Mitä on lähiruoka?

H-J.A.

Lähiruoka on eri juttu kuin luomu. Oma palsta puuttuu. Lähiruoka on kuitenkin henkisesti lähempänä luomu asiaa kuin vaikka osastoja grillaus yms.
Yleensä luomutuottajat ovat kaikkein eniten puhumassa myös lähiruuasta. Siksi heitän kysymyksen tänne.

Minua hiukan vaivaa se että mikä on lähiruuan määrite.
Sekö on lähiruokaa että se on tuotettu Suomessa? vaiko omalla paikkakunnalla tuotettu elintarvike?
Missä menee määritteen lähiruoka raja.
Olen hiukan ihmeissäni katsellut mm. TV:stä Apetit mainoksia lähiruuasta. Onko porkkana silloin lähiruokaa jos se on tuotettu jossain Satakunnassa Turun lähellä, kiertänyt tehtaan ja kaupankeskusvarastot ja myydään Rovaniemellä vaiko onko Rovaniemen lähistöllä kasvattu porkkana lähiruokaa?
Koomista on että Apetit pusseja on pakastekaapissa ja tuoretiskillä naapurikunnassa kasvatettuja kasviksia, ovatko ne sama asia, yhtä lailla molemmat lähiruokaa.
Taannoin oli uutissa että ainakaan pienillä lähiruuan/luomu tuottajilla ei mene hyvin. Ehkä yksi syy on se että isot brändit tekevät missä lie kasvatetusta koko kansan lähiruokaa vaikka se olisi matkannut maantietä yhden 1500 km. Milläs tavon tahvo Helsingistä tietää enää mikä on oikeasti lähiruokaa: Lapin puikula Itäkeskuksen Sittarissa? vaiko Tuusulassa kasvatettu Sikli?
Nähdäkseni lähiruoka nimike tarvitsisi tarkemman määrittelyn: mikä on lähiruokaa? Auttaisi varmaan monia luomukasvattajiakin.

Itselläni on se onnellinen tilanne että lukuunottamatta mausteita ja sokeria, suolaa, hiivaa yms kaikki mitä meillä syödään on 2 km säteeltä:
omaa kesäpossun lihaa, naapurin nautaa, omaa lammasta, naapurin kanamunia ja kanaa, itse kalastettua kalaa ja itse kasvatettua kasvista ja lähimetsistä kerättyjä marjoja ja sieniä. Maitokin on omasta takaa (vuohia) ja lehmänmaito 1 km päästä, jauhot 2 km päästä jne jne. Kaikki noin 100% luomua muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Siksi perspektiivinä tuo mm. Apetit lähiruoka tuntuu hiukan... hmmm!

Kommentoikaa, mitä on Lähiruoka
Se tarvitsee tarkemman määritteen.

2

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • possukkaali

      Koska asun kaupungissa enkä omista autoa, minulla ei ole noin mahtavia mandollisuuksia haalia ruokakomeroon lähiruokaa kuin aloittjalla. Itse ostan paikallista leipää pienestä leipomosta, no jauhot tulee kauempaa sinne, mutta kuiteskin. Myös torilta ostan tuoretuotteita. Ruokakaupassa annan kauppiaan määritellä sen lähiruoan. Eli jos siinä hinnanvieressä on se lähiruoka lippunen pidän kyseistä tuotetta lähiruokana. Pelkästään suomalaista tuotetta ei voi pitää lähiruokana vaikka suosinkin suomalaisia vaihtoehtoja. Hunajan alkuperästä olen itse todella tarkkana en tiedä miksi. Hunaja on minulle kai jotenkin "pyhä" elintarvike.
      Mitä lähempää hunaja on sen parempi

    • Lähiruuan ystävä

      Minulle lähiruoka on n. 20-30 km säteellä tuotettua ruokaa. Sitä syön ja on se vaan hyvää, koska on käsittelemätöntä. Elintarviketeollisuuden pilaamaan, jatkokäsiteltyyn myrkkyyn en käsiäni sotke.

      Tiedän olevani etuoikeutetussa asemassa, mutta jokainen saa Suomessa vapaasti valita asuinpaikkansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6618
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2652
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2233
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1894
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe