan sama asia, kuin mistä avauksessa on kyse. Onko tässä jotain epäselvää, vai intätkö muuten vain?

        Kaikki kunnia Bohmin uraauurtavalle työlle, mutta avauksessa käsitelty aihe oli ihan uusi löytö.

        "...highly organized ..."

        Siten plasmassa tapahtuva itseorganisaatio tunnettiin jo 40-luvulla.


    • o0o

      "Nyt tutkijat ovat kehittäneet mallin, mikä auttaa selvittämään tätä kysymystä."

      Kun tutkijat ovat ottaneet jo lähtökohdaksi sen että kaaoksesta tulee järjestystä vain sattuman ansiosta ilman tietoista suunnittelijaa eli Jumalaa niin tutkimus ei ole silloin tieteellinen vaan uskonnollinen.
      Ja sen lisäksi tutkimustulos on väärä.

      • Tee kumoava tutkimus ja saa se julkaistuksi Naturessa, kuten tämä tutkimus, niin uskon sinua.


      • o0o
        solon1 kirjoitti:

        Tee kumoava tutkimus ja saa se julkaistuksi Naturessa, kuten tämä tutkimus, niin uskon sinua.

        "...niin uskon sinua."

        Sinun elämäsi on siis pelkän uskon varassa.


      • Häh!

        Puhuttiinko siinä linkissä sattumasta? Onko englannin taito heikko?

        "We've created a model for exploring how electromagnetic fields help organize ionized gas or plasma in astrophysical settings, such as in the plasma flows that emerge from young stars," -----------"These fields help shape the flows, and likely play a supporting role alongside gravity in the formation of solar systems, which can eventually lead to the creation of planets like the Earth."

        Sähkömagneettiset kentät ja painovoima ei ole sattumia. Milläs lihaksilla pöhelö sanoo tutkimustulosta vääräksi?


      • o0o kirjoitti:

        "...niin uskon sinua."

        Sinun elämäsi on siis pelkän uskon varassa.

        http://www.motifake.com/implied-facepalm-implied-facepalm-demotivational-posters-80296.html


      • tieteenharrastaja

        Jos Luoja on tällä kertaa päättänyt antaa objektiivisen todisteen itsestään, sen voi havaita siitä, että asian tutkijat - myös aikaisemmat ateistit - esittävät perustellun ja yksimielisen johtopäätöksensä plasmaa järjestävien sähkökenttien tietoisesta ja tahtovasta olemuksesta.

        Siihen saakka kukin voi tietysti esittää omia uskomuksiaan ja tuloksetta vaatia niitä tieteellisen työn lähtökohdiksi.


      • kvasi
        Häh! kirjoitti:

        Puhuttiinko siinä linkissä sattumasta? Onko englannin taito heikko?

        "We've created a model for exploring how electromagnetic fields help organize ionized gas or plasma in astrophysical settings, such as in the plasma flows that emerge from young stars," -----------"These fields help shape the flows, and likely play a supporting role alongside gravity in the formation of solar systems, which can eventually lead to the creation of planets like the Earth."

        Sähkömagneettiset kentät ja painovoima ei ole sattumia. Milläs lihaksilla pöhelö sanoo tutkimustulosta vääräksi?

        Niin, onkohan havaittu yhtään tietoista oliota, johon ei liittyisi sähkömagneettista kenttää.


      • .,

      • -_-
        Häh! kirjoitti:

        Puhuttiinko siinä linkissä sattumasta? Onko englannin taito heikko?

        "We've created a model for exploring how electromagnetic fields help organize ionized gas or plasma in astrophysical settings, such as in the plasma flows that emerge from young stars," -----------"These fields help shape the flows, and likely play a supporting role alongside gravity in the formation of solar systems, which can eventually lead to the creation of planets like the Earth."

        Sähkömagneettiset kentät ja painovoima ei ole sattumia. Milläs lihaksilla pöhelö sanoo tutkimustulosta vääräksi?

        "Puhuttiinko siinä linkissä sattumasta?"
        "Sähkömagneettiset kentät ja painovoima ei ole sattumia."

        Ei tietenkään, nehän on Jumalan luomia.


    • huamattu

      Ilman tietoista havaitsijaa noilla asiolla on yhtä tyhjän kanssa merkitystä.

      • "Luuletko todella, ettei kuuta ole olemassa ilman katsojaa?"

        Albert Einstein


      • huamattu
        solon1 kirjoitti:

        "Luuletko todella, ettei kuuta ole olemassa ilman katsojaa?"

        Albert Einstein

        Vain tietoisilla havaitsijoilla on asioille merkityksiä.
        Tiedoton on yhtäkuin ei olisi olemassakaan. Olemassaolo on tietoisuutta.
        Kivillä ei ole käsitteitä, ne tulevat ihmisiltä.

        קִיּוּם, אֶקְזִיסְטֶנְצְיָה, מְצִיאוּת


    • Aukino

      Ei maailmankaikkeuden elämän syntyä selitä mikään auringon plaseman virtailu, vaan se, että on olemassa henkisesti toimivia yksiköitä, jotka yhdistelevät sanasymbooleisaan tietoisuuttaan.... Se miten pelkkä sana alkaisi komentaa materiaa, ei tietysti minunkaan mieleeni vielä mahdu, vaan tuo "henkinen toimija", on rakentanut materia koodauksen jo alunperin niin, että se noudattaa tietynlaista koodia..... Ihminenhän käsillään saa kontaktin ympärillä olevaan materiaan, ei juuri millään muulla, ja siis tuolla henkisellä toimijayksiköllä, Jumalalla on täytynyt olla myös jotain "käsiä", jolla hän sai materia tottelemaan mielenoikkujaan. Se ei ole niin vaikeaa, edes tietokoneella, silloin, kun ihmisellä on edessään ohjelmointikieli, jonka käskyt on tiedossa. Eli Jumala on koodannut kaikkeen materiaan, jonkin "kielen", jolla bosonit yms. alkeisenergiahiukkaset ja -massat pompottelevat viestienergioitaan.... Se, miten pienenpieni massallinen yksikkö ymmärätisi jotain "kieltä" ei tietysti tarkoita muuta, kuin että sille annetaan oikeansuuruisia siirtymiskäskyjä, johonkin suuntaan, tai energian imemiskomentoja....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      127
      917
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe