Mitä on lähiruoka?

H-J.A.

Lähiruoka on eri juttu kuin luomu. Oma palsta puuttuu. Lähiruoka on kuitenkin henkisesti lähempänä luomu asiaa kuin vaikka osastoja grillaus yms.
Yleensä luomutuottajat ovat kaikkein eniten puhumassa myös lähiruuasta. Siksi heitän kysymyksen tänne.

Minua hiukan vaivaa se että mikä on lähiruuan määrite.
Sekö on lähiruokaa että se on tuotettu Suomessa? vaiko omalla paikkakunnalla tuotettu elintarvike?
Missä menee määritteen lähiruoka raja.
Olen hiukan ihmeissäni katsellut mm. TV:stä Apetit mainoksia lähiruuasta. Onko porkkana silloin lähiruokaa jos se on tuotettu jossain Satakunnassa Turun lähellä, kiertänyt tehtaan ja kaupankeskusvarastot ja myydään Rovaniemellä vaiko onko Rovaniemen lähistöllä kasvattu porkkana lähiruokaa?
Koomista on että Apetit pusseja on pakastekaapissa ja tuoretiskillä naapurikunnassa kasvatettuja kasviksia, ovatko ne sama asia, yhtä lailla molemmat lähiruokaa.
Taannoin oli uutissa että ainakaan pienillä lähiruuan/luomu tuottajilla ei mene hyvin. Ehkä yksi syy on se että isot brändit tekevät missä lie kasvatetusta koko kansan lähiruokaa vaikka se olisi matkannut maantietä yhden 1500 km. Milläs tavon tahvo Helsingistä tietää enää mikä on oikeasti lähiruokaa: Lapin puikula Itäkeskuksen Sittarissa? vaiko Tuusulassa kasvatettu Sikli?
Nähdäkseni lähiruoka nimike tarvitsisi tarkemman määrittelyn: mikä on lähiruokaa? Auttaisi varmaan monia luomukasvattajiakin.

Itselläni on se onnellinen tilanne että lukuunottamatta mausteita ja sokeria, suolaa, hiivaa yms kaikki mitä meillä syödään on 2 km säteeltä:
omaa kesäpossun lihaa, naapurin nautaa, omaa lammasta, naapurin kanamunia ja kanaa, itse kalastettua kalaa ja itse kasvatettua kasvista ja lähimetsistä kerättyjä marjoja ja sieniä. Maitokin on omasta takaa (vuohia) ja lehmänmaito 1 km päästä, jauhot 2 km päästä jne jne. Kaikki noin 100% luomua muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Siksi perspektiivinä tuo mm. Apetit lähiruoka tuntuu hiukan... hmmm!

Kommentoikaa, mitä on Lähiruoka
Se tarvitsee tarkemman määritteen.

2

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • possukkaali

Koska asun kaupungissa enkä omista autoa, minulla ei ole noin mahtavia mandollisuuksia haalia ruokakomeroon lähiruokaa kuin aloittjalla. Itse ostan paikallista leipää pienestä leipomosta, no jauhot tulee kauempaa sinne, mutta kuiteskin. Myös torilta ostan tuoretuotteita. Ruokakaupassa annan kauppiaan määritellä sen lähiruoan. Eli jos siinä hinnanvieressä on se lähiruoka lippunen pidän kyseistä tuotetta lähiruokana. Pelkästään suomalaista tuotetta ei voi pitää lähiruokana vaikka suosinkin suomalaisia vaihtoehtoja. Hunajan alkuperästä olen itse todella tarkkana en tiedä miksi. Hunaja on minulle kai jotenkin "pyhä" elintarvike.
      Mitä lähempää hunaja on sen parempi

• Lähiruuan ystävä

Minulle lähiruoka on n. 20-30 km säteellä tuotettua ruokaa. Sitä syön ja on se vaan hyvää, koska on käsittelemätöntä. Elintarviketeollisuuden pilaamaan, jatkokäsiteltyyn myrkkyyn en käsiäni sotke.

Tiedän olevani etuoikeutetussa asemassa, mutta jokainen saa Suomessa vapaasti valita asuinpaikkansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      17
      5083
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      101
      2311
    3. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      135
      1998
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      48
      1858
    5. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1660
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1266
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      113
      925
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      841
    9. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      303
      831
    10. Kaupungin yt

Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l
      Äänekoski
      24
      654
    Aihe