Stirling- moottorin käyttölämpötilat

Pähkääjä_

Olen katsellut muutamia linkkejä stirling- moottoreista, niitä on ihan pieniäkin, jotka toimivat miltei kynttilän liekillä.

En ole vielä oikein oivaltanut tuon moottorin toimintaperiaatetta, paitsi että toimintaperiaate perustuu kaasun laajenemiseen kun sitä lämmittää, sekä kutistuu kylmetessään.

siltikään en ole oivaltanut mikä sen idea on, kun rakennekuvissa ei näytä olevan venttileitä, vaan suora yhteys kuumasta päästä kylmään päähän.

Mutta mitkä ovat tarvittavat lämpötilaerot että moottori tuottaa tehoa?

Siis kuuman pään lämpötila sekä kylmän pään lämpötila?

Periaateessahan tästä saisi sähkötehoa ihan vaikka takkaan rakennetun kaasuputkiston kautta ym.

Eli varmaan nämä vielä tulevat olemaan käytössä kunhan energian hinta nousee.

9

1542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >

      Siinähän jo sen toimintaperiaatteen lyhyesti selititkin. Ei siinä tuon kummemmasta ilmiöstä ole kyse. Alan kirjallisuudesta löytyy yksityiskohtaisempaa tietoa.


      >

      Se on aivan moottorikohtaista. Olen nähnyt itserakennettuja pienoismalleja, jotka jaksavat pyöriä ilman kuormitusta jo muutaman kymmenen asteen lämpötilaerolla. Joidenkin kaupallisten mallejen taas on mainostettu pyörivän jo muutaman asteen lämpötilaerolla. Ongelma lienee se, että tällaisesta pienellä lämpötilaerolla toimimaan rakennetusta stirlingistä muodostuu fyysisesti hyvin kookas suhteessa sen tuottamaan vähäiseen tehoon. Järkeviä teho/koko-suhteita saavutetaan vasta muutamien satojen asteiden lämpötilaerosta ylöspäin.

    • Pähkääjä_

      Jep. Taisin muuten tuon periaatteen juuri hokatakin, ihmettelen vain miten nopeasti se kaasu lämpiää ja laajenee, sillä kuulostaa että tuollainen moottori kuitenkin vähintään ompelukoneen kierroksilla käy.

      Hyötysuhdehan noissa on muistaakseni lähellä polttomoottoria, tehopainosuhde huonompi, mutta jos ajattelee käyttöä vaikka ns. mökkisähkönä, aurinkopaneeleitten tms. kanssa, varmaan tulevaisuuden tekniikkaa.

      Itse kun ainakin kannatan ihmisten omavaraisuutta sähkönkin kanssa kun nuo sähköyhtiöt pitävät ryöstöhintoja energiallaan...

      Vaikka kyllähän äkkiä "kotipolttoisellekin" sähkölle verot ja maksut keksitään.

      • Hyötysuhde on käsittääkseni mahdollista saada paljonkin paremmaksi kuin polttomoottoreissa.

        Stirling-moottorin sylinterit ovat suljettuja systeemejä, jotka vaativat erittäin tiiviisti sylinteriin istuvan männän toimiakseen tehokkaasti. Tiiviyden ylläpito lisää huolto- ja varaosatarvetta. Aurinko- ja tuulienergia ovat huomattavasti huolettomampia vaihtoehtoja mökkisähkön tuottamiseen.


      • James W.

        Kaasu kuumenee lämmönlähteen ja puristuksen vaikutuksesta.
        Jäähtyminen johtuu tilavuuden kasvusta, jolloin kaasu luovuttaa lämpöä.

        "Kuumaan puoleen" tuotu lämpö ja "kylmältä puolelta" pois johdettu
        lämpö= lämpötilaero ovat käyttövoima.

        Jotta puristuksen aikana kuumentunut kaasu tekisi työtä laajentuessaan ja
        edelleen jäähtyessään mahdollistaisi uuden puristustahdin eli moottorin
        jatkuvan käynnin, tulee "kuuman pään" männän olla 90 astetta "edellä"
        "kylmän sylinterin" mäntää.


      • Tarkentava kysymys
        James W. kirjoitti:

        Kaasu kuumenee lämmönlähteen ja puristuksen vaikutuksesta.
        Jäähtyminen johtuu tilavuuden kasvusta, jolloin kaasu luovuttaa lämpöä.

        "Kuumaan puoleen" tuotu lämpö ja "kylmältä puolelta" pois johdettu
        lämpö= lämpötilaero ovat käyttövoima.

        Jotta puristuksen aikana kuumentunut kaasu tekisi työtä laajentuessaan ja
        edelleen jäähtyessään mahdollistaisi uuden puristustahdin eli moottorin
        jatkuvan käynnin, tulee "kuuman pään" männän olla 90 astetta "edellä"
        "kylmän sylinterin" mäntää.

        > Kaasu kuumenee lämmönlähteen ja puristuksen vaikutuksesta.
        Jäähtyminen johtuu tilavuuden kasvusta, jolloin kaasu luovuttaa lämpöä.

        Onko kuumailmamoottorista oikein sanoa, että "lämpiää puristuksen vaikutuksesta" ja että "Jäähtyminen johtuu tilavuuden kasvusta, jolloin kaasu luovuttaa lämpöä"?

        Minusta tuo on hiukan sekavaa.

        Kuumailmamoottorissa tilavuus ei muutu, vaan kuuma ja kylmä sylinteri, tai jakomännän(?) ylä ja alapuoli, ovat koko ajan samassa paineessa.

        Tilavuus ei vaihtele, paine ja lämpötila vaihtelevat.


      • Tarkentava kysymys
        Tarkentava kysymys kirjoitti:

        > Kaasu kuumenee lämmönlähteen ja puristuksen vaikutuksesta.
        Jäähtyminen johtuu tilavuuden kasvusta, jolloin kaasu luovuttaa lämpöä.

        Onko kuumailmamoottorista oikein sanoa, että "lämpiää puristuksen vaikutuksesta" ja että "Jäähtyminen johtuu tilavuuden kasvusta, jolloin kaasu luovuttaa lämpöä"?

        Minusta tuo on hiukan sekavaa.

        Kuumailmamoottorissa tilavuus ei muutu, vaan kuuma ja kylmä sylinteri, tai jakomännän(?) ylä ja alapuoli, ovat koko ajan samassa paineessa.

        Tilavuus ei vaihtele, paine ja lämpötila vaihtelevat.

        > Kuumailmamoottorissa tilavuus ei muutu, vaan kuuma ja kylmä sylinteri, tai jakomännän(?) ylä ja alapuoli, ovat koko ajan samassa paineessa.

        Ei helvatiralla, miten tuon esitin ja mitä esitin. :)

        Muistelin vaan yhtä tapausta.
        Menen nukkumaan. :(


      • James W.
        Tarkentava kysymys kirjoitti:

        > Kuumailmamoottorissa tilavuus ei muutu, vaan kuuma ja kylmä sylinteri, tai jakomännän(?) ylä ja alapuoli, ovat koko ajan samassa paineessa.

        Ei helvatiralla, miten tuon esitin ja mitä esitin. :)

        Muistelin vaan yhtä tapausta.
        Menen nukkumaan. :(

        Kyllä kuumailmamoottorin tilavuus muuttuu. Mistä liike syntyisi, jos
        paineenalainen kaasu ei laajentuessaan työntäisi mäntää edellään?

        Tutustu alpha- stirlingin toimintaperiaatteeseen, havainnollisia esityksiä
        löytyy kyllä netistä(kin).

        Fysiikan perusasioita on, että kun kaasua puristetaan pienempään
        tilavuuteen, sen lämpötila nousee. Laajentuessaan kaasu luovuttaa lämpöä.

        Stirling- moottorissa vaihtelevat lämpö, paine ja tilavuus. Fysiikassa yleensäkin
        nämä kulkevat ikäänkuin käsi kädessä.

        Jakomännällä tarkoittanet displaceria tai "syrjäyttäjää", jonka tarkoitus
        on nimensä mukaisesti syrjäyttää kuumasta päästä tilavuutensa
        verran kaasua. Se ei stirlingissä ole työtä tekevä osa.

        Puristustahdin lopussa puristuksen ja ulkopuolisen lämmönlähteen
        vaikutuksesta kuumentunut ja paineistunut kaasu pääsee laajenemaan
        työntäen mäntää edellään. Uusi puristustahti saadaan aikaan vauhtipyö-
        rään varastoituneen liike-energian avulla.

        Lyhyt ja vajavainen selostus, mutta tila ja aika ovat rajallisia.
        Stirling- moottori voidaan toteuttaa kymmenillä tavoilla, mutta kaikkien
        niiden toiminta perustuu lämpötilaeroon, paineen ja tilavuuden
        vaihteluun sekä suljettuun kaasutilaan.


    • Maailma pelastuu

      Kuinka tiivis pitää mäntä-sylinterin olla? Voiko käyttää polttomoottorin mäntää ja synlinteriä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      170
      2071
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      37
      1455
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      132
      1154
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

      Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      902
    5. olisit voinut mies edes

      Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      846
    6. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

      Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      250
      814
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

      Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      20
      782
    8. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

      Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      18
      735
    9. Aina ku nään sun kuvan

      Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      713
    10. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      198
      634
    Aihe